Spring til hovedindholdet
Emne: Stadion ønske-/drømme-tråden (Læst 9359 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Stadion ønske-/drømme-tråden

Svar #50
Det har været nævnt, at AGF ønsker et stadion i to niveauer. Er det rigtigt forstået, og i hvilken forbindelse, har de sagt det? Personligt håber jeg på et stadion i et niveau, da jeg tror, det giver en federe (og mere intim/kompakt) oplevelse at sidde på en stor tribune og dermed have kontakt til alle tilskuerne, mens det også må give bedre forudsætninger for at skabe stemning i form af tifoer mv. Når vi taler om et stadion til 25.000 tilskuere vil hver tribune jo ikke være så stor i to niveauer.

Svar #51
Det har været nævnt, at AGF ønsker et stadion i to niveauer. Er det rigtigt forstået, og i hvilken forbindelse, har de sagt det? Personligt håber jeg på et stadion i et niveau, da jeg tror, det giver en federe (og mere intim/kompakt) oplevelse at sidde på en stor tribune og dermed have kontakt til alle tilskuerne, mens det også må give bedre forudsætninger for at skabe stemning i form af tifoer mv. Når vi taler om et stadion til 25.000 tilskuere vil hver tribune jo ikke være så stor i to niveauer.
JN har i hvert fald udtalt det - i forbindelse med at han også talte for et stadion til 25.000. Ideen skulle være, at det så ville være lettere at lukke nogle afsnit af til mindre kampe uden at hele tribuneområder skulle stå tomme.

Svar #52
Man kunne vel forestille sig, at endetribunen hvor de stemningsskabende fans står bliver i ét niveau, mens resten af tribunerne bliver i to niveauer. Altså lidt i stil med Tottenhams nye stadion. Det bør kunne give den fornødne fleksibilitet til at lukke af samtidig med at er optimale muligheder for at skabe en god stemning

Svar #53
  JN har i hvert fald udtalt det - i forbindelse med at han også talte for et stadion til 25.000. Ideen skulle være, at det så ville være lettere at lukke nogle afsnit af til mindre kampe uden at hele tribuneområder skulle stå tomme.

JN har efter min opfattelse svaret direkte adspurgt om det skulle være i 1 eller 2 niveauer, at han sagtens kunne forestille sig et på 2 niveauer der ville være lettere at aflukke de øverste sektioner fra, så man stadig får mest stemning tæt på banen. Det har flere stadion med succes.

Det er ikke fordi han foretrækker et stadion med 2 niveauer. Sådan opfatter jeg det i hvert fald ikke. Efter min opfattelse siger han blot at han ikke vil udelukke det ene eller det andet; og dermed et for mig at se godt diplomatisk svar.
"At skabe chancer mod AGF er som at forsøge at tilrage sig klamydia i et kloster!!!"

Svar #54
Vores stadion må meget gerne komme til at ligne det her efter min mening. Intimt og i et niveau med tribuner, der ikke er opdelt af midtergange (som tilfældet er i Herning). Kapaciteten er 27.000, så det ligger jo tæt på det, planerne formentlig er i Aarhus:

The new Dall’Ara stadium in Bologna will be remodelled with BIM - BibLus

Svar #55
Vores stadion må meget gerne komme til at ligne det her efter min mening. Intimt og i et niveau med tribuner, der ikke er opdelt af midtergange (som tilfældet er i Herning). Kapaciteten er 27.000, så det ligger jo tæt på det, planerne formentlig er i Aarhus:

Der er noget med hvordan det er bygget sammen med eksisterende historiske bygninger der også kunne være interessant at studere lidt. Udsigten fra taget (det er vist mest fra toppen af murværket) kunne måske også give noget inspiration, altså udsigt over skoven og en del af hele "Kongelunden."

Svar #56
Gerne med todelt skydetag der kan overdække banen i tilfælde af dårligt vejr.

Til alle andre arrangementer end fodboldkampe kan banen omdannes til tilskuerpladser ved at lægge plastikplader over hele banen. Området kan herefter bruges til såvel ståpladser som siddepladser, evt. med mobiltribuner.Sammenkoplet til arenaen og de øvrige haller har vi pludselig en multihal og messecenter. WOW

Svar #57

Imponerende hvis det kan bygges for 30 mio. euro. Det er under halvdelen af de penge som Lind/Salling har tilkendegivet. Jeg har virkelig svært ved at se, hvordan de kan bygge det stadion for 225 mio. kr. Men det er jo også i Italien :)

Svar #58

Det er et fantastisk godt bud.

Jeg må indrømme jeg bliver en smule skuffet hvis der bliver lavet en discountløsning med to niveauer - som fx i Silkeborg og Esbjerg. Lad os nu lave noget nyt og unikt, som der ikke findes i landet. Et stadion i ét niveau med plads til 25.000 er ikke set i Danmark og man kan se hvilken stemning det skaber på de nye stadions med ét niveau i udlandet. Det er helt vildt og vil passe så godt til Aarhus.

Når der nu 'kun' skal bygges til 25.000 vil det i mine øjne være en stor fejl at bygge i to niveauer. Det er noget andet i Tottenham - de har jo også bygget til 60.000. Og i forhold til lukke nogle sektioner (som er argumentet for to niveauer) kan man altså stadig lukke nogle rækker hvis der bygges i ét niveau.

Svar #59
- som fx i Silkeborg og Esbjerg.
Skrækscenariet, hvis man kan tillade sig at snakke om den slags, er sådan noget som i Silkeborg, hvor der ikke alene er to niveauer, men hvor nederste dæk er ekstremt lavt. I Silkeborg hvor der ikke kommer så mange giver det måske god mening i stedet at få nogle flere reklamer ned i kamerahøjde og installere sæder i mange farver, men i Århus er der mulighed for at have et helt andet fokus på tilskuerne, både visuelt og stemningsmæssigt, der bør være mere værd end at få nogle reklamer længere ned og også at overveje at holde det i ét plan. Der er kan måske være noget med pris og hvor meget stadion fylder - det bliver vel lidt større hvis der kun er ét plan - men jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne lave en løsning der holder tilskuerne lidt samlet på sådan et stadion selvom det kun er halvt fyldt.

Svar #60

Imponerende hvis det kan bygges for 30 mio. euro. Det er under halvdelen af de penge som Lind/Salling har tilkendegivet. Jeg har virkelig svært ved at se, hvordan de kan bygge det stadion for 225 mio. kr. Men det er jo også i Italien :)

Budgetterne plejer også at se vældig optimistiske ud når Italienerne skal bygge IC4- og letbanetog  :)

Svar #61

Budgetterne plejer også at se vældig optimistiske ud når Italienerne skal bygge IC4- og letbanetog  :)

Man må satme ikke håbe de får frost i Bologna på en kampdag.

Svar #62
Skrækscenariet, hvis man kan tillade sig at snakke om den slags, er sådan noget som i Silkeborg, hvor der ikke alene er to niveauer, men hvor nederste dæk er ekstremt lavt. I Silkeborg hvor der ikke kommer så mange giver det måske god mening i stedet at få nogle flere reklamer ned i kamerahøjde og installere sæder i mange farver, men i Århus er der mulighed for at have et helt andet fokus på tilskuerne, både visuelt og stemningsmæssigt, der bør være mere værd end at få nogle reklamer længere ned og også at overveje at holde det i ét plan. Der er kan måske være noget med pris og hvor meget stadion fylder - det bliver vel lidt større hvis der kun er ét plan - men jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne lave en løsning der holder tilskuerne lidt samlet på sådan et stadion selvom det kun er halvt fyldt.

Jeg kan ikke forestille mig at et stadion i ét plan skulle fylde mere end det nuværende når løbebanen bliver fjernet. Fra banen til den yderste del af tribunen er der alligevel et godt stykke.

Svar #63
Jacob Nielsen fortæller i JP's særtillæg om AGF, at han vil inddrage fansene i det forberedende arbejde omkring nyt stadion. Han siger endda, at han allerede har holdt møder med unavngivne fangrupper. Nogen herinde, der har været med til det? Derudover siger han, at han kigger mod nye stadions i Europa for inspiration. (Håber han kigger med herinde)
(JP-artikel: Jyllands-Posten Indstik - 2020-02/09)

Langt de fleste pointer og ønsker omkring stadion, der skrives herinde, kan jeg kun bakke op om: Et niveau frem for to  (hvis ikke det er muligt skal nedre niveau være markant større end øvre, og endetribunen med den hvide mur skal være tilpas omfattende) stejle tribuner, publikum helt tæt på banen (både langsider og endetribuner) - og en så stor del af publikum i kameravinklen, når bolden er i spil, så tv-produktet fanger så meget af den magiske stadion-oplevelse og vores fantastiske fans som muligt (specielt lige når vi scorer.)

En note til hvor meget af publikum, der fanges i kamera-vinklerne: Nogle super fede stadions har det klare minus, at man ikke ser publikum, når bolden er i spil. Så man ser kun publikum, når der zoomes ind på udvalgte dele af dem. Det fjerner en stor del af den intime effekt for dem, der ser kampen på TV. Derfor mener jeg, det skal være en særskilt prioritet, at tv-seerne ser en stor del af publikum hele tiden. Det må være noget med, hvordan stadion er bygget, og hvor kameraene placeres. Se fx AZ Alkmars stadion som en advarsel i det henseende. Det er bygget forholdsvist intimt, i samme størrelse som vores, men kan ser ikke rigtig publikum, når bolden er i spil:

Modsat er tv-produktionen fra FC Groningens forholdsvist nye stadion, også i vores størrelse, helt fantastisk. Her ser man en stor del af publikum hele tiden:

Det ser for fedt ud, når Groningen scorer. Man kan se, at stadion eksploderer med det samme. Det er nok min yndlings-model, hvis vi skulle kopiere et stadion 1:1.

Og så et lille forslag. Burde agf-forum ikke kontakte Jacob Nielsen og foreslå ham et møde i forbindelse med inddragelses-processen med dette sites brugere? Der er mange nørder herinde, der har brugt årevis på at spekulere i hver en detalje i et nyt stadion, så jeg tænker da, at det vil være givtigt for direktøren, og jeg synes pointerne herinde bør spredes til beslutningstagerne. 

Svar #64
Jeg kan ikke forestille mig at et stadion i ét plan skulle fylde mere end det nuværende når løbebanen bliver fjernet. Fra banen til den yderste del af tribunen er der alligevel et godt stykke.
Det er selvfølgelig ift et i to plan, løbebanen skal jo væk uanset hvad, men jeg ved ikke om det er et problem. Det kan hurtigt blive lidt trangt når der også skal være plads til atletik ved siden af osv, men man kan måske også i højere grad bevæge sig rundt under tribunerne hvis det er ét plan. Her er de øverste sæder måske også lidt længere væk fra banen end de ville være hvis der var to dæk, men det kommer så også an på hvor stejlt det er og med to dæk kan man risikere at lave nogle pladser der ikke kan se den nærmeste sidelinje.

Svar #65
 Sæderne på vores nye stadion skal da kun være i to farver... Navy og hvid!  :)

Svar #66

Jeg er vild med den her kommentar fra borgmesteren:

With determination and consciousness, we have decided not to occupy more land with this project, nor to build structures that would involve new residential or commercial interventions and to support their financial expenses. We chose to invest in this beautiful stadium, owned by the Municipality of Bologna and therefore belonging to every citizen.

Svar #67
og så et lille forslag. Burde agf-forum ikke kontakte Jacob Nielsen og foreslå ham et møde i forbindelse med inddragelses-processen med dette sites brugere? Der er mange nørder herinde, der har brugt årevis på at spekulere i hver en detalje i et nyt stadion, så jeg tænker da, at det vil være givtigt for direktøren, og jeg synes pointerne herinde bør spredes til beslutningstagerne.
 Rigtig god idé!  ;)

Svar #68
Noget med et dræn. Lålålålålålålålålå, jeg finder selv ud.

Svar #69
Noget med et dræn. Lålålålålålålålålå, jeg finder selv ud.
Vandgrav til opsamling af vand rundt om banen? Man kunne evt anlægge en løbebane ovenpå og udnytte pladsen.

Svar #70
På de dyreste golf-anlæg er der faktisk under greens en form for suge-system, som kan suge vand ud af jorden, hvis der kommer meget regn. Kan være man skal overveje noget lignende på det nye stadion, når man ser på prognoserne for fremtidens klima i Danmark.

Systemet kan også blæse luft ind i jorden, så det kan måske i samme ombæring erstatte de klassiske varmeanlæg under banen.

Explaining how the Sub Air system at the Masters works

Svar #71
Byg et stadion, hvor taget kan lukkes. Så er det problem løst. Selvfølgelig dyrere, men en god investering på sigt.

Igen - byg noget der er fuldstændig gennemført.

Svar #72
Byg et stadion, hvor taget kan lukkes. Så er det problem løst. Selvfølgelig dyrere, men en god investering på sigt.

Jeg gætter på, at det er mere kompliceret end som så. Man kan vel ikke overdække fra november til marts. Hvis man forestiller sig at der skulle komme sne igen i Danmark, så kan man heller ikke bare lade sådan et tag bære mange tons.

Man hører også om andre stadions, hvor tagkonstruktionen gør,  at der kommer for lidt lys ned på banen, så græsset ikke kan gro. Så der er nok af ting at overveje. Men egentlig fint nok, at alle bliver opmærksomme på det, her hvor vi står foran en vigtig beslutning om et nyt stadion.

Svar #73

Jeg gætter på, at det er mere kompliceret end som så. Man kan vel ikke overdække fra november til marts. Hvis man forestiller sig at der skulle komme sne igen i Danmark, så kan man heller ikke bare lade sådan et tag bære mange tons.

Man hører også om andre stadions, hvor tagkonstruktionen gør,  at der kommer for lidt lys ned på banen, så græsset ikke kan gro. Så der er nok af ting at overveje. Men egentlig fint nok, at alle bliver opmærksomme på det, her hvor vi står foran en vigtig beslutning om et nyt stadion.

Jo men der er også tag på et drivhus, eller på Randers Regnskov for den sags skyld, så man kan godt lave tag på et stadion med naturgræs, det skal bare laves med omtanke.

Svar #74
Måske skal man passe på med at konkludere alt for meget på baggrund af denne ene aflysning. Generelt har Aarhus Stadion klaret sig pænt når bedste bane bliver kåret. Det var nok bare en lille bommert med det græs, der kom på efter koncerten i sommers. Kombineret med at høj vandstand sikkert er lidt en akilleshæl sådan som stadion er placeret.

Svar #75
Jo men der er også tag på et drivhus, eller på Randers Regnskov for den sags skyld, så man kan godt lave tag på et stadion med naturgræs, det skal bare laves med omtanke.
Drivhuse og regnskove har bare ikke flade tage og et kæmpestort tag der kan rulles ind og ud er svært at lave i glas, tænker jeg. 

Svar #76
Drivhuse og regnskove har bare ikke flade tage og et kæmpestort tag der kan rulles ind og ud er svært at lave i glas, tænker jeg.

Regnskoven er ikke i glas, men i polycarbonat, det skal selvfølgelig lægges i en bærende stålkonstruktion som i f.eks. Dallas:

Svar #77
Nu sner det jo stort set aldrig i Dallas, og der skal immervæk en rimelig solid konstruktion til at bære en stor snemængde, såfremt det er meningen at taget skal være lukket i december-februar. Det lyder som økonomisk overkill til et stadion der alligevel er relativt lille.

Svar #78
Nu sner det jo stort set aldrig i Dallas, og der skal immervæk en rimelig solid konstruktion til at bære en stor snemængde, såfremt det er meningen at taget skal være lukket i december-februar. Det lyder som økonomisk overkill til et stadion der alligevel er relativt lille.

Nej men det gør det dog i Randers, og der er ikke noget overkill over konstruktionen i Randers Regnskov, eller i parken hvis det er mobiltaget der skulle være overkill.

Svar #79
Nu er det en Stadion ønske-/drømme-tråd, og jeg bliver skuffet, hvis vores nye stadion ikke som minimum også projekteres i en model, som inkluderer skydetag.
Det er mange år siden, man begyndte at bygge skydetage på større stadions, og de erfaringer har man naturligvis også lært af og forfinet. Tele2Arena i Stockholm er lidt større, end hvad vi skal bruge, men de har også skydetag, og sikkert mere sne, end vi får.
Selvfølgelig kan/bør det overvejes ind i planerne, og når Lind/Salling siger, de vil have Skandinaviens bedste fodbold-stadion for pengene, så lægger de også så store ambitioner bag deres donation, at det ville være bizart, hvis man ikke også arbejder på at få råd til skydetaget. -eller i det mindste afklarer muligheder/forhindringer.

Svar #80
Nu er det en Stadion ønske-/drømme-tråd, og jeg bliver skuffet, hvis vores nye stadion ikke som minimum også projekteres i en model, som inkluderer skydetag.
Det er mange år siden, man begyndte at bygge skydetage på større stadions, og de erfaringer har man naturligvis også lært af og forfinet. Tele2Arena i Stockholm er lidt større, end hvad vi skal bruge, men de har også skydetag, og sikkert mere sne, end vi får.
Selvfølgelig kan/bør det overvejes ind i planerne, og når Lind/Salling siger, de vil have Skandinaviens bedste fodbold-stadion for pengene, så lægger de også så store ambitioner bag deres donation, at det ville være bizart, hvis man ikke også arbejder på at få råd til skydetaget. -eller i det mindste afklarer muligheder/forhindringer.

Man skal dog ikke lave skydetaget for at beskytte banen fra nedbør, hvis man så kampen i Herning i går, så var banen jo glimrende for årstiden, og en moderne veldrænet hybridbane vil kunne holdes mindst ligeså godt i Aarhus, også selvom grundvandsspejlet står højt.

Grundvandet kan i øvrigt pumpes væk via effektive banedræn på pumpebrønde, så det er ikke så bekymrende, hvis de samtidig laver en mere energieffektivt banevarme, evt, via vand til vand varmepumpe i stadionsøen eller en geotermisk varmebrønd, så kan man jo også køre med 7 graders banevarme hele vinteren uden at det koster andet end strømmen til pumpen. Så skal græsset dog slåes hele vinteren, men den kommer til at stå stort set ens året rundt.

Hvis man skal lave rulletag, er det for at få en multifunktionsarena, så man kan afholde koncerter, messer halsportsarrangementer og andre store events året rundt. Men dette vil kræve en løsning i forhold til naturgræsset, som jo skal have tilstrækkeligt sollys (eller kunstig vækstlys) for at kunne overleve under halgulvet.

Svar #81
Næeh, det var egentlig også mest i forlængelse af snakken om store stadions/stærke konstruktioner og sårbarhed for snemængder.
Det er desuden mit indtryk, at Parken et al. kun anvender skydetaget i forbindelse med, eller som forberedelse til, egentlige arrangementer.

Vi skal have skydetag for at skærme tilskuere mod noget af alt det lårtevejr, vi ellers har måtte bide i os derinde, og for at gøre det nye stadion så "multi-purpose" som muligt. Et overdækket/lukket stadion (med en lidt mindre skrøbelig hybrid-plæne som underlag) har på de her breddegrader langt større fleksibilitet og brugspotentiale, end et stadion uden tag.

Svar #82
Jeg tror ikke man bare man kan sammenligne med fx Randers Regnskov hvor planterne også vokser naturligt i skygge og i et almindeligt drivhus er der nogle der skal have noget vækstlys. Det havde hjulpet i denne situation med mindre vand, men den simple løsning ville måske have været nogle frivillige der sad klar til at trække et telt henover når det regnede - det skulle så stadig af igen så snart der var mulighed for lidt lys og luft.

Det vi skal finde lige nu er en løsning for de næste uger og så en måde at undgå samme situation de næste par år. Når der bliver bygget nyt bliver det helt sikkert løst, det vil jo fx være en hybridbane. Det er vel tænkeligt at der kommer skydetag, men det vil, som T-Knogle siger, primært være for at kunne lave andre arrangementer og udnytte kapaciteten en større del af året.

Er der regler for om eller i hvilke sammenhænge man må spille med et lukket tag? Alle tilskuere skal under alle omstændigheder sidde i tørvejr på nye stadions, og det vil ikke blive så koldt og vindomsust, så behovet er ikke så stort trods alt, men hvis det fx sner kraftigt skal man jo vælge om man vil bevare charmen ved at spille med orange bold...

Svar #83
Håber at der som i Skandinaviens bedste stadion er tænkt på disse forhold som vi har at gøre med.
Regnvejr må simpelthen ikke være en fremtidig trussel når vi snakker nyt stadion og hvad enten det er skyde tag, hybrid eller rullende græs tæppe så tænker jeg at klubben er klar over de forskellige problemstillinger.
Så er spørgsmålet bare hvilken løsning vi ender med.

Jeg håber personligt selv på skyde tag og hybrid.
Det kunne forlænge og optimere brugeroplevensen markant såfremt det bliver gjort ordentligt.
Tænker at det ville være en smart ide at smide en større investering i skydetag og underlag
For fremtidig provenu i tilskuer antal.

Hvad merprisen på et skydetag er skal jeg dog ikke gøre mig klog på, men mon ikke vi kan bruge et par 100 millioner af Bundu pengene når han ryger til psg for 500 millioner? 😉

Svar #84
Jeg hørte et sted (tror det var på Canal 9) at Lind Invest giver 250 mio, Salling fonden 250 mio, Kommunen vil også finde 250 mio, og så skal der findes 250 mio fra øvrige fonde/sponsorer/bruger eller ligende. Der er altså 1 mia kr. til stadion og infrastruktur omkring stadion, det er ikke så underligt at der er forventninger om Skandinaviens bedste fodboldstadion.

Der er burde altså være penge til at lave en løsning med de aller mest optimale baneforhold og med mulighed for at kunne lukke taget. Jeg tror dog at de planer der også er for en ny cykelarena kan gøre det mere logisk at lave en multifunktions hal der og så lade stadion være stadion, men det bliver spændende at følge.

Svar #85
AGF kommer vel også stadig med 50 mio, måske lidt mere. Ikke det der afgør budgettet, men giver vel noget til VIP-faciliteter eller specielle AGF-relaterede ting.

Hvis kommunen lægger 250 mio tænker jeg det er mere end de havde været villige til hvis det var dem plus fonde og AGF der skulle dække det, nu bliver det en anden type investering i noget af større værdi for hele byen.

Hvis den runde milliard kun er til stadion og det lige omkring bør det kunne blive godt. Men jeg vil da også sige at man skal godt deropad hvis det vitterligt skal være Skandinaviens bedste eller noget i den stil og hvis det også skal kunne bruges til mere end fodbold. Royal Arena kostede til sammenligning 1,4 mia.

Svar #86
Hvis den runde milliard kun er til stadion og det lige omkring bør det kunne blive godt
Det er det ikke. Donorerne understregede at donationen kun blev givet til en helhedsløsning. Det skal være "hele Aarhus' legeplads" og udover at tænke i infrastruktur og tilgængelighed og samling af området skal der jo også findes løsninger for de andre sportsgrene i området: Atletik, cykelsport, tennis. Så den runde milliard er til rigtig meget andet end stadion. Mon ikke det bliver omkring 3-400 mio hertil?!

Bundsgaard sagde ret specifikt, at kommunens midler skulle gå til infrastruktur, da det kan anses som en kommunal opgave (hvis ikke jeg husker helt forkert)

Svar #87
Hvis den runde milliard kun er til stadion og det lige omkring bør det kunne blive godt
Det er det ikke. Donorerne understregede at donationen kun blev givet til en helhedsløsning. Det skal være "hele Aarhus' legeplads" og udover at tænke i infrastruktur og tilgængelighed og samling af området skal der jo også findes løsninger for de andre sportsgrene i området: Atletik, cykelsport, tennis. Så den runde milliard er til rigtig meget andet end stadion. Mon ikke det bliver omkring 3-400 mio hertil?!

Bundsgaard sagde ret specifikt, at kommunens midler skulle gå til infrastruktur, da det kan anses som en kommunal opgave (hvis ikke jeg husker helt forkert)
Det var også mere sådan jeg opfattede det I første omgang. Dermed bliver det stadig en del over den helt skrabede model vi vel ellers kunne forvente, men nok stadig ikke de helt vilde, dyre løsninger. Det kan dog nok stadig komme lidt an på hvad man finder ud af er den bedste samlede løsning og man må vel have lidt øje på udnyttelsesgraden og om man kan trække nogle arrangementer til byen osv. Det skal nok blive fint til AGF's kampe, uanset hvad, men hvis der investeres lidt mere kan det give andre indtægter for byen.

Svar #88
Kommunale penge bliver utvivlsomt prioriteret på infrastrukturen i området.
Dertil har JP jo meget fint kortlagt de drømme forskellige aktører har med nyt atletikstadion med plads til 3000, indendørs cykelbane, indendørs tennisbaner og bedre halmuligheder til håndbold (heri drømmen om en større multihal). Læg dertil mindre investeringer i Væddeløbsbanen, mindeparken og skovområder. Selv uden multihal kan det hurtigtt sluge en pæn portion af de nuværende 500 millioner, så med mindre der kommer yderligere stærke investorer ind, skal man ikke drømme om nogen milliard til stadion.

Svar #89
Ifølge denne artikle fra Tipsbladet lever stadion på lånt tid. I 2028 vil det ikke leve op til DBU's regler for superliga stadions. Kan det være det der er blevet visket borgmesteren i øret?https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/stor-regning-paa-vej-til-ob-vi-snakker-rigtig-rigtig-mange-millioner-kroner?fbclid=IwAR12-A7YkbI1_Q0RPvzCFlKS1vBSkdDV2HbV_ZImEB2NBSNkb7_o1WtPq40

Eddit jeg kan ikke finde ud af at lave et link i det "nye" forum :-)
Hamborg
Jeg håber men tvivler, det er jo AGF det her

Svar #90
Ifølge denne artikle fra Tipsbladet lever stadion på lånt tid. I 2028 vil det ikke leve op til DBU's regler for superliga stadions. Kan det være det der er blevet visket borgmesteren i øret?https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/stor-regning-paa-vej-til-ob-vi-snakker-rigtig-rigtig-mange-millioner-kroner?fbclid=IwAR12-A7YkbI1_Q0RPvzCFlKS1vBSkdDV2HbV_ZImEB2NBSNkb7_o1WtPq40

Allerede nu lever det ikke op til de internationale krav til landskampe i det lag Danmark nu skal spille i i nations league (vi rykkede op). 
 Og de krav der er til stadions i det lag overholder kun Parken, Brøndby og Herning desværre. Kan ikke huske præcis hvad det er Aarhus Stadion ikke overholder i den sammenhæng. Men det er med garanti noget som AGF og JN i spidsen er meget opmærksomme på og får tilpasset i det nye byggeri, og som måske endda fremskynder det lidt. Nu havde man jo lige fået gang i nations league, og hvert år der går hvor der ikke kan spilles i Aarhus går man glip af de landskampe fra nu af (så længe Danmark er i det lag).
"At skabe chancer mod AGF er som at forsøge at tilrage sig klamydia i et kloster!!!"

Svar #91

Allerede nu lever det ikke op til de internationale krav til landskampe i det lag Danmark nu skal spille i i nations league (vi rykkede op).
 Og de krav der er til stadions i det lag overholder kun Parken, Brøndby og Herning desværre. Kan ikke huske præcis hvad det er Aarhus Stadion ikke overholder i den sammenhæng. Men det er med garanti noget som AGF og JN i spidsen er meget opmærksomme på og får tilpasset i det nye byggeri, og som måske endda fremskynder det lidt. Nu havde man jo lige fået gang i nations league, og hvert år der går hvor der ikke kan spilles i Aarhus går man glip af de landskampe fra nu af (så længe Danmark er i det lag).
Det er et krav i fx PL - en pointe ifb diskussionen om skydetag, det er ikke nødvendigt for tilskuernes komfort og der er ikke mange stadions derovre der har dem - og jeg kan ikke forestille mig at man ikke ville tage det samme hensyn i et nyt stadion i Århus. Det gør dog ikke noget at det også er et krav fra DBU, så man ikke lige glemmer det.

Det er vist ikke et krav for at blive et UEFA kategori 4-stadion, men de krav går jeg også ud fra man vil leve op til og de er nødvendige for visse landskampe, men selvfølgelig også potentielle fremtidige AGF-kampe. Overdækningen kunne måske også godt blive et krav fra UEFA på et tidspunkt og så er det også godt man allerede opfylder det.

Der er sikkert andre end Odense Stadion der kan få problemer med det her. Det er interessant der at det er delvist privatejet der og hvordan de så bliver enige om at betale regningen for en ombygning. Hvis der skal laves mere om det vel oplagt at gøre samtidig. Brøndby Stadion har måske ikke det her problem, ellers kan det da blive en dyr omgang for dem, mens de fleste andre skal have kommunen til at afsætte nogle penge.

Gad vide om man i princippet kunne opfylde kravet ved at fjerne sæderne på de forreste rækker der er problemet? Så kunne man i Odense have en reduceret kapacitet, men hvor de tilbageværende sæder er dem i tørvejr.

Svar #92
Personligt synes jeg Bayarena i Leverkusen er et spændende stadion - hvor V.i.p områder er bagved det ene mål.

Svar #93
Nu er linket til udsendelse blevet postet flere steder, men smider det også her for god ordens skyld.
JN fortæller i dagens interview med Mediano/Brüchmann at det nye stadion SKAL/bliver minimum ligeså stort som i dag.
Bossword - AGF Special med Jacob Nielsen by Mediano Magasinet | Free...

Så altså minimum 19.500 tilskuere.

Svar #94
JN fortæller i dagens interview med Mediano/Brüchmann at det nye stadion SKAL/bliver minimum ligeså stort som i dag.
Han snakker om 15.000 i snit hvis vi er stabilt top-6-hold under toppen, altså en 3-5 stykker, men under forudsætning af at stadion er større end det nuværende. Der er alt det med økonomi osv, men der er klart lagt op til at komme op på de 25.000 som DBU også har advokeret for. Der er også en forventning om at vi vil kunne hente FCM (med nuværende forudsætninger) med et nyt stadion og i så fald tror man vel også på et endnu højere snit.

Svar #95
Jeg er meget sjældent uenig med JN, men det er jeg i mht. tilskuersnittet.

Som jeg har argumenteret for tidligere, har jeg mere end svært ved at se AGF trække et snit højere end BIF og med samme niveau som FCK og det kører da helt af sporet, når JN mener, det kan lade sig gøre uden at være mesterskabskandidat.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #96

Som jeg har argumenteret for tidligere, har jeg mere end svært ved at se AGF trække et snit højere end BIF og med samme niveau som FCK og det kører da helt af sporet, når JN mener, det kan lade sig gøre uden at være mesterskabskandidat.

Præmissen i spørgsmålet var dog at AGF var et fast top 6 hold og at det før sæsonen var uvist om man ville kæmpe med helt i top eller ende på 4. - 5. pladsen.

Så selvom 15.000 i snit er et ambitiøst mål, så mener jeg ikke det er helt i skoven. Vi er aldrig blevet tilbudt et stadion, hvor afstanden til spillerne ikke har været et problem, det får vi nu, vi har aldrig haft et stadion hvor man kunne sidde forrest på tribunerne og dermed skabe den intense stemning som man kender det fra rigtige fodboldstadions uden at blive gennemblødt, det får vi nu, vi har aldrig haft et stadion hvor man uanset hvor man gemmer sig sidder i vinden og bliver nedkølet i den kolde del af sæsonen, det får vi nu.

Som Peter Brüchmann  også siger, har man længe set stemnings skabende fans, som noget man skulle kontrollere, og ikke som noget man skulle støtte, og det er stemning på stadion der får tilskuerne til at komme. Jeg kunne godt se en fremtid hvor AGF ligger fast i top 6, Superligaen er reduceret til 12 hold, der ikke er nogen kampe med under 8.500-9.500 tilskuere, og kampene i mesterskabs slutspillet tiltrækker 17.000-19.000 tilskuere, det ville hurtigt bringe gennemsnittet op på 15.000.

Men det kræver et stadion der er tidssvarende hvor man sidder lunt og tørt hele sæsonen, og at AGF begynder at opnå noget igen.

Svar #97
Jeg kan ikke se, hvorfor 15k er urealistisk. Kommer vi i top 6 i år, ender vi vel med det højeste snit længe. på et skod stadion. FCM har deres sponsor tribune fyldt til hver kamp. i AGF bliver MANGE sponsor billetter væk, pga elendige forhold. Jeg tror alene de kan hive 1000-1250 flere sponsorer pr kamp med ordentlige forhold.

Et nyt stadion skaber mere hype, bedre comfort, generelt en meget bedre oplevelse. Også for "måske" tilskueren. Du kommer i en højere liga, hvor underholdningen/oplevelsen i større grad kan sammenlignes med en tur i Bio eller andet. Du rammer meget bredere.

Et nyt TOP moderne stadion, og vi er permanent i top 6, og jeg vil undre mig meget, hvis vi snitter under 15k.

Derudover er AGF det klart mest sexede hold i Østjylland, og der bor vel ikke langt fra 1m mennesker indenfor 45 min kørsel af Aarhus.

Svar #98

Kunsten er vel bl.a. også at hæve tilskuersnittet generelt i superligaen, hvilket ikke er helt utopisk, hvis man bl.a. skeler til Sverige. Alene hvis AGF og AaB kan flytte sig mere permanent op i top-6, så har vi basis for et slutspil med virkelig mange (tilskuer)attraktive kampe. At skære et par hold fra i bunden er nok også sundt nok, selvom det for vores skyld ikke behøver at være Silkeborg og Esbjerg, men hellere Hobro og Lyngby eller Horsens. Men vi får vel Vejle og en masse traditioner med tilbage.

Svar #99

Kunsten er vel bl.a. også at hæve tilskuersnittet generelt i superligaen, hvilket ikke er helt utopisk, hvis man bl.a. skeler til Sverige. Alene hvis AGF og AaB kan flytte sig mere permanent op i top-6, så har vi basis for et slutspil med virkelig mange (tilskuer)attraktive kampe. At skære et par hold fra i bunden er nok også sundt nok, selvom det for vores skyld ikke behøver at være Silkeborg og Esbjerg, men hellere Hobro og Lyngby eller Horsens. Men vi får vel Vejle og en masse traditioner med tilbage.
JN fortalte han havde været på studietur i Sverige og hvis jeg husker rigtigt nævnte han det ifb med at man deler marketing op i B2B og B2C, hvor B2C jo så handler om tilskuerne og altså et endnu større fokus på at hive folk på stadion. Et nyt stadion og gode sportslige resultater vil selvsagt give meget og er forudsætninger for for alvor at øge tilskuertallet, og ø når man skeler til Sverige er der vel ikke noget der siger at AGF ikke skulle kunne have 15.000 i snit. Malmø havde sidste sæson lige godt 15.000 på et stadion med plads til 22.500, hvor de var mere med i mesterskabskampen, men hvor de også har ligget højere for et par sæsoner siden.

Spørgsmålet om tilskuerkapacitet handler selvfølgelig også om andet end vores snit, men det skal tænkes ind at belægningen er rimelig og hvordan man kan fortætte tilskuerne når der ikke kommer alt for mange. Et rimeligt mål udover gennemsnittet må vel også være at der kommer et femcifret antal mere eller mindre hver gang.

Simple Audio Video Embedder