Spring til hovedindholdet
Emne: DK i Europa (Læst 1280 gange) forrige emne - næste emne

DK i Europa

I år er vi i DK i det der hedder UEFA Country Ranking ved at kravle så langt op, at vi lige nu er på 13. pladsen. Hvis vi holder os på mindst 15. pladsen, vil det få stor betydning for de danske superligaklubber i de nærmeste år: tidligere indtræden, bedre seedning, flere hold et cetera.

Desværre er det stort set kun FCK, der skraber pointene hjem. Man kunne håbe på, at FCM efterhånden også kunne bidrage, og selv for klubber som GF i den nuværende form kan det på et tidspunkt blive relevant, da f.eks. en 4. plads også vil give europæiske kampe.

For de mindre hold har Europa ikke været en udpræget fornøjelse, men jeg er sikker på, at der nok skal sidde nogle fans rundt omkring, der godt kunne tænke sig en eksotisk away 🥴. Og så ikke et ord om Mate og hans kumpaner sidst 🤕.

Sv: DK i Europa

Svar #1
Der kommer jo den her nye europæiske turnering og mulighed for at få flere hold i Europa og vi ligger jo netop deromkring hvor vi kunne drage nytte af en ekstra plads. Økonomien i det gruppespil vil være mindre end i Europa League, men til gengæld vil så have en change for at kvalificere os og pengene vil nok være noget der kan mærkes i vores økonomi.

Svar #2
UEFAs Koefficient liste er netop blevet opdateret, og DK er nu gået forbi Tjekkiet og op på 13. Pladsen:

Country coefficients | UEFA Coefficients | UEFA.com

Da Tjekkiets (14. Plads) sidste hold - Slavia Prag er sikre på at ende firer i CHL, får Tjekkiet ikke flere point.

Cypern (16. Plads) og Skotland (15. Plads) buldrer til gengæld derudaf med hhv. APOEL der vandt i går og dermed er videre i EL, og Celtic som også er videre og Rangers der er tæt på at gå videre. Så de to lande bliver nok vanskelige at holde væk.

Grækenland (17. plads) har Olympiakos i CHL på en fjerdeplads i gr. B.

Serbien (18. plads) har Røde Stjerne i CHL (fordi de var bedre til straffespark fra jordhullet i Parken), på en tredjeplads i GR. B, og Partizan der er ude af EL.

Enten Grækenland eller Serbien er ude af spillet efter næste runde, da ingen af holdende han gå videre i CHL, og kun et hold kan ryge i EL via tredjepladsen i gruppen.

Kroatien (19. plads) har Dynamo Zagreb på en tredjeplads i CHL gr. C, og får nok vanskeligt ved at slå Manchester City i sidste runde, men kan måske avancere til CHL ottendedelsfinalerne, og dermed komme helt op i nakken på DK. Hvis Atalanta vinder mod Shakhtar Donetsk kan Kroatien derimod også være helt ude i næste runde.

Schweitz (20. Plads) er nok for langt bagefter til at være en trussel, efter at Lugano røg ud af EL i går.

Hvis DK ender som min. 15’er i år vil vi få 5 europæiske pladser i 2021/22 sæsonen i form af:

2 hold i CHL kvalifikationen
1 hold i EL kvalifikationen og
2 hold i kvalifikationen til den nye Conference League

Hvis DK ender udenfor top 15 i år vil vi få 4 pladser i 21/22 sæsonen i form af:

1 hold i CHL kvalifikationen
0 i EL kvalifikationen og
3 i Conference League kvalifikationen.

Så det ser godt ud for DK lige nu, men FCK point mod Malmø i sidste runde ville godt nok være dejligt, så vil det se rigtigt godt ud ifht. at få 5 europæiske pladser at spille om i fremtiden.

Svar #3
Der er pludseligt meget stor forskel på, om Danmark er i top 15 eller ej. Top 15 får (fra 2021) to hold i CL, ét i Europa League og to i den nye 'UEFA Conference League' - i alt fem hold i Europa. Nummer 16 får ét hold i CL, ingen i Europa League, og tre hold i den nye mindre interessante turnering - i alt fire hold i Europa. Se: https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/uefaorg/General/02/58/61/42/2586142_DOWNLOAD.pdf

Især for hold som AGF, der forhåbentligt kan gøre sig i sub-toppen som #3-#5, så kan det gøre ret så afgørende en forskel...

Danmark ligger som nævnt nummer 13, men pointmæssigt er man vist tættere på nummer 20 end nummer 12. Det er i det hele taget meget tæt i hele feltet fra #13-#22, og et par halvdårlige danske år og/eller et par rigtigt gode sæsoner for andre lande, vil hurtigt kunne sende Danmark ned af ranglisten. Det er bestemt heller ikke givet, at Danmark slutter sæsonen i top 15, hvad der bestemmer adgangen til den første årgang med det nye system.

Ved et hurtigt øjekast, så ligger seks af de otte lande umiddelbart efter Danmark til (også) at have hold videre til europæisk fodbold i foråret.

Svar #4
Leve SIR-AGF!

:-)

/W

Svar #5
Der er pludseligt meget stor forskel på, om Danmark er i top 15 eller ej. Top 15 får (fra 2021) to hold i CL, ét i Europa League og to i den nye 'UEFA Conference League' - i alt fem hold i Europa. Nummer 16 får ét hold i CL, ingen i Europa League, og tre hold i den nye mindre interessante turnering - i alt fire hold i Europa. Se: https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/uefaorg/General/02/58/61/42/2586142_DOWNLOAD.pdf

Især for hold som AGF, der forhåbentligt kan gøre sig i sub-toppen som #3-#5, så kan det gøre ret så afgørende en forskel...

Danmark ligger som nævnt nummer 13, men pointmæssigt er man vist tættere på nummer 20 end nummer 12. Det er i det hele taget meget tæt i hele feltet fra #13-#22, og et par halvdårlige danske år og/eller et par rigtigt gode sæsoner for andre lande, vil hurtigt kunne sende Danmark ned af ranglisten. Det er bestemt heller ikke givet, at Danmark slutter sæsonen i top 15, hvad der bestemmer adgangen til den første årgang med det nye system.

Ved et hurtigt øjekast, så ligger seks af de otte lande umiddelbart efter Danmark til (også) at have hold videre til europæisk fodbold i foråret.

14 Tjekkiet er ude
15 Skotland har 1 videre og en mere der også sansynligvis går videre
16 Cypern har sansynligvis 1 videre
17 Grækenland eller
18 Serbien får 1 videre
19 Kroatien får måske 1 videre
20 Schweiz får måske 2 videre
21 Sverige får måske 1 videre
22 Norge er ude

Jeg ser det som 5 lande der ligger til at have klubber videre (Celtic og/eller Rangers, Apoel, Olympiakos eller Røde Stjerne, Zagreb samt Basel og/eller Young Boys), og så Malmø der kun går videre hvis de slår FCK i Parken.

Det ser svært ud hvis Malmø slår FCK, så er der nok for mange hold der kan indhente os. Men til gengæld lovende ud hvis FCK får point, så er Sverige også ude. Det efterlader 5 lande der i teorien vil kunne indhente os, der er plads til at 2 lande går forbi uden at vi ryger ud af top 15. Schweiz har langt op fra 23.600 til 27.500. Det burde kun kunne gå galt hvis Manchester City hjemme taber til Dynamo angreb i næste runde, og dermed sender Zagreb videre i CHL, så kan Kroatien hurtigt komme tæt på.

Edit: Røde Stjerne eller Olympiakos er kun videre til EL, og Grækenland og Serbien har 2.200 - 2.500 point op, så det ser også vanskeligt ud, uanset hvilket hold der går videre.

Svar #6
Leve SIR-AGF!

:-)

/W

For folk der ikke var på mtac for 12 år siden, skal du nok løfte sløret for, hvad pointen med Syg I Roen gik ud på 🤪.

Svar #7
@Di Stefano

Hehe, det har du nok ret i. "Syg I Roen" var et prædikat, der blev tildelt de GF-fans der (som undertegnede) ikke har mental og følelsesmæssig kapacitet til at buhe af rivaler om søndagen for så at heppe på de samme hold i Europa om onsdagen.

Det delte vandene dengang og det gør det sikkert stadig - med eller uden koefficienter.

Det var vist på Fæsseren, i øvrigt, men det skal nok være (mindst) 12 år siden.

/W

Svar #8
@Di Stefano

Hehe, det har du nok ret i. "Syg I Roen" var et prædikat, der blev tildelt de GF-fans der (som undertegnede) ikke har mental og følelsesmæssig kapacitet til at buhe af rivaler om søndagen for så at heppe på de samme hold i Europa om onsdagen.

Det delte vandene dengang og det gør det sikkert stadig - med eller uden koefficienter.

Det var vist på Fæsseren, i øvrigt, men det skal nok være (mindst) 12 år siden.

/W

Af ren nysgerrighed så er man syg i roen hvis man mener det kunne være en fordel for AGF, med 5 europæiske pladser, frem for 4, eller er det den modsatte holdning der er syg i roen?

Svar #9
Løsningen er bare at AGF bliver suverænt nr 1, ligesom FCK, så er det ingen trussel at de og fcm får succes i Europa. Tværtimod.

Ellers må man sige det er til at forstå det er lidt en splittelse - både i følelser og rationale mht manglende økonomisk ligestilling.

Er det 12 år siden MTAC opstod?

Nogen der kan huske hvad de første forums hed? Var det ikke fæstningen - og hvad årstal startede det? Eller ca?
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #10
Er det 12 år siden MTAC opstod?

Nogen der kan huske hvad de første forums hed? Var det ikke fæstningen - og hvad årstal startede det? Eller ca?

MTAC hed så vidt jeg husker ForeverAGF inden navneskiftet og et forsøg på en mere kommerciel model. Den har eksisteret under det her navn i hvert fald i 15 år: Åkeby: "Ingen panik" - Morethanaclub.dk

Edit: Nej, det virker til at have været i 2007 at man skiftede fra ForeverAGF til MTAC. Mtac må så bare have taget "æren" for de ældre artikler:
Vesterbro Hardcore AGF: ForeverAGF er død, ForeverAGF længe leve!

Svar #11
Agf fanclub blev starte nov 92, og som jeg husker det kørte debatforum omkring år 2000?

Kan i hvert fald huske jeg boede ved Tøndergade, da man kunne læse om alle de stjerner der var spottet der haha :-)
Og det var der i 2000-05

Iøvrigt fint årligt magasin:

Fæstningen - AGF Fanclub Aarhus
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #12
Edit: Nej, det virker til at have været i 2007 at man skiftede fra ForeverAGF til MTAC.
Fuck, jeg føler mig gammel. Kan ret tydeligt huske den gamle side, men ret vildt det er 12 år siden😳

Svar #13
Der er mange gode minder fra Fæstningen og man kan finde lidt på den evighedsmaskine selvom det er lidt vel ufuldstændigt hvis man forsøger at grave noget bestemt frem.

Jeg holder normalt ikke med andre danske hold i Europa selvom det bare er blevet mere og mere ligegyldigt ift den økonomiske styrkeforskel. FCK er lysår foran uanset, selvom det da kun bliver værre og de da ikke behøver spille sig i CL. Det hjælper en smule på det med nuværende succes hvis det udløser en bonus på Stage-salget og en europæisk plads til netop os. Hvis vi kvalificerer os alligevel skal en Stage-bonus være mere end lidt håndører, ellers kan den ekstra europæiske plads jo risikere at generere penge til en mere direkte konkurrent.

Svar #14
Hvis Danmark får to CL-kval pladser, så skal vi bare time vores succes så vi ender top 2 i 2024 og kvaller os til CL gruppespil.

Derefter kan vi tordne ned i dansk serie 6, hvis ellers vi bare holder os blandt de 28 bedste af 32 i Champions League.
Fagre nye fodboldverden.

https://www.dr.dk/sporten/fodbold/bliver-superligaen-ligegyldig-forslag-fra-helvede-vil-aendre-europaeisk-klubfodbold

Svar #15
Jeg må indrømme, at jeg er lidt ligeglad med de europæiske koefficienter. Jo, det vil da være meget sjovt at få et par europæiske kampe, men lige nu er det jo kun FCK der har niveau og trup til at spille med på et interessant niveau. De næste 3-4 år handler det for mig kun om at vi får etableret os i top-6 og at vi ikke mere skal kigge på nedrykningsstregen. Det er god timing, at vi lige nu flytter os fra 7-10 til 3-8, når ligaen særes ned.

Svar #16
Jeg må indrømme, at jeg er lidt ligeglad med de europæiske koefficienter. Jo, det vil da være meget sjovt at få et par europæiske kampe, men lige nu er det jo kun FCK der har niveau og trup til at spille med på et interessant niveau. De næste 3-4 år handler det for mig kun om at vi får etableret os i top-6 og at vi ikke mere skal kigge på nedrykningsstregen. Det er god timing, at vi lige nu flytter os fra 7-10 til 3-8, når ligaen særes ned.
@SteenA‍ 

Har nærmest aldrig været så enig med et indlæg som jeg er med det her :D 

I øvrigt, så er det præcis det jeg tænker på når spørgsmålet i sjov (og alvor) falder på, om man helst vil have pokal-finale eller top 6. Vi skal i den top 6, og vi skal etablere os som et hold der hører til der. Vejen dertil går sgu nok ikke gennem pokalfinaler en gang imellem, men gennem top 6-placeringer som man tilspiller sig over hele sæsonener.

EL-deltagelse og Pokal-eventyr skal med kæmpe selvfølgelighed jagtes til sidste blodsdråbe HVERT ÅR, men før vi er et fast top 6-hold kommer jeg ikke til holde øje med koefficienter etc. For forskellen for os er om man deltager en runde før, eller om det er 3. eller 4.pladsen i ligaen der kommer med. Og hvad nytter det hvis vi ikke kommer i top 6 alligevel!? 

Vi mødte FCK på 4.pladsen da vi var i playoff-finalen for 2 år siden, og Randers mødte BIF sidste år, samt FCM året før det. Alle på 4.pladsen. Så altså 3 år i træk hvor pokalen er blevet vundet af et hold der var i top 2. 

I år er det kun FCK tilbage i pokalen fra top 2, så med mindre FCK vinder pokalen, er det nærmest garanteret at være første sæson, hvor nummer 3 skal i EL-playoff. Det ville være TYPISK at første gang i mands minde at 3.pladsen ikke giver EL; så er det den ene gang vi får sneget os op i en bronzekamp.

Men jeg er skide ligeglad med EL-playoff og EL-kval lige nu. Det er creme på toppen hvis det sker og lykkes. Vi skal i top 6. I top 6 kommer der flere top-kampe, og vi kan udvikle os til at være et hold der har noget at gøre i EL-kvalen overhovedet. KSDH!

Svar #17
Jeg er helt enig Steen og Stig.
Et kort eksotisk eventyr i Europa er fuldstændig ligegyldigt.
Det handler om at blive et stabilt top 6 hold

Svar #18
Enig top 6 betyder alt, men synes nu det var fedt at møde andre som fx sidst mod Dila Gori. Og selvom pokalen ikke rigtig tæller så meget er det nu kanon oplevelser og stemninger omkring.

Synes iøvrigt også der er tegningen til at vi måske godt kan blive deroppe permanent og ikke bare blive en enlig svale som mange af de andre- dels truppens sammensætning, men også fordi der bygget et godt fundament op både sportsligt, og i ledelsen og en fornuftig økonomi i flere år nu. Rammerne udenfor på fredensvang er også tip-top. Talentarbejdet ser med lidt bump på vejen også også ud til at blive godt.

Svar #19
Hvis man spørger LF og JN vil de sikkert også sige at man overhovedet ikke har øje på den slags - trods den erklærede målsætning - men det kunne være interessant at vide hvordan de vil vurdere værdien af en kvalifikation til Europa i forhold til det overordnede projekt. Jeg tror man vil se positivt på det og så investere lidt ekstra i truppen så vi kan klare et par ekstra kampe. Det handler ikke kun om at 'have noget at gøre i EL-kvalen' men om det overordnede projekts udvikling.

Jeg skal måske passe på ikke at lade optimismen løbe af med mig, men der er en fantastisk mulighed lige nu for at etablere os fast i top-6 og også på en måde så vi 'risikerer' jævnligt at skulle spille europæiske kampe. Selvom det lyder som hovmod efter én gang i top-6 i 20 år er vi på vej frem økonomisk mens de nærmeste konkurrenter må skrue ned. Det er i hvert fald udmeldingen, men det er da svært at se Brøndby, OB og AaB skrue yderligere op, selvom Brøndby også stadig vil ligge noget foran. FCN er den store ubekendte, det kommer lidt an på om de vælger at investere i form af at holde længere på talenterne. I de fleste sæsoner giver fjerdepladsen trods alt en playoff-finale og så er det vi taler om her jo en plads mere i Europa, og så skal vi være med i kampen om det hvert år.

Under alle omstændigheder er det rent hypotetisk, men selvom nogle synes de kampe er ligegyldige tror jeg ikke man tænker det samme i klubben og man kan snart komme til at skulle forholde sig til dem. Jeg kan stadig ikke få mig til at holde med FCK, men modsat de sidste mange mange år kan koefficienterne da trods alt få betydning for os.

Svar #20
Prisen for at deltage i Europa har været høj for flere hold. Vi så hvordan Sønderjyske havde en skidt sæson efter deres sølvmedaljer. Lyngby rykkede ud året efter deres bronze (selvfølgelig også andre årsager) og Esbjerg har haft et skidt efterår. Jeg vil dog sige, at vi pt. er meget tæt på at kunne stille to ret stærke start-11'ere ud af vores trup. Det er naturligvis også en stor del af årsagen til, at vi pt. klarer os godt og at vi sandsynligvis slipper bedre igennem resten af sæsonen end de fleste andre hold. Vi har næsten fuldgode erstatninger til alle pladser (selvom enkelte selvfølgelig bare har et markant højere niveau, som Backman, Amini og Bundu.

Mortensen/Helenius/Ammitzbøll

Ankersen/Thorsteinsson        Blume/(Helenius/Thorsteinsson)            Bundu/Links (Lunding)
    Poulsen/Hvidt     Amini/Duncan
Højer/Gersbach    Hausner/Juelsgaard  Tingager/Backman    Munksgaard/Diks 
         Eskelinen / Jova

Svar #21
Ja det ser nemlig rigtig godt ud. Ingen af de backups falder igennem, og Lunding skal nok blive vild igen, var outstanding i foråret indtil hovedskaden, og nu får Links 2-3 måneder mere til at blive upgraderet og klar. Og Diks tror jeg har klassen til at komme i kategorien markant højere niveau  sammen med de tre nævnte. Blev handlet for 30 mio og spillet i Feyenoord, trænet i Fiorentina og Empoli. U21 Holland.

Og så vores nye Stage - Anbo, der udover back, er blevet brugt central midt og var kant indtil for 1½ år siden. En god 2 vejsspiller med rigtig god teknik af en back, ok fart og fysik - og ikke mindst spilforståelse og rolig på bolden og i handling, men heller ikke bange for at tænke kreativt og offensivt, hvilet vi allerede har set i de par kampe sidste forår.

Iøvrigt tror jeg som Lyngby, sønderjyske og esbjerg havde fået en nedtur uanset om de spillede europa - alle tre spillede vildt over evne i deres medalje sæson, deres naturlige plads er 8-14. Men jo det koster at spille i europa.

Svar #22
Prisen for at deltage i Europa har været høj for flere hold. Vi så hvordan Sønderjyske havde en skidt sæson efter deres sølvmedaljer. Lyngby rykkede ud året efter deres bronze (selvfølgelig også andre årsager) og Esbjerg har haft et skidt efterår. Jeg vil dog sige, at vi pt. er meget tæt på at kunne stille to ret stærke start-11'ere ud af vores trup. Det er naturligvis også en stor del af årsagen til, at vi pt. klarer os godt og at vi sandsynligvis slipper bedre igennem resten af sæsonen end de fleste andre hold. Vi har næsten fuldgode erstatninger til alle pladser (selvom enkelte selvfølgelig bare har et markant højere niveau, som Backman, Amini og Bundu.

Mortensen/Helenius/Ammitzbøll

Ankersen/Thorsteinsson        Blume/(Helenius/Thorsteinsson)            Bundu/Links (Lunding)
    Poulsen/Hvidt     Amini/Duncan
Højer/Gersbach    Hausner/Juelsgaard  Tingager/Backman    Munksgaard/Diks
         Eskelinen / Jova

Det er nemlig ret vildt. De tre midtbanespillere vil måske være udfordret, men derudover - med fare for hybris - er AGFs reserve-11 pt god nok til mindst at overleve i superligaen.

Hvis Brøndby-kampen viste den øjeblikkelige idealopstilling, så hedder de bagerste 5 for 'reserverne' jo: Jova, Gersbach, Juelsgård, Tingager og Diks.

Det ligner, eller er vel egentligt bedre end, meget af det AGF selv har spillet med de seneste år.

Svar #23
JP er enig - og ja de kunne godt slå EfB

»Jeg gider ikke at have spillere i AGF, som ikke forstår, at der er en...

Svar #24
men selvom nogle synes de kampe er ligegyldige tror jeg ikke man tænker det samme i klubben og man kan snart komme til at skulle forholde sig til dem.

Det er ikke kun i klubben at man ikke tænker det samme, det er også blandt størstedelen af fans vil jeg påstå.
Den mantra med at et par europæiske kampe er ligegyldige florerer primært hos en lille gruppe debattører herinde og er på ingen måde udtryk for den holdning jeg møder når jeg snakker med andre AGF fans ude i "den virkelige verden"

Det er også lidt selvmodsigende at ønske at AGF etablerer sig i top 6 - men at man helst vil undgå Europæisk.
At kunne etablere sig i top 6 kræver at man som hold formår at spille med i 2-3 turneringer samtidig.
Ligesom FCM, FCK og Brøndby gør det år efter år.

Svar #25
Det er også lidt selvmodsigende at ønske at AGF etablerer sig i top 6 - men at man helst vil undgå Europæisk.

At være i top 6 giver adskillige store kampe i mesterskabsspillet, fremfor bundkampe imod små hold.
At være i top 6 giver langt flere placeringspenge og TV-penge.
At være i top 6 sikrer imod nedrykning, så talenter kan bruges på en helt anden positiv måde ift truppens udvikling.
At være i top 6 giver større positiv opmærksomhed sponsorater og alt andet, og giver mulighed for "topfodbold" indtil rollen er udspillet.

At blive nummer 5 og 6 giver ikke europæisk spil, korrekt. Men de giver alt det vi ellers har sukket efter ift at være fri af nedrykninger, øknomisk løft, boost på alt omkring projektet ift at tage næste skridt, som så passende kan hedde 3./4.pladsen og EL.

Kan man få begge dele er der ingen der trætte af det. Så misforstå det rigtigt :D
(Mig i hvert fald). Jeg anderkender at jeg også kan undres over at læse folk som nærmest helt vil undgå EL, men jeg læser det 100% som om, at det er fordi de er bange for, at EL-deltagelse kan hindre at AGF opnår netop 6 eller højere placeringer.

Lad os sige at AGF kommer i top 6, og slutter 5'er, og vinder pokalen i år, og at vi skal spille EL næste år: Er AGF så klar til at skulle i top 6 igen samtidig med EL-deltagelse? Nej vel. Og hvis vi klarer top 6 samtidig med EL; kunne vi så have klaret at få bronze? Og hvis glipper top 6, hvad nytter den EL_deltagelse så overhovedet? Så kan den blot ødelægge muligheden for at lave en top 6-placering året efter?!

At sikre sig top 6 i runde 26 betyder også, at vores sportschef kan begynde at købe og sælge på en helt anden måde frem mod de kommende transfervinduer. Sidste år skal AGF jo vente til man har undgået nedrykning før man kunne det..

Svar #26
Den mantra med at et par europæiske kampe er ligegyldige florerer primært hos en lille gruppe debattører herinde og er på ingen måde udtryk for den holdning jeg møder når jeg snakker med andre AGF fans ude i "den virkelige verden"

Det er kun i sammenligning med at opnå top 6 vs komme i nedrykningspuljerne at de kampe virker "ligegyldige" for mig, og dem jeg ser og diskuterer fodbold med.
I sig selv er de jo FUCKING FEDE, og med super opladning til dem, og det vi alle går og drømmer om. Pokalfinaler, pokalturneringen, EL_kval, EL-playoff, og alt det der kan bygges på. Fundamentet for mig vedbliver at være med i toppen i sæsonerne, og væk fra nedrykninger, nedrykningspuljer, og alt det lort der hører med til det.

Og det nytter ikke noget af få en ferrari hvis man er dødssyg og sengeliggende på ubestemt tid.
Vi må få "helbreddet" på plads først, og så tage de oplevelser der følger med "det gode liv"..

Svar #27

Ha, det er sjovt, for jeg havde ikke læst den artikel, inden jeg skrev ca. præcist det samme (om bagkæden u hvert fald) seks minutter senere. Okay, jeg var inspireret af Steens post, og historien om den lige nu usædvanligt brede AGF-trup er allerede rygtedes, men alligevel...

Svar #28
Deltagelse i EL gruppespillet kan forøge indtægterne i klubben med 1/3! og hvis man ryger ud inden, så er konsekvenserne i superligaen marginal. Jeg tror ikke der er en eneste i AGFs ledelse eller bestyrelse der ville overveje det i 1 sekund hvis der var mulighed for at komme ud i Europa. At bygge mere på i AGF handler lige nu om at komme ud i Europa, truppen er ikke langt fra at kunne klare den øgede belastning fra flere kampe, der er ikke længere spillere som ikke passer i systemet, eller på anden vis ikke fungerer i truppen, så muligheden for at kunne rotere blive bedre og bedre i takt med at de nye bliver mere integrerede i truppen.

Samtidig vil europæisk deltagelse gøre det muligt at tiltrække spillere fra et højere niveau end nu, og dermed komme tættere på de øverste hold i ligaen, jeg forstår ikke at man ønsker at slippe for det.

Svar #29
Det er svært at vurdere hvad europæisk deltagelse har kostet for andre hold, men det forekommer primært at være for dem der har overrasket lidt ved at tage pladsen og typisk vil være hold der netop ikke har ret megen bredde. Havde vi spillet europæisk i år ville man nok have sagt at de manglende point i starten skyldtes de kampe, men man kan jo altså også have problemer uden.

I det nuværende format taler vi vel om 4-6 kampe før vi sandsynligvis er ude, men hvor man også kan spare et par spillere i første runde. Hvis vi antager at bredden er den samme næste sæson burde det vel kunne lade sig gøre at deltage uden at miste en masse i ligaen, også ift slidtage hen på efteråret.

I virkeligheden er det vel også nok så meget det mentale der kan være et problem hvis man mister fokus. Det er så noget andet man skal forsøge at vende til noget positivt i stedet - og noget vi skal i gang med at vænne os til hvis vi tror vi skal til at deltage jævnligt.

Jeg tænker jo lidt at man også vil udvide truppen med en spiller eller to hvis vi skal i Europa, men det helt interessante er faktisk hvis vi begynder at se på kvalifikation til den nye mindre EL. Man må formode den bliver lidt nemmere at kvalificere sig til det gruppespil og måske også så meget nemmere at det kan være realistisk for os. I så fald skal man måske have lidt mere bredde, til gengæld er der så også nogle penge at hente. Ikke så meget som i EL, men vel stadig en del.

Svar #30
Ha, det er sjovt, for jeg havde ikke læst den artikel, inden jeg skrev ca. præcist det samme (om bagkæden u hvert fald) seks minutter senere. Okay, jeg var inspireret af Steens post, og historien om den lige nu usædvanligt brede AGF-trup er allerede rygtedes, men alligevel...
JN har også sagt at det store problem sidste sæson var manglende konkurrence, for mange spillere der var sikre på deres plads. Vi er bekendte med de positioner hvor der også manglede noget som førstevalg, men det er da klart en pointe at der er mange fordele ved at der er konkurrence om det, udover selvfølgelig at kunne hvile en spiller.

Svar #31
@andrewdk

Det er ikke kun i klubben at man ikke tænker det samme, det er også blandt størstedelen af fans vil jeg påstå.

Altså når jeg snakker med medfans ude i den virkelige verden, så er de fleste ret ligeglade med europæisk, men sådan kan den virkelige verden se så forskelligt ud.

At kunne etablere sig i top 6 kræver at man som hold formår at spille med i 2-3 turneringer samtidig.
Ligesom FCM, FCK og Brøndby gør det år efter år.

Nu er det så også kun FCK, som de sidste mange år har kunnet jonglere mellem flere turneringer. Der er intet selvmodsigende i at først at etablere sig i top 6 før man giver europæisk et seriøst skud faktisk tværtimod.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #32
Jeg synes egentlig det er en sjov debat, for medmindre der for alvor kommer gang i salg for 40+ mio. hvert år, så tager det vel minimum 6-8 år inden et hold som vores kommer i nærheden af et europæisk gruppespil. Først skulle vi måske lige sikre den første top-6 placering i det nuværende system, selvom det er meget sandsynligt vi får den, og så kunne man måske også overveje at tage en 6. plads et par sæsoner endnu. For at spille regelmæssigt europæisk skal man være fast inventar i top 4, helst top 3, og det har sine udsigter.

Derudover skal man så være i stand til at slå hold á la Celtic, måske lidt under, i den sidste kval-kamp inden EL gruppespillet. Jeg kan lige pt. ikke finde en ja-hat i den størrelse noget sted i byen, og faktum er jo egentlig også bare at det med europæisk + suppen er en gang tuderi af værste skuffe. EfB var ikke i et EL-gruppespil og det er vist også længe siden at både FCM og BIF har været det, så at de har 2-4 kampe i den mest langsomme og venlige del af sæsonen koster ikke en skid.

FCM fik 7 ud af 9 mulige point mens de fik røvfuld af Rangers, og EfB var jo et cirkus uden lige fordi realiteterne ramte dem, efter de lavede noget nær årtiets overpræstation med de medaljer. BIF fik ligeledes 7 ud af 9 mulige point, så heller ikke der var der ballade i ligaen. FCKs frustration kan jeg bedre forstå, men de har så mange penge og har været i gamet i så mange år (iøvrigt også mens de har trumlet ligaen), så det nok mere er Ståle der freder sin egen røv end egentlig påvirkning.

Europæisk gruppespil skal parkeres helt udenfor kommunen indtil det bliver relevant, og de par kampe i juli/august der måske kan komme skal vi bare tage som en oplevelse hvis det sker. Fast inventar i top-6 er den eneste målsætning af betydning de næste 2-3 sæsoner og så må vi se om det projekt lykkes.

Svar #33
Det er vel ikke nogen der går og tænker på El-gruppespil som en målsætning eller noget der er særlig realistisk at nå, men vi må jo spille om det hvis vi kvalificerer os til playoff. Hvis vi på en eller anden måde skulle komme i gruppespillet vil det nok lægge pres på bredden, men hvis det så koster top-6 kan der hentes en del trøst i en check på omkring €10 mio.

Ståle kan vist altid finde noget at pibe over til trods for at de har så suverænt gode forhold. Når de bliver ramt af skade henter de bare lige en ny spiller til flere gange størstedelen af resten af klubbernes rekordindkøb. Det er muligvis taktisk, men det er lidt trættende og lyder i hvert fald ikke som 'Skandinaviens største klub'.

Svar #34
Ståle kan vist altid finde noget at pibe over til trods for at de har så suverænt gode forhold. Når de bliver ramt af skade henter de bare lige en ny spiller til flere gange størstedelen af resten af klubbernes rekordindkøb. Det er muligvis taktisk, men det er lidt trættende og lyder i hvert fald ikke som 'Skandinaviens største klub'.
De har haft alle muligheder for selv at påvirke kampprogrammet og for en stor dels vedkommende, afspejler det deres egne ønsker. Han tuder kun for at fjerne fokus fra hans egne og holdets dårlige præstationer - sæt nu der var nogen der begyndte at vurdere på om DK's dyreste trup faktisk leverede det man kunne forvente.

Ret beset kan de ikke være tilfredse med kun at være nr. 2 og (formentlig) 7 point efter førerholdet.

Edit: Tøfting har gennemgået det her Stop nu det brok, Ståle! – Ekstra Bladet

Svar #35
Lad os sige at AGF kommer i top 6, og slutter 5'er, og vinder pokalen i år, og at vi skal spille EL næste år: Er AGF så klar til at skulle i top 6 igen samtidig med EL-deltagelse? Nej vel.
Det er vel den optimale måde at komme i EL-kval, hvis det endelig skal være. Jeg mener at pokalvinderen først træder ind i 3. runde af EL-kval, hvilket sandsynligvis vil betyde, at vi kun kommer til at spille to kampe. 

Svar #36
Det er vel den optimale måde at komme i EL-kval, hvis det endelig skal være. Jeg mener at pokalvinderen først træder ind i 3. runde af EL-kval, hvilket sandsynligvis vil betyde, at vi kun kommer til at spille to kampe.
 På den led mindsker det skaden, hvis der skulle være nogen, og man opnår en masse fed lir oven på en pokaltriumf.

Jeg synes dog en 3./4.plads ville vise at vi var mere klar, og resulterer i en masse vundne kampe spredt over hele sæsonen. Og så må vi ikke glemme, at vi stadig er med i pokalen, og jo altså lige har slået det hold vi skal møde til marts, netop på den bane. Så vi kan stadig nå begge dele :D 

Svar #37

Du er stadig SIR :-)

Jeg kan huske Nantes, Twente og Diller Gori. Lars W. kan også stadig huskes af traumatiserede franskmænd. Der var vi jo ikke nået hen, hvis ikke BIF havde scoret point den gang, eller FCK sidenhen...

Fæstningen var fed og fra en tid, hvor en frivillig side kunne interessere beslutningstagere. Hvem husker ikke Santa K. prøve at hjælpe til lidt trænerfyring, eller Heskjær, der bestilte busser til Farum, så vi kunne se Rødvin blive slået 3-1 eller...

/Exo - S********* NU!

Svar #38

Nu er det så også kun FCK, som de sidste mange år har kunnet jonglere mellem flere turneringer. Der er intet selvmodsigende i at først at etablere sig i top 6 før man giver europæisk et seriøst skud faktisk tværtimod.

Jeg ved ikke om du synes  vi skal gå efter 5. og 6. pladsen de næste mange sæsoner og kalde det for en etablering eller om du håber at vi stiller med reserveholdet hvis vi i en af de nærmeste år kvalificerer os til Europa.
Så længe vi er i spil til en Top 3 pladsering og med i pokalen, så kommer du til at forholde dig til Europa uanset hvor lidt du bryder dig om europæisk bold.

Og jeg synes nu Både FCK, FCM og Brøndby gør det fint i den hjemlige liga, på trods af at de nærmeste hvert år spiller Europæisk.
De to sidstnævnte klubber har så ikke gjort det forrygende i de europæiske turneringer - men det virker ikke til at koste det store i ligaen hvor alle tre klubber ligger hvor vi nogenlunde vil forvente det.

Svar #39

Jeg ved ikke om du synes  vi skal gå efter 5. og 6. pladsen de næste mange sæsoner og kalde det for en etablering eller om du håber at vi stiller med reserveholdet hvis vi i en af de nærmeste år kvalificerer os til Europa.
Så længe vi er i spil til en Top 3 pladsering og med i pokalen, så kommer du til at forholde dig til Europa uanset hvor lidt du bryder dig om europæisk bold.

Og jeg synes nu Både FCK, FCM og Brøndby gør det fint i den hjemlige liga, på trods af at de nærmeste hvert år spiller Europæisk.
De to sidstnævnte klubber har så ikke gjort det forrygende i de europæiske turneringer - men det virker ikke til at koste det store i ligaen hvor alle tre klubber ligger hvor vi nogenlunde vil forvente det.
 @andrewdk‍ 

Han skrev "give det et seriøst skud"... 
Det handler jo ikke om, at hvis man ikke vil investere ekstra millioner i truppen for at gå 100% efter europæisk gruppespil, at det så betyder at man vil "gå efter 5. og 6. pladsen de næste mange sæsoner og kalde det for en etablering eller om du håber at vi stiller med reserveholdet hvis vi i en af de nærmeste år kvalificerer os til Europa."...

Simple Audio Video Embedder