Spring til hovedindholdet
Emne: Stadion ønske-/drømme-tråden (Læst 8187 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Stadion ønske-/drømme-tråden

Svar #100
UEFA har en "guide til kvalitets stadion":
https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/EuroExperience/competitions/General/01/74/38/69/1743869_DOWNLOAD.pdf
bagerst er der et par pris eksempler, hvor mange også kan se hvor stor en procentdel fx. taget udgør af anlægsudgiften. For et ikke overdækket, er det op til 19 %.
mht. udnyttelses grad - Hvis der skal afholdes flere koncerter og andre arrangementer, kan det vel blive nødvendigt med kunstgræs? FCK har netop fået ny hybridbane i parken, er der nogen der ved om de forventer at kunne holde flere koncerter, uden at udskifte græstæppet ?

Svar #101
Malmø havde sidste år i Allsvenskan snit på 16.850, hvilket jeg mener er realistisk at sammenligne sig med. Vores opland er endda større, og kan vi bevare hypen i byen/Østjylland, og begynde at trække lidt bredere, og få flere "måske" fans med, er det bestemt ikke urealistisk. Vi skal huske at vi pt mister mange slut efterår start forår pga elendige forhold.

Svar #102
Jeg er meget sjældent uenig med JN, men det er jeg i mht. tilskuersnittet.

Som jeg har argumenteret for tidligere, har jeg mere end svært ved at se AGF trække et snit højere end BIF og med samme niveau som FCK og det kører da helt af sporet, når JN mener, det kan lade sig gøre uden at være mesterskabskandidat.

Kunsten er vel bl.a. også at hæve tilskuersnittet generelt i superligaen, hvilket ikke er helt utopisk, hvis man bl.a. skeler til Sverige. Alene hvis AGF og AaB kan flytte sig mere permanent op i top-6, så har vi basis for et slutspil med virkelig mange (tilskuer)attraktive kampe. At skære et par hold fra i bunden er nok også sundt nok, selvom det for vores skyld ikke behøver at være Silkeborg og Esbjerg, men hellere Hobro og Lyngby eller Horsens. Men vi får vel Vejle og en masse traditioner med tilbage.
JN fortalte han havde været på studietur i Sverige og hvis jeg husker rigtigt nævnte han det ifb med at man deler marketing op i B2B og B2C, hvor B2C jo så handler om tilskuerne og altså et endnu større fokus på at hive folk på stadion. Et nyt stadion og gode sportslige resultater vil selvsagt give meget og er forudsætninger for for alvor at øge tilskuertallet, og ø når man skeler til Sverige er der vel ikke noget der siger at AGF ikke skulle kunne have 15.000 i snit. Malmø havde sidste sæson lige godt 15.000 på et stadion med plads til 22.500, hvor de var mere med i mesterskabskampen, men hvor de også har ligget højere for et par sæsoner siden.

Spørgsmålet om tilskuerkapacitet handler selvfølgelig også om andet end vores snit, men det skal tænkes ind at belægningen er rimelig og hvordan man kan fortætte tilskuerne når der ikke kommer alt for mange. Et rimeligt mål udover gennemsnittet må vel også være at der kommer et femcifret antal mere eller mindre hver gang.

Helt enig. Og der skal selvfølgelig være et helt særskilt fokus på at tiltrække "normale" betalende tilskuere. Jeg kommer ikke selv til optakten ude foran stadion, men det er primært fordi jeg altid skal køre. Dog er det helt tydeligt at klubben har gjort meget de sidste par år for at tiltrække flere. Jeg synes det er en relativt fed fanzone, taget faciliteterne i betragtning, og det kan blive endnu bedre med en god planlægning i forbindelse med et nyt stadion. Et bedre tilbud vil helt sikkert trække nogle flere ud på stadion, såfremt det også kan være en god oplevelse i tiden op til kampstart. Og så gør det jo heller ikke noget, hvis man kan sælge en masse mad og drikke før kampen (selvom der nok er nogle beværtninger i byen der vil være trætte af det). Et så bynært stadion, med så stort et potentiale, skal bare have en fed fanzone

Svar #104
Monster idé, men hvad med grundvandsniveauet? Bliver stadion oversvømmet?
Forslag: Grav stadion 15 meter ned og lav park over tribunerne | stiften.dk
Skal stadion være højere end det nuværende?

Jeg har hele tiden tænkt man burde bruge "skrænten over mod travbanen" til noget fornuftigt og der kan det give god mening. Troede blot ikke det var nødvendigt at grave stadion 15 meter ned, for at lave den del.

I det hele taget er det spændende, hvad der kommer til at ske og i hvilken retning arbejdet går samt hvilke muligheder der opstår. Eneste problem er, at den slags arbejde går for langsomt men tænk sig, hvis jeg skal opleve et rigtig fodboldstadion som hjemmebane for Agf.

Svar #105
Monster idé, men hvad med grundvandsniveauet? Bliver stadion oversvømmet?
Forslag: Grav stadion 15 meter ned og lav park over tribunerne | stiften.dk

Teknisk kan det godt lade sig gøre at bygge langt under grundvandsspejlet, i Holland er der rigtigt mange huse der er bygget på den måde, og på Aarhus Ø og Dokk1 ligger P-kældrene også under havoverfladen. Ved f.eks. at bygge en dobbelt vandtæt væg konstruktion hvor der drænes imellem de to vægge kan man holde vandet væk fra udgravningen. Man skal så desuden forankre stadion ned i undergrunden med dybe pæle, ellers “flyder det ovenpå” som et skib.

Det er rigtigt mange penge at bruge på konstruktioner som ikke er en del af selve stadion, så det skal være fordi man mener at et sænket stadion er så meget værd at man godt kan acceptere at der stort set ikke er nogen penge til overs til det stadion man skal bygge “nede i hullet”.  

Som han selv siger, “når man kan sende folk til månen, kan man nok også finde en løsning, der holder banen tør“, og det har han jo ret i, det er dog temmeligt dyrt at sende folk til månen og også temmeligt dyrt at bygge under grundvandsspejlet, så realistisk set vil man nok ikke vælge den løsning, men hellere bruge de penge på ting der skaber mere værdi på selve stadion.

Svar #106
Det er sgu et spændende forslag at grave stadion ned, om man så må sige. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at udover dén med grundvandsspejlet, så bliver der også en logistisk udfordring i forhold til at spærre park og tribunetag(!) af på kampdage. Og hvem har ansvaret, når en eller anden fuld familiefar styrter ned i hullet en sommersøndag, med to øl for meget og 2% opmærksomhed for lidt?
Sætter man hegn op er en del af æstetikken allerede solg - jeg kan ikke se, at denne har gang på jord. Desværre, for ideen er faktisk ret fed :-)
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #107
Dokk1 kostede 1,2 mia kr. og ca. 1/3 af de penge gik til at etablere parkeringskælderen som går ca. 10 meter ned under vandspejlet. Stadion er i omfang ca. 4 gange så stort som Dokk1 og skal i følge forslaget stikke ca 1/3 længere ned under vandet, det ville hurtigt komme op over 1/2 mia kr. bare for hullet, og så er der ikke engang råd til at putte Silkeborg Stadion ned i hullet bagefter.

Desuden er der det moralske i at køre alt det jord væk med store diesel lastbiler og hælde så meget beton ned i et hul i jorden bagefter, når det ikke er nødvendigt. Det er en meget lidt bæredygtig model og alene af den grund vil politikerne fravælge den løsning, selv hvis den var gratis.

Svar #108
Jeg tror heller ikke det har nogen gang under jord (om man så må sige. Det er en dyr og besværlig løsning, der ikke løser et uoverstigeligt æstetisk problem. Mon ikke der også vil være nogle problemer med sikkerheden hvis der opstår brand eller stadion skal evakueres.

Svar #110
Jeg ved ikke om jeg synes det er kønt, men det farvespil på silkeborg stadion gør at det ikke ser gabende tomt ud når der mangler tilskuere til ikke udsolgte kampe.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #111
Jeg ved ikke om jeg synes det er kønt, men det farvespil på silkeborg stadion gør at det ikke ser gabende tomt ud når der mangler tilskuere til ikke udsolgte kampe.
Forlægget er Estádio José Alvalade i Lissabon: Estádio Jose Alvalade XXI – StadiumDB.com

Egentlig synes jeg det sender lidt et forkert signal om at man ikke har så mange fans, men Sporting fylder da deres stadion ganske pænt op. José Alvalade er også designet så det akustisk egner sig bedre til koncerter, det er noget jeg også håber man vil kigge på hvis man har tænkt sig at afholde flere af dem og måske giver de farvestrålende sæder god mening i den forbindelse.

Måske kunne man lave en løsning der giver noget visuelt, men mere over i blå og hvid så det ser ud som om det er AGF-fans.

Svar #112
Ensfarvede sæder, pleeeease. Ingen mønstre. Ingen bogstaver.

Farven skal helst ikke være betongrå som i dag. Men på den anden side, skal man gerne undgå noget der bliver bleget grimt af sollys (hej Farum). Den dybe AGF-blå vil være lækker. Hvis den kan holde sig pæn over tid.

Svar #113
Og så lige et blødt skumgummisæde, så det ikke er så fucking koldt om vinteren  ;)

Svar #114
Jeg synes det er rigtig fedt at følge udviklingen i debatten om et nyt stadion. Og lige nu er det jo også rart, da man kan drømme om mange fede ting.

Men, selvom det er 'kedeligt', så tænker jeg også, at det er ret vigtigt at tænke vedligehold ind i byggefasen. Det kan hurtigt blive en stor post på det årlige regnskab, hvis man skal vedligeholde et stadion gravet ned i jorden. I min verden er det vigtigt af få den rette størrelse (hvad det så end er), fokus på at lyden/larmen kommer ned på banen, vejr og klima (det skal være en god oplevelse også når det er lorte vejr, og så også den økonomiske post til vedligehold kontra det vi kan trække ind i indtægter.

Men spændende, det er det.

Svar #115
Ensfarvede sæder, pleeeease. Ingen mønstre. Ingen bogstaver.
Hvorfor? Jeg kan godt lide, at stadion udtrykker noget; også når der kun er halvfyldt.

Svar #116
Her er lidt inspiration til det nye stadion:

Jeg er særligt fascineret af Marina Bay stadion i Singapore, hvis man placerer banen på en tømmerflåde, så er man ude over grundvandsproblematikken, til gengæld ville nogle skeptikere måske hævde at man så bare har udskiftet løbebanen med en voldgrav. :o

Svar #117
Her er lidt inspiration til det nye stadion:

Jeg er særligt fascineret af Marina Bay stadion i Singapore, hvis man placerer banen på en tømmerflåde, så er man ude over grundvandsproblematikken, til gengæld ville nogle skeptikere måske hævde at man så bare har udskiftet løbebanen med en voldgrav. :o

Jeg synes personligt bedst om nr. 1. Så kan letbanen få en rute gennem Kongelunden - det er helt perfekt!

Svar #118
Jeg er klart til det Sydafrikanske stadion. Ca. 1 mio. siddepladser, heraf flere med front mod banen 😄

Svar #119
Er der nogen der har en update på arbejdet i fokusgruppen pt? Er det "on track" eller er alt sat på pause pga Coronakrisen?

Svar #120
Er der nogen der har været ude og se til vores nye bane? Imens vi venter på et nyt stadion vil det være rart at vide at den nye bane fungerer efter hensigten.
Hamborg
Jeg håber men tvivler, det er jo AGF det her

Svar #121
Er der nogen der har været ude og se til vores nye bane? Imens vi venter på et nyt stadion vil det være rart at vide at den nye bane fungerer efter hensigten.

Mon ikke. Ikke særlig meget regn siden den blev anlagt. Godt med sol og ingen brug. Den bør være i topform.

Svar #122
Mon ikke. Ikke særlig meget regn siden den blev anlagt. Godt med sol og ingen brug. Den bør være i topform.
Men ærgerlig timing for AGF. Den gamle bane ville også være i form til de næste kampe der kommer og klubben kunne have sparet sig for en stor ekstraregning, lige nu hvor der ingen indtægter er. Men jeg er klar over, at baneproblemerne ville opstå igen i november/december, så den skulle jo lægges om på et tidspunkt. Dog pinligt for leverandørerne, at en bane kunne vise sig ubrugelig allerede efter 4 måneders brug. Den blev jo anlagt sidste sommer.

Svar #123
Græsset på Aarhus Stadion, når superligaen starter igen..

Svar #124
Græsset på Aarhus Stadion, når superligaen starter igen..

Er det Patrick Mortensen jeg kan se der?

Svar #125
Det ligner nu mere Bror Blume

Simple Audio Video Embedder