Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue forår/sommer 2019. (Læst 125194 gange) forrige emne - næste emne

Transfervindue forår/sommer 2019.

https://www.agf.dk/klubben/nyhedsarkiv/2019/februar/agf-saelger-dino-mikanović/

AGF sælger Dino til en Khazakstansk klub med penge+succes, og forfremmer+forlænger i samme ombæring Anbo til 2021.... Alt sammen lige efter bogen, og sindssygt godt arbejde af PC.

"Dino får nye udfordringer - og en økonomisk meget lukrativ aftale - og vi får en tilfredsstillende kompensation. Så alt i alt er det en god løsning for alle parter"
AGF har dermed hentet en erstatning for en dyr spiller, forfremmet en ung, og samtidig nu en lang 5-årig kontrakt med en fast mand, som er startet fra dag et med lyn og torden og udtagelse til rundens hold og 2x clean sheet..... Han er dansk U21-landsholdsspiller, og hentet hos mestrene i FCM, og de har åbent ærgret sig over, at de lod ham gå for billigt...

Altså det er da tæt på fejlfrit det her!? hva?

Sv: Transfervindue forår/sommer 2019.

Svar #1
Jeg kan i hvert fald ikke huske et bedre transfervindue. Alle de nye signings ser ud til at ramme plet, vi får penge får Dino og talenterne er rykket markant tættere på kamptruppen.

Svar #2
Jeg kan i hvert fald ikke huske et bedre transfervindue. Alle de nye signings ser ud til at ramme plet, vi får penge får Dino og talenterne er rykket markant tættere på kamptruppen.
 Ja og penge for Kanstrup også. Og så fik Sverrisson ophævet et halvt år før, så vi slap for lønnen, selvom han er reserve. 

Det er nærmest kun Spelmann og Riel der er "rådne æg" tilbage i truppen, hvor Juelsgård helt sikkert ikke er på en løn som AGF ønsker at forstætte med, men som de måske med Juelsgård kan finde en løsning på. Og ellers skal der jo handles til sommer igen. Som jeg skrev tidligere i vinduet, så har Juelsgård jo hele tiden spillet en del, og der er intet ved Backmann der siger, at han kan spille hver gang. Han har kun spillet ca. halvdelen af sin tid i AGF, hvilket er lidt vildt. Og nu er Tingager skadet, så Juelsgård spiller igen.. 
Lad os ikke håbe at Tingagers skade er så alvorlig, at vi skal spille foråret med kun Juelsgård+Backmann. For så får vi problemer når en af dem må udgå/har karantæne.

Svar #3
Lad os ikke håbe at Tingagers skade er så alvorlig, at vi skal spille foråret med kun Juelsgård+Backmann. For så får vi problemer når en af dem må udgå/har karantæne.
Når de næste fire kampe er overstået synes jeg i hvert fald at der burde blive plads til at give Hausner nogle kampe. Det er muligt at det bliver af nød, men det vil være et oplagt tidspunkt. Jeg bemærker i øvrigt, at Juelsgaard har karantæne ved næste advarsel, så Hausners chance kan jo komme før man ved af det. Jeg vil stadig mene, at fire spillere til det centrale forsvar er lige til øllet. Med en langtidsskade bliver vi hurtigt presset, når vi altid gerne vil have tre spillere i kamptruppen.

Forresten bemærkelsesværdigt, at man forlænger Anbos kontrakt igen, her blot en måned efter at man forlængede den til udgangen af året. Man må være godt tilfreds med hans træningsindsats, eller også havde man dengang stadig et håb om at Dino i sidste ende ville forlænge. Der var måske også en usikkerhed i forhold til om Munksgård kunne fylde pladsen ud som starter (så man kunne blive nødt til at hente en mere rutineret til sommer).

Svar #4
Og så betyder det også meget for mig, at jeg kan betale tilbage til AGF i og med at de også får en kompensation for mig. Alle parter er glade, og det sætter jeg stor pris på
Skrev de lige på AGF.dk

Svar #5
 Når de næste fire kampe er overstået synes jeg i hvert fald at der burde blive plads til at give Hausner nogle kampe. 
 Æhhh... Hvis AGF kommer i top 6, så har man ikke siden 1997 været tættere på en bronzemedalje og EL gennem medaljeplacering. Og der vil du så bruge et ungt uprøvet talent? 

Eller taler du ud fra hvis vi lige præcis glipper top 6, og ikke er i fare for nedrykning? 
Vi kan jo alle se forskelligt på sagerne. Pt har AGF 1 point fra top 6, og 2 point fra 3.pladsen. Jeg synes på ingen måde det er tid til at give defensiv-spillere debut lige nu :D Kaastrup/Lunding-typerne offensivt er noget andet, da det ikke koster det samme når de laver en stor fejl længere fremme på banen, som hvis Hausner begår et kluntet straffe i en kamp om EL-placeringer. Altså det er jo sådan noget som kan koste meget fremadrettet ift at sende dem i aktion før de er klar synes jeg.

Svar #6
  Når de næste fire kampe er overstået synes jeg i hvert fald at der burde blive plads til at give Hausner nogle kampe.
  Æhhh... Hvis AGF kommer i top 6, så har man ikke siden 1997 været tættere på en bronzemedalje og EL gennem medaljeplacering. Og der vil du så bruge et ungt uprøvet talent?

Eller taler du ud fra hvis vi lige præcis glipper top 6, og ikke er i fare for nedrykning?
Vi kan jo alle se forskelligt på sagerne. Pt har AGF 1 point fra top 6, og 2 point fra 3.pladsen. Jeg synes på ingen måde det er tid til at give defensiv-spillere debut lige nu :D Kaastrup/Lunding-typerne offensivt er noget andet, da det ikke koster det samme når de laver en stor fejl længere fremme på banen, som hvis Hausner begår et kluntet straffe i en kamp om EL-placeringer. Altså det er jo sådan noget som kan koste meget fremadrettet ift at sende dem i aktion før de er klar synes jeg.
Altså, for det første synes jeg at Hausner gjorde det godt i træningskampene før sæsonen. Jeg vil ikke være specielt nervøs for at sætte ham sammen med Backman, og det vil kunne udvikle ham enormt.

Dit argument kan man ALTID bruge. Der er aldrig tid og ro. Men der er trods alt kæmpe forskel på om vi kæmper om nedrykning, hvor selv de rutinerede ryster i bukserne af angst og så en situation, hvor det eneste vi risikerer er ikke at vinde noget. Eller sagt på en anden måde, jeg er helt tryg ved at bruge de unge, når de rutinerede på banen er trygge.

At vi så selvfølgelig stadig skal finde en balance, hvor der ikke går træningskamp i lortet, er en anden sag. Vi kan nok ikke bare sætte Hausner, Kaastrup, Lunding og Hvidt i startopstillingen samtidig og stadig forvente det samme rutinerede udtryk.

Svar #7
Og så betyder det også meget for mig, at jeg kan betale tilbage til AGF i og med at de også får en kompensation for mig. Alle parter er glade, og det sætter jeg stor pris på
   Skrev de lige på AGF.dk

Det er nogle fine ord, Dino siger farvel med:  Dino siger farvel - AGF Fodbold

AGF har i mig fået endnu en stor fan, for jeg vil altid følge klubben
Jeg har ikke én ting dårligt at sige om mine fire fantastiske år i AGF og jeg rejser nu videre med vemod. Men nu er det tid til at prøve noget nyt

Svar #8

Vi kan jo alle se forskelligt på sagerne. Pt har AGF 1 point fra top 6, og 2 point fra 3.pladsen. Jeg synes på ingen måde det er tid til at give defensiv-spillere debut lige nu :D Kaastrup/Lunding-typerne offensivt er noget andet, da det ikke koster det samme når de laver en stor fejl længere fremme på banen, som hvis Hausner begår et kluntet straffe i en kamp om EL-placeringer. Altså det er jo sådan noget som kan koste meget fremadrettet ift at sende dem i aktion før de er klar synes jeg.
   Altså, for det første synes jeg at Hausner gjorde det godt i træningskampene før sæsonen.

Enig i at han gjorde det rigtig godt på træningslejren. Ingenting der :D

Dit argument kan man ALTID bruge. Der er aldrig tid og ro. 

Der er da kæmpe forskel om man kommer i top 6 som AAB og Horsens sidste år, hvor der decideret intet andet end placeringen 5 eller 6 er at kæmpe for, og så i år, hvor der er 1 point fra 6.pladsen til 3.pladsen, og FCK ikke ligger og roder dernede, med en forårsmission om at kæmpe med FCN om bronzen. 

Og ja, så er der kæmpe forskel på sidste år, hvor der var meget få point i vores pulje fra nummer 1 til 3, og så den anden pulje, som jo næsten var afgjort. Og i år kan 7 og 8 selv vælge pulje, hvormed forskellen bliver endnu mere udtalt. Så altså hvis AGF glipper top 6, så kommer vi forhåbenligt i den pulje, hvor tingene er afgjort nærmest allerede på forhånd. I skrivende stund har vi minimum 8 point+ målscore ned til SøE hvis vi bliver 9 eller 10'er, og hele 11 point + målscore hvis vi bliver nummer 7 eller 8... 

Så altså hvis du bliver 7'er eller 8'er, så kan du passende spille en Hausner igang, istedet for Juelsgård, hvis Tingager stadig er skadet. Hvis Tingager er klar, så synes jeg ham og Backmann skal spilles sammen for alvor forud for næste sæson. Men kan da sagtens se Hausner få minimum en kamp eller to, samt nogle indhop. 

Men Havner AGF i top 6, så er der ingen kære mor. 

Svar #9
Jeg er enig med Stig: Hvis vi kommer i top-6 vil vi ogsaa vaere ubetinget med i kampen om bronzen og hvis det saa handler om langsigtet udvikling, er der vel ingen tvivl om at bronzemedaljer vil vaere langt mere vaerd langsigtet end Hausners umiddelbare udvikling.

Svar #10
Flotte ord fra Dino!  :) Alt held og lykke til knægten fremover.
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #11
Jeg er enig med Stig: Hvis vi kommer i top-6 vil vi ogsaa vaere ubetinget med i kampen om bronzen og hvis det saa handler om langsigtet udvikling, er der vel ingen tvivl om at bronzemedaljer vil vaere langt mere vaerd langsigtet end Hausners umiddelbare udvikling.

Hvornår er det så rigtigt at give talenterne spilletid?

Der er primært 2 årsager til, jeg håber på top 6.

1: Jeg skal ikke være nervøs over en nedsmeltning og deraf nedrykning.
2. Talenterne kan få værdifuld spilletid uden presset af nedrykningskampe.

Isoleret set vil bronze være flot, men jeg værdsætter og finder mere værdi i at få udviklet de mange unge talenter. Vi har et kuld på vej, som ikke er set i årevis i AGF målt på rent talent og mentalitet, det vil være katastrofalt at pisse den generation væk.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #12
Det er at holde Juelsgaard for nar at spille med Hausner, hvis Juelsgaard gør det bedre til træning. På det punkt er jeg straight edge. Bedste mand spiller. Ellers ramler det.

Men selvfølgelig... Hvis Hausner er på niveau med Juelsgaard til træning, men DN holder tilbage med at bruge ham af frygt for hvad den manglende rutine betyder, så kan nogle kampe med mindre på spil give muligheder.

Svar #13

Naar de er gode nok :)

Det er jo ogsaa saadan det er lige nu og som det generelt boer vaere. De bedste spiller, men man kan spare nogle i et haardt program, mod (formodet) meget svagere mostandere (pokalkampe) eller hvis der virkelig kun er aere/smaapenge paa spil (placeringen er afgjort). De unge skal da gerne have nogle indhop henad vejen, hvis de er taet paa holdet, men ikke helt er klar til at starte inde (som Lunding og Kaastrup), men det er lidt svaerere i midterforsvaret. Det er nemmere hvis man foerer med et par stykker og det er selvfoelgelig mere sandsynligt udenfor top-6. I top-6 er jeg ikke sikker paa at det i det hele taget er saa gavnligt at spille med fx Hausner, hvis han ikke grundlaeggende har niveauet til de kampe.

Svar #14
Jeg kan slet slet ikke følge debatten med at vi skulle give spilletid til Hausner fordi vi er kommet med i slutspillet (eller Juulsgaard kontra Hausner).
Forhåbentlig er Tingager ikke slemt skadet, og så skal Tingager og Backman spille sig stærke sammen, og vi skal gå benhårdt for at slutte så højt som muligt, specielt så længe at vi er med i kampen om Europa pladser.
Hausner skal med hvis han seriøst skal slå enten Backman eller Tingager af, og det er der intet der tyder på lige nu.

Jeg kan sagtens se argumentet med Hausner som 3er, specielt hvis Juulsgaard ikke forlænges, men han er i en konkurrence og ligesom alle de andre talenter skal de ikke bare foræres en plads fordi de er talenter, de skal gøre sig fortjent til en plads

Svar #15

Naar de er gode nok :)

Det er jo ogsaa saadan det er lige nu og som det generelt boer vaere. De bedste spiller, men man kan spare nogle i et haardt program, mod (formodet) meget svagere mostandere (pokalkampe) eller hvis der virkelig kun er aere/smaapenge paa spil (placeringen er afgjort). De unge skal da gerne have nogle indhop henad vejen, hvis de er taet paa holdet, men ikke helt er klar til at starte inde (som Lunding og Kaastrup), men det er lidt svaerere i midterforsvaret. Det er nemmere hvis man foerer med et par stykker og det er selvfoelgelig mere sandsynligt udenfor top-6. I top-6 er jeg ikke sikker paa at det i det hele taget er saa gavnligt at spille med fx Hausner, hvis han ikke grundlaeggende har niveauet til de kampe.

Nu snakkede jeg generelt. Tænkte ikke præcis Hausner.

Argumentet "når de er gode nok" er fint og forståeligt, men en spiller uagtet hvor godt han gør det på træningsbanen, kan altså ikke vise, om han er god nok, hvis ikke spilleren får chancen i kamp.

Jeg kommer til at lyde som en pladespiller i hak, men at bruge talenter handler om mod, for det indebærer altid en risiko at bruge en ung spiller kontra en rutineret og du kan altid finde undskyldninger for, det er for farligt.
Skal AGF holde målsætningen om at udvikle 1-2 talenter til 1. holdet hvert år - mener jeg, det er - så skal AGF væk fra den gammeldags tankegang og tænke langt mere som FCN, AAB og FCM.
Ellers glem de fine ord om talentudvikling.

Edit: Når det er sagt, så har DN netop haft modet dette forår og brugt en Lunding i 2 meget, meget vigtige kampe selvom det nemmeste i verden for ham, var at bruge Stage eller Toutouh på højrekanten.

Svar #16
Når det er sagt, så har DN netop haft modet dette forår og brugt en Lunding i 2 meget, meget vigtige kampe selvom det nemmeste i verden for ham, var at bruge Stage eller Toutouh på højrekanten.
Det mener jeg ogsaa falder ind under at han er god nok snarere end at han bare skulle have noget erfaring - og paa den maade er vi givetvis ikke saa langt fra hinanden. Havde vi nu lige koebt en fantastisk hoejre wing havde Lunding sikkert ikke spillet og derfor handler mod i den her sammenhaeng mere om at klubben ikke bare koeber en mere rutineret spiller plus backup til alle pladser. Naar foerst man staar og skal udtage holdet og lave en startopstilling maa man som udgangspunkt saette det bedste hold med de bedste spiller.

Svar #17

Naar de er gode nok :)

Det er jo ogsaa saadan det er lige nu og som det generelt boer vaere. De bedste spiller, men man kan spare nogle i et haardt program, mod (formodet) meget svagere mostandere (pokalkampe) eller hvis der virkelig kun er aere/smaapenge paa spil (placeringen er afgjort). De unge skal da gerne have nogle indhop henad vejen, hvis de er taet paa holdet, men ikke helt er klar til at starte inde (som Lunding og Kaastrup), men det er lidt svaerere i midterforsvaret. Det er nemmere hvis man foerer med et par stykker og det er selvfoelgelig mere sandsynligt udenfor top-6. I top-6 er jeg ikke sikker paa at det i det hele taget er saa gavnligt at spille med fx Hausner, hvis han ikke grundlaeggende har niveauet til de kampe.
Edit: Når det er sagt, så har DN netop haft modet dette forår og brugt en Lunding i 2 meget, meget vigtige kampe selvom det nemmeste i verden for ham, var at bruge Stage eller Toutouh på højrekanten.

Minder lige om, at DN også brugte Kaastrup i de vigtige kampe i foråret 2018 fra start. Men i dette efterår har han vurderet at holdet/fundamentet var lidt for skrøbeligt. Og det har jo også set sådan ud. Oh skræk og ve at forestille sig stakkels Hausner skulle spille ved siden af Kanstrup der kegler rundt. :D (sat på spidsen)

Svar #18

Det mener jeg ogsaa falder ind under at han er god nok snarere end at han bare skulle have noget erfaring

Det er jo svært at vide, for en træner vil med statsgaranti aldrig sige andet end han udtager det stærkeste hold.

Men ja vi er nok ikke så uenige. I øvrigt kæmpe ros til PC for at forfremme et højreback talent til 2. valget fremfor at PC kunne have lejet eller hentet en ældre billig spiller i vinduet velvidende dengang, Dino nok med stor sandsynlighed var væk inden sommer.

Svar #19
Som vi også har set i Farum, så er det ikke noget stort problem at bringe unge spillere, når holdet fungerer og der ikke er noget nedrykningspres. 

Hele debatten om Hausner i denne tråd tog i øvrigt udgangspunkt i, hvor stort et problem det vil være, hvis Tingager er ude i længere tid. Mit argument var egentlig bare, at jeg så ser det som en mulighed for at give Hausner nogle kampe. Især hvis man alligevel har besluttet, at Juelsgård ikke skal forlænges. De virkelig store problemer opstår, hvis Backman også bliver skadet og vi skal spille med Juelsgård/Hausner. 

Svar #20
Som vi også har set i Farum, så er det ikke noget stort problem at bringe unge spillere, når holdet fungerer og der ikke er noget nedrykningspres.
Det handler altså ikke kun om at holdet fungerer og nedrykningspres, men om pres generelt.

Eksempelvis er de første 5 kampe i en sæson ekstremt vigtige, og med ekstra pres for en god start, og der ved man jo ikke endnu om holdet fungerer med de nye spillere fra transfervinduet, og nedrykningspres er ikke-eksisterende.

Så det handler jo rigtig meget om det pres der er omkring "hvad sker der hvis man som ung fejler?". I Aarhus kan man sige: Hvad sker der hvis David bruger 4-5 unge i sæsonstarten, og vi ikke får en god start. Så hagler kritikken ned over, at man har ofret muligheden for at komme i top 6 etc, og de unge var ikke klar etc. Vi kender mekanikken. I Farum er det en præmis for deres eksistens at bruge unge spillere som det ser ud nu.

Svar #21
  Det handler altså ikke kun om at holdet fungerer og nedrykningspres, men om pres generelt.

Eksempelvis er de første 5 kampe i en sæson ekstremt vigtige, og med ekstra pres for en god start, og der ved man jo ikke endnu om holdet fungerer med de nye spillere fra transfervinduet, og nedrykningspres er ikke-eksisterende.

Så det handler jo rigtig meget om det pres der er omkring "hvad sker der hvis man som ung fejler?". I Aarhus kan man sige: Hvad sker der hvis David bruger 4-5 unge i sæsonstarten, og vi ikke får en god start. Så hagler kritikken ned over, at man har ofret muligheden for at komme i top 6 etc, og de unge var ikke klar etc. Vi kender mekanikken. I Farum er det en præmis for deres eksistens at bruge unge spillere som det ser ud nu.
Jeg er med på, at FCN er en anden størrelse og vi kan ikke sammenligne direkte. Jeg mener heller ikke at vi bare kan stille op med 4-5 unge spillere og forvente at det fungerer. Men det der er vigtigt er, at en ung spiller kommer ind på et trygt, velfungerende hold. AGF har desværre i snart mange år spillet "på kanten", uden stabilitet, med konstant store udskiftninger af profiler og med akut nedrykningsfare hængende over hovedet. Der begynder at være mere bund og rutine i holdet nu. Samtidig er vores unge talenter blevet ældre og det er nu, indenfor det næste år, at vi skal have 2-3 af dem integreret på holdet.

Vi kan sagtens finde argumenter for ikke at bruge dem, og selvfølgelig skal de også være gode nok, for at det giver mening. Men der er altså også ret vægtige argumenter for at give dem lidt særbehandling, hvis valget står mellem et ungt talent og en spiller med kontraktudløb. Altså i stil med Munksgaard/Dino problematikken. 

Svar #22

Vi kan sagtens finde argumenter for ikke at bruge dem, og selvfølgelig skal de også være gode nok, for at det giver mening. Men der er altså også ret vægtige argumenter for at give dem lidt særbehandling, hvis valget står mellem et ungt talent og en spiller med kontraktudløb. Altså i stil med Munksgaard/Dino problematikken.
Skal lige forstå dig ret. Mener du at Munksgaard som er dansk mester med FCM, og som er U21 landsholdsspiller, og har 26 SL-kampe er i samme kategori med eksempelvis Hausner og Thøgersen? Altså jeg synes jo slet ikke Munksgaard falder ind i den kategori af "uprøvede unge spillere".

Jeg opererer personligt med en forskelsbehandling af offensiv-spillere ift defensive ift at bringe talenter. Simpelthen fordi, som jeg ofte har skrevet, at der er større fare ved at Hausner begår straffe, end at Lunding brænder en chance. Der er noget andet på spil, ganske enkelt. Alle fejl som Hausner og Thøgersen måtte begå forstørres 100 gange ift Kaastrup og Lunding på kanten i en offensiv. Det er jo "okay" at brænde en stor chance. Men er det ligeså "okay" at begå et straffe? Kan du forstå hvor jeg vil hen? 

Du ser også en spiller som Hvidt være et stort talent, men ikke få samme chance som Kaastrup og nu Lunding, simpelthen fordi han spiller på en plads, hvor en stor fejl kan skade hele holdet. Tænk: dumt boldtab bliver til scoring imod. Det er sådan noget som kan tage pusten fra en ung spiller, og skade hans udvikling. Du ser heller ikke FCK prøve sig med unge uprøvede spillere i det centrale forsvar eller på de positioner. De kan til gengæld godt smide en Cornelius/Wind ind i angrebet etc. Der er heller ikke ligefrem masser af unge uprøvede centrale midtbanespillere. 

Svar #23

Skal lige forstå dig ret. Mener du at Munksgaard som er dansk mester med FCM, og som er U21 landsholdsspiller, og har 26 SL-kampe er i samme kategori med eksempelvis Hausner og Thøgersen? Altså jeg synes jo slet ikke Munksgaard falder ind i den kategori af "uprøvede unge spillere".

Jeg opererer personligt med en forskelsbehandling af offensiv-spillere ift defensive ift at bringe talenter. Simpelthen fordi, som jeg ofte har skrevet, at der er større fare ved at Hausner begår straffe, end at Lunding brænder en chance. Der er noget andet på spil, ganske enkelt. Alle fejl som Hausner og Thøgersen måtte begå forstørres 100 gange ift Kaastrup og Lunding på kanten i en offensiv. Det er jo "okay" at brænde en stor chance. Men er det ligeså "okay" at begå et straffe? Kan du forstå hvor jeg vil hen?

Du ser også en spiller som Hvidt være et stort talent, men ikke få samme chance som Kaastrup og nu Lunding, simpelthen fordi han spiller på en plads, hvor en stor fejl kan skade hele holdet. Tænk: dumt boldtab bliver til scoring imod. Det er sådan noget som kan tage pusten fra en ung spiller, og skade hans udvikling. Du ser heller ikke FCK prøve sig med unge uprøvede spillere i det centrale forsvar eller på de positioner. De kan til gengæld godt smide en Cornelius/Wind ind i angrebet etc. Der er heller ikke ligefrem masser af unge uprøvede centrale midtbanespillere.
Du er nogle gange meget dygtig til at pådutte andre nogle meninger, som ikke fremgår af det skrevne. Kan være ret irriterende. Men jeg må vel erkende, at jeg ikke formulerer mig klart nok, selvom jeg prøver. 

Det jeg siger er: Hvis valget står mellem to spillere, hvor forskellen ikke er ret stor, bortset fra at den ene er mere erfaren og er det "sikre" valg, så synes jeg at man bør overveje værdien af at udvikle på den unge spiller. Det er præcis det jeg mener at man har gjort i tilfældet Munksgård/Dino. Der er formentlig større niveauforskel på Hvidt og alternativerne centralt og der er muligvis også større niveauforskel på Hausner i forhold til Juelsgård end forskellem mellem Munksgård og Dino. Det er jo en vurdering som trænerstaben skal vurdere. Men på bundlinjen er spørgsmålet, om vi ønsker at udvikle på de unge eller ej. Den investering tror jeg at vi kommer til at tage og det vil også være dumt at lade være. Det kan så godt være at Hausner skal vente et halvt eller et helt år mere. Det er svært at vurdere. Hvis Tingager er klar har vi jo i først omgang et projekt med at spille ham og Backman sammen.

Svar #24
  Du er nogle gange meget dygtig til at pådutte andre nogle meninger, som ikke fremgår af det skrevne. Kan være ret irriterende. Men jeg må vel erkende, at jeg ikke formulerer mig klart nok, selvom jeg prøver.

Det vil jeg prøve at holde øje med for fremtiden. Det er ikke det indtryk jeg forsøger mig på. Og netop derfor stillede jeg spørgsmålet. Jeg kan faktisk ikke lige se hvordan det er at "pådutte" dig en mening når jeg nu direkte spørger dig. Jeg spørger til, hvorvidt det er ment som jeg tolker det. Og så kommenterer jeg efterfølgende ud fra min tolkning.

Hvis det ikke er som jeg tolker det, så er det jo fair at afvise det. Jeg kunne/burde måske vente til du havde svaret, men sådan fungerer det jo heller ikke altid i de hurtige debatter her på skrift frem og tilbage, nogle gange med dages mellemrum.
Det er noget andet i en ansigt-til-ansigt-snak. Det håber jeg da også du er enig i.

Nu til selve indholdet:
Hvis valget står mellem to spillere, hvor forskellen ikke er ret stor, bortset fra at den ene er mere erfaren og er det "sikre" valg, så synes jeg at man bør overveje værdien af at udvikle på den unge spiller. Det er præcis det jeg mener at man har gjort i tilfældet Munksgård/Dino. Der er formentlig større niveauforskel på Hvidt og alternativerne centralt og der er muligvis også større niveauforskel på Hausner i forhold til Juelsgård end forskellem mellem Munksgård og Dino.

Du bekræfter jo lidt, at du sammenligner Munksgaard med Hvidt her, og siger at der så måske er niveau-forskel til forskel (eller misforstår jeg?). Jeg forsøgte at klargøre, at det jeg mener er, at det ikke kun er niveau-forskellen ift talentet der tæller, og bør tælle. Så meget bedre er Stage jo ikke end Hvidt inde centralt, MEN:

Munksgaard er 21, Hvidt er 18.
Munksgaard er dansk mester med FCM. Hvidt har vundet U17.
Munksgaard er U21-landsholdsspiller, dog med flest U19-kampe- Hvidt er U18/U17 landsholdsspiller.

Og lidt samme smøre kan man jo køre på Stage vs Hvidt.

Så altså jeg har det lidt svært med formuleringen "unge spillere". Jeg synes Munksgaard og Stage er "unge spillere".
Men Hvidt, Thøgersen, Kaastrup, Lunding, Hausner etc, er for mig at se i kategorien "Unge talenter". Så måske der mangler en "unge etablerede spillere".

Men jeg giver dig ret i, at Dino måske var det mere "sikre" valg. Men altså han var jo også kun 20-21 da han kom til AGF. Så han minder jo lidt om det man får ind i Munksgaard nu ift hvilken type parat spiller man får ift erfaring/udvikling.

Unge spillere er unge spillere er unge spillere, eller noget :D
Igen: beklager hvis det fremstår som om jeg forsøger at pådutte noget. Det er sgu ikke min hensigt.

Svar #25
FCN er vel det mest ekstreme eksempel på at pengene primært bliver brugt på ungdomsafdeling/akademier og når de ikke spiller med ret mange ældre spillere, er det som udgangspunkt fordi de har valgt ikke at have dem i truppen. Det er det jeg mener med at modet i høj grad kommer fra klubben, så man vælger at det er OK at en ung spiller er første- eller andetvalg på en position. Træneren vil selvfølgelig være med i vurderingen af hvor man kan klare sig, men fra kamp til kamp er udgangspunktet at starte med det bedste hold. I FCN er der muligvis en anden forståelse af at unge spillere skal spilles tidligere fordi der ikke kommer en anden når ham foran bliver solgt, men Hjulmand udtager vel stadig det bedste hold. Når det kommer til indskiftninger er det måske lidt noget andet, men vi skal først og fremmest vinde, så det vil hjælpe meget hvis vi en gang imellem kunne have en sikker føring.

FCN bruger også mange penge på ungdomsarbejdet, det glemmes tit, men har vist også meget fokus på det mentale. Det er selvsagt ikke mindre væsentligt her, men formentlig også noget vi har fokus på.

Svar #26

Det vil jeg prøve at holde øje med for fremtiden. Det er ikke det indtryk jeg forsøger mig på. Og netop derfor stillede jeg spørgsmålet. Jeg kan faktisk ikke lige se hvordan det er at "pådutte" dig en mening når jeg nu direkte spørger dig. Jeg spørger til, hvorvidt det er ment som jeg tolker det. Og så kommenterer jeg efterfølgende ud fra min tolkning.
Det var nok bare dine lidt hurtige slutninger, som gjorde mig lidt træt. Men det bunder ikke så dybt.

Jeg tror ikke rigtig, at jeg kan forklare hvad jeg mener bedre end jeg gjorde i forrige indlæg, så jeg lægger den ned her. 

Svar #27

@SteenA‍ 
Det var nok bare dine lidt hurtige slutninger, som gjorde mig lidt træt. Men det bunder ikke så dybt.

Jeg tror ikke rigtig, at jeg kan forklare hvad jeg mener bedre end jeg gjorde i forrige indlæg, så jeg lægger den ned her. 
Det beklager jeg så.
Og jeg er ked af, at jeg ikke helt forstod dig, og stadig ikke helt gør. Men jeg tror vi er mere enige end som så. Vi kan begge bedre lide når det er en yngre spiller med en masse fremtid, end en 30+ udlænding, som der ikke er meget perspektiv i.

Jeg var dog bare ligeså glad da man hentede Dino, da han netop også var 21, og fik en lang kontrakt, og virkede til at have krudt i røven, og en masse fremtidige muligheder. Hans udvikling gik aldrig som jeg og vi alle nok håbede, men det er så en anden sag. 

Svar #28
I hørte det her først: Spelmann forsvinder i dette transfervindue og ikke først til sommer 😉.

Svar #29
I hørte det her først: Spelmann forsvinder i dette transfervindue og ikke først til sommer 😉.
Lyder som nogle dejlige sparede lønkroner 👍

Svar #30

Hvilket vindue?

Spelli er iflg. EB den 3. højeste lønnede spiller i truppen, så det vil da være skønt, hvis han får en udenlandseventyr, både for ham og ikke mindst vores økonomi.

Svar #31

Hvilket vindue?

Spelli er iflg. EB den 3. højeste lønnede spiller i truppen, så det vil da være skønt, hvis han får en udenlandseventyr, både for ham og ikke mindst vores økonomi.

Dette vindue. Men ikke det danske, der lukkede i sidste måned.

Svar #32
EB har lidt om, hvad der kan forventes i sommer vinduet:

Ekstra Bladet forstår, at klubben planlægger at tilføje op mod tre spillere til toppen af spillerhierarkiet. En af de spillere bliver efter alt at dømme Randers FC's kaptajn Nicolai Poulsen, der har afvist forlængelse hos kronjyderne.

Der er lidt mere i artiklen men ikke noget nyt:

($) Superligaen Indefra: Varme transfer-drømme i AGF – Ekstra Bladet

Svar #33

Ekstra Bladet forstår, at klubben planlægger at tilføje op mod tre spillere til toppen af spillerhierarkiet. En af de spillere bliver efter alt at dømme Randers FC's kaptajn Nicolai Poulsen, der har afvist forlængelse hos kronjyderne.

Eneste "nye" i det skulle være, at det ikke er vinklet som en "nogelunde okay erstatning", men som en "spiller til toppen af spillerhierakiet". Det rimer da vist ikke på Nicolai Poulsen i hvert fald. Ham ser jeg som en okay erstatning for et Guira-salg.

Svar #34
Med ikke noget nyt mener jeg, der står ikke noget andet i artiklen, som ikke allerede har været fremme,

Det jeg har fremhævet, er nyt i hvert fald for mig. Har ikke før hørt, PC jagter op til 3 spillere. At det er til toppen af spillerhierakiet er til gengæld forventelig med de udtalelser både PC og DN tidligere er kommet med.

Det bliver et af de mest spændene vinduer måske nogensinde i klubben. Løntunge spillere forventes at sige farvel, og der er kommet på penge i kassen, så der kan betales transferkroner.

Svar #35
Med ikke noget nyt mener jeg, der står ikke noget andet i artiklen, som ikke allerede har været fremme,

Det jeg har fremhævet, er nyt i hvert fald for mig. Har ikke før hørt, PC jagter op til 3 spillere. At det er til toppen af spillerhierakiet er til gengæld forventelig med de udtalelser både PC og DN tidligere er kommet med.

Det bliver et af de mest spændene vinduer måske nogensinde i klubben. Løntunge spillere forventes at sige farvel, og der er kommet på penge i kassen, så der kan betales transferkroner.

Spørgsmålet er så, hvilke tre pladser på holdet, man vil opgradere. Den defensive midtbane lyder som den ene. Jeg tænker at en anden bliver endnu en central forsvarsprofil på niveau med Backman og Tingager. Ellers taler vi vel erstatning for andre profiler på vej ud? Målmansposten er også uafklaret.

Svar #36

Spørgsmålet er så, hvilke tre pladser på holdet, man vil opgradere. Den defensive midtbane lyder som den ene. Jeg tænker at en anden bliver endnu en central forsvarsprofil på niveau med Backman og Tingager. Ellers taler vi vel erstatning for andre profiler på vej ud? Målmansposten er også uafklaret.
 Ja, og det er jo der, hvor niveauet ikke nødvendigvis bliver til en forbedret trup, som EB's artikels ordlyd ellers direkte indikerer. 

En Nicolai Poulsen for Guira, og X ny målmand for Grabara er jo svær at kalde en direkte opgradering, med mindre man henter Grytebust, eller bedre. 

Hvis Juelsgård erstattes med en Tingager, så er det jo ganske fedt. Men hvis det bliver en no-name-lottokupon, så ved jeg ikke hvordan jeg vil have det med det. Men en ny Elez er jo også fedt nok. Det kan der også være point og transferkroner i på længere sigt. Men der er bare også risikoen for, at det bliver en ny Bjørdal-oplevelse, hvor han bare ikke slår til. 
Jeg vil måske konservativt holde fast i, at Alexander Juel Andersen-retur ville være optimalt, da han jo netop kan dække den højreback som Dino ikke længere er backup til. Anbo er ikke fast-superligareserve-klar endnu. Så altså hvis vi har Backman/Tingager/Juelsgård/AJA, så er jeg SUPER tilfreds.

Svar #37
. Jeg tænker at en anden bliver endnu en central forsvarsprofil på niveau med Backman og Tingager

Det har jeg svært ved at forestille mig. Tingager er lidt købt og iflg. EB gået ind som den højst betalte spiller i truppen. Backman har lige forlænget, det vil være spild af løn og evt. transferkroner at købe en central forsvarsprofil.
Jeg er helt med på, Backman har en skadeshistorik, der godt kan skræmme lidt, men det er noget af et sats at bruge surt optjente penge på en spiller, der i bedste fald (hvis Backman holder sig skadesfri) kan ende på bænken.

Jeg kan forestille mig en Amini afløser, måske en højrekant og så målmandsposten.

Hvis det vitterlig er virkelig profiler som EB påstår, så bliver det spillere direkte til startopstillingen.

Svar #38
. Jeg tænker at en anden bliver endnu en central forsvarsprofil på niveau med Backman og Tingager

Det har jeg svært ved at forestille mig. Tingager er lidt købt og iflg. EB gået ind som den højst betalte spiller i truppen. Backman har lige forlænget, det vil være spild af løn og evt. transferkroner at købe en central forsvarsprofil.
Jeg kan sagtens følge, at det ikke direkte flugter med ideen om at hente en spiller, som går direkte ind i startopstillingen, men der er vel også forskel på, hvilke spillere der hører til den kategori, afhængig af om man spørger PC eller David? Nicolai Poulsen går vel heller ikke nødvendigvis ind i startopstillingen, selvom PC ser en stor stjerne i ham.

Jesper Juelsgård har spillet 66 superligakampe for os i sine 2½ år i klubben, herunder 20 ud af 23 i denne sæson. Det viser med al tydelighed, at det ville være en rigtig god investering at hente en 3. spiller ind, som vil kæmpe med om en startplads. Udover at det er de to pladser på holdet, hvor skadesfrekvensen er klart størst, så er det heller ikke optimalt (hvis vi skal spille med i toppen), at der slet ikke er nogen konkurrence om pladserne.  

Jeg kan dog også se noget fornuft i, at vi i stedet henter en upcoming man til centerforsvaret (2-3 år ældre end Hausner), fra en af de lavere rækker. Det var præcis det OB gjorde, da de hentede Tingager i Holbæk for 4 år siden.

Svar #39

Jeg tænker at skiftet til 4-4-2 gør at en ny angriber kunne give god mening. Mmaee bliver helt sikkert sent retur, og Andre Riel kunne måske også lokkes til at smutte, han har uanset hvad han gør, ikke udsigt til at blive udtaget til kamp. Så er der Patrick Mortensen, Mustapha Bundu  og Alexander Ammitzbøll tilbage, og Bundu er bedst på kanten Ammitzbøll er meget grøn, og Patrick Mortensen har ikke været i nærheden af at være outstanding i sine første tre optrædender (ultra kort tid til at fælde dom det ved jeg, men Nando bragede igennem fra kamp 1 ;-))

Derudover kunne en markant forstærkning også være Kamil Grabara på en længere aftale, og så er jeg enig i at et stærkt top 6 hold har 3-4 centrale forsvarsspillere på samme niveau, så hvis Julle ikke bliver forlænget, skal der findes en erstatning. Derudover er der måske ikke tilstrækkelig konkurrence på back pladserne med mindre Anbo og Thøgersen kan levere denne.

Svar #40
Et tankeeksperiment kunne jo være at prøve at vurdere holdets spillere og førstereserver i forhold til vores top-6 ambition. Det bliver selvfølgelig ret subjektivt, men jeg vil forsøge at tage AGF-brillerne af:

Kategorier:
A: Top-6 spiller
B: Superliganiveau (7-12)
C: 1. division

Forsvar:
Målmænd: Grabara A/B, Whalley B/C
HB: Munksgaard B, Anbo C
CB: Backman A, Tingager A, Juelsgaard B, Hausner C
VB: Højer A, Thøgersen C

Midtbane:
Lunding B
Amini A, Stage B, Guira B, Blume B, Hvidt B/C
Ankersen A, Kaastrup B

Angreb:
10'er: Sana A, Toutouh A/B
9'er: Mortensen A/B, Bundu B, Ammitzbøll C, Riel C

Det er lidt svært at vurdere de nye, som stadig har spillet få kampe. Måske er Tingager vurderet for højt. Munksgaard har selvfølgelig stort potentiale til kategori A, ligesom Stage, Bundu, Lunding, Kaastrup og flere af de unge.
Jeg har set bort fra spillere, som med stor sikkerhed er væk til sommer (jeg ser det som en mulighed, at Grabara og Juelsgård stadig er her).

Man kan sagtens diskutere, om Sana skulle være A, da præstationerne svinger meget. Jeg er dog ikke i tvivl om at han vil være A, hvis resten af holdet også er det.

Svar #41
Jeg kan godt frygte for kvaliteten af "toppen af spillerhierakiet" hvis man ser Nicolai Poulsen som en der tilhører i den del af truppen. Er jeg den eneste som tænker det?

Svar #42
Jeg kan godt frygte for kvaliteten af "toppen af spillerhierakiet" hvis man ser Nicolai Poulsen som en der tilhører i den del af truppen. Er jeg den eneste som tænker det?
 Altså hvis Guira kommer ud, og Poulsen kommer ind, så er Nicolai Poulsen i toppen af hierakiet sammen med Stage til den 6'er plads. Som jeg skrev er det jo ikke så nemt at kalde det en opgradering ligeud. Så det kommer an på hvad der menes. Det skal måske ikke forveksles spillere fra "øverste hylde", som BSN altid sagde.

Der er vel bare tale om, at AGF vil hente spillere som skal i start 11, eller nær det. Så man skal nok tænke: Tingager og ikke Blume. Altså spillere tiltænkt en plads i start 11 (eller tæt derved), vs en breddespiller. 

Det er faktisk første gange rigtig længe, at det eneste vi mangler er spillere til start 11, og ingen til bredden. Jeg vil gå så langt som at sige, at hvis vi henter AJA, så er forsvarssituationen løst, da AJA kan dække den højre back inden Anbo bliver klar til reservebold. Og personligt kan jeg rigtig godt lide Juelsgård, som jeg flere gange har skrevet. Og begge to har bevist at de kan håndtere reserverollen i klubben, og begge kan dække CB+en back.

Svar #43

Jeg har svært ved at vurdere ham. Defensive midtbanespillere er ikke så sexede, men de er ofte meget vigtige for et hold. En spiller som William Kvist var på et tidspunkt meget vigtig for landsholdet, selvom han sjældent løb med overskrifterne. Går vi helt tilbage til 80'er holdet med Laudrup, Elkjær, Arnesen, Lerby osv. kan man sige det samme om Jens Jørn Bertelsen.

Poulsen er/var anfører i Randers og stadig forholdsvis ung. I øvrigt vil jeg mene, at de næste profiler vi skal hente godt kan blive "ikke-profilerede profiler". Vi har unge spillere der kan tage over på nogle af de offensive positioner (Lunding/Kaastrup). Men en ekstra angriber kunne vi selvfølgelig godt bruge.

Svar #44

Jeg har svært ved at vurdere ham. Defensive midtbanespillere er ikke så sexede, men de er ofte meget vigtige for et hold. En spiller som William Kvist var på et tidspunkt meget vigtig for landsholdet, selvom han sjældent løb med overskrifterne. Går vi helt tilbage til 80'er holdet med Laudrup, Elkjær, Arnesen, Lerby osv. kan man sige det samme om Jens Jørn Bertelsen.

Poulsen er/var anfører i Randers og stadig forholdsvis ung. I øvrigt vil jeg mene, at de næste profiler vi skal hente godt kan blive "ikke-profilerede profiler". Vi har unge spillere der kan tage over på nogle af de offensive positioner (Lunding/Kaastrup). Men en ekstra angriber kunne vi selvfølgelig godt bruge.
Vores trup er i hvert fald så solid, at det skal være nogle ret markante profiler for at man kan tale om væsentlige forstærkninger. Den kategori vi jeg ikke sætte Poulsen i - det er nærmere en 1-1 udskiftning, hvis han erstatter Guira.

Umiddelbart er det nok primært højre kant, hvor vi nemmest kan opgradere, men omvendt var Lunding en af de bedste mod FCM. Og så skal der naturligvis findes en permanent løsning på målmandsposten, hvor Grabara ser ud til at have niveauet, men nok er for dyr at få permanent fra Liverpool (hvis han overhovedet har lyst). 

Så kan der selvfølgelig ske salg af spillere som Amini og Sana, og sker det, skal der naturligvis bruges væsentlige midler på at erstatte dem. Men umiddelbart har jeg svært ved at se det kommende transfervindue som specielt skelsættende for klubben, medmindre der er nogle salg undervejs, som vi ikke kender til. Den nuværende trup bør i hvert fald være rigeligt stærk til top 6 hvilket forårets resultater og spil indtil videre underbygger.

Svar #45
så skal der naturligvis findes en permanent løsning på målmandsposten, hvor Grabara ser ud til at have niveauet, men nok er for dyr at få permanent fra Liverpool (hvis han overhovedet har lyst).
Permanent løsning her og nu tror jeg heller ikke på. Omvendt kommer han næppe heller til at blive en del af kamptruppen i Liverpool i næste sæson. Så hvis Liverpool er tilfreds med hans udvikling, kunne det vel godt tænkes at lejeaftalen forlænges. Det kan vel også tænkes, at det er noget man allerede har talt om. Man kan selvfølgelig også forestille sig, at Liverpool hellere vil udleje ham til Championship, hvis det er muligt. Uanset hvad, er det vel muligt at et succesfyldt samarbejde kan komme AGF til gode siden hen. Andre spillere kan have brug for at blive sendt på græs og vi har også selv nogen, som pludselig vokser sig for store til AGF.

Svar #46
så skal der naturligvis findes en permanent løsning på målmandsposten, hvor Grabara ser ud til at have niveauet, men nok er for dyr at få permanent fra Liverpool (hvis han overhovedet har lyst).
 Permanent løsning her og nu tror jeg heller ikke på. Omvendt kommer han næppe heller til at blive en del af kamptruppen i Liverpool i næste sæson. Så hvis Liverpool er tilfreds med hans udvikling, kunne det vel godt tænkes at lejeaftalen forlænges. Det kan vel også tænkes, at det er noget man allerede har talt om. Man kan selvfølgelig også forestille sig, at Liverpool hellere vil udleje ham til Championship, hvis det er muligt. Uanset hvad, er det vel muligt at et succesfyldt samarbejde kan komme AGF til gode siden hen. Andre spillere kan have brug for at blive sendt på fremmed græs (alle spillere udvikler sig heller ikke til 1. holdet i Liverpool) og vi har også selv nogen, som pludselig vokser sig for store til AGF.

Svar #47
 Permanent løsning her og nu tror jeg heller ikke på. Omvendt kommer han næppe heller til at blive en del af kamptruppen i Liverpool i næste sæson. Så hvis Liverpool er tilfreds med hans udvikling, kunne det vel godt tænkes at lejeaftalen forlænges. Det kan vel også tænkes, at det er noget man allerede har talt om. Man kan selvfølgelig også forestille sig, at Liverpool hellere vil udleje ham til Championship, hvis det er muligt. Uanset hvad, er det vel muligt at et succesfyldt samarbejde kan komme AGF til gode siden hen. Andre spillere kan have brug for at blive sendt på græs og vi har også selv nogen, som pludselig vokser sig for store til AGF.
 Min kammerat som er kæmpe Liverpool fan mener han bliver 2. målmand efter sommerferien, hvis Mignolet sendes videre. Bliver det tilfældet får vi ham aldrig fri fra dem. Skal han derimod fortsat være 3./4. målmand har vi nok gode muligheder for at forlænge med et år mere.

Svar #48
har de da ikke en 3.målmand nu her, som rykkes op såfremt Mignolet skal videre?

Svar #49
har de da ikke en 3.målmand nu her, som rykkes op såfremt Mignolet skal videre?
Som jeg har forstået det på ham var Grabara 3. målmand inden han blev udlejet. Og grunden til vi ikke fik ham i sommers var at Mignolet blev skadet, så der potentielt kunne blive brug for ham.

Simple Audio Video Embedder