Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020 (Læst 21676 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020

Svar #300
Amini er i sin bedste fodboldalder og 27, når kontrakten udløber til sommer. Hvis han skal tage et nyt sportsligt skridt opad i karrieren, så skal det til at være. Økonomisk får han næppe heller chancen for en bedre aftale end nu, hvis vi antager, at han vil være 30 næste gang, han skal til forhandlingsbordet. Mon ikke han har en berettiget forventning om et betragteligt lønløft (netto), som det vil være meget svært for AGF at honorere, når forskerordningen samtidigt ophører. 

Jeg har egentligt også svært ved at se ham ønske et længere ophold i FC Midtjylland, men det er til gengæld meget nemt at se ideen for begge parter i en attraktiv aftale med sign on-fee, en relativt lav frikøbsklausul, og en gensidig forståelse af, at han skal sælges i sommeren 2021. Rent egoistisk er Amini nok mere attraktiv økonomisk og sportsligt, hvis han kommer fra FCM end fra AGF, og FC Midtjylland kan også meget vel være den bedste chance, han får i karrieren for at spille europæisk, måske endda CL. Selv om niveauet rækker til en bedre liga end den danske, rækker det trods alt næppe til interesse fra en bedre ligas topklubber. Derudover virker han vel faktisk til at være faldet godt til i byen, så et ekstra år bosat i Aarhus trækker ikke nødvendigvis ned.

Jeg håber, at jeg kommer til at tage fejl, men en kontrakt med FC Midtjylland virker for mig *langt* mere sandsynlig end en forlængelse med AGF.

Svar #301
FCM er naturligvis interessant for Amini, og hvis Marcondes ikke forlænger sit ophold i Herning, så er vejen til spilletid jo ikke særlig lang, såfremt de vil skubbe Evander længere frem og placere Amini ved siden af Onyeka. Men omvendt kan han også hurtigt se meget til fra bænken og ende i en situation som Okosun. Men mon ikke en større lønpose, medaljekamp og europæiske kampe er mere interessant end at forlænge i Aarhus, hvor det i bedste fald kun kan give bronze.

Jeg håber dog vi får nogle penge for ham fra en udenlandsk klub i januar, så vi får lidt midler til at lede efter en 1:1 erstatning (selvom vi stadig burde have penge fra i sommers). Hvem det eventuelt skulle være aner jeg ikke.

Svar #302
Jeg håber dog vi får nogle penge for ham fra en udenlandsk klub i januar, så vi får lidt midler til at lede efter en 1:1 erstatning (selvom vi stadig burde have penge fra i sommers). Hvem det eventuelt skulle være aner jeg ikke.

Måske er lidt bedre end intet, men jeg har svært ved at se en klub betale så meget for en næsten-transferfri Amini, at det opvejer tabet af ham i foråret. Selv hvis der hentes en direkte erstatning, kan denne jo skulle spilles ind.

Mit drømmescenarie ville være, at Mikkel Duelund efter et skadeshelvede kan hentes billigt (og så rent faktisk spille fodbold igen).

Svar #303
Der var en der nævnte vi burde gøre alt for at holde på ham også hvis det krævede han skulle være lønførende i ligaen - der syntes jeg slet slet ikke vi er. Så store mangler har der ikke været i de kampe, hvor han har været ude (hvilket er meget positivt - vi kan i øjeblikket sagtens skifte ud, uden at niveauet daler fuldstændig).

Det er nok mig du tænker på, selvom jeg kun sagde at han skulle forlænges, også selvom det betyder at han bliver lønførende i klubben. Der er trods alt en væsentlig forskel, jeg forventer ikke at AGF kan matche FCK, FCM og BIF på lønninger endnu. Men den højest lønnede spiller i AGF er selvfølgelig også en af de tunge drenge i ligaen.

Hvis det er rigtigt at moderbrillen Claus Steinlein er interesseret i Amini, så vil det jo ikke være første gang vi sender en central midtbanespiller til Herning uden at få det han er værd. Der kan nu også være tale om det samme drilleri, som PC selv praktiserede, da FCK jagtede Kalle Jonsson og BIF jagtede Johan Larsson, at vise interesse primært for at modstanderen kommer til at betale så meget som overhovedet muligt for spilleren.

Mon ikke Amini har talt med både Mabil og Munksgaard omkring FCM, og samtidig har fundet ud af at han ikke vil udsættes for samme behandling som f.eks. Jacob Poulsen fik, Han har det nok meget godt i AGF hvis ikke der kommer en spændende udenlandsk klub på banen, og en forlængelse her betyder jo ikke at skiftet ikke kan komme om et år.

Svar #304
Hvis jeg var Amini ville jeg i hvert fald bruge en god del af foråret på at undersøge interessen fra udenlandske klubber. Er der interesse fra Holland/Belgien eller måske endda Tyskland er det givet til en løn, som hverken AGF eller FCM kan matche. Hvis den interesse ikke er der, er der vel ret god chance for at han bliver i AGF - især hvis vi også skal spille europæisk næste år. Her er han sikker starter og ved, at han kan blive solgt, hvis det rette tilbud kommer. De to ting er ikke nær så sikre i FCM (det rette tilbud skal i hvert fald være en del større).

Så hvis han bliver i Danmark tror jeg der er ret gode chancer for han bliver hos os. F.eks. på en to-årig forlængelse med en relativt begrænset frikøbsklausul for udenlandske klubber.

Svar #305
Hvis jeg var Amini ville jeg i hvert fald bruge en god del af foråret på at undersøge interessen fra udenlandske klubber. Er der interesse fra Holland/Belgien eller måske endda Tyskland er det givet til en løn, som hverken AGF eller FCM kan matche. Hvis den interesse ikke er der, er der vel ret god chance for at han bliver i AGF - især hvis vi også skal spille europæisk næste år. Her er han sikker starter og ved, at han kan blive solgt, hvis det rette tilbud kommer. De to ting er ikke nær så sikre i FCM (det rette tilbud skal i hvert fald være en del større).

Så hvis han bliver i Danmark tror jeg der er ret gode chancer for han bliver hos os. F.eks. på en to-årig forlængelse med en relativt begrænset frikøbsklausul for udenlandske klubber.

Hvis ikke han kan komme til udlandet nu hvor han nærmer sig en fri transfer, så tror jeg ikke rigtig på at det sker. Jeg tror han peaker lige nu, så hvis han skal have en kontrakt i en anden europæisk klub så skal det være nu.

Svar #306
Jeg tror ikke meget på Amini fortsætter i AGF, men vi har dog den fordel, at han er stjernen og sikker starter her.

Plus 2: At være transferfri er fedt for spilleren, men der er også en risiko for at fcm og eller udlandsk klub henter ham som en lotto fordi han er transferfri uden at have så præcise planer med ham som, hvis han er hentet på en transfer og virkelig ønsket.

Fx udnyttede han jo sin 1 mio klausul og skiftede til AGF, fordi han i randers blev brugt for meget som kantspiller. Ironisk nok benyttede Glen også Musti som kant - med stor succes. Han scorede 5 mål det år. Men han er bedst som boks til boks 8er.

Et 3. plus for ift skrive med Amini i vinterpausen er at han jo også kan blive skadet, så der er også en gambling ift at kigge foråret an for Amini. Men nu er vi så tæt på 1/1, så umiddelbart, ser han nok hvad der kommer af tilbud i januar uanset.

Han står nok ikke og tripper for at forlænge på samme måde som Anker.

4. plus for AGF er at AGF ligger som tophold nu, og derudover bitte små plusser: at spillestilen kører, stemningen i truppen er god, han har to landsmænd i truppen. Bor i et dejligt land. En fed by. Super fans. Elsket i AGF af alle. Tæt på at blive anfører i klubben (hvilket kan øge hans muligheder for et godt skifte).
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #307
Jeg tror ikke på en forlængelse med Amini. Han er 26 og den næste kontrakt er vel den der skal sikre pensionen. FCM eller en midterklub i Holland/Belgien kan uden problemer hive et stort signon fee ud af røven. Det tror jeg ikke at vi kan konkurrere med. Jeg går ikke i koma, hvis han lander i FCM. Hvis han bliver enige med dem er det fordi de har tilbudt ham noget godt og det kan jeg sagtens unde ham. Han har leveret big time hos os og det er jeg taknemmelig for.... men det ville nu være dejligt hvis han blev.

Svar #308
Well, så er det bekræftet, at der har været en kurre på tråden efter Jova kom tilbage fra skade. Han kæmper videre, men det styrker næppe chancen for, at han fortsætter efter lejeaftalens udløb. Man tør åbenbart godt satse på Eske, selv om han har fået en meget tøvende start og først spillet OK de seneste kampe. Havde selv håbet på, at Jova blev, så der virkelig kunne blive kamp om posten.

Svar #309
Well, så er det bekræftet, at der har været en kurre på tråden efter Jova kom tilbage fra skade. Han kæmper videre, men det styrker næppe chancen for, at han fortsætter efter lejeaftalens udløb. Man tør åbenbart godt satse på Eske, selv om han har fået en meget tøvende start og først spillet OK de seneste kampe. Havde selv håbet på, at Jova blev, så der virkelig kunne blive kamp om posten.

Tja, det kunne selvfølgelig være fedt at have to fuldgode målmænd i truppen, men jeg har aldrig rigtig set så stort et lys i Jova som så mange andre gør. Og det bekræfter det her også, hvis han allerede skaber lidt kurren på tråden efter så kort tid. Jeg tror Eske har en større fremtid, og jeg er mindst lige så tryk ved ham på mål som Jova. Jeg synes det vil være spild af ressourcer at have én af dem siddende på bænken. Jova vil helt sikkert koste en pæn sum samt kræve en god hyre. Det er vel kun FCK der kan tillade sig det.

Svar #310

Hvor har du det fra?

Svar #311

Hvor har du det fra?
PC havde en udtalelse for et par uger siden, som kun kunne tolkes i retning af at Jovanovic ikke havde den rigtige indstilling i forhold til at tage kampen op med Eskelinen og Stiften havde så denne (betalings)artikel efter Brøndby-kampen: AGF-lejesvend frustreret over tingenes tilstand: Har han spillet sin sidste...

Svar #312
Der er en artikel på stuften bag betalingsmuren. Jova virker flov og vil ikke tale om det og vil generelt ikke tage fokus fra holdet mens det går godt.

David kalder det derimod ren rutine og mener at den slags skal til blandt professionelle spillere, men siger også at Eske er købt på lang kontrakt fordi man tror på ham og at jova jo kun er her kort tid endnu

Svar #313
Præcis jeg synes også vi skal bære over når en spiller en sjælden gang træder ved siden af er utilfreds med ikke at spille. Bare fedt de er konkurrence msk, har selvtillid ift ville være med, hjælpe holdet. Men derefter skal de naturligvis også rette ind og være teamplayer. Allerbedst er naturligvis når de når lader støvlerne tale og ikke brokker sig.

Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #314
GF har skrevet ud, at DN ville løfte sløret for en overraskelse ved arrangementet for sæsonkortholdere. Det kan selvfølgelig være en halvtom gimmick, men det handler næppe om forlængelser for spillere, da det vil være et betændt område før sidste kamp i år. Normalt vil det være PC, der tager sig af den slags, men måske kunne han meddele, at han selv forlænger.

Svar #315
Arrangementet for sæsonkortholdere har jeg ikke set noget på!? Dato/link??

Svar #316
GF har skrevet ud, at DN ville løfte sløret for en overraskelse ved arrangementet for sæsonkortholdere. Det kan selvfølgelig være en halvtom gimmick, men det handler næppe om forlængelser for spillere, da det vil være et betændt område før sidste kamp i år. Normalt vil det være PC, der tager sig af den slags, men måske kunne han meddele, at han selv forlænger.
Han vil vel næppe udtrykke det på den måde (overraskelse), hvis det handler om at han forlænger? 

Svar #317
Arrangementet for sæsonkortholdere har jeg ikke set noget på!? Dato/link??

Det står i den næstsidste mail fra GF udsendt den 28. om eftermiddagen. Ceres Arena 12.15 den 8. med tilmelding senest den 4.

Svar #318
Jeg takker, Di Stefano!!

Svar #319
Kunne ham her være interessant? 
Matchvinder overvejer FCM-farvel: Vil spille

Selvfølgelig går han nok heller ikke bare ind og tager en stamplads her fra starten, men dels synes jeg at fire midtforsvarere i truppen er lige til den tynde side (en enkelt langtidsskade og vi er allerede presset, fordi der også altid kommer karantæner) og dels skal der vel tages stilling til Tingager, når han til sommer har et år tilbage. Aldersmæssigt passer Nicolaisen godt ind, men FCM er jo nok heller ikke ivrige efter at slippe ham.

Svar #320
Han kunne nok være interessant, men hvis han mener han bør spille fast hos det sandsynlige mesterhold, så tager han i hvert fald ikke herned for at få splinter i røven.

Svar #321
Vi har jo faktisk 5 når Mikkel Møller Lassen, der både dækker højreback (hvor vi pt har 3) og midterforsvar.  Godt nok først senior til sommer, men Hausner med flere fik debut ½ år før i superligaen med okay succes.

Det vil være super at få ham ind i stedet for Julle, og enig Tingager skal man vel næsten forsøge at skyde af til udlandet til sommer - og har Hausner slået ham af, vil han nok væk uanset.

Om FCM så vil slippe ham til en fair pris er ikke til at vide.

Svar #322
For mig at se er der kun et problem i transfervinduet. Hvem mister vi?. Bortset fra en back up for Eskelinen mangler vi jo ikke nogen. Vi er dækket ind på alle pladser i marken, på de fleste endog med en kvalificeret back up. Så det eneste, der kan give mig galopperende tyndskid, kighoste og en mellemsvær depression samtidig er: "Hvem bliver solgt?" De mest oplagte bud: Amini, Bundu og Højer kan vi næppe finde fuldgod erstatning for. Det vil i alt fald koste kassen. Men det vil måske også koste kassen at forlænge. Så alt i alt er det tæt på en lose-lose situation. Vi kan næppe misse slutspillet. Men bronzen kræver forlængelse med de nævnte, samt gerne Ankersen, tror jeg. Eller en kanin i PC's hat. Jeg frygter af princip intet , men alligevel... Lige nu ligger vi sgu til metal. Og EL. Jeg skrotter gerne det nye luftkastel af et stadion for til gengæld at se vores klub hjemføre metal.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #323
Bundu er oplagt pga. prisen, Amini pga. snarlig kontraktudløb. Højer kan jeg ikke se blive solgt, dertil har hans efterår ikke været god nok, men selvfølgelig kan der komme et desperationsbud ala Junker både på Højer og andre.

Jeg er sikker på, PC helst vil holde salgene på et minimum pga. udsigten til mesterskabsspillet og pokalkvartfinalen, men som altid kan der komme bud for store til at sige nej.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #324
Jeg skrotter gerne det nye luftkastel af et stadion for til gengæld at se vores klub hjemføre metal.
Det kunne jeg ikke være mere uenig i. Det stadion - som blev et noget mere konkret kastel i går - er en forudsætning for at vi kan etablere os i subtoppen og på et tidspunkt måske kæmpe med helt i toppen, det bytter jeg ikke for et enkelt sæt bronzemedaljer. Der er dog heldigvis heller ikke noget ved medaljer denne sæson der vil gøre et nyt stadion mindre sandsynligt.
Hvem mister vi?. Bortset fra en back up for Eskelinen mangler vi jo ikke nogen. Vi er dækket ind på alle pladser i marken, på de fleste endog med en kvalificeret back up.
Det er jeg til gengæld enig i, men selvom der ikke kommer afgange lige nu, men først til sommer, kan man måske begynde at kigge efter afløseren. Amini er nok tabt men måske bedre at holde på frem for at score en mindre gevinst.

Var der ikke et rygte om en eller anden profil PC ville forsøge at lokke til klubben? Kunne det være en fra Sverige eller Norge der netop har afsluttet sæsonen og kunne det være overraskelsen der præsenteres på søndag?

Svar #325
Jeg skrotter gerne det nye luftkastel af et stadion for til gengæld at se vores klub hjemføre metal.
 Det kunne jeg ikke være mere uenig i. Det stadion - som blev et noget mere konkret kastel i går - er en forudsætning for at vi kan etablere os i subtoppen og på et tidspunkt måske kæmpe med helt i toppen, det bytter jeg ikke for et enkelt sæt bronzemedaljer. Der er dog heldigvis heller ikke noget ved medaljer denne sæson der vil gøre et nyt stadion mindre sandsynligt.
Nej, jeg ville nærmest tværtimod kunne acceptere en nedrykning mod at vi får det stadion. Det giver dog heldigvis ingen mening at sætte tingene op på den måde.

Svar #326
Amini, Bundu og Højer kan vi næppe finde fuldgod erstatning for. 
Jeg synes Gersbach har set endda rigtig god ud i de kampe han har haft og han er jo også landsholdsspiller for Australien. Så det er nærmest ikke holdbart, hvis vi ikke sælger Højer. Højer startede sæsonen lidt svagt, men han har helt sikkert spillet sig op på det seneste. Amini er meget vigtig for os, men han kan altså godt erstattes. Det kommer bare til at koste os. Til gengæld bør Bundu indbringe en stor sum - og han bliver rigtig svær at erstatte en til en. 

Svar #327
Jeg synes at PC i hvert fald har forsøgt at gøre afløsere klar for de fleste positioner på banen. I hvert fald i et alternativ.

Gift Links er ikke klar til at erstatte Bundu. Men så længe vi har både Diks, Lunding, Links, Ankersen og Thorsteinsson at kunne spille der (som imod EfB da Bundu gik ud, og imod BIF da Bundu gik ud), så skal det nok gå der resten af sæsonen. Men om der findes en permanent erstatning for Bundu i en af de 5 kan man tvivle på. Men Links kunne jo godt være spilleren der gennemgår den udvikling. Købt til det samme.

Gersbach er fuldt ud klar til at erstatte Højer som jeg ser det. De reservekampe+pokalkampe jeg ser med ham viser at hans indlæg er suværene, og at han defensivt er ca. samme niveau. Om han kan finde samme niveau med Ankersen eller Thorsteinsson som Højer har må han jo bevise over kampe. Ankersen er måske snart væk, og Thorsteinsson skal have en ny konkurrent (måske Kaastrup der skal hjem og spille med om pladsen?)

Amini = pt uerstattelig i truppen. Men selvfølgelig er han ikke det udefra, og en spiller i klassen mellem Zeca/Fossum ville jo kunne gå ind og bevare kvaliteten. 

Svar #328
Jeg har svært ved at se en klub komme ind og købe Højer. Der er vel kun FCM og FCK i det danske der er interessante og de er næppe interesseret i Højer, og jeg kan bare ikke se en udenlandsk klub bide på. Det bliver ihvertfald ikke noget prangene salg. Måske en 2. bundesliga klub eller en mindre Hollandsk/Belgisk klub men jeg kan ikke se mere end 5 mio. kr. Men det er jo også ganske pænt hvis man mener at Gersbach er god nok til at tage over og Thøgersen kommer tilbage som backup efter kamptræning i Næver.

Hvis Bundu sælges SKAL der hentes en backup. Jeg frygter at gå hele forårssæsonen igennem uden Bundu eller en erstatning. Vi har jo ingen i truppen der kan erstatte ham. Hverken Lunding eller Links ligner nogen der er tilnærmelsesvis klar og så har vi kun Anker og Jon. Slet ikke godt nok. Der må kunne afsættes nogle af millionerne til en fuldgod erstatning. Render der ikke en dansker eller svensker rundt i udlandet der savner spilletid? Det skal ikke være endnu en projekt/lotto som Links. Det er nok med én af den slags af gangen. (Jeg har ikke mistet troen på Links, men der kan bare gå lang tid som det gjorde med Bundu).

Amini? Det er den sværeste i mine øjne. Kan man få noget der minder om nok værdi for ham, hvis man skal lade ham gå i januar? Jeg tror det ikke, og så er det nok bedst bare at beholde ham til sommer og få det maksimale ud af ham i form af slutplacering og TV penge.

Mht TV penge. Hvornår uddeles de næste gang?

Svar #329
Jeg har ikke mistet troen på Links, men der kan bare gå lang tid som det gjorde med Bundu
Det har jeg heller ikke, men jeg havde forventet lidt flere minutter til ham her i efteråret hvis man regner med at han skal tage over for Bundu. De sagde Duncan var en der skulle bruge noget tid og det fornemmede jeg var en meget forsigtig udmelding for ikke at love for meget, men så overrasker det lidt hvis man melder ud at Links blive starter meget hurtigt, hvis han skal bruge det meste af sæsonen på at blive spillet ind. Jeg håber han kan få nogle minutter mod Lyngby når nu Thorsteinsson er ude med karantæne.

Svar #331
Der synes at være ret stor enighed om, at Amini og Bundu er svære at erstatte for en pris, der er realistisk i forhold til det budget, PC  har til rådighed. Med hensyn til mun sidebemærkning om nyt stadion: Den var forhastet. En grundigere argumentation vil jeg komme med på rette sted.

Svar #332
Der synes at være ret stor enighed om, at Amini og Bundu er svære at erstatte for en pris, der er realistisk i forhold til det budget, PC  har til rådighed. Med hensyn til mun sidebemærkning om nyt stadion: Den var forhastet. En grundigere argumentation vil jeg komme med på rette sted.

Hvis Bundu bliver solgt så er det næppe økonomien der sætter en grænse for erstatningen men nærmere at vi ikke kan tiltrække en spiller på hans niveau. Jeg tænker vi får en meget større beløb ind for Bundu end den hylde vi selv kan handle på. Amini bliver derimod nok dyrere at erstatte, da vi ikke kommer til at få hans reele markedsværdi pga kontraktlængden. Med mindre tilbuddene udebliver og han gerne vil fortsætte. Hvis vi kan holde fast i tredjepladsen er det måske mere interessant at være fast her end rotationsspiller hos FCM.

Svar #333

Hvis Bundu bliver solgt så er det næppe økonomien der sætter en grænse for erstatningen men nærmere at vi ikke kan tiltrække en spiller på hans niveau. Jeg tænker vi får en meget større beløb ind for Bundu end den hylde vi selv kan handle på. Amini bliver derimod nok dyrere at erstatte, da vi ikke kommer til at få hans reele markedsværdi pga kontraktlængden. Med mindre tilbuddene udebliver og han gerne vil fortsætte. Hvis vi kan holde fast i tredjepladsen er det måske mere interessant at være fast her end rotationsspiller hos FCM.

Til gengæld har vi penge til overs fra Stage + generelt sund økonomi. Så jeg tænker godt vi kan finde en 1:1 erstatning for Amini. Men det er da klart at foretrække, hvis vi kan forlænge med ham. Både økonomisk og ift. kontinuitet.

Meget enig omkring Bundu. Det er ikke kun pengene der er udfordringen ift. at erstatte ham.

Svar #334
Det vil naturligvis være fantastisk,  hvis ledelsen kan overbevise Amini om, at han ikke vil få samme status og betydning i en anden klub. Han blomstrer tydeligt som midtbanegeneral på vores niveau. Men i fx FCM vil han nok få en meget mere beskeden rolle.

Svar #335
Det vil naturligvis være fantastisk,  hvis ledelsen kan overbevise Amini om, at han ikke vil få samme status og betydning i en anden klub. Han blomstrer tydeligt som midtbanegeneral på vores niveau. Men i fx FCM vil han nok få en meget mere beskeden rolle.
Men trods alt nok for en fin sign-on-bonus og en højere løn. Jvf. Aminis udtalelser er det nok mest sandsynligt han ryger til udlandet og FCM er backup med mindre de virkelig vil betale for det. Der er måske den lille åbning i det for os at hans samtaler med FCM betyder at han ikke er afvisende for at blive i Danmark og så ser han efter den bedste aftale og bruger måske også bare de samtaler med FCM til at lægge pres på AGF.

Han er dog også på besøg derude inden nytår, så det må vel være med tilladelse fra AGF og kunne indikere at FCM har lagt et bud AGF er interesserede i. Man kan sagtens tænke sig at det hele er på plads og bliver annonceret efter efterårssæsonen.

Svar #336
Et blik på positiv fremtid

Tror man skal passe på med at sammenligne afløsere med nuværende i truppen. Det er jo altid lidt noget andet.

Eksempelvis ryger Bundu og Amini næsten med sikkerhed og måske gør Højer også - synes han har spillet stærkt i sidste halvdelen af efteråret og bare manglet målene fra sidste sæson.

Gersbach 2 ½ yngre end Højer
Enig Gerbach er stort set lige så god. Måske bliver han endnu bedre på sigt. Han er 2½ år yngre. Går vi 2 år tilbage var Højer en breddespiller i Lyngby mange undrede sig lidt over hvad vi skulle med.

Savner ikke Stage
For et år siden var vi mange der undrede sig over at NP var lidt perspektiv løst, nu kan vi se han bare er bundsolid over gns niveau, og vi savner ikke Stages defensive spil - målene jo og Århus accenten.

Lunding og Links kan flytte sig meget
Bundu kan man ikke erstatte - og vi kan heller ikke bare købe en profil der næsten fylder det hul ud. Danske klubber må udvikle den slags. Men Links er 1½ år yngre. For 1½ år siden troede en del ikke på Bundu ville blive god nok.

Sidste forår så Lunding (2½ år yngre) faktisk bedre ud i starten og havde taget plads i start11 på bekostning af Bundu, der fik 18 starter i 31 kampe. Scorede 2 mål - ligesom Lunding i foråret. Dog flere assists fra Bundu, men større defensivt raseri fra Lunding. Det kan gå hurtigt.

Blume-Jon dimensionen
Prøv også at se hvad Blume og Jon har tilført af fikst småspil på venstrekanten ift Anker. Blume og Lunding/Links kan også blive giftige i vævre kombinationer på højrekanten. Og give ny dimension ift Bundu der bedst sættes med lidt plads omkring sig i overlap, også derfor han ikke slog til i sin gamle angriberrolle i AGF (kom som primær angriber og sekundær kant fra Hereford).

Bliver bare en anden type midtbane uden Amini
eller fx Links - Blume - Jon - Lunding til at servicere PM
Amini der mister vi også noget, men kan også få noget helt andet og mere fysik og fart med Zach eller fysik, teknik og overblik med Hvidt. Eller Blume-Jon central ... wow noget kombinations-spil centralt, måske med både Links og Lunding på kanterne. Sikke 4 super giftige kombinationsspillere med ekstrem fart og alle nogen der arbejder godt defensivt.

Zach, Hvidt og Jon er 6-7 år yngre end Amini, så de kan udvikle sig rigtig meget, og synes faktisk allerede de kan dække nogenlunde af. Hvad kan det ikke blive til med tiden....

+/-
Naturligvis får vi et minus på den korte bane når højer, især amini og isærdeleshed med bundu, når de smutter, men i løbet af nogen tid er det hul lukket. Med Stage skete det jo nærmest over natten. Vi henter dog også plus ved at Diks kan løfte højreback og at Eske, zach Munksgaard, og Hausner osv udvikler sig. Tingager kan også løfte sit spil yderligere og PM blive sat bedre op måske af de små fikse typer der kommer ind istedet for anker og bundu. osv osv osv

Ved vi iøvrigt at Amini har været på besøg i FCM? Eller bare Tøndergade-rygter?

Svar #337
Ved vi iøvrigt at Amini har været på besøg i FCM? Eller bare Tøndergade-rygter? 
@Dichio‍ 

Amini har flere gange besøgt FCMs kampe sammen med agent+nogle australske forbindelser og en australsk spillerven-besøg af en art. Blev affejet som ikke-skifte-relateret.

Svar #338
Jaja men der er jo langt fra at se en fodboldkamp - til at besøge og tale med klubbens folk og sondere miljøet (med tilladelse naturligvis - når det er ½ år før kontraktudløb). Jeg vil ikke udelukke Amini til fcm, men ser den heller ikke som lige på trapperne. Kan AGF sende ham til udlandet til nytår, tager Amini den løsning. Binder han sig i fcm risiker aldrig at komme afsted. Så hellere forlænge med AGF 2 år mere og gentleman aftale om at blive skudt afsted snarest muligt fx til sommer.

Svar #339
Du må selv tolke på den del. Jeg kom bare med de fakta omkring Aminis besøg i Herning, som har været mere end en gang.
Jeg siger intet om hvad det betyder. Var selv dengang med til at affeje det som "bare for at se fodbold med agent/besøge australsk ven og have snakke med agent".

Svar #340
Du må selv tolke på den del. Jeg kom bare med de fakta omkring Aminis besøg i Herning, som har været mere end en gang.
Jeg siger intet om hvad det betyder. Var selv dengang med til at affeje det som "bare for at se fodbold med agent/besøge australsk ven og have snakke med agent".

Man kan til gengæld sige at Ekstrabladet ofte ender med at have ret i de rygter de bringer, så der er nok desværre noget om snakken. Jeg tror desværre også at det er rigtigt godt set af FCM og at Amini kunne blive nærmest ligeså god for dem som Jacob Poulsen endte med at blive. Det er voldsomt irriterende fortsat at være yngleplads for at FCM kan forstærke sig uden at AGF får en skid ud af det, så man kan da håbe på at Amini besinder sig og vælger en klub i en anden liga i stedet.

Med Aminis alder bliver den næste kontrakt den vigtigste, og der åbner sig uden tvivl muligheder for en kontrakt fri australsk landsholdsspiller til sommer der er større end FCM. Hvis han vælger FCM kommer han sansynligvis til at spille karrierens bedste år i Herning, og hvem fanden synes det er fedt?

Svar #341
@ Stig - ja måske vil jeg bare ikke tænke tanken om Amini i fcm haha og benægter det

Og ja eb plejer faktisk at have gode kilder....

Svar #342
Det vil være så vigtigt at finde 200 mio+, så vi kan rykke op på niveau med bif og fcm i lønbudget og kapital, så det er slut med at sende talenter og spillere til de 3 andre klubber - men kun til udlandet. (Hvornår har vi iøvrigt sidst mistet et talent/profil til Brøndby? Er Duncan sidste?)

Plus være med i kampen om medaljer og Europa og måske ligesom fcm overraske og snuppe guld ind i mellem.

Med et godt salg af Bundu, kan vi naturligvis selv gå i gang med den løbende opsparing til kapitalen.

Ellers må man sige at fundamentet/rammerne er der for investorerne nu (både stadion, fredensvang, talenter, god trup og ledelse osv)

Svar #343
Det vil være så vigtigt at finde 200 mio+, så vi kan rykke op på niveau med bif og fcm i lønbudget og kapital, så det er slut med at sende talenter og spillere til de 3 andre klubber - men kun til udlandet. (Hvornår har vi iøvrigt sidst mistet et talent/profil til Brøndby? Er Duncan sidste?)

Plus være med i kampen om medaljer og Europa og måske ligesom fcm overraske og snuppe guld ind i mellem.

Med et godt salg af Bundu, kan vi naturligvis selv gå i gang med den løbende opsparing til kapitalen.

Ellers må man sige at fundamentet/rammerne er der for investorerne nu (både stadion, fredensvang, talenter, god trup og ledelse osv)

@Dichio

Haha :D roooolig nu :D

Vi skal i top 6. That's it. Alt andet må komme derefter. Men jeg elsker også at drømme. Men at drømme om tiden hvor vi ikke skal sælge Stage til FCK for 18 millioner, eller en anden for et højt biløb til BIF/FCM er utopi at tro at vi er i nærheden af.

MEN: Vi skal undgå og har for det meste undgået at lave de der mest trælse salg som da Randers solgte Fisker til BIF for 3.5 millioner, eller da Horsens solgte spillere til FCM/BIF for ingenting, og OB til FCK på fri transfer etc.

Det kan sagtens blive tilfældet, at vi engang imellem må se en spiller tage til FCK, FCM eller BIF. Og det vil 100% gøre langt mere ondt at se Amini tage til FCM end at se Stage til FCK i min optik. Netop fordi det gav så megen mening for AGF at lave det salg ift det økonomiske løft som det kunne give os, i et øjeblik hvor vi netop selv havde hentet Nicolai Poulsen i Randers for ingenting. Det er pisse godt købmandsskab.

Ryger Amini til FCM er det ikke samme situation som da Stage røg til FCK fra os, eller da Falk røg fra OB til FCK, eller da Grytebust røg til FCK fra OB. Stagesalget gav AGF 18 millioner! Falk og Grytebust gav 0k, TILSAMMEN! Begge røg på fri transfer. Så ja vi solgte Jovanovic for 7,5 millioner (option på 7,5 mere), og ja vi solgte Stage for 18 milioner (option for 7,5 mere), men det var spillere som mentalt var på vej videre (jvf interview med begge to ifb med salgene). De ville rigtig gerne til udlandet på højere niveau (Jova) eller spille europæisk på højere niveau (Stage). Fedt at få 25 millioner kontant ift OBs 0kr!

Vi ser allesammen helst Amini ryge til udlandet hvis han ikke forlænger med os. Han har to år tilbage i DK på forskerkontrakt, så det er "sidste chance" for Amini til at vinde noget i DK. Ryger han til FCM for et par millioner til vinter, så kommer vi formentlig stadig i top 6, kan finde en erstatning og spille ham ind, og Amini bliver nok dansk mester med FCM, og de har ham klar til at spille 2,5 år for dem før han skal til udlandet.

Det scenarie vil jeg ikke udelukke. Og da Amini ellers spiller kontrakten ud, og tager transferfrit herfra til sommer, så er det måske bedre med en transfer ved et salg til FCM til vinter. Alternativet er en forlængelse, som vi alle helst ser. Men jeg forventer at Amini halvvejs blev lovet at være på vej væk i sommers, da Stage pludselig blev solgt, og Amini så blev.

Svar #344
Haha ... ja vi må tage det step by step, kan vi i det mindste bare komme op på fcn niveau og slutte regelmæssigt i 6 og sælge spillerne dyrt som dem (om det så ind i mellem er fck), så der det også et kæmpe kæmpe skridt på vejen. Det må være næste step.

Vi allerede taget et stort skridt hvis vi sikrer os top 6 i år og bare hvert andet år.

Svar #345
Det vil være så vigtigt at finde 200 mio+, så vi kan rykke op på niveau med bif
Sådan som BIF forvalter deres penge, så er der slet ikke behov for sådan et beløb for at komme på højde med dem. De har længe (med et enkelt års undtagelse forrige år) underpræsteret stort. Løsningen er jo heller ikke bare at pege på de spillere man vil have, købe dem for enhver pris og give dem en skyhøj løn. Det rykker man ikke automatisk af.

Svar #346
DERFOR KAN EN INVESTOR FÅ OVERSKUD MED AGF

haha nej godt tænkt det samme med Bif, men den bliver nok ikke ved med at gå at 3. pladsen er så billigt til salg som det ofte er sket. Næsten hvert andet år siden 2000. Men FCM havde også lige 1-2 år kriseår, hvor AGF faktisk overmatchede FCM på løn.

Tror CVs ankomst kommer til at betyde mere velovervejet trup og transferstrategi. Og en ny træner vil måske også hjælpe. Kan dog godt være han passer fint til Bifs satsning på unge. Men ja vi kan da håbe at Bif fortsætter derouten.

Sølv og DM overraskelse er derimod kun sket hhv 3+2 gange ud af 38 mulige udfald.

Ellers helt enig vi rykker ikke ved at betale dyrt for spillere i transfers og løn. Ville bare være dejligt at kunne matche fcm og bare nogenlunde fcks på løn - fx ift ift at give Amini fx 3 år mere til 2023, med en lønforhøjelse og ekstra løn sidste år + signoff, hvis AGF får ham solgt senest 2022, så der er win-win for alle.  Og have råd tli at sige nej til det gode bud fra fck på Stage og vente på et 35 mio bud plus have sportslig output af ham i mellemtiden.

Altså dels at bevare kvalitetsspillere og det sportslige, og få dem solgt til større summer til udlandet, men også for kontinuiteten. Fx Bundu der nu endelig har slået igennem, sige vi beholder ham sgu i foråret i kampen om medaljer, og kommer vi i Europæisk skal vi udvikle ham der til et salg på 60-75 mio + videresalgssjov. Og ellers stikke ham en ny 5 års i julegave til fcm løn nu her.

Men også have råd til endnu flere lange kontrakter med vores unge og råd til at lade nogen komme på græs som fcm har haft succes med. De sælger faktisk nogen af dem på græs, og havde tid til at have Mabil på græs som profil i EfB og fået en superspiller hjem. Uden den model havde han utilfreds med spilletiden skiftet klub.

Men også fortsat være dobbelt besat, synes vi ser effekten sportsligt denne sæson med det - og vi frygter ikke sådan spillersalg fordi afløsere er ved at blive klargjort bagved.

Synes også vi skal sende flere penge i talentsystemet og have en ambition om at være nr 1 på den front - vi ligger vel ca. nr 5-6-7 også der mht økonomi igen langt efter top3 og fcn. Det tror jeg vil udvikle os både sportsligt, identitetmæssigt og forretningsmæssigt.

Plus få råd til at købe talenterne og unge no-brainerne i ligaen på vej frem og have råd til det som langtidsinvestering, fx var det ren foræring for fcm og bif de alene kæmpede om babacar Sannehs underskrift og fik en kæmpe gevinst på ham og sportslig værdi oveni en kort periode.

Samme med de oplagte unge nordiske spillere, der lige skal hjem og kickstartes - Sørloth som bedste eksempel. Eller fx der henter talentfulde Bill Hamid i USA gratis fordi de kan betale god løn, og ender med at sælge ham tilbage for en stor sum.

Der er mange eksempler.

Det skal naturligvis ikke afholde os fra stadig at finde og spotte unge talenter udefra som Bundu m.fl. Men en kombi af det hele. Men aldrig ryge i bif graven og købe til vilde summer og lønnninger. Men ved ikke om man kan opstille garantier for sådan noget. Men god scouting er vigtigt. FCM har ikke haft så mange missere fordi de scouter bedre og har mere styr på indre linjer osv.

PS
Og jeg siger ikke at en investor skal ind og tjene på AGF. Men en investor med hjertet i AGF, kan få det til at løbe rundt i sig selv - og med overskud, der kan investeres i klubben, som man har gjort i fcm.

Svar #347
Det er da helt klart dejligt at have penge at smide rundt med, men jeg vil stadig hævde at vi ikke får lige så meget ud af de sidste 50 mill. som de første 50 mill. vi bruger. Hele ideen om at overbetale en spiller for at få ham til at forlænge, er ikke en luksus vi har råd til. I stedet må vi afsøge markedet og finde en ny spændende spiller som kan erstatte den gamle profil. Det har jeg tiltro til at PC magter. 

Det handler hele tiden om at vokse, men når nogen vokser fra os, så er det godt købmandsskab at sælge og bruge pengene på den samlede vækst. Det er en positiv problemstilling, at vi må lade Bundu gå nu. I mange mange år har vores problemstilling været, at vi har kastet store penge efter has-been profiler, som så har skuffet og som vi har måtte sende af sted uden at få en øre (eller endda med en pengeseddel bundet fast i halen). Det hæmmer vores vækst. Lige nu har vi virkelig mange spillere, som vi ved vil være bedre fodboldspillere om 1-2 år og det er en god vækstboble for os.  

Svar #348
Ellers helt enig vi rykker ikke ved at betale dyrt for spillere i transfers og løn.
Men man kan også at vi ikke kommer helt op i toppen uden. Det handler selvfølgelig om ikke at betale FOR meget. Vi skal gøre som vi grundlæggende gør og som du beskriver, men på et gradvist stigende niveau. Lad os sige som eksempel at Links kan blive en ny Bundu, men ved at betale en overgangssum har vi haft større udvalg, har kunnet hente en der lidt hurtigere når samme niveau og samtidig lidt tidligere så han ikke skal præstere fra dag et. Så jeg tror sådan også I er enige: det er skridt for skridt og hele tiden med en fornuftig tilgang til det. Kommer der en dag en med en masse penge betyder det forhåbentlig bare en acceleration og et løft af tilgangen, snarere end en pludselig omgang tankeløst forbrug.

Økonomisk kan Brøndby fint tillade sig at fortsætte som de gør så længe Jan Bech betaler, men dels kan det rive tæppe helt væk under dem hvis han pludselig forsvinder uden at der står en anden klar, dels er der nok noget uheldig indflydelse derfra fordi han har magten og har brugt sine egne penge og derfor ikke har den tålmodighed der skal til. CV har erfaringen og formentlig et godt netværk, men det vil vise sig hvor mange penge han får at investere for og hvor meget tålmodighed der bliver med projektet. Brøndby er et godt eksempel på en klub vi kan konkurrere med hvis vi ikke er lysår bagud økonomisk og vi samtidig er lidt smartere med hvordan vi bruger vores penge.

Svar #349
@ Steen - helt enig, og lige mine ord. Vil bare lægge et lille lag på, hvor vi har råd til at beholde spillerne ca en ekstra sæson inden har vokset sig for store til agf. Lidt teoretisk set. Fx Jova gik lidt for billigt, Amini har ikke forlænget fordi vi ikke er en rigtig top3 klub. Stage kunne vi måske have fået mere for, hvis vi var en fast top3 klub og havde solgt ham om 6-12-18 måneder til udlandet.

Men i den situation vi er i nu synes jeg alle salg vi har lavet har været rigtige - og jeg har også kæmpe tiltro til PCs evner. Han var eminent i Randers til at finde billigt og sælge dyrt. Også i AGF. Bedste sportschef ever vi har haft.

Synes også vi uanset evt. ny kapital fra investor/stage-bundu salg skal fortsætte nuværende model og generelt aldrig hente spillere over 26-27 år uanset - med mindre der er tale om helt særlige tilfælde og transferfriespillere eller symbolsk pris. Eller de dækker et akut hul i truppen som ikke kan dækkes med en ung løsning.

Hvis AGF fik fx 200 mio, ville jeg ikke brænde dem af, men bare stille og roligt bygge videre på den linje vi har nu og hæve budgettet langsomt.

Hvis vi vil være en fast del af top 3-4 kræver det et andet budget, ellers skal vi overpræstere hvert eneste år. Det kan ingen klubber. Selv FCN der bruger næsten 50% mere end os var bare 8 minutter fra at glippe slutspil sidste år.

Enig vi får mere for de første 50 mio - end de næste. Også derfor Lyngby kan gøre det næsten lige så godt som os for 25 mio. Men også kun næsten.

Iøvrigt har vi i mange år egentlig bare betalt for høje løninger for ordinære has-been stars fra andre klubber. Der er skiftet til AGF og bare hævet større hyre.

Og ja det er bare postivt med Bundu, og han skal også afsted nu, så vi ikke risikerer han bliver skadet i foråret så relativ tæt på udløb. Ellers skal der forlænges.

Enig skrev også i en anden tråd, at vi har et enormt vækst potentiale i vores unge spillere der kan tage over, og slet ikke så bekymret for afgang af Amini og Bundu ift til at holde aab-agf-ob niveauet med de afløsere vi har på vej.  Men lige nu overpræsterer vi også ift  5-7 (4-8) niveauet som er naturligt.

@ Winther: Ja links og Diks - og vel også Eske og Jon, sådan set også vores nye bredde, er et resulat af bedre økonomi bl.a. pga jova og stage salget samt generelt stigende indtægter bredt.

Super super fin organisk vækst AGF har lavet.

Vi må aldrig ende i Brøndby-grøften. Men det har de vist også selv indset efterhånden - spændende om de kan lade være med at smide kæmpe summer alligevel fremover. Om de holder sig til CVs nye strategi.

Simple Audio Video Embedder