Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue forår/sommer 2019. (Læst 6589 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue forår/sommer 2019.

Svar #15
Hvornår er det så rigtigt at give talenterne spilletid?

Naar de er gode nok :)

Det er jo ogsaa saadan det er lige nu og som det generelt boer vaere. De bedste spiller, men man kan spare nogle i et haardt program, mod (formodet) meget svagere mostandere (pokalkampe) eller hvis der virkelig kun er aere/smaapenge paa spil (placeringen er afgjort). De unge skal da gerne have nogle indhop henad vejen, hvis de er taet paa holdet, men ikke helt er klar til at starte inde (som Lunding og Kaastrup), men det er lidt svaerere i midterforsvaret. Det er nemmere hvis man foerer med et par stykker og det er selvfoelgelig mere sandsynligt udenfor top-6. I top-6 er jeg ikke sikker paa at det i det hele taget er saa gavnligt at spille med fx Hausner, hvis han ikke grundlaeggende har niveauet til de kampe.

Nu snakkede jeg generelt. Tænkte ikke præcis Hausner.

Argumentet "når de er gode nok" er fint og forståeligt, men en spiller uagtet hvor godt han gør det på træningsbanen, kan altså ikke vise, om han er god nok, hvis ikke spilleren får chancen i kamp.

Jeg kommer til at lyde som en pladespiller i hak, men at bruge talenter handler om mod, for det indebærer altid en risiko at bruge en ung spiller kontra en rutineret og du kan altid finde undskyldninger for, det er for farligt.
Skal AGF holde målsætningen om at udvikle 1-2 talenter til 1. holdet hvert år - mener jeg, det er - så skal AGF væk fra den gammeldags tankegang og tænke langt mere som FCN, AAB og FCM.
Ellers glem de fine ord om talentudvikling.

Edit: Når det er sagt, så har DN netop haft modet dette forår og brugt en Lunding i 2 meget, meget vigtige kampe selvom det nemmeste i verden for ham, var at bruge Stage eller Toutouh på højrekanten.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #16
Når det er sagt, så har DN netop haft modet dette forår og brugt en Lunding i 2 meget, meget vigtige kampe selvom det nemmeste i verden for ham, var at bruge Stage eller Toutouh på højrekanten.
Det mener jeg ogsaa falder ind under at han er god nok snarere end at han bare skulle have noget erfaring - og paa den maade er vi givetvis ikke saa langt fra hinanden. Havde vi nu lige koebt en fantastisk hoejre wing havde Lunding sikkert ikke spillet og derfor handler mod i den her sammenhaeng mere om at klubben ikke bare koeber en mere rutineret spiller plus backup til alle pladser. Naar foerst man staar og skal udtage holdet og lave en startopstilling maa man som udgangspunkt saette det bedste hold med de bedste spiller.

Svar #17
Hvornår er det så rigtigt at give talenterne spilletid?

Naar de er gode nok :)

Det er jo ogsaa saadan det er lige nu og som det generelt boer vaere. De bedste spiller, men man kan spare nogle i et haardt program, mod (formodet) meget svagere mostandere (pokalkampe) eller hvis der virkelig kun er aere/smaapenge paa spil (placeringen er afgjort). De unge skal da gerne have nogle indhop henad vejen, hvis de er taet paa holdet, men ikke helt er klar til at starte inde (som Lunding og Kaastrup), men det er lidt svaerere i midterforsvaret. Det er nemmere hvis man foerer med et par stykker og det er selvfoelgelig mere sandsynligt udenfor top-6. I top-6 er jeg ikke sikker paa at det i det hele taget er saa gavnligt at spille med fx Hausner, hvis han ikke grundlaeggende har niveauet til de kampe.
Edit: Når det er sagt, så har DN netop haft modet dette forår og brugt en Lunding i 2 meget, meget vigtige kampe selvom det nemmeste i verden for ham, var at bruge Stage eller Toutouh på højrekanten.

Minder lige om, at DN også brugte Kaastrup i de vigtige kampe i foråret 2018 fra start. Men i dette efterår har han vurderet at holdet/fundamentet var lidt for skrøbeligt. Og det har jo også set sådan ud. Oh skræk og ve at forestille sig stakkels Hausner skulle spille ved siden af Kanstrup der kegler rundt. :D (sat på spidsen)

Svar #18

Det mener jeg ogsaa falder ind under at han er god nok snarere end at han bare skulle have noget erfaring

Det er jo svært at vide, for en træner vil med statsgaranti aldrig sige andet end han udtager det stærkeste hold.

Men ja vi er nok ikke så uenige. I øvrigt kæmpe ros til PC for at forfremme et højreback talent til 2. valget fremfor at PC kunne have lejet eller hentet en ældre billig spiller i vinduet velvidende dengang, Dino nok med stor sandsynlighed var væk inden sommer.

Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #19
Som vi også har set i Farum, så er det ikke noget stort problem at bringe unge spillere, når holdet fungerer og der ikke er noget nedrykningspres. 

Hele debatten om Hausner i denne tråd tog i øvrigt udgangspunkt i, hvor stort et problem det vil være, hvis Tingager er ude i længere tid. Mit argument var egentlig bare, at jeg så ser det som en mulighed for at give Hausner nogle kampe. Især hvis man alligevel har besluttet, at Juelsgård ikke skal forlænges. De virkelig store problemer opstår, hvis Backman også bliver skadet og vi skal spille med Juelsgård/Hausner. 

Svar #20
Som vi også har set i Farum, så er det ikke noget stort problem at bringe unge spillere, når holdet fungerer og der ikke er noget nedrykningspres.
Det handler altså ikke kun om at holdet fungerer og nedrykningspres, men om pres generelt.

Eksempelvis er de første 5 kampe i en sæson ekstremt vigtige, og med ekstra pres for en god start, og der ved man jo ikke endnu om holdet fungerer med de nye spillere fra transfervinduet, og nedrykningspres er ikke-eksisterende.

Så det handler jo rigtig meget om det pres der er omkring "hvad sker der hvis man som ung fejler?". I Aarhus kan man sige: Hvad sker der hvis David bruger 4-5 unge i sæsonstarten, og vi ikke får en god start. Så hagler kritikken ned over, at man har ofret muligheden for at komme i top 6 etc, og de unge var ikke klar etc. Vi kender mekanikken. I Farum er det en præmis for deres eksistens at bruge unge spillere som det ser ud nu.

Svar #21
  Det handler altså ikke kun om at holdet fungerer og nedrykningspres, men om pres generelt.

Eksempelvis er de første 5 kampe i en sæson ekstremt vigtige, og med ekstra pres for en god start, og der ved man jo ikke endnu om holdet fungerer med de nye spillere fra transfervinduet, og nedrykningspres er ikke-eksisterende.

Så det handler jo rigtig meget om det pres der er omkring "hvad sker der hvis man som ung fejler?". I Aarhus kan man sige: Hvad sker der hvis David bruger 4-5 unge i sæsonstarten, og vi ikke får en god start. Så hagler kritikken ned over, at man har ofret muligheden for at komme i top 6 etc, og de unge var ikke klar etc. Vi kender mekanikken. I Farum er det en præmis for deres eksistens at bruge unge spillere som det ser ud nu.
Jeg er med på, at FCN er en anden størrelse og vi kan ikke sammenligne direkte. Jeg mener heller ikke at vi bare kan stille op med 4-5 unge spillere og forvente at det fungerer. Men det der er vigtigt er, at en ung spiller kommer ind på et trygt, velfungerende hold. AGF har desværre i snart mange år spillet "på kanten", uden stabilitet, med konstant store udskiftninger af profiler og med akut nedrykningsfare hængende over hovedet. Der begynder at være mere bund og rutine i holdet nu. Samtidig er vores unge talenter blevet ældre og det er nu, indenfor det næste år, at vi skal have 2-3 af dem integreret på holdet.

Vi kan sagtens finde argumenter for ikke at bruge dem, og selvfølgelig skal de også være gode nok, for at det giver mening. Men der er altså også ret vægtige argumenter for at give dem lidt særbehandling, hvis valget står mellem et ungt talent og en spiller med kontraktudløb. Altså i stil med Munksgaard/Dino problematikken. 

Svar #22

Vi kan sagtens finde argumenter for ikke at bruge dem, og selvfølgelig skal de også være gode nok, for at det giver mening. Men der er altså også ret vægtige argumenter for at give dem lidt særbehandling, hvis valget står mellem et ungt talent og en spiller med kontraktudløb. Altså i stil med Munksgaard/Dino problematikken.
Skal lige forstå dig ret. Mener du at Munksgaard som er dansk mester med FCM, og som er U21 landsholdsspiller, og har 26 SL-kampe er i samme kategori med eksempelvis Hausner og Thøgersen? Altså jeg synes jo slet ikke Munksgaard falder ind i den kategori af "uprøvede unge spillere".

Jeg opererer personligt med en forskelsbehandling af offensiv-spillere ift defensive ift at bringe talenter. Simpelthen fordi, som jeg ofte har skrevet, at der er større fare ved at Hausner begår straffe, end at Lunding brænder en chance. Der er noget andet på spil, ganske enkelt. Alle fejl som Hausner og Thøgersen måtte begå forstørres 100 gange ift Kaastrup og Lunding på kanten i en offensiv. Det er jo "okay" at brænde en stor chance. Men er det ligeså "okay" at begå et straffe? Kan du forstå hvor jeg vil hen? 

Du ser også en spiller som Hvidt være et stort talent, men ikke få samme chance som Kaastrup og nu Lunding, simpelthen fordi han spiller på en plads, hvor en stor fejl kan skade hele holdet. Tænk: dumt boldtab bliver til scoring imod. Det er sådan noget som kan tage pusten fra en ung spiller, og skade hans udvikling. Du ser heller ikke FCK prøve sig med unge uprøvede spillere i det centrale forsvar eller på de positioner. De kan til gengæld godt smide en Cornelius/Wind ind i angrebet etc. Der er heller ikke ligefrem masser af unge uprøvede centrale midtbanespillere. 

Svar #23

Skal lige forstå dig ret. Mener du at Munksgaard som er dansk mester med FCM, og som er U21 landsholdsspiller, og har 26 SL-kampe er i samme kategori med eksempelvis Hausner og Thøgersen? Altså jeg synes jo slet ikke Munksgaard falder ind i den kategori af "uprøvede unge spillere".

Jeg opererer personligt med en forskelsbehandling af offensiv-spillere ift defensive ift at bringe talenter. Simpelthen fordi, som jeg ofte har skrevet, at der er større fare ved at Hausner begår straffe, end at Lunding brænder en chance. Der er noget andet på spil, ganske enkelt. Alle fejl som Hausner og Thøgersen måtte begå forstørres 100 gange ift Kaastrup og Lunding på kanten i en offensiv. Det er jo "okay" at brænde en stor chance. Men er det ligeså "okay" at begå et straffe? Kan du forstå hvor jeg vil hen?

Du ser også en spiller som Hvidt være et stort talent, men ikke få samme chance som Kaastrup og nu Lunding, simpelthen fordi han spiller på en plads, hvor en stor fejl kan skade hele holdet. Tænk: dumt boldtab bliver til scoring imod. Det er sådan noget som kan tage pusten fra en ung spiller, og skade hans udvikling. Du ser heller ikke FCK prøve sig med unge uprøvede spillere i det centrale forsvar eller på de positioner. De kan til gengæld godt smide en Cornelius/Wind ind i angrebet etc. Der er heller ikke ligefrem masser af unge uprøvede centrale midtbanespillere.
Du er nogle gange meget dygtig til at pådutte andre nogle meninger, som ikke fremgår af det skrevne. Kan være ret irriterende. Men jeg må vel erkende, at jeg ikke formulerer mig klart nok, selvom jeg prøver. 

Det jeg siger er: Hvis valget står mellem to spillere, hvor forskellen ikke er ret stor, bortset fra at den ene er mere erfaren og er det "sikre" valg, så synes jeg at man bør overveje værdien af at udvikle på den unge spiller. Det er præcis det jeg mener at man har gjort i tilfældet Munksgård/Dino. Der er formentlig større niveauforskel på Hvidt og alternativerne centralt og der er muligvis også større niveauforskel på Hausner i forhold til Juelsgård end forskellem mellem Munksgård og Dino. Det er jo en vurdering som trænerstaben skal vurdere. Men på bundlinjen er spørgsmålet, om vi ønsker at udvikle på de unge eller ej. Den investering tror jeg at vi kommer til at tage og det vil også være dumt at lade være. Det kan så godt være at Hausner skal vente et halvt eller et helt år mere. Det er svært at vurdere. Hvis Tingager er klar har vi jo i først omgang et projekt med at spille ham og Backman sammen.

Svar #24
  Du er nogle gange meget dygtig til at pådutte andre nogle meninger, som ikke fremgår af det skrevne. Kan være ret irriterende. Men jeg må vel erkende, at jeg ikke formulerer mig klart nok, selvom jeg prøver.

Det vil jeg prøve at holde øje med for fremtiden. Det er ikke det indtryk jeg forsøger mig på. Og netop derfor stillede jeg spørgsmålet. Jeg kan faktisk ikke lige se hvordan det er at "pådutte" dig en mening når jeg nu direkte spørger dig. Jeg spørger til, hvorvidt det er ment som jeg tolker det. Og så kommenterer jeg efterfølgende ud fra min tolkning.

Hvis det ikke er som jeg tolker det, så er det jo fair at afvise det. Jeg kunne/burde måske vente til du havde svaret, men sådan fungerer det jo heller ikke altid i de hurtige debatter her på skrift frem og tilbage, nogle gange med dages mellemrum.
Det er noget andet i en ansigt-til-ansigt-snak. Det håber jeg da også du er enig i.

Nu til selve indholdet:
Hvis valget står mellem to spillere, hvor forskellen ikke er ret stor, bortset fra at den ene er mere erfaren og er det "sikre" valg, så synes jeg at man bør overveje værdien af at udvikle på den unge spiller. Det er præcis det jeg mener at man har gjort i tilfældet Munksgård/Dino. Der er formentlig større niveauforskel på Hvidt og alternativerne centralt og der er muligvis også større niveauforskel på Hausner i forhold til Juelsgård end forskellem mellem Munksgård og Dino.

Du bekræfter jo lidt, at du sammenligner Munksgaard med Hvidt her, og siger at der så måske er niveau-forskel til forskel (eller misforstår jeg?). Jeg forsøgte at klargøre, at det jeg mener er, at det ikke kun er niveau-forskellen ift talentet der tæller, og bør tælle. Så meget bedre er Stage jo ikke end Hvidt inde centralt, MEN:

Munksgaard er 21, Hvidt er 18.
Munksgaard er dansk mester med FCM. Hvidt har vundet U17.
Munksgaard er U21-landsholdsspiller, dog med flest U19-kampe- Hvidt er U18/U17 landsholdsspiller.

Og lidt samme smøre kan man jo køre på Stage vs Hvidt.

Så altså jeg har det lidt svært med formuleringen "unge spillere". Jeg synes Munksgaard og Stage er "unge spillere".
Men Hvidt, Thøgersen, Kaastrup, Lunding, Hausner etc, er for mig at se i kategorien "Unge talenter". Så måske der mangler en "unge etablerede spillere".

Men jeg giver dig ret i, at Dino måske var det mere "sikre" valg. Men altså han var jo også kun 20-21 da han kom til AGF. Så han minder jo lidt om det man får ind i Munksgaard nu ift hvilken type parat spiller man får ift erfaring/udvikling.

Unge spillere er unge spillere er unge spillere, eller noget :D
Igen: beklager hvis det fremstår som om jeg forsøger at pådutte noget. Det er sgu ikke min hensigt.

Svar #25
FCN er vel det mest ekstreme eksempel på at pengene primært bliver brugt på ungdomsafdeling/akademier og når de ikke spiller med ret mange ældre spillere, er det som udgangspunkt fordi de har valgt ikke at have dem i truppen. Det er det jeg mener med at modet i høj grad kommer fra klubben, så man vælger at det er OK at en ung spiller er første- eller andetvalg på en position. Træneren vil selvfølgelig være med i vurderingen af hvor man kan klare sig, men fra kamp til kamp er udgangspunktet at starte med det bedste hold. I FCN er der muligvis en anden forståelse af at unge spillere skal spilles tidligere fordi der ikke kommer en anden når ham foran bliver solgt, men Hjulmand udtager vel stadig det bedste hold. Når det kommer til indskiftninger er det måske lidt noget andet, men vi skal først og fremmest vinde, så det vil hjælpe meget hvis vi en gang imellem kunne have en sikker føring.

FCN bruger også mange penge på ungdomsarbejdet, det glemmes tit, men har vist også meget fokus på det mentale. Det er selvsagt ikke mindre væsentligt her, men formentlig også noget vi har fokus på.

Svar #26

Det vil jeg prøve at holde øje med for fremtiden. Det er ikke det indtryk jeg forsøger mig på. Og netop derfor stillede jeg spørgsmålet. Jeg kan faktisk ikke lige se hvordan det er at "pådutte" dig en mening når jeg nu direkte spørger dig. Jeg spørger til, hvorvidt det er ment som jeg tolker det. Og så kommenterer jeg efterfølgende ud fra min tolkning.
Det var nok bare dine lidt hurtige slutninger, som gjorde mig lidt træt. Men det bunder ikke så dybt.

Jeg tror ikke rigtig, at jeg kan forklare hvad jeg mener bedre end jeg gjorde i forrige indlæg, så jeg lægger den ned her. 

Svar #27

@SteenA‍ 
Det var nok bare dine lidt hurtige slutninger, som gjorde mig lidt træt. Men det bunder ikke så dybt.

Jeg tror ikke rigtig, at jeg kan forklare hvad jeg mener bedre end jeg gjorde i forrige indlæg, så jeg lægger den ned her. 
Det beklager jeg så.
Og jeg er ked af, at jeg ikke helt forstod dig, og stadig ikke helt gør. Men jeg tror vi er mere enige end som så. Vi kan begge bedre lide når det er en yngre spiller med en masse fremtid, end en 30+ udlænding, som der ikke er meget perspektiv i.

Jeg var dog bare ligeså glad da man hentede Dino, da han netop også var 21, og fik en lang kontrakt, og virkede til at have krudt i røven, og en masse fremtidige muligheder. Hans udvikling gik aldrig som jeg og vi alle nok håbede, men det er så en anden sag. 

Svar #28
I hørte det her først: Spelmann forsvinder i dette transfervindue og ikke først til sommer 😉.

Svar #29
I hørte det her først: Spelmann forsvinder i dette transfervindue og ikke først til sommer 😉.
Lyder som nogle dejlige sparede lønkroner 👍

Simple Audio Video Embedder