Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020 (Læst 63366 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020

Svar #1150
1) En profil fra en klub under vores niveau (a la NP)
Historisk holder den vist ikke helt. Randers er sluttet over os lidt for mange gange i de senere år. NP var endda deres anfører. Så ikke nogen overraskelse at han også blev en profil for os.

Svar #1151
Og hvad angår Bundu og Amini, så kan de ikke erstattes 1:1. Dertil er de både for dygtige og for vigtige en del af systemet. Alt dette sammenholdt, så synes jeg, man bør satse på Lunding og Links (og Maarouf og Kaastrup) som erstatningen for Bundu. Og Duncan, Grønbæk og Hvidt som erstatning for Amini.

Der er ingen garantier ved at hente nye dyre profiler ind. Og det er alligevel oftest spillere, der har været i en klub i en længere periode, der ender med at blive profiler og salgsobjekter. Vi bør derfor sørge for at få forløst de nuværende spillere snarere end at hente nye dyre profiler ind. Vi har i forvejen en ret bred trup.

Jeg er meget enig.

Jeg har altid syntes at flosklen "Vi skal hente én der kan gå direkte ind i startopstillingen." er, mildest talt, unuanceret, da det jo i sidste ende handler om mennesker som der, modsat i Football Manager, ikke blot er deres tal og statistikker, men tværtimod ikke er bedre end deres næste præstationer. Vi kan gå ud og bruge store summer på en spiller, men det betyder ikke nødvendigvis, at han vil kunne løfte vores startellever fra dag ét.

Derudover skal vi huske på vores plads i fødekæden på transfermarkedet, og hvordan hele transfersystemet fungerer generelt.
Hvis vi skal købe en førsteholdsspiller, så er der groft sagt to cases:
1) En profil fra en klub under vores niveau (a la NP).
2) En spiller der ikke har slået til i en klub over vores niveau (a la Kevin Diks)

Ingen af de ovennævnte typer cases har, logisk nok, nogen som helst garanti, for at levere en spiller som kan spille på et højere niveau end f.eks. Duncan på midten eller Lunding på kanten.
Med andre ord, så er det meget meget svært at erstatte superligaprofiler som Amini og Bundu 1:1. Det kræver mange penge tilsat en del held. Jeg foretrækker klart også at give de næste i køen chancen, især når det er talenter af den kvalitet som vi har pt.

Men udmeldingen i forb. med købet af Gift Links var alligevel anderledes end da Duncan blev hentet, fordi man havde større forventninger på den korte bane til Links, imens man forventede at det ville tage længere tid med Duncan. Det endte så med at forholde sig omvendt og Duncan var klar til at spille imens Links skal have noget tilvænningstid. Jeg ved ikke om forventningspresset også har gjort at Links kæmper lidt med det lige nu, imens Duncan spiller mere frit da han var hentet som en spiller for fremtiden.

Tingager blev også hentet til startopstillingen ligesom Mortensen og Eskelinen og hvis Sabbi, Vibe, Aron,
Rygaard eller Ronnie Swartz (!!) var blevet hentet ville det også være for at forstærke start 11. Så det kan godt lade sig gøre at forstærke fra toppen, det vil dog ofte være spillere uden det store videresalgspotentiale.

Svar #1152
1) En profil fra en klub under vores niveau (a la NP)
Historisk holder den vist ikke helt. Randers er sluttet over os lidt for mange gange i de senere år. NP var endda deres anfører. Så ikke nogen overraskelse at han også blev en profil for os.

Rigtig nok haha - men det skulle også gerne være slut med at mindre klubber som Randers og ned efter slutter over os.

Det skal vel tænkes mere mere økonomiske briller (fcm, fck, bif) - herfra henter vi spillere der ikke er slået til.

Hvis vi er rigtig dygtige henter vi profiler løn-mæssigt lige klubber som fcn, aab, ob - som ob fx gjorde i aab. Tror dog generelt det bliver svært - her vil profilerne hellere til udlandet, og de 3 klubber sælger også kun dertil og fck.

Men når fra de mindre klubber skal vi gerne fortsætte med at plukke både profiler og talenter.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #1153
Mortensen og Eskelinen (og Sabbi til OB) kom også til fra små klubber sportsligt og økonomisk ift AGF.

Et af de steder hvor vi skal rykkes os endnu mere transfermæssigt er at hente store profiler hjem der er røget i uføre i udlandet som vi gjorde med Tingager og Backman m.fl. - og som især FCM har haft stor succes med. Ikke kun danskere men også norske, svenske, finske, islandske spillere. Spillere der skal hjem og kickstartes - og vi må gerne betale transfer her. De kan ofte købes til en 1/2 af tidligere salgspris og sælges igen til samme eller 2-4 gange mere, når de slår til igen.

Mht Links
Var det ikke også bare en kæk udmelding fra JN at han ret hurtigt kunne gå i start 11 (ikke at han skulle eller men forventede det fra dag 1). Har vi hørt PC udtale sig ... links? (altså links på PC udtalelse om links og start 11)

Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #1154
@Dichio

Nu skal Gift lige lande i Aarhus, men vi forventer ikke nogen stor og lang tilvænnings-periode for ham. De sydafrikanere, jeg har spillet og arbejdet med tidligere, har været lette at integrere, og deres positivitet, ydmyghed og store passion til spillet er smittende hele vejen rundt, siger Christiansen.

AGF-boss: Gift er eksplosiv og direkte
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #1155
En ting jeg tror folk glemmer lidt i svinget er at man nok kan have en generel strategi om at hente spillere med salgspotentiale, men at det ikke betyder man ignorerer gode handler på ældre spillere. FCM bræger lige så meget om deres akademi som FCN gør, ligesom de også handler med videresalg for øje, men når der skal forstærkes så henter man det der helst skulle virke. De har ikke scoret nogle mål, men har været latterligt gode defensivt, så hvad gør man? Man henter #2 på topscorerlisten, en anden erfaren målscorer i form af Lasse Vibe og et talent i Anders Dreyer. 3 offensive spillere, 2 af hvilke der er "for gamle" ift. strategien, men som med al sandsynlighed nok skal give FCMs scoringssnit et løft.

Det samme bør også gælde her i Århus, særligt når man har nogle penge at lege med for en gangs skyld. Man skal ikke købe bare for at købe, men man skal sgu heller ikke være bange for at der står 30 år på CV'et hvis det er hvad der skal til. Det er kun i FM at man kan løbe rundt med gymnasieelever og vinde Champions League, selv et så talentfyldt et hold som FCN plejer kun lige at skrabe sig ind i det sjove selskab.

Jeg ved dog ikke helt om jeg vil være med på præmissen om at hente fejlede udlandsdanskere hjem igen, så skal de i hvert fald være meget forsigtigt udvalgt. Det er ikke voldsomt sjældent at de misser deres tidligere niveau, og man derfor hænger på en meget løntung spiller som kan være svær at slippe af med igen uden større tab. Så vil jeg alligevel hellere fiske efter dygtige spillere i klubber lige under os og videreudvikle dem, eller fiske den rigtige udenlandske spiller i en klub på en lidt højere hylde som ikke helt får den platform han har brug for og vi kan tilbyde.

Svar #1156
Det samme bør også gælde her i Århus, særligt når man har nogle penge at lege med for en gangs skyld. Man skal ikke købe bare for at købe, men man skal sgu heller ikke være bange for at der står 30 år på CV'et hvis det er hvad der skal til. Det er kun i FM at man kan løbe rundt med gymnasieelever og vinde Champions League, selv et så talentfyldt et hold som FCN plejer kun lige at skrabe sig ind i det sjove selskab.

Helt enig. Hvis den der usunde besættelse med udelukkende at hente spillere man skal udvikle, så havde vi aldrig hentet en spiller om Mortensen, og jeg vil mene, at han er et ganske godt køb, og vi havde næppe fået en bedre angriber, hvis præmissen altid skal være en ung udviklingsspiller. Selvfølgelig skal man ikke smide de store summer efter en spiller der formentlig ikke stiger i værdi, men det kan også være en kæmpe gevinst for resten af holdet at hente en spiller der udviklingsmæssigt er på toppen. Dem vil det absolut ikke gøre mig noget at have et par stykker af.

Det er i øvrigt vildt, at vi kun har tre spillere i hele truppen der er over 29 år (Juelsgaard, Backman og Mortensen).

Svar #1157
Helt enig. Hvis den der usunde besættelse med udelukkende at hente spillere man skal udvikle, så havde vi aldrig hentet en spiller om Mortensen, og jeg vil mene, at han er et ganske godt køb, og vi havde næppe fået en bedre angriber, hvis præmissen altid skal være en ung udviklingsspiller. Selvfølgelig skal man ikke smide de store summer efter en spiller der formentlig ikke stiger i værdi, men det kan også være en kæmpe gevinst for resten af holdet at hente en spiller der udviklingsmæssigt er på toppen. Dem vil det absolut ikke gøre mig noget at have et par stykker af.

Det er i øvrigt vildt, at vi kun har tre spillere i hele truppen der er over 29 år (Juelsgaard, Backman og Mortensen).
Det er også en del af talentudvikling, at der er dygtige spillere og rollemodeller at læne sig opad. Jeg er ikke i tvivl om at Hausner lærer meget af Backman, og på samme måde kan Mortensen også sagtens være en del af talentudvikling ved at påtage sig pres, og generelt sprede en god og professionel stemning.
Jeg synes bare det er vigtigt at vi ikke har gamle spillere, der sidder fast på bænken - som Kanstrup og Spelmann ville have gjort (Juelsgaard til dels)

Svar #1158
Er BIF og FCN ikke de eneste klubber, som har en nedfældet strategi om ikke at hente spillere, der ikke kan sælges videre?

I vores tilfælde er det lidt en omsonst diskussion, for jeg mindes ikke at have hørt, AGF har en strategi om ikke at hente ældre spillere uden eller med en lille videresalgsværdi.

Svar #1159
Meget enig det skal være en balancegang, og jeg ville som også gerne have haft Vibe eller Plaffe til AGF. Omvendt også ok at lade FCM snuppe sådan en par løntunge. Og kan også godt følge den med løntunge hjem fra udlandet, men tror nu ikke at FCM er så kede af at de hentede Sørloth hjem og der er mange andre gode eksempler - også nogle dårlige. Men det er i hvert fald en måde at optimere det sportslige setup og stadig have salg for øje. Fremfor egen avl og unge talenter på vej op som pt. Det må PC finde ud af :-)

@ Martin Hansen - jo AGF har meldt ud at strategien er  citat PC:
"At hente unge sultne spillere, der har karrieren foran sig og ikke bag sig, og som har ambitioner om mere. Uden at det behøver at være helt så ungt som FCN"

Så det er egentlig samme formulering som CV, men klogt AGF ikke har sat en alder på. Strategier og spillestil er fint - men skal ikke være en spændetrøje. Der skal være plads til undtagelser.

Har også set et par andre lignende formuleringer fra bl.a. PC, JN og DN - dog ikke den længde der, som blev udtalt i et tv interview.

Kursen er helt klart kommet med skiftet til DN efter erkendelsen ovenpå Glennie at rutinerede profiler som: duncan, kanstrup, spelman, julle m.fl. ikke løftede os i topen.

Det er også helt tydligt at man går efter en trup pt, hvor alle spillere er max 26-28 år, men mon ikke man beholder NP og Blume selvom de bliver ældre ;-)

Man fraveg så en smule med PM, da man søgte en sten-sikker målscorer men forsøgte først at hente en ung fx bød man på Braken. PM er næppe hentet for videresalg med et godt samlingspunkt ligesom Backman.

Fraveg også med forlængelsen af Julle, men han spillede stærkt det forår, og en type der altid sætter holdet højst, og sikkert relativ billig backup rutine på vigtig plads, og ekstra dimension med venstrebenet i opspillet.

Det ser fantastisk ud - aldrig før har vi haft så ung og en talentfuld trup.

Svar #1160
Og kan også godt følge den med løntunge hjem fra udlandet, men tror nu ikke at FCM er så kede af at de hentede Sørloth hjem og der er mange andre gode eksempler - også nogle dårlige.
Sørloth er nordmand og hører "hjemme" i Rosenborg, så han tæller ikke ;)

Svar #1161

I vores tilfælde er det lidt en omsonst diskussion, for jeg mindes ikke at have hørt, AGF har en strategi om ikke at hente ældre spillere uden eller med en lille videresalgsværdi.

Jacob Nielsen har udtalt ved flere lejligheder, at AGF ikke skal være den klub hvor spillere topper deres karriere.
De ord udelukker ikke ældre spillere fra klubber over os - selvom jeg har svært ved at anerkende Sarpsborg som sådan en klub, på trods af et nyligt europæisk gruppespil.
Men fair nok, Patrick Mortensen gør det godt, så hvem ved hvad han skal  ;)

Svar #1162

@ Martin Hansen - jo AGF har meldt ud at strategien er  citat PC:
"At hente unge sultne spillere, der har karrieren foran sig og ikke bag sig, og som har ambitioner om mere. Uden at det behøver at være helt så ungt som FCN"

Jacob Nielsen har udtalt ved flere lejligheder, at AGF ikke skal være den klub hvor spillere topper deres karriere.

Det er jeg klar over, og det er da også nemt at se, klubben primært går efter unge spillere, men PM, Helenius og forlængelsen af Backman er gode eksempler på, de også er klar over der skal rutine til, for at resultaterne bliver mere stabile. Pjække Ronnie var jo også af EB rygtet til AGF i januar, heldigvis endte det fjols i FCM.

Svar #1163
Det er jeg klar over, og det er da også nemt at se, klubben primært går efter unge spillere, men PM, Helenius og forlængelsen af Backman er gode eksempler på, de også er klar over der skal rutine til, for at resultaterne bliver mere stabile. Pjække Ronnie var jo også af EB rygtet til AGF i januar, heldigvis endte det fjols i FCM.
@Martin Hansen‍ 

Præcis. Det er sundt med en balance mellem de erfarne og de unge. Og at gennemsnitsalderen er 24 i stedet for 27 som eksempel kan betyde en helt anden salgsstrategi-muligheder.

Men der er kæmpe forskel på at hente en PM, som beviseligt kæmpede røven ud af bukserne for Sarpsborg 08 i 2-3 sæsoner op til at komme til AGF, og så hente en has-been fra udlandet, som er ude af form, og som ikke har vist noget længe. PM har muligvis "karrieren bag sig", selvom AGF er hans største destination, og dermed nok karrierens højdepunkt. Så altså man kan ikke bare se på en spillers alder, og så sige at de har "karrieren bag sig". 

Svar #1164
Jeg har før nævnt, jeg er fortaler for FCN modellen, men må også erkende, den model ikke kan gå alle steder og har sine klare begrænsninger. Nej jeg er svært godt tilfreds med den strategi, PC har lagt for dagen.

Faktisk er jeg så begejstret for alt i klubben at det helt er usundt for en som har fulgt AGF siden engang i 80erne og altså hele nedturen.

Svar #1165
Jeg har også været vild med FCN modellen og har været modstander generelt af spillere over 27-28, men er også kommet til en erkendelse af vores model er lidt bedre sportsligt, ikke økonomisk, men vil også hellere vinde noget end fylde banken med penge.

Tror desværre det er for tidligt at sige PM 100% er en succes. Han var været outstanding første år, men har 3½ år mere på en løntung deal. Duncan var også outstanding første 1½ år ca. Uden de kan sammenlignes helt. Lige netop på de offensive pladser synes jeg vi skal have unge folk og ikke fylde og PM tager vores vigtigste udstillingsvindue. Omvendt leverer han varen og mål. Anker er fin som backup og det sikre kort, hvis de unge ikke slår til den. Den rolle så jeg også gerne PM i sammen med to unge angribere istedet for Helle, som nu har gjort det fint. Ligesom Julle kun er backup i MF. Men pyt detaljer ... alt er godt :-)

@Zinras - haha ja. Jeg synes faktisk præcis vi skal gå efter nordiske spillere der skal hentes hjem fra udlandet, fordi de kan hentes på forskerdeal. Men altid let at være bagklog, iøvrigt kunne man også have ment at en hårdtarbejdende Spelman var et sikkert kort ligesom hårdtkæmpende PM. Det var han så ikke. Men igen ... alt er godt pt. Ikke en finger at sætte på noget  :-)

Svar #1166
Jeg har også været vild med FCN modellen og har været modstander generelt af spillere over 27-28, men er også kommet til en erkendelse af vores model er lidt bedre sportsligt, ikke økonomisk, men vil også hellere vinde noget end fylde banken med penge.

Tror desværre det er for tidligt at sige PM 100% er en succes. Han var været outstanding første år, men har 3½ år mere på en løntung deal. Duncan var også outstanding første 1½ år ca. Uden de kan sammenlignes helt. Lige netop på de offensive pladser synes jeg vi skal have unge folk og ikke fylde og PM tager vores vigtigste udstillingsvindue. Omvendt leverer han varen og mål. Anker er fin som backup og det sikre kort, hvis de unge ikke slår til den. Den rolle så jeg også gerne PM i sammen med to unge angribere istedet for Helle, som nu har gjort det fint. Ligesom Julle kun er backup i MF. Men pyt detaljer ... alt er godt :-)
PM er en hamrende succes indtil videre. Han har scoret 17 mål i 31 kampe indtil videre. Det er altså 0,55 mål per kamp. Et mål per 139,6 minutter! Det er en af superligaens bedste snit. Og 31 kampe er jo ikke engang en hel sæson!

Jeg tænker også at man kan sige, at FCN modellen har skikkelser som Rygaard, Nikolaj Stokholm og Nicolai Larsen på nøglepositioner for at balancere ift rutine, og lederskikkelser. De er jo alle oppe i årene.

PM er ikke en drømmeangriber at hente fordi man ikke kan sælge ham. Men hvis man havde ville hente PM der var ligeså god som i slutningen i Sarpsborg/nu, så havde han kostet en del millioner såfremt han var 25 år gammel...Så vi har jo fået rigtig meget for pengene nu, men står ganske rigtigt ikke til at tjene på ham via spillersalg. Til gengæld var han klar til at tage AGF et skridt op i offensiven fra DAG 1, noget vi høster frugt af lige nu, hvis man spørger mig. Mortensen er en super vigtig del af vores spil.

Svar #1167
Jeg tror nu også gerne at AGF vil fylde banken med penge. Men FCN-modellen kræver en ret stor/dyr organisation. Så man satser nok på, at den bedste måde at tjene penge på er ved at få resultater og talentudvikling til at gå hånd i hånd. Det hjælper ikke at stille med et U23 hold der rykker ud af superligaen.

Svar #1168
Jeg synes man skal passe lidt på med at gå i spåner over FCN og deres arbejde, for de har indtil videre ikke fået noget ud af det rent sportsligt. Jeg kan garanterer for at den strategi ikke er valgt på et sportsligt grundlag, men fordi der er ca. 5 fodboldfans i Farum og resten er animerede papfigurer - hvilket iøvrigt også forklarer hvorfor de er så få på udebane ;)

Med andre ord: FCN skal dælme sælge spillere for at få nogen form for omsætning i den virksomhed, hvilket vi ikke skal. Vores omsætning har vel været omkring de 100 mio. nærmest uanset hvor gode eller dårlige vi har været, og det giver en økonomisk tryghed som få andre i landet har. Vores kamp har været organisationsmæssig, overfor en pilrådden kultur og nepotisme der rækker nærmest helt ud til manden i pølseboden. Så kan det godt være at JN i starten har micromanaget helt ned på hvor længe du skal være om at tørre dig i røven og hvor mange gange du skal tygge din rugbrødsmad i kantinen, men det har båret frugt og fået skik på et kaos uden lige. Vi behøver altså ikke bruge 42 mio. om året på talentudvikling, mindre kan sagtens gøre det med de rigtige indkøb som vores høje omsætning kan tillade.

FCM og FCN har jo også haft deres ballade med de afrikanske fodboldskoler, som ikke altid er lige skarpe på det etiske kodeks. Det er måske noget de bedre kan klare fordi de fleste omkring klubberne er pisseligeglade, men jeg skal sgu nok love for at JP og Stiften fik investeret i nogle flybilletter og brugt nogle Frequent Flyer point på ture til Afrika hvis AGF lavede det nummer i talentudviklingen. Så jeg stemmer for at vi bygger på med et lag ad gangen, uden at kaste os for langt ud.

Svar #1169
Jeg tror nu også gerne at AGF vil fylde banken med penge. Men FCN-modellen kræver en ret stor/dyr organisation. Så man satser nok på, at den bedste måde at tjene penge på er ved at få resultater og talentudvikling til at gå hånd i hånd. Det hjælper ikke at stille med et U23 hold der rykker ud af superligaen.
Ja, det er jo snarere hinandens forudsætning end modsætning. En professionel fodboldklubs primære formål er at vinde fodboldkampe og derigennem titler, men over en længere periode kræver det en god økonomi. FCN henter store transferbeløb, der samtidig svækker dem sportsligt, men vil jo stadig gerne vinde titler og vil også, nu hvor der efterhånden er en del penge på kistebunden, til at satse mere på topplaceringer ved at holde lidt længere på deres spillere. I bund og grund er det de gør ift at forbedre økonomien og bruge det som afsæt til bedre sportslige resultater ikke meget anderledes end hvad vi forsøger på, bare ikke gennem helt så stor en satsning på helt så unge spillere. Det nok heller ikke gå her hvor presset for at vinde er meget større.

Svar #1171
Stig er da enig PM er en af de største angrebs-succeser ever i AGF. Eneste jeg siger er 3½ år er lang tid. Duncan var lige så outstanding første år i AGF.

Synes nu godt man kan rose FCN og deres model som passer godt til deres muligheder - de bliver alligevel aldrig en rigtig topklub, de har ikke grundlaget. Men økonomisk succes, og 9 ud af 10 år i top6, kun en gang nr 9 (vi har et hav af 9-10 pladser), 3 medaljer en af hver slags, CL-deltagelse, pokalfinaler. Jo det er sgu imponerende.

Men ellers er jeg helt enig Zinras, også med dig Winther. To veje mod samme mål. Men havde fcn ikke fået Toms pengetank, så havde det været svært for kagemanden at gentage det flotte kunststykke med DM-guld. Jeg ser bestemt FCN som farlige i fremtiden - men håber vi kan sætte dem af. Spændende om de kan holde til bare noget der ligner vores og OBs mange års nedtur. Jeg tvivler.

Håber dog det er slut fra denne sæson. Kedelig lille klub at have i toppen, trods flot fodbold. KAn vi slippe af med dem har vi den rigtige top6 med bl.a. agf, ob og aab.
FC Nordsjælland, sæsoner, statistik fra superligaen - SuperStats

Svar #1172
Økonomien er vanskelig at få til at løbe rundt på andet og tredje niveau, hvor der skal bruges en del for at holde det niveau uden at man har indtægter fra Europa og det er svært at lave de helt store salg. Derfor vil der også være klubber der vælger at gamble med deres økonomi for at komme et skridt op og så redde økonomien igen med de indtægter det giver. Det er selvsagt en meget risikabel tilgang, men alternativet kan nogle gange blive en langsom død - hvis der ikke er velgørere der holder klubben kørende. Det er værd at fremhæve de klubber der formår at få det til at køre rundt lidt nede i rækken, fx FCN der laver store salg fra det niveau og AGF, der ikke engang sælger for de helt store beløb. De klubber er så også dem der ligger bedst til faktisk at tage et skridt op. Lidt længere nede kunne man fremhæve SønderjyskE, men de har så fået lidt problemer da de forsøgte at opruste. Generelt er det dog flot at finde et pænt højt niveau hvor det løber rundt og man kan stikke hovedet frem en gang i mellem. Der er selvfølgelig også lidt forskel der på hvad man nok kan kalde klubbernes naturlige leje, men det vil være lidt i modstrid med det hvis FCN kan tage ermt skridt op.

Svar #1173
Ja præcis der er både sportligt og økonomisk incitament til at gamble ...  the winners takes it all... top3,

Svar #1174
Mhs. til FCN har de seneste 10 års historik vist, at deres naturlige leje er over vores, gad vide hvad de har solgt af spillere i den periode og hvor mange placeringer, de i gennemsnit er endt over os. Mon ikke vi sagtens kan udvide tidsrammen til den tid de har været i Suparligaen - det var vel i starten af nullerne.

I de senere år har de markeret sig meget meget stærkt på salg af unge spillere og evnen til at føre dem frem - den slags vil formentlig være selvforstærkende og talenterne vil søge derhen, hvor der er størst mulighed for at slå igennem. Vi har haft den modsatte trafik i AGF, hvor talenterne er søgt væk pga. manglende tiltro til klubben. Nå men det er vist ikke til transfertråden.

Svar #1175
Er det bare mig eller lugter denne udtalelse fra PC angående Amini ikke af en forlængelse?

Med hensyn til Bundus fremtid er vi i løbende dialog med ham og hans lejr. Hvad angår Amini, må vi se, hvad fremtiden byder. Det kan sagtens være, at han vil synes, det er attraktivt at blive. Men han har nået en alder, hvor det er naturligt, man sammenligner et eventuelt økonomisk givtigt kontrakttilbud i en anden klub med de sportslige udfordringer, der ligger hos os,« lyder Peter Christiansens slutreplik.

Nervøsitet før Superligaens forårspremiere: AGF lukker helt ned | BT...

Sammen med denne udtalelse fra Amini da de var i Portugal, så har man fornemmelse af at samarbejdet kommer til at fortsætte lidt endnu:

Men hvad så til sommer – kan du ligefrem se dig selv forlænge med AGF?

- Ja, sagtens. Du ved aldrig i fodbold, og jeg kender jo ”PC” (sportschef Peter Christiansen, red.) rigtig godt, så vi snakker om tingene. Jeg ved ikke, hvad der kommer til at ske, men har fuldt fokus på den første kamp mod Randers. Min kæreste og jeg venter også barn til marts, et barn, der altså bliver født her i Danmark, så der er mange beslutninger, der skal tages, siger han med et stort smil.

Amini: Jeg drømmer om at vinde pokalfinalen med AGF | stiften.dk

Svar #1176
Amini skal nok forlænge.

Svar #1177
Amini skal nok forlænge.

Hvad får dig til at tro det?

Det er en lille bonus for AGF, at konen er gravid, men ellers peger alt da på et klubskifte til sommer.

Svar #1178
Amini skal nok forlænge.

Hvad får dig til at tro det?

Det er en lille bonus for AGF, at konen er gravid, men ellers peger alt da på et klubskifte til sommer.

Ja, det vil være en overraskelse med en forlængelse, men Amini har selvfølgelig ikke noget ønske om at lukke nogen døre på nuværende tidspunkt. Men vi må begynde at indstille os på at næste sæson bliver uden ham - og derfor kan der vel også opstå en situation ud på foråret, hvor David vælger at satse mere på at bruge Duncan og Hvidt frem for Amini. Det kommer nok næppe til at ske, så længe vi har noget vigtigt at spille for og Amini i øvrigt præsterer.

Men PC udtrykker det egentlig meget fint og rigtigt: "Han har nået en alder, hvor det er naturligt, man sammenligner et eventuelt økonomisk givtigt kontrakttilbud i en anden klub med de sportslige udfordringer, der ligger hos os". 

Kommer der ikke et økonomisk givtigt kontrakttilbud, så eksisterer der vel en mulighed for forlængelse. Men vi må vel også indse, at en forlængelse bliver dyr for os, da han til sommer står med mulighed for at hente et pænt sign-on fee fra den kommende klub.

Svar #1179
Tror egentlig bare vi skal glæde os over at døren ikke er helt lukket for AGF ift Amini og Bundu - men giver det ikke mere end ca. 1 ud af 10 på en forlængelse. Men så længe de ikke har skrevet under andre steder kan alt ske.

Aminis gravide kone er et lille plus, men næppe meget når han sammenlinger et tilbud på 1,5 mio fra agf og en skat på 33% om året på en 2 årig deal - og en 4 års deal på 3-6 mio og skat på 0-30% alt efter hvor han ender.

Men lad os se og altid fint at bevare drømmen. Kan jo også være en af dem får en formnedgang eller skade i foråret, som gør AGF står stærkere i billedet. Kan vi overraske og snuppe sølv hjælper det også.

Svar #1180
PC om transferstrategi i klubben og de muligheder der er nu Efter to års arbejde: Pludselig begynder AGF at kunne sælge spillere for...

Tror jeg havde misset den artikel - den er faktisk en god opsummering af de formodninger, vi har diskuteret herinde.

Pludselig begynder man at sælge spillere på et vist niveau, så når der kommer en større klub og vil have dine bedste spillere, siger man: ”Ja, ja, det er fint nok, men der skal betales. Fordi vores spillere har kvalitet.” Det tager tid, før markedet anerkender det. På det område har vi flyttet os støt de seneste par år. Det er det, vi vil som klub. Alle afgørelser foretages nu med is i maven,« siger Peter Christiansen.
Det er ikke tilfældigt, at en spiller får en kontrakt på tre eller fem år. Det skal passe ind i vores langsigtede planer. Det har taget i hvert fald to år at få lagt den rigtige linje, så vi nu har de spillere, vi gerne vil have,« forklarer Peter Christiansen.

Svar #1181
Både Amini og Bundu gør og siger alt det rigtige, der ingen døre lukker, men som for begges vedkommende er der nu ikke meget, som taler for en forlængelse.

Begge ved godt formnedgang eller skader, kan ødelægge et skifte til udlandet derfor de diplomatisk og venlige udtalelser.

Svar #1182
Både Amini og Bundu gør og siger alt det rigtige, der ingen døre lukker, men som for begges vedkommende er der nu ikke meget, som taler for en forlængelse.

Begge ved godt formnedgang eller skader, kan ødelægge et skifte til udlandet derfor de diplomatisk og venlige udtalelser.
Problemet er jo også, at de ikke bare er to sorgløse unge mænd, som følger deres hjerte. Fodboldspillere i dag er mandsopdækket af agenter, som varetager ikke bare spillernes men i høj grad også deres egne interesser. Og agenterne vil selvfølgelig gerne handle deres spillere og score nogle procenter på det. Så de vil til enhver tid anbefale deres spillere at skifte/ikke at forlænge deres kontrakter.

Svar #1183

Problemet er jo også, at de ikke bare er to sorgløse unge mænd, som følger deres hjerte. Fodboldspillere i dag er mandsopdækket af agenter, som varetager ikke bare spillernes men i høj grad også deres egne interesser. Og agenterne vil selvfølgelig gerne handle deres spillere og score nogle procenter på det. Så de vil til enhver tid anbefale deres spillere at skifte/ikke at forlænge deres kontrakter.
Amini kan vel sagtens have indgået en aftale med FCM men AGF har haft en interesse i at beholde ham i foråret. På den baggrund kan man have aftalt, at vi holder det internt og ikke laver en scene som med NP.
På den anden side, så ville Steinlein/Ankersen vel ikke kunne holde mund, hvis de kunne prikke lidt til GF og få noget af den opmærksomhed som de er misundelige på. Så måske ikke realistisk alligevel.

Svar #1184
På den anden side, så ville Steinlein/Ankersen vel ikke kunne holde mund, hvis de kunne prikke lidt til GF og få noget af den opmærksomhed som de er misundelige på. Så måske ikke realistisk alligevel.
Den del tror jeg på.

Svar #1185
Nå, 5 klubber har solgt deres topscorer fra efteråret (og i Sønderjyske var Mart Lieder èt mål fra).

FCK har tilsyneladende solgt Pieros Sotiriou til Kazakhstan. Så er vi oppe på 6 klubber, der har solgt deres topscorer fra efteråret, og et farvel fra ligaen til 5 af de 10 øverste på topscorerlisten.

Svar #1186
FCK har tilsyneladende solgt Pieros Sotiriou til Kazakhstan. Så er vi oppe på 6 klubber, der har solgt deres topscorer fra efteråret, og et farvel fra ligaen til 5 af de 10 øverste på topscorerlisten.
@Mikkel_K‍ 

Ha ja. Bundu og Mortensen ligger nu nummer 2 sammen med N'Doye og Sander Svendsen med 8 mål hver. Ronnie Schwartz ligger alene med 12 mål. Hvis Scwartz var blevet i SIF var han nok endt som liga-topscorer, mens han får begrænset spilletid i FCM. 

Så altså Patrick Mortensen eller Bundu kan jo ende som topscorer!!

Svar #1187
Så altså Patrick Mortensen eller Bundu kan jo ende som topscorer!!
Jeg tror, at Wilczek er et rigtigt, rigtigt godt bud på topscorer-titlen. Mortensen og Bundu skal jo lave 9 mål i 16 kampe for at hente ham - men det må de selvfølgeligt også meget gerne gøre begge to!

Svar #1188
Jeg tror, at Wilczek er et rigtigt, rigtigt godt bud på topscorer-titlen. Mortensen og Bundu skal jo lave 9 mål i 16 kampe for at hente ham - men det må de selvfølgeligt også meget gerne gøre begge to!

@Mikkel_K

17 kampe hvis AGF skal i EL playoff. Og det kan jo ske både via 3.pladsen eller 4.pladsen afhængigt af om FCK vinder pokalen. Hvis AGF vinder den, så skal vi jo ikke i EL playoff, og hvis FCK ikke vinder mesterskabet er de jo formenligt stadig kvalificeret som nummer 2.

Jeg siger GO GO GO :D

PM scorede trods alt 9 mål på 12 kampe sidste forår, omend imod lettere modstandere.
9 mål i 17 kampe er ikke umuligt for ham, når han også tager straffespark. Hvis han ikke havde givet Bundu det mål imod AaB på straffe så havde PM jo sandsynligvis scoret 9 mål i stedet for 8 allerede.

Svar #1189
Det er åbenbart forhastet at tro at transfervinduet er lukket, spillere som Amini og Bundu kan stadigvæk smutte hvis der kommer et tilbud fra f.eks. Østeuropa som PC ikke kan sige nej til !!

Ståle: Sotiriou-salg giver kortvarige problemer

Svar #1190
Det er åbenbart forhastet at tro at transfervinduet er lukket, spillere som Amini og Bundu kan stadigvæk smutte hvis der kommer et tilbud fra f.eks. Østeuropa som PC ikke kan sige nej til !!

Ståle: Sotiriou-salg giver kortvarige problemer

Jeg har svært ved at tro et skifte til Østeuropa er højt på nogen af deres ønskelister. Amini pga. de familiære omstændigheder og Bundu da jeg kan forestille mig, at han hellere vil have, at næste skridt skal være i en liga med mere opmærksomhed i forhold til de helt store ligaer. Et skifte til Østeuropa betyder ofter at man bliver glemt. Men økonomien kan selvfølgelig blive så voldsom at spilleren alligevel takker ja. Jeg vil synes det er synd at Bundu skulle skifte dertil. Jeg håber han igen brænder suppen af i foråret og får et skifte til Bundesligaen.

Svar #1191
Jeg synes, at det er et godt tegn for AGF, at der er spillere som Amini og Bundu, som hverken har forlænget med AGF eller fravalgt klubben endnu. Prøv at sæt jer i spillerens sted. Hvad skulle spilleren få ud af at forlænge nu? Til sommer vil der være en sign-on fee fra andre klubber, som man kan bruge i forhandlingssituation. AGF kan ligeledes kigge på markedet efter andre spillere, som kan gå ind og erstatte det krav, som der måtte ligge fra f.eks. Bundu eller Amini. AGF kan sammenligne sign-on fee fra egne spillere med de alternativer der er for andre spillere på markedet - kontraktfrie eller ej. Man kan vurdere, om det er værd at tage chancen med en ny - i AGF sammenhæng - ukendt spiller i forhold til at geninvestere i en spiller, som man kender allerede.

Fremadrettet tror jeg, at vi vil se flere eksempler på spillere, som lader kontrakten løbe ud. Det er en model, som kan benyttes, hvis man har brugbare erstatninger og udviser rettidig omhu. Det er også en model, som er lettere at praktisere for klubber, der er inde i en sund udvikling fremfor klubber, der står stille eller er inde i en ustabil periode.

Svar #1192
Måske jeg misforstår dig, men for en klub er det sjældent et sundhedstegn når profiler med salgsværdi ender med at forlade klubben på en fritransfer.
Jeg er helt med på, FCK bedre kan tillade sig det end Horsens, men i en udviklingsliga som Superligaen hvor alle klubber mere eller mindre er afhængige af spillersalg, er det ikke smart eller sundt at for mange Aminier eller Bunduer forlader ligaen transferfri.

Svar #1193
Hvad skulle spilleren få ud af at forlænge nu? Til sommer vil der være en sign-on fee fra andre klubber, som man kan bruge i forhandlingssituation.
Altså, alle involverede kender jo til forholdene. Hvis Amini skulle forlænge nu, så vil en ny kontrakt selvfølgelig afspejle den forhandligsposition Amini er i.

Svar #1194
Med mindre der allerede nu er nogle interessante klubber der har henvendt sig til Amini så får han ikke meget ud af at vente. Hvis der ikke på nuværende tidspunkt er nogle klubber der har vist deres interesse, så har jeg bare svært ved at se at de sidste 3,5 måned kommer til at gøre en stor forskel. Så risikerer han at skulle forhandle med AGF på et tidspunkt hvor han ikke har et tilbud han kan presse med. Jeg tror derfor han forlænger inden udgangen af marts - med mindre han holder en kontrakt med FCM hemmelig. Hvis han skulle til en udenlandsk klub, så tror jeg ikke det ville være så hemmeligt. Det ville alle forstå.

Bundu kan jeg godt forstå ikke vil forlænge. Han har mere at vinde økonomisk ved at stå i en situation til sommer med kun 1 år tilbage. Og hvis der ikke kommer nogle interessante bud, så er AGF nok stadig interesseret i at forlænge.

Svar #1195
Måske jeg misforstår dig, men for en klub er det sjældent et sundhedstegn når profiler med salgsværdi ender med at forlade klubben på en fri transfer.
Det kommer an på, hvad profilen er værd for klubben og om der er alternativer, som kan træde til eller erhverves for nogle af de penge, som spares i løn.
Hvad skulle spilleren få ud af at forlænge nu? Til sommer vil der være en sign-on fee fra andre klubber, som man kan bruge i forhandlingssituation.
Altså, alle involverede kender jo til forholdene. Hvis Amini skulle forlænge nu, så vil en ny kontrakt selvfølgelig afspejle den forhandligsposition Amini er i.
Hvis hverken spiller eller klub har fravalgt modparten, så kan det være i begges interesser at se tiden an og kigge på hvor man står når kontrakten er udløbet. Kun hvis den ene part har et bedre alternativ til hvad man kan blive enige om, skilles deres veje.
Så risikerer han at skulle forhandle med AGF på et tidspunkt hvor han ikke har et tilbud han kan presse med. Jeg tror derfor han forlænger inden udgangen af marts - med mindre han holder en kontrakt med FCM hemmelig. Hvis han skulle til en udenlandsk klub, så tror jeg ikke det ville være så hemmeligt. Det ville alle forstå.
En spiller som Amini vil altid have et andet tilbud. Han kan iøvrigt bluffe til enhver tid, hvilket andre spillere iøvrigt også har gjort. Eller rettere: de har forlangt mere af AGF end de vil forlange af en mindre klub. Man behøver iøvrigt heller ikke hverken bluffe eller have et bedre tilbud for at skifte klub. Der kan jo være mange andre grunde til, at man vil skifte eller blive i en klub.

Simple Audio Video Embedder