Spring til hovedindholdet
Emne: Artikler om spillerne og klubben 2020 (Læst 12907 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Artikler om spillerne og klubben 2020

Svar #50
5 mio er meget DIks - men også en kvalitetsspiller, mon ikke man kunne lande på 2-3 mio med lidt held?
Det er svært at sige hvor god han er og hvor meget han er værd, men på papiret burde det være en kvalitetsspiller - hollandsk U-landsholdsspiller, solgt for et pænt beløb til Italien, CL-kampe for Feyenoord... En del mere fancy end fx Højer der kom som reserve i Lyngby kan man sige, uden dermed at kunne konkludere at han så kunne blive en tilsvarende endnu større forstærkning på højre back. Men hvis den kunne lande på et par millioner så der også er til en god løn, lyder det ret interessant. Og måske er han også en håndfuld millioner værd. Det er fantastisk at vi i det mindste er nået derhen hvor vi godt kan overveje at smide lidt penge for den rigtige spiller uden at strække budgettet til det yderste.

Munksgaard har i øvrigt været ganske god også på det seneste, måske er der også lidt gevinst her af at have en så god spiller til at begynde at presse ham.

Svar #51
Ja super fedt vi er nået dertil hvor vi henter en hollænder med Ulandskampe og fortid i Fiorentina og Feyenoord.  Og ja Munks var virkelig stærk i efteråret. Vel bedste for ham personligt.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #52
Ja super fedt vi er nået dertil hvor vi henter en hollænder med Ulandskampe og fortid i Fiorentina og Feyenoord.
Det er vel heller ikke helt der vi "er"? Vi kan hente Diks, fordi han i lang tid har være i et skadeshelvede. Uden skaderne havde vi aldrig været i nærheden. 

Gad vide, om Martin J. egentlig har været inde over den her aftale via sit netværk i Fiorentina?

Svar #53
Enig - men synes stadig det er et stort fremskridt. Når man ser bort fra ældre over 28 vi har hentet gennem tiden, er han vel en af de af med bedst CV. Nando var også vildt.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #54
Det er sku meget sjovt men hvorfor en shop med base i Glasgow? Er det gas eller seirøst:-)

CF El Bispe

Svar #55
Det er sku meget sjovt men hvorfor en shop med base i Glasgow? Er det gas eller seirøst:-)

CF El Bispe

Der har i hvert fald været personer der har delt visitkort ud for dem i forbindelse med AGF-kampe.

Adressen i Glasgow er dog efterfulgt af et telefonnummer der hedder 12345678 - så jeg ved ikke helt hvad man skal forvente.
Jeg tør ikke være first mover på en ordre :)

Svar #56

CF El Bispe
Jeg tvivler sgu lidt på at den hjemmeside er lovlig, men jeg er ikke jurist. Først og fremmest er der ingen tydelige indikationer på et samarbejde med AGF, de påstår bare de har et tæt forhold fordi de ligger i Århus, så allerede kan der opstå en masse copyright/trademark problemer. Derudover har de kopieret Ceres' logo og skrevet AARHUS på det, hvilket næppe er noget Royal Unibrew vil sætte pris på uden nærmere aftale, og jeg tvivler også på hvor tæt op ad Batman de må ligge og stadig tjene penge på det. Dertil er siden navngivet efter en fodboldklub på spansk, den indeholder fremmedsprog under betalingsmidlerne og den ligner generelt et folkeskoleprojekt i IT.

Helt generelt er jeg ikke sikker på at de bare lige kan bruge flere af deres ting, fordi de har billeder af Graulund, bruger Backmans navn, har et MS Paint billede af Amini osv. Jeg ved ikke lige hvordan imagerettighederne fordeles i DK, men som minimum forventer jeg at både AGF og Spillerforeningen er inde over det i en eller anden kapacitet. Det virker umiddelbart også som et pænt modigt skridt at lave noget á la denne CF El Bispe hvis ikke de har tilladelse fra familien. Ikke bare i et forretningsmæssigt perspektiv, men i lige så høj grad på det personlige plan.

Jeg kan ikke udelukke at siden har lov til det den laver og alle de nødvendige tilladelser/licenser/rettigheder, men det ville koste en pæn sum penge at opnå og så tror jeg ikke man ville lave så uprofessionel en side. Særligt fordi jeg ved man kan hoppe ind på Fiverr og lignende sider, hvor man for nogle få hundrede kroner kan få en kompetent inder til at lave en basic og velfungerende side med shop og det hele. Det er nemlig en taktik rigtig mange små firmaer bruger, så hvorfor skulle de ikke også gøre det her?

Svar #59
God lir fra JN og LF med Schoubys 50 års gave:

https://twitter.com/dennisbjerre/status/1220335393993822208
Ha ha ha... den var god.

Knap så godt med de spillere der er videofilmet på en bytur i nat. Det må være op ad bakke, at være kendt - ikke nemt at flyve under radaren.

3 uger til SL premieren. De er tilgivet.

Svar #60

Ha ha ha... den var god.

Knap så godt med de spillere der er videofilmet på en bytur i nat. Det må være op ad bakke, at være kendt - ikke nemt at flyve under radaren.

3 uger til SL premieren. De er tilgivet.
Det tager jeg heller ikke så tungt men syntes det er synd, at de ikke kan få lov at gå i fred :o  :o

Svar #61

Ha ha ha... den var god.

Det er vel blot et udtryk for, at Amini vil hjælpe Links med at falde til i DK. Sociale kompetencer, you know 😆.

Svar #62

Ha ha ha... den var god.

Det er vel blot et udtryk for, at Amini vil hjælpe Links med at falde til i DK. Sociale kompetencer, you know 😆.

“Nu hvor du er kommet til Danmark Links, så må jeg hellere lære dig lidt om drukkulturen” 😆

Det kan selvfølgelig også være de sidste mest hardcore festdeltager der holdt ud efter Amini og Bundus store forlængelsesfest ;)

Svar #64
DN på canal 9 i forårs-optakt. Worth a watch!
Det må vi gi'.
Jeg er altså helt pjattet med den mand:
Den ene journalist fabler om nyt stadion, positivt regnskab, AGF på tredjepladsen og stadig med i Pokalen, og spørger så DN om han er opmærksom på det historiske aspekt.
DN: Jeg har fokust på at få holdet klar til kampen mod Randers.

You gotta love it! :-D
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #65
En af de (mange) fede ting ved David er, at han er pissehamrende ligeglad med "den gode historie", for den bedste historie er at vinde fodboldkampe.
Jeg tror på det.

Svar #66
Der er lidt reflektion omkring - og bunker af ros til - Blume ovre på Stiften, som har Robin med på lejr i Pordugal.
Artiklen "Bror Blume? Han er lige så vigtig for AGF som Mustapha Bundu" mønter sig især på Sellés' begejstring for en svært undervurderet midtbanespiller:

- Det er ikke så mærkeligt, at en spiller som eksempelvis Mustapha Bundu løber med rigtig meget af opmærksomheden fra medierne og fansene, men virkeligheden er, at en spiller som Bror Blume er mindst lige så vigtig for holdet. Han er i mine øjne en lige så stor profil som Bundu, men stikker måske ikke ud på samme måde, kommer det fra Ruben Sellés.

- Det er ofte en mode-ting, hvem der bliver fremhævet på et hold. Det er noget, der bliver skabt udefra, men internt i truppen ved alle, hvor meget han betyder for holdets succes.

Ifølge Sellés er Bror Blume en af de mest tænkende fodboldspillere, han har arbejdet med. Og det altså ment positivt.

- Han ser spillet lidt hurtigere end de fleste gør i Superligaen. Han er en lidt anderledes spiller end de andre i truppen, og også i forhold til de fleste i ligaen, fordi han har et 'first touch', man normalt ikke ser i Danmark. Men samtidig arbejder han også rigtig hårdt. Så for mig er han absolut en af holdets nøglespillere

- Han er dygtig både offensivt som defensivt. Når vi erobrer bolden, er han tit involveret, fordi han er god til at sende den første pasning af sted, der skaber overtal, og han har især et godt øje for vores kantspillere, som han mange gange i efteråret har skabt plads for, fordi han tænker hurtigt. Og når vi så taber bolden, er han altid klar på at vinde bolden tilbage igen med det samme. Han passer perfekt ind i den struktur, vi har på holdet, fordi han spiller for holdet, og ikke for sig selv, mener Sellés.

Jeg tror ikke nødvendigvis, der er så mange herinde, der decideret undervurderer Blume, men jeg kommer især til at tænke på, når Mikkel Rygaard og AGF har været vendt i medierne og herinde, til hvilket Blume nåede at udtale sig i positive vendinger omkring muligheden for.
Det afledte et par gange en sidebemærkning om, at Rygaard allerede een gang har skubbet Blume ud af startopstillingen, og måske ville gøre det igen. Men det fortæller måske i virkeligheden også to ting, som ikke for alle iagttagere virker ensidigt åbenbart; at Blume foruden en flot portion ydmyghed også besidder en stor selvtillid og overbevisning om egne evner (de to ting går ikke altid hånd i hånd), men også at Blume og Rygaard givetvis komplimenterer hinanden som 8'er og 10'er af typer, snarere end at den enes brød nødvendigvis bliver den andens død.

Med så udtalt en påskønnelse af Blume og hans vigtighed, så får det mig ikke i mindre grad lyst til at tænke mig, hvordan ham og Rygaard ville finde hinanden, hvis vi leger at sidstnævnte kunne blive en tilføjelse, når Musti er væk. Det ville jeg faktisk rigtig gerne, kan jeg mærke. Og så vil jeg huske også at påskønne Blume på de dage, hvor han ikke har været ligeså iøjnefaldende, som han trods alt nogle gange er, uanset om Bundu eller Backman løber med overskrifterne.

Svar #67
Jeg tror ikke nødvendigvis, der er så mange herinde, der decideret undervurderer Blume
Han er kommet rigtig stærkt her i efteråret men før det syntes jeg ikke han gjorde en forskel - det ses måske også i antallet af spilleminutter i sæsonen inden. Indrømmer blankt, at i sommers var jeg stor fortaler, for at hente en konkurrent ind til hans plads. På daværende tidspunkt virkede han mere som den bløde mellemvare.

Det må være langt mere spændende at diskutere hvad der har hjulpet? Er det alder, forsvar, hele holdet,kontiunitet, trænere eller noget helt andet, der har formået at rykke ham og få mere ud af talentet?

Svar #68
Jeg tror ikke nødvendigvis, der er så mange herinde, der decideret undervurderer Blume
Det gør jeg! Jeg er overrasket over Selles' udtalelser, for Blume har i mine øjne en tendens til alibifodbold i det defensive. Jeg synes han taber for mange dueller qua en lidt underlegen fysik. Jeg har faktisk sjældent ham ret højt på listen over MoM kandidater.

Men det er klart at når en mand som Selles udtaler sig så uforbeholdent begejstret, så vil jeg da tage min holdning op til moden overvejelse. :)

Svar #69
Det må være langt mere spændende at diskutere hvad der har hjulpet? Er det alder, forsvar, hele holdet,kontiunitet, trænere eller noget helt andet, der har formået at rykke ham og få mere ud af talentet?
Det er interessant at høre Sellas sige at han er en af de mest tænkende fodboldspillere han har arbejdet med, i sidste sæson synes jeg ikke han var kvik nok i sin boldomgang, det gik for langsomt og virkede ikke specielt tænkende i mange situationer. Men det viser også tydeligt hvad kampe kan gøre, for nu kan han jo nærmeste finde sine medspillere i blinde, og er måske en af de hurtigste til at vende spillet i hele truppen.

Man kunne så overveje hvor langt Hvidt, Anbo og Erlykke kan bringe det med kontinuerlig spilletid?

Svar #70

Jeg synes også han har haft stor positiv fremgang og det er bl.a. blevet ret interessant med samspillet i venstre side med Thorsteinsson. Man må selvfølgelig se på hvad der har rykket ham og andre spillere så man kan gentage og forstærke det. Det tror jeg sådan også man kan gå ud fra at de hele tiden er opmærksomme op, og det kunne så være interessant at høre deres tanker omkring det.

Jeg hæfter mig ved at Selles beskrivelse langt hen ad vejen også kunne have været af Amini - altså at han både er med til at erobre boldene og sætte angrebene i gang. Det fortæller måske dels at vi har en der kan det også når Amini er rejst, men også at en af styrkerne vi har er at der er to på midten der kan det. De er på den måde begge to-vejs-spillere selvom de måske ikke opererer lige meget begge veje.

Svar #71

Jeg synes også han har haft stor positiv fremgang og det er bl.a. blevet ret interessant med samspillet i venstre side med Thorsteinsson. Man må selvfølgelig se på hvad der har rykket ham og andre spillere så man kan gentage og forstærke det. Det tror jeg sådan også man kan gå ud fra at de hele tiden er opmærksomme op, og det kunne så være interessant at høre deres tanker omkring det.

Jeg tror også Thorsteinsson er en del af forklaringen, da han og Blume virker til at tænke fodbold på samme måde. Men den primære faktor vil jeg mene er, at Stage er solgt og NP er kommet ind.

Ikke for at tale Stage ned, men han er ikke en fantastisk pasningsspiller og ikke den mest disciplinerede spiller (men har nogle andre ret store færdigheder). Derimod er NP meget disciplineret defensivt og en ret stærk pasningsspiller. Det tror jeg har skabt en bedre balance på midtbanen og en større defensiv sikkerhed, som har givet både Amini men især Blume større ro til at koncentrere sig om det fremadrettede. Og så tror jeg bare, at vi (bevidst eller heldigt) har ramt en rigtig god sammensætning på midten, hvor spillerne komplimenterer hinanden super godt.

P.S. Jeg var også en af dem, der i sommers talte for at vi skulle have en opgradering ift. Blume. Den har jeg også måttet æde i mig selv igen.

Svar #72
Derudover er der aldrig brok fra Blume over at sidde udenfor eller blive sat i en anden rolle centralt eller på kanten, selvom han er bedst  som den mest offensive 8er af de to. Sparker også godt med begge ben, og har en fantastisk evne til at løbe de rigtige steder i boksen, ofte så han kan få et cut baglinjen.

Også fedt han anbefalede Rygaard at komme til AGF, selvom det skubbe ham selv ud af holdet - men enig der burde kunne være plads til begge.

Svar #74
Berlin i dag  :))

Svar #76
Det bliver bedre og bedre:

Anføreren trives i AGF: Har ingen exit-planer

Jeg tror sgu snart jeg revner af fryd  :D

Ja det er alle sådan nogle udtalelser der til sidst får Amini og Bundu til at kapitulere og forlænge deres kontrakter, Amini er ved at være mør Amini: Jeg drømmer om at vinde pokalfinalen med AGF | stiften.dk ;)

Svar #77

Diks

Svar #78
Han virker sgu som en fornuftig knægt :)

Svar #79
Jesper Engmann har begået en meget positiv artikel og en gennemgang af en stor del af holdet Sagt i al stilfærdighed: Hold på hat og hår, det bliver AGF's forår - AGF -...

Lidt om et par af spillerne som vi har drøftet
Jakob Ankersen har i Portugal i den grad bevist, at selv om hans aftale med klubben udløber til sommer, har han ikke tænkt sig at trække sig fra konkurrencen om spilletid, Kasper Lunding er hastigt på vej tilbage til den form, der begejstrede de aarhusianske fans sidste år i en periode, mens Gift Links ser ud til at have tilpasset sig en ny kultur og mere fysisk skandinavisk spillestil efter sit sommerskifte fra Sydafrika.

Optimismen blomstrer
Ingen profiler, som skal erstattes, ingen nye spillere, der skal integreres, men en stab, hvor alle har en fornemmelse af, at de er på et AGF-hold, der kan gå hen at vinde noget. Sagt i al stilfærdighed: Hold på hat og hår, det bliver AGF’s forår.

Svar #80
Benjamin Leander er jubeloptimist på AGFs vejene:
Twitter
Han mener at når grundspillets sidste 6 kampe er spillet så er der hhv. 4 og 5 point op til FC København og FC Midtjylland. Hvis vi kan hente så mange point ind på dem i 6 kampe, så er vi jo mesterskabskandidater!?!

Edit: Jeg var lidt for hurtig, det er en poweranking ikke en samlet stilling efter grundspillet. 

Svar #81
Benjamin Leander er jubeloptimist på AGFs vejene:
Twitter
Han mener at når grundspillets sidste 6 kampe er spillet så er der hhv. 4 og 5 point op til FC København og FC Midtjylland. Hvis vi kan hente så mange point ind på dem i 6 kampe, så er vi jo mesterskabskandidater!?!

Edit: Jeg var lidt for hurtig, det er en poweranking ikke en samlet stilling efter grundspillet. 

Jeg forstår slet meningen med den ranking. Jeg synes den forekommer en kende ubrugelig. Det ville være mere interessant at se på en simuleret pointhøst over de kommende seks kampe, hvor man tager udgangspunkt i de forskellige hold styrker fra efteråret. Derefter kan man så diskutere om det er realistisk taget transfervinduet in mente. Og så forstår jeg slet ikke at AAB kan være nummer 4 på den øjeblikkelige powerranking.

Svar #82
Jeg tror, den Powerranking er baseret ud fra xG for og i mod fra efteråret, det er de facto også en simulering ud fra holdenes forskellige styrker.

At vinterpausen med alt hvad det indebærer af nye trupper og tab af momentum, så kan ændre de stats ganske meget, er en anden snak.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #83
Leander forsøger jo alene at rangere sværhedsgraden af de resterende kampe. Her har AGF det letteste program i ligaen efter FCM og FCK. Det giver selvfølgeligt også anledning til en form for optimisme, men det betyder ikke, at AGF henter point på de foranliggende (tværtimod, for de har som nævnt endnu lettere programmer).

At placere AaB som #4 på en powerranking er lidt besynderligt, men han henviser til bookmaker-odds til de sidste kampe i efteråret og de første runder i foråret. AaB åbner mod Silkeborg, så det forklarer måske en del af det. 

Det gode spørgsmål er dog, hvem der ville være et bedre bud som nummer 4? Brøndby er svækket, men i spil. Samme sætning kunne bruges om OB. Jeg har fidus til FCN, men indtil sidste runde af efteråret var de jo et godt stykke fra at komme nær top 4.

Svar #84
Ja det er vanskeligt at oversætte hans ranking til tabelpoint, FCM får dog de maksimale 10 point pr. Kamp i ranking eller 60 i alt, det må vel kunne konverteres til maksimale tabelpoint altså 18 point i de 6 kampe. FCK får også meget tæt på 18 point (måske 16) med 59 ranking point i alt. AGF får 55 ranking point, ud af 60 det er vel 12-14 point i tabellen, det lyder måske nok lidt optimistisk.

Jeg forstår ikke helt ranking kolonnen, først troede jeg at det var klubbernes nuværende placering i tabellen FCM, FCK og AGF som 1,2 og 3 og SIF som nr. 14, men Brøndby liggerne 4’er ikke 6 er. Så troede jeg at det var slutstillingens for grundspillet med ranking pointene medregnet, men FCN slutter ikke 7’er (og AaB 4’er) når de lige nu ligger á point med Aab i tabellen, og AaB får færre ranking point. Så der er ikke rigtigt nogen mening med den kolonne. 

Svar #85
De 60 point til FCM er ikke nogen form for maksimale ranking-point. Det er 'bare' summen af deres seks modstanderes placering i Leanders power-ranking. Hvordan den er lavet er lidt usikkert, men det er vel per definition subjektivt dog med skelen også til tabel, odds, mv.

For AGF er de 55 fx summen af Randers (8) + Horsens (11) + Hobro (13) + Silkeborg (14) + OB (5) + AaB (4).

Hvis ikke Leander overvurderede OB og AaB relativt til deres nuværende placering, ville summen faktisk være endnu højere, og programmet se endnu mere overskueligt ud. (Til gengæld ville Horsens og Hobro ikke være efter Esbjerg, så måske går det lige op?).

Svar #86
AGF-træner roste samtlige spillere, men især Benjamin Hvidt | stiften.dk

Svar #87
Tipsbladet gennemgår AGF Alt om AGF: Kan holdet modstå presset og indfri forventningerne? | Tipsbladet.dk
Spørgsmålstegnet:
Kan AGF modstå presset? Nu skal det være, hvis holdet skal i top 6. Det har otte point ned til den gale side af skillelinjen, og med seks kampe tilbage af grundspillet må det ikke glippe. Men få steder vejer historiens åg tungere end i Århus.

Svar #88
Rasmus Monnerup savner at der er en af talenterne der bliver en fast del af start 11 i AGF:

Superliga Preview #4 - En anderledes transfer special — Mediano

Det kan man kun give ham ret i og med Tingagers lidt vaklende opstart kunne det godt blive Hausner, eller med Hvidts fantom opstart kunne han måske sende NP på bænken, Bundu har muligvis brug for at Lunding nupper pladsen fra ham for at komme op på næste niveau, eller Ammitzbøll kunne pludselig ramme en scoringsstime og sende Mortensen og Helenius ned i hierarkiet?

I hvert fald ville det være en drøm at få en af DM vinderne fra U17 ind i start 11 fast, nu er der en hel masse rutine at læne sig op ad, så det kan godt lade sig gøre, de skal bare tage det sidste skridt i deres udvikling.

Svar #89
Det er jo også lidt tilfældigheder der afgør hvornår talenter bliver faste i start 11. Var Lunding venstre kant havde vi måske aldrig købt Jon, men spillet ham i stedet for. Nu spiller han så uheldigvis samme plads som Bundu og den kamp er der ikke nogle spillere i Superligaen der vinder.

Og med Hvidt og Duncans fremgang er det ikke sikkert vi overhovedet skal hente en erstatning for Amini. Vi smider bare en af dem ind i start-11.

Så jeg er overhovedet ikke nervøs for talenterne. De er stadig unge og rykker støt tættere på start 11. Og mon ikke vi ser et par stykker som faste startere efter sommerferien.

Svar #90
Jeg er ligesom Holmertz, meget fortrøstningsfuld, når det kommer til den generelle implementering af egne talenter inden for de næste par sæsoner.
Som David også har sagt flere gange tidligere, så har 00-årgangen været med omkring førsteholdet i lang tid (cirka tre år).
Det medfører at man helt automatisk kan få følelsen af, at én eller gerne flere af især Lunding, Hausner og Hvidt burde have bidt sig fast i start elleve, dette på trods af at de stadig blot er henholdsvis 20, 19 og 19 år gamle.
Lad os se hvordan det ser ud til begyndelsen af 21-22 sæsonen. Til den tid er Lunding lige fyldt 22 (17/07), Hausner er 21 og Hvidt ligeledes 21 - der er altså stadig god tid, for de tre der har været med siden vinterpausen 16-17. Det vigtigste er trods alt at de fortsat udvikler sig i et pænt tempo - noget som jeg synes har været tydeligt det sidste år især.

På den korte bane ser jeg, ligesom T-Knogle, Hausner som den med de største muligheder for at tage en startplads først, da det er ham med den mindst stærke konkurrent; Tingager. Derudover så synes jeg personligt, at Kasper Lunding er den spiller med den mest spændende pakke, og jeg er af samme årsag ikke synderligt bekymret for tomrummet efter det forstående salg af Bundu. Jeg tror ikke det er et spørgsmål om Lunding er god nok til arven, men "blot" hvor lang tid han skal bruge på at levere på et stabilt højt niveau hver uge. Derfor håber jeg naturligvis, at en mand som Gift Links kan være med til at øge konkurrencen i en sådan grad, at processen fremskyndes hos Lunding.

Svar #91
Det her er jo hybris i uhyggelig grad, så jeg må hellere få skrevet det, inden AGF taber til Randers:

De seneste fem år ar Sønderjyske, Lyngby og Esbjerg alle fået medaljer. Det fortæller to ting: For det første, når de kan, hvorfor skulle AGF så ikke kunne? For det andet, at det kan være sværere at forblive i (sub-)toppen end at nå den.  På mange måder er AGFs sæson næste år derfor vigtigere end denne sæson, i hvert fald på den måde, at det måske er vigtigere at nå top 6 endnu engang, end om klubben bliver #3 eller #5 i år.

AGF spillede et rigtigt stærkt efterår, ja, faktisk så stærkt et efterår, så det med rette kan diskuteres, hvor langt klubben kunne nå, hvis man kunne holde kadencen (fra efter de første fem kampe) over en hel sæson.

Det ser ud til, at Danmark ender sæsonen i UEFAs top 15. Det betyder, at næste sæsons sølvvindere også skal spille Champions League-kval, om end med en meget vanskelig vej mod gruppespillet. Til gengæld vil de, og for den sags skyld også pokalvinderen (evt. #3), have en ret fornuftig vej mod gruppespillet i den nye UEFA-turnering, der starter sommeren 2021 (de kan også nå Europa League, men det vil være sværere). Kan AGF udfordre, om ikke mesterskabet, så top 2 eller top 3, så er der altså potentielt rigtigt interessante sidegevinster.

Økonomien er også på ret kurs, så AGF kan få regnskabet til at løbe rundt uden spillersalg. Europæiske gruppespil, enten i den store liga eller bare i den nye tredje division, vil give vigtigere ekstra knaster i kassen.

Hvad er så min pointe? Jo, det virker som om, at mange tager for givet, at nøglespillere skal sælges fra senest til sommer. At Bundu *skal* afsted, så han ikke selv går gratis året efter. Jeg er ikke sikker på, at jeg er enig i, at det vil være det bedste for AGF, især ikke hvis økonomien i et salg allerede er begrænset af kort tid til kontraktudløb.

Måske er der både sportslig og økonomisk fornuft i at satse butikken og ride den nuværende bølge - som man har brugt et par år på at bygge op - helt ud over en ny, fuld sæson?

Svar #92
Jeg er heller ikke synderligt bekymret for talenternes fremtid lige i øjeblikket, men nogle gange kan jeg altså også more mig lidt over hvor hurtigt forventningerne til AGF bare skyder i vejret fra omverden: I løbet af 6 mdr. er forventningen gået fra at vi lister os ind på en 5. eller 6. plads, uanset midlerne der anvendes, til at vi nu helt sikkert skal have den bronzemedalje og vi også skal have talenter i start-11'eren mens vi bliver 3'er.

Nogle gange må medierne sgu også slappe lidt af, for man kan altså ikke det hele på en gang. Vi havde et flot regnskab og får sandsynligvis endnu et godt et efter denne sæson, men det betyder jo ikke at man matcher FCN på talentudviklingen og samtidigt sparker BIF ned ad ranglisten i Superligaen. Faktum er stadigvæk at vi ikke har slået FCK i 10 år i ligaen, at vi er fucking dårlige mod Randers, at BIF altid vil være en benhård kamp uanset hvor ringe et eller begge hold er og at FCM bare er et godt stykke foran på alle parametre. Den 3. plads er bestemt ikke hjemme, for der skal altså lige spilles 16 kampe mere -10 af hvilke er mod de sværeste modstandere i ligaen - og det er et pres vi har 0 erfaring i at håndtere. Skal vi så også lade folk med fødselsdato lige før dette årtusinde styre showet kan det sgu godt blive en hård omgang.

Fra næste sæson bliver det nok en anden snak, for jeg forventer at der bliver købt fra en højere hylde til enkelte pladser fremfor en bred vifte af spillere. Flere af de unge har jo også vist at de kan være med hvor det er sjovt, men der kan og skal ikke være gratis pladser fordi man er Århus-dreng. Lige nu er kontinuerlig Top 6 vigtigere end at skrive talentudvikler på CV'et, selvom det selvfølgelig heller ikke skal negligeres. Men med 12 hold i ligaen bliver det betydeligt sværere at nå de faste pladser fordi det bliver langt vigtigere at slå bundholdene og de andre Top 6 kandidater når ligaen knækker midtover.

@Mikkel_K
Hvis ikke Bundu sælges, så er det fordi han har forlænget. Han kan nemlig ikke alene med sig selv give AGF over 20 mio. i ekstra indtægt, for så mange penge er der simpelthen ikke at spille om i Superligaen. Europæisk gruppespil kan man altså godt pakke langt væk, for det kan hverken FCM, BIF eller nogle af de andre 3'ere gennem tiderne finde ud af, og så kan vi sgu nok heller ikke. Forudsat vi overhovedet kommer i nærheden af den tredjeplads.

Bundu blev hentet gratis på fra den 8. "bedste" engelske række og er med al sandsynlighed pænt langt nede i lønhierakiet fordi han forlængede et halvt år efter vi hentede ham (december 2016). Det er alt for god en forretning at sælge ham, selv hvis det ikke bliver en rekordhandel, bl.a. fordi han har talentet til at en videresalgsklausul nok skal blive aktuel på et tidspunkt.

Svar #93
@Mikkel_K

De seneste fem år ar Sønderjyske, Lyngby og Esbjerg alle fået medaljer. Det fortæller to ting: For det første, når de kan, hvorfor skulle AGF så ikke kunne? For det andet, at det kan være sværere at forblive i (sub-)toppen end at nå den.  På mange måder er AGFs sæson næste år derfor vigtigere end denne sæson, i hvert fald på den måde, at det måske er vigtigere at nå top 6 endnu engang, end om klubben bliver #3 eller #5 i år.

At de 3 hold alle har haft en nedtur efter sportslig succes, er med garanti resultatet af, deres økonomi ikke er til topfodbold. Her har AGF, større sandsynlighed for at kunne gentage en topplacering.
Derfor er det også pokkers vigtigt, PC begynder at få nogle rigtige store salg i hus, så afstanden til i første omgang BIF bliver reduceret endnu mere og afstanden øges til klubber som AaB og OB. Lige nu er det økonomiske midterfelt stadig så tæt, at det ikke i sig selv afgør om du ender i top 6 eller ej, med andre ord margen for fejl er meget lille.

Her må jeg bare gentage, Bundu er suverænt det største salgsaktiv pt. At satse på europæisk succes er imo ikke en farbar løsning, dertil er vejen til de helt store penge - gruppespillet - belagt med alt for store forhindringer.
Den mere "sikre" vej vil være spillersalg. Spillersalg er også den vej, FCM har valgt på vejen til deres nuværende succes og som FCK også i høj grad har brugt og bruger.

Svar #94
Ja alle (læs mange) kan blive nr 3 en enkelt gang på 20 år, og derfor er der heller ingen garanti for top6 næste år til AGF, selvom vi skulle blive nr 3 i år.

OB og EfB havde en flot sæson sidste år, og OB kunne godt have taget medalje der, nu blev det EfB. og typisk i år er EfB på vej i 1 div vor 4 gang (og de har vist endda to gange bronze på 20 år eller var det fjerdeplads). OB ligger nr 9

Svar #95
Videresalgsklausulen er naturligvis interessant også for den fremtidige forretning, men det bliver ikke ét salg på fx 20 mio. kr.,  der kommer til at gøre en forskel for AGF.

Dét, der gør en forskel, er, at man kan etablere sig som en naturlig del af top 6, måske endda top 4. Lige nu har man forudsætningerne.

Der skal mange penge på bordet for at opgive dem.

Svar #96
Videresalgsklausulen er naturligvis interessant også for den fremtidige forretning, men det bliver ikke ét salg på fx 20 mio. kr.,  der kommer til at gøre en forskel for AGF.

Dét, der gør en forskel, er, at man kan etablere sig som en naturlig del af top 6, måske endda top 4. Lige nu har man forudsætningerne.

Om Bundu forlader os til sommer for 20-30 mio. eller næste sommer gratis, ændrer ikke på, at han kommer til at efterlade et hul. Så at vente med at sælge ham er bare at udskyde det uundgåelige. Og så synes jeg om ikke andet, at vi ligeså godt kan få ham skudt af, få nogle penge, og få kørt de næste i stilling. Det må være den naturlige cyklus i en klub af vores kaliber og størrelse. Og selvom 20 mio., hvis det er det, vi kan få til sommer, ikke lyder af meget, så skal han selvfølgelig stadig afsted. 20 mio. kan helt sikkert gøre en forskel. Bare se hvad vi har kunne udrette med Stage-pengene: Eskelinen, Poulsen, Links, Gersbach, Diks, Helenius, Thorsteinsson (ja, nogen af dem var her, inden han blev solgt, men mon ikke man havde regnet med et salg).

Dét sagt, så kan jeg godt forstå, man holdte på Bundu i dette transfervindue. Kunne vi nå en 3. plads i år ville det være en fantastisk historie, og jeg tror virkelig klubben ønsker at give sig selv og fansene den succes-oplevelse. Men selv hvis vi skulle blive nummer 3, så tror jeg også godt, de er klar over, at træerne ikke vokser ind i himlen. Dertil er både JN, PC og DN tilpas pragmatiske og kyniske.

Svar #97

Om Bundu forlader os til sommer for 20-30 mio. eller næste sommer gratis, ændrer ikke på, at han kommer til at efterlade et hul. Så at vente med at sælge ham er bare at udskyde det uundgåelige. Og så synes jeg om ikke andet, at vi ligeså godt kan få ham skudt af, få nogle penge, og få kørt de næste i stilling. Det må være den naturlige cyklus i en klub af vores kaliber og størrelse. Og selvom 20 mio., hvis det er det, vi kan få til sommer, ikke lyder af meget, så skal han selvfølgelig stadig afsted. 20 mio. kan helt sikkert gøre en forskel. Bare se hvad vi har kunne udrette med Stage-pengene: Eskelinen, Poulsen, Links, Gersbach, Diks, Helenius, Thorsteinsson (ja, nogen af dem var her, inden han blev solgt, men mon ikke man havde regnet med et salg).

Dét sagt, så kan jeg godt forstå, man holdte på Bundu i dette transfervindue. Kunne vi nå en 3. plads i år ville det være en fantastisk historie, og jeg tror virkelig klubben ønsker at give sig selv og fansene den succes-oplevelse. Men selv hvis vi skulle blive nummer 3, så tror jeg også godt, de er klar over, at træerne ikke vokser ind i himlen. Dertil er både JN, PC og DN tilpas pragmatiske og kyniske.

En tredjeplads og dermed EL kval er også helt ekstremt værdifuldt for PC i forhold til hvilke spillere han kan tiltrække, og hvilken løn de skal have. Det er helt sikkert at han kan tiltrække spillere fra en anden hylde hvis det lykkes at fastholde den nuværende placering, og dermed kan han måske finde en Bundu og en Amini erstatning som ikke er helt så langt fra deres niveau. Det kan også være at han vil have nemmere ved at skrive en ny kontrakt med en eller begge de to, hvis de kan se muligheden for at komme ud og spille europæiske kampe, derved kan de tiltrække sig interesse fra andre klubber end dem der kigger i superligaen, og måske springe direkte til en klub i en af de store ligaer, i stedet for at ende i Belgien eller Tyrkiet.

Svar #98

Afgørende for at du kan etablere dig i top 6 er økonomi og nej lige nu har AGF ikke en økonomi som gør, vi kan forvente, AGF blive en kontinuerlig top 6 klub. Det viser AaB og OB med alt tydelighed.
Det vil kræve et endnu højere økonomisk tempo end det nuværende, hvilket JN også er helt klar over og derfor har gjort et nyt stadion til at være afgørende for, økonomien kan vækste i det tempo.
Men nyt stadion gør det ikke alene, der SKAL store spillersalg til og selvfølgelig gør et Bundu salg det ikke alene, der skal endnu flere til og i et mere kontinuerlig tempo.

Svar #99
Men nyt stadion gør det ikke alene, der SKAL store spillersalg til og selvfølgelig gør et Bundu salg det ikke alene, der skal endnu flere til og i et mere kontinuerlig tempo.

En sjov tanke. Hvem bliver solgt hvornår og for hvor meget?

Sommer 20/21
- Bundu (30 mio.)
- Højer (5 mio.)
Vinter 20/21
- Tingager 5 mio. - der skal gøres plads til Hausner før eller siden, og Tingager er bestemt ikke kommet for at sidde på bænken)

Sommer 21/22
- Diks/Gersbach (14-21 mio.)
- Thorsteinsson (21 mio.)
Vinter 21/22
- Duncan (21 mio.)

Sommer 22/23
- Hausner (14-21 mio.)
- Poulsen (5 mio.)
- Links/Lunding (14-21 mio.)

Det er sikkert ingenlunde den rækkefølge, de bliver solgt i. Eller til de priser. Og nogle af dem ender sikkert heller ikke med at slå igennem. Men uanset hvad er der nok med salgsobjekter, og vi kommer helt sikkert til at opleve en stor løbende udskiftning i truppen. Alt andet ville være unaturligt, når man bygger setuppet op omkring at have unge talenter på en stor del af pladserne.

Men kan vi hive 20-30 mio. ind i transferindtægter pr. sæson ville det også være rigtig flot og helt nye tider for AGF. Det skulle selvfølgelig gerne ende med at blive endnu større beløb på sigt.

Simple Audio Video Embedder