Spring til hovedindholdet
Emne: Debat om Coronavirus (Læst 151 gange) forrige emne - næste emne - Emne udsprunget fra Superligaen 2019/2020

Debat om Coronavirus

Hvordan kan der afholdes en Simple Minds koncert i Boxen for +10000 mennesker som jo er indendørs medens der ikke kan afvikles fodboldkampe udendørs? Jeg er noget på bar bund omkring dette - anbefalingerne burde være “ lov “.

Sv: Debat om Coronavirus

Svar #1
Hvordan kan der afholdes en Simple Minds koncert i Boxen for +10000 mennesker som jo er indendørs medens der ikke kan afvikles fodboldkampe udendørs? Jeg er noget på bar bund omkring dette - anbefalingerne burde være “ lov “.
Har de ikke 70.000 mennesker samlet ude i Boxen/messecenter Herning i denne weekend? Coronavirussen bider ikke ude i det vestjyske.......

Svar #2
Årsagen til at der er udstedt anbefalinger og ikke påbud er rent økonomisk. Et myndighedspåbud vil åbne for at søge kompensation. Typisk for vores nye regering - vil gerne bestemme, men ikke tage ansvar.

Svar #3
Årsagen til at der er udstedt anbefalinger og ikke påbud er rent økonomisk. Et myndighedspåbud vil åbne for at søge kompensation. Typisk for vores nye regering - vil gerne bestemme, men ikke tage ansvar.

Hvad tror du en Venstre-regering havde gjort da? Bare sådan af nysgerrighed. Altså tror du oprigtigt at Venstre-regering på nuværende tidspunkt havde lavet et påbud i stedet?

Er det ikke mere sandsynligt at de blot ikke havde lavet disse anbefalinger i opløbet nu, og bare kørt videre uden? Og ville det være bedre?

EDIT: Bare glem jeg spurgte. Ønsker ikke at blande politik ind i vores dejlige forum. Jeg har tanker både den ene og anden vej i den sag her. Og jeg er ikke interesseret i en svær diskussion som nemt kan blive dum på skrift. Lad os håbe i et sportsligt perspektiv, at tiltaget er med til at sikre at superligaen kan blive spillet til ende. Det kan jo trods alt ikke skade, og tilmed være en hjælp. Prisen er pt at kampene i marts bliver uden tilskuere.

Svar #4
Jeg håber at det kun er nødvendigt at udelukke fans i marts især for vores belgiske følger Astrid Portugaels, der kommer til Danmark fra 3. - 11. april for blandt andet at se AGF spille

Det må der kunne findes en løsning på

Svar #5
EDIT: Bare glem jeg spurgte. Ønsker ikke at blande politik ind i vores dejlige forum.

Enig med dig i, at vi ikke er her for at diskutere politik (eller religion). Men nu var det heller ikke dig der startede. Bortset fra det, så er det vist ikke et emne der står i nogen partiprogrammer, så det gør det også bare mere meningsløst.

Svar #6
Det må der kunne findes en løsning på
Ja, der må være et potentiale for smarte opfindere. Der skal bare udtænkes en løsning, der muliggør indtagelse af stadionplatten. Et godt langt sugerør og et kraftigt låg må kunne løse problemet med at indtage sin fad. Man skal så bare endelig huske at fjerne låget inden man kaster, når man har drukket halvdelen. 

Svar #7
Hvis professoren her har ret (til en start er han fra Aarhus), så er der mere end fuldt belæg for regeringens corona-initiativer. Har han ret, kan corona blive rigtig alvorligt, og regeringen bør tale rent ud om det, siger han også. Ellers vil denne tids mistillid til autoritet og myndighed føre for mange til at forfalde til selvdømme og handle modsat hvad myndighederne opfordrer til - som vi for eksempel ser det, når MCH-folkene i Herning vender det døve øre til og samler 50.000 mennesker til en hesteevent.

Ekspert-kritik af Mettes coronaplan: Fortæl os den ubehagelige sandhed –...

Og mens vi er i gang: Læs og gys om hvordan USA reagerede fejlagtigt, og hvordan det kan blive fatalt. Blandt andet fordi præsidenten meldte ud og handlede i modstrid med eksperternes udsagn.

How testing failures allowed coronavirus to sweep the U.S. - POLITICO

Det her handler ikke om Superliga-fodbold. Hvis corona går worst case, går det så galt, at fodbold bliver ligegyldigt. Men for alligevel at snakke lidt fodbold: Når det nu kommer op, at hele det danske hospitalsvæsens sengekapacitet kan være optaget af coronapatienter allerede i maj...så er det en god ide at ligge nummer tre og få bronze den dag, hvor de beslutter at suspendere resten af sæsonen.

Svar #8
Måske det er vores nye taktik mod Randers at få udsat kampene. Så taber vi da ikke...

Det er kommet frem at første udbrud i Wuhan var i november, så mon ikke sæsonen er slut.

Egentlig vil det være fint nok for AGF, hvis vi får bronzen. Vi har næsten alt at tabe - sølv tvivler jeg på vi snupper. Det smed vi i hobro og silkeborg.

Ved godt man kan sige vi mister en mulig pokaltriumf, men for det første er der vel kun 40-45% chance vi slår AaB, og derefter skal vi også vinde i en pokalfinale (måske med ca 65%) så er vi nede på 27-28%.

Hvorfor er sæsonen slut fordi udbruddet så småt startede i november? Kinas problem var jo at det var helt nyt og det kommunistiske styre gjorde alt for ikke at tale om det og tysse det ned samt undlade at lytte til eksperter. I de vestlige lande bliver vi ikke på samme måde ført bag lyset af et vanvittigt styre og relativt hurtigt (2 uger efter første tilfælde) har vores regeringer valgt at lukke ned og forsøger at inddæmme smitten.

Svar #9
Hvorfor er sæsonen slut fordi udbruddet så småt startede i november? Kinas problem var jo at det var helt nyt og det kommunistiske styre gjorde alt for ikke at tale om det og tysse det ned samt undlade at lytte til eksperter. I de vestlige lande bliver vi ikke på samme måde ført bag lyset af et vanvittigt styre og relativt hurtigt (2 uger efter første tilfælde) har vores regeringer valgt at lukke ned og forsøger at inddæmme smitten.
Kineserne har til gengæld været ret effektive til at inddæmme det og fået knækket kurven, men med ret drastiske tiltag. Der er lukket ret meget ned i Europa også nu, ikke helt så effektivt og i bagklogskabens lys måske heller ikke helt hurtigt nok, men forhåbentlig også så kurven kan knækkes snart. Hvis vesten inkluderer USA har vi også der et vanvittigt, eller måske snarer inkompetent, styre og de har nærmest ikke testet nogen endnu. Det kunne godt ligne det nye epicenter om et par uger. Problemet er at selvom der måske er styr på det i fx Danmark snart, så betyder det jo at man har fladet kurven ud, men altså også at man ikke bare lige kan vende tilbage til normalen så snart den gør det. Sådan er det også i Kina. Man skal undgå det starter op igen og hvis der er større udbrud i fx USA skal man forhindre at det kommer ind igen derfra. Forventningen er vel også at der kommer en anden bølge i efteråret. Der er måske ikke ligefrem en vaccine til den tid, men trods alt en del erfaringer.

Men altså, alt i alt tror jeg ikke man bare kan spille som normalt med tilskuere og det hele om et par uger og det er heller ikke sikker man kan nå at afvikle turneringen selvom man inddrager EM-tiden. Måske bliver det i så fald noget med at afslutte grundspillet og så noget playoff, eller måske spiller man et halvt slutspil/gruppespil, selvom det vil være sportsligt problematisk at alle ikke mødes ud og hjemme og der ikke vil være kampe nok til at indhente noget hvis man er for meget bagud. Pokalkampene kunne man måske godt afvikle i efteråret, de involverede hold kan eventuelt træde ind i den nye turnering en runde senere.

Det kan også stadig ende med at det hele bliver aflyst og så uddeler man forhåbentlig medaljer efter nuværende stilling. Største problem vil være ift nedrykning. Esbjerg og Silkeborg må spille playoff og så bevarer man 14 hold en sæson mere. Alt er vel muligt endnu.

Svar #10
Ikke fordi der skal gå Corona diskussion i denne tråd, men med tanke på, hvordan det kinesiske styre prøvede at holde Corona udbruddet hemmeligt, så stoler jeg ikke en tøddel på, de har fået styr på det.
Det gælder i øvrigt også USA.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #11
Ikke fordi der skal gå Corona diskussion i denne tråd, men med tanke på, hvordan det kinesiske styre prøvede at holde Corona udbruddet hemmeligt, så stoler jeg ikke en tøddel på, de har fået styr på det.
USA kommer til at blive en gigantisk katastrofe, desværre.

Svar #12
USA har jo valgt at lade deres befolkning betale for egen test, og så kan man selv regne ud for mange der har haft lyst og mulighed for det. De har med statsgaranti den værste gang corona når det kommer til stykket.

Svar #13
  USA kommer til at blive en gigantisk katastrofe, desværre.

Der er trods alt forskel på den delstatsledelse der først fandt det og holdt det hemmeligt og den indsats regeringen i Kina laver. Det er noget med at alle har maske på når de går ud, myndighederne kender alles aktuelle tilstand og scanner alle for feber hver gang nogen skal ud og ind af det boligkompleks de bor i, og når de finder en der er smittet kan de indenfor få minutter med mobildata tracke hvor vedkommende har været og hvem han eller hun har været i nærheden af. Lidt skræmmende sådan set, men rimelig effektivt i den her sammenhæng.

USA er i den modsatte grøft, hvor man mest har bekymret sig om aktiekurserne og forsøgt at fortælle man ingen problemer har, ikke har testet ret mange og først nu er ved måske at være tvunget til at tage det seriøst i toppen. Der er meget der er lukket ned på delstatsniveau, men jeg tror det er for lidt og for sent og når folk selv skal betale i dyre domme for en test og endnu mere hvis de skal behandles, hvillet mange på ingen måde har råd til, ligner det en stor katastrofe om en uge eller to.

I Danmark har man da gjort en del, men det kan jo ikke gøres helt så gennemgribende som i Kina. Pointen er at selvom man har haft de der tiltag i Kina og ret hurtigt fik det ned fra 10.000 om dagen, er tingene ikke normaliseret efter en måned. Jeg tvivler meget på at der så i Danmark kan spilles fodbold om et par uger, heller ikke uden tilskuere.

Der skal måske ikke gå total Corona i den, men det har jo en ret stor indflydelse på klubben lige nu.

Svar #14
Så længe sæsonen blot er udskudt, så tvinger man mere eller mindre klubberne til at holde træningen i gang. Som det udvikler sig lige nu, også politisk, så kan det meget hurtigt blive svært at køre videre med.

Mit bud, desværre, er, at man inden for meget kort tid vil erklære sæsonen for overstået. Så må man finde ud af, hvordan man så håndterer det.
Omvendt, de 14 dage hvor samfundet nu er lukket (halvt) ned har vel til formål at lave en buffer i smitteudviklingen, så mange af dem der lige nu er smittede uden at vide det vil nå at finde ud af det inden de igen (ikke) bevæger sig ud i samfundet igen. Det er vel det "knæk" i kurven man prøver at opnå. Selvfølgelig vil smitteantallet stadig stige, men det vil betyde en del, hvis man nu de næste par uger fanger et par tusinde mennesker, som er i "karantæne" fra deres arbejde og diverse foreninger. Jeg tror ikke at planen er, at samfundet skal stå stille i en periode derudover - bortset fra at der sikkert fortsat vil være opfordringer/love om ikke at forsamles i større mængder. Men jeg kan godt forestille mig, at superligaen kan starte igen i april - med lukkede døre indtil videre.

Men lige nu er det jo bare gætværk og det afhænger jo stadig af, hvordan situationen udvikler sig. Det giver dog en udfordring for klubberne i forhold til hvor intensivt man fortsat skal træne. De fleste har vist sendt spillerne hjem på selvtræning, mens en klub som Randers bare klør på og generelt viser total mangel på fornemmelse for den aktuelle situation:

Randers træner videre: Smittefaren er i bund

Svar #15
Jeg tror man lige tager ugen inden påske med, og opfordrer folk til at så vidt muligt at holde sig hjemme i påsken, og derefter maner til forsigtighed, små forsamlinger osv efter påske.

Tror bare man ikke ville tage 3 uger i et hug, men gøre det mere spiseligt ved at nøjes med to uger i første omgang.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #16
Grænserne er lukkede i påskeugen også. Så mon ikke det er den reelle tidsplan lige nu for samfundets lock down

Derfra må vi håbe, at “kurven er fladet nok ud” til, at verden kan fortsætte trods corona

Svar #17
Pointen er ikke, at vi skal vente til corona er forsvundet - men at når den værste pukkel er overstået, så åbnes samfundet op igen.

Helt enig. Samfundet kommer til at gå i gang igen, når der er kommet nogenlunde kontrol over tingene. Sæsonen spilles formentlig færdig uden tilskuere på stadion, men så vil det også være nogenlunde håndterbart at inddæme smittefaren. Det er dog bare mit gæt.

Svar #18
Pointen er ikke, at vi skal vente til corona er forsvundet - men at når den værste pukkel er overstået, så åbnes samfundet op igen.

Helt enig. Samfundet kommer til at gå i gang igen, når der er kommet nogenlunde kontrol over tingene. Sæsonen spilles formentlig færdig uden tilskuere på stadion, men så vil det også være nogenlunde håndterbart at inddæme smittefaren. Det er dog bare mit gæt.

Mon ikke vi ser noget der ligner "stratificeret lockdown" efter påske, hvor alle under 60 år gradvist lukkes ud.

Svar #19
Mon ikke vi ser noget der ligner "stratificeret lockdown" efter påske, hvor alle under 60 år gradvist lukkes ud.
Ud fra de statistikker jeg har set, ville det være uhensigtsmæssigt. De flestede smittede er mænd mellem 40-49. Med en klar overvægt i øvrigt.
Sundhedsstyrelsen
To tredjedele nede på siden kan man se en graf, over fordelingen af smittede på køn og alder.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #20
Ud fra de statistikker jeg har set, ville det være uhensigtsmæssigt. De flestede smittede er mænd mellem 40-49. Med en klar overvægt i øvrigt.
Sundhedsstyrelsen
To tredjedele nede på siden kan man se en graf, over fordelingen af smittede på køn og alder.

Det er såda kun godt, at der er mange smittede under 60 år. Bare de ikke smitter nogle ældre.

Svar #21
et er såda kun godt, at der er mange smittede under 60 år. Bare de ikke smitter nogle ældre.
Helt enig, men i forhold til at begrænse smitten, er det jo ikke smart at lukke folk under 60 ud i verden igen, især ikke mænd i alderen 40-49, da de (vi!) statistisk set har størst risiko for at være smittebærere. Det er bare det jeg siger.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #22
et er såda kun godt, at der er mange smittede under 60 år. Bare de ikke smitter nogle ældre.
Helt enig, men i forhold til at begrænse smitten, er det jo ikke smart at lukke folk under 60 ud i verden igen, især ikke mænd i alderen 40-49, da de (vi!) statistisk set har størst risiko for at være smittebærere. Det er bare det jeg siger.

Men hvis det først sker om 3-4 uger så bør de fleste jo ikke længere være smittebærere, såfremt karantænen har haft en positiv effekt.

Svar #23
Det eneste jeg vil sige med sikkerhed ud fra den statistik, er at det er langt mere sandsynligt at mænd fra 40-49 er på afterski i Ischgl i uge 8-11... Det mit eget segment og kender en del der var på drengeture dernede (skulle selv have været i Tignes lige nu) - og har også hørt om et par stykker der er smittet. Så større er udbredelsen heller ikke, end at den slags underliggende faktorer kan spille en meget stor rolle i hvordan smitten i første omgang er udbredt herhjemme.

Svar #24
Det eneste jeg vil sige med sikkerhed ud fra den statistik, er at det er langt mere sandsynligt at mænd fra 40-49 er på afterski i Ischgl i uge 8-11... Det mit eget segment og kender en del der var på drengeture dernede (skulle selv have været i Tignes lige nu) - og har også hørt om et par stykker der er smittet. Så større er udbredelsen heller ikke, end at den slags underliggende faktorer kan spille en meget stor rolle i hvordan smitten i første omgang er udbredt herhjemme.

Baggrunden for de første smittede er mænd i alderen 40-49 år er helt klart, at de er det stærke segment der har været på udlandsrejser. De er blevet smittet i udlandet og har som sådan (formentlig) ikke den store fare ved selv at have sygdommen.

Grunden til vi lukker ned i DK, er at de som smittebærere nu kommer i kontakt med den svagere del af befolkningen som helst ikke skal smittes af COVID-19. Næste bølge af smittede bliver langt mere nuanceret og dermed vil flere være i fare for et hårdt sygdomsforløb.

Desværre er man også (næsten) stoppet med at teste og dermed kender vi ikke til omfanget af smittespredning. Syntes det er lidt mærkeligt, at vi ikke har mulighed for at teste rigtig mange personer men det er åbenbart sværere end jeg tror. I Sydkorea har de kørt politikken med test, test, test, test og mere test - de har tilsyneldende håndteret problemet på den måde og uden at lukke landet ned. Forhåbentlig virker vores metode og Italiens også - det vil være rart at se en kurve der knækker i Italien og efterfølgende i DK.

Edit: I Sydkorea kan de teste 15.000 om dagen og der er et par  skarpe punkter i denne artikel Corona: Åbenhed og massiv testing har hjulpet Sydkorea - Dagens Medicin

Men specielt på et punkt har Sydkorea tilsyneladende styr på: Case Fatality Rate. Antallet af dødsfald delt med antallet af bekræftede tilfælde.

I Italien ligger tallet på 6,64 procent, hvis man bruger tal udgivet af Protezione Civile, den myndighed, der håndterer krisesituationer i landet. I Sydkorea er det 0,84 procent, når man kigger på tal leveret af Korea Center for Disease Control and Prevention (KCDC).

Den sydkoreanske regering mener, at en af grundene til den lave rate blandt andet findes i deres aggressive testning.

»Sydkorea kan behandle op mod 15.000 diagnostiske test hver dag, og det samlede antal test har allerede nået 190.000,« siger Kim Gang-lip. Siden da er tallet steget, og per 12. marts ved  midnat ligger det på 234.998 ifølge KCDC.

Svar #25
Flere klubber har sendt administrativt personale - og andre ansatte-  hjem på kompensationsordningerne- inkl AGF hvor cirka 70 er sendt hjem.
Det handler om ansvarlighed og anstændighed og ikke at komme til at fremstå som Bestseller der med milliardoverskud efter milliardoverskud lige direkte fyrer 750...........
Det er alt for letkøbt en sammenligning det der - "lunsen" er perfekt serveret af tabloid-aviserne der skal have clicks på deres artikler og politikkerne hopper lige på den. Der stod i en artikel, at Bestseller pt. skal finde kr. 100 mio. hver dag - selvfølgelig er de nødt til at skære til.

Der kommer ikke til at gå længe, for vi vil se de første konkurser begynde i tøjbranchen og så kommer de formentlig i en lind strøm. Branchen er lagt ned og det bliver kun værre jo længere der er lukket - nogen af pakkerne kan trække pinen ud men de er ikke designet til de store koncerner.

Svar #26
Det er alt for letkøbt en sammenligning det der - "lunsen" er perfekt serveret af tabloid-aviserne der skal have clicks på deres artikler og politikkerne hopper lige på den. Der stod i en artikel, at Bestseller pt. skal finde kr. 100 mio. hver dag - selvfølgelig er de nødt til at skære til.

Selvfølgelig er det det. Og jeg faldt så i.......
Må jeg henlede på det usympatiske i at firmaet det ene år efter det andet har tjent og tjent - og tjent penge på de her medarbejdere imens ejeren køber jord i udlandet og hælder penge i racerløb med firmaets navn i mente og tager så nu indtjeningen fra sine ansatte fordi der er et bump på vejen - som alle andre også har mødt. Lego, Pandora, Velux, Aarsleff og ISS har da ikke belønnet sine folk med fyresedler i samme grad som Bestseller.
Det er såmænd bare det jeg personligt finder - skal vi kalde det - trælst!!!!!
Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Svar #27

Selvfølgelig er det det. Og jeg faldt så i.......
Må jeg henlede på det usympatiske i at firmaet det ene år efter det andet har tjent og tjent - og tjent penge på de her medarbejdere imens ejeren køber jord i udlandet og hælder penge i racerløb med firmaets navn i mente og tager så nu indtjeningen fra sine ansatte fordi der er et bump på vejen - som alle andre også har mødt. Lego, Pandora, Velux, Aarsleff og ISS har da ikke belønnet sine folk med fyresedler i samme grad som Bestseller.
Det er såmænd bare det jeg personligt finder - skal vi kalde det - trælst!!!!!

Fordi ejeren har lavet sponsorater, bør han ikke have muligheden for at tilpasse organisationen i krisetider og fordi han har tjent penge og investeret i jord, bør han ikke have muligheden for at tilpasse organisationen i krisetider. Her skal han "investere" et tre-cifret mio-beløb i et stort hul, indtil han evt. bliver tvunget til at lukke virksomheden fordi kassen er tom (der er ingen af os der ved hvor længe Corona vil påvirke tøjbranchen). Der er vel også blive betalt den krævede skat i DK og dermed skal vi glæde os over store overskud. Hvorfor risikere de sidste 4.000 ansatte i DK? Han ansætter forresten 200 i det andet selskab der hedder Nemlig.com som der er investeret store millionbeløb i de senere år og som ikke har haft overskud endnu.

For nuværende har regeringen formået at tilgodese de offentlige ansatte mest muligt (tilfældigvis når det er kernevælgerne) men pakkerne til erhvervslivet halter lidt - de er mest rettet mod industriproduktion (tilfældigvis også kernevælgere). Du kan f.eks. læse lidt om baggrunden i tøjbranchen her DK Company fyrer 125 medarbejdere - lukker alle butikker ned | TV MIDTVEST

Både Pandora og Lego har haft store fyringsrunder med xxx-antal medarbejdere de senere år, så der er vist ikke nogen hellige køer. De andre kender jeg ikke godt nok men formoder, at deres salg ikke er stoppet med 50-80 % fra den ene dag til den anden.
Pelle Dragsted er vejen frem, så det private produktionsapparat kan blive nationaliseret. Det går så godt andre steder i verdenen men så kan vi sikkert slippe for misundelsen, når vi alle blive lige fattige.

Svar #28
Inden vi nu vælter os rundt i politiske konspirationsteorier, kunne vi så ikke lige sætte os ind i hvordan et samfund fungerer? Uanset hvilken regering der havde siddet, ville det offentlige være den soleklare 1. prioritet da det er essentielt det fungerer under en national krise. Jeg ville da være pænt træt af ikke at kunne få læger, sygeplejersker, politi, brandmænd m.m. under en pandemi og jeg tror heller ikke det ville gøre samfundet meget godt hvis det sociale sikkerhedsnet forsvandt fordi det offentlige skulle sidde stille. Så kunne folk jo plyndre og stjæle for at få de nødvendige ting, fremfor at købe dem i supermarkedet, som vi ser i andre lande når det går galt. Og vælger man at lukke for busser, tog osv. går det da først for alvor ud over de private der har åbent endnu, når folk ikke kan komme på arbejde.

Dertil skal produktionen naturligvis sikres først, da det er dem der leverer varerne folk skal have. Befolkningens ting går stadig i stykker selvom der er virus i luften, de skal stadig spise, de skal stadig drikke og for den sags skyld skal de virksomheder der har åbent stadig have deres forsyningskæde til at fungere. Ting der er lidt svært at opretholde hvis man har lukket industrien og produktionen ned. Til gengæld er modebranchen jo 110% unødvendig i alle praktiske henseender, da det handler om ting der ikke har med overlevelse eller fysiske behov at gøre. Det er ren ego og noget af det første man skrotter når man bliver økonomisk presset, og derfor er det da heller ikke dem der skal beriges lige nu. Når det er sagt, så skulle det nu undre mig meget om ikke Bestsellers mange undervirksomheder kan få støtte og kompensation herhjemme.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så har det danske marked med al sandsynlighed ikke en skid med de fyringer at gøre, det er det ikke stort nok til på så kort tid: Det er nok snarere Italien, Spanien, Frankrig, Tyskland m.fl. der har lukket ned uden at kompensere ordentligt for det ligesom vi har, og hvor udgifterne er enorme fordi de køber væsentligt mindre online end vi gør (læs: mange flere ansatte og mange flere butikker med dertilhørende huslejer på de gode addresser).

Jeg ved dog ikke lige hvorfor det her skulle gemme sig under Superligaen og ikke Corona, men det kan en moderator vel flytte rundt på.

Svar #29
Tre scenarier: Hvordan påvirker coronavirussen Danmark om tre måneder? - TV 2

To eksperter om tre forskellige scenarier for Danmark om tre måneder:

(1) Alt er normalt igen.
Sandsynlighed: “Meget lav”.

(2) Samfundet delvist åbent igen, nogle restriktioner fortsat gældende.
Sandsynlighed: “Meget høj”.

(3) Alle aktuelle restriktioner fortsat i kraft.
Sandsynlighed: “Middel, ikke utænkeligt”.

Brugerafstemning på TV 2 med nu lige godt 200.000 svar viser de her gæt fra publikum:

Scenarie 1: 10 procent
Scenarie 2: 68 procent
Scenarie 3: 22 procent

Selv fodboldkampe uden publikum kræver, at holdene træner som normalt. Det kræver, at forbuddet mod at flere end 10 samles er enten ophævet, eller at grænsen er hævet til ikke under 30, hvis hele trupper skal kunne træne som normalt inklusive stabsfunktionerne.

Det virker usandsynligt, at grænsen bliver hævet. Enten bliver den fastholdt på 10, eller også bliver den yderligere sænket til fem, eller også får vi et regulært forsamlingsforbud. Grænsen bliver ikke hævet løbende, mens en restriktion stadig bliver fastholdt. Det vil ikke stemme overens med den hidtidige strategi og kommunikation, og det vil være et flimrende billede at sende ud i offentligheden (“Det er stadig farligt, men ikke så farligt som i starten”). Det ser jeg ikke komme fra myndighederne.

Det her peger igen på, at sæsonen er forbi. Det har faktisk peget den vej hele tiden. I Kina startede det i november, og først nu ser de næsten ingen nye tilfælde i Wuhan-provinsen. De fleste epidemier varer 12-16 uger, og Søren Brostrøm og andre var allerede i mandags ude med en prognose om, at presset på hospitalerne sandsynligvis vil toppe sidst i april. Alt peger på, at der ikke vil blive spillet mere fodbold før starten på næste sæson.

Det er også kun at håbe på, for får vi den grønne kurve og undgår det fuldkomne kaos, så kommer den jo med den pris, at vi bevidst trækker epidemien længere ud. Wuhan fik vel en mellemting mellem rød og grøn, og de genåbner først samfundet nu. Skal vi bruge Wuhan som strømpil, og skal Danmark have en rent grøn kurve, skal vi sikkert et pænt stykke ind i juli, før det hele igen er normalt.

Svar #30
Jeg ved dog ikke lige hvorfor det her skulle gemme sig under Superligaen og ikke Corona, men det kan en moderator vel flytte rundt på.
Jeg kan desværre ikke - den mulighed er der ikke pt. og jeg skulle have undladt at kommentere på det. Beklager.

Inden vi nu vælter os rundt i politiske konspirationsteorier, kunne vi så ikke lige sætte os ind i hvordan et samfund fungerer? Uanset hvilken regering der havde siddet, ville det offentlige være den soleklare 1. prioritet da det er essentielt det fungerer under en national krise.
Den del er jeg nødt til at kommentere på. Selvfølgelig skal man sikre infrastrukturen først. I mit indlæg sigter jeg selvfølgelig ikke til dem i det offentlige der stadig arbejder og slet ikke dem der pt. arbejder i døgndrift for at holde samfundet kørende (læger, sygeplejersker, politi mv.).

Svar #31
Dansk professor med dyster forudsigelse | BT Samfund - www.bt.dk

Dansk professor i klinisk virologi:
Ikke realistisk at noget er genåbnet før sidst i april, sandsynligvis går der længere tid.

Tyder igen på at i hvert fald slutspillet bliver skippet: For at kunne spille færdig efter planen skal man senest i gang 1. maj, sagde Peter Ebbesen fra Divisionsforeningen for nogle dage siden - og selv med det starttidspunkt ville det blive med fulde spillerunder tirsdag, torsdag og søndag.

Svar #32
Danske viruseksperter: Så længe skal du være derhjemme | BT Samfund - www.bt.dk

Fire danske eksperter med ret forskellige bud på, hvornår samfundet er åbent igen: En siger fire uger (20. april), to svarer cirka to måneder (23. maj). Den fjerde har den tidshorisont, at hun skal giftes sidst i juni - og regner med at kunne blive det.

Ikke alle restriktioner bliver nødvendigvis fjernet samtidig, og kun en af de fire regner med, at skoleeleverne kommer tilbage i skole før sommerferien.

Svar #33
Det er værd at huske på, at der åbnes langsomt op. Så selv om forsamlingsforbuddet lettes gradvist startende i maj, er der formentlig langt til en evt. genåbning af skoler og uddannelsesinstitutioner og endnu længere til større forsamlinger. Fodbold er (kun) underholdning og jeg ser ikke de store muligheder for mere af den slags før efter sommerferien.
Jeg tror bestemt også det er bye bye til Northside, Roskilde, Skanderborg, m.fl.

Simple Audio Video Embedder