Spring til hovedindholdet
Emne: AGF i top 6 - matematisk sikring+opfølgning. (Læst 8716 gange) forrige emne - næste emne

Sv: AGF i top 6 - matematisk sikring+opfølgning.

Svar #100
Der er da noget helt galt med slutprogrammet, Stig: Lyngby står til seks resterende kampe, Randers til otte etc, hvor alle kun har fem. Og det er vel også lidt unfair, hvis Hobro skal spille mod både Brøndby og Lyngby i sidste runde, ikke? Det er vel kun i skak, at nogle spiller simultan, og det plejer kun at være de bedste, der gør det - ikke dem, der kæmper for at holde snuden oven vande (hej Hobro!) 🙂
@Jakob Marschner‍ 

HAHA.... MAN DISKUTERER IKKE MED FORMANDEN!

Sådan går det når man copy-paster for meget. Retter det straks til. Tak for tip.

Svar #101
Jeg tror sgu stadig på det
Vi må bevare optimismen så længe det kan lade sig gøre at snige sig med! ;)

Og siden de 5 kampe og 2 point har vi altså spillet 15 kampe, og lavet 31 point (2,27 point i snit)!!! 11 sejre, 1 uafgjort og 3 nederlag, og i øvrigt haft ligaens højeste positive måldifference.

Stillingen, fra runde 6 2019/2020 til runde 20 2019/2020 - SuperStats
Det er bemærkelsesværdigt at vi har scoret flest af alle, mens vi har lukket næstfærrest ind, for der er jo ikke lige et par kampe hvor vi har slået et bundhold 5 eller 6-0. Det er sjældent vi ikke scorer mindst et mål og vi lukker ret pænt af til i forsvaret og det er jo en god recept på nogle sejre - og gør det svært at forestille sig vi ikke kan vinde en kamp eller to af de sidste seks.

Det er i øvrigt også bemærkelsesværdigt at vi den periode har lavet næsten dobbelt så mange point som OB og næsten totredjedele flere end AaB. Det er et par klubber der slutter efteråret som vi selv har gjort det et par gange og selvsagt snarere end os må være lidt bekymrede for om de kommer med i sidste ende.

Svar #102
Der er da noget helt galt med slutprogrammet, Stig: Lyngby står til seks resterende kampe, Randers til otte etc, hvor alle kun har fem. Og det er vel også lidt unfair, hvis Hobro skal spille mod både Brøndby og Lyngby i sidste runde, ikke? Det er vel kun i skak, at nogle spiller simultan, og det plejer kun at være de bedste, der gør det - ikke dem, der kæmper for at holde snuden oven vande (hej Hobro!) 🙂

Der er nu seks kampe tilbage

Svar #103
Det er i øvrigt også bemærkelsesværdigt at vi den periode har lavet næsten dobbelt så mange point som OB og næsten totredjedele flere end AaB. Det er et par klubber der slutter efteråret som vi selv har gjort det et par gange og selvsagt snarere end os må være lidt bekymrede for om de kommer med i sidste ende.
AaB og OB er maksimalt pressede og det er jo ikke mindst takket være os. Der er reelt kun to pladser at spille om og både Randers og FCN ligger fint til. Jeg håber dog de klarer den, eller i det mindste et af holdene. Jeg kan dog også godt se en fordel for os i et længere perspektiv, hvis AaB igen misser top-6.

Svar #104
AaB og OB er maksimalt pressede og det er jo ikke mindst takket være os. Der er reelt kun to pladser at spille om og både Randers og FCN ligger fint til. Jeg håber dog de klarer den, eller i det mindste et af holdene. Jeg kan dog også godt se en fordel for os i et længere perspektiv, hvis AaB igen misser top-6.
Ja det ville være lækkert at kunne spille helt frit i de sidste to runder mod de hold, så der skal point på kontoen mod Hobro, Horsens, Silkeborg og Randers. Selvom de ikke står så godt til DNs spillestil så må der være point at hente, Horsens har haft det svært mod os på det seneste, og så skal der vaskes en pinlig plet af på kunstgræsset i Silkeborg, så mon ikke det går.

Det kunne i øvrigt være fedt hvis Ruben Sellas lige regnede ud her i vinterpausen, hvordan man trykker et hold der spiller afventende, så det bliver lidt mindre tilfældigt i de kampe.

Svar #105
Men altså: Bare lige for at slå det fast: de første 5 kampe i sæsonen bød på 2 point. Det ville efterlade os med 38 point før sidste kamp mod AaB.

Haha ja, men udover det, så var pointhøsten jo 4 point i 6 kampe, og vi har jo 6 kampe, ikke 5.
Så altså står vi vi med 4 point i 6 kampe i foråret, så står vi med 40 point som jeg simpelthen ikke kan forestille mig at skulle være for lidt.

Og siden de 5 kampe og 2 point har vi altså spillet 15 kampe, og lavet 31 point (2,27 point i snit)!!! 11 sejre, 1 uafgjort og 3 nederlag, og i øvrigt haft ligaens højeste positive måldifference.

Stillingen, fra runde 6 2019/2020 til runde 20 2019/2020 - SuperStats

Jeg er helt med på at vi har 6 kampe tilbage. Men min pointe var at den sjette kamp kan gå hen at blive en temmelig nervøs affære, hvis vi kopierer vores efterårsstart, når foråret går i gang.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #106
Det kunne i øvrigt være fedt hvis Ruben Sellas lige regnede ud her i vinterpausen, hvordan man trykker et hold der spiller afventende, så det bliver lidt mindre tilfældigt i de kampe.

Helt klart noget at arbejde med i vinterpausen. Er vi efterhånden blevet så godt et hold, at vi kan rykke kæden nogle meter frem og lægge max pres på modstanderne det meste af kampen? Det vil nok fortsat forblive en udfordring og egentlig synes jeg at David og Ruben er lykkes med at finde en ok balance mellem at lægge pres - især i starten af kampene - og at give meget få chancer væk. Det har bl.a. gjort at de tre sejre over Horsens her i 2019 har set meget sikre ud. Så vi skal heller ikke bare lave alt om. Men vi skal måske være bedre til at kunne omstille os i kampe, hvor det ikke lykkes at nedbryde en modstander den første time. F.eks. eksperimentere med en opstilling, hvor Helenius går ind som en decideret 10'er bag PM og hvor vi så, om ikke andet, har noget at skyde (hovedstøde) med i de sidste minutter af kampene, hvis vi lykkes med at lægge et stort pres. 

Svar #107
Jeg er helt med på at vi har 6 kampe tilbage. Men min pointe var at den sjette kamp kan gå hen at blive en temmelig nervøs affære, hvis vi kopierer vores efterårsstart, når foråret går i gang.
Den dårlige efterårsstart havde altså to særdeles tætte og velspillede kampe mod FCM og FCK. I kampene mod Hobro og Lyngby havde vi rigeligt med chancer til at vinde, så det var faktisk kun 0-0 i Haderslev der var en dårlig kamp. Men der var det også tydeligt, at David bare satte proppen i og kom efter præcis det resultat. 

Selvfølgelig kan vi ikke tage for givet, at vi kan holde Brøndby bag os, men vi skal godt nok falde meget i niveau fra de seneste kampe, hvis det skal ske. 4 point forspring og et fint kampprogram har vi. Det bør vi ikke kunne smide på de seks kampe.

Svar #108
Her et par dage før superligaen starter op igen (ENDELIG), så vil jeg lige køre denne tråd igang igen. 
Jeg vil holde mig til at beskrive hvad der matematisk skal til, men for mere morskabs skyld vil der selvfølgelig også blive spekuleret i hvad der skal til for at komme i top 6 baseret hvad 6.pladsen har af point runde efter runde. 

De tørre fakta per mandag den 16/12-2019 efter sidste kamp i runden.

Placering - Hold - kampe - målscore - Difference - point
3.plads      AGF      20          34-22            +12          36
4.plads      BIF        20          37-29            +  8          32
5.plads      RFC      20          35-28            +  7          30
6.plads      AAB      20          31-24            +  7          28
-----------------------------------------------------------------------------

7.plads      FCN      20          34-30            +  4          28
8.plads      LBK      20          26-33            -  7          28
9.plads      OB        20          29-24            +  5          27
10.plads    ACH      20          18-32            -14          25

Runde 21:
EFB vs FCK
SIF vs AaB
FCN vs ACH
AGF vs RFC
OB vs BIF
FCM vs LBK

Runde 22:
FCN vs SøE
RFC vs OB
LBK vs EFB
SIF vs FCK
AAB vs BIF
ACH vs AGF

Runde 23:
AGF vs Hobro
EFB vs FCN
ACH vs RFC
OB vs SIF
BIF vs LBK
FCK vs AAB

Runde 24:
SØE vs OB
AAB vs LBK
FCN vs BIF
RFC vs FCM
SIF vs AGF

Runde 25:
EFB vs AAB
RFC vs HOB
SIF vs FCN
LBK vs FCK
AGF vs OB
BIF vs SØE

Runde 26:
FCK vs RFC
AAB vs AGF
OB vs EFB
ACH vs BIF
FCN vs FCM
HOB vs LBK

Det fulde kampprogram for de øverste af klubberne vi kæmper med: 

AaB: SIF, BIFFCK, LBK, EfB, AGF

RFC: AGFOB, ACH, FCM, HOB, FCK.

OB:   BIFRFC, SIF, SØE, AGF, EfB.

FCN: ACH, SØE, EFB, BIF, SIF, FCM

AGF:  RFC, ACH, HOB, SIF, OB, AaB

BIF:  OB, AAB, LBK, FCN, SØE, ACH.

LBK: FCM, EFB, BIF, AAB, FCK, HOB.

--------------------------
6. pladsen havde da posten blev til 27 point efter 18 kampe. Det er PRÆCIS 1,5 point i snit. 

Men 6.pladsen har lige nu efter 20. runde 28 point for 20 kampe = 1,4 point/snit, og altså ca. 37 point for 26 kampe. 

For at kunne holde en lige tråd i sagerne, så kommer der til at være regnet runde for runde hvad 6.pladsen har. Så derfor er det altså 37 point for at komme i top 6 lige nu! Så følgende skal holdene opnå for at nå 37 point lige nu. 

AGF:  1 point i 6 kampe, 0,17 point i snit. (1 sejr eller 1 uafgjort)

BIF:    5 point i 6 kampe, 0,83 point i snit. (2 sejre  eller 1 sejr + 2 uafgjorte)
RFC:  7 point i 6 kampe, 1,17 point i snit.  (3 sejre eller 2 sejre + 1 uafgjort)
AAB:  9 point i 6 kampe, 1,50 point i snit. (3 sejre eller 2 sejre+ 3 uafgjorte)
FCN:  9 point i 6 kampe, 1,50 point i snit. (3 sejre eller 2 sejre + 3 uafgjorte)
LBK:    9 point i 6 kampe, 1,50 point i snit. (3 sejre eller 2 sejre + 3 uafgjorte)
OB:    10 point i 6 kampe,  1,67 point i snit. (4 sejre eller 3 sejre + 1 uafgjort)

- Bobler
ACH: 12 point i 6 kampe, 2,00 point i snit. (4 sejre eller 3 sejre + 3 uafgjorte)

Svar #109
Det bliver spændende at se om ikke gennemsnittet på ca. 36 point er hvad vi lander på igen i år. Ja, faktisk er gennemsnittet egentligt lavere, men det er nogenlunde hvad 6. pladsen plejer at have. Teknisk set skulle man egentlig måle på hvad 7. pladsen har, og der er det 36, 32 og 33 point for de sidste tre sæsoner (altså 37, 33 og 34 for at være sikker - så 34,666 i snit). Iøvrigt er det lidt morsomt at det er os der kan agere bøddel for adskillige hold undervejs i deres Top 6 regnskaber. Det er jo yderst interessant at vi skal møde 3 ud af de 5 tilbageværende kandidater og at de 2 vi ikke møder er hold vi har slået i begge opgør.

Og så bliver det lidt sjovt at dokumentere det rent statistisk, og hvordan mange er vant til at være sortseere i sådan en grad at det da bestemt ikke var urealistisk at man skulle over 40 point ;)

Svar #110
Det bliver spændende at se om ikke gennemsnittet på ca. 36 point er hvad vi lander på igen i år. Iøvrigt er det lidt morsomt at det er os der kan agere bøddel for adskillige hold undervejs i deres Top 6 regnskaber. Det er jo yderst interessant at vi skal møde 3 ud af de 5 tilbageværende kandidater og at de 2 vi ikke møder er hold vi har slået i begge opgør.
@Zinras‍ 

Enig. Men at vi møder 3 af 5 kandidater betyder også, at vi aktivt kan blive hentet. Der er intet der tyder på det over 6 kampe, men vi kender sikkert allesammen de mekanismer der kan komme igang såfremt vi starter foråret med at tabe til Randers, og efterfølgende tabe ude til Horsens. 2 hold som bare har for vane at stikke en kæp i hjulet på os. Sidstnævnte har vi dog krammet på over de sidste mange kampe. Vi har 4 sejre i træk over dem. Men i de 4 kampe før dem hedder den 3 sejre til ACH og en uafgjort i 2017-2018.

Nuvel, selv hvis AGF taber de første to, så er det jo altså 4 hold der alle skal overhale os før vi ryger ud. Så at et eller flere hold henter 8 point på os over 6 kampe kan sikkert lade sig gøre, men hele 4 hold? Det tror man næsten ikke på. Det skulle, som vi har joket med, kræve et kollaps af AGF'ske proportioner at fejle i den dur... Så klog af skade frygter man det selvklart lidt. Meeen fornuften siger jo også, at det ville være vildt hvis det skete.

Når/Hvis AGF kommer i top 6, så må vi se på programmet ift hvem der kommer med, ift mulighederne for EL/medaljer/placeringer generelt.

Jeg er af den tro, at der kommer til at være 37 point på 6.pladsen, men at mere end et hold får 37 point. Så jeg tror man skal have 37 point + målscore ELLER 38 point for at klare sagerne i år. Med +12 i målscore er vi rigtig godt med på det ekstra point også :D

Men bottom line ift matematisk sikring af top 6, så kan vores tidligste sikring lige nu komme med 3 runder tilbage da vi har 8 point ned til 6.pladsen. 
Så altså 9 point til matematisk sikring lige nu. (Det er sikkert mindre da nogle af de andre møder hinanden internt. Men det kan jeg ikke lige overskue lige nu, haha)

Svar #111
Nuvel, selv hvis AGF taber de første to, så er det jo altså 4 hold der alle skal overhale os før vi ryger ud. Så at et eller flere hold henter 8 point på os over 6 kampe kan sikkert lade sig gøre, men hele 4 hold? Det tror man næsten ikke på. Det skulle, som vi har joket med, kræve et kollaps af AGF'ske proportioner at fejle i den dur... Så klog af skade frygter man det selvklart lidt. Meeen fornuften siger jo også, at det ville være vildt hvis det skete.
Når man tager i betragtning at det er fire hold der skal hentes på de sidste kampe og at vi kommer fra en situation hvor vi har et højt pointsnit vil det være et større kollaps end da vi blev hentet af Randers og rykkede ned. Det var ret beset også mere et resultat af at Randers begyndte at vinde en masse kampe, det var mindre overraskende at vi tabte. Vi kommer med en usvækket trup, de andre har er også nogenlunde status quo eller er svækkede, så ikke engang "AGF'ske proportioner" vil være helt dækkende hvis det går galt.

Vi kan godt sikre os matematisk efter runde 22.

Svar #112
Jeg er af den tro, at der kommer til at være 37 point på 6.pladsen, men at mere end et hold får 37 point. Så jeg tror man skal have 37 point + målscore ELLER 38 point for at klare sagerne i år. Med +12 i målscore er vi rigtig godt med på det ekstra point også  :D

Men bottom line ift matematisk sikring af top 6, så kan vores tidligste sikring lige nu komme med 3 runder tilbage da vi har 8 point ned til 6.pladsen.
Så altså 9 point til matematisk sikring lige nu. (Det er sikkert mindre da nogle af de andre møder hinanden internt. Men det kan jeg ikke lige overskue lige nu, haha)
Skal man være lidt pedantisk, så er det 7. pladsen du skal slå, ikke 6. pladsen. Men lige nu er det pointtal alligevel det samme ;)
Problemet med at nå de 37 point er jo at alle inklusivt 7. pladsen skal have dem for at smide os ud. Dvs. BIF skal have 5 point (ikke helt urealistisk), Randers skal have 6 point (heller ikke helt i skoven), AaB skal have 9 point (nu bliver det sgu svært) og FCN/Lyngby skal have 9 point (også ret svært). Dertil skal AGF jo så kun få 1 point og lukke mange mål ind. Det er selvom mange af holdene skal møde hinanden OG os. Bettingeksperterne er også rørende enige om at vi ikke kan ryge ud af Top 6, hvor jeg vil stille Danske Spils odds op på at holdet ender i det forjættede land, efterfulgt af en parantes med odds for de ikke gør.

AGF: 1,03 (9,00)
BIF: 1,33 (3,00)
FCN: 1,75 (1,95)
Randers: 1,85 (1,85)
AaB: 1,85 (1,85)
OB: 1,85 (1,85)
Lyngby: 3,80 (1,22)

Andre sjove tal:
AGF vinder DM - Odds 150 (750 på BIF)
AGF får over 45,5 point i grundspillet - Odds 1,67 (2,05 på under 45,5)
AGF er bedre placeret end BIF efter grundspillet - Odds 1,20 (odds 4,00 på BIF over os)

Samtidigt må Randers unægteligt være svagere, BIF er markant svagere, AaB må være lidt svagere, OB er svagere og FCN er uændret. Dertil er vi på fuld styrke og måske endda marginalt stærkere nu hvor Lunding også kan spille. Vores bredde er i hvert fald ikke blevet mindre henover vinteren og vi har beholdt alle profiler. Jeg tror vi ender på 35-36 point til Top 6, måske endda lavere. I 2 ud af 3 sæsoner har det antal point man skulle have jo været 33 og 34 for at blive #6, den egentlige 6. plads havde bare samlet lidt mere end dette.

Svar #113
Dertil skal AGF jo så kun få 1 point og lukke mange mål ind.
Altså...de to hører jo lidt sammen. Vi ville i givet fald få minimum -5 i vores nuværende målscore, hvis vi kom ud af de sidste 6 kampe med kun ét point. Bare lige for at sige, at de to ting ikke udelukker hinanden eller gør det mindre sandsynligt, at det vil ske.
At alle dem under os, skal møde os, kan vise sig at være en fordel eller en ulempe, lidt afhængig af, hvordan vi kommer i gang med foråret.
At sige vi kommer om muligt stærkere ud til foråret er også en sandhed med modifikationer; Bundu er på vej tilbage fra en skade, det samme er Amini. Ingen af dem, rammer d. 16 februar med fuld styrke.
Alt det sagt, så tror jeg stadig vi slutter grundspillet forholdsvis sikkert i top 6. Men nok lige så meget fordi, der er alt for mange hold, som simultant skal ramme en guldåre af en form, samtidig med at vi hverken scorer eller forsvarer os. Det er bare ikke realistisk, at det sker. Det er selvfølgelig muligt, det er bare ikke sandsynligt.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #114
Sandsynligheden for at komme med i mesterskabsslutspillet er stor, men der er lang vej til en matematisk sikkerhed, og når man på to runder kan gå fra 38 til 37 point, så kan det ligeså hurtigt gå den anden vej.

Uanset hvordan holdende omkring 6.-7. pladsen klarer det, så skal AGF blive ved med at hente så mange point som overhovedet muligt. Der skal hentes en sejr hjemme mod Randers, og efter det skal der hentes en sejr mere, at gå og tænke at der kun mangler et point, det er defensivt og man kommer ingen vejene med en defensiv indstilling, man skal være aggressiv, gå efter sejr hver gang og ikke stille sig tilfreds med en 6. plads, får så ender man lige pludselig som nr. 7.

Det er iøvrigt i de sidste 6 kampe i grundspillet at der er størst chance for at hente point til et evt. mesterskabsslutspil, og bare fordi man ikke har prøvet at få medaljer i umindelige tider, så gør det jo ikke at man skal lade være med at prøve.

Svar #115
Jeg er enig i at vi skal samle mange point, men pointen med oddsene er jo også at vi måske ikke er matematisk sikret, men praktisk sikret. Det er hele humlen med at de andre hold ikke bare skal samle virkelig mange point, men også de rigtige point. Og som vi så inden vinterpausen, hvor pessimismen var på sit højeste, så endte de 3 sidste runder jo noget nær så perfekt som det overhovedet kunne. Manuskriptet kunne jo nærmest kun have været skrevet bedre hvis vi havde slået Lyngby og gjort det 99,999999% sikkert, i stedet for bare 99%

Lige nu ligger vi lige præcis på gennemsnittet der skal til (over 35 point), og en enkelt sejr kan reelt gøre det umuligt at ryge ud på andet end matematiske teorier der kræver hardcore matchfixing. Det er bare et spørgsmål om hvor længe der går før en eller anden kombination af OB, AaB og FCN klodser lidt i det: Noget vi desuden helt selv kan slå fast i de 2 sidste runder. Men jeg tog også de andre sjove tal med, fordi de viser et godt billede af hvad der forventes af os. Danske Spil forventer 46+ point til AGF, og det svarer jo også til det gennemsnit vi holder (1,8*6 = 10,8 point. I praksis bør vi lande på 47 hvis vi holder snittet).

Helt nøgternt har vi allerede slået 4 ud af de 6 hold vi skal møde, og nederlaget til SIF må betragtes som i den helt ekstreme afdeling: Vi sejlede totalt defensivt, blev snydt for 2 soleklare straffespark og skulle stadig have scoret et par stykker mere. Det gentager sig næppe, plus de mangler Plaffeministeren. Hvis vi spiller nogenlunde ordentligt, så bør vi i hvert fald ende på omkring 44 point: Det kan opnås med nederlag til Randers, uafgjort mod Hobro (37 point), sejr over SIF (40 point), sejr over Horsens (43 point) og så et tilfældigt uafgjort og nederlag mod OB og AaB (44 point). Det er vel nogenlunde så pessismistisk som man kan tillade sig at være, hvis ikke der er noget der går i stykker i løbet af de næste par uger.

Jeg tror nu heller ikke vores profiler fejler noget vildt og voldsomt, det handler nok bare om de sædvanlige småting mellem kampene. Bundu fejler trods alt heller ikke mere end at han spillede 70 minutter i den seneste kamp, så det eneste spørgsmål er vel om Amini bliver klar til 90 min eller om han skal starte på bænken.

Svar #116
Dvs. BIF skal have 5 point (ikke helt urealistisk), Randers skal have 6 point (heller ikke helt i skoven), AaB skal have 9 point (nu bliver det sgu svært) og FCN/Lyngby skal have 9 point (også ret svært). Dertil skal AGF jo så kun få 1 point og lukke mange mål ind.
@Zinras‍ 

Jeg synes faktisk overhovedet ikke at det er urealistisk at AAB vinder 3 af 6 kampe. Ej heller at FCN eller Lyngby kan gøre det. Og selvfølgelig kan Randers og BIF vinde 2 kampe. Altså personligt er jeg ganske nervøs for vores egen kamp imod Randers, blot fordi Randers... 

Nej altså min pointe er, at jeg kan se hver eneste af de andre nå deres sejre. Men jeg kan ikke se os selv snuble. Og derfor tror jeg det bliver mange point der skal til, men at vi får dem. Jeg er ikke decideret nervøs, JINX, for at at vi ikke kommer i top 6 med det hold her. 

Men selvfølgelig holder jeg tankerne åbne ift at der er en lille risiko, som vi heldigvis selv herre over.

PS: Jeg tror ikke lige helt jeg er med på hvad du mener med at det er 7.pladsen man skal kigge på? 
Skal man være lidt pedantisk, så er det 7. pladsen du skal slå, ikke 6. pladsen. Men lige nu er det pointtal alligevel det samme 
Altså hvis 6.pladsen har 40 point, og 7.pladsen har 35 point, så er det da 40 point det kræves for at være i top 6 i det tilfælde? Hvad nytter det at 37 point?......Tænkepause....... Åh du mener som AGF ligger nu, idet vi med 37 point kommer OPPEFRA, og ikke NEDEFRA som jeg har været vant til i 20+ års kig på tabellen!?!?!!?!??!?!!?!? 

MIND BLOWN! :D I get it now. 

Svar #117
AGF er bedre placeret end BIF efter grundspillet - Odds 1,20 (odds 4,00 på BIF over os)
@Zinras‍ 

Hvor ser du det? Det vil jeg gerne spille på at BIF gør. Det lyder som en god win win. Enten penge, eller ren glæde.
Som jeg ser det er en placering over BIF = minimum en 4.plads, og det er hvad der er min forventning. Mit håb er selvfølgelig den 3.plads med bronzemedaljerne. 

Min frygt er ikke på kollaps, men snarere at vi underpræsterer i slutspillet, og slutter 5. eller 6. ELLER, at vi slutter 4. og ser den første sæson hvor 4.pladsen ikke skal i EL playoff, og vi derfor bliver første klub der "snydes". Og vi var også eneste klub der har skulle møde FCK i Parken i EL-playoff.. pffffff..

Svar #118
Her er linket til Danske Spil: Spil på Superligaen – Danmark - Fodbold
Du skal ikke tage dig af at der står 18/19 i linket, den er opdateret for 2020. Jeg kan selvfølgelig ikke tage højde for om odds ændrer sig lidt efter en testkamp eller en der brækker benet på banen undervejs.
Problemet med de 37 point er jo ikke om de kan nå deres sejre, men at de skal nå deres sejre, hvilket er MEGET usandsynligt. Angående Lyngby, så er det heller ikke nok at de vinder kampe, de har et gigantisk minus på målscoren og derfor er deres odds så dårlige.

Angående tabeller og gennemsnit, så er folk, inklusivt migselv, er jo vant til at man rykker rundt i tabellerne med det ene hold og derfor automatisk justerer på alle de andre som følge af denne bevægelse, men det er jo ikke tilfældet på en konstatering af antal point for at placere sig et givet sted. I dette tilfælde kunne 7. pladsen f.eks. være givet ved 32 point (Hobro i 17/18), og så kan man jo konstatere at 33+ må være nok til en 6. plads i den sæson. At Horsens så fik 35 er lidt ligegyldigt, de skulle kun have haft 33 for at lande der når de 26 runder var spillet. Derfor må det betragtes som værende målet for 6. pladsen i den sæson. FCK blev jo heller ikke mestre fordi de havde 11 point mere end FCM, det gjorde de fordi de havde 1 point mere end FCM: De andre 10 er bare pynt.

Sidste år gik der forholdsvist meget inflation i den, hvor 2 hold havde 36 point, og det løfter snittet relativt meget når man kun har 3 sæsoner at måle på. I år har nummer 6, 7 og 8 det samme poinsnit, med nummer 9 lige i røven: Der skal man ikke være matematiker for at regne ud at den ikke holder i længden, og nogle må falde fra når de skal møde hinanden indbyrdes. Du har jo selv lavet deres kampprogrammer tidligere i tråden, og de fleste af dem skal møde hold der er bedre placeret end dem selv i en væsentlig procentdel af kampene. Undtagelsen er BIF, som dog til gengæld har solgt 70% af deres mål i form af Wilzcek og Kaiser uden at erstatte dem, hvilket nok må kaldes en svækkelse. Vi skal vist sælge vores 4 mest scorende spillere for at have en trup der matcher BIFs på antal mål i ligaen, bare til en sammenligning - og det er selvom BIF har scoret flere kasser end os.

Jeg kan måske godt se at et par af holdene når 37 point, men det tror jeg sgu ikke de gør alle sammen. Faktisk tror jeg ikke umiddelbart nogle af dem under Randers kan nå det, men nu må vi se om en af dem alligevel sniger den hjem. Der er jo den krølle på halen når det gælder kampene mod os at vi virkelig har noget at spille for til den tid: Holder resten af dine forudsigelser stik, må der være tæt konkurrence fra BIF og Randers - og så kan vi ikke slappe af mod OB og AaB.

Man kommer alt for nemt til at tænke sort/hvidt om fodboldresultater, selvom det er en lidt speciel sæson med få uafgjorte indtil videre. En uafgjort straffer jo begge hold i kapløbet om de 37 point, og det skal man ikke negligere. Ligeledes er man jo nærmest ude hvis man taber 2 af de interne kampe, så der skal ikke så meget til så det gør noget. Skal man være kynisk på Top 6 regnskabet, så skal BIF og Randers bare vinde deres kampe: I den situation er der nærmest umuligt for FCN, OB og AaB at overhale os. Det vil vi nu ikke have pga. bronzesituationen, men der er der bare to målsætninger der stiller sig lidt på tværs ;)

Svar #119
Kan vi ikke bare konstatere, at top-6 er en formalitet? Nu handler det om at positionere os bedst muligt til slutspillet og til det formål vil det være rigtig godt med en sejr over Randers. Uafgjort er brugbart men vi skal ikke til at fedte 2-3 uafgjorte hjem nu, for at sikre slutspillet matematisk. Vi skal fortsætte med at gå efter at vinde kampene. Sådan holder vi os inde i kampen om bronzen.

Svar #120
Kan vi ikke bare konstatere, at top-6 er en formalitet? 
@SteenA‍ 

Jeg er blevet spurgt flere gange. Og svaret er stadig nej. Ikke i en tråd der handler om "matematisk sikring" :D 
Så ligeså vel som jeg matematisk fulgte AGFs chancer for at komme i top 6 sidste år til sidste dag, så følger jeg den matematiske linje her. En sjov observation sidste år var, at nogle folk skrev til mig at jeg var skør over at snakke om top 6 på sidste spillerunde sidste år. Men altså da der stod 1-1 i Aalborg mellem AaB og AGF og 0-0 i Vendsyssel mellem VFF og FCN, der var vi kun 2 scoringer fra top 6. 

Havde AGF og VFF vundet deres kampe, så havde AGF været i top 6. Så altså matematisk sikring lever så længe det gør det, både den ene og den anden vej i denne her tråd for mig at se. Du må selvfølgelig hjertens gerne bevæge dig hen til at kalde det et overstået kapitel og en formalitet. Og jeg er sådan set enig :D Jeg holder dog fast i at følge trop for nørderiets skyld :D

Svar #121
Angående tabeller og gennemsnit, så er folk, inklusivt migselv, er jo vant til at man rykker rundt i tabellerne med det ene hold og derfor automatisk justerer på alle de andre som følge af denne bevægelse, men det er jo ikke tilfældet på en konstatering af antal point for at placere sig et givet sted. I dette tilfælde kunne 7. pladsen f.eks. være givet ved 32 point (Hobro i 17/18), og så kan man jo konstatere at 33+ må være nok til en 6. plads i den sæson. At Horsens så fik 35 er lidt ligegyldigt, de skulle kun have haft 33 for at lande der når de 26 runder var spillet. Derfor må det betragtes som værende målet for 6. pladsen i den sæson. FCK blev jo heller ikke mestre fordi de havde 11 point mere end FCM, det gjorde de fordi de havde 1 point mere end FCM: De andre 10 er bare pynt.
Men den "sig" du placerer er så et hold der ikke er i tabellen i forvejen og det giver måske heller ikke helt mening. Normalt siger man vist at det det krævede at blive nr 6 er det nr 6 endte med, det er jo en konstatering man laver efter 26 runder. FCK kunne have vundet det omtalte mesterskab med 10 point færre, men det er der jo ingen andre der kunne. Og hvis man så begynder at fjerne point fra hold, altså fx to point fra sjettepladsen fordi de var tre point foran nummer syv, skal der uddeles flere point til andre hold. Man kan diskutere hvordan de skal fordeles, men hvis man giver dem til syvendepladsen kan det ændre slutstillingen. I det her eksempel med sjettepladsen 3 point foran syvendepladsen kunne det være at de mødes i sidste runde hvor de er a point men "syvendepladsen" har bedre målscore. Hvis "sjettepladsen" vinder ender de 3 point foran. Så kan man jo ikke tage de 2 point de fik ekstra for at vinde ift den uafgjorte og sige de bare er pynt.

Svar #122
EDIT: FARE FOR FORVIRRING OG NØRDERI I FØLGENDE :D :D :D
Det er klart at hvis 6.pladsen har 40 point, og 7.pladsen har 35 point, så skal man have 40+ point for at komme i top 6. For har man 38, så ligger 7.pladsen ikke nummer 7 længere :D

Men derfor kan man selvfølgelig stadig altid bare sige, at man skal have minimum samme point+bedre målscore end 7.pladsen, så er man i top 6 hvis det er på sidstedagen.

Så det er korrekt at hvis 6.pladsen fik 33 point, så er 32 ikke nok. Omvendt hvis 7.pladsen får 32 point, så er 35 stadig "nok", da det jo er mere end rigeligt. Men ved pointlighed giver det mening at sige, at 1 point mere end 7.pladsen altid er nok.

Så sidste år skal man jo nok sige at top 6 krævede 36 + målscore, og ikke bare sige at 36 point var nok. For det var det jo ikke for AaB.
Så hvad kræver det at komme i top 6: 1 point mere end 7.pladsen ved sidste runde ELLER samme point som 6.pladsen + målscore :D

Så teknisk set korrekt at man ikke kan konstatere at det kræver samme pointtal som 6.pladsen. Så jeg vil gerne være med til at ændre det således at" top 6 kræver 1 point mere end 7.pladsen på sidste runde". Men for at følge det runde til runde, så giver det jo altså mest mening at se på hvad 6.pladsen har. For altså hvis 7.pladsen har 35 point og 6.pladsen har 40 point inden sidste runde, så kan 8.pladsen jo godt overhale 7.pladsen med 36 point, og stadig ikke klare top 6 :D 8.pladsen overholdt jo reglen om, at man skal være 1 point bedre end 7.pladsen. Så altså så overtager du jo bare 7.pladsen.
Så indlægget slutter ring om sig selv og konstaterer at man skal være bedre end 6.pladsen for at få minimum top 6, og altså ikke 7.pladsen. For det overtager man jo blot 7.pladsen af :D Krøllen bliver så, at man skal være BEDRE end 6.pladsen som sagt, og det er +1 point ELLER bedre målscore. Bum, færdig :d

Svar #123
EDIT: FARE FOR FORVIRRING OG NØRDERI I FØLGENDE :D :D :D
Det er klart at hvis 6.pladsen har 40 point, og 7.pladsen har 35 point, så skal man have 40+ point for at komme i top 6. For har man 38, så ligger 7.pladsen ikke nummer 7 længere :D
Men Stig.. Når nu du selv står bag tråden og overskriften "AGF i top 6 - matematisk sikring+opfølgning", så er vi vel også nødt til at forankre udgangspunktet, som jo er, at vi allerede befinder os i top 6 - er vi ik'?
Og så er det en lidt modsigende konklusion, du når dig i seneste indlæg her :D

Når nu vi allerede befinder os i top 6 før de sidste 6 runder, som danner grundlaget for hele dit opstillede scenarie og tilhørende matematik, så må den simple konklusion nødvendigvis også være, at vi ikke (som i dit eksempel) skal skele til nummer 6, men alene blot være á point + 1 i målscore med nummer syv, da det stadig vi holde os på den rigtige side af skillelinjen.
Når vi allerede befinder os i top 6, så kan det vel kun være nummer 7s points, der er relavante at holde øje med.

Svar #124
Når nu vi allerede befinder os i top 6 før de sidste 6 runder, som danner grundlaget for hele dit opstillede scenarie og tilhørende matematik, så må den simple konklusion nødvendigvis også være, at vi ikke (som i dit eksempel) skal skele til nummer 6, men alene blot være á point + 1 i målscore med nummer syv, da det stadig vi holde os på den rigtige side af skillelinjen.

Når vi allerede befinder os i top 6, så kan det vel kun være nummer 7s points, der er relavante at holde øje med.
@mondrup‍ 

Haha :D Jeg forvirrer nok bare mig selv mere end hvad godt er :D 
Men altså det handler jo ikke om at komme op i top 6, eller være i top 6, men om det "point of no return" hvor vi ikke længere kan have risiko for at ryge UD af top 6, nu hvor vi jo er der. Så altså det handler vel om at finde det punkt, hvor vi kan sige at AGF officielt er et top 6-hold i medaljespillet.  Eller misforstår jeg nu også dig? :D

"opfølgningen" efter den matematiske sikring kommer jo til at handle om top 6 som pulje, og AGFs muligheder for EL, for medaljer og generelle placeringer. Der vil bl.a. være en nedtælling for mulighederne for at opnå guld og sølv, bare fordi det er sjovt, og den nedtælling er jo nok hurtigt ovre. Og en nedtælling om hvornår man er sikret at blive minimum nummer 5, eller andet :D 

Og så afrunding med de matematisk scenarier for hvorvidt AGF kan blive nummer 3 eller 4, og hvorvidt det giver EL/EL-playoff.

Svar #125
Men den "sig" du placerer er så et hold der ikke er i tabellen i forvejen og det giver måske heller ikke helt mening. Normalt siger man vist at det det krævede at blive nr 6 er det nr 6 endte med, det er jo en konstatering man laver efter 26 runder. FCK kunne have vundet det omtalte mesterskab med 10 point færre, men det er der jo ingen andre der kunne. Og hvis man så begynder at fjerne point fra hold, altså fx to point fra sjettepladsen fordi de var tre point foran nummer syv, skal der uddeles flere point til andre hold. Man kan diskutere hvordan de skal fordeles, men hvis man giver dem til syvendepladsen kan det ændre slutstillingen. I det her eksempel med sjettepladsen 3 point foran syvendepladsen kunne det være at de mødes i sidste runde hvor de er a point men "syvendepladsen" har bedre målscore. Hvis "sjettepladsen" vinder ender de 3 point foran. Så kan man jo ikke tage de 2 point de fik ekstra for at vinde ift den uafgjorte og sige de bare er pynt.
Men det baserer du jo på at alle pladser er fastlåste, undtagen for Klub X og Klub Y, men sådan fungerer statistik ikke. Udgangspunktet for at blive nummer 6 er per definition at man skal være bedre end nummer 7, og så er det principielt ligegyldigt hvordan man gør: Det er bare nemmest at sige +1 point, da det er den første og vigtigste parameter. Man kunne lige så godt sige á point med +1 i måldifference, men så bliver det en håbløs beregning. Man kan heller ikke forudse fremtiden, og derfor må man i sagens natur benytte sig af tal fra afsluttede sæsoner.

Fejlslutningen som mange laver er jo at de tror man skal rykke hold rundt i en tabel, men det skal man altså ikke statistisk set. Det er totalt ligegyldigt hvem der ligger hvor i regnskabet om 6. pladsen, den eneste parameter er at 7. pladsen er givet ved X point. Du skal nemlig alligevel lave alle resultaterne i ligaen om, hvis du skal overhale et hold du ikke reelt overhalede: Får du X nye sejre i stedet for uafgjorte og nederlag, jamen så er der mange forskellige hold der mister point i tabellen - og så skal du også lave den matematik. Og det bliver jo en værre gang lårt, for så skal du selv bestemme hvem du synes der skal tabe til AGF i den beregning.

7. pladsen er et statisk punkt der definerer minimumsgrænsen for at blive #6 og en øvre grænse for at blive #8, intet andet. Dertil var sidste sæson jo unormal, til dels fordi der var to hold med samme antal point og næsten samme antal mål, men også fordi at pointtallet var meget højt. Baseret på de 2 foregående sæsoner skulle man jo kun have haft 33-34 point, men nu snakker vi 35-36 point fordi snittet blev løftet så meget pga. #7 også fik 36 stk.

Den beregning Stig har lavet giver et rigtig fint øjebliksbillede, men det er også alt hvad det er. Når du skal fremskrive pointene rent statistisk kan de nuværende snit ikke lade sig gøre på nogen måde: Til dels fordi kampprogrammet ikke er identisk (Randers mangler f.eks. OB, FCK og FCM) og fordi det ikke matematisk kan lade sig gøre med de point der gives i sporten. AGF kan på ingen måde lande på 46,8 point i en tabel hvor der kun gives 0, 1 og 3 point, så derfor skal vores snit enten hæves eller sænkes, hvilket i sagens natur også påvirker snittet hos minimum 1 af vores modstandere. Og det samme gør sig gældende hele vejen rundt.

Gennemsnittet for at blive nummer 7 er 34,666 point, altså 35 da vi ikke giver decimalpoint. Det er derfor alle snakker om at man skal have 36 for at blive 6'er, for så er man jo foran 7'eren. Jeg tror så at det kan blive lidt lavere igen i år, fordi feltet er så tæt som det er. I så ustabil en liga som vores er det svært at se så mange hold bevare deres pointsnit. Vi er vant til at være pessismister, og det farver vores forventninger til ligaen ret meget, selvom vi jo ofte ser at man sikrer sig med en pæn margin alligevel (Horsens var foran med 3 point og FCN var foran med 2).

Det kan da blive meget spændende for de hold i midterfeltet, men det betyder jo ikke at de alle sammen hiver enormt mange point hjem. Jeg tror BIF bliver en afgørende parameter for præcist hvor højt snittet ligger: De skal nemlig møde OB, AaB, FCN og Lyngby. Er der gratis point at hente i Brøndby, så medgiver jeg gerne at vi nok ender lidt højere i snit. Men som altid efter et transfervindue, så er faktum at det er svært at sige med sikkerhed. Både OB, AaB og BIF har solgt ud af deres topscorere, og jeg kender ikke deres taktikker godt nok til at vide hvordan det spænder an. Man kunne jo godt tænke sig til at de manglende uafgjorte begynder at melde sig ind i kampen, når offensiven halter så mange steder: Og det er noget der sænker et pointsnit voldsomt meget over så få kampe.

Svar #126
@Zinras Man bliver jo ikke nummer 6 ved at overhale nummer 7 - så bliver man nummer 7 i stedet for dem der var nummer 7.

Det er heldigvis en akademisk diskussion og vi kan roligt se på afstanden ned til nummer 7, der skal overhale os, men kan nok sikre os endegyldigt med et par runder tilbage. Jeg tror også det er en fordel at der er blevet solgt ud af målscorerne hos et par direkte konkurrenter fordi det kan betyde flere uafgjorte for dem, især selvfølgelig brugbart i indbyrdes opgør, men også større risiko for nederlag mod lavere rangerede hold og alt i alt et lavere pointsnit for dem der kommer med. Det kan, hvis vi selv kan skrabe mange point sammen, så også have den fordel at vi kan øge afstanden og lægge os virkelig godt ift bronze eller en sidste EL-kval-plads.

Svar #127
@Zinras Man bliver jo ikke nummer 6 ved at overhale nummer 7 - så bliver man nummer 7 i stedet for dem der var nummer 7.

Præcis.

Det er derfor alle snakker om at man skal have 36 for at blive 6'er, for så er man jo foran 7'eren.

@Zinras

Jeg elsker talnørderi og tager snakken med alle der vil, men jeg ser faktisk ikke andre end dig argumentere for det. Og jeg lod mig selv "rive med" i forvirringen. Og jeg kan sagtens se hvor du vil hen med argumentet: Man skal bare slutte 1 point foran nummer 7, så er man automatisk nummer 6. Men det gælder jo kun på sidste runde. Så altså hvis nummer 6 lige nu havde 40 point, og nummer 7 havde 30, så er du jo godt med på, at det ikke giver mening at se på at nummer 7 har 30 point, og påstå at 1 point mere end det er nok til top 6. Så er du jo bare nummer 7 med 31 point i stedet for holdet med 30 point. Nummer 6, og sidste hold i top 6 har jo stadigvæk 40 point. Top 6 kræver derfor 40 point+ målscore for at overhale nummer 6 i det tilfælde.

Når det så er sagt, så er det 100% korrekt, at den "så mange point skal holdene lave for at komme i top 6" slet ikke kan lade sig gøre, alene pga indbyrdes kampe. Men for hver især, så giver det noget for holdene at "sigte efter" eller rettere: for os at holde øje med. 

Det er klart at i takt med at de 6 runder bliver spillet, så ender vi ud med en direkte tabel-aflæsning, hvor man kan sige hvad x og y skal lave af point i de resterende runder for at klare det. Men det kan for de flestes hold ikke lade sig gøre at lave det før sidste eller næstsidste spillerunde. Sidste år er et godt eksempel som jeg har været inde på, da vi jo var med i kampen på et teoretisk plan helt frem til 45 før medaljespillet med pausestilling uafgjort i Aalborg og Vendsyssel. Så det bliver spændende at se hvem der kommer med i top 6 i år. Forhåbentligt pænt USPÆNDENDE om AGF kommer med :D

Svar #128
Det er et helvede for sådanne oversigter/forsøg på overblik over scenarier og matematiske muligheder når en runde har flere aflysninger, som så skal spilles senere.

Ift rundens resultater, så er det pisse irriterende at BIF pt fører 2-0 ude over OB ift vores muligheder for at opnå bronzemedaljer, men gør til gengæld top 6-kampen lettere. Jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg overhovedet vil lave en opdatering med rundens resultater. Men mon ikke jeg finder energien og lysten i morgen efter FCM forhåbentlig har slået Lyngby.

Indtil da vil jeg håbe at BIF kokser og OB får lavet en uafgjort.
EDIT: Det når de sgu nok ikke, og har også fået smit Emil Lund smidt ud nu. Han har så karantæne i OBs to næste kampe imod Randers og Silkeborg.
OB skabte masser af chancer imod BIF, og var pisse uskarpe. Så OB er ikke døde og begravede, og BIF holdt kun nullet fordi OB var pisse uskarpe vurderet på den 2.halvleg jeg har set.

Svar #129
Men med AaBs sejr, så har Randers 30 point på 6.pladsen pt, hvor FCN og Lyngby kan overhale dem. I så fald vil 6.pladsen have 31 point. Hvis Randers vinder over os eller spiller uafgjort, så vil 6.pladsen stadig have 31 point.

31 point / 21 runder = 1,477point/snit x 26 runder = 38,4 point point. Så altså grænsende til 39 point-krav lige nu.
Taber FCN og Lyngby, og vi vinder over Randers, så hedder den 30 point for 21 kampe for 6.pladsen, og i stedet 37 point-krav. (1,429 i snit)

Svar #130
Stig, jeg vil på alle måder glæde mig til slutspillet og til, at du vender blikket mod hvornår først chancen for guld, dernæst sølv (ja, eller hvad...?) er forsvundet, dernæst igen hvornår vi er sikret at blive mindst nummer 5, 4 etc.

At snakke strikt matematisk om bare at komme i top-6 er lige nu ret akademisk, og herhjemme tror jeg faktisk, at vi er de eneste fans, der ville gøre det sådan som vi ligger aktuelt (hurra, vi er unikke igen!)

Bundlinjen er, at vi skal bruge en sejr mere. En. Eller en og en uafgjort hvis man er helt paranoid og tror, at kravet bliver på 40 point. Vi møder Silkeborg, Horsens og Hobro, og allerede derfor må det ikke kikse. Og selv hvis det gør, er der tre chancer mere.

Simulerede man alle de sidste kampe 100.000 gange eller bare 10.000 gange, ville vi komme i top-6 i ikke under 98 procent af tilfældene, måske nærmere 99. Selv hvis man tilskrev alle tre mulige udfald af vores kampe lige stor sandsynlighed, ville medianresultatet give os cirka otte point (to sejre, to uafgjorte, to nederlag). Og så er vi tilmed klar favorit i tre af kampene og ikke underdog i de tre andre. Så vi bør også få mere end otte point.

Men jeg forstår din præmis, Stig. Det er okay, at du nørder den her første akt færdig. Jeg under dig at kunne triumfere og sige, at nu kan det ikke længere glippe matematisk. Der er rum til både den tilgang og til at anskue de næste seks kampe som en positionering i forhold til (mest oplagt) bronzen. Omend jeg må tilstå, at jeg efter FCK-nederlaget i Esbjerg lige tjekkede tabellen for at se hvor mange point vi egentlig har at hente på dem.

10 er svaret, som mange måske allerede kan udenad. Det bliver jo nok lidt stramt. Og så igen, der er 16 kampe i alt at gøre godt med. Heraf to mod FCK selv. Chancen for sølv er måske ikke særlig stor - men den er større end risikoen for at misse top-6.

Svar #131
Stig, jeg vil på alle måder glæde mig til slutspillet og til, at du vender blikket mod hvornår først chancen for guld, dernæst sølv (ja, eller hvad...?) er forsvundet, dernæst igen hvornår vi er sikret at blive mindst nummer 5, 4 etc.

At snakke strikt matematisk om bare at komme i top-6 er lige nu ret akademisk, og herhjemme tror jeg faktisk, at vi er de eneste fans, der ville gøre det sådan som vi ligger aktuelt (hurra, vi er unikke igen!)

Bundlinjen er, at vi skal bruge en sejr mere. En. Eller en og en uafgjort hvis man er helt paranoid og tror, at kravet bliver på 40 point. Vi møder Silkeborg, Horsens og Hobro, og allerede derfor må det ikke kikse. Og selv hvis det gør, er der tre chancer mere.

Simulerede man alle de sidste kampe 100.000 gange eller bare 10.000 gange, ville vi komme i top-6 i ikke under 98 procent af tilfældene, måske nærmere 99. Selv hvis man tilskrev alle tre mulige udfald af vores kampe lige stor sandsynlighed, ville medianresultatet give os cirka otte point (to sejre, to uafgjorte, to nederlag). Og så er vi tilmed klar favorit i tre af kampene og ikke underdog i de tre andre. Så vi bør også få mere end otte point.

Men jeg forstår din præmis, Stig. Det er okay, at du nørder den her første akt færdig. Jeg under dig at kunne triumfere og sige, at nu kan det ikke længere glippe matematisk. Der er rum til både den tilgang og til at anskue de næste seks kampe som en positionering i forhold til (mest oplagt) bronzen. Omend jeg må tilstå, at jeg efter FCK-nederlaget i Esbjerg lige tjekkede tabellen for at se hvor mange point vi egentlig har at hente på dem.

10 er svaret, som mange måske allerede kan udenad. Det bliver jo nok lidt stramt. Og så igen, der er 16 kampe i alt at gøre godt med. Heraf to mod FCK selv. Chancen for sølv er måske ikke særlig stor - men den er større end risikoen for at misse top-6.

@Jakob Marschner

Haha :D Ja altså jeg er selv "videre" mentalt ift at jeg da selv går ud fra at vi kommer i top 6, og at det er mere eller mindre end formalitet. Men jeg er også så klog af skade, at jeg nægter at lave tråden om hvor mange point der er til matematisk sikring af bronzemedaljerne før den er 100% sikker at vi skal i medaljespillet overhovedet :D Så altså det handler mere om hvordan vi kommer derind, med hvor mange point\hvordan etc.

Og jeg synes også det er sjovt at se HVEM der kommer i top 6, og ikke kun om vi kommer i top 6. Så altså i min optik går tråden her ud på hvordan AGF kommer i top 6, og dernæst hvem der ellers kommer med. Og sidste del er jo fuldstændigt åben. Og hvis man begyndte at se på AGFs muligheder for at vinde bronzemedaljer før man vidste hvem man skulle møde udover FCM og FCK ville også være fjollet synes jeg. Handler derfor ikke om iterationer/simuleringer, men om at følge det til dørs :D

Og at se på FCK giver kun mening i manglen af bedre. Altså når kun halvdelen af kampene blev spillet, og vi selv ikke spillede, så er det sgu lidt tamt. Vinder AGF over Randers er vi nærmest 100% sikret top 6, og 7 point efter med 15 kampe igen, hvoraf 2 kampe er imod FCK selv. Det er sjovt at tænke på og kigge lidt efter, men også noget der plejer at være overstået lynhurtigt.

EDIT: Vil ikke forhindre dig/andre i at lave tråden med top 6/medaljechancerne allerede nu. Og I må gerne opfordre til det. Jeg venter bare lige lidt endnu, selvom det meget sandsynligt bliver FCM, FCK, AGF, BIF og så 2 hold mere. Personligt håber jeg på AaB og FCN. Fordi vi står godt til dem med det hold her, og at de kan tage point imod BIF og hinanden. 

Svar #132
Lyngby tabte her til aften forventeligt til FCM i Herning, og vi har dermed faktisk tættere til top 6-sikring uden at have spillet. 2 direkte konkurrenter har tabt point i OB og Lyngby, og dermed viser det lidt om, hvor lækkert det er at ligge oppe hvor det er andre der skal hente os i stedet for omvendt.

Lyngby og OB har 8 og 9 point op til os med 5 kampe igen. Det strammer til for alle holdene i det lag der som 6 kampe bliver til 5, 4, 3 og så bliver til vind eller forsvind rigtig hurtigt! Vi har 6 chancer selv, og kan jo endda klare os uden at vinde en eneste kamp. Et par uafgjorte,  og så er vi videre :D

Svar #134
I amerikansk sport taler man om det 'magiske tal', som det, der skal til, for at være matematisk sikker på fx at nå playoff. For AGF er det vel det, der skal til for matematisk at sikre top 6.

Lige nu er AGFs magiske tal 11. (FC Nordsjælland kan Max nå 46 point, mens fem andre hold kan nå flere. AGF har 36).

Det magiske tal for medaljer med 16 kampe tilbage for AGF er i øvrigt 46 ;-)

Svar #135
Der må være noget galt med det tal? FCK har allerede 46, Fcm flere og Bif har 35 med 15 kampe igen😉

Svar #136
Der må være noget galt med det tal? FCK har allerede 46, Fcm flere og Bif har 35 med 15 kampe igen😉

Jep, men AGF kan selv sikre sig medaljer, hvis de får 45 (og ikke 46, som jeg først skrev!) point i de sidste 16 kampe.

Tallet kan også falde, hvis Brøndby skulle sætte point til - det gør de forhåbentligt ;-)

Svar #137
Jep, men AGF kan selv sikre sig medaljer, hvis de får 45 (og ikke 46, som jeg først skrev!) point i de sidste 16 kampe.

Tallet kan også falde, hvis Brøndby skulle sætte point til - det gør de forhåbentligt ;-)
Jeg er ret sikker på at matematikken siger mindre end 45, eftersom vi også henter FCK, hvis både Brøndby og os vinder rub og stub, men det er vist lidt akademisk.

Svar #138
Et par uafgjorte,  og så er vi videre
 Skal vi ikke bare vinde de næste to og så er den på plads!!

Derefter kan vi koncentrere os om de store drømme/forhåbninger:-)
Jeg er i hvert fald ret sikker på, at vi satser fremad, hvis det står uafgjort kort før tid i kampene mod Horsens, Hobro og Silkeborg. Jeg håber at det er den mentalitet vi går ind til kampene med.

Svar #139

Jeg er ret sikker på at matematikken siger mindre end 45, eftersom vi også henter FCK, hvis både Brøndby og os vinder rub og stub, men det er vist lidt akademisk.

[Opdatering: Nu kan jeg lige så godt gøre det ordentligt.]

AGFs magiske tal for at nå top 6 er ikke 11 point, men kun 9 point. Når de indbyrdes kampe tages i betragtning kan maksimalt to af de tre klubber BIF, AaB og FCN nå over 44 point. 45 point giver derfor med matematisk sikkerhed AGF en billet til top 6.

AGFs magiske tal for at få medaljer er 43. AGF kan ikke nå 43 point uden at tage mindst ét point fra Brøndby, og det betyder i så fald, at Brøndby også maksimalt kan nå 43 point og altså ikke overhale AGF.

Til gengæld hedder det (helt teoretiske) stadigt mulige worst-case scenarie, at AGF henter 42 point, men stadigt ender uden for medaljerne. Det kan ske, hvis (og kun hvis):

- Brøndby vinder deres 15 resterende kampe og ender på (35 + 45 =) 80 point.
- AGF taber to gange til Brøndby, men vinder de resterende 14 kampe og ender på (36 + 42 =) 78 point.
- FCK taber til Brøndby og AGF, men vinder deres øvrige 11 kampe og ender på (46 + 33 =) 79 point.
- FCM taber til Brøndby, AGF og FCK, men vinder deres øvrige 9 kampe og ender på (53 + 27) = 80 point.

FCKs nederlag i Esbjerg ændrede ikke ved tallet 43, men nu kan hverken FCM eller FCK (eller naturligvis Brøndby) længere sætte point til, uden at tallet falder.

Svar #140
Et par uafgjorte,  og så er vi videre
Skal vi ikke bare vinde de næste to og så er den på plads!!

Derefter kan vi koncentrere os om de store drømme/forhåbninger:-)
Jeg er i hvert fald ret sikker på, at vi satser fremad, hvis det står uafgjort kort før tid i kampene mod Horsens, Hobro og Silkeborg. Jeg håber at det er den mentalitet vi går ind til kampene med.
Vi er netop også i den gode situation at vi ikke behøver spekulere i at fedte uafgjorte hjem for at komme i top-6. Vi kan sagtens gå efter sejren og så acceptere at det ind imellem også kan koste i den anden ende. Jeg er også overbevist om at det vil være tilgangen, det har det jo været allerede tidligere, som vi fx så i Esbjerg hvor det gav et sent sejrsmål.

Svar #141
Vi skal vel ha så mange points som muligt så vi står bedst muligt i medaljespillet

Svar #142
ACH er ikke matematisk ude af top 6-kapløbet, men bagud 6-0 i Farum pt har selv jeg svært ved at tage det seriøst når jeg inkluderer dem i regnestykkerne omkring den top 6, haha... Og Horsens møder AGF på mandag.

Jeg vil rigtig gerne have FCN med i top 6, da de til enhver tid vil kunne tage point fra de andre hold. Det er sgu kedeligt hvis det bliver Randers og Aab, for så at se dem gå i stå. Og omvendt vil Aab og Randers give langt flere tilskuere, både objektive på skærmen, men også på stadion når de hold møder AGF.

Svar #143
Fuldstændigt umuligt at lave udregninger med forskellige scenarier endnu, og ISÆR da forskellige hold mangler kampe.

Lige i skrivende stund har AaB 31, 32 eller 34 point afhængigt af kampen i Aalborg imod BIF, og Randers 31, 32 eller 34 point afhængigt af kampen imod os.

Så altså 6.pladsen kan have 34 point med 4 runder igen... I så fald er der vist ingen tvivl om, at vi når over de traditionelle 36 point!!!!!!
Faktisk kan 7.pladen have 34 point ligesom 6.pladsen efter de to kampe... Vildt

Svar #144
Hvis AaB eller Randers vinder (AaB over BIF lige nu, eller RFC i den udskudte), så har 6.pladsen 34 point for 22 kampe = 1,55 point i snit!! = 26 kampe krav på 40 point og måske endda 41!

Det er sgu lidt vildt.

Svar #145
Hvis AaB eller Randers vinder (AaB over BIF lige nu, eller RFC i den udskudte), så har 6.pladsen 34 point for 22 kampe = 1,55 point i snit!! = 26 kampe krav på 40 point og måske endda 41!

Det er sgu lidt vildt.

Det er vildt at det bliver ved selvom vi længe har diskuteret om færre kunne gøre det.

Har sagt det før - vi kan bare vinde de næste to kampe og så har vi lukket vores. Det kan passende være overstået på fredag for vores vedkommende:-)

Men men men.... hold op det svinger i den her liga. Det er ikke nemt at blive klog på.

Svar #146
Lige nu efter AaBs sejr er situationen den, at AGF har 5 point ned til Randers på 7.pladsen, men kun 2 point ned til de 34 point det kræves for top 6 pt. 
Randers kan med en sejr over os i den samlede liga kan gøre, at vi har 2 point ned til 7.pladsen.

Vinder vi har vi 8 point ned!
Og i mellemtiden har resultaterne artet sig således at vi ligger nummer 3 med 2 point i baghånden ift vores efterfølgere. Og BIF, FCN og AAB er alle nærmest på lige fod. Randers kan kæmpe sig derop med en sejr over netop os.

Og ja, så er hullet ned til næste gruppe jo kun 3 point. Så hverken Randers, Lyngby eller OB er ude endnu. Men OB fik det nærmest umuligt da både FCN, AAB og Lyngby vandt. 

Svar #147
Har sagt det før - vi kan bare vinde de næste to kampe og så har vi lukket vores. Det kan passende være overstået på fredag for vores vedkommende:-)

Hvis Randers vinder over os, så har 7.pladsen 34 point.
Det er 5 point mere end i 16/17 da AaB havde 29
Det er 6 point mere end i 17/18 da OB havde 28
Og det er 4 point mere end sidste år, hvor vi selv havde 30 point.

Det er fuldstændigt uden for skala. I simulator-tilstande (matematisk) kan top 6 komme til at kræve 43(!) point!!
Det kræver nær rent bord for vores efterfølgere, og nederlag til AGF mod AaB. 

Svar #148
Det er sgu lidt vanvittigt at der ikke er nogle der spiller uafgjort i år, men mon ikke nogle af holdene kommer til at falde lidt sammen igen? Vi bør i hvert fald have vores på det tørre, med 1,86 point i snit indtil videre. Vinder vi de 2 næste kampe har vi fandme så tæt på 2 point i snit for sæsonen som man kan komme (45 point i 23 kampe). Over de sidste 7 kampe er vores snit 2,71 point, og strækker vi den til 10 styk og inkluderer de seneste tre nederlag er vi sgu alligevel på 1,9.

Hva' fa'en foregår der lige i år?

Svar #149
Vi har også dobbelt så mange sejre som nederlag nu, det er vi heller ikke ligefrem forvænte med.

Simple Audio Video Embedder