Spring til hovedindholdet
Emne: Superligaen 2018/2019 (Læst 5758 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Superligaen 2018/2019

Svar #45
Han har sgu fat i noget - jeg hader FCM af et ondt hjerte, men de kan altså noget med at udvikle fodboldspillere. Tallene og ikke mindst resultaterne taler for sig selv: kvartfinale i Youth League (slog de ikke Man Utd. ud undervejs?) og ret heftige salg af talenter igennem en hel del år efterhånden. Hvis ikke jeg husker helt skævt, så har landsholdets nuværende anfører også en fortid i FCM...
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #46
Enig i, at det er fuldstændigt åndssvagt skruet sammen. 

Men jeg stor-grinte nu personligt over, at lederen af Table-of-math kalder DBUs metoder lavet af "regnearkfolk".... 

Svar #47
Det tyder også på at Allan Gaarde og AaB undrer sig over hvorfor DBU har lavet et system som er skræddersyet til at give point til bestemte klubber men ikke giver et reelt billede af hvilke klubber der gør mest for talentarbejde.

Superliga-storklub undrer sig over DBU: - Er det en fejl? – Ekstra Bladet

På DBU's hjemmeside fremgår det, at der blandt andet lægges vægt på evnen til at producere talenter og 'investering i organisatoriske rammer'. Og Allan Gaarde medgiver, at sidstnævnte kan trække ned i det nordjyske.

- Der er jo nogle objektive krav, der siger, at man skal have x antal ansættelser med bestemte uddannelser. Der er nogle krav til mængden af ansættelsesforhold. Og der er ingen tvivl om, at vi jo prøver at gøre tingene på vores egen måde og få tingene til at hænge sammen.

I øvrigt er det meget godt i tråd med det Allan Frederiksen siger på en mere diplomatisk måde i stiftens artikel fra i går:

http://stiften.dk/agf/Mangel-paa-talenter-koster-AGF-en-stjerne-i-nyt-licenssystem/artikel/574474

Parametret produktivitet forventer jeg bliver bedre næste år. Dernæst skal vi løbende have løftet nogle af de andre parametre, og det var på dosmersedlen i forvejen. Her ligger vi omkring gennemsnittet.

- Når det er sagt, så er det vigtigste for os ikke, hvad vi får af karakter, men hvad der er vigtigst for AGF. Det er dejligt, hvis det stemmer overens, men vi skal stadig have et AGF-præg i den måde, vi gør tingene på og vores hold skal ikke nødvendigvis ligne alle de andre, siger Allan Frederiksen med henvisning til nogle af de andre parametre, som blandt andet er holduvikling og strategi.

Jeg håber ikke at DBU har fået Brøndby til at lave evalueringskriterierne, for så er det nok ikke så underligt at en klub der ikke har haft spillere af egen avl på holdet i over et år kan ligge nr. 3 i udvikling af talenter!

Det kunne godt lugte lidt af bestilt arbejde fra de sjællandske klubber, når de tre øverste alle er fra Sjælland, mon ikke DBU bliver nød til at lave det om?  

Svar #48
Den her hører ikke rigtig hjemme nogen steder, men nok trods alt mest i denne tråd.

Med fire runder igen skilte Silkeborg (51 point) og Viborg (50) sig i denne weekend ud fra forfølgerne i toppen af 1. division. Men kampen om den direkte oprykning bliver drabelig mellem de to.

Og så er der fire hold, der ser ud til at skulle kæmpe om den sidste playoff-plads: Næstved (45), Fremad Amager (44), Fredericia og Lyngby (begge 43). Oh boy, hvor er det skønt at kunne følge det ræs i tilbagelænet stil - uden at skulle bekymre sig om, hvem af dem vi helst vil møde over to kampe...

I forhold til at ligaen har tre nedrykkere i næste sæson, vil det bedste nok være at få Fremad Amager op. Næstved og Lyngby har investorer i ryggen og vil kunne polstre sig bedre til overlevelse. Fredericia har FCM-folk i truppen og er på den konto heller ikke drømmen at få op.

Svar #49
I forhold til at ligaen har tre nedrykkere i næste sæson, vil det bedste nok være at få Fremad Amager op. Næstved og Lyngby har investorer i ryggen og vil kunne polstre sig bedre til overlevelse. Fredericia har FCM-folk i truppen og er på den konto heller ikke drømmen at få op.
Det må simpelthen ikke blive et tema for os at komme i nærheden af 11-pladsen igen. Hverken i næste eller de efterfølgende sæsoner. Det er muligt at vi kan misse top-6 igen, men vi skal efterhånden have etableret os klart i top-10. Næste sæson er selvfølgelig giftig, men derefter bliver det en mere regulær turnering, hvor alle point tæller helt til målstregen.

Svar #50
Det må simpelthen ikke blive et tema for os at komme i nærheden af 11-pladsen igen. Hverken i næste eller de efterfølgende sæsoner. Det er muligt at vi kan misse top-6 igen, men vi skal efterhånden have etableret os klart i top-10. Næste sæson er selvfølgelig giftig, men derefter bliver det en mere regulær turnering, hvor alle point tæller helt til målstregen.
PC har talt meget varmt om mulighederne i det kommende transfervindue, så han skal ud at bevise at der kan sættes en top-6-trup sammen. Ret beset er vi tæt på at have den allerede, men der er jo usikkerheder omkring visse pladser ifht næste sæson, med målmandsposten som det helt store hængeparti lige nu. Vi ser stærkere ud nu end i efteråret, så hvis vi også kommer forstærkede ud til efteråret, fremfor det modsatte som i denne sæson, skulle vi meget gerne tage skridtet op i top-6. For at være mere eller mindre sikre skal der måske en del til også i bredden, men nedrykning må ikke blive et tema uanset hvem der kommer op fra 1. division.

Jeg ville være mere nervøs hvis jeg fx var AaB-fan og de skal skære ned og erstatte dem der rejser med unge spillere. De bør jo ikke kunne rykke ned, men det peger i retning af en sårbar trup. I det lys tror jeg også det er fornuftigt nok af dem at spille de unge spillere så meget som muligt her i foråret, også i kampene mod os. Der står noget mere på spil for dem end EL-kvalifikation.

Svar #51
PC har talt meget varmt om mulighederne i det kommende transfervindue, så han skal ud at bevise at der kan sættes en top-6-trup sammen.
 Jeg vil på det stærkeste opfordre til at sætte mådehold på forventningerne, hvis man tror at det er det kommende vindue, der skal blive den store udrensning/udskiftning. Det PC gentagne gange udtalte sig om var kombinationen af det netop overståede vinter 2019-vindue sammenlagt med sommerens. I Tipsbladets artikel som vi flere gange har bragt links til/citater fra herinde, der lister han en lang række spillere med udløb/uforløste situationer. Men vi fik jo "klaret" langt langt de fleste allerede i vinters. 

Sverrison, Spelmann, Kanstrup, Dino, Mysak forsvant alle i vinters.

Sommeren 2018 var vild. Der røg jo en masse i Juni også, og ikke kun i transfervinduet. Den samlede liste ser sådan ud: 

UD: Mikkel Rask (stopper karrieren), Alexander Juel Andersen (Vendsyssel FF), Daniel A. Pedersen (Lillestrøm), Steffen Rasmussen (karrierestop), Michael Zacho (kontraktudløb), Mads Boe Mikkelsen (Vendsyssel FF), Martin Pusic (AC Horsens), Frederik Møller (Silkeborg IF), Aleksandar Jovanovic (SD Huesca), Kasper Junker (AC Horsens)
Overblik: Superligaens sommertransfers 2018 | Tipsbladet.dk

Efter den artikel 1. september kom Toutouh så ind. Og siden røg der så nogle spillere ud, som ellers havde kontrakt til sommeren 2019 i Kanstrup/Spelmann og Dino (3 store kontrakter). Det er jo spillere, som ikke længere er på "brættet". 

Opsummeringen er, at de eneste spillere med udløb til sommer (1/6 om et par uger):
Ryan Mmaee (erstatningen for Junker) = I komplet overskud.
Grabara (erstatningen for Jovanovic)    = Fast mand i start 11.
Juelsgård - længe i truppen                   = Fast mand omkring start 11. 

Den sidste artikel som EB.dk har skrevet om emnet siger: 
Det er Ekstra Bladet, der skriver, at AGF allerede nu kigger mod sommerens transfervindue, hvor holdet frigør lønkroner fra nogle af de mest løntunge i klubben. Både Jesper Juelsgård og Martin Spelmann har kontraktudløb, og ingen af de to ventes at forlænge deres aftaler med AGF.
Medie: AGF planlægger at tilføje op mod tre mand til toppen af hierarkiet |...

Men her er Spelmann jo stadig i truppen (slut februar). Vi har desuden fået forlænget med både Lunding, Ammitzbøl og mange af de andre unge, og Gribenco er lejet ud etc etc etc... 

Mmaee er fortid med sit kontraktudløb.
Det efterlader for mig at se, kun 2 helt oplagte sager som SKAL løses, og så et par stykker som kommer til at rykke noget afhængigt af interessen udefra. 

1: Juelsgård - skal der forlænges eller ej? (Personligt har jeg længe argumenteret for det, og hans præstationer pt bejler til at give plads blandt "truppens bedste".) Alternativt erstattet af AJA hvis Vendsyssel rykker ud.

2: Grabara - hvis man kan forlænge, så skal man. Kan man ikke, så skal der hentes en ny. Måske Jovanovic er interesseret efter at rykke ud med SD Huesca?

3: Guira er nok ikke tilfreds med sin rolle i klubben, og DN er gået væk fra den spillestil som brugte Guira som central figur. Et oplagt scenarie er Guira ud, og ind med Nicolai Poulsen fra Randers. Ikke nødvendigvis tale om en opgradering, men en gardering. Amini har Hvidt som reserve, og Stage har N.Poulsen som reserve. 4 mand til to pladser, med Blume som bobler til 3 pladser på midten.

4: Vi har med Backmanns skade været alt for skrøbelige på positionen, og selvom kvaliteten af de unge reserver har vist sig mere end okay, så kunne en stabil erfaren herre som AJA være løsningen. Det kunne både være som erstatning for Juelsgård, men også som ekstra mand. Under Glen havde vi 5 forsvarsspillere, mens vi under DN i flere perioder kun har haft 3+en ungdomsspiller.

Svar #52
Vi fyldt det mest oplagte hul i angrebet og skiftet et par spillere så truppen peger lidt mere fremad, men det der især giver mulighed for at holde igen med nye spillere ifht tidligere udtalelser er nok at nogle af de unge har taget store skridt fremad. Bredden er afgørende hvis man skal tage skridtet fra seriøs kandidat til top-6 til at være nogenlunde sikker på det. Man kan godt vurdere at de unge nu giver tilstrækkelig backup og det er en meget positiv situation at være i. Så kan nye profiler primært handle om at erstatte eventuelle afgange og salg. Måske skal det meste sættes ind på en ny målmand hvis vi ikke kan forlænge med Grabara.

AJA er en af dem der ikke er så oplagt mere som ekstra mand når Hausner præsterer rimeligt i centerforsvaret og endnu mindre hvis Hausner også kan være løsning som backup på højre back. Som erstatning for Juelgaard mener jeg AJA vil være en nedgradering som er risikabel i betragtning af hvor meget Juelgaard har spillet den her sæson. Hvis Juelgaard skiftes ud håber jeg det bliver med en på nogenlunde samme niveau eller bedre og også meget gerne lidt yngre. Hvis Hausner ikke er en reel mulighed på højre back og Anbo heller ikke er klar endnu, så man skal have mere backup der, kan man så kigge efter en der er mere dedikeret til pladsen og den type vi gerne vil bruge der.

Svar #53
Som erstatning for Juelgaard mener jeg AJA vil være en nedgradering som er risikabel i betragtning af hvor meget Juelgaard har spillet den her sæson.
 Men prisen for en nedryknings-spiller i Vendsyssel er måske en helt anden, end en Juelsgård som blev hentet i BIF som en af AGFs bedst betalte. Så økonomien kan jo sagtens spille ind der. Og så har de kampe jeg har set AJA spille givet mig en fast tro på, at han sagtens kan begå sig i SL stadigvæk, og derfor selvfølgelig også kan være reserve for os. Jeg foretrækker også Juelsgård, og håber på at vi forlænger med Juelsgård og henter AJA samtidig :D 

Svar #54
Som erstatning for Juelgaard mener jeg AJA vil være en nedgradering som er risikabel i betragtning af hvor meget Juelgaard har spillet den her sæson.
Men prisen for en nedryknings-spiller i Vendsyssel er måske en helt anden, end en Juelsgård som blev hentet i BIF som en af AGFs bedst betalte. Så økonomien kan jo sagtens spille ind der. Og så har de kampe jeg har set AJA spille givet mig en fast tro på, at han sagtens kan begå sig i SL stadigvæk, og derfor selvfølgelig også kan være reserve for os. Jeg foretrækker også Juelsgård, og håber på at vi forlænger med Juelsgård og henter AJA samtidig :D
Ja, økonomien er selvfølgelig en vigtig faktor som vi må nøjes med at gætte lidt om, men Juelgaard får nok en ret høj hyre. Jeg forestiller mig at han vil komme på noget mere præstationsbetinget aftale så han bliver lidt billigere hvis han sjældent spiller, men højtlønnet hvis det går som i den her sæson. AJA burde vel være billigere, men måske ikke voldsomt meget og skal vel også købes fri? Jeg kan sagtens se rationalet i ham, men hvis vi skal ud og hente en spiller håber jeg dog det kan blive en lidt yngre model. Kan man ikke finde en i 1. eller 2. division der er et par og tyve, men klar til Superligafodbold relativt hurtigt? Lidt samme historie som med Tingager da han kom fra Holbæk til OB. Altså (hvis det er nødvendigt med fem spillere, det kan måske diskuteres): Tingager, Backman, Juelgaard, Tingagers lillebror, Hausner.

Det er svært ikke at være lidt bekymret omkring Backman, udsigterne for ham har selvfølgelig stor indflydelse på hvordan man agerer.

Svar #55
I mangel af bedre bliver dette i superligatråden - vi har vist ikke fået oprettet andre relevante.

Lønstrup har beskyldt 3-4 af hans egne spillere for matchfixing i forbindelse med en tabt kamp Skandale i dansk fodbold: Toptræner beskylder egne spillere for matchfixing...

Der har før været sager i de lavere divisioner men er der virkelig stadig det?
Eller har han blot skullet give dem en ordentlig opsang og så er talestrømmen løbet af med ham?

Svar #57
Vidste ikke lige hvor den skulle smides

AC Horsens har lavet fankontrakter.
Det er noget af det mest latterlige jeg har set, men samtidigt tager jeg hatten af for at de trods alt prøver at gøre noget

Hellere en ”grim” sejr end at tabe 1-4 på en naiv omgang ”fremad, march”.
Det ligger i klubbens DNA.
Knofedt fremfor kæleri.
AGF

Svar #58
Vidste ikke lige hvor den skulle smides

AC Horsens har lavet fankontrakter.
Det er noget af det mest latterlige jeg har set, men samtidigt tager jeg hatten af for at de trods alt prøver at gøre noget

Det er da ganske sjovt.
Med de få krav de har formuleret skulle det tage mig to sekunder at skrive under på en kontrakt, der indebærer gratis adgang og gratis øl til alle vores hjemmekampe.

Sådan et koncept er dog kun gangbart i en klub der har svært ved at trække folk til stemningstribunen.

Svar #59
Horsens sikrede sig med 1-1 i dag en ny sæson i Superligaen.

Når valget var mellem dem og Vendsyssel, så lever jeg fint med Horsens, som er en god away for os, og en klub med flere nylige traditionsopgør mod os. Vendsyssel var friskt spillende, men hvis de byttes med Viborg eller Silkeborg, så er jeg fin med det.

SIF linger iøvrigt nummer 1 med 58 point i 1. division inden sidste runde, hvor Viborg er nummer 2 med 57 point, altså 1 point efter.
Hvis SIF vinder i sidste runde = oprykning, eller hvis Viborg taber = oprykning 100%.
Taber SIF mens Viborg spiller uafgjort = Viborg oprykning, da Viborg har bedre målscore.
Spiller SIF uafgjort og Viborg vinder = Viborg oprykker. 

Kampen om 3.pladsen er blevet isoleret til at handle om Fremad Amager/Lyngby/Næstved, efter at Lyngby har hentet gevaldigt ind de sidste par uger. 
Ingen af holdende kan nå Viborg på 2.pladsen. Men de ligger med 1 point imellem sig, men Fremad Amager der fører på 3.pladsen møder NETOP Viborg i sidste runde. Så altså hvis Viborg vinder den, så er Lyngby favorit til at nuppe 3.pladsen, da de har bedre målscore end Næstved. Lyngby og Næstved møder begge de to nederste bundhold. ALT ER ÅBENT.

Hobro har i skrivende stund bragt sig foran 1-0 ude i Vejle, og med Vejles 1-0 sejr i Hobro er alt lige nu. Spændende fodboldsøndag :D

Simple Audio Video Embedder