Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue forår/sommer 2019. (Læst 130972 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue forår/sommer 2019.

Svar #100
Jeg ærgrer mig virkelig over at skulle skrive noget positivt om FCN. Men meget tyder på, at de har fundet konceptet, hvis man ikke hedder FCK eller har en mand med en stor check i baghånden, hvis man har købt for dyrt ind, såsom Brøndby og visse andre. Konceptet er dels at udvikleunge talenter, købe billigt ind, dels at fyre dem, der har succes af, når der kommer et godt bud. Mange kommentatorer har forudset, at det ville gå galt, fx da de skippede 3 profiler incl. Deres topscorer i samme vindue, men så kom der en ny i stedet for. Det usympatiske er, at nogle er kommet alt for tidligt af sted og sidder permanent bænket eller er røget i andetholdstrppen. Men moral har jo aldrig været Farumfolkets stærke side. Det står efterhånden ret klart, at de fleste klubber må indstille sig på, at hele truppen er udskiftet på fire år. Tænk bare på, at Dino var den, der havde været længst i GF, da han blev solgt efter fire år i den hvide trøje. Disse nye tider kræver en livlig aktivitet i hvert eneste vindue, og en hel del tyder på, at PC er ved at rette ind efter dette.

Det, der irriterer mig mest ved FCN, er, at de er kommet så godt fra start ved at være i et ulovligt samarbejde med kommunen, som de har brugt som trædesten for senere gevinster (stadion, opbyggelsen af akademi etc.) Derfra er der så kommet reelt godt fodboldarbejde med deltagelse i Champions League, salg af topspillere m.m. Det er flot, men det kommer på en hæslig baggrund.

Svar #101
Jeg ærgrer mig virkelig over at skulle skrive noget positivt om FCN. Men meget tyder på, at de har fundet konceptet, hvis man ikke hedder FCK eller har en mand med en stor check i baghånden, hvis man har købt for dyrt ind, såsom Brøndby og visse andre. Konceptet er dels at udvikleunge talenter, købe billigt ind, dels at fyre dem, der har succes af, når der kommer et godt bud. Mange kommentatorer har forudset, at det ville gå galt, fx da de skippede 3 profiler incl. Deres topscorer i samme vindue, men så kom der en ny i stedet for. Det usympatiske er, at nogle er kommet alt for tidligt af sted og sidder permanent bænket eller er røget i andetholdstrppen. Men moral har jo aldrig været Farumfolkets stærke side. Det står efterhånden ret klart, at de fleste klubber må indstille sig på, at hele truppen er udskiftet på fire år. Tænk bare på, at Dino var den, der havde været længst i GF, da han blev solgt efter fire år i den hvide trøje. Disse nye tider kræver en livlig aktivitet i hvert eneste vindue, og en hel del tyder på, at PC er ved at rette ind efter dette.
Det, der irriterer mig mest ved FCN, er, at de er kommet så godt fra start ved at være i et ulovligt samarbejde med kommunen, som de har brugt som trædesten for senere gevinster (stadion, opbyggelsen af akademi etc.) Derfra er der så kommet reelt godt fodboldarbejde med deltagelse i Champions League, salg af topspillere m.m. Det er flot, men det kommer på en hæslig baggrund.
Ja, der kan man da tale om en velvillig kommune... FCN har dog ogsaa senere faaet penge i ryggen med Tom Vernon og bruger mange af dem paa ungdomsarbejdet, det bliver bare gerne fremlagt som om de goer det for ingen penge. Men de har stadig fundet et interessant koncept for de bruger nok ikke noget der ligner topholdene, men formaar ind imellem at konkurrere med dem og saa er der jo det aspekt, at de ved fortsatte store salg efterhaanden kan opbygge stoerre oekonomiske muskler, saa de kan holde laengere paa spillerne og derved faa bedre og mere stabile sportslige resultater og faa endnu mere for spillerne naar de saelges. AGF kunne i princippet ogsaa opbygge oekonomien ved spillersalg, men det vil tage lang tid hvis man ikke er meget 'heldige' med nogle store salg. Vores spillere er jo relativt billige fordi vi ikke har sportslig succes, en historik omkring dyre salg og oekonomisk styrke til at afvise tilbud saerlig hoejt op. Igen ville man kunne forbedre den tilstand meget med et indskud udefra.

Svar #102
Ja, der kan man da tale om en velvillig kommune... FCN har dog ogsaa senere faaet penge i ryggen med Tom Vernon og bruger mange af dem paa ungdomsarbejdet, det bliver bare gerne fremlagt som om de goer det for ingen penge. Men de har stadig fundet et interessant koncept for de bruger nok ikke noget der ligner topholdene, men formaar ind imellem at konkurrere med dem og saa er der jo det aspekt, at de ved fortsatte store salg efterhaanden kan opbygge stoerre oekonomiske muskler, saa de kan holde laengere paa spillerne og derved faa bedre og mere stabile sportslige resultater og faa endnu mere for spillerne naar de saelges. AGF kunne i princippet ogsaa opbygge oekonomien ved spillersalg, men det vil tage lang tid hvis man ikke er meget 'heldige' med nogle store salg. Vores spillere er jo relativt billige fordi vi ikke har sportslig succes, en historik omkring dyre salg og oekonomisk styrke til at afvise tilbud saerlig hoejt op. Igen ville man kunne forbedre den tilstand meget med et indskud udefra.

Efter nogle smuttere, hvor vi stadig har Blume og Riel gående, er PC ved at træde i karakter. Det seneste vindue gjorde han det rigtig godt. Både Tingager og Munksgaard kan blive vigtige brikker i spillet om at steppe et niveau op, og de kan- hvis alt går vel - også indbringe en fin transfersum, når de vil videre. Hvis vi kvalificerer os til EL i 20/21 vil det nok være et oplagt bud på tidspunktet, hvor de får tilbud, man ikke kan afslå, hvis de har været bærende kræfter.

Mere aktuelt er de kommende to vinduer. Jeg ser tre anledninger til ændringer i truppen: 1) Spillere, der vil prøve sig af på en "større hylde". 2) Garderinger, hvor vi er sårbare. 3) Spillere, der ikke passer ind eller er inde i formdyk

1) Amini er på kort sigt nok den, der er mest oplagt som salg til en større liga. Hans defensive mangler vil vel afskrække de helt store klubber, men en hollandsk eller portugisisk "wannabe-klub" kunne være interesseret. Sana er en anden kandidat til et fornuftigt bud, men også meget svingende i præstationer. Toutouh og Ankersen vil sikkert gerne videre, men begge skal vise mere end i øjeblikket for at få et interessant tilbud. Stage er god for os, men næppe interessant i udlandet, medmindre han vælger Norge eller Sverige - og så er AGF vel en bedre station?  Mortensen skal vel score 15-18 mål næste sæson for at være rigtig interessant, og derefter begynder han at nå en alder, hvor interessen vil være dalende. De unge kan naturligvis falde for et eller andet lusket akademi, men forhåbentlig bliver de så længe, at de er modne, når/hvis de damper af.

2) Vi kan naturligvis ikke holde til, at den faste målmand er på leje, og da han skal tilbage til Liverpool, er det største hul vel en kvalificeret målmand. Whalley har (endnu) ikke Superligaklasse - og er sikkert ret sur over at sidde på bænken, så måske skal vi have to. Backman er en nøglespiller, men skadet så ofte, at det kan være relevant med yderligere en forsvarer, indtil Hausner har aflagt unoderne.

3)Riel er et af de største fejlkøb i nyere tid (og der har været en del) . Mmaee har næppe nogen fremtid hos os efter Mortensens ankomst. Guira og Blume har ikke grebet de få chancer, de har fået på det seneste og begge ligner så marginale i truppen, at de nok selv ønsker andre græsgange. Min konklusion er, at hvis vi skal holde momentum næste sæson skal der 1 målmand, 1-2 forsvarsspillere, en midtbanemand (men det er måske Poulsen) og en god angrebsreserve ind til sommer.

55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #103
Efter nogle smuttere, hvor vi stadig har Blume og Riel gående, er PC ved at træde i karakter.
@ramloser
Haha :D Har du spurgt Blume ad, hvorvidt du må sætte ham i samme kategori som Riel? :D
Spøg til side, så skal vi huske at Blume blev hentet under specielle vilkår, da han blev løst fra kontrakten i Lyngby, og derfor ikke kostede noget.

Ellers meget enig i mange betragtninger. Jeg synes bare ikke der har "været en del" fejlkøb. Jeg synes faktisk efterhånden PC har en god "hit-rate". Der er ingen sportschefer som kun henter guld. Både AAB, OB, BIF og FCK og alle de andre henter spillere som ikke slår til.
Kan ikke lige se hvilken sportschef der har ramt bedre mere ofte end ham i AGF-tiden. Altså hvilken sportschef i hvilken klub?

Svar #104
Kan ikke lige se hvilken sportschef der har ramt bedre mere ofte end ham i AGF-tiden. Altså hvilken sportschef i hvilken klub?
Vi er der ikke endnu og der gives ingen præmier blot fordi vi bedre kan lide vores klub.
Der er 10 klubber med 31 point eller mere pt. og der er vel kun 3 der helt sikkert har et større budget end os og to der måske har - så der må være sportschefer der har gjort det bedre end PC. Eller hvad?

Svar #105
Der er 10 klubber med 31 point eller mere pt. og der er vel kun 3 der helt sikkert har et større budget end os og to der måske har - så der må være sportschefer der har gjort det bedre end PC. Eller hvad?
Ja altså der er jo endeløse faktorer man kan sige der definerer om en sportschef er en succes eller ej. Men der er andre faktor der afgør om han laver gode handler. Gode handler betyder ikke nødvendigvis gode sportslige resultater.

Men jeg prøvede egentlig heller ikke at gøre ham til DEN BEDSTE i ligaen. Måske mere: Kan ikke se at han skulle være ringere.

Svar #106
Men jeg prøvede egentlig heller ikke at gøre ham til DEN BEDSTE i ligaen. Måske mere: Kan ikke se at han skulle være ringere.
Så forstod jeg ikke din formulering om, at du ikke kunne se nogen der havde ramt bedre O:)

Men når vi distancerer de klubber som vi har et meget større budget end - så er vi ved at være på rette vej. MEN der er lang vej endnu.....

Svar #107
Nu kan PC jo ikke stå til ansvar for, at Tingager vrikker om på en pløjemark i Haderslev, eller at Backman først fik virus-meningtitis og dernæst en bold i hovedet. Ellers at Jakob Ankersen konsekvent vælger den dårlige løsning. Eller at Guira i et øjeblik taber hovedet. Ellers at DN vælger en alt for passiv tilgang mod OB og AaB i efteråret.

Svar #108
Nu kan PC jo ikke stå til ansvar for, at Tingager vrikker om på en pløjemark i Haderslev, eller at Backman først fik virus-meningtitis og dernæst en bold i hovedet. Ellers at Jakob Ankersen konsekvent vælger den dårlige løsning. Eller at Guira i et øjeblik taber hovedet. Ellers at DN vælger en alt for passiv tilgang mod OB og AaB i efteråret.
Hvem skal så have ansvaret?

For den slags sker ikke for andre sportschefer eller hvad mener du lige nøjagtig?
Er vi ekstraordinært ramt af uheld, i en grad, så det kan forsvares at budgettet er væsentligt over klubber, der præsterer bedre end vi gør?

Svar #109
Jeg ser ikke noget behov for partout at skulle ansvarsplacere alting...

... men at PC skal have ansvaret for, at Backman får virus-meningitis, er i mine øjne himmelråbende.

Man kan jo bare kalde det regulært sort uheld eller force majeure, om man vil.

Jeg kan dog godt se din pointe i den forstand, at du så mener, PC burde have samlet en bredere trup. Men vi er altså en klub med et lille budget, så spørgsmålet vil altid være, om vi vil have kvalitet eller kvantitet.

Svar #110
Efter nogle smuttere, hvor vi stadig har Blume og Riel gående, er PC ved at træde i karakter.

Guira og Blume har ikke grebet de få chancer, de har fået på det seneste og begge ligner så marginale i truppen, at de nok selv ønsker andre græsgange.

Jeg kan slet ikke følge dine kommentarer vedr. Blume. Han har haft en skadeperiode i efteråret, men ellers har han jo været en fast del af kamptruppen siden han kom til klubben? Lige nu er der kommet mere kamp om den centrale midtbane, med Toutouh og Hvidt der byder sig til, men der skal jo ikke mere end en skade eller to til, før Blume (og Guira i øvrigt) bliver en vigtig spiller. Vi har bare rigtig mange midtbanespillere med superliganiveau. Kunne have været rart at kunne sige det samme om forsvaret og angrebet.

Når David næste gang skal overveje sin midtbaneformation, så kunne jeg godt tænke mig at se Blume i en rolle som en mere spillende 6er, i stil med den rolle Martin Jørgensen havde til sidst. Vi prøvede det i Silkeborg i gruppespillet sidste år med stor succes, men forsøget blev aldrig gentaget.

Svar #111
Jeg ser ikke noget behov for partout at skulle ansvarsplacere alting...
Hvis sportschefen ikke skal have ansvaret for det sportslige.....
... men at PC skal have ansvaret for, at Backman får virus-meningitis, er i mine øjne himmelråbende.
Det er heller ikke helt det jeg skriver men det er nu engang en del af en trupsammensætning at der kommer skader - sådan må det også være andre steder. Det jeg opponerer mod, er at gøre PC til den dygtigste sportschef allerede nu - det har han (i min verden) ikke gjort sig fortjent til endnu på nogen måder.
Jeg kan dog godt se din pointe i den forstand, at du så mener, PC burde have samlet en bredere trup. Men vi er altså en klub med et lille budget, så spørgsmålet vil altid være, om vi vil have kvalitet eller kvantitet.
Det var der jeg indledte diskussionen med at sige, at der var 10 klubber der havde 31 point eller flere.
Ud af de 10 klubber er der 3 der har et højere budget og 2 der måske har. Dvs. vi burde på lønbudget minimum være foran 4 af de andre klubber og derfor kan jeg ikke konkludere at PC skal rangeres helt i top. Det er naturligvis sat på spidsen men det er den anden holdning så sandelig også (at han er den dygtigste).
Igen - pas nu på den forkærlighed for egne spillere, de andre klubber har også nogen der er dygtige ;)

Svar #112
Det var der jeg indledte diskussionen med at sige, at der var 10 klubber der havde 31 point eller flere. 
Ud af de 10 klubber er der 3 der har et højere budget og 2 der måske har. Dvs. vi burde på lønbudget minimum være foran 4 af de andre klubber og derfor kan jeg ikke konkludere at PC skal rangeres helt i top. Det er naturligvis sat på spidsen men det er den anden holdning så sandelig også (at han er den dygtigste).

Igen - pas nu på den forkærlighed for egne spillere, de andre klubber har også nogen der er dygtige

Altså jeg skrev mere præcis derefter, at jeg ikke lige umiddelbart kunne se hvem der skulle være bedre, og hvem der skulle være ringere. Men hvis vi tager FCM, BIF og FCK ud af ligningen, og faktisk smider FCN med der, da deres konstellation er så underlig, og med masser af hjælp fra udenlandske akademifirmaer (right to dream etc), så er der ikke mange klubber med sportschefer som har gjort det nævneværdigt bedre end PC i AGF. Det er det eneste jeg siger.

Hvis du insisterer på at enhver klub med flere point end AGF har sportschefer som gør det bedre, så kan vi jo ende i top 6, og dermed have en bedre sportschef end alle klubber der ikke er i top 6? Lidt underlig logik, undskyld mig. Og Altså har vi så en bedre sportschef end AAB såfremt vi slår AAB, og en dårligere hvis vi taber? Vi kan meget vel have færre point før kampen, og flere efter.

Man bliver da nødt til at se på klubbernes præstationer ift de forhold sportscheferne de arbejder under. Eksempelvis er noget af den succes jeg tillægger PC er at bringe lønniveauet ned i AGF. Noget som ingen før ham har formået i AGF.
Og ja, så ved jeg ikke hvor god AABs sportschef bliver af at hente Lucas Andersen hjem for nogle heldige Bassogog-millioner, bare som eksempel.
Men jeg er 100% med på, at PC ikke har formået at sælge nok spillere. I min optik hører det dog klart med til historien, at Jens Andersson gav alt for høje lønninger, og dermed skabte en situation, hvor spillerne ikke kunne sælges/overtages af andre danske klubber (Spelmann eks.). Og at man skulle vente til de var i sidste halve år af kontrakten før de kunne overtages ellers ophæves med (Kanstrup, Spelmann, Dino, Sverrisson)

Så ift det PC overtog, og det vi står med nu, så vil jeg nøjes med at sige, at jeg synes han har leveret et fantastisk stykke arbejde i AGF (uden at skulle putte ham på en sammenlignende rangliste), og jeg glæder mig til at se hvilken trup der skal starte sæsonen til sommer. Langt det meste af den nuværende trup er klar, og sportsligt synes jeg vi spiller godt, positivt, og har en fed trup.

Svar #113
Den væsentligste forudsætning for succes er penge og helt grundlæggende kan man sige at klubberne klarer sig mere eller mindre godt alt efter deres placering ifht det økonomiske hierarki. Der er selvfølgelig andre faktorer, fx klubbens faciliteter, men det er også noget bestyrelsen og direktøren er ansvarlige for (og de forbedrede faciliteter på Fredensvang kan dårligt undervurderes). Stadion trækker lidt den anden vej, men problemet er nok ikke så meget direkte sportsligt - selvom flere tilskuere og et større tryk er point værd - men mest et problem for klubbens økonomi. Nu har vi imidlertid ordentlige træningsfaciliteter og top-seksbudget og så er det også rimeligt at sige at vi underpræsterer hvis vi ikke ender i top-seks.

Ingen klubber opnår altid det deres økonomi tilsiger, men fx FCK underpræsterer også de sæsoner de ikke vinder mesterskabet. For vores vedkommende er forskellen ned til bund-otte heller ikke voldsom, så der skal mindre til før det kikser. At vi kun en enkelt gang i de sidste mange år er endt i top-seks er dog skandaløst ringe, selv med det forbehold at vi måske har ligget lidt længere nede på listen økonomisk i nogle perioder. Nu er det så en ny sportschef som har et top-seksbudget og han skal også vise, at han kan få klubben derop.

“Ny” sportschef er en bevidst betegnelse her fordi tingene tager tid. PC starter ikke forfra og visse fiaskoer og successer er baseret på ting der blev gjort før hans tid. Jeg synes det er for tidligt at vurdere ham - men som han selv har fremhævet er der mulighed for udskiftninger i truppen netop i de her transfervinduer og så stiger ansvaret og forventningerne. PC er ikke ansvarlig for sygdom og skader osv, men det skal kun forklare momentære udsving og i sidste ende er ledelsen jo ansvarlig for hvordan det går. Hvis vi ikke præsterer står ledelsen for skud og må reagere (typisk fyrer de så træneren, men skal også kigge indad), ellers kan den jo heller ikke få ansvaret når det lykkes.

Jeg er lidt blandet ifht vurderingen af PC’s præstation den her sæson for der har været sportslig fremgang, men fornemmelsen er at der var nogle afgørende ting sidste sommer der ikke lykkedes og som jeg tænker havde givet en lidt bedre situation ifht top-seks på nuværende tidspunkt. Vinterens transfervindue ser til gengæld fremragende ud selvom det er for tidligt med en endelig dom. Det vil aldrig være alting der lykkes, så det skal vurderes over tid, men hvis det kikser i år må der i hvert fald være stor fokus på den sportslige ledelse næste sæson. Det er der PC for alvor har haft indflydelse på truppen og vi virkelig skal se fremgang.

Svar #114

Igen - pas nu på den forkærlighed for egne spillere, de andre klubber har også nogen der er dygtige

Altså jeg skrev mere præcis derefter, at jeg ikke lige umiddelbart kunne se hvem der skulle være bedre, og hvem der skulle være ringere. Men hvis vi tager FCM, BIF og FCK ud af ligningen, og faktisk smider FCN med der, da deres konstellation er så underlig, og med masser af hjælp fra udenlandske akademifirmaer (right to dream etc), så er der ikke mange klubber med sportschefer som har gjort det nævneværdigt bedre end PC i AGF. Det er det eneste jeg siger.
Nu refererede jeg til det jeg indledte diskussionen med og det var en manglende forståelse for, at du mente han var den bedste (alternativt at de allesammen er lige gode men det går jeg ikke ud fra du mener). At du så har ændret mening eller præciseret den siden er helt fair....

Hvis du insisterer på at enhver klub med flere point end AGF har sportschefer som gør det bedre, så kan vi jo ende i top 6, og dermed have en bedre sportschef end alle klubber der ikke er i top 6?
Nu håber jeg, at jeg indtil videre har argumenteret for at en sportschef skal bedømmes ud fra resultater vs. lønbudget men det bliver unægteligt svært, hvis du ikke vil bruge point som en faktor i bedømmelsen af en sportschef?

Man bliver da nødt til at se på klubbernes præstationer ift de forhold sportscheferne de arbejder under. Eksempelvis er noget af den succes jeg tillægger PC er at bringe lønniveauet ned i AGF. Noget som ingen før ham har formået i AGF.
Og ja, så ved jeg ikke hvor god AABs sportschef bliver af at hente Lucas Andersen hjem for nogle heldige Bassogog-millioner, bare som eksempel.
Men jeg er 100% med på, at PC ikke har formået at sælge nok spillere. I min optik hører det dog klart med til historien, at Jens Andersson gav alt for høje lønninger, og dermed skabte en situation, hvor spillerne ikke kunne sælges/overtages af andre danske klubber (Spelmann eks.). Og at man skulle vente til de var i sidste halve år af kontrakten før de kunne overtages ellers ophæves med (Kanstrup, Spelmann, Dino, Sverrisson)

Så ift det PC overtog, og det vi står med nu, så vil jeg nøjes med at sige, at jeg synes han har leveret et fantastisk stykke arbejde i AGF (uden at skulle putte ham på en sammenlignende rangliste), og jeg glæder mig til at se hvilken trup der skal starte sæsonen til sommer. Langt det meste af den nuværende trup er klar, og sportsligt synes jeg vi spiller godt, positivt, og har en fed trup.
Det kan også vise sig at han har lavet langt de bedste handler af alle sportscheferne - jeg siger blot vi ikke er der endnu selvom du syntes vi har en fed trup (der har vi vist været før). Jeg vil se resultater og ikke blot drømme om dem...........

Jeg håber PC får lønniveauet væsentligt op - så vidt jeg ved, arbejder vi for en stor dels vedkommende med præstationsbetingede kontrakter og det kan dermed betyde vi leverer nogle ordentlige resultater 8)

Svar #115
Nu håber jeg, at jeg indtil videre har argumenteret for at en sportschef skal bedømmes ud fra resultater vs. lønbudget men det bliver unægteligt svært, hvis du ikke vil bruge point som en faktor i bedømmelsen af en sportschef?
@Martinstranger‍ 
"en faktor".. jo selvfølgelig.  
Den eneste faktor: Nej selvfølgelig ikke. (som du selv anderkender ift økonomi)

Det var og er min pointe at der er mere der spiller ind, og at det er ikke kun forbeholdet der hedder økonomi.
Der er også trupforhold overtaget fra tidligere sportschef. Lønstruktur. Kultur i klubben fra tidligere. Historik sportsligt. Etc etc etc... 
Hvis man ikke tager det med, så er sammenligningen komplet ubrugelig i min optik. Og bliver også nødvendigvis nærmest decideret forkert. Men jeg er da sikker på at kongefuglen er glad for sit navn alligevel, hvis den kan stå på skuldrene af 200 millioner som i BIF, hihi :D 

Svar #116
Det var og er min pointe at der er mere der spiller ind, og at det er ikke kun forbeholdet der hedder økonomi.
Der er også trupforhold overtaget fra tidligere sportschef. Lønstruktur. Kultur i klubben fra tidligere. Historik sportsligt. Etc etc etc...
Hvis man ikke tager det med, så er sammenligningen komplet ubrugelig i min optik. Og bliver også nødvendigvis nærmest decideret forkert. Men jeg er da sikker på at kongefuglen er glad for sit navn alligevel, hvis den kan stå på skuldrene af 200 millioner som i BIF, hihi  :D
Jeg er helt enig i der naturligvis er flere faktorer men hvor længe skal de undskyldninger holde?

Jakob Nielsen har været her i 4,5 år og har fra start sat sit præg på hvordan løn/kontraktforhold skulle være (går ud fra det er samme tankegang som PC ellers bliver jeg overrasket) og PC har været her i + 3 år. Der skal altså meget snart leveres - især når budgettet er større end hos en stor del af de andre. Du lever så ofte lidt mere på følelserne, hvor jeg indimellem tager nøgletalsbrillerne på og siger der ikke er leveret det nødvendige.

Ellers enig i det med de 200 mio.  - jeg er jo typisk den første der har været efter mediernes fremhævning af Troels Bech for vendingen i BIF. Det kunne vi andre nok også have klaret med det budget :P

Svar #117
Det var og er min pointe at der er mere der spiller ind, og at det er ikke kun forbeholdet der hedder økonomi.
Der er også trupforhold overtaget fra tidligere sportschef. Lønstruktur. Kultur i klubben fra tidligere. Historik sportsligt. Etc etc etc...
Hvis man ikke tager det med, så er sammenligningen komplet ubrugelig i min optik. Og bliver også nødvendigvis nærmest decideret forkert. Men jeg er da sikker på at kongefuglen er glad for sit navn alligevel, hvis den kan stå på skuldrene af 200 millioner som i BIF, hihi  :D
  Jeg er helt enig i der naturligvis er flere faktorer men hvor længe skal de undskyldninger holde?

Jakob Nielsen har været her i 4,5 år og har fra start sat sit præg på hvordan løn/kontraktforhold skulle være (går ud fra det er samme tankegang som PC ellers bliver jeg overrasket) og PC har været her i + 3 år. Der skal altså meget snart leveres - især når budgettet er større end hos en stor del af de andre. Du lever så ofte lidt mere på følelserne, hvor jeg indimellem tager nøgletalsbrillerne på og siger der ikke er leveret det nødvendige.

Ellers enig i det med de 200 mio.  - jeg er jo typisk den første der har været efter mediernes fremhævning af Troels Bech for vendingen i BIF. Det kunne vi andre nok også have klaret med det budget :P
Jeg synes der er to faktorer som skal tages i betragtning i den debat. Først og fremmest spiller kultur og kontinuitet en kæmpe rolle. Det er derfor f.eks. Sønderjyske og FCN gang på gang kan overpræstere ift. budget, mens klubber som AGF og OB underpræsterer. Jeg synes der er tegn på at der er ved at blive skabt en kultur og noget kontinuitet nu, men det er stadig i sin spæde opstart, så der vil gå nogle år inden vi for alvor får glæde af det.

Og sekundært, så er superligaholdet det sted hvor forbedringerne i faciliteter m.m. sidst slår igennem. Vi har allerede set resultaterne på ungdomssiden med DM, flere u-landsholdspillere m.m. og jeg tror også vi vil se det slå igennem i superligaen i løbet af de næste par år, hvor vi også begynder at få glæde af den satsning på ungdomsarbejdet der blev iværksat for efterhånden mange år siden.

Ift. PC indsats så synes jeg det overordnet har været solidt uden at være prangende, selvom det seneste transfervindue naturligvis trækker voldsomt op (fund som Højer og Munksgaard kan måske lige så meget tilskrives David der jo kendte begge fra Lyngby). Skal man tro klubbens egne udmeldinger er det dog også først nu man har fået ryddet op i lønstruktur m.m. så PC først nu for alvor kan begynde at føre sine planer ud i livet. Kan han holde niveauet fra dette transfervindue ser det naturligvis ekstremt spændende ud, men mon ikke der stadig bliver hentet en spiller eller to der ikke slår til.

Svar #118

@Martinstranger‍ 

Der vil altid være faktorer udover antal point, placering i ligaen og 100% sportsligt.  Men det er klart at det efterslæb som PC overtog fra Jens Anderson er væk til sommer når sidste kontrakt er ovre. Men kun i direkte form. Du kan sige det sådan her: Hvis PC på noget tidspunkt i løbet af sin tid i AGF har haft spillere som andre sportschefer har skrevet med, eller IKKE har kunne skrive med pga tidligere sportschefers gøren og laden, så vil han jo komme til at kunne mærke det i mange år. 

Lad os bruge Dino som eksempel. Købt dyrt, dyr løgn, gammel lønstruktur. Hvis PC hellere ville have haft en billigere spiller, og evt en ekstra HB/CB-hybrid, så var Jens Andersons prioritering i vejen for det PC vil med truppen. Bare et eksempel. Nu har han så hentet Munksgaard, og kun Juelsgård og Backmann er tilbage i forsvaret fra dengang, hvor Backmann har forlænget to gange, så der burde PC jo nok kunne have påvirket hvordan kontrakten nu ser ud.

Sidste år var 33 point nok til top 6. I år har vi 31 point med 3 runder tilbage. Point siger ikke alt, det er klart. Og jeg tror vi er enige om at der "snart skal leveres" sportsligt også ja. 
Men det vigtigste for mig er fornuftig fremgang. Og det synes jeg der er. Bedre og langt mere bred trup end under Glen, ny lønstruktur, og EL-playoff sidste år, efter at have glippet top 6, men spillet sig i bedre og bedre "form", og holdets stabilitet/kontinuitet er (foruden sorte november) til at tage at føle på synes jeg. 

Vi går op banen imod FCM med en følelse af, at vi sgu er svære at slå på den hjemmebane, og at vi generelt sælger os selv dyrt. Borte er udsvingene. Dem jeg til sidst blev helt allergisk over for. Der må vi i min optik aldrig komme tilbage. Langt hellere tage babyskridt fremad, end at træde frem/tilbage i et væk, for så at se os glippe til sidst alligevel.

Vi har under trioen PC/JN/DN etableret os i feltet lige omkring top 6. forrige år glippede vi med 1 mål i Aalborg, og svingede helt vildt, og endte i nedrykningskampe. Sidste år da 2018 startede ser vi så det AGF som jeg synes vi har gang i lige nu. 

Så altså ja JN og PC har været her længere. Og ja PC har til sommer fået renset helt ud, og overtaget ejerskabet af de sidste stykker af truppen. Men trioen JN/PC/DN begyndte først at at ligge fundamentet for dette AGF i vinteren 2018 ved signingen af Selles, og den nye plan. Efteråret 2017 var 100% et forsøg på at "køre færdig med Glens setup)" uden at ændre for meget året ud.

Men det "nye nye nye" AGF jeg synes så godt om, det startede i vinteren 2018 :D

Svar #119
Men det "nye nye nye" AGF jeg synes så godt om, det startede i vinteren 2018  :D
Som jeg husker det - har du syntes om det "nye" AGF op til hver start og ment vi havde et meget bedre hold end tidligere :P 

For kort at kommentere på dine "undskyldninger", så køber jeg dem ikke (helt så meget som du gør). Der har været rigelig tid til at lave om og truppen er blevet rigeligt skiftet undervejs. Det gælder så sandelig også på trænerposten :o 

Må jeg lige erindre om sommerens transfervindue som set i bakspejlet viste sig meget utilfredsstillende. Det er tilsyneladende lykkelig glemt pga. en ny angriber og et par vundne kampe - nu skal PC så pludselig roses for at have præsteret godt i hele hans AGF-tid. Beklager men der er jeg ikke endnu selvom jeg også har forhåbninger om at "nu er det det nye AGF vi ser performe og spille sig i toppen".

Overordnet vil det stadig være en skuffelse, hvis vi endnu engang ikke kommer med i slutspillet. Men det kan de så passende sørge for i de næste to kampe og vise hvad de kan.

Svar #120

Som jeg husker det - har du syntes om det "nye" AGF op til hver start og ment vi havde et meget bedre hold end tidligere 
Nu ved jeg ikke præcis hvor lang tid tilbage du henviser, men jeg har alle dage set efter mulighederne og det positive. Sådan er jeg skruet sammen :d . Jeg har bl.a. brugt en del tid på at sammenligne hvorfor fundamentet er et helt andet under DN end under Glen, og Glen bedre end under MW. Ja jeg mener jo faktisk at vi siden JN kom til, sådan fra år til år har udviklet os som klub. Fra at satse, og bygge op på ny med MW og navne der skulle trække til, og kulørte forsøg, til mesterskabstræner og indførelse af mere professionelle træningsforhold, faciliteter, og en trup som efterhånden er trimmet og solid nok til, at selv unge spillere kan udvikle sig og blomstre omkring holdet. Det er fedt at se.

Må jeg lige erindre om sommerens transfervindue som set i bakspejlet viste sig meget utilfredsstillende. Det er tilsyneladende lykkelig glemt pga. en ny angriber og et par vundne kampe - nu skal PC så pludselig roses for at have præsteret godt i hele hans AGF-tid. 
Jeg har personligt lavet mange indlæg på dette forum, hvor jeg netop bragte opmærksomhed på, at vi skulle se sommerens mangelfulde vindue i perspektivet af dette vindue. Man tog beslutning om at satse på, at Mmaee, Bundu, Stage og Riel ville kunne holde fast i den top 6-placering man havde dengang, og ville kunne føre holdet hen til vinter, hvor helt nye muligheder ville dukke op for transfervinduet (som PC jo netop fortalte om i sommers). Det viste sig at være et for stort sats umiddelbart. Fordi skader til Bundu og backmann gjorde det hele så meget værre end nødvendigt. Men jeg så det som et tydeligt valg, at man ville bruge pengene på en angriber som ikke bare var hentet ind i sidste øjeblik. (Junker blev jo trods alt solgt 1 time før tid, og den handel var jo isoleret nær-genial). 

Sommerens vindue var utilfredsstillende. Enig. 
Det blev dog endnu mere utilfredsstillende i bagklogskabens lys af sorte november, som jo bl.a. kom pga skaderne til Backmann og Bundu. Og ja, det lagt sammen med de mange situationer hvor vi har været så skide tæt på at få flere point, så skulle der ikke meget til, at vi lå i top 6 allerede nu, og kunne kigge tilbage på et sommervindue, som var en kølig kalkuleret risiko. Lige nu står det jo til at koste dyrt, også for dyrt. 

Og jeg synes også at PC sammen med DN; JN og bestyrelsen oversatsede. Jeg er ikke sikker på at det bare sådan var PC alene. Man hører ham jo netop også sige i "håb vs håbløshed" at han ikke vil hente x og y, og at det er ikke er gennemarbejdet nok. Ligesom med Riel, så kan Mmaee skrives ind to offensive kort, som man har talt om som gennemarbejdede, og nogle man har fulgt i et stykke tid, men som på ingen måde har været det man håbede på. Dårligt arbejde af PC, ingen tvivl om det. 

Hvis vi havde spillet efteråret med Junker, Bundu, Stage og Riel, så er jeg ikke sikker på at resultaterne havde været så meget anderledes når Bundu og Riel jo alligevel ikke kunne bruges. Så da Junker jo allerede var kommet lidt på bænken inden vinduet lukkede, så er der ingen garanti for, at efteråret uden det Junker-salg havde set særligt meget anderledes ud. Han har jo ikke ligefrem scoret mange mål for Horsens heller. 

Og slutteligt vil jeg minde om, at man man godt kan været en overordnet succes, uden at have præsteret godt i hvert vindue. 
 Jeg er sikker på, at det vindue som vi netop har gennemført har tippet netop den holding over for manges vedkommende. Jeg glæder mig til at se hvad der kommer til at ske til sommer :D

Svar #121
Og jeg synes også at PC sammen med DN; JN og bestyrelsen oversatsede. Jeg er ikke sikker på at det bare sådan var PC alene. Man hører ham jo netop også sige i "håb vs håbløshed" at han ikke vil hente x og y, og at det er ikke er gennemarbejdet nok.
Lige netop den del med det ikke gennemarbejdede, undrede mig en del. Jeg husker, at jeg tog det som helt givet, at vi ville hente en erstatning for Pusic (Duncan) i det sommervindue. I stedet endte vi med også at sælge Junker. Det var et underligt forløb, hvor jeg bagefter sad med en fornemmelse af at PC havde arbejdet intenst på at hente en bestemt spiller (formentlig Ola Toivonen), uden at have en plan B. Er hans job i et transfervindue virkelig så koncentreret, at han ikke har mulighed for at arbejde på flere emner til angrebet?

Jeg går ud fra at DN havde givet håndslag på, at vi skulle satse på Junker og Bundu, men jeg synes jo at der var klare indikationer på, at ingen af dem egner sig til at være spidsangribere i et system med bare en angriber. Junker var jo også allerede havnet på bænken igen, efter at han havde spillet de første tre kampe fra start.

Svar #122
Lige netop den del med det ikke gennemarbejdede, undrede mig en del. Jeg husker, at jeg tog det som helt givet, at vi ville hente en erstatning for Pusic (Duncan) i det sommervindue. I stedet endte vi med også at sælge Junker. Det var et underligt forløb, hvor jeg bagefter sad med en fornemmelse af at PC havde arbejdet intenst på at hente en bestemt spiller (formentlig Ola Toivonen), uden at have en plan B. Er hans job i et transfervindue virkelig så koncentreret, at han ikke har mulighed for at arbejde på flere emner til angrebet?
 Tror ikke det er fordi man ikke har mulighed for det. 
Men lad os antage at PC har arbejdet hele vinduet på at hente den helt rette angriber som erstatning for Pusic/Duncan, og at det er Junker-angriberen der skal erstattes internt. Så glipper han, lad os bare bruge Toivonen som eksempel, og man forbereder sig på at køre efteråret færdig med Junker, Bundu, Riel og Stage. Man beslutter altså der, at det er i vinterens vindue at man skal finde den rette istedet.

Og så kommer der pludselig et kæmpebud på Junker, som man siger nej til, helt op til, at man simpelthen ikke kan sige nej længere, fordi det bliver en business-case man ikke kan sige nej til. Nærmest direkte sådan det fortælles i håb vs håbløshed. Man ender med at sige ja, fordi man kan hente Mmaee som midlertidig erstatning, indtil man til vinter har samme mission som før: at finde den rette.

Derfor sagde jeg efter sommerens vindue, at vi endte ud med et vindue, som skulle ses i relief med dette overståede vindue. Vi har før set DN og PC tale om, at man tænker flere vinduer frem. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at man gik efter en angriber som glippede i sommers, Toivonen som eksemplet, og at man så valgte at udskyde det til vinter, da det glippede, hvorefter det hele blev vendt på hovedet af Horsens' bud på Junker, som sjovt nok kom fordi Pusic forlod dem efter 8 dage i sidste øjeblik.

Svar #123
Men lad os antage at PC har arbejdet hele vinduet på at hente den helt rette angriber som erstatning for Pusic/Duncan, og at det er Junker-angriberen der skal erstattes internt. Så glipper han, lad os bare bruge Toivonen som eksempel, og man forbereder sig på at køre efteråret færdig med Junker, Bundu, Riel og Stage. Man beslutter altså der, at det er i vinterens vindue at man skal finde den rette istedet.
Ja, nu hentede man jo også Mmaee, som vi snart alle har glemt. Men hvis vi taler om 1-1 erstatninger, så må vi også formode, at vi henter en ekstra angriber ind til sommer. Det kunne selvfølgelig blive Ammitzbøll man vil bruge. Man skal i hvert fald have taget stilling til om man vil forlænge ham til sommer. Selvom jeg gerne vil have, at vi satser på vores egne unge, så er jeg noget i tvivl om, hvor vidt han vil opnå det niveau vi har brug for.

Ligesom det gør ondt i forsvaret lige nu, så skal vi huske på hvor sårbare vi igen bliver, hvis Patrick Mortensen bliver skadet. Før i tiden har vi hele tiden haft to gode angribere, Graulund/Nando, Graulund/Søren Larsen, Søren Larsen/Aron, Larsen/Vatsadze, Vatsadze/Aabech/Nordstrand, Aabech/Jesper Lange/Duncan, Junker/Duncan, Junker/Pusic, udover at vi har haft spillere som Devdariani, Moldskred og Skhirtladze med spilletid oppe foran. Lige nu regner jeg Bundu, Riel og Stage som den sidste type spillere.

Svar #124
Ja, nu hentede man jo også Mmaee, som vi snart alle har glemt
? Jeg skriver jo netop at man ikke fik hentet angriberen som var planlagt, og at man hentede Mmaee som erstatning or Junker (en handel som jo først blev aktuelt helt til sidst, og derfor ikke var en del af planen)

EDIT: læste det som om at du skrev "at vi havde glemt Mmaee", haha :D

Nuvel. Så længe vi er enige om, at Mmaee ikke var en del af "planen", mens Patrick Mortensen er. (istedet for Toivonen måske)

Svar #125
Nuvel. Så længe vi er enige om, at Mmaee ikke var en del af "planen", mens Patrick Mortensen er. (istedet for Toivonen måske)
Mmaee blev plan B og den kunne jo være endt som en plan A, hvis vi havde haft lidt held i sprøjten. Han så jo lovende nok ud, men det var vel heller ikke overraskende, at en U21-spiller ikke kunne løfte vores angrebsproblem helt alene. 

Svar #126
   Mmaee blev plan B og den kunne jo være endt som en plan A, hvis vi havde haft lidt held i sprøjten. Han så jo lovende nok ud, men det var vel heller ikke overraskende, at en U21-spiller ikke kunne løfte vores angrebsproblem helt alene.

Det havde Timothy Weah måske kunnet. Jeg ved ikke hvor realistisk det nogensinde var, men det er sådan en der måske pludselig kunne have lykkedes og så havde det set helt genialt ud. Vi kan selvfølgelig ikke basere for meget på “held” eller overvurdere hvem vi faktisk kan tiltrække, men vi forsøgte også med Grabara, men lykkedes først her til vinter, så det kan lade sig gøre at låne ganske store talenter. Weah var måske en pludselig opstået mulighed og lidt et long shot, men vi ved kun har var på bordet pga Mellem Håb og Håbløshed så pointen er at vi ikke rigtig ved hvem man ellers arbejdede på. Det skal også med.

Jeg tror også forløbet omkring salget af Junker er som Stig beskriver det, så hvis man havde besluttet at køre med ham, men ikke kunne sige nej til tilbuddet (som også nu ligner et rigtig godt salg), var der ikke megen tid til at finde en afløser. Måske kunne man have haft flere muligheder klar, måske vurderede man Mmaee forkert eller tog en ikke vellykket chance. Det korte af det lange er at vinduet kiksede lidt på indkøbssiden. Ligesom de fleste andre må vi bare også tage lidt chancer. Det er meget nemmere hvis man har lidt penge og bedre mulighed for at styre processen. Først og fremmest skal det nok bare ses over en del transfervinduer, for jo bedre man har ageret i tidligere vinduer jo nemmere bør det blive, jo mindre afhængig er man at noget falder ned i turbanen. Jeg tænker PC har været i gang med sommerens transfervindue længe og det der lykkedes her i vinterens gør det lidt nemmere. Især hvis vi kommer i top-6, subsidært lukker al snak om nedrykning meget hurtigt. Så altså man kan jo sagtens både kritisere sommerens vindue og anerkende at det er vanskeligt og at sportschefens evner må vurderes over flere år.

Svar #127
Mmaee blev plan B og den kunne jo være endt som en plan A, hvis vi havde haft lidt held i sprøjten. Han så jo lovende nok ud, men det var vel heller ikke overraskende, at en U21-spiller ikke kunne løfte vores angrebsproblem helt alene.

Altså han kunne sikkert godt være endt som bedre end det man planlagde, men det ændrer jo ikke selve planen. 

Forløbet fortæller i min optik det tydelige sprog, at man valgte at køre efteråret med dem man havde, og at Junker så pludselig skulle erstattes, og blev det af Mmaee. 

PC sagde direkte i håb vs håbløshed, at vi ikke ville slippe Junker hvis vi ikke fik en erstatning hentet. Ift den overordnede angriberjagt, så er Patrick Mortensen hentet (som erstatning for Duncan/Pusic) nu, mens Mmaee (Junker-erstatningen) stadig er i klubben. 

Til sommer udløber Mmaee's kontrakt, og vi har chancen for at hente en ordentlig og permanent erstatning for Junker. Riel har til sommer stadig 1 år tilbage, så med med mindre han accepterer en ophævelse (hvilket jeg tror mindre en 0.1% på), så vil vi efter sommerferien have Patrick Mortensen + x ny angriber, samt Bundu+Riel. Året efter udløber både Bundu og Riel. Så vi må se.
Men står vi med to gode angribere til sommer i PM+X, samt en blanding af Bundu, Riel og Ammitzbøl, så er jeg fuldt ud tilfreds. Men da Patrick Mortensen erstattede Duncan/Pusic, og den nye mr. x skal erstatte Junker (endeligt), så ved vi ikke endnu hvordan kabalen ender. Så ligesom jeg i sommers sagde, at vi skulle se hvad der blev hentet ny her til vinter som erstatning for Pusic når nu plan A glippede, så skal vi også vente til sommer med at se hvem der ender med at blive Patricks makker. Da DN ikke vil spille med to angribere, så har jeg ingen anelse om, hvor lidt eller hvor meget man ønsker at satse økonomisk på den position. Men med kun Patrick Mortensen (snart 30) i folden som førsteangriber, så er vi alt for skrøbelige deroppe stadigvæk. Hvis PM bliver skadet bliver vi offensivt banket tilbage til efteråret 2018, og mulighed for endnu en "sort november"-periode. Sådan ser og frygter jeg det.

Svar #128
Men med kun Patrick Mortensen (snart 30) i folden som førsteangriber, så er vi alt for skrøbelige deroppe stadigvæk. Hvis PM bliver skadet bliver vi offensivt banket tilbage til efteråret 2018, og mulighed for endnu en "sort november"-periode. Sådan ser og frygter jeg det.
Det er den slags der har kostet os to nedrykninger. 

Svar #129
Men med kun Patrick Mortensen (snart 30) i folden som førsteangriber, så er vi alt for skrøbelige deroppe stadigvæk. Hvis PM bliver skadet bliver vi offensivt banket tilbage til efteråret 2018, og mulighed for endnu en "sort november"-periode. Sådan ser og frygter jeg det.
  Det er den slags der har kostet os to nedrykninger.

Vi mangler en angriber, spørgsmålet er om der er midler til det hvis vi ikke kommer af med en. Man kan sige vi ikke har råd til ikke at hente en, men hvis vi kun vil spille med en angriber er der jo antalsmæssigt nok, det er bare ikke alle sammen den rigtige type. Bundu er efterhånden et stort spørgsmålstegn, hvis han bliver ved med at være så meget ude kommer gennembruddet jo aldrig.

Svar #130
Vi mangler en angriber, spørgsmålet er om der er midler til det hvis vi ikke kommer af med en.
@Winther
Som jeg skrev, så har Mmaee jo udløb til sommer. Så det gør vi. Der er bare ingen garantier for at Riel ikke stadig er i klubben til den tid. Det tror jeg 100% han er, da man ikke kan presse ham ud, og han som sagt er i gang med at "hæve sin pension".
Mange havde gjort det samme i hans sted tror jeg. Desværre.

Svar #131
Vi mangler en angriber, spørgsmålet er om der er midler til det hvis vi ikke kommer af med en.
  @Winther
Som jeg skrev, så har Mmaee jo udløb til sommer. Så det gør vi. Der er bare ingen garantier for at Riel ikke stadig er i klubben til den tid. Det tror jeg 100% han er, da man ikke kan presse ham ud, og han som sagt er i gang med at "hæve sin pension".
Mange havde gjort det samme i hans sted tror jeg. Desværre.

Jeg synes bare ikke Mmaee goer nogen stor forskel i ligningen. Hvis vi spiller med een angriber behoever vi ikke mere end fire spillere til pladsen - Mortensen, Bundu, Ammitzboel, Riel. Hvis Mmaee havde loest vores angrebsproblem er det ikke sikkert vi havde hentet Mortensen.

Jeg synes Riel bliver fremstillet temmelig urimeligt paa et meget spekulativt grundlag. Han har vaeret skadet og vi aner ikke hvilke tilbud han har sagt nej til, om nogen. 

Svar #132
Jeg synes bare ikke Mmaee goer nogen stor forskel i ligningen. Hvis vi spiller med een angriber behoever vi ikke mere end fire spillere til pladsen - Mortensen, Bundu, Ammitzboel, Riel. Hvis Mmaee havde loest vores angrebsproblem er det ikke sikkert vi havde hentet Mortensen.

Jeg synes Riel bliver fremstillet temmelig urimeligt paa et meget spekulativt grundlag. Han har vaeret skadet og vi aner ikke hvilke tilbud han har sagt nej til, om nogen. 
@Winther‍ 
Jeg kan bare ikke se at Riel og Ammitzbøl kan tælle med på samme måde som Bundu. Ammitzbøl er i kategorien ungdomsspiler, og Riel er helt ude af truppen. 

Svar #133
Jeg synes bare ikke Mmaee goer nogen stor forskel i ligningen. Hvis vi spiller med een angriber behoever vi ikke mere end fire spillere til pladsen - Mortensen, Bundu, Ammitzboel, Riel. Hvis Mmaee havde loest vores angrebsproblem er det ikke sikkert vi havde hentet Mortensen.

@Winther
Jeg kan bare ikke se at Riel og Ammitzbøl kan tælle med på samme måde som Bundu. Ammitzbøl er i kategorien ungdomsspiler, og Riel er helt ude af truppen.

Ammitzboel har rundet 20 aar, saa ungdomsspiller er han vel ikke. Vi har i hvert fald yngre spillere vi benytter og han skal vel vaere klar til nogle indhop paa nuvearende tidspunkt. Riel har vaeret skadet og at han er udenfor truppen p.t. betyder ikke noedvendigvis at vi aldrig kan finde paa at bruge ham igen. Pointen var jo at vi antalsmaessigt har nok, saa selvom det er klart vi ser for svaekkede ud hvis PM er ude, er det ikke sikkert vi satser de sparsomme kroner paa en angriber mere - hvis ikke der forsvinder en (udover Mmaee), som selvfoelgelig mest oplagt er Riel.

Jeg vil gerne have en angriber mere og skrev ogsaa selv tidligere at vi var udsatte der, men man kan jo ogsaa spoerge hvilken type vedkommende skal vaere eller hvilket niveau han skal have hvis vi kun stiller med een. Han kan ikke have samme niveau, det har vi ikke raad til at have paa baenken og hvis han skal kunne daekke andre pladser og ogsaa vaere angriber paa niveau med Mortensen har vi i det hele taget ikke raad. Ammitzboel er vel reserven der som type minder mest om PM (selvom jeg ikke har set saa meget til ham), Riel er en meget anden type og Bundu maaske lidt imellem. Det er ikke saa nemt at definere klart, men man ender lidt ved spoergsmaalet om hvor langt man mener Ammitzboel er og om man frygter for Bundus fysik, mens Riel er alternativet hvis man vil aendre mere drastisk. Ideelt set kan vi lade Riel rejse uden at erstatte ham, saa det er ikke givet vi henter en mere foer det er tilfaeldet.

Lidt mere overordnet har vi en startopstilling, der over et grundspil burde kunne flytte os op i top-6. Der skal nok en ny maalmand til hvis ikke Grabara kan laanes igen, men ellers er det jo egentlig bredden der halter paa visse positioner, isaer i hoejre side, men der er ogsaa spillere der kan skiftes ud eller skubbes ned som andetvalg og man kigger nok ogsaa paa alternativerne i angrebet.

Svar #134
Jeg vil gerne have en angriber mere og skrev ogsaa selv tidligere at vi var udsatte der, men man kan jo ogsaa spoerge hvilken type vedkommende skal vaere eller hvilket niveau han skal have hvis vi kun stiller med een. Han kan ikke have samme niveau, det har vi ikke raad til at have paa baenken
Det er ikke mit indtryk, at Mortensen har været så dyr igen, men han får selvfølgelig nok en pæn grundløn.  

Lidt mere overordnet har vi en startopstilling, der over et grundspil burde kunne flytte os op i top-6.
Det er bare ikke idealopstillingen som afgør hvem der kommer i top-6. Bredden er kolossalt vigtig, hvad vi desværre erfarer i de her uger. Jeg mener ikke, at vi skal være bange for at få kvalitetsspillere til at sidde på bænken. Faktisk er det netop det der skal til, før vi for alvor rykker mod toppen. Vi har så også haft temmeligt dyre spillere siddende på bænken, i form af Spelmann, Sverrisson og Juelsgård, men det betød desværre ikke, at de direkte 1-1 kunne erstatte spillere i idealopstillingen. 

I angrebet mener jeg at vi SKAL have to absolutte kvalitetsspillere a la Patrick Mortensen. Dels for at dække os ind for skader og dels for at have noget at skyde med fra bænken. 

Svar #135
Jeg vil gerne have en angriber mere og skrev ogsaa selv tidligere at vi var udsatte der, men man kan jo ogsaa spoerge hvilken type vedkommende skal vaere eller hvilket niveau han skal have hvis vi kun stiller med een. Han kan ikke have samme niveau, det har vi ikke raad til at have paa baenken
  Det er ikke mit indtryk, at Mortensen har været så dyr igen, men han får selvfølgelig nok en pæn grundløn. 

Lidt mere overordnet har vi en startopstilling, der over et grundspil burde kunne flytte os op i top-6.
  Det er bare ikke idealopstillingen som afgør hvem der kommer i top-6. Bredden er kolossalt vigtig, hvad vi desværre erfarer i de her uger. Jeg mener ikke, at vi skal være bange for at få kvalitetsspillere til at sidde på bænken. Faktisk er det netop det der skal til, før vi for alvor rykker mod toppen. Vi har så også haft temmeligt dyre spillere siddende på bænken, i form af Spelmann, Sverrisson og Juelsgård, men det betød desværre ikke, at de direkte 1-1 kunne erstatte spillere i idealopstillingen.

I angrebet mener jeg at vi SKAL have to absolutte kvalitetsspillere a la Patrick Mortensen. Dels for at dække os ind for skader og dels for at have noget at skyde med fra bænken.

Bredden er vigtig og en af de ting der adskiller toppen fra resten, men det er jo ikke saa meget et spoergsmaal om at vaere bange for at have kvalitet paa baenken som hvad man har raad til. Dem paa baenken vil naesten altid vaere lidt daarligere end dem der starter, men det gaelder om at finde den rigtige balance saa springet ned ikke bliver for stort samtidig med at man kan have mest mulig kvalitet i startelleveren. Jeg haaber der er raad til en etableret angriber mere, men man kommer maaske ogsaa derhen saa hvor man skal til at overveje om man ser nogen fremtid i Bundu eller om man regner med at han fortsat vil vaere skadet det meste af tiden.

Svar #136
Bredden er vigtig og en af de ting der adskiller toppen fra resten, men det er jo ikke saa meget et spoergsmaal om at vaere bange for at have kvalitet paa baenken som hvad man har raad til. Dem paa baenken vil naesten altid vaere lidt daarligere end dem der starter, men det gaelder om at finde den rigtige balance saa springet ned ikke bliver for stort samtidig med at man kan have mest mulig kvalitet i startelleveren. Jeg haaber der er raad til en etableret angriber mere, men man kommer maaske ogsaa derhen saa hvor man skal til at overveje om man ser nogen fremtid i Bundu eller om man regner med at han fortsat vil vaere skadet det meste af tiden.
Jeg er da enig. Kunsten for en sportschef er jo også at skabe den rigtige balance for de midler han har til rådighed. Jeg synes vi har (haft) en tendens til at have lidt for mange midtbaneprofiler i truppen, mens både forsvar og angreb godt kunne savne mere bredde. Det var lidt det samme da BSN var sportschef. Stærke centrale midtbaner, men ellers alvorlige huller i truppen. Nu har vi sendt Sverrisson og Spelmann afsted og det bør i hvert fald frigøre nogle lønkroner. Vi hører også at man har forsøgt at sælge Guira.

Spørgsmålet er så bare, hvor mange nye midtbanespillere vi behøver at købe. Nicolai Poulsen lurer i kulissen, men ellers håber jeg egentlig bare at man holder igen med at købe ind til den kæde, måske bortset fra at købe en erstatning, når vi sælger Amini. Jeg håber at vi kan købe yderligere en kvalitetsspiller til forsvaret og angrebet i stedet.

Svar #137
Jeg er da enig. Kunsten for en sportschef er jo også at skabe den rigtige balance for de midler han har til rådighed. Jeg synes vi har (haft) en tendens til at have lidt for mange midtbaneprofiler i truppen, mens både forsvar og angreb godt kunne savne mere bredde. Det var lidt det samme da BSN var sportschef. Stærke centrale midtbaner, men ellers alvorlige huller i truppen. Nu har vi sendt Sverrisson og Spelmann afsted og det bør i hvert fald frigøre nogle lønkroner. Vi hører også at man har forsøgt at sælge Guira.

Spørgsmålet er så bare, hvor mange nye midtbanespillere vi behøver at købe. Nicolai Poulsen lurer i kulissen, men ellers håber jeg egentlig bare at man holder igen med at købe ind til den kæde, måske bortset fra at købe en erstatning, når vi sælger Amini. Jeg håber at vi kan købe yderligere en kvalitetsspiller til forsvaret og angrebet i stedet.
Ja, men heldigvis mere haft end har trods alt. Med Spelmanns og Sverrissons afgang er vi vel egentlig ikke så overbefolkede centralt, men der er bestemt andre steder hvor vi er for tynde. På den centrale midtbane har vi Amini, Stage, Guira, Blume og Hvidt - altså grundlæggende en starter, en god reserve og et talent (4+1). Det lyder næsten ideelt, men betyder også at vi kan/bør sælge en hvis/når Poulsen kommer. I det centrale forsvar hedder den 3+1 så der mangler lidt en, som dækkes af Stage ligesom alle andre pladser der er lidt tynde... På backs hedder den 1+1 i hver side, så der er vi også udsatte. Selvfølgelig mere i højre side for talenterne er ikke alle lige langt fremme. Venstre midt hedder 1+1, offensiv midt 2 (sætter Toutouh her), højre midt 1. Lunding er lidt alene i højre side, så der skal roteres lidt andre steder for at dække for ham. Det kan dog lade sig gøre hvis man vil bryde højre side op, Ankersen kan flyttes og Toutouh kan spille venstre og centralt, Kaastrup er en fin venstrekant også osv. Det vil altid være svært at få til at gå op uden nogle spillere der kan dække flere pladser.

Og så er det vi når til angrebet hvor der lige nu er 1+2+2 (PM+MB/AR+AA/RM) til en enkelt plads (Kaastrup er endda sat som angriber på AGF.dk, men talt som venstre midt her). Mmaee rejser nok igen, men selv uden ham er angrebet et af de steder vi bedst kan undvære en spiller (dog også et sted man ofte skifter en spiller ind). I virkeligheden skulle man nok bytte Riel+Bundu ud med en mere ‘holdbar’ angriber, men hvis Bundu kan dække af som højre wing passer det hele lidt bedre. Ellers bliver der med en ny etableret angriber lidt langt til spilletid for ham og endnu længere for Ammitzbøl.

Svar #138
Iflg. EB så var PC indstillet på at forlænge kontrakten med Juelsgaard, som skal agere 1. reserve, men Batmans seneste hovedskadet har gjort, at PC overvejer, om der skal hentes en direkte erstatning for Batman, så en evt. kontraktforlængelse med Juelsgaard er sat på standby:

Superligaen Indefra: Bitter pengestrid efter dramatisk exit – Ekstra Bladet
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #139
Ja altså med Juelsgård som 1.reserve var vi jo også i min optik dækket rigtig godt ind i en verden hvor Backmann og Tingager kunne spille 90% af kampene. 

Men når Backmann har været skadet 50% af kampene i sin AGF-tid, og konstant har problemer med hovedet, og må formodes at få det igen pga. hans spillestil, så forstår jeg sgu godt positionen fra PC.

Jeg synes heller ikke 4 mand er for lidt til 2 pladser. Lige nu har vi 3 (1Juelsgård+1Tingager + 0.5 Backmann, og 0.5 Hausner.)
:D 
Så hvis man forlænger med Juelsgård og henter en ny, så ender man med at være 5 mand når alle er klar. Det er for mange ift budgettet må man gå ud fra. Men hvis man erstatter Juelsgård med en anden, så står man med samme numeriske udfordringer som nu, hver gang Backmann er ude, og enten Juelsgård eller Tingager er i karantæne.

Svar #140
Men hvis man erstatter Juelsgård med en anden, så står man med samme numeriske udfordringer som nu, hver gang Backmann er ude, og enten Juelsgård eller Tingager er i karantæne.
Jo, men problematikken handler jo om at nøjes med et klart 3. valg (Juelsgård) eller at hente en spiller mere på Backmans niveau, hvilket jeg helt sikkert mener at vi skal, hvis det overhovedet er muligt. At vi så kan komme i en hård konkurrenceposition, hvis både Backman og Tingager er klar, vil bare være et positivt problem. Der er bare så mange skader og karantæner på den plads, at det er nødvendigt med en opgradering.

Som situationen er nu (Tingager med knæproblemer og Backman med en karrieretruende hjernerystelse), så er døren vel heller ikke helt lukket for Juelsgård, selvom vi henter en ekstra spiller ind. Man må dog formode, at Hausner ret hurtigt vil nå et brugbart niveau, tæt på Juelsgårds. Fordelen ved Juelsgård er dog at han også dækker venstre back. Det kunne også være fint, hvis en ny stærk midterforsvarer kunne dække andre pladser. 

Svar #141
Jo, men problematikken handler jo om at nøjes med et klart 3. valg (Juelsgård) eller at hente en spiller mere på Backmans niveau, hvilket jeg helt sikkert mener at vi skal, hvis det overhovedet er muligt.
 Jeg synes på ingen måde Juelsgård har været så ringe som han gøres til. Især ikke når han ikke har spillet uden Kanstrup. Men jeg er med på, at vi lukker for mange mål ind uden Backmann. Men vi har trods alt kun 3 kampe her i foråret at basere det på i nuværende setup  hvor Tingager er kommet ind istedet for Kanstrup. Juelsgård/Tingager har jo ikke bevist om de kan udgøre et godt makkerpar eller ej endnu. De har kun spillet 1 kamp sammen (I går, hvor især Tingager er indblandet i deres mål). 

Svar #142
Jeg synes på ingen måde Juelsgård har været så ringe som han gøres til.
Jeg ved godt at du har lavet en masse resultat-statistik med de forskellige konstellationer. Fra de statistikker genkender jeg mest billedet af, hvor vigtig Backman er. Men selv uden de statistikker synes jeg at det er meget let at se Juelsgårds klare begrænsninger som midterforsvarer. Et er, at han ikke på nogen måder er en autoritet der styrer forsvaret, men derudover begår han simpelthen for mange fejl. Både fejlafleveringer og placeringsfejl. Altså relativt til Backman. Juelsgård er bestemt brugbar, når blot han holder det simpelt. 

Tingager vil jeg ikke fælde nogen "dom" over endnu. Han spillede en fin debutkamp, men har ikke imponeret så meget siden (jeg har så kun set højdepunkter fra FCM-kampen). Men det er vel også urimeligt at bebrejde en spiller, som sandsynligvis spiller med en skade for holdets skyld. 

Svar #143
Min pointe var egentlig også bare, at jeg ikke vil fælde dom over hvordan man spiller sammen med en spiller man kun har 1 enkelt kamp med. 

Det ses ofte at nogle fungerer bedre med bestemte typer, og er præsterer ganske anderledes med nye makkere. Måske er det Juelsgård skal have en dirigent ved siden af sig, og det var Kanstrup ikke. Men derfor kan både Tingager/Backmann måske være det. 

Så der er potentiale for at Juelsgård er ganske fin at beholde. Især fordi han også kan spille VB når Backmann/Tingager begge er skadesfri, og Højer er i karantæne/skadet. Det er jo satans at Backmann og Højer er ude på samme tid i den henseende. 

Svar #144
Første prioriteten burde vel være at få forlænget den kontrakt med Kasper Lunding. Det vil være utilgiveligt hvis vi ender med at lade ham gå gratis.

Svar #145
Første prioriteten burde vel være at få forlænget den kontrakt med Kasper Lunding. Det vil være utilgiveligt hvis vi ender med at lade ham gå gratis.
@Leinad‍ 
Ja da. Det er en helt anden historie, som vi iøvrigt har snakket om før herinde. Lunding vil helt sikkert gerne have en voksen-kontrakt nu her, og han er jo igang med at spille sig til at være fast i start 11! Så derfor er det ikke bare at forlænge ungdomskontrakten med ham. De ser hinanden an lige nu her under foråret, hvor han pludselig får spilletid.

Svar #146
Så der er potentiale for at Juelsgård er ganske fin at beholde.
Han skal nok en del ned i løn.

Overordnet syntes jeg han har skuffet i den periode han har været i klubben - han blev vel hentet ind for at overtage venstrebacken men blev hurtigt flyttet ind i centerforsvaret. Formentlig fordi han var for langsom og ikke boldsikker nok.

Det med at være boldsikker syntes jeg stadig giver problemer indimellem - der plejer at komme en hjerneblødning eller to i hver kamp og indimellem er de af den rigtig farlige slags.

Jeg så gerne man hentede en mand til starteren - det virker ikke rigtig til at Backmann kommer til at spille noget der ligner fuld tid. Det er ekstremt ærgerligt og frustrerende at det ikke rigtig bliver til flere kampe.

Svar #147
Han skal nok en del ned i løn. 
@Martinstranger‍ 
Det skal han helt sikkert ja. Jeg taler kun om det sportslige. Men hvis PC har kunne forlænge med Backmann to gange, selvom det også var JA der hentede ham, så er nogle af spillerne helt sikkert til at rokke med. Det handler jo om, hvor de er i deres liv og karriere, og om hvorvidt AGF er glade for dem, og kan forsvare at bruge penge på at forlænge.

I tilfældet Kanstrup har vi før været inde på, at han først begyndte at tjene gode SL-penge i en sen alder, ligesom Riel, og at de derfor ikke bare lige sådan var/er til at sende videre. Kanstrup fik dog et tilbud fra Tyrkiet med endnu højere løn, så afsted røg han. 

Juelsgård røg fra FCM til Evian i Frankrig, og så til AGF via et ophold i BIF først. Så altså store klubber med god løn. Så han kan sagtens være bosat i Aarhus og ganske glad for tilværelsen og med ønsket om at blive, uden at have et kæmpe pres for at "tjene til pensionen" som mange andre spillere som Riel/Kanstrup. 

Jeg tror Juelsgård er "i mål" med hans karriere/lønforhold, og gerne vil acceptere at indgå i den nye lønstruktur. 
Da han spiller mere end Backmann tror jeg ikke han er så bange for at få løn efter hvor meget han spiller. 

Svar #148
I tilfældet Kanstrup har vi før været inde på, at han først begyndte at tjene gode SL-penge i en sen alder, ligesom Riel, og at de derfor ikke bare lige sådan var/er til at sende videre. Kanstrup fik dog et tilbud fra Tyrkiet med endnu højere løn, så afsted røg han.
Det virker som ren spekulation fra din side - det er slet ikke sikkert klubben har haft interesse i at sende Kanstrup videre før nu.
Det er også ren spekulation overfor Riel - DN har flere gange fremhævet ham men også udtalt at han igen (igen) var sat tilbage af skader. Nuvel - måske er han blot ikke god nok men vi kendte jo hans niveau, da vi hentede ham og han er formentlig aflønnet derefter. Hellere en angriber for meget end en for lidt.

Jeg tror Juelsgård er "i mål" med hans karriere/lønforhold, og gerne vil acceptere at indgå i den nye lønstruktur. 
Da han spiller mere end Backmann tror jeg ikke han er så bange for at få løn efter hvor meget han spiller. 
    Jamen bare han er villig til at blive aflønnet som en backupspiller og vi samtidig henter en ny til starteren, så er jeg tilfreds. Jeg mener ikke forsvaret er stabilt nok som det ser ud nu og derfor vil jeg have det forstærket.

Svar #149
    Det virker som ren spekulation fra din side - det er slet ikke sikkert klubben har haft interesse i at sende Kanstrup videre før nu

@Martinstranger
    Beklager hvis jeg misforstår for hårdt i det følgende.....
    Betvivler du at Kanstrup tjente færre penge i FC Fredericia fra 2012-2014 som 24-25-årig? Eller er det, at de betaler højere løn i den bedste række i Tyrkiet end i AGF? Eller er det kun delen om, at AGF kunne have haft interesse i at opgradere til noget bedre før denne vinter?

Ift det sportslige, så synes jeg svaret ligger i, at det man kommunikerede omkring signingen af Tingager ift forventninger/forcer etc, så kunne han nogen af de ting som Kanstrup ikke kunne. Og samtidig, så spillede man hele efteråret med Guira foran forsvaret pga. af det, og sløjfede den rolle da Kanstrup blev erstattet.

Ift økonomien: Da Kanstrup kommer til Sønderjyske på sin første rigtige superligakontrakt tager Jesper Juelsgård som 24-25-årig til Franske Evian fra FCM efter at have spillet 144 kampe for Midtjylland. De to karriereforløb kan bare slet ikke sammenlignes.

Det er også ren spekulation overfor Riel

Igen i tvivl om hvad du mener jeg spekulerer over :D Du citerer mine kommentarer omkring hans løn.
    Riel er tæt på 30 nu, og da han var 24-25år da spillede han i BSV "Trørød", og kom til Helsingør for ca. 3-4 år siden på sin første divisionskontrakt. Og der kan vel ikke være tvivl om, at han har fået sit livs bedste kontrakt i AGF? Og jeg kan ikke se hvem der skal hente Riel med mindre Riel går med til at gå ned i løn. Det ses jo oftest at den slags først sker i det sidste halve år af spillernes kontrakter. 

Juelsgård har tjent helt vildt mange penge sammenlignet med de to Riel/Kanstrup.
    Og da Kanstrup fik børn begyndte han og snakke karriereforløb (kan huske ham snakke om det i et "bag om"-program, men husker ikke hvor). Og med Riel er det jo simpel logik, at han ikke har fået Superligaløn længere tid end i AGF, og måske kort tid i Helsingør, hvis de da overhovedet kunne det.

Ift Riel, så passer han sit arbejde. Og DN/PC har i min optik pakket historien omkring Riel ind i skadesfortællinger, men selv i de perioder hvor Riel ifølge Stiften har pløkket dem ind på stribe til træning, har AGF ikke brugt ham. Resten er egentlig bare min kommentar til, hvorfor vi ikke kan erstatte Riel endu. Desværre. Han har ingen grund til at skulle afsted.

Simple Audio Video Embedder