Spring til hovedindholdet
Emne: kamptråd 19/20; AGF - Sønderjydske søndag d. 10.11.19 kl. 14.00 (Læst 4866 gange) forrige emne - næste emne

Sv: kamptråd 19/20; AGF - Sønderjydske søndag d. 10.11.19 kl. 14.00

Svar #100
Jeg synes også det er på tide at snakke Bror Blume lidt op. Han har længe været "den som skal erstattes på midtbanen" i snakkene herinde. Men måske er det bare fordi han ikke var et "navn" da vi hentede ham? Jeg synes han holder et højt bundniveau, er virkelig stærk i presset og de små rum. Kommer med mange gode dybdeløb og har både scoret og lavet assists. Det er sjældent så spektakulært- om end den var pæn i går.

Svar #101
Jeg synes også det er på tide at snakke Bror Blume lidt op. Han har længe været "den som skal erstattes på midtbanen" i snakkene herinde. Men måske er det bare fordi han ikke var et "navn" da vi hentede ham? Jeg synes han holder et højt bundniveau, er virkelig stærk i presset og de små rum. Kommer med mange gode dybdeløb og har både scoret og lavet assists. Det er sjældent så spektakulært- om end den var pæn i går.
Jeg synes snakken var helt berettiget i sommers, men han har virkelig løftet sit niveau her i efteråret. Og med Hvidts pludselige tilbagekomst er det slet ikke sikkert vi skal hente en mand til midtbanen her i vinterpausen (hvilket jeg elles var stor fortaler for i sommers). Medmindre man allerede nu vil ud og hente en erstatning for Amini, fordi man ved han er væk til sommer.

Svar #102
[Opdækningen ved det ene SE-mål i går tæller til gengæld ned, for det lignede i den grad PM's mand, der stod *helt* fri

Det var næsten lige så horribelt forsvarsarbejde som N'Doyes opdækning af Kaba på dødbolde i går. Synes godt nok, der er for amnge hovedstødsstærke angribere, der får nøgleroller på defensive dødbolde, som de ikke kan magte.

Svar #103
Blume er i gang med noget stort

Man har i 10 år vist der i Blume var en unik teknisk god spiller, og hans tid i AGF har været lidt op og ned, også pga efterslæb da han kom til uden kamptræning i en måned. Ind i mellem et par småskader og placering på kanten, hvor han ikke er allerbedst - dog okay der også.

Synes også han igennem efteråret har haft en opadgående præstationskurve med sit spil. Og blevet mere målfarlig. Synes også han er ved at bevise vi ikke mangler noget på den offensive 8er. Man kan diskutere hvor god bredden er på den plads, Hvor god er Jon der? Han kan bestemt noget der. Og helt sikkert en stærk kant.

Zach, Hvidt og Hausner - har vist vi har bredden

Enig med det efterår Zach har haft og som Hvidt nu har vist klasse et par kampe, mangler vi vel heller ikke rigtig bredde der alligevel faktisk. Og de er kun 19 år kan sagtens rykke sig meget begge to hen over vinteren. Hausner har også igen igen vist vi har bredden der - tænker han skubber Julle ned som 4. valg.

Vi skal finde noget ekstraordinært hvis noget skal byttes ...

Bredden er super. Det eneste vi skal hente er en erstatning for Amini nu eller til sommer - det må afhænge af hvornår den rigtige spiller er der på rette konditioner.

Skal vi hente noget skal det enten være virkelig klasse med udviklingspotentiale, eller unge talenter i start 20erne på vej frem - det sidste er nok mest realistisk.

Det ser godt ud....
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #104
Skal vi hente noget skal det enten være virkelig klasse med udviklingspotentiale, eller unge talenter i start 20erne på vej frem - det sidste er nok mest realistisk.

Det ser godt ud....
 Ja, det bliver sværere og sværere at bevare pessimismen...

Uden det skal blive en ren transfertråd, så tænker jeg at spillere som Jon og Gersbach er prototypen på spillere vi skal hente. Unge spillere der allerede har bevist sig på et højt niveau, men med masser af fortsat upside. Og så kan de krydres med en rutineret profil som PM og NP, når der er behov for det.

Svar #105
Lige præcis ;-)
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #106
@Mengsen

Jeg har - som nævnt mange gange før - intet problem med at man parkerer bussen ved en 2-0 føring. Det er til gengæld er problem at man er så inkompetent til det.

Men det er jo præcis derfor, jeg synes, det er en dårlig taktik at bruge. Jeg mener, AGF er klart bedst, når der bliver presset højt på banen og spillet foregår så langt væk fra eget mål. Det beviste 1, halvleg mod SIF og i går med alt tydelighed, det er faktisk en kudos til DN for når vi prøver at spille fodbold med et fungerende genpres, så er vi imo et klart top 6 hold. Når vi forfalder til at blive for defensive, så er vi langt fra et top 6 hold.

Selvfølgelig kommer modstanderne med et modtræk ovenpå en dårlig halvleg, men så må vi være bedre til at løse den opgave uden at forfalde til at stå dybt og prøve at forsvare en føring hjem. Det er nu engang sådan noget et godt hold kan gøre og noget vi bliver nød til at kunne gøre i årerne frem.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #107
AGFs spillere og David Nielsen siger, at vi spiller en skide god 1.halvleg, og det er vi alle enige i.

Så siger spillere+træner at Sønderjyske laver noget om, og tingene bliver lidt "shaky" deraf. Derefter slår vi tilbage, og genvinder momentum og scorer 2 yderligere mål.

Det er ikke en taktik AGF og DN har valgt, men noget modstanderen udsætter os for.
Efter sådan en første halvleg kan man vel 100% forstå, at vi skal ud og "fortsætte", og så må man justere alt efter hvad modstanderen finder på. SøE skulle finde på noget, og det gjorde de så. De satte to mand på toppen og justerede flere ting. Det tog os 15 minutter at få grejet det, og vi vandt kampen. For mig minder det om i Odense, hvor spillerne også får genvundet overtaget, efter at OB laver store ændringer.

Så det jeg faktisk hører jer sige er, at I mener at AGF og David saboterer sig selv, snarere end at modstanderen laver noget om taktisk. Men jeg er 100% med på, at presset forsvandt, og at vi ikke kunne fortsætte det vi havde leveret i første halvleg. Men det er jo pga. modstanderens modtræk, og den lavere energi spillerne fik lagt i dueller og nærmest alle situationer i begyndelsen af 2.halvleg.

Ikke fordi AGF valgte at køre efter en taktik om at parkere bussen i hele 2.halvleg.

Selvfølgelig kommer modstanderne med et modtræk ovenpå en dårlig halvleg, men så må vi være bedre til at løse den opgave uden at forfalde til at stå dybt og prøve at forsvare en føring hjem. Det er nu engang sådan noget et godt hold kan gøre og noget vi bliver nød til at kunne gøre i årerne frem
EDIT: Læste det her igen. Du siger det jo også selv. Og prøver lige om jeg kan forklare mig bedre. Vil ikke være for frontende/sætte det for meget på spidsen, MEN:
Du antyder at vi "prøver at forsvare en føring hjem", som om det var taktikken.
Det er jo ikke det vi "prøver på", men det vi "forfalder til" for foranledning af modstanderens modtræk.
Det er jo ikke taktikken. Prøv at hør David Nielsens interview efter kampen. Han siger netop, at han ikke var tilfreds med hvordan spillerne kom ud til 2.halvleg, men at spillerne får "ryddet op  i det", og at vi derefter vinder kampen. DN stod og råbte ved 2-0 efter 7 minutter i 2.halvleg, at "nu skulle vi fandme komme ind i det" mens han stod og holdt på bolden ved et indkast for at sende et statement til holdets spillere. Så at sige at taktikken eller det vi "prøver på" skulle være at parkere bussen og køre den hjem, det er decideret forkert.

Det er måske det vi "kommer til", men ikke det vi "prøver på". Og ift taktikken i det, så er der jo kæmpe forskel må jeg bare sige.

Svar #108
Man kan godt blive arrig over de to meget klare straffespark, der ikke blev dømt i går. OB og AGF ligger neck om neck på 4. Pladsen med identisk målforskel, og identisk mål for og imod og det er vel kun fordi AGF er bedre i indbyrdes opgør, at vi nu ligger på 4.pladsen. Det samme har været gældende i tidligere runder hvor Randers, AaB og OB har ligget á point med AGF, og det kun er i kraft af en bedre målforskel at man har ligget højere i tabellen.

Det kan sagtens være sådan i runde 26, at to hold ligger på en delt 6. Plads, og det er holdet der har bedste målforskel der kommer i top 6. Så kan man selvfølgelig sige at man bare skulle have vundet kampene mod Silkeborg og Lyngby, men det vil dog være brand ærgerligt, hvis det er en håbløs dommer præstation der afgør om man kommer i top 6, og det var virkelig håbløst ikke at dømme de to straffespark når man står så godt placeret.

Jeg håber at Tingagers hjernerystelse ikke er alvorlig og at han bliver hurtigt klar igen, men det ville dog ikke gøre så meget hvis han lige skal i kampform først. For Hausner spiller bare bedre og bedre i øjeblikket, ingen fejlafleveringer, ingen frispark på forkerte steder, og så oven i købet en assist i går. Han får ikke en bedre læremester end Backman, og hvis han kunne få 5-7 kampe i træk, så er jeg ikke sikker på at Tingager bliver det oplagte valg til ideal opstillingen fremover.

Det var i øvrigt interessant at DN vurderer at et af holdets største udfordringer lige nu, er at blive bedre til kunne spille i medgang. Han mener at de unge for let lader sig rive med af publikum og har en tendens til at træffe forkerte beslutninger når det går godt i kampen. Det har han nok ret i, især i Silkeborg kampen blev der truffet nogle forkerte beslutninger, men også delvist i går mod Sønderjyske:

http://www.tv3sport.dk/sport/fodbold/nyheder/david-n-efter-agf-sejr-det-her-irriterer-mig-stadig-lidt

Svar #109
Og jeg har som United fan hørt Mourinho stå og sige præcis det samme efter endnu en defensiv indstillet kamp. Det var ikke meningen at overlade initiativet til modstanderen, det var ikke meningen at spille defensiv og bla, bla.

Igen hvis du ikke læste det tidligere. Jeg tror ikke nødvendigvis DN, Mourinho, Simeone, Bo Henriksen eller andre decideret fortæller spillerne at stå dybt og defensivt, men at resultatet ofte bliver sådan, fordi det er mindsettet i truppen, et mindset som kommer fra træneren og den måde, der bliver trænet på.

Nu skal overstående ikke tages som kun noget negativt, for DNs suverænt største positive indflydelse på AGF, er netop at mentaliteten er helt i top og imo ikke set bedre siden den sidste storhedstid i 90erne.
Jeg ville bare ønske, at vi stedet for at stå dybt og lade modstanderen have bolden, så at kunne forsvare ved at have bolden. I hvert fald i perioder.

Min anke er så men bare, at skal vi blive et kontinuerlig top 6 hold, så er det efter min mening nødvendigt at kunne gå efter at lukke en kamp fremfor at forsvare en føring og her har jeg mine tvivl om DN så er den rette træner fremadrettet.

FYI: DN har været den bedste træner i AGF siden Rudbæk bare inden jeg får skudt alt muligt i skoene.

Svar #110
Jeg håber at Tingagers hjernerystelse ikke er alvorlig og at han bliver hurtigt klar igen, men det ville dog ikke gøre så meget hvis han lige skal i kampform først.

Hjernerystelse? Udgik han ikke efter en tackling på foden imod Randers?

Svar #111
Og jeg har som United fan hørt Mourinho stå og sige præcis det samme efter endnu en defensiv indstillet kamp. Det var ikke meningen at overlade initiativet til modstanderen, det var ikke meningen at spille defensiv og bla, bla.
@Martin Hansen‍ 
Det er i min optik fuldstændigt urimeligt at sammenligne United med AGF ift spillermaterialet vs modstanders.

Når AGF har svært ved at holde hjem i Odense er det bl.a. fordi vi ikke er bedre, og fordi OB har så gode spillere, at de kan justere taktisk på en måde, hvor man ikke "bare" kan holde den hjem på kvaliteten. Mourinho's United havde spillere der var langt bedre end de modstandere de tabte til/ikke vandt over. Ikke sandt? 

Igen hvis du ikke læste det tidligere. Jeg tror ikke nødvendigvis DN, Mourinho, Simeone, Bo Henriksen eller andre decideret fortæller spillerne at stå dybt og defensivt, men at resultatet ofte bliver sådan, fordi det er mindsettet i truppen, et mindset som kommer fra træneren og den måde, der bliver trænet på.
[font=Helvetica, "Helvetica Neue", "Liberation Sans", Arial, sans-serif]Så jeg anfægter sammenligningen på den måde, at jeg ikke tror på at vi er gode nok til at lukke fuldstændigt ned for modstandere i hele kampe. Hvem kan egentlig det i superligaen runde efter runde? AGF har for nyligt gjort det imod FCN ude, og imod OB i pokalen, og havde kampe imod AaB og FCN hjemme, hvor vi lukkede dem ned i store perioder, hvor modstanderens bedste perioder var på baggrund af deres egne kvaliteter, og ikke fordi vi "faldt tilbage". Men jeg medgiver 100% at der kan være tale om lidt "både og", hvor vi bliver presset tilbage samtidig med at vi lader os presse lidt tilbage for at se modstanderens træk an, også mere end David vil have. Det er David der står stik-tosset og vil have AGFs spillere tilbage i kampen i går (foran 2-0 er han skide sur). At du så siger at det er det de "træner på", det ved jeg ikke. Jeg kan sagtens åbne min holdning nok til, at noget DN gør må have den effekt på spillerne. Især når han bagefter for at tage brodden af interviewet fremstiller det som normalt at modstanderen får presset os med et modtræk, som vi så får slået tilbage på, hvilket han roser. Så kan spillerne komme til at tage det for givet at modstanderen må have gode perioder, for så at vi naturligt vender det om igen (når det lykkes).[/font][/size][/color]

Svar #112
@Stig AKA Frank Heskjær

Det er i min optik fuldstændigt urimeligt at sammenligne United med AGF ift spillermaterialet vs modstanders.

Stop bare stop.

Sammenligningen er trænere ofte siger et og gør noget andet og det gælder trænere på absolut øverste niveau og ned til selv de laveste rækker.
Det har ikke en skid med United kontra AGF og spillermateriale, men om at praktisere den fodbold som der bliver sagt.

Svar #113
@Stig AKA Frank Heskjær

Stop bare stop.

Sammenligningen er trænere ofte siger et og gør noget andet og det gælder trænere på absolut øverste niveau og ned til selv de laveste rækker.
Det har ikke en skid med United kontra AGF og spillermateriale, men om at praktisere den fodbold som der bliver sagt.

Enig med Martin Hansen. Jeg kommer også til at tænke på Ove C, der altid havde en eller anden ekstraordinær grund til, at Viborg (som tophold endda, det er længe siden) var nødt til at spille afventende.

DN er en kontrabaseret træner og det har jeg det fint med. Man kan nok variere hvor højt og aggressivt presset sættes ind, og det har modstanderen også mulighed for at påvirke i nogen grad. Men det betyder også, at AGF ikke bare begynder at forsvare sig med bold.

Svar #114
Stop bare stop.

Den del af retorikken bedes pakket væk, hvis du ønsker at fortsætte snakken med mig.

Ift indholdet, så synes jeg det er en nuance om man er bedre end sin modstander ift spillermaterialet når snakken går på det med at falde tilbage at stå.

Enig med Martin Hansen. Jeg kommer også til at tænke på Ove C, der altid havde en eller anden ekstraordinær grund til, at Viborg (som tophold endda, det er længe siden) var nødt til at spille afventende.

DN er en kontrabaseret træner og det har jeg det fint med. Man kan nok variere hvor højt og aggressivt presset sættes ind, og det har modstanderen også mulighed for at påvirke i nogen grad. Men det betyder også, at AGF ikke bare begynder at forsvare sig med bold.

Viborg gjorde vel det de var gode til?

Og det tænker jeg også David forsøger med AGF. Og min pointe er faktisk kun, at det vi så fra AGF i starten af 2.halvleg IKKE var Davids plan, såfremt man hører ham i interviewet, samt ser ham skælde ud på spillerne efter 7 minutter af 2. halvleg og skrige ind, og "nu skulle vi kraftedme komme ind i det"...

Så hvis David siger det til pressen efter kampen, og siger det til spillerne under kampen (så det høres på Live TV under kampen), hvorfor skal man så sidde og læse at "trænere ofte siger et og gør noget andet" her dagen efter som argument for at AGFs taktik skulle være at parkere bussen?? Det synes jeg er forvrængende. That's all..

Jeg kan ikke udelukke at jeres tolkning af sagen er forkert, men jeg forstår ikke hvorfor den skulle være mere sand eller sandsynlig end det der objektivt kan observeres. "when you see hoof prints think horses not zebras"..

Svar #115
@Stig AKA Frank Heskjær

Den del af retorikken bedes pakket væk, hvis du ønsker at fortsætte snakken med mig.

Det bliver en anelse trættende, når du pålægger mig en holdning, jeg ikke giver udtryk for. Selvfølgelig sammenligner jeg ikke AGF og United, det burde ærlig talt være ret indlysende.

Svar #116
Vigtig AGF sejr og AGF skabte virkeligt mange chancer mod GR's SøE...hvilket glæder mig. Tilmed blev AGF snydt for 2 straffespark...superligadommer standarden er generelt for ringe i DK - det er beskæmmende.

AGF har nu 26 point efter 16 runder, det skulle gerne resultere i ca. 42 point efter 26 runder og en billet ind i top 6. Til dem der bræger op om, at 35-36 point er nok til top 6, de bliver nok skuffede, da det ligner en placering som # 8 efter 26 runder.

Red. af stavefejl og typos.
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #117
Jeg håber at Tingagers hjernerystelse ikke er alvorlig og at han bliver hurtigt klar igen, men det ville dog ikke gøre så meget hvis han lige skal i kampform først.

Som jeg så kampen mod Randers, så fik Tingager en hovedskader, som han forsøgte at spille videre med, men han fik det dårligt efter et stykke tid, og måtte gå ud. Men det kan godt være jeg husker forkert.

Svar #118
Som jeg så kampen mod Randers, så fik Tingager en hovedskader, som han forsøgte at spille videre med, men han fik det dårligt efter et stykke tid, og måtte gå ud. Men det kan godt være jeg husker forkert.

Han lavede en nødbremse på Emil Riis, hvor han selv så ud til at komme mest til skade (situationen gav det frispark, der førte til mål, mens Tingager selv var ude til behandling). Er det ikke den skade, han stadigt er ude med?

Svar #119

Det var i hvert fald foden der fik behandling (imens Randers scorede deres 1-0 mål).

Svar #120
Det er ret vildt med en kamp, hvor AGF rammer overliggeren to gange, bliver snydt for to straffespark, får et mål (korrekt) annulleret og derudover i øvrigt har (mindst) fire-fem rimeligt fornuftige angreb og afslutninger, der bliver reddet - og alligevel laver fire mål. Det skulle ikke være gået meget anderledes i 1. halveg, så var Glen kommet fra Aarhus Stadion med et nyt 0-7 nederlag.

Mange fine AGF-takter - fraset dårlige 15-20 minutter - men jeg synes faktisk, at det mest opløftende var Patrick Mortensen. Han får scoret på en kølig afslutning, og derudover var han flere gange så farlig i hovedspillet, at det reelt er utur, der forhindrer ham i at lave flere mål (OK, den ene gang stod han selv i offside-position). Det er nye takter i efteråret, hvor han længe har lignet en mand væsentligt under niveau - og i en ellers stærk offensiv har det vel været en af de største udfordringer for AGFs spil.
Helt enig - der var ikke så meget middelmådig præstation over det 8)

I går spillede han en rigtig god kamp, hvor han fyldte meget i spillet. Undervejs sad jeg og ærgede mig over de afbrændere han havde på et par store chancer, for syntes han fortjente et mål. Heldigvis fik han banket en i kassen til sidst, så det gik hans vej. Dejligt med mål nr. 4 i det åbne spil - dem skal der gerne komme mange flere af, for vi mangler dem. Håber også det betyder han er "tilbage" og kan levere på dette niveau eller højere fremadrettet:-) God god kamp.

[/quote]
Jeg synes snakken var helt berettiget i sommers, men han har virkelig løftet sit niveau her i efteråret. Og med Hvidts pludselige tilbagekomst er det slet ikke sikkert vi skal hente en mand til midtbanen her i vinterpausen (hvilket jeg elles var stor fortaler for i sommers). Medmindre man allerede nu vil ud og hente en erstatning for Amini, fordi man ved han er væk til sommer.
Jeg har været efter Blume som det lidt tynde på midtbanen - generelt har jeg været efter midt/midt og tror heller ikke DN har fundet det optimale match her. Nu har der også været en del skader/karantæner som har haft indflydelse men det svinger lige rigeligt i niveau.
I går spillede Blume en super super kamp men det er også det niveau vi skal op på over længere tid. På trods af de gode takter i går mener jeg stadig vi kunne opgradere på midtbanen men vi kan da passende gøre det ved at udvikle på de nuværende:-) Vi skal helst bare have den rette kombination på plads til vinterpausen ;)

Svar #121
På trods af de gode takter i går mener jeg stadig vi kunne opgradere på midtbanen men vi kan da passende gøre det ved at udvikle på de nuværende:-) Vi skal helst bare have den rette kombination på plads til vinterpausen  ;)
Vi skal vel under alle omstændigheder have en erstatning for Amini, ellers har vi for få til den centrale midtbane. Så mon ikke der bliver hentet en konkurrencedygtig spiller ind.

Svar #122
På trods af de gode takter i går mener jeg stadig vi kunne opgradere på midtbanen men vi kan da passende gøre det ved at udvikle på de nuværende:-) Vi skal helst bare have den rette kombination på plads til vinterpausen  ;)
Vi skal vel under alle omstændigheder have en erstatning for Amini, ellers har vi for få til den centrale midtbane. Så mon ikke der bliver hentet en konkurrencedygtig spiller ind.
Det håber jeg helt klart der bliver og allerede i pausen. Vi kan så passende skyde Amini af, hvis han (virkelig) ikke ønsker at forlænge kontrakten. Jeg har ikke altid været lige imponeret over stabiliteten men udsvingene burde jo være væk, når han nu har nået en alder af 26 år. Hans spil bør peake i de kommende år men udsvingene vil formentlig have indflydelse på en salgspris og det er nok begrænset hvad vi kan få for ham, med et halvt år tilbage af kontrakten.
Han kan til gengæld også spille helt suveræne kampe.

Svar #123
Jeg har sådan et blandet forhold til hele xG-diskussionen, men det er sjældent, at det kolliderer så hårdt med min egen oplevelse af en fodboldkamp som i det her tilfælde: Twitter

Der må skulle en ganske særlig algoritme til at gøre Sønderjyske til det farligste hold i den første halve time.

Svar #124
Her er det:
Er det kun mig der synes Helenius ikke ser specielt glad ud, og nærmest ikke har lyst til at slå på lågen, da han fanges af kameraet?

Svar #125
Her er det:
 Er det kun mig der synes Helenius ikke ser specielt glad ud, og nærmest ikke har lyst til at slå på lågen, da han fanges af kameraet?
Det er vist det man kalder en journalistisk stramning ;) Sidst i klippet står han i hvert fald med et stort smil på og klapper.

Simple Audio Video Embedder