Spring til hovedindholdet
Emne: Stadion ønske-/drømme-tråden (Læst 8859 gange) forrige emne - næste emne

Stadion ønske-/drømme-tråden

Er det muligvis på sin plads med en 'Stadion ønske-/drømme-tråd', som handler om våde drømme til udformning og faciliteter, mere end det finansielle eller politiske omkring projektet?
Måske med en overordnet post, der kan samle nogle af ønskerne, eller forslag på stadions, vi kan kigge efter inspiration i.

Det første ønske er hermed opfyldt. Jeg synes det vil være en god ide at have en tråd til at samle gode ønsker og fantasifulde drømme til det nye stadion.

Alle kan nok blive enige om, at Aarhus nu skal have et overdækket, lukket fodboldstadion, men hvad vil ellers kunne gøre oplevelsen på stadion endnu federe?

Jeg synes ideen om en "kopi" (mindre format) af Dortmunds mur lyder rigtig god. Man har også lige set Erling Haaland delvis begrunde sit skifte til Dortmund af den grund, hvilket er en sideeffekt.  Haaland: Jeg brænder for at spille foran muren

Sv: Stadion ønske-/drømme-tråden

Svar #1

Dortmunds stå/endetribune. Det gule skal selvfølgelig HELT væk og man skal huske at tænke på at kunne etablere siddepladser, i tilfælde af at vi en skønne dag havner i europæiske kampe igen. Er vel også et krav til landskampe.

Svar #2
Først og fremmest tak for en dejlig side og som flittig læser de sidste mange (Mange) år, tak for en dejlig debat med nogle fantastiske tråde!
Jeg kunne godt tænke mig at deltage lidt i siden så vidt det er muligt, og lige netop denne her tråd syntes jeg er meget spændene.
Jeg vil gerne forsøge at finde frem til stadion designs der kunne være spændene at have i Århus, målt på cirka samme målestok som vores eget gerne skulle have.
Dvs 25.000 pladser ca.

Håber i alle er kommet godt ind i det nye år, og beklager på forhånd med mine fejl i opsætning, komma og punktum. Det er ikke mine stærke side.
Mvh
Kim

Svar #3

Cagliari har/havde igang I dette projekt som er mit første bud på et stadion jeg gerne så I Århus.
Der er plads til ca 24.000
Og projektet koster omkring de 368 mill

Det taler for:
Stadion området er dækket ind godt ind, med sportsbar, shop og de nødvendige faciliteter der vil være brug for.

Fuldt tag overdækket, med to delt sidde sektioner, som kunne dækkes med reklamer (gud forbyde) ved manglende tilskuere.

Stadion designet er utroligt tiltrækkende og indbydende, med et minimalistisk præg, der kunne udvikles til et mere Agf agtigt præg.

Prisen er overkommelig og tager man de 50+ millioner som klubben har givet tilsagn om til VIP faciliteterne, så er vi nede på 318 millioner.

Det taler imod:
Alt det omkring liggende (bold baner tennis osv) har intet mening ift til pladsen og trafik skal virkelig tænkes ind i planen.

Stadionet virker åbent og det virker nok meget fint på den italienske ø, med ville være en decideret katastrofe herhjemme fra november til april.
Dette ville også gøre at intimiteten ville forsvinde.

Det kunne minde lidt om Silkeborgs og spørgsmålet er hvor meget stadion man får med de penge når nu klubben har nævnt 25k ift uefas krav.

Svar #4
Cagliari har/havde igang I dette projekt som er mit første bud på et stadion jeg gerne så I Århus.
Der er plads til ca 24.000
Og projektet koster omkring de 368 mill

Det taler for:
Stadion området er dækket ind godt ind, med sportsbar, shop og de nødvendige faciliteter der vil være brug for.

Fuldt tag overdækket, med to delt sidde sektioner, som kunne dækkes med reklamer (gud forbyde) ved manglende tilskuere.

Stadion designet er utroligt tiltrækkende og indbydende, med et minimalistisk præg, der kunne udvikles til et mere Agf agtigt præg.

Prisen er overkommelig og tager man 50+ millioner som klubben har givet tilsagn om til VIP faciliteterne, så er vi nede på 318 millioner.

Det taler imod:
Alt det omkring liggende (bold baner tennis osv) har intet mening ift til pladsen og trafik skal virkelig tænkes ind i planen.

Stadionet virker åbent og det virker nok meget fint på den italienske ø, med ville være en decideret katastrofe herhjemme fra november til april.
Dette ville også gøre at intimiteten ville forsvinde.

Det kunne minde lidt om Silkeborgs og spørgsmålet er hvor meget stadion med for med de penge når nu klubben har nævnt 25k ift uefas krav.

Fed reference @Kirkegaard, jeg er enig i at et podie på 3 af de 4 sider omkring stadion ville være en rigtig god løsning. Under den, og helt ind under tribunen ville man kunne placere en hel masse parkeringspladser, og podiet ville også bringe adgangen til stadion op i niveau med travbanen så man får mere sammenhæng imellem de forskellige idrætsfaciliteter.

Det ville være fedt at kunne parkere lige under tribunen, komme op på et stort podie, med pre-match events og samtidig adskille bilerne fuldstændig fra de bløde trafikanter, i den ideelle verden skulle man holde Stadion Allé helt bilfri på kampdage, så biler kommer ad Kongevejen/Jyllands Alle.

I forhold til åbenheden på det viste stadion, så handler det nok mest om at den skærmvæg der omslutter hele tribunen er åben, det behøver den jo ikke at være, den bør dog være transparent (gennemsigtig) så man fortsat kan se trætoppene igennem den, men den skal være vindtæt. Samtidig kan jeg også godt lide det transparente tag, dette gør at stadion vil kunne udnytte solvarmen i de kolde perioder, som man kender det fra et drivhus, og så giver det også bedre vækstbetingelser for græsset.

Jeg kunne sagtens se den fredede stadionbygning ligge hvor bygningen med Caglari 2020 teksten er i videoen, der skal dog være større afstand imellem tribune og stadionbygning, så de ikke bliver sammenbygget på samme måde.

De stejle tribuner med ankomst fra podiet ca 5-7 meter over banen, er også en fed måde at ankomme på, og så udført som en sammenhængende tribune uden øvre og nedre, men med en bred gangzone i samme højde som tribunen. Dette gør det muligt at lukke hele den øverste del af stadion af til de små kampe med et stort tæt net (måske med reklamer) ville hele den del af tribunen “forsvinde” bag nettet og man ville opleve det som om man sidder på et lille intimt stadion der kun er halvt så stort.

De mange “hospitality”, “Lounge/Restaurant” og “VIP/Foyer” rum i videoen er jeg helt sikker på at klubben også nemt ville kunne udleje til kontorer, butikker eller andet erhverv, ud over at DBU jo også skal have et fodboldmuseum samt de kontorer som Team Danmark har på det nuværende stadion.

Svar #5
Fed ide med at hæve niveauet op så man kan kører direkte derinde med bil.
Dette kunne også være praktisk ift til landsholdet eller udeholdets busser som kunne køre direkte til omklædningsrummet, ind under stadionet
Det ville også fungere med shuttle busser ved koncerter for at lempe trafikken.
Igen er indfaldsvejene en kæmpe problematik som skal løses.
Håber på at man kunne få en letbane tæt på, som kunne hjælpe..

Er helt enig i at det ville være optimalt med et glas/transperant tag. Den del havde jeg ikke overvejet, det kunne gøre udsigten over skoven meget mere tilgængelig som jo også er en af nøgle punkterne til placeringen af stationet.

Kunne faktisk godt se at den gamle bygning kunne fungere som a tribune, og ombygges så man ikke skulle om og vende banen 90°
Det kunne måske også reducere omkostningerne lidt..
Men der skal altså ikke meget til for at det kunne blive rigtig godt, med det mækværk vi har nu. Når Randers stadion virker som et godt stadion siger det vidst det hele..

Svar #6
Mit aktuelle drømmestadion kunne godt være (inspireret af) Rhein Neckar Arena, som huser Hoffenheim til dagligt.
Det stod i 2009 færdig til angiveligt €60 mio, eller ~450 i jyske rubler.
Stadion huser 25.589 siddende i internationalt layout - hvilket nøjagtigt er det, DBUs ønsker - mens det tager 30.000 i superliga-layout med ståpladser i fanafsnit.
Sidstnævnte virker af ret meget, men jeg tror det er sårn det bliver uanset, hvis vi altså siger, at udgangspunktet for et nyt stadion er, at det skal kunne rumme 25k til landskampe.

Et enkelt plan, hvor øvre og nedre hænger sammen både visuelt og stemningsmæssigt (i stor modsætning til i dag), stejle tribuner, moderne VIP-faciliteter og med et tag, som rækker et stykker udover række 1, og ikke kun akkurat til kanten af forreste række, som rigtig mange andre stadion.
Jeg er vild med RN Arena både udefra og indeni, og med en hvid væg a la 'gelbe wand' som den ene endetribune, samt en eller anden elegant integrering af de fredede bygninger med den flotte søjlefacade udvendigt, kunne dette godt være min stadiondrøm.
Jeg tror dog også, det vil blive overvejet mere end bare en lille smule, at det nye stadion skal have skydetag.

Svar #7
Single tier stadions er enormt fede når de er fyldte, men det kan altså blive en trist affære med 7000 pladser ud af 25000 besat i november.

Jeg er overbevist om at det bliver i to etager så øvre tribuner kan lukkes af på sløje dage - ikke mindst fordi JN nævnte det specifikt. Og så er jeg i tvivl om en endetribune i fuld højde vil gøre noget godt for fanscenen. Kan i se 3-4000 aktive i aarhus? Jeg tror det vil fungere bedre med to tribuner der også så der oftere er mulighed for at spille ned mod en fuld-ish tribune. Det bliver stensikkert også nemmere og billigere at lave.

Men jeg er enig i stejle tribuner, og evt. 60/40% af kapaciteten på hhv. Nedre og øvre. Og så tror jeg også man vil gå langt for at få skydetag på

Svar #8
Når ambitionen også at kunne huse stadion koncerter - så skel da lige til Las Vegas lige nu.  De er ved at bygge en stadion til Raiders. Kan man skalere tankerne omkring, fanshoppen, indgangene, lounges og overdækningen ned til Aarhus niveau - så er mine drømme opfyldt.

Allegiant Stadium: First Look

Svar #9
Jeg har sagt det før og siger det gerne igen:

Her er tre stadions, som lever op til UEFA-kravene og som efter min mening har al det, som Aarhus har brug for! Jeg hæfter mig ved 1 sektion hele vejen rundt og stejle rækker:

1) Groupama Arena
– Bygget i: 2014 i Budapest, Ungarn.
– Kapacitet: 22.000 siddepladser.
– Pris: 300.000.000,- DKK.
– Video:

2) Sinobo Stadium (Eden Arena)
– Bygget i: 2008 i Prag, Tjekkiet.
– Kapacitet: 19.000 siddepladser.
– Pris: 290.000.000,- DKK.
– Video:

3) Ghelamco Arena
– Bygger i: 2013 i Gent, Belgien.
– Kapacitet: 20.000 siddepladser.
– Pris: 590.000.000,- DKK.
– Video:

Svar #10
Første forslag

Så er det første forslag til området kommet ud

Selvom jeg har nedsat hjertefunktion, så vil det altid banke for min klub
AGF
Vi kommer stærkere tilbage

Svar #11
Første forslag

Så er det første forslag til området kommet ud

Friis & Moltke viser også en visualisering af hvordan stadion kommer til at se ud hvis man genbruger hele sydtribunen, og omformer de to endetribuner?!? Tilsyneladende fjerner den øverste tribune Samtidig med at de øger tilskuerkapaciteten fra 19.500 til omkring 20.000 (hvilket er i underkanten i forhold til de 25.000 som klubben og DBU ønsker?!?

Jeg ved godt de siger at det er en idé skitse, men visualiseringen viser et stadion med plads til 10-12.000, men de skriver omkring 20, det er lidt et luftkastel desværre og det ser ud til at det er tanken at bruge alle pengene på en multihal i stedet og så blot justere lidt på stadion.

Desuden “ælter“ de tilsyneladende også de to halvrunde endetribuner i beton, så de kan bruges igen som retlinede tribuner?!? Det her forslag er ikke udarbejdet af folk der har forstand på stadionbyggeri desværre, selvom F&M tegnede Esbjerg Stadion (der må have været nogle andre personer ansat dengang)

Svar #12
Fedt med indspark, men jeg havde ikke læst særlig langt, inden jeg tænkte at det højst kunne bruges som inspiration, og nok mest for hvordan man IKKE skulle gøre det. :)

Selvfølgelige skal der ikke være så stor afstand fra endetribunen indtil banen, dernæst skal overdækningen gå meget længere ind, overdækkes hvis vejret tillader det, kapaciteten skal øges til 25.000 og genbrug af det eksisterende bør holdes til søjlegården.

Jeg ville være rigtig skuffet hvis forslaget nogenlunde i sin form blev til vores nye stadion.

/Aske

Svar #13
Puha det stadion forslag ser skidt ud, som i rigtig rigtig skidt.

Det vidner om at dem der står bag aldrig har set en fodbold kamp på et rigtigt stadion..

Svar #14
Der er dog nogle gode idéer i de ting, der ikke har med selve stadion at gøre. Ramblaen og de nedgravede elementer i travbanen ville kunne binde området sammen. Men måske tænker jeg bare det  fordi jeg har ligeså lidt forstand på trav, som de har på fodbold.

Selve stadion bliver dog ikke godt, hvis man satser på genbrug af elementer. Alle hældninger er proportioneret efter et stort åbent atletikstadion, og det er lidt pudsigt, at så store bureauer tror man bare kan modellere lidt med det.

Svar #15
Puha det stadion forslag ser skidt ud, som i rigtig rigtig skidt.

Det vidner om at dem der står bag aldrig har set en fodbold kamp på et rigtigt stadion..

Det kvalificerer vel heller ikke buddet, at samme firma stod bag nuværende katastrofe af et stadion

Svar #16
Alt andet end forslaget til stadion er helt fint......men stadion; hold da op...så langt fra det vi har brug for og SKAL ha´. Skal blive spændende at følge kommende forslag....

Svar #17
Det billede af stadion fik det til at løbe koldt ned af ryggen på mig.

Jeg kan ikke se den helt store forskel fra vores nuværende. Endetribunerne er vel næsten ligeså langt væk.

Fra endetribunen til endetribune er der vel 200m med de "pladser" fra tribune til målet. Selv langsiderne er for langt fra banen.

Det er virkelig virkelig et skidt bud i min optik, og jeg håber virkelig at beslutningstagerne er enige, ellers frygter jeg virkelig vi ender i et skod stadion vol 2.0.

Derudover er de runde hjørner ikke særlig fede, da det næsten altid vil gøre at endetribunerne er langt fra banen.

Kæmpe NO GO herfra.

Det gode er vel at forslaget clasher enormt med hvad Henrik Lind og Salling sagde, om et topmoderne intimt stadion. Det er forslaget ihvertfald ikke :)

Svar #18
Præcis det handler jo ikke om kun at få løbebanen væk

Handler om
- især at komme tæt på
- få lukket ordentlig af for vind og vejr
- få stemning ind mod banen så det kan man mærkes at man er udehold

Man ville jo heller aldrig bygge en biograf med en række badmintonbaner foran skærmen - bare fordi man nu laver tilskuerpladser

Gør det nu ordentligt...!
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #19
Formålet med det her forslag er ikke at komme med et seriøst bud, men bare at få lidt reklame og i bedste fald lægge billet ind på at blive involveret i projektet. Friis og Moltke vil sikkert ikke gå ud og sige alt det eksisterende er noget lort der skal rives ned - det var jo en herlig ide med tilskuernes oplevelse af naturen, vind og blæst og det ikke-eksisterende udkig til skoven - men de burde alligevel vide hvad der ikke har fungeret og at man fx ikke bare kan lave en ordentlig tagkonstruktiont. Det er lidt hurtigt venstrehåndsarbejde, men altså heller ikke tænkt som meget mere end det. Som det fremgår har de heller ikke kontaktet brugerne osv.

Det er i øvrigt lidt sjovt som nogle arkitekter tilsyneladende som det første lægger linealen på papiret, slår en streg og kalder det en rambla.

Det er naturligt nok at være lidt nervøse for at det igen ikke bliver en ordentlig løsning, men noget at det bedste ved de penge der er doneret, selvom det ikke kun er til stadion, er at de peger mod en ordentlig financiering, hvor der ikke nødvendigvis skal vælge den absolut billigste løsning i alle tilfælde, men hvor der kan tænkes lidt smartere og mere langsigtet.

Svar #20
Undskyld mig men F&M må da automatisk være diskvalificerede når de smider sådan nogle billeder ud? Tjek lige hvor meget taget dækker af det nedre tribune afsnit. 0% hvis det regner ned lige oppe fra, de må jo være idioter eller fra et andet land hvor det aldrig regner

Svar #21
Det er vist mest en øvelse i PR de er ude i her: Man får lige gjort sig relevant for en kort bemærkning, på et tidspunkt hvor der ikke sker en skid i AGF grundet julen. Sådan en artikel kan kun øge salget af Stiften, så de klager ikke, men alle ved jo godt at det er håbløst at kaste tilfældige stadiondesigns  ud over det hele lige nu. Det er noget der ligner 40 dage siden Kongelunden blev offentliggjort, så det er jo useriøst at de lige mener at have løsningen liggende i skuffen på nuværende tidspunkt, også selvom man måske havde puslet med ideen fra tidligere.

Svar #22
Hvis det bare handlede om en billig løsning var ideen som okay. Iøvrigt også kreativt tænkt med atletik i midten af travbanen. Om det så i praksis virker tja... I Aalborg har man et lille smukt intimt Atlektik stadion, der ligger flot mellem træerne.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #23
Det var godt nok noget makværk af et forslag.
Håber på at vi ønsker samme standard som fredensvang når vi tænker i nyt stadion.
Jeg sidder selv og håber på at vi kan få et stadion der kan overdækkes med tag.
Når vi nu har så store finansielle kræfter + byrådet +DBU så skal vi simpelthen sigte højere end hvad F&M kommer med af bud.

25000 tilskuere
Helt op til banen
Afdækning af ALLE pladser
Det burde være minimums kravene..

Er der nogle der ved om DBU stiller nogen økonomi til rådighed for at hjælpe Århus med at bygge det kommende stadion eller er det kun kampe og event de byder ind med?

Svar #24
Friis & Moltke har åbenbart ikke forstået at det ikke var løbebanen som sådan vi er irriterede over, men den afstand den skaber mellem tribuner og fodboldbane.

Svar #25
Man skal dog heller ikke underkende at bæredygtighed er helt enormt vigtigt i alle kommuner, ikke mindst Aarhus, og alt det beton der er i det nuværende stadion er noget af det værste byggeaffald næstefter asbest. Så hvis man kan genbruge en del af tribune elementerne, så sover byrådspolitikerne bedre om natten. Men kan de ikke bruges til er atletikstadion eller lave tribuner på Risvangen i stedet?

Svar #26
Man skal dog heller ikke underkende at bæredygtighed er helt enormt vigtigt i alle kommuner, ikke mindst Aarhus, og alt det beton der er i det nuværende stadion er noget af det værste byggeaffald næstefter asbest. Så hvis man kan genbruge en del af tribune elementerne, så sover byrådspolitikerne bedre om natten. Men kan de ikke bruges til er atletikstadion eller lave tribuner på Risvangen i stedet?

Tænker helt sikkert at så meget af det nuværende stadion skal genbruges et andet sted i byen, og enten som du selv nævner det til et nyt atletik stadion eller riisvangen. Vsk kunne også være en mulighed.

Det ville være dumt andet da der vil være meget gavn af alle de sæder, og selvom det virker ubrugeligt for os fans så er der jo en del genbrugeligt i alle de sæder og materialer derude..

Så håber da også at det indgår i tanken når man eksempelvis skal lave et nyt atletik stadion i området..

Svar #28
Det stadionforslag bør automatisk diskvalificere det bureau. Hold kæft en omgang lort. De forstår sig jo tydeligvis ikke på et fodboldstadion. De er sikkert gode til mange ting, men lige her håber jeg de allerede nu er dømt ude. Hold kæft et selvmål at præsentere sådan noget.

Svar #29
Det bør ihvertfald være 100 procent klart at ikke alle i processen har et fornuftigt forhold til hvad det er der kræves af forbedringer på stadion.
Det forslag der er ihvertfald ikke noget der giver den billige langside mere læ for vind og vejr.
De skulle lige tøjres til et par sæder helt nede ved banen i den næste regnbyge der varer 2 1/2 time............
AARRGGHH!!!!!!
Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Svar #30
I Bratislava er de ved at bygge et ret fedt stadion til anslået 450 mio. kr. Plads til 22.500. Det ser ret fedt ud og med et godt dækkende tag. Det er måske inklusiv det der højhus, som jo ikke er aktuelt for os: New Tehelne Pole - Bratislava - The Stadium Guide

Svar #31
I Bratislava er de ved at bygge et ret fedt stadion til anslået 450 mio. kr. Plads til 22.500. Det ser ret fedt ud og med et godt dækkende tag. Det er måske inklusiv det der højhus, som jo ikke er aktuelt for os: New Tehelne Pole - Bratislava - The Stadium Guide

Og det ser ud til at være hævet en etage, så der er p-kælder nedenunder. Det er nok en ret dyr løsning, og kræver måske flere års eksil fra stadion alle, men giver god mening ifht at kunne bruge de øvrige arealer bedre end til p-plads.

Svar #32
Grundet vejret og Superliga sæsonens planlægning, så håber jeg at man kigger lidt mod de øvrige kølige lande, og hvordan de har forsøgt at skærme tilskuere og banen fra det værste vejr. Hvis de har en god oplevelse i østeuropa, så får vi det nok også i Danmark.

Svar #33
De der priser, hvor sammenlignelige er de lige?

Jeg tænker, det er billigere at bygge et stadion i Slovakiet end i Danmark, men måske jeg tager fejl.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #34
De der priser, hvor sammenlignelige er de lige?

Jeg tænker, det er billigere at bygge et stadion i Slovakiet end i Danmark, men måske jeg tager fejl.

Ingen idé. Der er nok rigtig mange faktorer. Måske de også skulle købe grunden. Og så det der højhus. Det var nu mere selve stadion jeg tænkte på. Det ser ret fedt ud og har den rette kapacitet ca.

Svar #35
Det er faktisk et super fedt stadion!
Godt dækket af tag/side
Flot konstruktion
2 delt (Jn prioriterede vigtigheden af dette tidligere)
Plads til p kælder under stadion.
Hvis man kunne fjerne hotel og bruge pengene på et glide tag der kunne lukke helt af så ville det være optimalt.

Spørgsmålet er bare om det bliver for omfattende og dyrt, og om prisen generelt bliver for høj!
Det kunne være fedt hvis man havde et estimate på hvad et stadion måtte koste.
De stadions jeg har undersøgt til 22-25 k
Har kostet mellem 300-500 millioner
Og hvis vi tager det højeste beløb og trækker de 50 mill som agf har lovet til V. I. P så er det stadigvæk 450 mill..

For at lempe prisen kunne vi med F&Ms genbrugs politik få travhestene til at grave jord væk og cykel folkene til at kører med materialer, nu hvor vi er igang med skøre ideer..

Svar #36
Til sammenligning af et nordisk stadion så koster,  Swedbank/Eleda stadion i Sverige, som dagligt huser Malmö omkring 492 millioner kroner.
Bygget i 2009
"Stadion er 27 meter højt og rummer 21.000 siddepladser eller alternativt 18 000 siddepladser + 6 000 ståpladser, samt 144 pressepladser.

Svar #37
Swedbank 2.0 kunne være fedt. Gennemført stadion. 2 delt, men med stor stå endetribune. Blot taget gik lidt længere ind, så er lykken gjort for mig :)

Svar #38
Det kunne også være fedt hvis Århus tænkte større og gik efter et overdækket stadion som kunne bruges som koncert og messe hal udover fodbold delen. Har fundet et eksempel fra Tyskland, hvor man godt kunne skalere det ned i halv strl.

Svar #39
Det tror jeg da absolut også er i overvejelserne, hvis ikke decideret i planerne.

Svar #40
Det kunne også være fedt hvis Århus tænkte større og gik efter et overdækket stadion som kunne bruges som koncert og messe hal udover fodbold delen. Har fundet et eksempel fra Tyskland, hvor man godt kunne skalere det ned i halv strl.

Hvis man ser på brugstiden for et fodboldstadion så bliver det brugt 20-25 ud af 365 dage om året eller 6-7% af tiden. Det er en af de største udfordringer ved at investere så mange penge i et stadion at det næsten aldrig bliver brugt, så tanken om at kunne bruge det til andre ting er helt sikkert i tankerne hos kommunen. En brugstid på over 25% må være en ambition, så koncerter EM og VM mesterskaber i svømning, ishockey, håndbold, basketball eller andet der vil kunne fylde stadion i flere uger, ville gøre økonomien i stadion mere realistisk, selvom den store donation har gjort økonomien mindre problematisk.

Der er dog nogle udfordringer ved at kunne konvertere stadion til en multihal:
  • Græsset, kan som udgangspunkt ikke tåle at man lægger et gulv hen over til messer, koncerter, håndboldkampe eller lign.
  • Dagslyset bliver begrænset så græsset får vanskelige vækstbetingelser.
  • Det bliver hurtigt et tema med kunstgræs, eller at kunne køre græsset ud (men hvor hen?)
  • Et mobilt tag øger vægten voldsomt, og dermed bliver tagkonstruktionen stor og dyr (hurtigt 50 mio ekstra)
  • Taget bør ligge ca 40 meter over banen, for at undgå at bolden rammer, så et nedskaleret stadion vil alligevel blive stort.

Men det er ikke uløseligt, så det vil helt sikkert blive overvejet.

Svar #41
Du kan roligt regne med græstæppet på et nyt stadion bliver hybrid, om det så bedre kan tåle belastningen ved mere brug, ved jeg ikke.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #42
Ved ik helt hvordan man citere beklager.
I forhold til hybrid græs som jo ville være optimalt ved eks. Græstæppe der skulle rulles ud, er der en dansk udbyder der skulle være førende inde for hybrid græs.
De har blandt andet leveret græs til Brøndby stadion og VM 2018.
De skriver følgende om hybrid græs

Resultatet er blevet Mixto – et hybridgræssystem, der bibeholder de naturlige spilegenskaber fra naturligt græsunderlag, men i en stærkere, ”armeret”
og mere stabil udgave.

Mixto systemet gør det muligt at øge spillefrekvensen med helt op til 3 gange (sammenlignet med normalt græsunderlag), og sætter således nye standarder for, hvad der er muligt på en ”naturlig” fodboldplæne i forhold til slitage.

Men det nye NKI hybridgræs-system opnår man et meget slidstærkt underlag, samtidig med at den naturlige spilleoplevelse, som fodboldspillere værdsætter, bevares til fulde.

Så mon ikke det kunne være en god løsning til et stadion der skulle overdækkes og benyttes til andet en fodbold.
Hvordan det fungere ift til den manglende sol ved jeg ikke.

Svar #43
Direktør blev Trine Skammelsen Erfaren direktør på plads: Her er chefen for det nye stadionprojekt | stiften.dk

AARHUS: Trine Ribergaard Skammelsen hedder projektdirektøren for Vision Kongelunden, det store projekt der skal omdanne området ved stadion til et stort, rekreativt område. Det fortæller Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

Svar #44
Nogen der ved hvad der kom ud af magistratsmødet, hvor Kongelunden var på dagsordenen? Mener det var i mandags.

Svar #45
Der er et kort referat paa Kommunens website: Referat Magistraten 03-02-2020

Især den vedhæftede hensigtserklæring gør det meget klart, at et nyt stadion er helt centralt for donationen fra Lind Invest og Sallingfonden, hvis dette ikke allerede var klart.

Svar #46
Ifølge tidsplanen ser det ud til at det hele skal være færdigt i 2026. Det er måske en stram tidsplan hvis det er hele området der skal være klar. Dog kan de første anlægsarbejder begynde 2021-23 og hvis man går ud fra at de starter med stadion, som bliver det største delprojekt og som kræver mest plads og maskiner, så kan man håbe at det står færdigt til sæsonstart 2024. Nu ved jeg ikke hvor lang tid det tager at bygge et stadion fra man går i gang med første spadestik, men det er nok for meget af det gode, at håbe på man kommer i gang med stadion så det kan stå færdigt i 2023. Men man kan da krydse fingre. Nu er man ihvertfald i gang med den reelle proces.

Men meget betryggende med de ord omkring stadion i hensigtserklæringen. Der er virkelig fokus på at det skal være et rigtig fodboldstadion med fokus på fodboldoplevelsen.

Svar #47
Den hensigtserklæring er ganske enkelt så smuk læsning.

Jeg håber ikke der går politik i den igen, så der bliver bagt rævekager og stadion bliver syltet eller nedprioriteret med en eller anden varmluftsforklaring.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #48
Den hensigtserklæring er ganske enkelt så smuk læsning.

Jeg håber ikke der går politik i den igen, så der bliver bagt rævekager og stadion bliver syltet eller nedprioriteret med en eller anden varmluftsforklaring.

Hvis det sker så tror jeg Salling og Lind trækker sig og så har kommunen intet. Det er ganske enkelt en mulighed som kommunen ikke kan misse. Og med en stærk borgmester i førerstolen på projektet, så skal det nok gå. Hensigtserklæringen er også meget specifik på en stram tidsplan med datoer der skal overholdes så snart projektplanen er klar. Det skal resten af 2020 gå med herunder borgerinddragelse og eksperter osv. Jeg tror ikke Salling og Lind gider noget fnidder, så processen skal køre snorlige.

Svar #49
"et nyt, banebrydende og smukt stadion"

Det er et smukt og 'løbebanebrydende' udsagn!

Et godt dokument at kunne finde frem, hvis der skulle gå fnidder i den. Jeg tror dog, at risikoen for at stå med skylden for at miste en halv milliard donorpenge kan virke meget disciplinerende på alskens godtfolk fra cykelromantikere, løbefreaks og hesteelskere...

Nøøøj, hvor er det spændende på den fede måde, det her.

/W

Simple Audio Video Embedder