Spring til hovedindholdet
Emne: kamptråd 19/20; AGF - Sønderjydske søndag d. 10.11.19 kl. 14.00 (Læst 4858 gange) forrige emne - næste emne

kamptråd 19/20; AGF - Sønderjydske søndag d. 10.11.19 kl. 14.00

Kampen mod Sønderjyske er udråbt til Børnenes dag, så klubben leder efter 7 - 12 årige der vil være f.eks. Stadions speakerens hjælper, Cheftræner for én dag eller hjælpe Aros.
Læs mere i linket
Børnenes dag

Information om modstanderen:
Hvis Sønderjyske Elite kommer med et positivt regnskab for i år, så vil det være 9. år i træk de sender et sådan på gaden.
Det er ikke en klub med de store arm bevægelser, men en klub der lever efter princippet tæring efter næring.
Det er sgu flot i en Elite sports klub.
Mon ikke der sidder et par klub formænd i Viborg og Randers og sukker efter det

Holdet:
Manager/Træner: Glen Riddersholm

SDRs vigtigste spiller: Skal de holdes fra at score så skal Mart Lieder holdes i kort snor.
De har scoret 17 mål.
1 selvmål
Ud af de 16 mål de selv har scoret, er de 6 af dem scoret af Mart Lieder

Performance Center:

Lidt om AGFs tal:

Vi spiller Whist kort:

Hvilken kæde scorer for os:

Form barometer
SDR

AGF

Turneringen generelt:
Rundens øvrige kampe:

Karantæne information:

SDR:
Karantæne mod os: Patrick Banggaard

AGF:
Næste gule kort: Jon Thorsteinsson, Zachary Duncan, Nicolai Poulsen
Gult kort - 4 points: Jesper Juelsgård, Niklas Backman
Gult kort - 6 points: Mustafa Amini, Casper Højer Nielsen

Værd at holde øje med mod den kommende modstander - Brøndby

Karantæne næste gule kort: Hjörtur Hermannsson

Point udvikling:

Stillingen inden runden:

Det er vores trofaste supporter fra Sønderjylland Torben, der har stået for svarene på spørgsmålene

Det er tæt i tabellen og der er mange der byder sig til i forhold til Top 6
Hvad bliver minimumspoint tallet for at nå med

Den er svær, men jeg tror, at der skal mindst 36 point til. Og i forhold til Top 6, så tror jeg, at Randers skiftes ud med AaB, og så er det ellers sådan det bliver. Altså; FCM, FCK, OB, BIF, AGF og AaB.

Kampen mod os hos jer endte 0-0 i et skakspil mellem to trænere.
Hvad forventer du dig af kampen hos os?

Ja den kamp var en småtrist taktisk affære, som jeg husker den. Men jeg tror, at vi kan forvente noget i samme stil på søndag, desværre. I forrige kamp var Bundu jeres farligste mand, uden sammenligning (det var i hvert fald ham jeg var mest nervøs for), så ham skal vi have lukket ned for. Formår vi det, så tror jeg at vi vinder. I er næsten lige så ustabile som vi er, og vi har brug for den sejr - den må og skal komme nu. På trods af 0-3 nederlaget i Parken, så spillede vi faktisk en ganske glimrende kamp. Så på den baggrund er jeg faktisk fortrøstningsfuld.

Jeg satser desuden på at komme og heppe på gutterne :) 

I har fået points i samtlige udebanekampe. Kan Glen ikke tåle at komme i nærhed af grænsen eller hvad er grunden til det ikke er det samme hjemme?
Ja gid det stadigvæk var så vel. Der var lige en enkelt kamp i aftes i Parken. Skal vi ikke bare glemme den? Det synes jeg. Forfærdeligt at være vidne til, og fodboldhumøret er godt nok i bund for tiden.

Jeg ved faktisk ikke hvad det skyldes, og jeg har slet ikke tænkt over det - før nu altså. Men måske har det noget at gøre med, at vi endnu ikke er dygtige nok til at styre kampene, og vi er elendige til at lukke en kamp som eksempelvis den mod AaB. Skarpheden, og kynismen om du vil, mangler simpelthen. På udebane er vi måske mere afventende, og lever mere på de velkendte omstillinger.

Som tidligere nævnt, så tror jeg, at Top 6 er et overstået kapitel for os. Nu handler det om at skrabe så mange point sammen, at vi aldrig kommer i reel fare for nedrykning. Kommer vi i fare, går vi måske tilbage til den mere defensive tilgang til fodbolden, og det vil (måske) stoppe den ellers gode udvikling, som vi trods alt er inde i.

De tørre oplysninger:
Skal du ikke på stadion:
TV: TV3Max

Live
Navn: Ceres Park

Runde 15 er nu afsluttet og det betyder at husets ekspert Kasper Skipper fra Skipperligaen kommer med sin status på situationen i AGF

Det er tid til tredje status i denne sæson. Efter de første fem runder lå AGF og tågede rundt i bunden uden en sejr. I de næste fem runder blev det så til sejre i alle fem.

Nu er atter fem runder spillet, og det er blevet lidt en blandet landhandel, dog med en pil, der naturligvis peger ned i forhold til min sidste status. Undervejs er det blevet til tre nederlag på stribe, alle i nogle vilde kulisser. Randers FC kan AGF åbenbart ikke slå, om deres liv så afhænger af det. Og ganske symptomatisk, så hentede SIF selvfølgelig sin første sejr i sæsonen mod netop GF. Endeligt kunne FCK også rejse fra Aarhus med tre point i spillerbussen, og her var det jo bare en skam for aarhusianerne, at Dame N’Doye var blevet klar til lige netop den kamp.
Men alle tre nederlag var ganske rimelige, og det var kampe, der viste, at træerne trods alt ikke gror ind i himlen. Der var børnesygdomme, der skal udryddes, og alt for mange personlige fejl og boldtab, der kom til at koste en ellers fornem placering i tabellen.

Der er dog også plusser at hente - og det er her, at jeg stadig er yderst fortrøstningsfuld på AGF’s vegne, når man skal snakke top 6. To sejre over FC Nordsjælland (den første dog noget pænere end den seneste) og så en plads i pokalkvartfinalen skal naturligvis noteres. Og ikke mindst må det være opløftende at de tre nederlag i træk er blevet afløst af to sejre, hvor man samtidig har spillet til 0 - vel at mærke med Eskelinen mellem stængerne, hvilket naturligvis giver tiltrængt selvtillid til den svenske keeper.

Og så bliver jeg også lige nødt til at knytte et par ord til Bundu. Hvor er han dog en fornøjelse at se på! Ja, det bliver en gang imellem for meget show og for lidt holdspil, men i denne sæson har han forbedret sig markant. Ham bliver økonomiafdelingen i AGF meget glad, når han skal videre…

Næste fem runder:
SønderjyskE (H)
Brøndby (H)
Esbjerg (U)
Lyngby (H)
FC Midtjylland (U)

Der mangler fem kampe i 2019 for AGF, og her skal der naturligvis sejre i hus mod SønderjyskE, Esbjerg og Lyngby, for som sæsonen har forløbet indtil videre, er de et bedre hold end de tre. Samtidig skal der gerne tages point fra Brøndby, hvis bronzesnakken stadig skal være relevant. Point i Herning skal der næppe budgetteres med, men AGF leverer sjældent en dårlig præstation mod topholdene. Jeg tror dog, at AGF henter 10 point i resten af året.

Selvom jeg har nedsat hjertefunktion, så vil det altid banke for min klub
AGF
Vi kommer stærkere tilbage

Sv: kamptråd 19/20; AGF - Sønderjydske søndag d. 10.11.19 kl. 14.00

Svar #1
Lidt tidligt at afskrive Sønderjyske - med en sejr over AGF er de kun to point efter os. Så bestemt en nøglekamp for os at vinde og især mindst få uafgjort, hvis vi rammer en dårlig dag.

Bundu er fantastisk, hvor var det ærgerligt han ikke scorede på sin flotte solotur fra baglinjen og ind. Stadig super god til youtube-salgsvideoen, men helt outstanding, hvis der var blevet mål.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #2
Det er jo en "seks-point" kamp på søndag, hvor vi kan øge afstanden betragtelig til SJE (8 point) hvorimod et nederlag, er gabet lukket ned til 2 point.

Rigtig at SJE slet ikke gode til at styre kampen hvis de har bolden for meget, og vi skal passe på deres omstillinger. Omvendt synes jeg vi er særlig stærke på hjemmebane for tiden. Spår en 1-0 sejr

Svar #3
....................Omvendt synes jeg vi er særlig stærke på hjemmebane for tiden. Spår en 1-0 sejr

....host...Silkeborg....host ;)

Svar #4
Det er selvfølgelig at stramme den at kalde den en must-win, men der er ikke råd til at sætte ret meget til i hjemmekampe mod formodet svagere hold i det her kapløb. Og det er SE trods alt selvom forskellen ikke er voldsom lige nu - det er bare svært at forestille sig vi kan komme i top-6 uden at holde dem bag os.

Brøndby vandt vist lidt heldigt i Silkeborg igår, men det understreger også bare at det nederlag til SIF ligner tre tabte point ift alle andre top-6-kandidater.

Svar #5
Ifølge min sønderjyske ven, der arbejder for dem, vil de helst møde os i Aarhus - her får de altid point, de har en sang i omklædningsrummet om, at i Aarhus får de altid point. Det er vist på tide den sang bliver skruet ned for - ligesom vi var det første hold, der vandt i Farum i år.
Jeg skal på stadion, selvom det kunne udvikle sig til en taktisk affære, hvor ingen af holdene vover sig for langt frem!

Svar #6
Ifølge min sønderjyske ven, der arbejder for dem, vil de helst møde os i Aarhus - her får de altid point, de har en sang i omklædningsrummet om, at i Aarhus får de altid point. Det er vist på tide den sang bliver skruet ned for - ligesom vi var det første hold, der vandt i Farum i år.
Jeg skal på stadion, selvom det kunne udvikle sig til en taktisk affære, hvor ingen af holdene vover sig for langt frem!
Det skal da nok passe de stadig synger den sang, men det må så efterhånden være med en sørgmodig længsel i stemmen. Vi har vundet de to sidste hjemmekampe og ikke tabt siden marts '17. Før den seneste uafgjorte i Haderslev vandt vi fem i træk mod dem ude og hjemme, før det spillede vi to uafgjorte og vi har i øvrigt lukket ét mål ind i de sidste seks kampe. Statistikken for de sidste par år er ikke med SønderjyskE.

Svar #7
Det skal da nok passe de stadig synger den sang, men det må så efterhånden være med en sørgmodig længsel i stemmen. Vi har vundet de to sidste hjemmekampe og ikke tabt siden marts '17. Før den seneste uafgjorte i Haderslev vandt vi fem i træk mod dem ude og hjemme, før det spillede vi to uafgjorte og vi har i øvrigt lukket ét mål ind i de sidste seks kampe. Statistikken for de sidste par år er ikke med SønderjyskE.

Nej jeg sad også og overvejede om ikke Sønderjyske er det tætteste vi kommer på en ynglingsmodstander, så jeg blev lidt overrasket over den sang.

Svar #8
Tjekkede lige statistik på superliga.dk - og ja, vi har haft taget på dem med 5 sejre, 3 uafgjorte og kun 2 nederlag i de sidste 10 kampe. Jeg genså lige højdepunkter fra de sidste 3 (0-0 ude august, 2-1 hjemme april og 0-1 ude også i april 2019). jeg tror nok vi kan takke en vis Grabara for point på hjemmebane.
For et par sæsoner siden havde SønderjyskE virkelig taget på os og vandt stort set altid - det er dejligt lige at få genopfrisket, at det faktisk er modsat nu. Jeg håber virkelig den holder. Nogen der ved noget om Aminis forfatning? Dejligt at NP er med - ham får vi brug for.

Svar #9
Kampen på søndag skal bare vindes. Det er naturligvis ikke en must-win kamp, men det er en af de kampe vi meget gerne skal tage tre point i for at komme i top-6. En sejr på søndag vil også give meget mere ro forud for kampen mod BIF, hvor det så ikke vil være så katastrofalt kun at få 1 point. De to næste hjemmekampe skal ihvertfald give 4 point for at holde os i top-6 (vil jeg tro). AAB og Randers mødes i en anden kamp så det kunne være super fedt lige at få et pointgab på 2-3 point på et eller begge hold.

Svar #10
Kampen på søndag skal bare vindes. Det er naturligvis ikke en must-win kamp, men det er en af de kampe vi meget gerne skal tage tre point i for at komme i top-6. En sejr på søndag vil også give meget mere ro forud for kampen mod BIF, hvor det så ikke vil være så katastrofalt kun at få 1 point. De to næste hjemmekampe skal ihvertfald give 4 point for at holde os i top-6 (vil jeg tro). AAB og Randers mødes i en anden kamp så det kunne være super fedt lige at få et pointgab på 2-3 point på et eller begge hold.
 Som sædvanligt rykker 3 point rigtig meget. Først og fremmest skaber i et hul på 8 point ned til SønderjyskE, men netop fordi de hold der ligger lige under os skal mødes indbyrdes i de kommende kampe (Randers-AaB nu og FCN-Randers ugen efter), så vil sejre til os automatisk lægge afstand til 6.-7. pladsen. 

Sidste år vandt vi fire gange over SE (grundspil + puljespil), så spillerne må da have troen på det. Er der ikke også noget med at David aldrig har prøvet at tabe til SønderjyskE? Der kører mange af de der statistik-historier, jeg ved ikke hvor væsentlige de er i praksis.

Svar #11
Nej slet ikke i dag, hvor halvdelen af holdet er skiftet fra sæson til sæson. Der kan måske være et lille bitte psykisk overtag ift sidste 1-2-3 kampe, men ikke mere. Men ellers er det vist mest lir for os fans og medierne.

Der er naturligvis også lidt i hvordan enkelte hold står godt ift hinanden - uanset tidligere resultatater. Eller AGF ofte præsterer godt mod de store hvor der ikke er noget pres - også mod fck trods dårlig statistik.

Egentlig er der nok mere noget med et lille psykisk overtag spillere i mellem fx back-wing.

Men alt i alt bør man være så profesionel at man fokuser på næste kamp og iøvrig er man en del af et team og en gameplan.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #12
Faktisk mange spørsmålstegn til kampen!

Spændende om Diks - får spilletid igen? Synes ellers Munksgaard var god mod FCN, men Diks skal tage pladsen med det cv...
Starter Hausner inde eller Julle - Tingager tilbage?
Jova eller Eske?
Overhaler Gersbach - Højer?
Tager Hvidt pladsen fra Zach - eller Amini tilbage?
Jon eller Anker på kanten?

Og hvem scorer for os?

Svar #13
Jep. Der er MANGE muligheder, og mange ubesvarede spørgmsål til denne kamp. Bliver spændende at følge.

Til kampen imod BIF har vi stadig 2,5 uge, så både Tingager og Amini kan nå at blive helt klar.
Før kampen imod FCN tænkte jeg, at det ville være dejligt endeligt at få gang i Tingager igen. Lige nu glæder jeg mig mest til Amini-comeback. Tøj han har manglet imod SIF og FCK, og offensivt imod FCN.

Svar #14
Hej alle 😊 Jeg smider lige et spørgsmål, der godt nok ikke direkte er relateret til netop kamp, men alligevel handler om en kommende hjemmekamp. Sagen er nemlig den, at jeg skal på Ceres Park for første gang i umindelige tider, og jeg har min søn på 5 år med for første gang. Vi skal også sammen med min bror og min far, der ser omkring 80% af hjemmekampene fra C-tribunen. Vi napper selvfølgelig Brøndby kampen, men spørgsmålet er, om vi skal satse på pladser på C-tribunen eller på familietribunen? På C kan vi givet bedre se, og der er måske også lidt mere ro til at se kampen, hvor der på familietribunen sikkert er mere gang i den (og tættere på stemningsfans) og flere aktiviteter.

Men hvad siger I andre, der engang i mellem drager mod stadion med de små poder; hvad ville I anbefale?

Svar #15
Hej alle 😊 Jeg smider lige et spørgsmål, der godt nok ikke direkte er relateret til netop kamp, men alligevel handler om en kommende hjemmekamp. Sagen er nemlig den, at jeg skal på Ceres Park for første gang i umindelige tider, og jeg har min søn på 5 år med for første gang. Vi skal også sammen med min bror og min far, der ser omkring 80% af hjemmekampene fra C-tribunen. Vi napper selvfølgelig Brøndby kampen, men spørgsmålet er, om vi skal satse på pladser på C-tribunen eller på familietribunen? På C kan vi givet bedre se, og der er måske også lidt mere ro til at se kampen, hvor der på familietribunen sikkert er mere gang i den (og tættere på stemningsfans) og flere aktiviteter.

Men hvad siger I andre, der engang i mellem drager mod stadion med de små poder; hvad ville I anbefale?

Klart C-tribunen. Pladserne på B er unummererede og i har bestemt ikke lyst til at side forneden. Det er næsten umuligt at se hvad der sker i den anden ende af banen. Med børnenes dag på søndag kan jeg forestille mig, at der kommer mange på B tribunen, hvorfor i nok skal være i god tid, hvis i vil have pladser for oven og fire ved siden af hinanden. Nummererede pladser på C-øvre er klart at foretrække, hvis det er muligt. Alternativt C-nedre men de er også unummererede så der skal i også sikre jer nogle ordentlige pladser i god tid.

Generelt er pladserne på de nedre tribuner kun anvendelige hvis ikke det regner. Men sådan er det med et lortestadion.

Svar #16
Sønderjyske spiller med Nicolas Marfelt på højreback, vel sagtens en af de svageste faste superligaspillere overhovedet. Det kunne være sjovt at bytte Ankersen og Bundu, så Bundu kan køre på direkte mod ham.

Han vinder i snit 0,7 duel langs jorden pr kamp, laver 0,3 tackling og 0,2 blokering. Han vinder kun 40 % af alle dueller, og kun 33 % af alle tacklinger er succesfulde. Alexander Bah i den anden side vinder langt mere, på trods af at han egentligt er angriber.

Munksgaard, der ofte får kritik herinde, vinder 56 % af sine dueller, 65 % af sine tacklinger og 70 % af sine hovedstødsdueller - og er i vørigt involveret i langt mere.

Duellen Bundu-Marfelt vil være frygtelig for SJE!

Nicholas Marfelt | 3F Superliga
Alexander Munksgaard | 3F Superliga

Svar #17
Sønderjyske spiller med Nicolas Marfelt på højreback, vel sagtens en af de svageste faste superligaspillere overhovedet. Det kunne være sjovt at bytte Ankersen og Bundu, så Bundu kan køre på direkte mod ham.
Er Marfelt ikke netop venstre back? Sidst mod os satte de godt nok Bah derud med Gartenmann på højre back. Det var måske netop pga Bundu, så det er et taktisk valg de kan tage igen.

Svar #18

Han vinder i snit 0,7 duel langs jorden pr kamp, laver 0,3 tackling og 0,2 blokering. Han vinder kun 40 % af alle dueller, og kun 33 % af alle tacklinger er succesfulde. Alexander Bah i den anden side vinder langt mere, på trods af at han egentligt er angriber.

Munksgaard, der ofte får kritik herinde, vinder 56 % af sine dueller, 65 % af sine tacklinger og 70 % af sine hovedstødsdueller - og er i vørigt involveret i langt mere.

Duellen Bundu-Marfelt vil være frygtelig for SJE!

Nicholas Marfelt | 3F Superliga
Alexander Munksgaard | 3F Superliga

Jeg synes ofte man har set Bundu og Ankersen bytte side i løbet af en kamp, så det er ikke utænkeligt at det vil ske under kampen på søndag, også selvom de starter i deres ‘normale’ side. Det kunne jeg godt have ønsket i Randers kampen også, det så ud til at Thomasberg var godt forberedt på Bundu, og havde mellem 2 og 3 mand på ham igennem hele kampen, så er han nød til at skifte position, for at skabe noget ballade.

Svar #19
Ja Marfeldt er venstreback - og Bah en af ligaens bedste højrebacks. Vild med ham lige fra første øjesyn. Desværre er alle vist opmærksom på ham og måske ryger han til udlandet.

Svar #20
I har ret. Marfelt er venstre back - han har dog også spillet andre positioner. Men så er match-up'et mod Bundu klart.

Når Bangsgaard er ude med karantæne, bliver det vel Gartenmann og Luijckxxxxxx centralt - og Bah og Marfelt på siderne.

Gartenmann bliver nok sat til at hjælpe derude mod Bundu, så han bliver lukket ned. Det vil så skabe plads til Duncan og Blume til at tage løb ind i feltet (hvis Mortensen beskæftiger Luijckx)

Svar #21
Spændende om Diks - får spilletid igen? Synes ellers Munksgaard var god mod FCN, men Diks skal tage pladsen med det cv...
Jova eller Eske?

Det er mere eller mindre kvalificerede gæt, men:

- Tror Diks er i truppen, men på bænken. Andre havde måske sluppet ham løs før, men David er konservativ.
- Hausner spiller, hvis Tingager stadig ikke er klar.
- William er på mål. Han har to friske clean sheets bag sig, og Jova spillede videre, da William senest var klar igen. David gør det samme nu.
- Højer spiller fra start. Letteste spørgsmål blandt de seks her.
- Amini spiller, hvis han er klar til 60+ minutter. Ellers spiller Hvidt, hvis form er bedre end Zachs lige nu.
- Jon eller Ankersen er svær, tæt på fifty-fifty. Den, som trænerteamet helst vil se over for Alexander Bah.

PS: Og ja, en direkte duel mellem Bundu og Marfelt er så gyselig en tanke for SønderjyskE, at Glen enten sætter ekstra gardering på - eller slet ikke spiller med Marfelt. :)

Svar #22
Enig - og tror Anker spiller, selvom jeg nu synes Jon er mere spændende.

Svar #23
Jova eller Eske?

Det er mere eller mindre kvalificerede gæt, men:

- Tror Diks er i truppen, men på bænken. Andre havde måske sluppet ham løs før, men David er konservativ.
- Hausner spiller, hvis Tingager stadig ikke er klar.
- William er på mål. Han har to friske clean sheets bag sig, og Jova spillede videre, da William senest var klar igen. David gør det samme nu.
- Højer spiller fra start. Letteste spørgsmål blandt de seks her.
- Amini spiller, hvis han er klar til 60+ minutter. Ellers spiller Hvidt, hvis form er bedre end Zachs lige nu.
- Jon eller Ankersen er svær, tæt på fifty-fifty. Den, som trænerteamet helst vil se over for Alexander Bah.

PS: Og ja, en direkte duel mellem Bundu og Marfelt er så gyselig en tanke for SønderjyskE, at Glen enten sætter ekstra gardering på - eller slet ikke spiller med Marfelt. :)

Mange gode spørgsmål som man desværre ikke har nogen anelse om, da GF stadig har en helt mærkværdig og unik holdning til oplysninger om skader. På selv samme dag kan man læse Ståle Solbakkens detaljerede gennemgang af af klubbens skader op til topkampen mod FCM. Som eksempel at Falks skade er en hovedskade men ikke en hjernerystelse, at  N’Doyes restitution halter efter kampen søndag SE, og at man tager stilling til de tre skader lørdag.

Svar #24
En anden ting der er helt sikkert er at Nikolaj Poulsen og Niklas Backman får et gult kort mod Sønderjyske, så de kan være i karantæne mod Brøndby.  ???

Svar #25
Mange gode spørgsmål som man desværre ikke har nogen anelse om, da GF stadig har en helt mærkværdig og unik holdning til oplysninger om skader. På selv samme dag kan man læse Ståle Solbakkens detaljerede gennemgang af af klubbens skader op til topkampen mod FCM. Som eksempel at Falks skade er en hovedskade men ikke en hjernerystelse, at  N’Doyes restitution halter efter kampen søndag SE, og at man tager stilling til de tre skader lørdag
Man kan diskutere, hvad der er mest mærkeligt - at AGF overholder GDPR lovgivningen, at FCK ikke gør, eller lovgivningen i sig selv?

Svar #26
Mange gode spørgsmål som man desværre ikke har nogen anelse om, da GF stadig har en helt mærkværdig og unik holdning til oplysninger om skader. På selv samme dag kan man læse Ståle Solbakkens detaljerede gennemgang af af klubbens skader op til topkampen mod FCM. Som eksempel at Falks skade er en hovedskade men ikke en hjernerystelse, at  N’Doyes restitution halter efter kampen søndag SE, og at man tager stilling til de tre skader lørdag
Man kan diskutere, hvad der er mest mærkeligt - at AGF overholder GDPR lovgivningen, at FCK ikke gør, eller lovgivningen i sig selv?

Solbakken overtræder ingen lovgivning. Klubberne kan selv aftale praksis her med spillerne, så det er ikke årsagen.

Svar #27

Solbakken overtræder ingen lovgivning. Klubberne kan selv aftale praksis her med spillerne, så det er ikke årsagen. Klubben kan altid melde ud, at en spiller er skadet og hvor længe han er ude. Spilleren kan selv melde ud om detaljerne i.f.t. skader, eller klubben kan gøre det i forståelse med spilleren.

Svar #28
Det er lidt en balancegang at melde noget ud, tage hensyn til spillere og ikke give de andre kort på hånden ift taktik. Omvendt kan man  så heller ikke lægge røgslør ud som fx DK gjorde forud for EM finalen i 92.

Svar #29

Solbakken overtræder ingen lovgivning. Klubberne kan selv aftale praksis her med spillerne, så det er ikke årsagen.
Klart, man kan vel vælge at gøre det til en del af kontrakten, at klubben må udtale sig om den ansattes helbred og privatliv - og det er næppe noget ret mange spillere vil gå op i, når kontrakten laves. Jeg synes også at det til tider kan virke fjollet, men samtidig kan jeg faktisk godt forstå lovgivningen i mange sammenhænge. Jeg synes egentlig ikke, at jeg vil bebrejde AGF for ikke at forsøge at omgå loven.

Svar #30

Klart, man kan vel vælge at gøre det til en del af kontrakten, at klubben må udtale sig om den ansattes helbred og privatliv - og det er næppe noget ret mange spillere vil gå op i, når kontrakten laves. Jeg synes også at det til tider kan virke fjollet, men samtidig kan jeg faktisk godt forstå lovgivningen i mange sammenhænge. Jeg synes egentlig ikke, at jeg vil bebrejde AGF for ikke at forsøge at omgå loven.

Jeg mener heller ikke, at man skal forsøge at omgå loven, men jeg mener, at man i GF bruger GDPR på en fjollet måde, når man slet ikke melder ud om skadede spiller. Det bliver lidt forkrampet og for meget blå briller og er kontraproduktivt i.f.t. øget interesse for holdet og klubben. Og det er da fjollet.

Svar #31
Man må formentlig ikke skrive ind i en kontrakt som en generel klausul, at klubben gerne må udtale sig om skader hos spilleren. Den slags generelle samtykker er imod gdpr. Men i forbindelse med en given skade, kan man bare spørge spilleren, om det er ok at fortælle om skaden til pressen - eller lade ham udtale sig selv. Så har man samtykke. Sværere er det ikke. Spilleren skal have ret til at svare nej, uden at føle et pres. Men det burde heller ikke være et problem.

Man kan jo også undlade at sige nogen medicinske fakta om skaden, men bare nævne hvor længe han forventes at være ukampdygtig.

Svar #32
Ja præcis.

Jeg var vildt irriteret over et i starten, men har vænnet mig til at det er sådan nu, og at man får lidt lir og rygter om hvornår og hvad osv. - iøvrigt passede oplysningerne heller ikke altid førhen ift hvor længe spilleren var væk, plus der var røgslør....

Svar #33
Der er også lidt risiko for spekulation og rygtedannelse når nogle spillere siger ja og andre siger nej, og nogle gange fortæller de så at spilleren er skadet og hvor længe og andre gange siger de ingenting. Så ved vi måske at spiller A og B er skadet og klubben siger spiller A er tilbage om to uger og når der bliver spurgt til B vil klubben ikke udtale sig. Det er nemmere bare at holde sig til de umiddelbare begrænsninger, men man kan jo undersøge hvordan andre klubber griber det an helt specifikt.

Svar #34
Men i forbindelse med en given skade, kan man bare spørge spilleren, om det er ok at fortælle om skaden til pressen - eller lade ham udtale sig selv. Så har man samtykke.

Så du tænker, at klubben får samtykke fra skade til skade? Sådan at en træner kan komme i en situation, hvor han må omtale een spiller, men ikke en anden, fordi han ikke har haft en fortrolig samtale endnu?

Det er muligt at FCK ikke har fået samtykke ind i kontrakterne, men så har de sikkert meddelt spillerne, at man har tænkt sig at se stort på reglerne og ikke oplevet at nogen har sagt fra.

Svar #35
Men i forbindelse med en given skade, kan man bare spørge spilleren, om det er ok at fortælle om skaden til pressen - eller lade ham udtale sig selv. Så har man samtykke.

Så du tænker, at klubben får samtykke fra skade til skade? Sådan at en træner kan komme i en situation, hvor han må omtale een spiller, men ikke en anden, fordi han ikke har haft en fortrolig samtale endnu?

Det er muligt at FCK ikke har fået samtykke ind i kontrakterne, men så har de sikkert meddelt spillerne, at man har tænkt sig at se stort på reglerne og ikke oplevet at nogen har sagt fra.
Det er et krav, at samtykket til behandling af personoplysninger skal være specifikt. Jeg er ikke jurist, men jeg føler mig alligevel ret sikker på, at det ikke er lovligt at skrive ind i en kontrakt, at klubben har ret til at fortælle pressen om enhver helbredsoplysning, der måtte forhindre spilleren i at stille op for klubben.

KL's fortolkning af gdpr-reglerne forbyder fx også generelt samtykke til brug af portrætbilleder i kommunernes medier af fx skolebørn eller medarbejdere. Der skal gives samtykke til hvert enkelt konkrete billede.

Svar #36
KL's fortolkning af gdpr-reglerne forbyder fx også generelt samtykke til brug af portrætbilleder i kommunernes medier af fx skolebørn eller medarbejdere. Der skal gives samtykke til hvert enkelt konkrete billede.
Sjovt - her hvor vi bor, har de ellers bedt om et generelt samtykke fra skolens side. Det bliver åbenbart tolket forskelligt.

Svar #37
Specifikt betyder ikke “fra gang til gang”, men “ikke en blanko check”. Der er juridisk ikke et problem i at give specfikt samtykke til at måtte dele skadesoplysninger med pressen.

Svar #38
Sjovt - her hvor vi bor, har de ellers bedt om et generelt samtykke fra skolens side. Det bliver åbenbart tolket forskelligt.
Du har formentlig kun givet samtykke til lukkede rum, hvor kun forældre har adgang. Ikke til at kommunen må bruge billeder på kommunens hjemmeside eller i publikationer til alle borgere. Sådan er det i hvert fald hos Børn og Unge i Aarhus Kommune.

Svar #39
Specifikt betyder ikke “fra gang til gang”, men “ikke en blanko check”. Der er juridisk ikke et problem i at give specfikt samtykke til at måtte dele skadesoplysninger med pressen.
Igen. Jeg er ikke jurist. Men det tror jeg simpelthen ikke på. I princippet ville det være en blankocheck til at klubben må fortælle alt fra skadet korsbånd til fnat eller kyssesyge. Det er svært at afgrænse.

Svar #41
Du har formentlig kun givet samtykke til lukkede rum, hvor kun forældre har adgang. Ikke til at kommunen må bruge billeder på kommunens hjemmeside eller i publikationer til alle borgere. Sådan er det i hvert fald hos Børn og Unge i Aarhus Kommune.
Aarrhhh så det er det du mener, når du skriver kommunernes medier. Jeg troede det var skoleintra mv.

Men de der GDPR-regler tolkes meget forskelligt rundt om. Det er også lidt vildt, hvad de forventes at dække og måske et skridt eller to for langt i min verden.

Svar #42
Meget positivt at Amini er med i en trup på kun 18 mand. Det betyder, at han med sikkerhed kan spille og ikke bare er med som røgslør.

Links og Anbo glider ud fra truppen mod FCN. Gersbach er den anden nye i dag.

Svar #43
Også positivt at Zach er med, så det er stærkeste trup minus Jova og Tingager.

Svar #44
Jævnfør den anden diskussion er det lidt spøjst hvis AGF kan nævne hvem SønderjyskE har ude med skader, men ikke kan/vil gøre dem om egne spillere. Spillere som Links og Diks kan være sorteret fra af rent sportslige årsager, men det ved jeg ikke om man så kan gå ud fra. Diks havde jeg heller ikke for alvor forventet at se før efter landskampspausen selvom han fik debut mod OB, men jeg synes da det er lidt bekymrende hvis Links ikke engang kan tage en plads på bænken. Det positive er dog samtidig at der ikke rigtig er noget i den trup, der kan betegnes som tyndt øl, når vi har set Hausner og Hvidt steppe op.

Svar #45
 Igen. Jeg er ikke jurist. Men det tror jeg simpelthen ikke på. I princippet ville det være en blankocheck til at klubben må fortælle alt fra skadet korsbånd til fnat eller kyssesyge. Det er svært at afgrænse.
Jeg kan i hvert fald godt forstå de klubber\virksomheder, som tager der her alvorligt. Der er nogle ret vilde konsekvenser ved ikke at overholde lovgivningen (bøde på 4% af virksomhedens totale omsætning). Så der er helt sikkert mange der er blevet skræmt. Det oplevede jeg i hvert fald i mit gamle firma, hvor man blev helt hysterist med formaliteter. 

Svar #46
Start-11 med Hausner, Hvidt og Jon på de pladser, der har været til debat. Amini var måske alligevel et røgslør, for han er ikke i truppen og er erstattet af Diks.

Sådan starter vi mod SønderjyskE - AGF Fodbold

Svar #47
Start-11 med Hausner, Hvidt og Jon på de pladser, der har været til debat. Amini var måske alligevel et røgslør, for han er ikke i truppen og er erstattet af Diks.

Gad vide om det ville være mere problematisk ift GDPR at melde en skade ud som røgslør? Jeg tror dog ikke umiddelbart at det er det man har forsøgt her, SE ville vel ikke kunne gå ud fra at han ville starte inde, så det er minimal forvirring man kunne skabe. Forhåbentlig betyder det han er tæt på at være klar igen, men en anden teori kunne være at man holder ham helt af bænken så man kan holde ham hjemme i landskampspausen?

Dejligt at se Hausner og Hvidt holde Juelsgård og Duncan på bænken. Især førstnævnte, der er ikke så meget fremtid i Juelsgård trods alt, men ift Duncan betyder det også at Hvidt er tæt på ham og kan tage pladsen af taktiske grunde eller hvis Duncan ikke er helt på toppen. De kan presse hinanden og måske begge få mere og mere spilletid fremover.

Svar #48

Ifølge Twitter er Amino åbenbart blevet syg, så Diks har erstattet ham i truppen.

Men fedt at se Hvidt og Hausner gribe chancen. Det betyder, at Hausner i hvert fald har overhalet JJ og at Hvidt vel er 4. valg på midtbanen pt. Flot af dem begge efter de ikke fik meget spilletid i starten.

Skrev i sommerpausen at Hvidt måtte være en af de spillere med mest blod på tanden efter Stage blev solgt. Må have været pænt hårdt at blive skadet og så se Duncan komme susende ind fra højre og få masser af spilletid. Så siger noget om hans mentale styrke, at han har formået at kæmpe sig ind i startopstillingen.

Svar #49
Det er jo tæt på at være total dominans de første 30 min. Dejligt at se en helstøbt indsats i Farum bliver fulgt op af sådan en præstation. Nu bare ingen dumme fejl, så tyskerne bliver lukket ind i kampen.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Simple Audio Video Embedder