Spring til hovedindholdet
Emne: Kamptråd: AGF - FCM, søndag d. 24.02.2019 kl. 16.00 (Læst 3929 gange) forrige emne - næste emne

Kamptråd: AGF - FCM, søndag d. 24.02.2019 kl. 16.00

Så gælder det kampen mod de regerende mestrer på hjemmebane.

FCM transfervindue
IND:
Patrick da Silva Ferreira Souza - Forsvar
Manjrekar James - Midtbane
Rafal Kurzawa – Midtbane
Junior Brumado - Angriber

UD:
Kaan Kairinen), Alexander Munksgaard ,  Frederik Brandhof, Chuma Anene, Jakup Thomsen

Form barometer: 3 seneste kampe

AGF
V – V – V
FC Midjylland
U –  V - (kommer på når deres kamp er færdigspillet på mandag)

Værd at holde øje med i FCMs kamp mod AaB på mandag:
Jacob Poulsen og Joel Andersen har karantæne ved gult kort

HEAD TO HEAD
Alle kampe mellem AGF og FCM

Kampe mellem AGF og FCM i Ceres Park

Point udviklingen i løbet af sæsonen mellem de to klubber

Denne gang har jeg igen stillet nogle spørgsmål til en ekspert/journalist og en fan af modstanderholdet

Jeg har bedt Patrick Arff fra FCM svare på nogle spørgsmål:

Hvad kunne du godt tænke dig mere af fra/omkring din klub?
Til tider kunne jeg godt tænke mig, at vores pressekorps var på størrelse med FCK og Brøndby’s.
At der var lidt mere fokus på at bringe klubbens fans tættere på klubben og holdet. Som tidligere aktivt medlem på tribunen, kunne jeg da også godt tænke mig, at det skete lidt mere på fanscenen.

Hvordan ser du på AGF som klub?
Jeg ser AGF som et historisk hold i Danmark. Men også som et hold, og en klub der til tider har brugt mere energi på at kigge på fortiden, i stedet for at kigge på fremtiden. AGF har et kæmpe potentiale, men udefra set virker det sommetider til, at der mangler en klar plan og strategi.

Hvordan mener du styrkeforholdet er mellem FCM og AGF?
Sportsligt er FCM pt. længder foran AGF - og alle andre jyske klubber - hvilket stillingen de senere år også viser.  FCM står for det innovative, mens AGF står for traditionerne, så på mange måder er det modsætninger som mødes.

Ordet er frit:
Jeg ser frem til kampen, og glæder mig generelt til at følge AGF resten af sæsonen, da jeg synes I har handlet godt i januar vinduet.
 Med FCM-brillen, og nej, ikke Steinleins Herning-brille, så tror jeg Munksgaard bliver en stor gevinst for jer.
 Glæder mig til endnu engang at besøge Aarhus Stadion, og forhåbentligt tage 3 point med hjem til det midtjyske ;-) God kamp til jer alle.

Patrick er en af kræfterne bag potcasten SortSnak, der tager FCM under kærlig behandling.
Han er noget yngre end de fleste af os herinde, men alderen skal nok indhente ham også  ;)

Eksperten i denne omgang er Klaus Egelund, som fik stillet følgende spørgsmål:

Hvordan ser du styrkeforholdet mellem AGF og FCM?
Med risiko for at bliver indstillet til Cavlingprisen, så er det ret oplagt, at FC Midtjylland har været en klasse eller halvanden over AGF denne sæson. Jeg så selv sæsonpremieren i Herning, og selv om det var et fortjent point AGF høstede hos mestrene, så var det også tydeligt, at det var en indsats, hvor De Hvide måtte stå på tæer. FCM, havde i mine øjne allerede fokus på de forestående CL-kval kampe, og de forlod sig i lange perioder på dødboldene for scoringer. Pudsigt nok var det faktisk primært Alexander Munksgaard der fungerede rent offensivt for FC Midtjylland. Siden den kamp er det ret oplagt, at FC Midtjylland for alvor fandt sine offensive fødder, da Awer Mabil bragede igennem. Samtidig mistede AGF noget af sin offensive flair, mens straffesparkene udeblev og målfarligheden fra Jakob Ankersen tørrede ud. Alt det er imidlertid evigheder, et transfervindue og en vinterpause siden. I lighed med sidste vinter har David Nielsen virkelig brugt pausen stærkt. AGF har taget et trin op. På Aarhus Stadion, en småtung bane, virker forskellen på de to hold markant mindre end den har været de seneste 5-6 måneder.

Hvilken spiller fra de to hold mener du at vi især skal holde øje med i kampen?
FC Midtjylland vandt forårspremieren snævert takket være Jakob Poulsens præcise hjørnespark til Kian Hansen. Og ulvenes muligheder i enhver kamp tidligt på sæsonen står og falder med kaptajn Poulsens form og dødbolde. Alderen begynder at trykke, og Jakob Poulsen tager et stykke tid efter hver pause til at få formen på plads. Men jeg tillader mig at skubbe Jakob Poulsen til side og kaster i stedet blikket mod brasilianske Evander, der står lige på tærsklen til storhed. Han var FCM's flittigste afslutter i Hjørring, og alle beretninger fra træningsbanen omhandler en spiller med et ekstraordinært højt niveau :Ham vil jeg holde øjnene på fra FC Midtjylland. Ved AGF vil jeg sætte ekstra fokus på Patrick Mortensen helt i front. Det bliver hans tredje Superliga-kamp for De Hvide, og hvis ikke det første mål er faldet mod Sønderjyske, så er det ved at være tid. Han var med til at gøre Tobias Sana god i premieren, og AGF har brug for endnu en frontløber med mål før de sidste afgørende kampe frem mod slutspillet. FC Midtjylland har klassisk problemer med angrebstyper som Nicklas Helenius og Dame N'Doye. Patrick Mortensen ligner i min optik en krydsning af de to, så han bør kunne komme til sin ret.

Hvordan tror du at kampen ender?
Jeg tror på, at David Nielsen tager den forsigtige stil med ind til kampen og satser på en gentagelse af sæsonpremieren, hvor FC Midtjylland blev holdt på et minimum af chancer. Ulvene taber ikke mange kampe, og det er svært at se AGF blive det blot tredje hold, der slår dem. Jeg hælder til en 1-0 sejr til FC Midtjylland

En nyhedsjæger i særklasse med et kolossalt kildenet inden for dansk og international fodbold. Mr. Transfernews der har fingeren på pulsen hos både FCM og AGF.
Hellere en ”grim” sejr end at tabe 1-4 på en naiv omgang ”fremad, march”.
Det ligger i klubbens DNA.
Knofedt fremfor kæleri.
AGF

Sv: Kamptråd: AGF - FCM, søndag d. 24.02.2019 kl. 16.00

Svar #1
Endnu en flot kamptråd Salling!

Kampen er sådan lidt "gratis" i den forstand at vi med to indledende sejre allerede har nået målet om at vinde 2/3 af kampene i foråret. Nu må vi se, hvordan stillingen er, når kampen fløjtes igang, hvor alle vores nærmeste konkurrenter har spillet to kampe mere end nu. Der kan heppes kraftigt på de rigtige resultater. Vi er dog ret sikkert udenfor top-6 igen, når kampen her starter. Men derfor kan et enkelt point godt være af stor værdi alligevel.

Til statistikken synes jeg at det er værd at nævne at FCM har været suveræne hjemme (9-1-0) - gæt selv hvem der snuppede den uafgjorte - men ude er de lidt mere til at tale med (5-4-2). De vinder altså "kun" lige knapt hver anden kamp ude. Læg dertil, at vi kommer med ny luft og optimisme, så det kan godt blive en rigtig tæt kamp. Spørgsmålet er, om David tør stille med samme opstilling for 3. gang i træk. Tingager er selvfølgelig et spørgsmålstegn, men derudover er jeg bange for at vores midtbane bliver endnu mere løbet over ende end vi så i perioder af kampen i dag.

Svar #2
FCM er ikke et hold vi for tiden skal forvente point imod. Jeg vil være tilfreds med uafgjort. Et snævert nederlag er endda til at leve med. Kampen om de sidste 2-3 pladser i top 6 er så tæt, at målscoren også betyder noget, derfor må vi spille safety first fodbold mod FCM.
Men optimismen fornægter sig ikke, og jeg kan ikke lade være med at tro, at det vilde og næste umulige sker, at vi nakker dem. Jeg har selvfølgelig heller ikke set de første to kampe og konstaterer en smule bittert, at jeg skal rykke 6 tidszoner bagud for at AGF kan vinde fodboldkampe... men hey! Hvis det er hvad det kræver, at jeg opholder mig i det sydlige Florida, så tager jeg gerne én for holdet... ;)

Svar #3
 men hey! Hvis det er hvad det kræver, at jeg opholder mig i det sydlige Florida, så tager jeg gerne én for holdet... ;)

Det er helt utrolig opofrende af dig! Tænk at sidde der i ubehagelige 25 grader og gå glip af en autentisk februar-oplevelse her i Danmark.

Svar #4
men hey! Hvis det er hvad det kræver, at jeg opholder mig i det sydlige Florida, så tager jeg gerne én for holdet... ;)

Det er helt utrolig opofrende af dig! Tænk at sidde der i ubehagelige 25 grader og gå glip af en autentisk februar-oplevelse her i Danmark.
Sådan er jeg så storsindet - intet offer er for stort for AGF's succes ;-)

Svar #5
Jeg er lidt ambivalent med om DN skal gå tilbage til 4-1-4-1 eller til 4-4-2 til kampen. Det er klart hvis Tingager stadig er skadet så vil jeg tro han spiller sin med den gamle opstilling, for at få en ekstra mand på midtbanen på midten da Juelsgaard som type ikke ligner Tingager. Men hvem skal så ofres når Guira givetvis skal være oprydderen? Sana? Ej jeg hælder til at bibeholde 4-4-2 :)

Svar #6
Så er der jo også det faktum, at Guira var FREMRAGENDE da han kom ind mod Sønderjyske. Det var helt overrumplende hvad der skete på den midtbane efter han kom ind. Resten af kampen ændrede totalt karakter, og Guira var manden bag både erobring og frispilning af Mortensen ved 2-0 afgørelsen.

Så man kan jo holde fast i opstillingen, men bare bruge Guira, som af natur er mere defensivt stærk, men som jo også kan bruges fremad banen på den måde.  Stage og Amini havde ofte svært ved at vinde kampen centralt, og virkede nærmest i undertal lidt for mange gange.

Svar #7

Så er der jo også det faktum, at Guira var FREMRAGENDE da han kom ind mod Sønderjyske. Det var helt overrumplende hvad der skete på den midtbane efter han kom ind. Resten af kampen ændrede totalt karakter, og Guira var manden bag både erobring og frispilning af Mortensen ved 2-0 afgørelsen.
Jeg er enig i at Guira gjorde et fint lille indhop, da alle andre var præget af træthed. Men han kom ind i det 85. minut og vi scorede og lukkede kampen i det 89. minut, så man skal måske også passe på med at udlede alverden af det. Men man kunne da godt have ønsket at David havde lavet udskiftningen lidt før. David udtalte dog at han havde lavet en taktisk ændring efter 76 minutter, så vi spillede med en 6'er og to 8'ere resten af kampen og at spillerne var trygge ved at stå lavt på den måde. Jeg bemærkede det ikke rigtigt, men det var vel Stage der gik ned som 6'er.

Svar #8

Jeg er enig i at Guira gjorde et fint lille indhop, da alle andre var præget af træthed. Men han kom ind i det 85. minut og vi scorede og lukkede kampen i det 89. minut, så man skal måske også passe på med at udlede alverden af det. 

100% enig. Det var bare så vildt at se, hvor dominerende han var de sidste ca. 10 minutter (inkl. overtid) han fik. Han vandt nærmest alt, og erobrede flere bolde, og lagde op til Mortensen her. Og var det i øvrigt ikke også Guiras 2. assists i forårets 2 kampe? (selvom det mest var et Sana-goal) :D haha 

Svar #9
Næste rundes kampe indeholder to Head to Head kampe mellem kandidaterne til top 6:
22.02.2019 19:00 AaB – SønderjyskE  
23.02.2019 16:00 Vejle Boldklub – FC Nordsjælland  
24.02.2019 12:00 Hobro – Esbjerg fB  
24.02.2019 14:00 AC Horsens – OB  
24.02.2019 16:00 AGF – FC Midtjylland  
24.02.2019 18:00 Brøndby IF – Randers FC  
25.02.2019 19:00 FC København – Vendsyssel
Hellere en ”grim” sejr end at tabe 1-4 på en naiv omgang ”fremad, march”.
Det ligger i klubbens DNA.
Knofedt fremfor kæleri.
AGF

Svar #10
Jeg har et par fribilletter til på søndag jeg desværre ikke får brugt. Kom glad

Svar #12
Et point vil selvfølgelig være helt, helt okay. Det vil være et point mere, end de fleste har lagt budget med.

Men FCM har kniven på struben. Tre point efter FCK må de hele tiden regne med, at hvert eneste pointtab kan om ikke koste guldet, så i hvert fald tvinge dem til at slå FCK i begge kampe i mesterskabsspillet. De har bare ikke råd til at fejle, men på et tidspunkt gør de det vel, og kampen mod os er på papiret deres sværeste med et slutprogram, der hedder FC Nordsjælland (h), Hobro (u) og SønderjyskE (h), kun marginalt sværere end FCK's ultralette.

Gad nok vide hvor meget usikkerheden om Frederik Tingager spiller ind på resten af start-11. Vil David sætte Guira ind igen i samme øjeblik, hvor Tingager er ude, og modstanderen hedder FCM? Også efter hans indhop i fredags er det let at tale for Guira, selv hvis Tingager spiller, og vi har omtrent en håndfuld mulige hovedtilgange til kampen:

Vi tror på det nye koncept, også imod FCM:
Lunding, Stage, Amini, Ankersen + Sana

Vi får brug for Guira, men ellers ændrer vi mindst muligt:
Lunding, Guira, Amini, Ankersen + Sana

Vi gør os mere kompakte, men uden at gå hele vejen:
Stage, Guira, Amini, Ankersen + Sana

Vi går all-in på at vinde slaget midtpå:
Stage, Guira, Hvidt, Amini, Ankersen (og Sana på bænken, hvis der bliver brug for at satse)

Gad derfor også nok vide, om trænerteamet betragter Kasper Lunding som klar til at starte mod et hold som FCM? Han var knapt så markant i fredags som mod Esbjerg, og mod FCM vil han komme op mod rækkens måske bedste venstreside med Marc dal Hende og enten Evander eller Awer Mabil. Det er noget af en håndfuld for en godt nok meget talentfuld 19-årig.

At være modige og holde fast i et højere pres plus Lunding på kanten vil være at spille FCM på en måde, som vi kender bedre end dem. Det vil i praksis kunne overraske dem, også selvom de har forberedt sig på det gennem video og taktisk instruktion. Lykkes det, er det også den nærmeste genvej til at rykke spillet mest muligt væk fra vores eget mål. Modsat er det også den tilgang, hvor vi mest risikerer at blive løbet over ende.

Svar #13
Jeg tror resultatet afhænger ekstremt meget af om vi får Tingager klar. Uden ham er jeg bange for at vi kommer til at stille os for dybt og det kan vi ikke holde til i 90 minutter. Med ham tør vi gå frem og presse og så tror jeg på vi kan få point med fra kampen - også fordi han nok bedre kan matche lange-Poul i hovedspillet end Julesgård kan...

Men lidt underligt vi ikke har hørt noget som helst om skaden (selv i disse GDPR-tider). Kan ikke helt blive enig med mig selv om hvorvidt det er et godt eller skidt tegn.

Svar #14
Start-11 bliver mere end almindeligt spændende at se: I hvor høj grad stiller vi os ind på, at modstanderen er FCM? Nogle gange må man bare stille mere eller mindre om for at indrette sig på en modstander. Det kan bare også give bagslag. For mange år siden hørte jeg under en VM-kvartfinale Pelé sige, at "vi plejer at have den fordel, at andre hold spiller mod Brasilien på en måde, som de ikke er vant til. Den fordel har vi ikke her" (det var mod Holland, i øvrigt).

Jeg tror, at balance bliver et nøgleord mod FCM. Presser vi højt, som vi gerne vil nu, er det med risiko for, at FCM spiller sig ud af vores pres og sætter tryk på. Og stiller vi os lige så lavt som i særligt anden halvleg mod SønderjyskE og jo i øvrigt de fleste af efterårets kampe, går det helt sikkert galt. Så vil FCM spille hurtigt, komme over kanterne og slå tunge byger af indlæg ind mod Onuachu (i andre kampe har de været oppe på omkring 40 indlæg, cirka et hvert andet minut!). Kommer det først dertil, kan vi ikke blive ved at stå imod.

For at forhindre FCM mest muligt i at komme over kanterne får vi allerførst brug for at stå kompakt på midten. Jeg ville helt sikkert spille med Guira. Og så ville jeg stærkt overveje at ofre Sana (og huske at give ham en rigtig god forklaring...) for i stedet at sætte en ekstra 8'er ind ved siden af Amini - sikkert Stage med mindre man flytter ham til kanten for at gøre os maksimalt kompakte. Men jeg tror, at nøglen bliver at komme i overtal på midten, hvor FCM kun spiller med to.

Bliver det konstruktionen, skal de to 8'ere på et meget stort løbearbejde. Det bliver virkelig felt til felt med både defensive opgaver og støtte til Patrick, der ikke vil kunne true deres tremands-forsvar uden støtte bagfra og fra kanterne.

Er også i tvivl, om Lunding er erfaren og defensivt stærk nok til at agere første bolværk mod Dal Hende og Mabil (eller hvem de kommer med. Men hvem det end bliver, er den venstreside giftig). Deres kanter skal lukkes mest muligt ned, ligesom vi endnu mere end ellers skal prøve at undgå dumme frispark på kanterne af vores egen banehalvdel. Vi kan aldrig helt undgå, at bolde når frem til Onuachu, og vi kan heller ikke forhindre, at han får træf på nogle stykker. Man kan Backman og (7-9-13) Tingager bare få generet ham til ikke at få for godt og frit træf på, må Kamil klare resten. Får Onuachu kun få bolde at arbejde med, er han i tidligere kampe begyndt at søge ud af straffesparksfeltet. Gør han først det, er vi kommet pænt langt, for Onuachu er ikke den store dribler eller tekniker. Han er helt ordinær med fødderne.

Vi er ikke uden chance for point. Vi har givet én chance væk i de to første kampe, og vi har selv skabt chancer til mere i dem begge. Og FCM måtte arbejde hårdt for 1-0 i Vendsyssel i forårspremieren, og AaB havde chancer til at udligne mod dem i mandags. Særligt første halvleg af FCM-AaB var et lærestykke i, hvad vi ikke må gøre, for FCM havde bolden i 75 procent (!) af tiden, hvor de kom til hovedparten af de 34 indlæg, som det blev til.

Og FCM har været til at tale med ude. De er kommet bedre efter det og har vundet de seneste tre udekampe, men statistikken er stadig ikke bedre end 11 kampe: 5 - 4 - 2: De mister point i lige godt og vel hver anden udekamp. Når OB, SønderjyskE og Esbjerg har holdt uafgjort mod dem, så kan vi vel også (EDIT: igen! Ligesom vi gjorde det i Herning, som det hidtil eneste hold). Og kan vi først det, kan vi også godt få scoret det mål, der langt ude i et drømmesyn kan give os en sejr. Vi var tre minutter fra at vinde 1-0 hjemme over FCK. Så kan vi på en rigtig god dag også godt slå FCM.

FCM's 5 sejre ude:
Vejle 3-1 (4. runde)
FCN 4-1 (13. runde)
Randers 2-1 (18. runde)
Horsens 3-1 (20. runde)
Vendsyssel 1-0 (21. runde)

4 uafgjorte:
OB 1-1 (6. runde)
Brøndby 2-2 (8. runde)
SønderjyskE 0-0 (10. runde)
Esbjerg 2-2 (15. runde)

2 nederlag: