Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020 (Læst 20498 gange) forrige emne - næste emne

Transfervindue efterår/vinter 2019/2020

Vores nuværende succes in mente, og en placering, hvor folk sikker på en side både nyder det, og på den anden side bare går og frygter at det slutter, så synes jeg vi skal få gang i tråden om, hvad vi regner med der kan ske til jul/vinter ift at vurdere hvem der kan være tabt for AGF forud for det afgørende forår som skal sikre os den skide top 6 for en gangs skyld.

Jeg har aldrig i mine 20+ år som AGF-fan haft en halvsæson, hvor jeg har ønsket så få spillere væk som i dette øjeblik. Og jeg kan se flere spillere som potentielt kan være fortid til sommer, hvor timingen for deres AGF_tid kommer til en naturlig slutning. Men hvad med allerede her til vinter? Vil alle blive og spille AGF i top 6? Må alle blive? Hvem skal afsted før de vil det for at klubben kan tjene penge på dem? Hvem lokkes af tilbud vi ikke regnede med?

Min top 5 på listen over spillere som står enten for skud/affyringsrampen/ikke kan holdes på er som følger: (med 5 som mindst sandsynlige - og 1 mest sandsynlige)

5: Amini.
Jeg er vild med ham, Aarhus er vild med ham, og Amini er vild med Aarhus og AGF. Han spiller fantastisk uge for uge, og er den spiller med det højeste gennemsnitlige niveau i mands minde i den vide trøje. Ikke fordi han nogensinde springer skalaen, men fordi han aldrig spiller elendige kampe, og oftest spiller rigtig rigtig godt. Bundsolide indsatser er penge værd. Men AGF skal enten forlænge med Amini eller sende ham afsted til vinter for at tjene penge på ham direkte. Jeg tror dog sagtens han kan blive til sommer, og gå frit som tak for god tjeneste, simpelthen fordi vi ikke vil af med ham til vinter hvis det er. Han er kun nummer 5, da jeg tror man nærmest sikkert venter til vinter.

4: Bundu
Hvis Bundu fortsætter sådan her i efterårets sidste 9 kampe, så vil jeg skyde på at en championchip der kæmper om oprykning eller en PL-klub der kæmper om nedrykning vil købe Bundu i et forsøg på at få en spiller som kan være kampafgørende. Bundu er en type du kan se score mål selvom du er presset i bund, da han kan sendes afsted alene på kanten som imod AaB og FCN. Afsted med ham, mål. Det er MANGE PENGE VÆRD. Jeg er sikker på at AGF gerne beholder Bundu sæsonen ud, og gerne vil forlænge 2 år, og skyde ham af om 1-1,5 år, og jeg er også sikker på at Bundu gerne vil blive, MEN: Jeg tror at pengene kan blive alt for store og svære at sige nej til for begge parter hvis en britisk klub står klar med desperate missioner foran sig til vinter!

3: Blume
Jeg tror Blume købes af Lyngby, og at AGF køber Rygaard. Jeg har af omveje hørt om Lyngbys interesse for Blume i forbindelse med Lyngbys pludselige oprykning og Stages forventede indtog på 8’eren i AGF. Men nu er Stage væk ja, men Duncan er kommet ind, og Blume er stadig brugbar men ikke uundværlig, og spiller ikke 100% fast. Og hvis det er fast spilletid hver gang han siger, så er Lyngby mere stedet for ham lige nu, og vi hørte alle om AGFs interesse i Rygaard i sommers også. Den rokade kan vise sig naturlig til vinter. Blume er rigtig god for AGF for tiden, men havde et langt forløb med formdyk, og blev meget ofte valgt fra. Nu har det vendt sig, og Blumes lyst til at blive er nok større, og AGFs lyst til at satse mere på Blume større ligeså. Lyngby snuser til top 6, og de lader ikke til at have behov for Blume til at sikre sig i superligaen lige umiddelbart. Så af mine 5 spillere på listen ligger min sandsynlighed for ham midt i.

2: Højer
Jeg gav Højer 6-12 måneder tilbage i klubben da Gersbach kom til. Kommer det rette bud allerede til vinter, så er han væk der, og Thøgersen kommer tilbage som 2.valg fra udlejning til 1.division. Ellers ryger han til sommer, og Thøgersen for nok forlænget. Et naturligt skifte/bytte.

1: Ankersen
Jeg tror Ankersen har det rigtig godt lige nu i dette øjeblik. Hans scorer mål, er en del af anførergruppen, og holdet har succes. Men da vi fik en dårlig ligastart, og vi lige havde hentet en seriøs konkurrent i Thorsteinsson slog det allerede lidt revner. Han blev presset for første gang i sin AGF_tid, og blev nærmest fornærmet over at blive sat momentarisk på bænken for at give lidt spilletid til klubbens nye spiller, hentet til bredden i første omgang. Ingen tvivl om at Ankersen både har bevist sig som førstevalg stadigvæk, men også har bevist, at han havde godt af konkurrencen, da han er steppet op. Nogen han trængte til, og var en af grundene til at konkurrence/bredde er rigtig godt. Ankersen må med sin tid i Göteborg, og AGF have mål-stats nok til at bevise, at han fortjener/kan overbevise en udenlandsk klub til at give ham en chance. Han scorer 5-7 mål hver sæson, men laver dog få assists ift sin position. 16 mål på 72 kampe er ikke dårligt, men ej heller prangede i et 1-mands-angriber-system. Men sammenlignet med Bundu er Ankersen en mere erfaren og færdig “her og nu”-spiller, og Bundu har til sammenligning kun lavet 14 mål i 85 kampe for AGF. Bundu har til gengæld også lavet 14 assist i de 85 kampe, hvilket er ca. dobbelt så ofte som Ankersen der har brugt 169 kampe på at lave samme 14 assists i sin samlede superliga-karriere (6 i alt i AGF). Og det er faktisk der Ankersen fejler rigtig stort i sin tid i AGF. Med alt det spil og chancer der går gennem ham, så er 6 assist på 72 kampe helt vildt lavt. Thorsteinsson scorede i øvrigt 2 mål i sine første optrædener for AGF, og ånder ham gevaldigt i nakken, og Ankersen skal skydes af.

BONUS: David Nielsen.
 Han har tidligere udtalt at han hader BIFs fans, og at de hadede ham. BIF vil måske jagte ham, hvis NF-projektet allerede er på vej i kælderen. Men selv hvis FCK, BIF og FCM er 100% ude af billedet, så kan vi have en underlig situation til vinter med vores træner…

For hvad sker der hvis David tilbydes forlængelse til vinter og takker nej!?

Han har udløb til sommer. Så skal vi for første gang i mands minde spille et forløb færdig velvidende hvem den nye træner bliver allerede inden, og så se ham slutte med succes? David ryger jo ikke ud hvis AGF ligger i top 6, og alt ser godt ud. Men hvad hvis man i april finder en træner, og vi netop har sikret top 6? Og hvad hvis vi glipper top 6, ryger han så allerede der med omvendt fortegn?

Jeg håber vi forlænger 2 år med David. Der er ikke noget jeg ønsker mere for truppen og AGF lige nu. Den kontinuitet det ville give ift spillermaterialet, spillestil, opbygning af projektet som der pt er godt gang i…. Jeg synes det bliver skrøbeligt uden David. Men det er jo selvfølgelig uden at kende den evt. nye træner.

Sv: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020

Svar #1
4: Bundu
Hvis Bundu fortsætter sådan her i efterårets sidste 9 kampe, så vil jeg skyde på at en championchip der kæmper om oprykning eller en PL-klub der kæmper om nedrykning vil købe Bundu i et forsøg på at få en spiller som kan være kampafgørende. Bundu er en type du kan se score mål selvom du er presset i bund, da han kan sendes afsted alene på kanten som imod AaB og FCN. Afsted med ham, mål. Det er MANGE PENGE VÆRD. Jeg er sikker på at AGF gerne beholder Bundu sæsonen ud, og gerne vil forlænge 2 år, og skyde ham af om 1-1,5 år, og jeg er også sikker på at Bundu gerne vil blive, MEN: Jeg tror at pengene kan blive alt for store og svære at sige nej til for begge parter hvis en britisk klub står klar med desperate missioner foran sig til vinter!

PC sagde i et interview inden OB-kampen at der i dette transfervindue ikke kun var handlet ind til nu og her, men at der også var handlet ind efter hvad der kan ske i de næste to transfervinduer.
Det kan vel også kun tolkes som at Bundu ryger senest til sommer og at Links forventes at tage over.
Mon ikke allerede der sidder nogle scouts fra interessante klubber til vores kampe.
(Og her tænker jeg ikke MLS klubber)

Hvis Bundu holder sig skadesfri og holder bare 90% af det niveau i resten af efterårdet, som han har vist foreløbig, så tror jeg ikke at vi har råd til at lade være med at sælge ham allerede i vinterpausen, selvom det ville være sjovest at beholde ham indtil sommer.
Som du skriver - så kan pengene nå et niveau hvor vi ikke kan sige nej - og da vi stadig ikke er noget FCK eller FCM økonomisk - så kommer det beløb til vinter
En forlængelse der giver mening for os, kan jeg ikke se ske, hvis Bundu har en agent med bare et minimum af evner.

Svar #2
Jova, Backman, Amini, Bundu og David er de vigtigste i klubben lige nu, og dem skal vi bruge penge på, når vi nu endelig har dem til rådighed. Der skal satses på kontinuitet, så vi ikke skal til at starte forfra.

Svar #3
Jova, Backman, Amini, Bundu og David er de vigtigste i klubben lige nu, og dem skal vi bruge penge på, når vi nu endelig har dem til rådighed. Der skal satses på kontinuitet, så vi ikke skal til at starte forfra.
 Jeg tror Backmann er er AGF i noget tid endnu. Ham synes jeg ikke er relevant at snakke om for vinterens vindue. Men er enig i at han er en af de vigtigste, sammen med de andre du nævner i øvrigt :D

Jova er på leje, og selvom jeg i sommers NETOP håbede at vi hentede Jova tilbage på en 3-5 års kontrakt, så har vi hentet Eskelinen, som jeg sagtens ser kan udvikle sig til en rigtig dygtig målmand på niveau med Jova. Det bliver han jo bare ikke uden spilletiden. Og vi investerede kontinuerlig tid i Jova, og det skal vi selvfølgelig også med Eskelinen, såfremt at Jova er ude igen til vinter, som det ser ud lige nu. Jova har en kæmpe redning imod FCN i dag også, men derudover har han ikke vanvittigt meget at lave i dag.

Amini kan jeg faktisk godt se blive erstattet af Rygaard og rokeret med Blume/Duncan. 
Altså en midtbane med NP/Rygaard/Duncan eller NP/Rygaard/Blume.
Amini er fantastisk, men hvis han skal væk, og vi skal have et endnu mere offensivt bolddominerende udtryk igen, hvor Sanas boldomgang bare er flyttet tilbage på en plads længere tilbage, så er Rygaard måske et rigtig godt bud!?

Bundu er et spørgsmål om buddet, for buddene kommer og findes allerde (MLS-buddet vi hørte om denne sommer).
David tror jeg først er ude til sommer/sent forår afhængigt af resultaterne. Kan som skrevet både se ham ryge ud når top 6-er sikret (hvis man ved at han ikke vil forlænge), eller ryge ud når top 6 er glippet og man ved han ikke vil forlænge. Begge tilfælde er ok tidspunkt at få den nye mand spillet ind på trænerbænken. Og jeg kan også sagtens se David blive til sommer og tage "pænt og ordenligt" afsked uanset nærmest hvordan AGF slutter af, hvis beslutningen tages til jul, og bliver offentliggjort forud for enten forårets kampe, eller umiddelbart efter top-6 er sikret/glippet.

Svar #4
Jeg er ret sikker på, at Amini og Bundu begge er væk til sommer. Til gengæld er jeg også ret sikker på, at man vil gå langt for at holde dem i klubben indtil da.

Jeg har tidligere nævnt, at det mest sandsynlige tidspunkt for et salg af Bundu i forhold til *det optimale for AGF*, vil være primo juli. Amini er ekstremt vigtig for holdet, og han indbringer næppe et stort beløb med snarligt kontraktudløb, så det virker usandsynligt, at han skulle forsvinde til vinter. Og da Amini formentligt forsvinder snart, så virker det også usandsynligt, at AGF vil sælge Bror Blume (i hvert fald billigt, som et salg til fx Lyngby vil være) - selv hvis man skulle hente en Rygaard ind til nogenlunde samme plads.

Jeg forventer egentligt et meget roligt transfervindue, medmindre der sker noget drastisk (et par langtidsskader kan fx ændre meget på udgangspunktet).

Svar #5
Jeg er enig har haft det sådan siden sommerpausen, at jeg er glad og tilfreds med alle i truppen - også da vi havde den dårligste sæsonstart i x antal år.  Sådan har jeg det stadi -  behold alle medmindre der kommer gode bud. Nogen af de unge skal måske udlejes.

Sådan har aldrig prøvet at have det før med en AGF-trup selvom ikke under Erik Rasmussen og Rudbæk (Åkeby), hvor vi ellers havde bedre trupper. Synes der er så meget bold, talent/perspektiv og sammenhold i vores trup pt.

DE 9 ÆLDRE på 26-30 år
NP, FT, Blume, Amini, Helenius - og fire "gamle" på 30 PM, Anker, Julle, Backman

Anker
Og var også tilfreds med Anker da han pev lidt og havde forståelse for ham, selvom han naturligvis skal lade være med det piveri. Men han var nok presset pga Jon, dårlig sæsonstart, kontraktudløb om et år og bænkplads ville være rigtig skidt for en gammel fyr som ham (og mere presset end da DN satte ham af kort efter ankomst til klubben - det var midt i kontraktperiode). Anker havde gjort det godt i træningskampene bl.a. Hamburg, og kunne nok se skriften på væggen der satses på Jon uden videre. Han skulle ikke spille sig på. Anker skulle ikke spille sig af. For Anker var det med at komme afsted med det samme mens han stadig var en start11 spiller, og ikke efter 6-12 måneder på bænken til jul/sommer.

Det fik han ikke lov til, fordi vi kan bruge ham, og siden løftet sit spil og aldrig været bedre i agf, nu selv også 2 assist i ca. 10 kampe - på to år har han lavet fire. I EfB lavede han også mest kun mål - borset fra en enkelt sæson med 5 ass.

Forlæng 2 år, hvis han vil og kan affinde sig med at der bliver hård konkurrence fremover. Sikker start-11 får man ikke i AGF længere, slet ikke Anker. Men spiller han som nu er han i start 11. En arbejdsmaskine med fart og mål i.

Tror det bliver svært at få en fornuftig transfer for Anker pga alderen, jeg synes han er fornuftig at beholde ham lidt endnu, som en af de 9 ældre med rutine (NP, FT, Blume, Amini, Helenius - og fire "gamle" på 30 PM, Anker, Julle, Backman).

Men klart kommer der godt bud med mange mio på nogen af de 8 skal de da bare afsted - det er ved at være sidste udkald - især for dem på 30. Backman skal der rigtig mange penge på bordet for.

Amini
Håber han tager de sidste to forsker år med til 2022, men tror ikke så meget på det. Måske det kan lokke hvis vi ligger i toppen med udsigt til europæisk bold og den sjove ende. Og med løfte om salg.

Blume (Jon)
Fremragende trup-spiller og pt god i start 11. Vi skal ikke give ham væk til Lyngby synes jeg. Han skal kun væk hvis nogen vil betale transfer for ham. Ellers er han en god trup spiller at have til udløb. Men alderen siger han skal skydes af. Synes det er fint at forlænge ham med et år eller to år mere. Også selvom vi skulle få Ryggaard. Jon kan bruges på begge kanter, og både Blume og Jon kan spille Aminis plads til nød. Især Jon der er en universalspiller. Blume har også gjort sig på kanten i Lyngby og AGF, men mangler fart.

PM - og de ældre.
Mangler stadig at vise han kan score mange mål i andet end nedryk-spil og Norge. Har godt navn og cv med mål, 30 år - og lang dyr kontrakt i 4 år, hvis han ikke er i start 11. Bare skydes af hvis godt bud. Ligesom Anker også står stærkt nu med masser af mål på CV. Bare afsted. Julle vil ingen købe, virker tilfreds som den rutinerede backup. God trup-spiller, især vigtig med rutine i bredden på den plads. Helenius - handler det om at få op i SIF-gear. Så kan han blive en god trup-spiller i 3 år. Virker fornuftig og ikke vil pive over sin rolle som trup-spiller, hvis han får kampe i ny og næ.

En anden grundt til at få skudt PM afsted til Holland-Belgien-Schweiz fx er, at jeg synes PC ligesom han smed 5 mio for en talentfuld Links, skal finde 7-10 mio til en virkelig stærk talentfuld 9'er på 20-23 år som klart førstevalg. Så har vi en rutineret Helenius og ung AA til gardering. Det vil være perfekt. Både for sportsligt at rykke os, men også fordi 9'eren er bedste salgsvare, og den optage pt af en 30 år uden store salgs perspektiv, og går han ned med alderen hænger vi på ham 3½ dyre år, hvis man tæller fra nytår. Men det var et vigtigt og nødvendigt køb sidste jul, hvor vi var i krise.

FT - afsted til sommer
Har været udskældt af nogen med sygt vigtig at have både en kriger som Backman (der næsten ikke er til salg i mine øjne) og en spillende type som Tingager. Synes allerede nu PC skal ind inden nytår og lægge et år eller to mere på den aftale. Men FT vil nok gerne ud igen og derfor skal han vel afsted til sommer for at få optimal transfer, evt jul.

NP - er nok typen der aldrig kommer afsted,fordi han er 6'eren der ikke laver mål som Stage, kan blive en kulturbærer i AGF istedet. Kommer budet skal han skydes af som alle andre.

DE HELT UNGE

Bundu
Kan vi ikke holde på. Håber vi kan holde ham sæsonen ud, så vi slutter højt, Sælg ham til jul - med klausul om skiftet sker til sommer. Eller afsted til jul. Vi har masser af alternativer jon, anker, links, lunding. Blume kan også derude til nød.

Højer
Ligger lige på kanten mellem de unge og ældre. Med Gersbach og Thøger stærkere tilbage efter leje, skal han naturligvis bare skydes af til jul eller sommer. Vi har også Julle som backup hvis Thøger får udsving inden han om 1 år er lidt ældre og lært endnu mere.

Anbo
Synes jeg vi skal udleje til 1 div i foråret, når Diks er spilleklar. Alternativt Munks til anden superligaklub, hvis Anbo er klar til at være fuldtud backup og spille ind i mellem. Vi har yderligere backup i Anker og Hausner der i foråret viste de godt kan til nød som 3-4 valg. MLL som 5. valg. Til sommer har vi en ny situation, hvis Diks bliver. Fx udleje Anbo eller sælge Munks.

Hvidt
Hvis Rygaard kommer og Amini bliver og konkurrencen bliver for hård, så tænker jeg udleje til 1 div, så han kan fortsætte sin udvikling.

Hausner (og Lunding)
Lunding synes jeg fik gennembrud i foråret - ham skal vi bare have i gear igen. Rutine er heller ikke så vitig på den plads. Det er det derimod i midterforsvaret, og derfor kunne det også være en ide at udleje Hausner på et tidspunkt for at han tager et kæmpe ryk, hvis han ikke gør det i AGF og tager over efter FT. Så skal der naturligvis hentes en ind på leje - med mindre man tiltro til MML som 4. mand. Til forår har han samme alder som Hausner havde med sine kampe i foråret. Den er lidt usikker. Man kunne også hente et ungt talent ind på kort kontrakt + option til at dække af for 6-12-18 måneders udleje af Hausner til at han er klart til AGF start-11

U19
Ellers hiver vi jo op fra U19, hvor Mikkel Møller Lassen, Erlykke og Marouff allerede træner med og ser spændende ud, men også mangler noget. Marouff har dog slået alle superligaspillerne i fysiske løbetest, har fart, målnæse og er uortodoks i spillestil - gadespiller typen. Lidt det man sagde om Bundu også da han kom. Erlykke har gode visioner i sit spil som 8-10er.

2. holdet
Synes også vi skal hive Saba og Egho op fra vores 2. hold nordpå. Saba kan vi skrive gratis med efter nytår som NP og hente til sommer. Egho har til 2021, De er ½ delen af den succes - mindst. Tilsat fight og rutine.

JOVA
Lidt speciel case. Jeg synes han er stærk på stregen, men kan bedre li Eske som type der både kommer ud på høje bolde og spiller ekstra sweeper når vi står højt. Men kan vi få Jova billigt spille ham i form og skyde ham hurtigt af igen inden han bliver for gammel, er det ikke en dum case. Har også fint CV med la liga kampe og lidt landsholds  udtagelser, dog få kampe. Jova er også lidt bedre pt og mere rutine når alt lægges sammen. Men vi skal ikke ud og give kassen for Jova (han laver også fejl og kostede et mål på Ærø fordi han ikke dækker luftrummet som Eske og Kamil).

Man kan så vælge beholde Eske og have to gode, eller udleje ham - vi har også TK som er spændende og unge Andersen på U19 og som 3. målmand. Alternativt forlænge TK til 2021 og udleje ham 6-12-18 måneder. Synes vi skal holde lidt snor i ham også.

Men iøvrigt også fedt med to så stærke målmænd, hvis der er råd og en af vil sidde på bænken ligesom Grete og Kalle i FCK. Spørgsmålet er om TK kan løftes op som OB har gjort med deres nye keeper der har taget overfor Grytebusten, så vi med TK har en super stærk 2. keeper og ikke behøver både Jova og Eske. Umiddelbart så det ud til at PC troede på TK som 2 keeper. Var vel kun pga skaden og muligheden for Jova, at det ændrede sig.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #6
Og enig med Mikkel - penge for Bundu kan passende falde på første regnskabs dag i juli, så vi for 3. år i træk kan lave et flot regnskabs år og lave en trip-trap-traksko med 10 mio sidste år, dette år bedre pga Stage salget og næste år endnu bedre pga bl.a. Bundu.

Det vil være fantastisk storytelling ift at få de helt tunge drenge ind som investors med 200-400 mio til at løfte AGF op i top3 og som en llle udfodrer til at drille FCK, som FCM så flot har gjort.

En investor-gruppe kan også se at det er en ung talent fuld trup de køber sig ind i - med akademi på vej. Og af de 4 gamle er det kun ikonet og vindertypen Backman der optager salgsplads, når vi ellers har fået skudt PM af. Julle er den rutinerede backup og den rolle må Anker  Og Blume) nok også ind i når Links, Lunding og Jon forløser sit potentiale. FT sælges på et tidspunkt. Og NP er manden med rutinen på central midt - aksen fra Backman. Så måske kun Backman og NP i start 11 af ældre fremover? FCN har også kun haft Kian og ellers Rygaard ind og ud af holdet til at styre en flok 20 årige.  Synes det ser spændende ud.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #7
Medie: FCM og FCN bød på Alexander Bah

Han har også imponeret mig meget håber AGF byder med - med overtagelse til sommer, om ikke andet for at andre ikke får ham for billigt. Med mindre vi altså beholder Diks eller Anbo udvikler sig vildt, men han kan også udlejes og udvikle sig ad den vej.

Og skulle vi få både Diks og Bah - sægler vi bare Munks

Svar #8
Jeg ser slet ikke er salg af Blume, primært fordi hans værdi for AGF overstiger, hvad Lyngby kan/vil betale. Af samme grund ser jeg hverken Casper Højer, Amini eller Ankersen ryge til vinter.

Jeg HÅBER Bundu bliver indtil sommer, men tvivler.

PC har med sin kommentar varmet op under nogle skifter væk fra klubben, men hvor er historierne om de interesserede købere? Nuvel, det er 1. Oktober, så der er tre måneder endnu, men alligevel.

Svar #9

PC har med sin kommentar varmet op under nogle skifter væk fra klubben, men hvor er historierne om de interesserede købere? Nuvel, det er 1. Oktober, så der er tre måneder endnu, men alligevel.
Med Stage hørte vi heller ikke ret meget før efter salget var gennemført, så tror sagtens der kan blive arbejdet med potentielle købere pt.

Svar #10
AGF er IKKE afhængige af et salg af Bundu til vinter. AGFs økonomi er solid og det er på tide, at AGF skaber store sportslige resultater. Og de gode sportlige resultater SKAL være i denne sæson. Top 6 og meget gerne bedre end # 5 når sæsonen er slut.
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #11
AGF er IKKE afhængige af et salg af Bundu til vinter. AGFs økonomi er solid og det er på tide, at AGF skaber store sportslige resultater. Og de gode sportlige resultater SKAL være i denne sæson. Top 6 og meget gerne bedre end # 5 når sæsonen er slut.
Det er jo en afvejning PC må lave til vinter, for det er jo nok der vi kan få det maksimale i transfer for Bundu, medmindre han meget overraskende går med til en forlængelse. Så kan man sælge ham for 30+ mio, samtidig med at man føler sig sikre på top 6 (hvis vi f.eks. har 30+ point), så kan det jo samlet set være det rigtige at skyde ham af der.

Og sælges han for så meget - og det bør han jo med det antal mål + assists han leverer - så er der også råd til en virkelig tung forstærkning på f.eks. 9'er positionen, som langt hen af vejen kan opveje tabet af Bundu.

Målet er jo kontinuerligt at forbedre holdet, hvilket i den grad er lykkedes de seneste to vinduer. Bundu kan ikke erstattes 1 til 1, men kan Lunding/Jon/Links levere 80% af hans output, samtidig med at der opgraderes mærkbart på 9'er positionen, så kan vi godt samlet være styrket.

Svar #12
Så kan man sælge ham for 30+ mio, samtidig med at man føler sig sikre på top 6 (hvis vi f.eks. har 30+ point), så kan det jo samlet set være det rigtige at skyde ham af der.

Ja, det vil være svært for AGF at sige nej til det. Vil bare tilføje, at finde en kvalitets 9'er bliver ikke nemt og slet ikke billigt. Bliver Bundu til sommer og sælges først der, da er bronze & pokalfinalen muligt. Aarhus trænger til ægte AGF succes.

KSDH

Svar #13
Jeg vil prioritere et stort Bundu salg over at gå efter en bronze medalje til hver en tid. Det er og bliver et faktum en stærk økonomi er et krav for at blive et kontinuerlig tophold og da AGF ikke har en rig ejer til at dække regningen, så er store spillersalg et must for at hamle op med FCK, FCM og BIF (hvis ejeren lader CV styre det sportslige).

Økonomien i klubben er stærkere end nogensinde, men der er lang vej op til toppen, det skal et stort Bundu salg forhåbentlig være med til at mindske.

Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #14
Der er to parter og den danske liga er en udviklingsliga og selvom om spillerne elsker at være i AGF nogle år er målet for 9 af 10 at komme til udlandet - de store penge og eventyr.

Det er vel kun Julle og tildels Backman der har erkendt det løb er kørt og ser en fantatisk rolle i at være hhv trupspiller og general i AGF. Backman kan også komme ud til noget hvis han vil (skaderne måske et lille minus). Selv Anker og PM drømmer vel at få et sidste eventyr med lidt held.

AGF ønskede også at beholde Stage, men er nødt til at rejse hvis det rigtige bud kommer. Sådan er det også for FCK der helst havde beholdt Robert Skov m.fl.

Så må der købes nye ind. Og enig Links, Lunding, Jon er ikke på Bundus niveau - men der var Bundu heller ikke selv for 1½ år siden. Sådan kører et i ring med at udvikle spillere som så bliver for gode til DK og AGF.

Men ellers er jeg enig i at vi skal holde på spillerne så længe som muligt for sportsligt succes - og skyde dem af i god tid inden transferudløb, så de ikke smutter gratis eller transferen bliver for lav.

Personligt ville jeg helst helt undgå at sælge spillere - men sådan er verden ikke.

Svar #15
Synes der er et par gode 9'ere i dansk fodbold i Egho og Petre (ikke Kamil W - men dog scoret mere end PM og begge unge med stort potentiale) og ellers holder PC måske stadig øje med Braken, plus en masse andre down under og i regnbuelandet osv

Og super selv at få skudt PM afsted på et sidste eventyr.

Kontrakt til 2021, og 1½ år før skal de til at tænke på et salg
Marvin Egho - Player profile 19/20 | Transfermarkt

EfB kan blive tvunget til salg ved nedrykning
Adrian Petre - Player profile 19/20 | Transfermarkt

Ikke sikkert han slår til i Livorno
Sven Braken - Player profile 19/20 | Transfermarkt

Derudover kan vi også opgradere holdet på 8-10'er pladsen, hvor Rygaard vil være et step op ift Blume og Jon (der dog er yngre og bedre at satse på ift udvikling til endnu højre niveau end MR og salg). MR bliver nok heller aldrig det store salg. Men der er vel også andre talenter end MR rundt om...

Synes også vi kan opgradere på HB - måske Diks, Bah eller andre... Håber da også PC holder øje med et kæmpetalent til at udfordre NP og Hvidt på 6'eren.

Svar #16
Jeg vil prioritere et stort Bundu salg over at gå efter en bronze medalje til hver en tid. Det er og bliver et faktum en stærk økonomi er et krav for at blive et kontinuerlig tophold og da AGF ikke har en rig ejer til at dække regningen, så er store spillersalg et must for at hamle op med FCK, FCM og BIF (hvis ejeren lader CV styre det sportslige).

Økonomien i klubben er stærkere end nogensinde, men der er lang vej op til toppen, det skal et stort Bundu salg forhåbentlig være med til at mindske.

Awer Mabil har kontraktudløb i FCM til sommer, så der er ingen grund til at sælge Bundu inden da (med mindre PC kan aftale en mindre transfer for at hente Mabil et halvt år før)

Desuden har Erik Marxen også udløb til sommer, og vi plejer jo at hente deres anfører.

Svar #17
Haha - ligefør vi skal rykke ham op fra 2. holdet bare fordi vi kan. Jeg synes Marxen har været spændende ligesiden jeg så ham første gang i Vejle som 17-18 årig. Han er stadig god, men for gammel til at betale transfer for ift kvalitet og potentiale (M Rygaard kan lige gå, hvis den ikke er for høj), og Marxen har rundt 30 når han er fri om 15 måneder, men aldrig skadet og god indstilling/anfører, kunne måske være interessant at hente som trup spiller a la julle til vb og mf. Hvis han vil.

Har FCM ikke lige forlænget en indbygget option med Mabil med yderligere to år til 2022 - mener jeg. Vi kunne ellers godt bruge en australier mere :-)

Svar #18
I den perfekte verden holder AGF på alle profilerne indtil de ikke er gode nok.

I den næsten perfekte verden, beholder AGF profilerne så længe som muligt af sportslige hensyn.

I den realistiske verden sælger AGF en profil som Bundu, når der kommer et bud, klubben ikke kan sige nej til, for der er altid risiko for at skader og formnedgang kan ødelægge et stort salg.

Scenarie 1 kommer aldrig til at ske, det er kun forbeholdt Barcelona og Real og endda kun til en vis grænse.

Scenarie 2 kan ske, når AGF har en markant bedre økonomi. Her befinder FCK og FCM sig.

Scenarie 3 er der, hvor AGF er pt.

Svar #19
Bortset fra det kan selv et mix hold af Real Madrid og Barcelona ikke slå AGF lige nu som Backman og Bundu spiller - sådan føles det i hvert fald... håber spillerne er 100% på tæerne mod RFC og Sif, så vi får sat yderligere 4-6 point på kontoen der,

Svar #20

Hvad forestiller vi os prisen vil falde med, hvis et salg udskydes fra vinter til sommer? Man mister et halvt år i løbetid, men hvis Bundu stadig er hit til den tid, vil købere stadig byde hinanden op til en vist niveau. Man løber en risiko for skader og formdyk, og så videre.

Omvendt kan man vinde ret meget, hvis det går godt. En 3. Plads vil give tv-penge og fyldt stadion hele foråret, samt med stor sandsynlighed europæisk til efteråret. Samtidig vil der øge værdien på de andre spillere.

Så spørgsmålet er, om fx er tab på 5 mio i salgspris i virkeligheden stadig giver overskud (ift et 'blødt' forår med en 4.-5. plads).

Men det er et sats. Duncan kunne også have indbragt mere efter slutrunden dengang, men en skade ville have været meget slemt, så men tog pengene.

Svar #21

Hvad forestiller vi os prisen vil falde med, hvis et salg udskydes fra vinter til sommer? Man mister et halvt år i løbetid, men hvis Bundu stadig er hit til den tid, vil købere stadig byde hinanden op til en vist niveau. Man løber en risiko for skader og formdyk, og så videre.

Omvendt kan man vinde ret meget, hvis det går godt. En 3. Plads vil give tv-penge og fyldt stadion hele foråret, samt med stor sandsynlighed europæisk til efteråret. Samtidig vil der øge værdien på de andre spillere.

Så spørgsmålet er, om fx er tab på 5 mio i salgspris i virkeligheden stadig giver overskud (ift et 'blødt' forår med en 4.-5. plads).

Men det er et sats. Duncan kunne også have indbragt mere efter slutrunden dengang, men en skade ville have været meget slemt, så men tog pengene.

Jeg tror sgu ikke det er i hverken vores eller PCs hænder, hvorvidt der kommer et bud allerede i Januar som man ikke kan sige nej til. Alexander Sørloth blev solgt til Crystal Palace i Januar vinduet, fordi de var desperate efter at redde sig i Premier League. Det kan også komme til at ske til januar, at et hold i en af de store ligaer, mangler noget offensivt firepower, dog nok desværre ikke til helt samme beløb. Men der skal et stort tilbud til for at hente ham til vinter, det er jeg overbevist om.

Svar #22
Jeg tror sgu ikke det er i hverken vores eller PCs hænder, hvorvidt der kommer et bud allerede i Januar som man ikke kan sige nej til. Alexander Sørloth blev solgt til Crystal Palace i Januar vinduet, fordi de var desperate efter at redde sig i Premier League. Det kan også komme til at ske til januar, at et hold i en af de store ligaer, mangler noget offensivt firepower, dog nok desværre ikke til helt samme beløb. Men der skal et stort tilbud til for at hente ham til vinter, det er jeg overbevist om.
 Præcis samme analyse jeg laver i det første indlæg. Jeg tror at championchip-klubber og bund-PL-klubber tør satse på en type som Bundu. At han snakker godt Engelsk og har spillet i England gør det 100 gange nemmere at se det ske. Han spiller i Danmark, og har bevist sig i kulturen her. 

Han er lige til at snuppe for billige 5 millioner pund :D 

Svar #23
@Mengsen

Spillersalg er jo ikke en eksakt videnskab og vil altid bero på vurdering op mod noget af det du er inde på.

Min pointe er bare, kommer der et bud på eks. 30-35 mill. kroner på Bundu til januar, så vil det imo være for stor en gambling at sige nej til for at jagte en mulig bronze.

Nu ved jeg godt, JP til Lazio casen var en anden, men de irc 20 mill. kunne have været starten på noget bedre, ligesom et meget stort Bundu salg vil give PC muligheder, vi bare for et par år siden troede lå langt ude i fremtiden.

Svar #24
Desperate klubber er præcis, det der kan banke prisen på Bundu op og som jeg skrev tidligere, er det stor fordel, han taler engelsk og har spillet i England, for det gør integrationen alt andet lige noget nemmere, en integration desperate klubber ikke har tid til midt i en sæson.

Svar #25
Min pointe er bare, kommer der et bud på eks. 30-35 mill. kroner på Bundu til januar, så vil det imo være for stor en gambling at sige nej til for at jagte en mulig bronze.

Enig. 

Om AGF bliver 3'er, 4'er, 5'er eller 6'er er til vinter fuldstændigt ligegyldigt ift kampen om at nå top 6 i det hele taget. Hvis AGF ligger til at nå i top 6 med et hængende hår til jul, så er det anderledes end hvis vi ligger komfortabelt nummer 3 eller 4. 

Og der er IKKE 35 millioner i forskel på at blive nummer 3 eller 6 i Superligaen. Og hvis vi skal i semi-permanent top-6-tilstand over en kort årrække, så SKAL vi sælge vores spillere mens de er på toppen. Det bliver svært for Bundu at blive involveret i mere end 11 mål på 6 kampe som han er pt. Men det er klart at vi sportsligt har større chancer for at nå top 6 og 3.pladsen med Bundu end uden.

Men der er en ubekendt, og det er hvad vi henter ISTEDET for Bundu. Og den slags kan jo godt komme med forsinkelse ligesom Eskelinen er hentet for Jova-millioner, men først efter at Grabara var omkring klubben, og Jova nu er her på leje også, ligesom Mysak var der på 4 måneders kontrakt. Forestil jer Bundu vs Sabbi/Alexander Bah + 28-30 millioner kontant. Det er jo faktisk sådan et regnestykke kunne lyde. 

Svar #26
Jeg vil prioritere et stort Bundu salg over at gå efter en bronze medalje til hver en tid.
Wow...just wow! Jeg er på ingen måder enig. Bundu vil også kunne sælges for store penge til sommer og bronze giver chancen for endnu flere kroner i klubkassen via Europa kampe, sportlig succes til klubben, som AGF har nul og nix af i 22 år. Det bliver også endnu nemmere at få gode spillere til klubben, det er de færreste spillere, som vil spærre øjnene op over en omsætning på 131 mill. og et lille overskud på 10 mill. end bronze & Europa til AGF.

AGF har faktisk flere spillere end Bundu, som jeg kan se millioner af transfer kroner i - så de indtægter kommer - sportslig succes er altså ufattelig vigtig i selvforståelsen af vinderklubber og det skal AGF være igen! Bronze, så sølv og masser af guld :)

KSDH

Svar #27
Jeg er 100% sikker på, hvis PC kan se ind i fremtiden, bliver Bundu aldrig solgt til vinter, men da det endnu ikke kan lade sig gøre, kan ingen garantere Bundus markedsværdi ikke netop nu topper.

Der er først alvorlige penge i et europæisk gruppespil, det vil være utopi at tro, AGF kan komme så langt.

Du har ret i, spillerne er ret ligeglade med økonomien i klubben - bare ikke lige når der skal forhandles kontrakt - men de er slet ikke ligeglade med, klubben beviser, de kan sælge spillere til større ligaer.

Edit: Jeg forstår det sportslige, at en bronze er vigtigt for selvforståelsen og vinderkulturen, men kan AGF ikke følge det op med minimum top 6 næste sæson, er det ligegyldigt og jeg tror, et stort Bundu salg er et stort skridt på vejen til, at PC kan skabe et hold, som kontinuerligt ender i top 6 og på længere sigt få medaljer.
Jeg tror ikke, AGF er der med den nuværende økonomi. Der er kun 4 kontinuerlige top 6 hold - efter slutspillet blev indført - de 3 af dem har en markant bedre økonomi og den sidste bruger en formue på talentudvikling (FCN).

Svar #28

Jeg tror, at du kan smide PM med på den liste. Mit indtryk er, at han har en stor betydning for truppen og er en rigtig trupspiller, der også øger kvaliteten i træningen gevaldigt. Samtidig er han taktisk god og er med i mange af vores mål. Ham ser jeg helst ikke ryger nogen steder. Tvivler også på, at det er planen den lange kontrakt taget i betragtning.

Svar #29

Jeg tror, at du kan smide PM med på den liste. Mit indtryk er, at han har en stor betydning for truppen og er en rigtig trupspiller, der også øger kvaliteten i træningen gevaldigt. Samtidig er han taktisk god og er med i mange af vores mål. Ham ser jeg helst ikke ryger nogen steder. Tvivler også på, at det er planen den lange kontrakt taget i betragtning.

Blume - det havde jeg ikke troet at jeg skulle sige for et par kampe siden, dengang virkede han langsom i spilforståelse og spillede chancerne væk. Nu er det lige omvendt, han finder sine medspillere med nogle giftige afleveringer og står helt rigtigt i mange situationer. Når medspillerne bliver mere opmærksomme på ham, bliver det endnu bedre, men han har været på rundens hold flere steder og flere gange nu, helt med rette. Blume finder de rum som opmærksomheden på Bundu skaber.

Svar #30
Én detalje angående Bundu:

Den direkte årsag til, at han endte i AGF, var, at han ikke kunne få arbejdstilladelse i UK. Det vil han (vel?) stadigt ikke kunne, så et salg til i hvert fald England i vinter virker udelukket.

Svar #31

Den direkte årsag til, at han endte i AGF, var, at han ikke kunne få arbejdstilladelse i UK. Det vil han (vel?) stadigt ikke kunne, så et salg til i hvert fald England i vinter virker udelukket.

Hvis man som udlænding (ikke EU-borger) skal have en arbejdstilladelse i England, så skal man have nogle egenskaber der ikke er tilgængelig i forvejen, eller kun er tilgængelig i begrænset omfang. Dette for at undgå at udenlandsk arbejdskraft tager englænderes jobs. Den måde man dokumenterer at have disse egenskaber i fodbold verdenen er via f.eks. A-landskampe, dette havde Bundu ikke, og derfor kunne han ikke blive professionel i England.

Svar #32

Hvis man som udlænding (ikke EU-borger) skal have en arbejdstilladelse i England, så skal man have nogle egenskaber der ikke er tilgængelig i forvejen, eller kun er tilgængelig i begrænset omfang. Dette for at undgå at udenlandsk arbejdskraft tager englænderes jobs. Den måde man dokumenterer at have disse egenskaber i fodbold verdenen er via f.eks. A-landskampe, dette havde Bundu ikke, og derfor kunne han ikke blive professionel i England.

Konkret skal han, som jeg forstår det, have spillet i 75% af landets landskampe de seneste to år (procentsatser er lavere for lande, der ligger bedre på FIFA-ranglisten). Det har Bundu jo ikke.

Det kan appelleres, men han bliver trods alt slet ikke dyr nok til, at den proces virker sandsynlig heller.

Edit: En mulig workaround, der kunne have en vis charme, ville være at sælge Bundu til en engelsk klub, der var villig til at leje ham tilbage til AGF indtil sommer (evt hele 2020). Ikke en helt umulig løsning, faktisk.

Svar #33

Konkret skal han, som jeg forstår det, have spillet i 75% af landets landskampe de seneste to år (procentsatser er lavere for lande, der ligger bedre på FIFA-ranglisten). Det har Bundu jo ikke.

Det kan appelleres, men han bliver trods alt slet ikke dyr nok til, at den proces virker sandsynlig heller.

Jeg kender ikke reglerne, men jeg tænker da at der er mange meget unge udenlandske talenter i England, der ikke kan have spillet så længe, med mindre ungdomslandskampe tæller med.

Svar #34
Nu bliver det sgu lidt nørdet, men reglerne for Premier League er i følge “Premier League handbook”

Available Minutes means the total number of minutes (excluding any periods(s) of injury or added time) played by the player’s club in its domestic league competition. For the avoidance of doubt, all minutes played by a club in competitions other than its domestic league competition are to be excluded.

Det må vel være antallet af minutter AGF har spillet i den hjemlige liga, og ikke antallet af minutter Bundu har spillet?

Reference Period means the twenty four (24) month period immediately preceding the date of the application for a Governing Body Endorsement unless the player is twenty one (21) or under at the time of the application for a Governing Body Endorsement when the reference period is reduced to the immediately preceding twelve (12) month period.

Referenceperioden er 2 år.

Required Percentage means:
• for National Associations ranked between 1 and 10 of the Aggregated FIFA World
Rankings, 30% and above;
• for National Associations ranked between 11 and 20 of the Aggregated FIFA World
Rankings, 45% and above;
• for National Associations ranked between 21 and 30 of the Aggregated FIFA World
Rankings, 60% and above; and
• for National Associations ranked between 31 and 50 of the Aggregated FIFA World
Rankings, 75% and above.

Danmark ligger nr. 13

Så umiddelbart behøver han ikke engang landskampe, han skal bare have spillet i en klub, der har spillet mindst 45% af deres minutter i de seneste 2 år i den bedste række, som jeg forstår det.

How does the work-permit process work for transfers?

Svar #35
Nu bliver det sgu lidt nørdet, men reglerne for Premier League er i følge “Premier League handbook”

Available Minutes means the total number of minutes (excluding any periods(s) of injury or added time) played by the player’s club in its domestic league competition. For the avoidance of doubt, all minutes played by a club in competitions other than its domestic league competition are to be excluded.

Det må vel være antallet af minutter AGF har spillet i den hjemlige liga, og ikke antallet af minutter Bundu har spillet?

Reference Period means the twenty four (24) month period immediately preceding the date of the application for a Governing Body Endorsement unless the player is twenty one (21) or under at the time of the application for a Governing Body Endorsement when the reference period is reduced to the immediately preceding twelve (12) month period.

Referenceperioden er 2 år.

Required Percentage means:
• for National Associations ranked between 1 and 10 of the Aggregated FIFA World
Rankings, 30% and above;
• for National Associations ranked between 11 and 20 of the Aggregated FIFA World
Rankings, 45% and above;
• for National Associations ranked between 21 and 30 of the Aggregated FIFA World
Rankings, 60% and above; and
• for National Associations ranked between 31 and 50 of the Aggregated FIFA World
Rankings, 75% and above.

Danmark ligger nr. 13

Så umiddelbart behøver han ikke engang landskampe, han skal bare have spillet i en klub, der har spillet mindst 45% af deres minutter i de seneste 2 år i den bedste række, som jeg forstår det.

How does the work-permit process work for transfers?

Som i Så mange andre temaer kan Brexit få betydning for engelsk fodbold. Hvis man allerede om en måned frigør sig fra EU reglerne, kan en mere restriktiv praksis indføres.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #36
Man kan krydse fingre for at Crystal Palace sælger Wilfried Zaha og så sætter sig til forhandlingsbordet vedr. Bundu i en syvhestes brandert, nøjagtig som da de købte Sørloth. Plukke plukke plukke.

Svar #37
@Martin Hansen:

Jeg er med et godt stykke af vejen. Et bud over 30 mio er meget svært at afslå, også selvom det - hvis Bundu holder niveau og ikke bliver skadet - måske er mindre favorabelt end at sælge til sommer (med alle mulige forbehold). Der er et relativt stort element af sats i at vente.

Der er ikke én markedsværdi, så en spillers prof afhænger af få klubbers betalingsvillighed og dermed er timing meget centralt.

Til gengæld mener jeg godt AGF kan tillade sig et sats. Allerede nu må der være flere penge i kassen, så man kan styrke holdet yderligere. Og om man får 35 eller 30 mio nu hhv til sommer, bør ikke rykke alverden ift at finde en afløser.

Til gengæld er sikkerhed et centralt element, og det taler dit et salg nu. En knæskade i foråret ville være ret ond, på flere måder end normalt.

Svar #38

Der er et par nuancer, der skal regnes med i ligningen.

Som jeg har forstået det på diverse udtalelser i pressen fra PC og andre ledende medarbejdere, så arbejder PC idag med et budget, som er stort nok til at få AGF i top 6. Man kan sige et regnskab i regnskabet.  For de penge, skal PC have spillere og trænerteam, der kan indfri top 6 målsætningen, samtidig med at kvaliteten af spillertruppen helst forbedres mere end konkurrenternes spillertrupper forbedres.

Det ville være forkert at sige, at de sportslige resultater ikke har indflydelse på tv-penge, sponsorsalg og entre-indtægter, men så snart PC har sorte tal i sit regnskab og den sportslige målsætning ser ud til at blive indfriet, så har PC købt sig mere handlefrihed til at kunne afslå tilbud på vigtige spillere. De dage, hvor klubben så sig nødsaget til at sælge spillere, fordi der var røde tal på bundlinien er forhåbentlig forbi nu.

PC kan nu koncentrere sig om at holde truppen ved lige og optimere den ved at ansætte top 6 spillere og trænerteam, som samlet set er billigere i indkøb end når de bliver solgt. Hvis ikke de bliver solgt og får lov at løbe kontraktperioden ud, skal de have bidraget så meget til projektet, at de har tjent deres egen løn ind og mere til.

Når både den overordnede drift af klubben og PC´s budget i budgettet er i plus, er man i højere grad fri for at tage hensyn til bekymrede aktionærere, når man vurderer et tilbud på en af klubbens spillere. Når der kommer et bud på en spiller, har PC frihed til at kigge på forhold, som er vigtigere på den lange bane:

- er der i nuværende trup en fuldgod erstatning til pågældende spiller?
- kan spilleren undværes i forhold til top 6 målsætningen?
- er prisen høj nok i forhold til spillerens værdi for klubben?
- er prisen høj nok i forhold til de statistikker og data, der er på spilleren?

Man kan altid komme i en situation, hvor en spiller VIL afsted og så er det svært at holde på spilleren, men jeg tror, at vi fremover vil opleve, at PC får og afslår flere tilbud på spillere, end vi har set tidligere p.gr.a de sidste 2 punkter. PC har før Stage-salget afslået et tilbud på en spiller fra truppen på et to-cifret millionbeløb (insiderviden), hvor de fleste herinde ville råbe: SÆÆÆÆLG!!. Det vil vi se mere af fremover forstået på den måde, at bundniveauet på truppen ikke vil synke så meget som vi har set tidligere.   

Svar #39
Når både den overordnede drift af klubben og PC´s budget i budgettet er i plus, er man i højere grad fri for at tage hensyn til bekymrede aktionærere, når man vurderer et tilbud på en af klubbens spillere. Når der kommer et bud på en spiller, har PC frihed til at kigge på forhold, som er vigtigere på den lange bane:

- er der i nuværende trup en fuldgod erstatning til pågældende spiller?
- kan spilleren undværes i forhold til top 6 målsætningen?
- er prisen høj nok i forhold til spillerens værdi for klubben?
- er prisen høj nok i forhold til de statistikker og data, der er på spilleren?

Man kan altid komme i en situation, hvor en spiller VIL afsted og så er det svært at holde på spilleren, men jeg tror, at vi fremover vil opleve, at PC får og afslår flere tilbud på spillere, end vi har set tidligere p.gr.a de sidste 2 punkter. PC har før Stage-salget afslået et tilbud på en spiller fra truppen på et to-cifret millionbeløb (insiderviden), hvor de fleste herinde ville råbe: SÆÆÆÆLG!!. Det vil vi se mere af fremover forstået på den måde, at bundniveauet på truppen ikke vil synke så meget som vi har set tidligere.
Det er vel også værd at bemærke at AGF tidligere havde en målsætning om medaljer/pokaltitel eller Europa kval senest i 2019. Hvis der er en realistisk mulighed for at kunne opnå dette i 2020, ved at fastholde en profil eller to i januar vinduet, så vil bestyrelsen helt sikkert løbe risikoen for at spilleren kan falde i værdi, medmindre tilbuddet i januar er helt vanvittigt (værdien kan jo også fortsætte med at stige).

Svar #40
Jeg tror, Jacob Poulsen-kikset lærte vores klub, at når det store bud kommer, skal man sælge (uanfægtet hvad spilleren selv mener om sagen). Vi er ikke et sted, hvor man kan vente og se.
Det var vel også dét vi så, da FCK hentede Stage.

Svar #41
Stemninger vender. På Forum har der tidligere været  nervøsitet for, at for mange profiler vil blive solgt. Nu er der langt flere, der vil sende Højer, Anker, Amini og Bundu videre. Jeg håber selv på, at PC forlænger med mindst to af dem. Men han holder jo kortene tæt til kroppen.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #42
Og det er selvforstærkende, den omtalte positive spiral, når køber ved vi ikke er tvunget til at sælge og priserne dels starter lidt højere, dels kan presses op. Og når prisene efterhånden presses op, øger det værdien af alle vores spillere, fordi vi får status af en klub der sælger for højere beløb. Selvfølgelig skal de sportslige resultater gerne følge med for for alvor at få prisen op, men det er også selvforstærkende når der sælges for højere beløb og der derfor kan hentes bedre erstatninger og/eller de kan hentes lidt på forkant. Igen starter alting reelt med en bedre økonomi, problemet er at få sådan en uden en indsprøjtning udefra, men det ser vi jo faktisk ud til at have formået.

Svar #43
Jeg tror, Jacob Poulsen-kikset lærte vores klub, at når det store bud kommer, skal man sælge (uanfægtet hvad spilleren selv mener om sagen). Vi er ikke et sted, hvor man kan vente og se.
Det var vel også dét vi så, da FCK hentede Stage.
 Nu kan man jo ikke tvinge en spiller til at skifte, så svært at se JP-sagen få et andet udfald i dag. Stage ville jo selv til FCK, så det er en noget anden situation.

Svar #44
@Martin Hansen:

Jeg er med et godt stykke af vejen. Et bud over 30 mio er meget svært at afslå, også selvom det - hvis Bundu holder niveau og ikke bliver skadet - måske er mindre favorabelt end at sælge til sommer (med alle mulige forbehold). Der er et relativt stort element af sats i at vente.

Der er ikke én markedsværdi, så en spillers prof afhænger af få klubbers betalingsvillighed og dermed er timing meget centralt.

Til gengæld mener jeg godt AGF kan tillade sig et sats. Allerede nu må der være flere penge i kassen, så man kan styrke holdet yderligere. Og om man får 35 eller 30 mio nu hhv til sommer, bør ikke rykke alverden ift at finde en afløser.

Til gengæld er sikkerhed et centralt element, og det taler dit et salg nu. En knæskade i foråret ville være ret ond, på flere måder end normalt.

Hvis et bud kommer op i den størrelsesorden, så tager man den nok med Bundu. Hvis det er en klub som Bundu virkelig gerne vil skifte til, og siger at han ikke vil forlænge sin kontrakt hvis AGF nægter, så finder man nok en løsning hvor Bundu skifter. Hvis det derimod er en klub hvor Bundu er lidt mere lunken, så lader man ham nok forstå at det er rigtig mange penge for en klub som AGF, men at man gerne beholder ham, hvis han derimod forlænger sin kontrakt med et år eller to. Nuvel man kan ikke tvinge en spiller til at skifte, men derfor kan man godt forklare ham realiteterne.

En forlængelse af kontrakten betyder nok alligevel ikke det helt store i forhold til Bundus muligheder for et skifte, hvis han bliver ved med at imponere. Om han har 1 eller 3 år tilbage, så bliver buddene alligevel hurtigt så store, hvis han er eftertragtet, at AGF ikke kan sige nej.

Så kan han ligeså godt forlænge og score sig en øjeblikkelig lønforhøjelse, som må være anseelig, taget i betragtning hvor han var, da han underskrev sin nuværende kontrakt. Det er vel ikke utopisk at han sagtens kan fordoble sin nuværende løn ved at lave en forlængelse. Kører han stadig på den kontrakt han underskrev da vi hentede ham fra ingenting?

Svar #45
Det er en svær diskussion, men fedt at man endelig kan have den i AGF :)
Fakta er at som kontraktsituationerne er nu vil Bundus værdi være 0 kr. om ca. 1½ år og prisen vil derfor som udgangspunkt være faldende frem til den tid. Et fortsat højt niveau kan dog udskyde værdifaldet, ligesom desperation og budkrig i andre klubber kan. Der er også den parameter at Bundu måske kan skabe en ekstraindtægt i form af placeringer og den parameter at der er signalværdi i forhold til andre klubber og spillere, hvis vi udvikler talenter og sælger dem dyrt.

De sorte tal og Stage-salget gør muligheden for at afvise et salg større og stiller os rigtig godt i forhandlingssituationer, modsat fx AaB der må være desperate efter at realisere et Abildgaard-salg og dermed formentligt må acceptere en lavere pris end vi ville, hvis han spillede i GF.

Jeg håber:
Bundu bliver solgt til vinter, hvis han ikke alternativt vil forlænge kontrakten med et år
Amini bliver forlænget og solgt til sommer
Højer bliver solgt, da der er købt tilsyneladende solid erstatning på hans plads
Ankersen bliver forlænget med et par år
Thøgersen bliver forlænget

Svar #46
Kører han stadig på den kontrakt han underskrev da vi hentede ham fra ingenting?

Jeg mener den er blevet forlænget, men han står selvfølgelig stadig til en stor lønstigning. Det ville være genialt at få ro på og ikke skulle overveje om det nødvendigvis lige skal være et salg til vinter eller til sommer, men det virker ikke helt oplagt for Bundu at forlænge, det øger vel ikke hans chancer for at blive solgt, han bliver ikke sat af i mellemtiden, og lønstigningen her vil være minimal ift det han vil komme til at tjene i udlandet. Det er lidt ærgerligt hvis han ikke får mindst en hel sæson her på det niveau, og måske endda europæiske kampe efterfølgende, men som situationen er, kan det også godt være det mest fornuftige for AGF at skyde ham af nu og måske få en fin videresalgsklausul med køber.

Svar #47
De sorte tal og Stage-salget gør muligheden for at afvise et salg større og stiller os rigtig godt i forhandlingssituationer

Præcis. Det er jo den positive spiral som man gerne vil ind i. Stage-salget har udover sorte tal på bundlinjen det næste år og sikret, at vi kan få en hel del mere for Bundu ift. hvis vores økonomi var presset. Så rent strategisk var det et meget vigtigt salg.

Svar #48
Det er lidt ærgerligt hvis han ikke får mindst en hel sæson her på det niveau, og måske endda europæiske kampe efterfølgende, men som situationen er, kan det også godt være det mest fornuftige for AGF at skyde ham af nu og måske få en fin videresalgsklausul med køber.
Jeg synes det er ret optimalt at skyde ham af til vinter - især hvis vi allerede er så godt som sikre på top 6.

Normalt tager mindst et par år med kontinuerlig deltagelse, at få bare en smule succes i Europa, så ryger vi tidligt ud, uden at have vist det store får det i bedste fald ingen betydning for hans pris. Tværtimod kan den falde, hvis det ser ud som om han ikke kan tage skridtet op mod bedre modstandere.

Så et salg med 1½ år tilbage af kontrakten, nykåret landsholdspiller og efter et efterår, hvor han brænder ligaen totalt af (hvilket han jo gør pt.) tror jeg er det optimale tidspunkt for både klub og spiller. Især hvis vi sidder med +30 point ved vinterpausen.

Svar #49
Kører han stadig på den kontrakt han underskrev da vi hentede ham fra ingenting?

Jeg mener den er blevet forlænget, men han står selvfølgelig stadig til en stor lønstigning. Det ville være genialt at få ro på og ikke skulle overveje om det nødvendigvis lige skal være et salg til vinter eller til sommer, men det virker ikke helt oplagt for Bundu at forlænge, det øger vel ikke hans chancer for at blive solgt, han bliver ikke sat af i mellemtiden, og lønstigningen her vil være minimal ift det han vil komme til at tjene i udlandet. Det er lidt ærgerligt hvis han ikke får mindst en hel sæson her på det niveau, og måske endda europæiske kampe efterfølgende, men som situationen er, kan det også godt være det mest fornuftige for AGF at skyde ham af nu og måske få en fin videresalgsklausul med køber.

Jeg tror nu stadig ikke det vil betyde noget for et salg om han forlængede med 1 eller 2 år. Som sagt bliver pengene hurtigt for store til at AGF kan sige nej uanset om han har 1 eller 3 år tilbage af kontrakten. Jeg håber også at han forstår, at han "skylder" AGF at vi får en ordentlig sum for ham, for da han kom til klubben var han allerede blevet kasseret i England, og AGF har vist ham utrolig meget tiltro. Det er først nu han er begyndt at brænde igennem, og det skulle han gerne betale tilbage til klubben. Hvis ikke der kommer et stort bud til januar som han er interesseret i, så håber jeg han kan se det loyale i at han skriver under på en forlængelse med en fælles forståelse om, at AGF naturligvis ikke stiller sig på hælene hvis der kommer et acceptabelt bud. Han virker som en ung knægt, der trives i klubben og byen, og det er stadig begrænset hvor meget han egentlig har vist.

Simple Audio Video Embedder