Spring til hovedindholdet
Emne: Top6 er realistisk hvert 3 år - ellers skal lønbudget fordobles! (Læst 1661 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Top6 er realistisk hvert 3 år - ellers skal lønbudget fordobles!

Svar #50
Det er meget vigtigt at huske når man sammenligner klubberne og overvejer hvor AGF kan komme hen. Vi konkurrerer med flere klubber, der holdes oppe af rigmænd uden hvem de ville være nød til at skære meget kraftigt i budgetterne. Der er ikke noget galt i at have velgørere, sådan er det jo, men hvis forretningen kan løbe rundt uden betyder det jo også at et indskud kan bruges mere aktivt til at flytte klubben fremad. Det bruger andre klubber selvfølgelig også nogle penge på, men det er bemærkelsesværdigt at OB ikke har større succes trods Thorborgs millioner og Brøndby gør klar til en aktieemission for at hente penge de åbenbart allerede har brugt.

Der er nogle penge derude til AGF hvis vi har behov, fx ved en nedrykning, og der skulle være tilsagn om 50 mio til et stadion, men ellers er det mest mindre beløb til konkrete projekter vi får. Det skal vi ikke klage over, men jeg tror som jeg har skrevet et par gange at der er mulighed for lidt mere på et tidspunkt. Det kunne godt være når stadionsituationen er løst fordi der skal bruges penge der og et nyt stadion nok er en forudsætning for klubbens udvikling. Til gengæld må det så også være svært at finde et sted med bedre muligheder at investere, hvis man vil involvere sig i en fodboldforretning i Danmark.

Svar #51
Det er meget vigtigt at huske når man sammenligner klubberne og overvejer hvor AGF kan komme hen. Vi konkurrerer med flere klubber, der holdes oppe af rigmænd uden hvem de ville være nød til at skære meget kraftigt i budgetterne. Der er ikke noget galt i at have velgørere, sådan er det jo, men hvis forretningen kan løbe rundt uden betyder det jo også at et indskud kan bruges mere aktivt til at flytte klubben fremad. Det bruger andre klubber selvfølgelig også nogle penge på, men det er bemærkelsesværdigt at OB ikke har større succes trods Thorborgs millioner og Brøndby gør klar til en aktieemission for at hente penge de åbenbart allerede har brugt.

Der er nogle penge derude til AGF hvis vi har behov, fx ved en nedrykning, og der skulle være tilsagn om 50 mio til et stadion, men ellers er det mest mindre beløb til konkrete projekter vi får. Det skal vi ikke klage over, men jeg tror som jeg har skrevet et par gange at der er mulighed for lidt mere på et tidspunkt. Det kunne godt være når stadionsituationen er løst fordi der skal bruges penge der og et nyt stadion nok er en forudsætning for klubbens udvikling. Til gengæld må det så også være svært at finde et sted med bedre muligheder at investere, hvis man vil involvere sig i en fodboldforretning i Danmark.
 Der er i hvert fald nok en mæthed ift at dække de mange budget-underskud som AGF har præsenteret deres velgørere for alle de mange år. Når AGF nu kan vise at underskuddene er væk, og man endda begynder at kunne vise et pænt 6-10 millioner i overskud ind i mellem, så kan det måske være at der er nogle investorere der vil gå sammen om at "rykke klubben" med 50-100 millioner i POSITIV retning på et tidspunkt. Jeg tror tiderne er ovre for at dække 10-15 millioner i underskud hvert år, for så at se klubben gøre det samme år efter år... 

Jeg er enig i, at der "altid" (med visse forbehold) vil kunne findes 50 millioner til at redde klubben mod en konkurs. Det er der nok folk med penge der ikke vil tillade. Samme som med BIF. 
Men blot fordi der findes 50 til overlevelse betyder selvsagt ikke, at man kan finde 50 millioner til at dække 2 underskud på 25 millioner bare lige sådan. Men 50 millioner til at AGF/Aarhus kan få et nyt stadion? 100 millioner til et nyt stadion+50 millioner til investeringer i truppen/faciliteter samtidig ville være noget andet. 

AGF har fået vendt den onde cirkel nu. Og i AGF-sammenhæng er det en kæmpe stor bedrift synes jeg. 
Når folk får lov at trække vejret en årrække uden nedrykninger, og med gode regnskab, så har jeg en tro på, at der vil stå folk klar til at investere i en satsning. Det må tiden vise. 

Svar #52
Jeg er enig i, at der "altid" (med visse forbehold) vil kunne findes 50 millioner til at redde klubben mod en konkurs. Det er der nok folk med penge der ikke vil tillade. Samme som med BIF. 
Men blot fordi der findes 50 til overlevelse betyder selvsagt ikke, at man kan finde 50 millioner til at dække 2 underskud på 25 millioner bare lige sådan. Men 50 millioner til at AGF/Aarhus kan få et nyt stadion? 100 millioner til et nyt stadion+50 millioner til investeringer i truppen/faciliteter samtidig ville være noget andet.
Det skulle ikke gerne koste 50 mio at rykke ned, men jeg mener LF for en sæson eller to siden sagde at der ville være noget at trække på hvis vi rykkede ned. Det skulle selvsagt meget gerne være en rent hypotetisk overvejelse. Men jeg tror heller ikke de nuværende ejere/investorer er interesserede i at dække løbende underskud som Jan Bech og Thorborg - de er måske nok heller ikke helt i samme kategori af velhavere. Men hvis pengene ikke bare skal smides i et sort hul, vil det så også være nemmere at tage en relativt større del af ens formue og investere den.

Det er svært at vide hvor meget der vil kunne hentes. De 50 mio har JN flere gange nævnt ift stadion, men det kan være vi bliver tvunget til at hente mere til det også og prøve at lave noget på en mark et sted. Ellers tror jeg i hvert fald noget af resten af de penge i stedet ville kunne hentes til investeringer i den sportslige afdeling. Lad os sige 100 mio hvor halvdelen går til stadion og halvdelen til spillerbudgettet.

Der skal nok efterhånden mere end de 300 mio Hammer har nævnt til før vi for alvor kan blive tophold, og så skal der nok nogle nye folk til udefra, men mindre end det kan da mere eller mindre sikre top-6 hvert år. Problemet er selvfølgelig at der skal sælges for mere og/eller europæiske gruppespil til før der for alvor kommer indtægter der kan give noget tilbage på investeringen. Men de seneste salg hjælper også her: hvis man øgede spillerbudgettet med 20 mio årligt, ville man så kunne sælge for 100 mio over 5 år? Det lyder vel ikke helt urealistisk og så er der ikke medregnet de forbedrede sportslige resultater og deraf følgende indtægter. Lidt sportslig succes allerede ville hjælpe voldsomt, men pointen er at AGF faktisk uden den er ved at nærme sig et sted hvor en investering nok ville være risikabel, men ikke længere helt hul i hovedet. Og fodboldverdenen fungerer bedst for dem der har finanserne og kan bruge dem til at generere flere indtægter i en positiv spiral.

Svar #53
Det skulle ikke gerne koste 50 mio at rykke ned, men jeg mener LF for en sæson eller to siden sagde at der ville være noget at trække på hvis vi rykkede ned.

Jeg skrev 50 for at redde fra en konkurs, i et tænkt eksempel. Jeg er helt med på at det ikke koster 50 millioner at rykke ud.

Nedrykningsklausuler og ny lønstruktur gør også i sig selv, at AGF ikke går konkurs ved nedrykninger, og er beskyttet den vej igennem.
25 millioner i underskud kan komme af mange ting, og ikke nødvendigvis kun nedrykninger. Men rykker AGF ud, og glipper en oprykning, så kan det for alvor begynde at koste.

Der skal nok efterhånden mere end de 300 mio Hammer har nævnt til før vi for alvor kan blive tophold, og så skal der nok nogle nye folk til udefra, men mindre end det kan da mere eller mindre sikre top-6 hvert år. Problemet er selvfølgelig at der skal sælges for mere og/eller europæiske gruppespil til før der for alvor kommer indtægter der kan give noget tilbage på investeringen. 

For at præcisere: Jeg tænker ikke at 50 millioner kan rykke noget særligt ved AGF lige nu ift at skulle blive et tophold. Det var mere ment som et: "man vil hellere bruge x millioner på et AGF der har overskud og vil investere i positive udviklende aktiviteter der kan være skridt på vejen, end i at dække et hul, som bringer AGF tilbage til en position, hvor de stadig taber penge, og det blot er spørgsmål kort tid før man er 25 millioner i underskud igen" :D 

Du vil også hellere investere penge i en virksomhed der er i nul, og blot mangler kapital til at udføre nogle udvidelser som senere kan være indbringene, end i en virksomhed som ikke tjener penge, og bare skal bruge dine penge til at holde sig i live, og køre med samme underskud næste år. Det giver vel sig selv. 

Svar #54
Vi har også vores venner, men spørgsmålet er om det ikke er dyrere for dem at stoppe huller ud end at investere 200-300 mio til ekstra 50 mio om året i lønsum over en årrække for at få succes og derved komme op på niveau med fcm og bif, og derved komme op i et andet indtægtsgrundlag mht tv-placeringspenge, Europa indtægter,  større afledte indtægter: sponsor, tilskuere, stadionsalg, transfers.

Rigmandsklub redder igen AGF | Aarhus | stiften.dk

Lige nu sidder vi mellem to stole. Ellers er det min pointe, at vi max kommer i top 6 hvert 3. år.

Og vi har underpræsteret med to top6 placeringer på 10 år. Men faktisk kan man sige, at havde vi fået 6. pladsen sidste år  - ville alt have været som forventet ift vores økonomi (3 x top 6 på 10 år)

Iøvrigt har der været lidt fremgang, idet vi også har to 7. pladser - altså 4 gange inden for top 7.

Kigger vi på perioden 10-20 år tilbage - er vores bedste plancering nogle 8. pladser over en 10 års periode.

OB
OB er lidt en speciel case, fordi Niels Thorborg har lavet den til en koncern med mange ben, som giver underskud og dermed samlet set tynger OB lige nu. De håber naturligvis at lave en turnaround på det.

Men da L'easy manden kom ind i OB i 2000, var det nu en succes efter en række år med svingende placeringer, fik skabt stabilitet. Først med en 7 og 6 plads. Derefter 9 år med man altid sluttede i top 4 - heraf 3 sølvmedaljer i streg - og kun en gang måtte nøjes med en 6. plads.

Herefter 7 år som nr 7-10 - dog ingen nedrykninger. Og sidste års 5. plads.

Svar #55
Men der sket rigtig mange spændende ting i AGF de sidste par, og ingen tvivl om vi skal have mere kapital og øge løn/transfer-budget med 25 - helst 50 mio om året, så vi kan komme op hvor indtægterne bliver sjove og få en renttabel forretning og en placeirng i toppen hvor Århus bør have et hold.

Det vil helt sikkert være godt at kunne fremvise økonomisk balance, spillersalg og en 6. plads, når der skal hentes nye investors kommer til...

Lidt regnskabstal:

Både OB og AaB investerer meget for tiden, og det kan være forklaringen på at vi måske synes at de henter mange gode spillere til og generelt måske har et  lidt højere løn og transferbudget end AGF som nr 7?

Alle 3 klubber med noget der ligner 45-50 mio inkl. inkl. talentafd.

Top 4 er klar: FCK - derefter fcm og bif.  Og FCN med ca. 75 mio

Mht egenkapital har AaB pt 70 mio. AGF nok omkring det halve, mens OB har mindre - og nok ikke har så meget at de 60 mio der blev skudt ind i foråret.

AaB har lige offentlig gjort tal:
AaB præsenterer underskud på 13,4 millioner

Nøgletal AGF:
Hoved- og nøgletal - AGF A/S SER'B'DKK0.25

Det nye årsregnskab kommer nok ca. 1 okt - her der det sidste:
Årsrapport 2017/18 offentliggjort - AGF Fodbold

https://www.fyens.dk/sport/Thorborg-skyder-nye-penge-ind-Endnu-et-kaempeunderskud-i-OB-selskab/artikel/3333949

PS
Ift at AGF for et par år siden stod opført at bruge mere end AaB på personaleløn, skal man også huske på at AGF har events som koncerter, der også trækker nogle lønudgifter.

OB har altid været ret umullige at finde ud af da det er en kæmpe koncern (ligaens klart næst største efter FCK). Her kan man se overblik (og læse mere haha - hvis man er nørdet) over de 8 ben OB, hviler på:

OB har dog den kæmpe fordel at have Fyns rigeste og en af DKs rigeste Niels Thorborg i ryggen - ham med L'easy og meget andet. Var bl.a. med i Wupti inden Salling Group købte det.

Odense Sport og Event | Din fortrukne udbyder af opleverser

Simple Audio Video Embedder