Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue sommer 2020 (Læst 14912 gange) forrige emne - næste emne

Transfervindue sommer 2020

Vi skal have erstattet vinterens transfertråd. Så hermed en ny tråd til det kommende transfervindue.

Vi står med mange ubekendte lige nu på grund af situationen med Corona-karantæne og det er vel ikke utænkeligt at der kommer ændringer til datoerne for dette vindue. Er sæsonen overhovedet afsluttet 1. juli og skal det så være muligt at skifte klub der? Og bliver lukningen af vinduet udsat, fordi ligaerne starter senere i den kommende sæson? Alt er i spil.

En fordel for os i forhold til mange klubber i ligaen er, at vi allerede har sikret os overlevelsen i den svære sæson 2019/20. Så under normale forhold ville vi allerede kunne begynde at tænke i at få truppen til næste sæson på plads. Lige nu er PCs pengekasse dog blevet lukket i, kunne Jakob Nielsen fortælle i et interview med Mediano, simpelthen for at sikre klubbens likviditet i en tid, hvor vi ikke ved, hvornår der igen er penge i kassen. JP fortalte i øvrigt om situationen, at selvom der skulle komme et rigtig godt tilbud på en spiller vi kunne hente nu, så er det slet ikke usandsynligt at der kan komme et endnu bedre tilbud om nogle måneder, sådan som situationen ser ud i fodboldverdenen lige nu. Kan man forestille sig, at AGF ender med at komme ud som den store vinder af det kommende vindue, fordi vi er så relativt velpolstrede som vi er lige nu? 

Et første transferemne man kunne diskutere, er ham her:

Jakob Poulsen vender hjem til sommer

Det er vel svært at forestille sig, at JP kunne gå ind som en forstærkning i startopstillingen, men hvis vi tænker en situation, hvor Amini smutter og vi vil til at satse på helt unge spillere som Hvidt og Duncan, så kunne JP måske godt være god at have i truppen. Men man kan måske godt forestille sig, at han hellere vil satse på en rolle som fast mand i en af de små klubber (Hobro, Vejle, Horsens, ??) afhængig af, hvem der er i ligaen i den kommende sæson. Eller måske endda tage en rolle i Esbjerg, selvom de måtte rykke ned.

Sv: Transfervindue sommer 2020

Svar #1
Et første transferemne man kunne diskutere, er ham her:

Jakob Poulsen vender hjem til sommer

Det er vel svært at forestille sig, at JP kunne gå ind som en forstærkning i startopstillingen, men hvis vi tænker en situation, hvor Amini smutter og vi vil til at satse på helt unge spillere som Hvidt og Duncan, så kunne JP måske godt være god at have i truppen. Men man kan måske godt forestille sig, at han hellere vil satse på en rolle som fast mand i en af de små klubber (Hobro, Vejle, Horsens, ??) afhængig af, hvem der er i ligaen i den kommende sæson. Eller måske endda tage en rolle i Esbjerg, selvom de måtte rykke ned.

Jeg tvivler på at han fortsætter karrireren, han har tilsynelandende ikke kunnet spille sig på holdet i Australien, og mon ikke hans niveau som spiller er kraftigt nedadgående.

Jeg er ikke sikker på at AGF er bedre stillet end mange andre superligaklubber, det er i situationer som denne at en velhavende sugardaddy er handy, og det har AGF jo desværre ikke til forskel fra f.eks. FCN, Brøndby, FCM og OB. Det er også i denne situation at Silkeborgs “strategi” om ikke at bruge nogen penge i de seneste transfervinduer er en fordel, forde de lige nu ingen dyre lønninger har, og hvis hele sæsonen bliver aflyst så kan de investere i truppen til næste superligasæson.

Jeg tror dog vi er bedre stillet end f.eks Sønderjyske hvor Glen Glidecreme har overbevist ledelsen om at leve væsentligt over evne, det er nok rigtigt dyrt lige nu. Esbjerg er nok lidt i samme båd, og AaB skal nok død og pine sælge spillere for at det hele hænger sammen for dem, ligesom Brøndby skal, det kan godt være svært lige nu. Så måske skal vi kigge på Ivar Fossum i AaB, Frendrup, Lindstrøm eller Vigen i Brøndby eller Mads Albæk i Sønderjyske?

Svar #2
Spørgsmålet er så hvordan situationen er for de her sugar daddies. Jeg prøvede lige at Google Jan Bech Andersen og så at han på et tidspunkt havde en stor del af sin formue i Glencore. De aktier er faldet voldsomt og kan måske få endnu større slag. Hans investeringer kan have ændret sig, han kan endda have solgt det hele i februar og gået short i markedet, men det er også muligt det hele er lidt stramt ift hans normale standard. Han stod i forvejen til at skulle dække et stort underskud og skal nok holde hånden under dem hvis det er, men det så også ud til han gerne ville minimere tabet på den hobby, så det er ikke sikkert han står klar med en hel masse mere lige nu.

AGF har også nogle jeg er ret sikker på ville træde til om nødvendigt - de står jo også klar med penge til stadion - men som selvfølgelig også kan have lidt udfordringer selv. JN var dog inde på et par interessante ting i Bossword på Mediano, bl.a. omkring sponsorerne og den værdi sponsoraterne giver dem. Han sagde alle danske klubber var gode til den del, men det er i hvert fald en af grundene til at vi har øget sponsordelen betragteligt. Det betyder så også at det er lidt mindre risiko for at miste sponsorer selvom den del kan blive ramt. Der er en del sponsorater der skal fornyes her til sommer, så budgettet kommer nok til at afhænge lidt af hvordan det går, men hvis sponsoratet vurderes til at generere mere indtægt end det koster er der naturligvis mindre risiko for at det bliver sløjfet.

Overordnet tror jeg, som JN vist også konkluderede, at vi står relativt godt ift at komme fornuftigt ud på den anden side af det her. Vi mister noget af overskuddet, måske endda mere end det, men det er en meget bedre situation end at få øget et stort underskud. Det er en kæmpe bet hvis vi ikke kan sælge Bundu for et stort beløb, men det er stadig meget bedre end at have baseret budgettet på spillersalg. Vi kan stadig presse prisen lidt op fremfor at være tvunget til at sælge for at redde livet, vi må bare erkende at køberne har færre midler.

Vi må se om fx en Thorborg i OB får lyst til at bruge situationen til at ekspandere, men jeg tror i hvert fald det kan føre til en konsolidering i toppen med de klubber der stod med den bedste økonomi. Hvis vi ikke alene ikke skal skære ned, men der fortsat er lidt at investere for kan vi tage nogle skridt væk fra midterfeltet. Man kan måske sige at vi måske kan springe et år eller mere over i den proces.

Det er meget usikkert stadigvæk, men i hvert fald godt det ikke sker mens vi er i en økonomisk situation som for en fem-ti år siden

Svar #3
Uanset hvor godt PC eller de andre sportchefer har været forberedt til det her transfervindue må det blive et af de sværeste i mands minde pga Coronaen.
- Der er mere eller mindre rejseforbud i Europa.
- Ligaerne ligger bomstille - hvem er hot/hvem er not?
- Alt internationalt bold er også lagt ned.
Der må ganske enkelt være nogle sportschefer der byder på hvad som helst i de mindre nationale ligaer der kan tage tre på foden, uden at bunde en slots og sutte en smøg først.
Vi kommer til at se flere festlige handler end vi har gjort før - tror jeg.
Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Svar #4
Der må ganske enkelt være nogle sportschefer der byder på hvad som helst i de mindre nationale ligaer der kan tage tre på foden, uden at bunde en slots og sutte en smøg først.
Vi kommer til at se flere festlige handler end vi har gjort før - tror jeg.
Fordi de klubber der mangler penge skal finde noget de stadig har råd til? Der skal nok blive satset end del på egen ungdom rundt omkring, men ellers er der jo som udgangspunkt det samme antal spillere der skal finde arbejde, så salgspriser og lønniveau falder også. Som JN sagde i Bossword vil vi ikke hoppe på et tilbud nu fordi der kunne dukke noget meget bedre op snart, men den første spiller vil så blive tilgængelig for den næste i køen. Det bliver billigere for større klubber at købe de bedste spillere i Danmark (desværre for os,) men tilsvarende billigere for dem at handle i eget eller andre lande. Hvis vi sælger bliver det også billigere for os at finde en erstatning. Med andre ord, jeg tror der kommer færre handler, men i hvert fald at priserne falder og en konsolidering i toppen med klubberne med den bedste økonomi, men fordi alle er ramt behøver det ikke betyde at det er nogle helt andre obskure spillere fra lavt niveau der kommer ind, udover flere unge af egen avl.

Svar #5
Med andre ord, jeg tror der kommer færre handler, men i hvert fald at priserne falder og en konsolidering i toppen med klubberne med den bedste økonomi, men fordi alle er ramt behøver det ikke betyde at det er nogle helt andre obskure spillere fra lavt niveau der kommer ind, udover flere unge af egen avl.
Gad vide om det ikke bliver forholdsmæssigt mere attraktivt at blive i en klub fremfor udlandet - her tænker jeg Amini?
På den anden side, kan PC hente andre kvalitetsspillere billigere end tidligere og/eller man ikke vil byde de samme vilkår.
Det kan også være Amini har skrevet med FCM men at vi så kan indhente lidt på bedre kvaliteten til samme løn.

Den anden vej rundt, så bliver det væsentlig sværere at sælge Bundu for et større beløb. Turneringen har stået stille og han er endnu tættere på kontraktudløb.

Svar #6
Gad vide om det ikke bliver forholdsmæssigt mere attraktivt at blive i en klub fremfor udlandet - her tænker jeg Amini?
Hvis vi antager han ikke har skrevet under eller har noget klar, men skulle have brugt foråret til at spille sig til en ny kontrakt, må hans muligheder have ændret sig en del. Dels selvfølgelig fordi han ikke har haft mulighed for at vise sig frem, dels fordi de mulige klubber kan være afventende eller helt have smækket kassen i. Det giver noget usikkerhed om fremtiden. Hvis han stadig kan skrive under på den kontrakt vi har tilbudt og toppen er taget af de tilbud udefra der tikker ind, vil forskellen imellem dem også være mindre. Alt i alt må det øge chancen for at han forlænger. Laver man en kort forlængelse kan det også give økonomisk mening for Amini, da han så kan satse på at markedet er bedre om et år, hvor han nu med en ny klub vil skulle skrive under for flere år i et presset marked.

Bundu er det helt store problem. Han har ikke så meget incitament til at forlænge og selvom vi ikke er tvunget til at sælge for at redde regnskabet er det stadig nu hvis der skal hentes et stort beløb. Måske kommer vi til at skulle satse på lidt flere bonusser og videresalgsprocenter hvis køberne ikke har så mange kontanter at bruge af.

Svar #7
Bundu er det helt store problem. Han har ikke så meget incitament til at forlænge og selvom vi ikke er tvunget til at sælge for at redde regnskabet er det stadig nu hvis der skal hentes et stort beløb. Måske kommer vi til at skulle satse på lidt flere bonusser og videresalgsprocenter hvis køberne ikke har så mange kontanter at bruge af.
Jacob Nielsen lød meget afslappet da han blev spurgt om Bundu i Mediano-interviewet. Det var ikke noget problem. Bundu har en kontrakt og hvis det rigtige tilbud ikke kommer, så spiller han bare i AGF i næste sæson... Jeg går ud fra, at det var et svar han havde tænkt over på forhånd, for der blev ikke rystet på hånden. Men det kan jo være et signal til såvel interesserede købere som Bundu selv.

Man kan jo også begynde at lave et regnestykke der siger, hvor lavt kan vi sælge til, kontra risikoen for at havne udenfor top-6, med den indbyggede risiko for nedrykning, som det igen vil betyde i en liga med 12 hold og to direkte nedrykkere.

Svar #8
Tænker ikke vi ser de kæmpe store udskiftninger i vores trup.

Anker ryger måske og vi får Kaastrup hjem. Ellers er vi nogenlunde fint dækket ind uanset med bundu, jon, lunding og links. Kan faktisk godt forestille mig en situation hvor vi både mister Kastrup og Anker og nøjes med de fire. I forvejen har det været småt med spilletid til lunding links pga Anker.

Diks kan vi også undvære, da vi har både Mikkel Møller og Anbo som så kan komme lidt tættere på holdet.

Amini skal naturligvis erstattes med en ny, hvis han ikke forlænger 2 år mere (vil ikke helt udelukke). Lasse Vigen kan være en mulighed, men kan også tænkes man henter en udefra - måske kan får overtalt den aussie PC kiggede på i vinter. Og ellers kommer Erlykke også frem i bussen til at presse om Zach og Hvidt om startplads.

Sælges Bundu - skal der naturligvis en ny ind.

Spillere som Gersbach, Helenius og Julle (efter Hausner er blevet klart 3. valg) synes nok de spiller i underkanten, men tror ikke de får løbepas. Måske Julle til sep eller jul.

Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #9
Jacob Nielsen lød meget afslappet da han blev spurgt om Bundu i Mediano-interviewet. Det var ikke noget problem. Bundu har en kontrakt og hvis det rigtige tilbud ikke kommer, så spiller han bare i AGF i næste sæson... Jeg går ud fra, at det var et svar han havde tænkt over på forhånd, for der blev ikke rystet på hånden. Men det kan jo være et signal til såvel interesserede købere som Bundu selv.

Man kan jo også begynde at lave et regnestykke der siger, hvor lavt kan vi sælge til, kontra risikoen for at havne udenfor top-6, med den indbyggede risiko for nedrykning, som det igen vil betyde i en liga med 12 hold og to direkte nedrykkere.

Ja, hvis han ikke har fået spørgsmålet på forhånd har han i hvert fald kunnet regne ud det ville komme ud fra samtalens emne. Generelt vil han gerne signalere at vi ikke er i økonomiske problemer og altså heller ikke er tvunget til at sælge Bundu - og det er helt givet også korrekt - men de kan ikke være alt for rolige over den situation.

Man kan sige det altid er et regnestykke over hvad man får ift hvad man mister, og der kommer så muligvis noget mindre ind, mens vi dog heldigvis også kan sige vi muligvis mister lidt mindre - der er jo fornodentlig også mulighed for at hente noget andet lidt billigere end før. Det er dog nok mest sandsynligt at det er et negativt regnestykke, at tabet på indtægten er større end den fordel vi kan få ift en erstatning.

Bundu har samtidig heller ikke haft mulighed for at vise sig frem i et slutspil, selvom det ikke er endelig afgjort at der ikke kommer nogle kampe på falderebet. Jeg tænker at vi uanset det stadig kan få en del for ham, men det hele tager lige toppen af. Hvad der så er rimeligt ved jeg ikke, man må selvfølgelig se det ift værdien i at have ham en sæson mere, men måske også som led i den proces hvor vi sælger for højere beløb og gør os til en klub hvor prisniveauet simpelthen er højere. Et 'billigt' salg kan også ramme prisen på den næste spiller.

Svar #10
Nu er rejse aktiviteten jo stort set nul og blot fordi DK kommer ud af coronaen er det bestemt ikke sikkert resten af verden gør det på samme måde. Derfor bliver der kigget på alternativer. Ja I alle forbindelser og derfor naturligvis også i fodboldverdenen.
Derfor bliver spillere fra lavere lokale niveauer da set en ekstra gang når nu du ikke kan se på din ønskespiller endsige invitere ham på prøvetræning fra fx Afrika.
Men hey, vi må vente og se.....

Svar #11
I en branche hvor man lever af sponsorater nytter det heller ikke at tegne et dystert billede - med mindre krisen i en klub er så man skal ud med hatten for overlevelse. Heller ikke i tvivl om at Bundu kan sælge for et stort beløb til sommer, men mon ikke krisen lige tager toppen af alle transfers det næste års tid - måske to, og så er vi tilbage på normalt niveau og ser stigende transfers igen som altid.

Mht transfervinduet, så kunne man også sagtens forstille sig Jon, Kaastrup, Lunding og Links være vores 4 kanter efter ferien - måske suppleret med en spiller. Vel næsten det mest sandsynlige faktisk.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #12
Rejseaktiviteten er ganske vist stoppet for charter osv. men det er jo stadig muligt at rejse til de fleste lande såfremt du har et formålstjenesteligt ærinde, og de vil arbejde jo typisk være. Når sæsonansatte kan rejse fra rumænien til Danmark så længe de har en kontrakt, så kan en fodboldspiller nok også. Det er nu scouting arbejdet kommer til sin ret. Allerede på tidspunktet før corona lagde fodbolden ned bør de fleste klubber også have en idé om hvem de ville hente. Bevares dem der brænder ligaen af de sidste to måneder får ikke samme muligheder, men for AGF's vedkommende bør vi allerede have en liste klar som vi kan arbejde os igennem. Det kan dog vise sig at være et problem at få solgt Bundu, for de mellemklubber der måske kunne finde på at bruge 35 mio. kr. på en superliga spiller er måske tilstrækkeligt presset på økonomien til at de holder igen. I så fald håber jeg at Bundu er taknemmelig nok for sit gennembrud i AGF til at han vil forlænge med 1 år.

Svar #13

Ja, hvis han ikke har fået spørgsmålet på forhånd har han i hvert fald kunnet regne ud det ville komme ud fra samtalens emne. Generelt vil han gerne signalere at vi ikke er i økonomiske problemer og altså heller ikke er tvunget til at sælge Bundu - og det er helt givet også korrekt - men de kan ikke være alt for rolige over den situation.

Man kan sige det altid er et regnestykke over hvad man får ift hvad man mister, og der kommer så muligvis noget mindre ind, mens vi dog heldigvis også kan sige vi muligvis mister lidt mindre - der er jo fornodentlig også mulighed for at hente noget andet lidt billigere end før. Det er dog nok mest sandsynligt at det er et negativt regnestykke, at tabet på indtægten er større end den fordel vi kan få ift en erstatning.

Bundu har samtidig heller ikke haft mulighed for at vise sig frem i et slutspil, selvom det ikke er endelig afgjort at der ikke kommer nogle kampe på falderebet. Jeg tænker at vi uanset det stadig kan få en del for ham, men det hele tager lige toppen af. Hvad der så er rimeligt ved jeg ikke, man må selvfølgelig se det ift værdien i at have ham en sæson mere, men måske også som led i den proces hvor vi sælger for højere beløb og gør os til en klub hvor prisniveauet simpelthen er højere. Et 'billigt' salg kan også ramme prisen på den næste spiller.

Hvis jeg var i Jacob Nielsens sko lige nu ville jeg ikke se så meget på summen af vores handler isoleret, men summen af alle handler i hele ligaen, for at se om ikke denne vi samlet set, bliver mere konkurrencedygtige end vores konkurrenter. Hvis dette er hans udgangspunkt så kan jeg godt forstå han er rolig, for det kan godt være at AGF ender med at have fået nogle knubs når vi kommer ud på den anden side, men det er dog ingenting i forhold til situationen i mange andre klubber, der i mange tilfælde baserer deres økonomi på transfers i langt højere grad end AGF.

Svar #14
det er dog ingenting i forhold til situationen i mange andre klubber, der i mange tilfælde baserer deres økonomi på transfers i langt højere grad end AGF.
Det kan helt klart gå hårdt ud over FCM, hvis transfermarkedet går i stå. FCN er ligeledes en klub der er drevet på transferindtægter, men de kan til gengæld blive en sportslig magtfaktor, hvis de bliver tvunget til at beholde deres talenter længere tid. FCK kan vel også få det svært, når Lalandia samtidig får et ringe regnskab. AaB har vel også planer om/behov for et stort Lucas A. salg.

Svar #15
Jeg får nok ikke mine pointer igennem i forhold til det corona og transfers men må guderne, pressen og pøblen straffe den fodboldklub der slæber en andenbølge smitte med i landet igennem en eventuel transfer pga rejseaktivitet.
Lad os nu spille sæsonen færdig først i det mindste
Jeg kan ikke se at virussen kan skelne mellem rumæneren, Lone der vil til Korfu eller den næste Messi på klubjagt.
Men jeg er heller ikke læge.

Svar #16
Jeg får nok ikke mine pointer igennem i forhold til det corona og transfers men må guderne, pressen og pøblen straffe den fodboldklub der slæber en andenbølge smitte med i landet igennem en eventuel transfer pga rejseaktivitet.

Det er næppe den aktivitet der betyder noget i det store billede i forhold til en ny bølge. Der vil være tale om så få personer i det store billede, at der vil være langt større risici andre steder

Svar #17
Jacob Nielsen lød meget afslappet da han blev spurgt om Bundu i Mediano-interviewet. Det var ikke noget problem. Bundu har en kontrakt og hvis det rigtige tilbud ikke kommer, så spiller han bare i AGF i næste sæson...
Jeg synes i den grad, han signalerer, at der er sat en pris på hver spiller, som afspejler hvor meget spilleren er værd for klubben i kontrakteens løbetid. Det er sikkert et kompliceret regnestykke, for man skal medregne kontinuitet, erstatning fra egne rækker vs. erstatning anden klub, kemi på holdet, spillesystemer, osv. Hvis ikke man får et tilbud, som er højere end spillerens værdi for klubbens målsætning, så takker man pænt nej. Det er et godt signal til spillerne, sponsorene og ikke mindst fansene.

De dage, hvor alle gik i selvsving så snart der kommer et bud på en spiller er forhåbentlig forbi.

Svar #18
Kevin Diks

Der er et fint interview med Diks på mtac.dk i 2 dele. Jeg hæfter sig bl.a. ved hans allround kvaliteter (som man godt kendte til - men fint lige at få genopfrisket) og hans super indstilligen 360g rundt.

Erfaring med alle 4 pladser i forsvaret, god offensiv og spillet højre kant i sin ungdom, og kan vel også til nød spille centralt. Så lidt en ½ Stage type. Og pudsigt nok kan 3 af vores 4 højrebacks dække bredt. Anbo har ligesom Diks kvaliteter til at at spille mange pladser, og MML er næsten lige så meget midterforsvarer og kan også spille venstreback til nød, selvom han vender forkert der.

Alsidigheden og indstillingen synes jeg tæller ift kontraktforlængelse, hvis ellers man kan blive enige om løn en transfer til Fiorentina, mon ikke man vil forsøge at få han billigere end den option man har eller gratis - Fiorentina står i en dårlig forhandlingspostion for at sælge ham til sommer, hvor han stort set ikke har spillet fodbold i et par år bortset fra små indhop i AGF. Næppe nok til at få andet en pebernødder, især ikke i coruna tider hvor klubberne skal slanke budgettet for en tid. Så kan sagtens tænkes de vil lade ham gå gratis bare for at slippe for løn.

Man kan naturligvis diskutere om han har vist nok og være bekymret for tilbageslag ift skade, men jeg synes det er værd at give ham en 2 års med automatisk option for yderligere to år, hvis han opnår et bestemt antal kampe, hvis ellers konditionerne er gode. Synes han vist god indstilling, fysik, teknik, taktisk forståelse og i glimt vist han er en klassespiller. Ellers havde han heller ikke spillet u21 for Orange og været i Feyenoord og Fiorentina samt Empoli.

Citater fra mtac.dk

Selvom Kevin oftest bliver anset som højre back, primært har spillet højre back, og lige nu kæmper om højre backen, kan han også begå sig en del andre steder på banen:

”Da jeg var yngre spillede jeg fløj, højre fløj primært. Det har virkelig hjulpet mig siden hen. Da jeg kom ind omkring u-21 landsholdet spillede jeg faktisk midterforsvar i Feyenoord, så det har gjort, at jeg er meget alsidig den dag i dag.”

“Jeg spillede også venstre back i min tid i Feyenoord, så jeg kan faktisk dække hele bagkæden. Jeg kan spille lige der, hvor min træner vil have det, men jeg foretrækker højre back for det er der mine kvaliteter skinner bedst igennem”

”Jeg tror, at det er fordi, at det her hold virkelig er et hold. Jeg har været i mange klubber i min karriere, både store og små, men hvis jeg kigger på det her hold, så er dets største styrke uden tvivl, at det virkelig er et hold. Vi spiller som et hold, vi spiller ikke som individualister.”

Flotte ord om AGFs hold - med tyk streg under hold:

(apropos mediano der sætter en start 11 ud af bif og agf, så synes jeg virkelig vi er stærke som hold og det gør spillerne bedre, så vi faktisk virker klart stærkere end dem i denne sæson. Jeg er meget enig i den opstilling i Mediano, og vil blot have Jon Dagur som stærk bobler til den start11).
“Selvom vi har folk med store individuelle kvaliteter, så har vi ikke det mind-set, hvor man fokuserer på enkelte spillere for at kunne vinde, vi gør det sammen. Det er det stærkeste ”hold”, jeg nogensinde har spillet på”

Svar #19
Måske coruna usikkerheden kan give AGF mulighed for at Ankersen accepterer en forlængelse til løn, der svarer til at han ikke bare er rotationsspiller - men backup for Jon Dagur, der er langt stærkere. Rotationen i sæsonen har udelukkende skyldtes småskader hos Jon som jeg ser det. Gerne 1-2 år mere til ham.

Håber også man kan finde en løsning med 2-4 år mere til Thøger og udleje ham, hvis ikke Højer skydes af eller Gersbach vil udlejes og have kampe i start11 et sted.  Synes han har vist spændende kvaliteter, selvom han bestemt ikke er mere end backup spiller pt. Men han er ung og kan udvikle sig meget.

Amini er en no-brainer at få forlænget 1-2 år mere hvis han vil.

Ellers synes jeg også man skal kigge på hen over næste ½ år, på at få forlænget med Backman til 31/12 2022, Tingager ny 2-3 års fra nu, Anbo flere år, Blume lang deal, Bundu håber han vil lægge et år eller mere på - der alle har kontrakt udløb om 15 måneder.

Anbo som en super allround type og talent der er god at have - så gerne en lang deal til ham. De andre er klassespillere og husk på Tingager faktisk har været lidt skadet og derfor ikke ramt topniveauet endnu. Backman kan godt blive på forskerordning til udgangen af 2022. Måske han endda kan overtales til at blive derefter og slutte i AGF. Han ryger jo ikke udlands og vil tjene mindre i Sverige, selvom han ryger på normal dansk skat fra 2022. Det må tages til den tid med ½-1 år ad gangen.

Bundu står naturligvis overfor udlandseventyr og Blume og Tingager skal også skydes af, hvis der kommer bud, især Tingager hvor Hausner vil være klar til at tage over. Synes det er ret lige mellem de to lige nu. Men med forskellige kvaliteter de byder ind med.

Blume synes jeg godt vi kan lave en ny 4 års med fra nu - han er virkelig en holdspiller med unikke kvaliteter. Og der skal en stor sum til for at slippe ham, han er hjernen i vores offensiv, men kæmper modsat Toby begge veje. Synes ikke vi helt 100% har en afløser der helt på samme måde som med FT/Hausner. Selvom Jon ser spændende ud og gjort det fint på Blumes plads som vikar.

Jeg synes vi skal udnytte momentum og forlænge med vores spillere nu vi er 3er i ligaen. Og endelig fungerer som hold - med streg under (som Diks fortæller) efter 20 år+ med gode trupper, men hvor vi ikke altid har fungeret som team.

Kaastrup, der har udløb om 21 måneder skal naturligvis også bare på en lang deal - ham skal vi tro og bygge på.

Højer har også udløb om 21 måneder og synes også allerede nu man skal tage dialogen om forlængelse i god tid, så man ved om han bare skal skydes af istedet så snart et godt bud kommer, med tanke på at Gersbach står klar i kulissen og vi har en fin backup i Thøger.

Derudover synes jeg også vi skal prøve at få lavet en ny 5 års med Jon Dagur, eller hvor længe han nu vil se sig i projektet. Han er outstanding og får han endnu større gennembrud i AGF næste sæson, står vi i en ny Bundu-situation med kort til kontraktudløb med risko for igenting ved skade fx.

Svar #20
Kaastrup, der har udløb om 21 måneder
Har du en kilde på det? Jeg synes nemlig ikke det har været nævnt nogen steder og en side som Superstats.dk siger stadig udløb til nytår.

Svar #21
Desværre ingen officiel kilde på det, det eneste der blev meldt ud officielt var at han blev udlejet og kontrakten samtidigt forlænget.

Svar #23
Hvis Amini nu skifter til sommer...er jeg så den eneste, der godt kunne se en erstatning i Bassel Jradi, 26-årig dansk-libaneser med udløb i Hajduk Split til sommer? Transfermarkt opgør ham til en million euro, men vi kan i givet fald få ham for sign-on-fee alene.

Han har ikke Aminis dynamiske løb og temposkift, for hans bevægelser er større. Men han har et supergodt blik for sine medspillere og kommer også tit helt ind i boksen, noget vi har savnet hos Amini. Hans langskud er ligesom Aminis. Og så kan han også spille både 9, 10 og begge kanter.

Han taler dansk og kommer fra et tophold i en liga, der har cirka samme styrke som den danske. Han vil ganske vist gerne blive ude og vil gerne til Italien eller Spanien. Men kommer han mon det - nu?

Svar #24
@Jakob Marschner - Spændende forslag, jeg synes dog ikke han virker som et skridt op i forhold til Amini, højest et skridt til siden og måske endda en lille forringelse på positionen. Jeg tror PC kigger mod noget der er bedre end Amini ikke mindst i det nuværende marked, en A-landsholdsspiller eller en stor U21 landsholdsprofil måske.

Svar #25
Hvis Amini skifter, kunne planen også sagtens være at køre videre med Duncan, Hvidt og Erlykke, lade dem slås om pladsen og gå efter, at en af de tre over tid brænder ligaen så tilpas meget af, at han kan sælges godt. Vi mangler ikke talentfulde 8’ere.

Nådesløst nok kan en spiller som Jradi være for gammel til AGFs strategi, selvom han først bliver 27 til sommer. Vi spiller helst med kun een ældre og rutineret i hver kæde, i praksis Backman, Patrick og Nicolai (der i den funktion er i den unge ende, men rigeligt har erfaringen til rollen). Ideelt er de sidste otte yngre salgsobjekter, enten nu eller på lidt længere sigt.

Det er en godt balanceret strategi, der sigter mod kontinuitet - og så på at skyde 1-2 profiler af i hvert vindue og køre videre med resten. Fin strategi, for kan man lykkes med den, bliver det både sportsligt og økonomisk bæredygtigt.

Svar #26
Hvad med Mumin fra Fcn - han spiller pt. centerforsvarer men har også spillet på HB og kan dermed dække den position af Abdul Mumin - Player profile 19/20 | Transfermarkt
På mig virker han som en, der om et øjeblik kan være en rigtig stærk og eftertragtet spiller men så meget har jeg ikke set ham. Er der nogen der har fulgt ham?

Jeg kan godt se en del potentiale i Dijks men er i tvivl om vi kommer til at tilknytte ham. Måske lykkedes det pga. situationen med Corona - han vil gerne videre og klubben er ikke glade for hans løn samt han kan se GF som et springbrædt. Nu må vi se.

Svar #27
Mumin får vi ikke uden kamp. Han er på blokken andre steder også. Blandt andet i Brøndby.

Svar #28
Mumin får vi ikke uden kamp. Han er på blokken andre steder også. Blandt andet i Brøndby.
Det er han helt sikkert og han sigter formentlig efter udlandet - derfor kan en kontrakt i en anden Dansk klub måske være uinteressant for ham.

Jeg kunne ellers godt se ham og Hausner udgøre et makkerpar om et par år.

Svar #29
FCN har kun solgt en spiller (Martin Bernburg for 11 år siden til Brøndby) - ellers har de i 20 år ikke solgt en eneste spiller til danske top7 klubber - undtagen FCK.

Det nærmeste man kommer er free transfers som Laudrup og Aabech til AGF.

FC Nordsjaelland - All transfers | Transfermarkt

PS - Ah okay han er kontraktfri til sommer. Lej Julle ud og hent ham ind, eller skyd Tindager af.

Svar #30
PS - Ah okay han er kontraktfri til sommer. Lej Julle ud og hent ham ind, eller skyd Tindager af.
Sorry :-)

Ja han er transferfri pr. 01-07-2020 og derfor jeg kunne se ham som en mulighed. Der har løbende været lidt udskiftninger i centerforsvaret henover året pga. skader mv. men forhåbentlig kan vi opnå lidt mere stabilitet fremadrettet.

Svar #32
Randers-profil vil aldrig til AGF: Om de så lokker med det dobbelte i løn |...

Igen kommer en artikel om en Randers-spiller til at handle om AGF. De har altså et seriøst mindreværdskompleks 😁
Fodboldmedierne leder nok med lys og lygte efter noget at skrive om i øjeblikket og Tipsbladet finder frem til det her interview, men det eneste der rigtig har interesse udenfor Randers er at han ikke vil til AGF.

Jeg fik lyst til lige at tjekke den oprindelige artikel, men kunne ikke finde den (der var en anden om lokalpatriotisme, den handlede også meget om AGF.) Jeg ville se om det var et ledende spørgsmål eller kom uopfordret fra spilleren selv. Spilleren selv kan godt være lidt tilgivet for sende det signal, som er populært blandt fansene, og han er vel en lokal spiller. Det har vi vel også oplevet ift Brøndby, selvom det godt nok er længe siden det har været aktuelt.

Jeg ved ikke om spillere og fans har hævet sig over den slags eller bare ikke har kæmpet i samme ende af rækken i for mange år. Det bliver også lidt fattigt med sådan et forhold til en anden klub, når det reelt kun går den ene vej som det er tilfældet med Randers ift os og man skal nok være en ældre Brøndby-fan for at have sin primær antipati mod andre end FCK.

Måske er jeg bare selv kommet for langt fra det hele, der kommer jo stadig ekstra mange til en Brøndby-kamp, men jeg ville undre mig hvis en vores egne spillere sagde han aldrig ville skifte til Brøndby eller til nogen anden dansk klub for den sags skyld. Det er et godt tegn. Klubben, AGF, tænker jeg er bevidst om ikke at sende signaler der kan tolkes som mindreværdskomplekser.

Svar #33
Nu handler det jo heller ikke kun, om Emil Riis vil til AGF eller ej. For har nogen hørt tale om, at vi gerne vil have ham? 🙂

Svar #34
Nu handler det jo heller ikke kun, om Emil Riis vil til AGF eller ej. For har nogen hørt tale om, at vi gerne vil have ham? 🙂

Hvis vi ville have ham havde han ikke udtalt sig på den måde :D :D

Svar #35
“99 procent af alle spillere i verden vil før eller siden gerne til AGF. Og resten, de lyver.”

Per Thune (1961-2008), legendarisk holdleder.

Svar #36
Jamen hvis han ikke vil rykkes op fra 2. holdet til 1. holdet som de andre fra Randers rugekassen, så okay, for selvom han bestemt er en spændende spiller, så er han jo heller ingen kommende landsholdsspiller.... men dumt af ham at afskrive AGF på forhånd, især når Randers rykker ud om 13-14 måneder.

Svar #37
Jamen hvis han ikke vil rykkes op fra 2. holdet til 1. holdet som de andre fra Randers rugekassen, så okay, for selvom han bestemt er en spændende spiller, så er han jo heller ingen kommende landsholdsspiller.... men dumt af ham at afskrive AGF på forhånd, især når Randers rykker ud om 13-14 måneder.

Jeg ser ikke at han blankt afskriver os. Han afviser bare at skifte, om så han får det dobbelte i løn.
Det er åbningsreplikken til en forhandling ;)

Svar #38

Jeg ser ikke at han blankt afskriver os. Han afviser bare at skifte, om så han får det dobbelte i løn.
Ah ja, i virkeligheden forsøger han bare at fortælle Randers at han får for lidt i løn og at AGF nok kunne lægge mindst det dobbelte :)

Svar #39

Ah ja, i virkeligheden forsøger han bare at fortælle Randers at han får for lidt i løn og at AGF nok kunne lægge mindst det dobbelte :)

Jeg tænker også at han lige vil minde ledelsen om Nicolaj Poulsen inden ham skal genforhandle sin kontrakt.;)

Svar #40
Haha - måske han faktisk underspiller og vil spille for det halve i AGF hvis han skal være helt ærlig?

Svar #41
Lidt om at have kontraktudløb som eftertragtet angriber 'Måske er det ikke så dumt at være gratis' - Christian Gytkjær er rolig midt...

Jeg så gerne Gytkjær i AGF men selvom han ikke er afvisende overfor Superligaen, tænker jeg det kniber med lønpakken. I vinter var han godt nok rygtet til Malmø men der gik også historier omkring en for høj løn, i forhold til den svenske liga.

Han har efterhånden noget af et scoringssnit - det ligner jo ca. hver anden kamp Christian Gytkjaer - Detailed stats | Transfermarkt

Ja ja... jeg keder mig og håber snart PC sætter lidt fart på:-)

Svar #42
Som jeg forstod interviewet med Jacob Nielsen i Mediano, så er det især (i første omgang kun) PCs budget som bliver berørt af Corona-krisen. Så han har nok ikke så mange penge at rutte med. JN talte også om, at man kan forvente at det der lige nu kan ligne gode tilbud, meget vel kan blive erstattet af endnu bedre tilbud senere på sommeren.

Vi har måske en chance for at hente historisk gode spillere, fordi de fleste andre klubber er hårdere ramt end os.

Svar #43
Tænker han sigter efter en af de 4 største ligaer, måske de helt store i frankring-holland.

Ja der sker nok ikke meget før i sidste del af vinduet, alle klubber lurepasser lige nu pga likviditeten.

Svar #44
Som jeg forstod interviewet med Jacob Nielsen i Mediano, så er det især (i første omgang kun) PCs budget som bliver berørt af Corona-krisen. Så han har nok ikke så mange penge at rutte med. JN talte også om, at man kan forvente at det der lige nu kan ligne gode tilbud, meget vel kan blive erstattet af endnu bedre tilbud senere på sommeren.

Vi har måske en chance for at hente historisk gode spillere, fordi de fleste andre klubber er hårdere ramt end os.
Ja.... jeg ved det godt men det her COVID-19 cirkus keder mig efterhånden. Hvis det er rigtigt, så kommer der jo først til at ske noget sidst i vinduet.

Måske man faktisk kunne lave gode handler først i vinduet, hvis nogle spillere ønskede sikkerhed for næste sæson. I det her tilfælde var det måske "nemmest" for Gytkjær at forlænge med den nuværende klub i et år, hvis alternativet ikke er spændende nok.

Svar #47
I løbet af 2020 bliver det formelle forarbejde til stadionbyggeriet færdiggjort, og om et år vil tidsplanen for byggeriet være klar. Donorerne bag byggeriet i området, der kaldes Kongelunden, forventer, at de første projekter igangsættes i perioden 2021-23. Stadionprojektet er oplagt det første store projekt i planen.

AGF har varslet, at de ville være klar til at spytte mindst 50 mio. kr. i etableringen af de sponsorfaciliteter, der skal være en del af stadionombygningen. De Hvide har ikke været ude ved aktionærerne efter penge siden efteråret 2014. Stadionprojektet udgør en platform for et nyt udbud.

Det ligger til en emission på mindst 100 mio. kr., der gør, at AGF kan løfte VIP-faciliteterne, der ideelt set placeres, hvor de kan deles med arenaen, der er nabo til stadion.

Ambitionen er at udfordre Brøndbys tredjeplads på spillerbudget. AGF skal være en oplagt destination, når strandede skandinaviske stortalenter overvejer at vende kursen mod nord for at genstarte karrieren.

Der er ikke de store overlappende gevinster ved at drive en arena med mulighed for koncerter. Direktør Jacob Nielsen har vist stor flair for at drive en fokuseret fodboldforretning. Stort set alle strategiske beslutninger, han har været del af i AGF, har peget mod en koncentration omkring fodbold.

Så er der lidt om sportslige ambitioner - bl.a europæisk fodbold - og talentudvikling.

Overstående skulle være AGFs plan frem til 2025 og sådan har EB gjort i forbindelsen med artiklen:

I serien ’Superligaen 2025’ tager Ekstra Bladet en rundtur til landets Superligaklubbers fremtidsplaner.

Sådan gjorde vi: Det er umuligt at spå, men gennem regnskaber, tilgængelige visionsplaner, interview, research og kilder tæt på klubberne og i fodboldmiljøet danner Ekstra Bladets sportsjournalister sig et billede af, hvordan den enkelte klub ser og forsøger at forme fremtiden.

Realismen i planerne lader vi være op til læserne.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #48
Vil understrege fordi der åbenbart er lidt tvivl om, AGF har meldt noget af det ud, som der står i artiklen, det har AGF ikke. Det er EBs vurdering af hvad ambitioner og planer klubben har.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #49
Vil understrege fordi der åbenbart er lidt tvivl om, AGF har meldt noget af det ud, som der står i artiklen, det har AGF ikke. Det er EBs vurdering af hvad ambitioner og planer klubben har.
Tak.

Har ikke selv adgang til artiklen men det ligner mest det forventede fokus på at være med i stadionbyggeriet og kunne få flere sponsorer ind i forretningen for dermed at kunne øge spillerbudgettet.

Men er der noget relateret til spillerbudgettet - udover at JN vil op på Brøndbys niveau? Har det ikke været nævnt før fra JN's side og dermed er det ikke nyt.

Simple Audio Video Embedder