Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020 (Læst 21681 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020

Svar #250
Jeg læste dit indlæg forkert. Beklager, og vi er heldigvis enige om, at skal PM skiftes ud, så skal det som minimum være med en på samme nuværende niveau  :)
OK, det startede med det andet indlæg, men så bare lidt misforståelser derefter. Et "men" i stedet for "så" havde nok gjort den sætning der mere klar.

Men ja, så er vi vist meget enige. Hvis PM (mod forventning) skal udskiftes måtte det i den idelle verden godt være en der er lige så god eller bedre, men lidt yngre - men altså ikke et ungt talent, med mindre det er ekstraordinært stort et - men vores økonomi er næppe til den ideelle verden.

Hvis man skiftede Helenius kunne man diskutere om det var en anden form for chance man skulle tage, altså i stedet for spørgsmålet om man kan få ham tilbage til tidligere tiders niveau, kunne spørgsmålet være noget kulturelt og taktisk. Jeg tænker lidt på fx en Movsysian som PC hentede til Randers og som vist slog til ret hurtigt.

Lige nu er der dog ikke grund til at ændre så meget med mindre et eller andet helt specielt dukker op. Man skal vurdere om Ammitzbøl er tæt nok på eller om han fx skal lejes ud, men som det er nu spiller han ikke så meget, så antalsmæssigt har vi det vi skal bruge med de tre (økonomien også taget i betrahtning.) Hvis man absolut synes der skal være en yderligere er der plads til et sats af en art.

Svar #251
Anerkender fuldt ud den store tilfredsmed med PM. Også næsten umulig ikke at holde af Paddy.

Det korte svare på PM - jeg er super tilfreds med hans scoringsnit, personlighed og indsats.

Jeg er bare lidt bekymret for om det holder fremadrettet, samt ting som: alderen, en kontrakt der løber til han er ca 34, om han er effektiv nok ift antal chancer - og nogen gange skal man også kigge under talene.

PM har scoret alle sine mål i 1 div, norske liga (som er niveau under superliga), og alle mål undtagen et faldt nedrykningsspillet (som er også er under superligaens grundspil. I dette efterår: 2 på straffe, 2 mod Sif (1 div niveau) og ellers kun to mål.

Jeg er ikke 100% overbevist - men håber og tror da også på han kan løfte sit niveau. Nu må han vise, at han kan score mål i de resterende 10 kampe - og i slutspillet.

Jeg krydser fingre.

@ nizzelroy - fint nok, kan godt se hvad du mener :-)

Det korte svar er: nogengange kan det godt være en god ide at bytte en spiller ud der måske er 10% dårligere end den man har for på den lange bane at få en der måske er 20-100% så god.

Fx når man bytter en yngre med en ældre. Et eksempel lige nu i truppen er jo Anker - Jon, hvor man i Anker får en meget stabil præstation og målsnit, men alle kan vel se Jon har større potentiale, selvom outputet lige numåske er 10% under sådan teoretisk set (offensivt-defensivt).

Et andet eksempel er byttet med Sana og Blume fx
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #252
PS - jeg har overgivet mig med argumenterne for at beholde PM :-)
Så vil ikke umiddlebart komme med yderligere svar på det uanset hvad der kommer på mit. Tænker alt er belyst.

Vi må se om PC er fuldt tiltreds med vores 3 angribere eller hvad der sker. Og om PM kan kan holde et flot snit sidste 10 kampe og evt. slutspil.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #253
PM har ganske vist scoret nogle af sine mål på straffespark, men pointen er at han scorer på dem! Vi skal ikke mange sæsoner tilbage før det nærmest lignede en 50/50 chance, når vi fik straffespark.

Svar #254
PM har ganske vist scoret nogle af sine mål på straffespark, men pointen er at han scorer på dem! Vi skal ikke mange sæsoner tilbage før det nærmest lignede en 50/50 chance, når vi fik straffespark.

Helt enig! Han har en enorm autoritet som straffesparksskytte. Det har vi altså manglet siden MJ løb tør for gummi på de gamle sutter. PM kører den lidt mere komplicerede stil at tricke/læse målmanden. Når den mestres er den uhyggelig, da selve sparket kan gøres utrolig simpelt. Og det ligner han har styr på det, for mod FCN ude vidste NL godt hvad han stod overfor, men røg til den forkerte side igen alligevel

Jeg hadede Duncan som straffesparksskytte. Han brændte alt for mange, og dem han scorede på sad altid elendigt. Og da han aldrig kiggede på målmanden var det nok ikke finter.

Svar #255
Så hvis Duncan må, så må PM vel også scorer der :D Det vi mangler fra PM er måske at se ham lave flere mål ud af ingenting før folk bliver mere imponerede. Målet fra 30 meter i Haderslev gav genlyd, og målet i Vendsyssel ligeså. Tap-ins giver knap så meget. Og selvom både Duncan, Aron og de andre også scorede tap-ins, så havde Aron flere dribleture og lynhurtige vendinger, Graulund havde sin gennembrudskraft, og Duncan scorede på mange hovedstød og power-mål.

PM scorer mange "lette mål" som jo ikke er lette allesammen, da det er en helt unik evne at kunne stå rigtigt, og lave de korrekte løb der bringer dig i den korrekte position til at kunne modtage en bold der "let" kan scores på. Noget Junker aldrig lærte.

Min anke mod PM er, at han ikke er god nok til tap ins. Han har brændt nok til at kunne ligge mutters alene i spidsen af topscorerlisten. Jeg har ikke behov for at se ham score vilde langskudsmål eller afdrible tre før han scorer. Jeg vil bare se kvalitet i alt afslutningerne

Jeg tror du er enig med mig, Stig, men dit indlæg gav bare et godt afsæt :).

Og PM har niveauet til AGF. Der er god fight, han er holdspiller og han kommer til chancerne. Der mangler stadig noget, og han er jo ikke 21, men jeg tror stadig niveauet kan hæves. Jeg tager altid gerne en bedre mand, men PM bør kunne holdes 2-3 år endnu i AGF,  og det er mere værd end et sats på en ung spiller (med mindre der er garanti for succes).

Svar #256
Så hvis Duncan må, så må PM vel også scorer der :D Det vi mangler fra PM er måske at se ham lave flere mål ud af ingenting før folk bliver mere imponerede. Målet fra 30 meter i Haderslev gav genlyd, og målet i Vendsyssel ligeså. Tap-ins giver knap så meget. Og selvom både Duncan, Aron og de andre også scorede tap-ins, så havde Aron flere dribleture og lynhurtige vendinger, Graulund havde sin gennembrudskraft, og Duncan scorede på mange hovedstød og power-mål.

PM scorer mange "lette mål" som jo ikke er lette allesammen, da det er en helt unik evne at kunne stå rigtigt, og lave de korrekte løb der bringer dig i den korrekte position til at kunne modtage en bold der "let" kan scores på. Noget Junker aldrig lærte.

Min anke mod PM er, at han ikke er god nok til tap ins. Han har brændt nok til at kunne ligge mutters alene i spidsen af topscorerlisten. Jeg har ikke behov for at se ham score vilde langskudsmål eller afdrible tre før han scorer. Jeg vil bare se kvalitet i alt afslutningerne

Jeg tror du er enig med mig, Stig, men dit indlæg gav bare et godt afsæt :).

Jeg synes simpelthen der har været for mange kampe, hvor Mortensen har fået mellem 0-2 chancer at arbejde med, til at kunne placere "skylden" på ham alene. Der skal komme et indlæg til bagerste for at kunne lave et tap in på bagerste som Aron ofte gjorde når Osama fandt ham. Bundu rammer alt alt alt for ofte første eller anden forsvarer på sine indlæg.

Her i weekenden rammer han PM på bagerste, PM tager den flot ned, og sender den roligt forbi keeper, men blokeres på stregen. PM får i øvrigt også scoret, og rammer overliggeren også med et flot hovedstød. Men derudover, så har der bare været mange kampe, hvor jeg sad med tanken efter kampen, at PM fik alt alt for lidt at arbejde med ift kvalitetsindlæg.

Så da jeg så statistikken om, at AGF laver tæt på flest indlæg, men scorer på færrest, der tænkte jeg på indlægskvaliteten og ikke på PM. Det sagt, så husker jeg sagtens store chancer til PM der er brændt, også på kritiske tidspunker som i Lyngby i første halvleg foran 1-0, og imod Randers. Men jeg synes ikke PM har brændt et hav af chancer. Tvært imod synes jeg han får for lidt at arbejde med ift hvor god udnyttelsesprocent han har i min hjerne :D vil gerne se på noget statistik på det. Ift antal mål per minut ligger han i hvert fald rigtig flot med.

Svar #257
Apropos Patrick Mortensen:
Jeg lavede lige en hurtig statistik over de sidste 10 års mest nævneværdige angribere i GF og kan umiddelbart konkludere at vi burde sætte rigtig stor pris på den mand vi har lige nu... Bedøm selv:

Patrick Mortensen
27 kampe, 15 mål – 0,55 pr.kamp
Morten Duncan
45 kampe, 20 mål – 0,44
Aron Johansson
48 kampe, 21 mål – 0,44
Peter Graulund
147 kampe, 54 mål – 0,37
Søren Larsen
61 kampe, 16 mål – 0,26
Mate Vatzadse
42 kampe, 9 mål – 0,21
Kasper Junker
74 kampe, 10 mål – 0,14

(Tallene hentet fra Superstats)

Statistik er taknemmeligt:-) En sammenligning med tidligere tiders dårligdomme, de sidste 10 år med nedrykninger, dårlige hold osv. er efter min mening en sammenligning med laveste fællesnævner. Det er ikke der vi er, med det budget vi har. Lad os nu få nogle ambitioner 8)

Der er heller ikke mange af de angribere, der spillede i slutspilsformatet. Tager vi PM's tal for denne sæson, så passer det vel meget godt med 15 kampe og 6 mål (hvoraf de to er på straffe og det var vel ikke alle de andre angribere der fik lov til det), så er vi nede på 0,4. Piller vi de to straffe ud, så er vi nede på 0,27.
Men det er faktisk slet ikke det jeg vil - for det er mindre relevant.

Jeg vil bruge tallene ligeså taknemmeligt men i en anden retning ;)  Hvem scorer PM mod:

Nedrykkere:
VEN = 1 mål
VB = 4 mål (der var også et foræringsmål)

Bund 6:
SIF = 2 mål
SDR = 3 mål
ACH = 2 mål
FCN = 2 mål

Top 8 hold:
BIF = 1 mål

Han har selvsagt spillet flest kampe mod bundholdene og derfor vil der være flest mål der men jeg vil stadig hævde, at jeg mangler at se mål mod de hold der er omkring os. Han skal vise han kan, når han møder de bedre organiserede forsvar og det bliver lidt sværere. Naturligvis skal der også scores mod bundholdene og det gør han konsekvent 8)
Jeg håber det vil lykkedes og jeg syntes han viste gode takter i sidste kamp. MEN vi må gerne stille krav om kvaliteten bliver hævet herfra. Syntes ikke vi skal prise os lykkelige over de 4 mål der er scoret i åbent spil i denne sæson - der er brugt mange chancer til det.

Det var egentlig bare for at lege med tallene og vise man kan anskue det på en anden måde. Forhåbentlig er han kommet igang nu og banker dem ind på stribe mod alle holdene - så bliver jeg glad ;D

Ps: Det ser næsten ud som om der er krummer i det her hold og det er tæt på at forløse potentialet men jeg mener altid vi skal gå efter at få forstærkninger. Lige pt. virker det mest krævende på midt/midt selvom der også er godt med talent der. Det er bare ikke altid nok, når man gerne vil kigge opad i tabellen og pt. er ligaen meget meget tæt, så en tabt kamp kan ændre alt.

Svar #258
Så da jeg så statistikken om, at AGF laver tæt på flest indlæg, men scorer på færrest, der tænkte jeg på indlægskvaliteten og ikke på PM

En af grundene til at indlægskvaliteten er lav, er vel, at det i AGFs offensiv pt. kun er centerangriberen, der reelt er god i hovedspillet. Alle andre er klart bedst, når de får bolden i fødderne.

Det betyder, at næsten hver gang AGF kommer i en rigtig god situation til et indlæg, så bliver der ikke slået et indlæg, men en 'tværbold' (i Benjamin Leanders typologis forstand). Rigtige indlæg slås tværtimod oftest, når kantspilleren er presset og mangler oplagte afleveringsmuligheder - det dårligste udgangspunkt ift. effektivt udbytte og høj indlægskvalitet.

Svar #259
Det betyder, at næsten hver gang AGF kommer i en rigtig god situation til et indlæg, så bliver der ikke slået et indlæg, men en 'tværbold' (i Benjamin Leanders typologis forstand). Rigtige indlæg slås tværtimod oftest, når kantspilleren er presset og mangler oplagte afleveringsmuligheder - det dårligste udgangspunkt ift. effektivt udbytte og høj indlægskvalitet.
Jeg fik aldrig helt fat i hvilken definition Leander bruger og hvordan de tæller sammen, men hvis man kun har en enkelt trussel i luftrummet får man i hvert fald normalt mindre ud af det end hvis der er to eller flere at sigte efter. Modstanderen har jo som regel to centerforsvarere med noget hovedstødsstyrke.

Svar #260
Jeg kunne læse på bold.dk at en bruger nævner, at AGF har afvist et tilbud fra Dortmund på 25 mio. kr. for Kaastrup. Det er et rygte der blev bragt op i Podcast. Det lyder umiddelbart ret vildt. Ikke så meget at Dortmund vil købe ham, for han spiller mange kampe for 2. holdet og har både scoret og lavet assists, men mere at AGF tilsyneladende har afslået så stort et beløb for en spiller der kun er 18 år. Enten har buddet været inklusiv en masse klausuler eller AGF mener han kan komme til at spille en rolle næste sæson og at man efter en sæson eller to kan få mindst lige så meget for ham. Alternativt er det bare et rygte uden noget på sig - men jeg tror nu nok Dortmund er interesseret i at hente ham permanent, når nu de bruger kræfter på ham og ikke giver spilletiden til en af deres egne talenter.

Svar #261
Jeg kunne læse på bold.dk at en bruger nævner, at AGF har afvist et tilbud fra Dortmund på 25 mio. kr. for Kaastrup. Det er et rygte der blev bragt op i Podcast. Det lyder umiddelbart ret vildt. Ikke så meget at Dortmund vil købe ham, for han spiller mange kampe for 2. holdet og har både scoret og lavet assists, men mere at AGF tilsyneladende har afslået så stort et beløb for en spiller der kun er 18 år. Enten har buddet været inklusiv en masse klausuler eller AGF mener han kan komme til at spille en rolle næste sæson og at man efter en sæson eller to kan få mindst lige så meget for ham. Alternativt er det bare et rygte uden noget på sig - men jeg tror nu nok Dortmund er interesseret i at hente ham permanent, når nu de bruger kræfter på ham og ikke giver spilletiden til en af deres egne talenter.

Det lyder så vildt, at jeg godt vil garantere, at det ikke har noget på sig. AGF er ikke i en situation, hvor det på nogen som helst måde vil give mening at afvise 25 mio for en spiller som Kaastrup. Selv hvis han slår igennem i AGF og bliver solgt om et par år, så vil prisen næppe blive højere.

Svar #262
Jeg er som udgangspunkt enig i at AGF ikke bør sige nej til sådan et tilbud, men en sammenlignelig spiller som Emre Mor blev solgt for langt over det dobbelte efter blot 13 kampe i superligaen. I øvrigt til BVB. Så hvis de mener Kaastrup har samme eller lignende potentiale, så er man jo faktisk økonomisk robust nok til at se situationen an.

Svar #263
Men han har jo ikke engang været en ubetinget succes i Dortmund. 1 mål og 2 assists i 13 kampe og i sidste kamp startede han på bænken. Det rygte tror jeg ikke på.

Svar #264
Men han har jo ikke engang været en ubetinget succes i Dortmund. 1 mål og 2 assists og i sidste kamp startede han på bænken. Det rygte tror jeg ikke på.

Han er stadig kun 18 år og har kun været der i 4,5 måned. Det er helt forståeligt at han ikke bare er gået ind og blevet helt fast mand og en kæmpe succes. Til sammenligning spillede Jacob Bruun Larsen i den alder kun på Dortmunds U19 hold. Kaastrup spiller i en "rigtig" voksenliga.

Svar #265
Har I set hans kampe eller læst evalueringer af hans præstationer? Eller baserer I udelukkende jeres vurderinger på tal fra Transfermarkt?
Emre Mor 2 mål og 2 assists i 13 kampe i Superligaen, hvilket heller ikke ser vanvittigt ud. han blev solgt for næsten 10 Mio. EUR

Svar #266
Jeg elsker Kaastrup, men hvis man påstår, han har samme umiddelbare potentiale som Emre Mor, så har man imo meget hvide briller på. Selvom Emre Mor igen og igen beviser, han mentalt er helt væk, så har det ikke afholdt endda forholdsvise store klubber fra at prøve om netop de, kan forløse hans talent. Det fortæller rigtig meget om det enorme talent han besidder.
Vi skal altså heller ikke glemme Mor fik tyrkisk landsholdsdebut i en alder af 19 eller var det 20 og har sidenhen fået 16 landskampe.

Er enig med Colombu, det virker absurd, hvis AGF har afslået et bud på 25 mill. for Kaastrup.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #267
Som jeg husker det var der rygter om en frikøbsklausul på 5 mio euro for Kaastrup, hvis de allerede efter 4 måneder tilbyder over 3 mio euro, så vil de også betale den fulde frikøbsklausul senere. Til forskel fra Emre Mor, så har de denne gang haft rig mulighed til at se spillerens mentale tilstand an inden de køber.

Det kan jo også være at PC har været nød til at afvise andre bud på Kaastrup, fordi Dortmund har forkøbsret, så skal de selvfølgelig indfri klausulen, eller mindst betale et beløb svarende til de tilbud PC ellers har liggende. Værdien af spillere bliver mere og mere vandvittige, så 25 mio for vores største talent i mindst 10 år lyder ikke forkert, det svarer jo meget godt til det som Lyngby og OB har solgt talenter for på det seneste.

Svar #268
Sammensætningen af tilbuddet spiller nok også en kæmpe rolle. Det batter jo ikke så meget hvis det kun er 5 mio nu og så de resterende 20 mio bundet op i alt muligt. Hvis der da har været et tilbud. Jeg tænker også umiddelbart at de kan presses nærmere mod frikøbsklausulen.

Svar #269
Emre Mor viser tydeligvis hvor meget talent udvikling kan rykke og hvor crazy det hele er. Fyret i Lynbgby og 1½ senere solgt for astronomisk beløb. Nej 25 mio kan sikkert godt bydes på et tidspunkt, men det kan også blive stort set ingenting, så tvivler på PC ville afvise et sådan bud på en af vores unge. Så hellere sikre sig lidt videresalgssjov. FCN var vel også heldige med at Mor fik en flot start i ligaen med mål og ass - samt at Terim faldt for ham og skyndte sig at få ham på landsholdet. Alt gik op i en højere enhed.

Svar #270
Altså, forkøbsretten betyder (under almindelige forudsætninger) ikke, at PC skal afvise tilbud fra andre sider end forkøbstager, men blot at Dortmund enten a) kan købe kontraktrettighederne på den givne spiller, under lejemål eller ved udløb af lejeaftale, til en på forhånd aftalt pris, og/eller b) at Dortmund (hvis PC modtager tilbud i dag) skal informeres om pågældende tilbud på spilleren, og tilbydes at matche pågældende vilkår. (som så for Dortmunds side ikke kan overstige den på forhånd aftalte pris, uanset buddets størrelse fra anden side.)
PC skal altså ikke partout afvise et bud på 1 million kroner for Kaastrup (uagtet at han nok forventer lidt mere) - han skal blot tilbyde Dortmund de samme handelsvilkår, så længe forkøbsaftalen løber, og vil alligevel ikke kunne sende Kaastrup videre til tredje part, før lejemålet i Dortmund ophører til sommer, med mindre Dortmund indvilger i at rive lejeaftalen over. (med potentielt følgende krav om økonomisk kompensation)

Svar #271
Det er iøvrigt meget almindeligt at klubben der har forkøbsret forsøger at handle prisen ned. Den aftalte forkøbsrets pris er en max pris, som ikke kræver forhandling, men bare kan indløses, hvis spilleren selv vil.

Svar #272
Det første der er afgørende for prisen er hvor stort et talent Kaastrup er. Jeg synes det er svært at vide, men det er da blevet blevet beskrevet overordentlig positivt. Da han skrev kontrakt med AGF sagde PC bl.a. At han nok var "den dygtigste en-mod-en-spiller i sin årgang." Det hjælper hvis han har bevist det og det har han gjort i et vist omfang i Superligaen, men trods alt uden at få et gennembrud. Eventuelle købere ser dog også andre kampe og fx ungsomsturneringer hvor han har vist sig frem. Lige når det kommer til Dortmund har de selvfølgelig et indgående kendskab via Tullberg og nu snart en halv sæson på leje.

Det betyder også noget hvilken klub der sælger og køber. AGF er i en bedre forhandlingsposition nu pga den forbedrede økonomi, så vi kan sige nej til et tilbud vi tror vi kan øge eller hvis vi bare vil vente, udvikle spilleren mere selv og sælge senere. Det er naturligvis også afgørende her at vi har en længere kontrakt med spilleren. Dortmund er en klub der også kan betale et stort beløb hvis de virkelig vil have en spiller.

Spørgsmålet er hvilken pris det så kan ende med. Hvis Kaastrup er så stort et talent som han omtales, er 25 mio ret beset ikke helt vanvittigt. Det kan et virkelig stort talent vel snildt koste hos en rigere klub med flere store salg på bogen.

OB solgte Mathias Jørgensen til USA for 15 mio uden han havde vist det store og EfB solgte Anders Dreyer der var et par år ældre for 20 mio primært efter en god sæson i 1. division. Der er nok også andre gode (bedre) eksempler at sammenligne med. Der er et spring fra 15 til 25 mio, men det er der muligvis også i talent. Og hvis Kaastrup vitterligt er så stort et talent ryger prisen også hurtigt opad. Når de store klubber skal købe en ældre spiller der lige er lidt bedre end en anden kan det koste en del procenter ekstra, tilsvarende for de lidt større talenter.

Jeg giver ikke meget for det her løse rygte på bold.dk og har ikke indsigt nok i hvor stort Kaastrups talent er ift andres, pointen er mere at det, med de priser talenter i øvrigt handles for, ikke er vanvittigt at forestille sig at AGF skal kunne sælge et for 3,3 mio euro eller såmænd de 5 mio frikøbsklausulen blev rygtet til at være. Hvis den faktisk skulle være sat til 5 mio er det dog også realistisk med lidt mindre og så måske nogle klausuler.

Svar #273
OB solgte Mathias Jørgensen til USA for 15 mio uden han havde vist det store og EfB solgte Anders Dreyer der var et par år ældre for 20 mio primært efter en god sæson i 1. division. Der er nok også andre gode (bedre) eksempler at sammenligne med. Der er et spring fra 15 til 25 mio, men det er der muligvis også i talent. Og hvis Kaastrup vitterligt er så stort et talent ryger prisen også hurtigt opad. Når de store klubber skal købe en ældre spiller der lige er lidt bedre end en anden kan det koste en del procenter ekstra, tilsvarende for de lidt større talenter.

De to nævnte handler er lidt ”Old News”. I sommers solgte Lyngby f.eks. 16 årlige Maurits Kjærgaard til Red Bull Salsburg for angiveligt 30 mio. Der er tilsyneladende intet loft lige nu for værdien af store talenter.

Som jeg forstår det er der ingen der spiller fuld tid under Mike Tulberg (det mener jeg at han sagde til ham Skipper), så Magnus Kaastrup spiller sikkert lige så meget i Dortmund II som alle andre, så det bør ikke betyde at de er uinteresserede at han ikke spiller fuld tid i alle kampe, han er trods alt en af de yngste spillere på deres U 23 hold.

Hvis PC mener han er mere værd, så kan jeg sagtens se ham afvise et åbningsbud på 3,3 mio €. Det ville et eller andet sted også være vildt fedt at få ham hjem igen og smadre Superligaen efter et år i Dortmund, selvom jeg selvfølgelig ønsker for ham at han kan spille sig til en kontrakt.

Svar #274
Men han har jo ikke engang været en ubetinget succes i Dortmund. 1 mål og 2 assists og i sidste kamp startede han på bænken. Det rygte tror jeg ikke på.

Han er stadig kun 18 år og har kun været der i 4,5 måned. Det er helt forståeligt at han ikke bare er gået ind og blevet helt fast mand og en kæmpe succes. Til sammenligning spillede Jacob Bruun Larsen i den alder kun på Dortmunds U19 hold. Kaastrup spiller i en "rigtig" voksenliga.

Ja, det er helt forståeligt. Det gør det bare urealistisk at Dortmund pludselig skulle være klar til at smide 25 mio. Regionalligaen er den fjerde bedste række i Tyskland. Vurderet på transfermarkts værdisætning svarer det til et niveau lige under 1. Division i Danmark. Kaastrup sagde da også selv i et interview, at det tekniske niveau var noget lavere, end han var vant til. Hvis han havde sat Regionalligaen i brand, så var der måske noget om det. Men det er der ikke noget, der tyder på, at han har.

Svar #275
En dygtig og vedholdende debattør med argumenterne i orden vil måske kunne få mig overbevist om at Dortmund har budt 25 millioner for Kaastrup.
Ingen i hele verden vil kunne få mig overbevist om at vi har afvist.

Svar #276
Hvis man er interesseret i hvor rygtet stammer fra, så er det B.T.s podcast transfervinduet fra i dag 31:55 minutter henne:

Transfervinduet: Superliga-komet tiltrækker sig interesse fra udlandet | BT...

De har modtaget en mail fra en lytter der har en kilde som er nær ven med Magnus Kastrups far. Kastrups far fortæller at AGF har takket nej til et tilbud på 25 mio. fra Dortmund. (Er det mon Stoke der er lytteren)

Hvis man har en frikøbsklausul på 35 mio (som rygterne siger), så kan det godt være at man ikke bare springer på det første konkrete tilbud de kommer med. Men det kunne da tyde på at AGF og BVB forhandler om et permanent skifte, og at der kommer en betydelig transfer ud af det?

Svar #277
Hvis man er interesseret i hvor rygtet stammer fra, så er det B.T.s podcast transfervinduet fra i dag 31:55 minutter henne:

De har modtaget en mail fra en lytter der har en kilde som er nær ven med Magnus Kastrups far. Kastrups far fortæller at AGF har takket nej til et tilbud på 25 mio. fra Dortmund. (Er det mon Stoke der er lytteren)

Hvis man har en frikøbsklausul på 35 mio (som rygterne siger), så kan det godt være at man ikke bare springer på det første konkrete tilbud de kommer med. Men det kunne da tyde på at AGF og BVB forhandler om et permanent skifte, og at der kommer en betydelig transfer ud af det?
Og det er så under rubrikken "andelejren", hvor værterne behandler rygtet sarkastisk...

Svar #278
De to nævnte handler er lidt ”Old News”. I sommers solgte Lyngby f.eks. 16 årlige Maurits Kjærgaard til Red Bull Salsburg for angiveligt 30 mio. Der er tilsyneladende intet loft lige nu for værdien af store talenter.

Ja, priserne er kun stigende og klubberne forsøger at fiske talenterne tidligt inden de bliver endnu dyrere, selvom det også er med større risiko for at de ikke slår igennem. De allerstørste talenter bliver naturligt endnu dyrere. Ham Kjærgaard er sikkert et stort talent, men det viser jo klart at den slags beløb er mulige. Kaastrup skal måske have vist mere når han er to år ældre, men har da også at vist han fysisk kan klare overgangen til seniorfodbold og i et vist omfang også sportsligt. At han nu spiller i Regionalligaen og det måske er et blandet niveau er måske ikke så gavnligt for prisen som hvis han brændte igennem i Superligaen eller ligefrem kom på Bundesligaholdet, men det er stadig andetholdet for et af de bedste hold i en af de stærkeste ligaer og det er i sig selv en blåstempling. Hvis han klarer sig godt der er der også andre end Dortmund der vil være interesserede.

Jeg har som sagt lidt svært ved at vurdere hans talent ift andre, selvom det har set lovende ud, men omtalen er i hvert fald at han er et uomtvisteligt talent - alt sammen nok til at man næsten kunne få lidt mindelser om dengang Martin Jørgensen kom ind på holdet og jeg ville egentlig også gerne lige se et rigtigt gennembrud her inden han blev solgt. MJ var dog også en ret kort fornøjelse, så måske bare lige en halvsæson... Hvis Kaastrup er bare lidt derhenad og skal sælges på potentialet vil det ikke være chokerende hvis det bliver et rekordsalg (med forbehold for hvad Bundu sælges for...)

Svar #279
Det var i hvert fald et overdrevent positivt tegn at man kun gik med til at udleje, hvis kontrakten tilsvarende blev forlænget med et år.

Svar #280
har ikke indsigt nok i hvor stort Kaastrups talent er ift andres

Det her Youtube-klip (hvor han var 16 og spillede træningskamp med ligaholdet) har nok i hvert fald ikke skadet hypen omkring ham:

Svar #281
Det her Youtube-klip (hvor han var 16 og spillede træningskamp med ligaholdet) har nok i hvert fald ikke skadet hypen omkring ham:
Det er faktisk meget godt at man får filmet lidt af den slags, det kan vel godt komme med i en præsentationsvideo hvis spilleren ikke har så mange betydende kampe. Han har også ført sig frem til internationale ungdomsturneeinger og så er der da faktisk også nogle gode ting at hive frem fra den spilletid han trods alt har fået på førsteholdet. Jeg kommer fx til at tænke på de 5-10 minutter han fik mod Hobro i den sidste kamp i 2018 hvor han nåede at fremtvinge det frispark i overridden der førte til sejrsmålet, men det move er ikke med i sammendraget.

Det er selvfølgelig også sådan noget som det Rabona flick der gør at det kunne være rart lige at se ham lidt mere i ligaen inden han skal videre.

Svar #282

Og det er så under rubrikken "andelejren", hvor værterne behandler rygtet sarkastisk...

Andelejren er et indslag hvor de behandler ubekræftede rygter, som derfor ligeså godt kan være en and, det er ikke mere sarkastisk end alle mulige andre indslag. Hvis de gjorde tykt grin med alle der sendte dem rygter, så ville kilderne nok ret hurtigt tørre ud.

Svar #283
Han scorede to gange i dag :-)

Svar #284
Vildt spændende vindue denne vinter. Allerforrest står at vi ikke mangler noget til truppen, men derimod kan der hurtigt opstå huller der skal lukkes hvis;

Scenarier
a. David ikke forlænger
b. Amini søger mod udlandet.
c. Bundu bliver solgt i en stor handel - fx. til England.
d. Ankersen tilbydes en kontrakt i fx. Holland eller Belgien.

Pengene.
a. Et Bundu-salg vil i den grad give noget i kassen til at kigge efter forstærkninger.
b. Der kan pludselig komme en stor check fra Dortmund, som vil satse på Kaastrup.
c. a) eller b) kan evt skaffe midler til Amini-forlængelse, hvis han kan lokkes.

Rygter.
a. I en podcast, hvor Tantholdts søn (!) hsr været i Aarhus, snakker PC om en større profil, GF vil forsøge at lokke til vinter. Det kunne være en Amini-erstatning eller højrekant.  Har ingen bud, måske har I?

Status
a) Det er en unik situation at træde ind i et vindue uden åbenbare behov, men med penge på kontoen og en placering i toppen.

Svar #285
Status
a) Det er en unik situation at træde ind i et vindue uden åbenbare behov, men med penge på kontoen og en placering i toppen.
Og ikke mindst et velfungerende kollektiv. Det betyder ikke det store, når Amini er skadet (så bruger vi Duncan, Hvidt eller Thorsteinsson). Det betyder ikke det store, når TIngager er skadet (så bruger vi bare Hausner). Det betyder ikke det store, hvis Mortensen er skadet (så bruger vi Helenius). Det betyder ikke det store, hvis vi har en kant skadet (så bruger vi bare en af de andre). Selv på målmandsposten kan vi leve med en skade

Bænken i går var for vild. Vi kunne skifte på næsten alle pladser undervejs med positive indskiftninger. Og når vi skifter ud, så fungerer kollektivet stadig. På den måde er vi langt mindre sårbare, end vi tidligere har været. Det er svært at holde armene ned langs siden :-)

Svar #288
Nallerne væk i hunde!
Medie: FC Midtjylland lurer på AGF-australier
Vil være pænt træls, hvis det sker, men jeg kan faktisk ikke se ham passe specielt godt ind i FCMs spillestil. Han kan jo hverken kaste lange indkast eller flække en træstamme med panden.

Du prøver sikkert at være sjov, så jeg bør nok ikke tage det bogstaveligt...

Men: Jeg tror, at han passer perfekt ind, de har flere typer med hans kvaliteter centralt, så hvis han havner hos dem, vil han blive en kæmpe succes.

Svar #289
Nallerne væk i hunde!
Medie: FC Midtjylland lurer på AGF-australier
 Vil være pænt træls, hvis det sker, men jeg kan faktisk ikke se ham passe specielt godt ind i FCMs spillestil. Han kan jo hverken kaste lange indkast eller flække en træstamme med panden.

Du prøver sikkert at være sjov, så jeg bør nok ikke tage det bogstaveligt...

Men: Jeg tror, at han passer perfekt ind, de har flere typer med hans kvaliteter centralt, så hvis han havner hos dem, vil han blive en kæmpe succes.
Både og, men fair nok hvis det ikke lykkedes ;) Det var bestemt ikke rettet mod dig - jeg vil også blive pisse irriteret hvis FCM løber med ham.

Men hver gang jeg ser FCM spille bliver jeg dybt skuffet over deres spil ift. deres budget. De ikke så meget spiller fodbold, som de løber og kæmper fodbold. Deres succes i superligaen er 80% baseret på et fantastisk forsvar og offensive dødbolde. De sidste 20% skyldes, individuelle aktioner fra deres dyre spillere.

Men du har da en pointe i og med Jacob Poulsen var en stor succes i mange år der, så kan han erstatte ham, kan det være det kan løfte deres spil. Men som FCM har spillet de sidste par sæsoner, synes jeg bare Amini har for lidt fysik og er for meget short-passer til at jeg kan se ham passe ind.

Uanset hvad håber jeg han havner i udlandet, hvis ikke vi kan få forlænget med ham.

Svar #290

Et af de argumenter folk har fremlagt for at vi ikke skal sælge Bundu til vinter er at vi ikke skal risikere en top 6 til fordel for et Bundu-salg.
Hvis vi får 5-6 point mere i efteråret, så er det argument ved at være fejet af bordet.
Så vil vi mangle 4-5 point for at være sikret og selv uden Bundu må det ikke glippe i forårets 6 kampe med det program vi har.

Svar #291

Et af de argumenter folk har fremlagt for at vi ikke skal sælge Bundu til vinter er at vi ikke skal risikere en top 6 til fordel for et Bundu-salg.
Hvis vi får 5-6 point mere i efteråret, så er det argument ved at være fejet af bordet.
Så vil vi mangle 4-5 point for at være sikret og selv uden Bundu må det ikke glippe i forårets 6 kampe med det program vi har.

Bliver vel også svært, såfremt der kommer en PL klub og i desperation byder alt fra 6millioner pund og opad :)

Ved godt jeg drømmer, men man ser af og tit bundklubberne handler lidt mere i affekt end klogskab, hvis de allerede står med det ene ben i "graven"... Sålænge han ikke er solgt, lever drømmer ! :)

Svar #292
...Hvis Amini rejser får jeg brug for en skulder at græde ud  ved. Hvis han tager til Herning bliver det 30 opbyggende samtaler ved psykolog. Jeg kan ikke udstå den konceptklub og deres sammenrend af djøfere, uldne gadekræmmere og underbemidlede bonderøve.

Puha, det var rart. Måske 20 er nok?

Svar #293
Der var nogle der ville sælge Bundu i sommer, men jeg syntes det var for tidligt. Han var først rigtig brudt igennem i foråret, så vi skulle selv nå at få lidt mere glæde af ham, dels var det lidt tidligt at mene han havde bevist sig selv. Nu har han efterhånden et år med gode indsatser og der er mange afgørende situationer at vise frem fra efteråret. Kontrakten vil være på halvandet år endnu, så det er også det tidspunkt hvor man kan forsøge at presse eventuelle bejlere. Det synes jeg vi skal gøre og så slå til hvis prisen kommet højt nok op. Til sommer 'skal' han sælges fordi vi ellers risikerer ikke at få noget for ham og det er en lidt mindre god forhandlingsposition.

Svar #294
...Hvis Amini rejser får jeg brug for en skulder at græde ud  ved. Hvis han tager til Herning bliver det 30 opbyggende samtaler ved psykolog. Jeg kan ikke udstå den konceptklub og deres sammenrend af djøfere, uldne gadekræmmere og underbemidlede bonderøve.

Puha, det var rart. Måske 20 er nok?

Det er måske sådan Randers' fans har det når vi snupper deres spillere... Hvis det er nogen trøst har vi tiltrukket deres spillere ved simpelthen at være et større og mere interessant sted at være og vel kun minimalt mere i lønningsposen (jvf fx historierne om NP), men til gengæld efter dem sportsligt, mens vi ikke kan konkurrere med FCM på økonomi og sportslige resultater. Det positive ved det er at de ting er noget der kan ændres på selvom det ikke bliver lige med det første.

Vi skal gøre hvad vi kan for at holde på Amini, men der er ikke meget der tyder på at han bliver. Så lad os i det mindste få ham sendt til udlandet. 

Svar #295
Apropos kan vi meget passende rykke Saba op fra 2. holdet transferfrit i januar med virkning fra sommer. Synes i hvert fald vi skal byde Bif og andre op til dans. Måske også en af grundende til at man venter med at tale med Anker for at se hvad der sker i januar vinduet med Saba og andre emner. Eller om der kommer købstilbud på Anker. Så kan vi altid forlænge med ham i februar.

Og starte med at lammetæve Randers i første kamp efter vinterpausen.

Det vil varme uendelig meget. Hvis det heller ikke lykkes denne gang at tæmme hestene, Så lad os stille med reserveholdet fremover. Men lige i første runde har 1. holdet også brug for kamptræning.

Svar #296
Mht til truppen, så tegner der sig så småt et billede af det ikke var nogen super signing med Julle eftersom Hausner har hensat ham til 4. valg nu, og presser Tingager i start11.

Det er let at være bagklog, men vi må naturligvis sætte pris på at Julle er firmaets mand og ingen brok kommer med og bare er klar når der er brug for ham.

Egentlig kunne man godt leve med forlængelsen, men 2½ år fra nu er længe. Nå vi må se. Julle er før kommet tilbage og var stærk i foråret.

Men vi har også en Mikkel Møller Lassen på vej - kun et år yngre end Hausner, der allerede sidste forår viste han kunne spille med. MML er lige så interessant et taltent. Hvor ser det lyst ud...

Helenius
Kan også godt frygte at vi ikke får meget ud af NH de 2½ år han har tilbage. Han har i glimt vist klassen i AGF, og håber han overrasker mig. Han er en fin fyr som Julle. Ingen brok. Teamplayer.

Men hvis man tager hans sæsoner siden Aston Villa for 6½ år siden, har han faktisk scoret præcis halvdelen af sine 7-8 mål i hver sæson på straffe - og 3-4 mål pr sæson for en angriber er ikke meget.

Sæsonen i Silkeborg for 3 år siden er undtagelsen, der lavede han 10 mål - 8 i åbent spil og 2 på straffe. Vi må håbe han kan genfinde den form, så vil han være et lille scoop.

Det er nok meget forlangt at han rammer skarphenden fra før Villa med 30 mål og 14 assists over to år i superligaen.

Men når man kigger på det lille bitte gennembrud AA kom med i foråret med 3 mål på ca. 500 min i superligaen, så tænker man burde han få chancen som 2. valg. Måske han kan rykke helt vildt ligesom Hausner?

Måske burde AA og NH skiftevis på muligheden. Men kun DN ved fra træningsbanen hvor skarpe de er...

Nicklas Helenius, statistik fra superligaen, all-time - SuperStats

PS - hvis man kigger yderligere på data for NH, så har han faktisk haft stor succes i de 3 sæsoner (medtalt den i SIF), hvor han har været fast i start 11. I alle de andre sæsoner, har han ført en tilværelse noget ud og ind af holdet. Spørgsmålet er om han er en tryghedsspiller? Måske er han blevet voksen og kan finde trygheden også som trupspiller. Håber jeg.

Svar #297
Amini passer perfekt ind i FCM's traditionelle spillestil med dynamik, tempo, fysik og højt presspil. Den afveg man lidt fra med Thorup og Andersen, men man går i den retning med Priske.

Det bliver da lidt ulækkert at se Amini i en Herning-trøje, men i bund og grund gør det ikke den store forskel om han skifter til Holstein Kiel, Zulte Waregem eller FCM.  En forlængelse har hele tiden set urealistisk ud, så nu må vi suge det sidste ud af ham inden han smutter.

Svar #298
Amini passer perfekt ind i FCM's traditionelle spillestil med dynamik, tempo, fysik og højt presspil. Den afveg man lidt fra med Thorup og Andersen, men man går i den retning med Priske.

Det bliver da lidt ulækkert at se Amini i en Herning-trøje, men i bund og grund gør det ikke den store forskel om han skifter til Holstein Kiel, Zulte Waregem eller FCM.  En forlængelse har hele tiden set urealistisk ud, så nu må vi suge det sidste ud af ham inden han smutter.
Har han niveauet til at Fcm vil satse på ham? Han er 26 år og har vel stadig hans "blundere", hvor han ikke helt leverer på det høje niveau i kampene. Det kan selvfølgelig skyldes hans medspillere og ikke ham selv men jeg syntes ikke han har været så markant her i de første 17 runder. I gårsdagens kamp syntes jeg også Brøndby-spillerne tit verfede ham af med deres fysik. Umiddelbart virker det som om der er mere perspektiv i Duncan men det kan selvfølgelig være han "blot" brændte et par super kampe af i starten og ikke kan leve op til det på den lange bane.
Der var en der nævnte vi burde gøre alt for at holde på ham også hvis det krævede han skulle være lønførende i ligaen - der syntes jeg slet slet ikke vi er. Så store mangler har der ikke været i de kampe, hvor han har været ude (hvilket er meget positivt - vi kan i øjeblikket sagtens skifte ud, uden at niveauet daler fuldstændig).

Ps: Jeg mener naturligvis han bør erstattes på minimum samme niveau og gerne højere:-)

Svar #299
Mht til truppen, så tegner der sig så småt et billede af det ikke var nogen super signing med Julle eftersom Hausner har hensat ham til 4. valg nu, og presser Tingager i start11.
Det afhænger jo meget af, hvor dyr den nye kontrakt har været. Det ved vi vel ikke noget om. Men vi er i hvert fald nødt til at have fire brugbare spillere i truppen. Derudover har vi så Mikkel Møller Lassen som bobler (selvom han nok har større perspektiver på HB).

Længden på Juelsgaards kontrakt kan dog godt diskuteres. Var det ikke tre år han fik? Nok et år for meget.

Simple Audio Video Embedder