Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020 (Læst 62308 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020

Svar #950
Det er fedt at FCK begynder at smide de beløb i Superligaen frem for i andre lande. Vi har brug for at de mange penge FCK rykker ind via eksempelvis Europa kommer til at yngle i Superligaen, da det kommer de hjemlige klubber til gode. Det kan kun være godt. Jeg kan godt leve med at miste en profil ala Jens Stage til FCK i disse år, Bevares, hvis vi skulle blive medaljekandidater, så skal vi helst sælge til udlandet og ikke en rival, men som landet ligger nu, så tager jeg gerne FCK's penge. Og det er jeg sikker på alle klubber pånær FCM gør - også Brøndby.
Det kan måske være okay i et år eller to, men Trickle Down Economics er altså en myte af dimensioner, og hvis du vil se hvad en klub som FCK kan gøre ved at bruge penge i sin egen liga fremfor andres skal du bare kigge på Bayern i Tyskland. Der er et langt større økonomisk perspektiv i at sælge sin spiller til en klub af lignende størrelse i et land der får mere opmærksomhed end der er ved at sælge til FCK, fordi videresalgsklausuler er en ting.

Der er jo ingen grund til at belønne sine konkurrenter 2 gange, først i form af værdien som spilleren tilfører sportsligt med dertilhørende økonomiske gevinster, efterfulgt af en større profit ved et salg til udlandet som du får en portion af. Det eneste resultat af en sådan proces er at FCK bliver rigere og stærkere, mens vi midlertidigt får et lille boost. At fange FCK med den taktik er som at forsøge at lave 10 hole-in-ones på en golfbane, så dygtig skal man være. For selvom du i enkelte år bliver lidt stærkere pga. FCK bliver de hvert år meget stærkere relativt set. De får en spiller der allerede er fuldt integreret i ligaen og kender alle hold, fremfor at skulle slås med kultur, social tilvænning, taktisk tilgang og ingen forstand på spillere og klubber i DK. Det er aspekter man absolut ikke skal undervurdere i en sportslig sammenhæng.

FCK har pt. en økonomi der kan gøre det nødvendigt for os andre at sælge til dem, men det er bestemt ikke ret godt for ligaen som helhed. Det er langt bedre at få tilført kapital udefra, som styrker din klub uden at hjælpe konkurrenterne. Vi skal jo ikke spille kampe mod klubber i Frankrig, Tyskland, England, Italien, Østrig m.fl.

Svar #951
Det er fedt at FCK begynder at smide de beløb i Superligaen frem for i andre lande. Vi har brug for at de mange penge FCK rykker ind via eksempelvis Europa kommer til at yngle i Superligaen, da det kommer de hjemlige klubber til gode. Det kan kun være godt. Jeg kan godt leve med at miste en profil ala Jens Stage til FCK i disse år, Bevares, hvis vi skulle blive medaljekandidater, så skal vi helst sælge til udlandet og ikke en rival, men som landet ligger nu, så tager jeg gerne FCK's penge. Og det er jeg sikker på alle klubber pånær FCM gør - også Brøndby.
Det kan måske være okay i et år eller to, men Trickle Down Economics er altså en myte af dimensioner, og hvis du vil se hvad en klub som FCK kan gøre ved at bruge penge i sin egen liga fremfor andres skal du bare kigge på Bayern i Tyskland. Der er et langt større økonomisk perspektiv i at sælge sin spiller til en klub af lignende størrelse i et land der får mere opmærksomhed end der er ved at sælge til FCK, fordi videresalgsklausuler er en ting.

Der er jo ingen grund til at belønne sine konkurrenter 2 gange, først i form af værdien som spilleren tilfører sportsligt med dertilhørende økonomiske gevinster, efterfulgt af en større profit ved et salg til udlandet som du får en portion af. Det eneste resultat af en sådan proces er at FCK bliver rigere og stærkere, mens vi midlertidigt får et lille boost. At fange FCK med den taktik er som at forsøge at lave 10 hole-in-ones på en golfbane, så dygtig skal man være. For selvom du i enkelte år bliver lidt stærkere pga. FCK bliver de hvert år meget stærkere relativt set. De får en spiller der allerede er fuldt integreret i ligaen og kender alle hold, fremfor at skulle slås med kultur, social tilvænning, taktisk tilgang og ingen forstand på spillere og klubber i DK. Det er aspekter man absolut ikke skal undervurdere i en sportslig sammenhæng.

FCK har pt. en økonomi der kan gøre det nødvendigt for os andre at sælge til dem, men det er bestemt ikke ret godt for ligaen som helhed. Det er langt bedre at få tilført kapital udefra, som styrker din klub uden at hjælpe konkurrenterne. Vi skal jo ikke spille kampe mod klubber i Frankrig, Tyskland, England, Italien, Østrig m.fl.

Hele din præmis antager at der kommer lignende bud fra udenlandske klubber. I så fald er det naturligvis bedre at sælge til udlandet. Det siger sig selv. Men det er meget sjældent at en udenlandsk klub kommer og smider 25 mio. på spillere som Stage og Kaufman. Både Aab og AGF har i disse år brug for sådanne salg, og så mener jeg trods alt det er bedre at FCK smider pengene på sådan en spiller frem for 35 mio. på noget der ligner en nulbon i Pep Biel. Det er 35 mio. kr. direkte ud af Superligaen. De penge vi fik for Stage vil helt sikkert hjælpe os meget i disse år, og uden FCK's bud spillede han stadig i Aarhus og med mindre han tog nogle ret store skridt, så er det simpelthen ikke en spiller jeg tror vi ville kunne sælge til udlandet for en lignende pris.

Svar #952
Der er væsentligt mere kapital udenfor ligaen end inde i den, og derfor er det afgørende for vores succes at FCK henter alle de nulbonner de kan, fordi det svækker dem sportsligt og økonomisk mens resten af klubberne beholder deres status. Alternativet til et salg til udlandet er ikke at sælge til FCK, det er at beholde sin spiller. Er spilleren så tæt på kontraktudløb at et salg er urealistisk vil FCK alligevel skrive med dem gratis, og så giver det endnu mere mening at beholde dem så længe man kan.

Trickle Down Economics findes ikke, og det kan ikke understreges voldsomt nok. FCK laver jo aldrig en handel de ikke selv tror de tjener penge på, og derfor er den per definition ikke fair. Det resulterer i at værdien ikke blivere kanaliseret nedad (trickle down), men derimod opad, netop af de årsager jeg skrev om før.

Det kan med realistiske briller på være nødvendigt at sælge til FCK, men det er absolut ikke godt for ligaen på nogen parameter. I bedste fald flytter du bare problemet lidt længere ned, så det er os der skal satse på en potentiel nulbon i stedet for dem, eller vi skal købe en etableret profil et andet sted og sende aben videre. Uanset hvad sidder FCK med den største del af kagen, vi sidder med en mindre del af kagen osv. ned igennem systemet indtil der ikke kan hentes kvalitet nok i ligaen for den resterende sum og nulbonnen kommer ind. Ergo har FCK fået lige det de mangler til nogenlunde den pris de vil betale for det, mens vi andre gradvist bliver svagere hele vejen ned igennem, medmindre vi laver de hole-in-ones og rammer den rigtige profil.

Det var en anden snak hvis fodboldspillere bare var en tilfældig metervare man altid kunne regne med, men sælger afgiver i dette tilfælde per definition et af deres vigtigste sportlige aktiver for at få økonomiske midler til at satse på et ukendt sportsligt aktiv. Man skal jo ikke være matematiker for at regne ud hvem der har sandsynligheden for at få den vare de betaler for i det scenarie.

Der sker altså ikke noget ved at FCK smider penge ud af vinduet, og jeg ved ikke hvor folk får ideen om at Superligaen er en isoleret enhed der enten kan vinde eller tabe værdi baseret på om der er X likviditet tilgængelig. Til gengæld er der tale om et marked, hvor 14 (og snart 12) virksomheder er tvunget til at konkurrere med hinanden på årsbasis i en ekstremt uforudsigelig branche. Under sådanne vilkår skulle man mene at det er skidt at kanalisere sine sportslige aktiver til de store konkurrenter og sikre deres position, når man ikke befinder sig i en livstruende situation. Så hellere sende nogle af disse aktiver til et andet marked for at styrke sig selv økonomisk og forhåbentligt etablere sin position, inden man tager springet op. Er dette ikke muligt kan man derfor passende beholde sit mest værdifulde aktiv og sikre sin position ad den vej, hvilket næppe er sværere.

Svar #953
Jeg bøjer mig :) Gode argumenter Zinras. Jeg så naturligvis helst at vi beholdte vores bedste spillere, eller solgte dem til udlandet, men nogle gange har man bare brug for pengene - og det mener jeg bestemt vi havde med Stage (en antagelse da jeg ikke sidder med regnskaberne), da det giver os noget mere ro rent økonomisk.

Svar #954
FC Midtjylland gav engang OB 20 millioner kroner for Jonas Borring. Det var svært at se FCM som de klare vindere af den transaktion.

Derudover er jeg egentligt enig i konklusionen, at en konsolidering af FCKs økonomiske position ikke nødvendigvis kommer ligaen til gode, men for klubberne i feltet 3-7 kan de tilførte midler altså fx betyde, at a) der er penge til satsning på ungdomsspillere (fx FCNs akademi), b) der er penge til at tænke mere langsigtet, c) der skabes et økonomisk fundament, der gør kvalifikation til europæisk gruppespil (EL) mere sandsynlig.

I alle tre tilfælde betyder det ikke nødvendigvis, at klubberne kommer nærmere FCK (som måske bare kører endnu hurtigere), men det rummer da muligheder også for sportslig udvikling.

Svar #955
Et realistisk alternativ til Stage millionerne, var ingen millioner eller markant færre. AGF er et bedre sted pga. de millioner, men det er da rigtigt, det gavner som sådan ikke jævnbyrdigheden i ligaen at AGF sælger til FCK med mindre FCK har overbetalt altså har kunnet finde en bedre udlænding til samme eller færre penge.

Personligt mener jeg ikke, Stage var de penge værd, godt for os knap så godt for FCK. Win, win.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #956
Trickle down handler vel om at hælde midler ind i toppen (lavere skatter) med en forestilling om at det vil styrke hele samfundet - jeg ved ikke om fx Reagan i virkeligheden troede på den - så i Superliga-sammenhæng kunne det måske svare til at man gav alle tv-pengene til enkelte klubber, så de kunne klare sig ekstra godt i Europa og få flere penge som de så kunne sende nedad i systemet. Sådan er det også i et vist omfang, men der er ikke megen evidens for at det gør ligaen stærkere relativt ift andre eller at det er særlig godt for økonomien i de mindre klubber.

Som situationen er har FCK meget store indtægter og tjener fx mindst 100 mio på El denne sæson. Udover fordeling af tv- og placeringspenge er der ikke så meget ligaen kan ændre på det og de penge gør alligevel ikke en afgørende forskel for FCK. Spørgsmålet er så om det er bedre for de andre klubber at FCK køber internt eller eksternt. Det må komme an på prisen, dvs om FCK betaler for de ekstra fordele der er ved at købe internt i form at kendskab til spiller og spillers kendskab til ligaen, lettere integration og den status der er ved fx at eje store danske profiler. Styrkemæssigt kunne FCK jo også finde en spiller i udlandet. De skal måske købe lidt bedre og dyrere for at opveje en usikkerhed og skal altså betale lidt ekstra for at undgå den i en intern handel og derudover for andre fordele. I så fald står de på samme styrke uanset hvor de har handlet. Den sælgende klub er lige svækket om spilleren er solgt internt eller eksternt, men skal have noget ekstra af FCK for at undgå at styrke FCK relativt.

Sagt på en lidt anden måde er det rimeligt at kræve lidt mere for en spiller hvis man sælger internt i ligaen, i hvert fald bærende spillere og især hvis det er en dansk spiller eller en med særlig tilknytning til klubben. Problemet med den stigende økonomiske afstand handler dog mest af alt af om de penge der flyder ind i toppen fra EL og de store spillersalg og fra ejere og sponsorer, men de indtægter er ikke afhængige af om de har købt deres spillere internt.

Vi kan selvfølgelig håbe på at fx FCK bruger alle deres penge på de forkerte spillere og der er chancen større når de køber i udlandet, men de har lavet masser af dyre fejlkøb allerede, men har råd til det både økonomisk og sportsligt fordi de selvfølgelig også rammer rigtigt ind imellem og har et stort forspring. Vi kan kun hale ind på dem ved at øge vores egne indtægter, hvor større sponsorindtægter og spillersalg hjælper en del. Der skal dog rykkes en hel del fordi den økonomiske afstand op stadig er stigende. Det kunne gå hurtigere med en stor kasse penge fra enkeltpersoner (altså en del mere end det der jo faktisk kommet ind imellem,) men fraset sådan en gør vi jo egentlig hvad vi kan og hvis vi fik ekstra betaling for Stage jvf ovenstående er det ikke et problem at vi solgte ham internt i ligaen (måske bortset fra det følelsesmæssige der er svært at dække økonomisk.)

Svar #957
Det ser ud til at FCM napper Hiljemark på en fri transfer fra sommer. Ham havde jeg satme gerne set som afløser for Amini. Hvis han kan finde tilbage til sit tidligere niveau hvor han var en virkelig stærk midtbanespiller bliver han en rigtig god signing.

Svar #958
Det ser ud til at FCM napper Hiljemark på en fri transfer fra sommer. Ham havde jeg satme gerne set som afløser for Amini. Hvis han kan finde tilbage til sit tidligere niveau hvor han var en virkelig stærk midtbanespiller bliver han en rigtig god signing.
Jeg kender ikke noget til ham, men på papiret er det en god spiller at hente. Han er sikkert også noget over vores budget, men et eller andet sted er vi vel faktisk ude i at PC skal finde spillere omkring det niveau hvis vi for alvor skal forstærke holdet. Det bliver ikke nemt selvom budgettet nok vokser efterhånden - og så er det jo OK først og fremmest at holde sammen på holdet. Hvis vinduet her ender uden spillere ud og ind skal der dog lægges op til noget stærkt i løbet af foråret. Denne gang heldigvis fra en position i top-6, og forhåbentlig også en god medaljechance.

Svar #961
Kom så igang PC - transfervinduet lukker på fredag og vi trænger til der sket lidt på købssiden:-)

Bare en stjerne eller to, alternativt et ungt stjernefrø vi kan udvikle på. Stiften nævner f.eks. Baccus her AGFere var med da Australien kvalificerede sig til OL | stiften.dk

Nu fik de kvalificeret sig til OL og han må have tid til, at få de sidste detaljer på plads i kontrakten:-)

Svar #962
Hvis ikke vi mister nogen så er der ingen grund til at hente nogen. Såfremt man er helt sikker på, at Amini smutter til sommer vil det give mening at hente en som Baccus eller den unge Silkeborg spiller der gør det så godt på midten. Men det er jo ikke spillere vi som sådan har brug for i foråret, hvis Amini bliver til sæsonens afslutning.

Svar #963
Mathias Greve forhandlet med agf og Randers. Jeg ser ikke OBs kampe. Kan nogen sætte ord på ham? Er han erstatning for Amini?

Svar #964
Mathias Greve forhandlet med agf og Randers. Jeg ser ikke OBs kampe. Kan nogen sætte ord på ham? Er han erstatning for Amini?

Greve er primært kantspiller, men kan også spille 8'er eller hængende angriber. Han er relativt høj - 1.86 - og en spiller jeg forbinder med god teknik. Han har ikke spillet s¨å meget for OB, nok overvejende fordi de spiller med wingbacks og ikke kanter.

Da han er blevet droppet fra OBs træningslejr må der sidde et meget begrænset prismærke i nakken på ham.

Svar #965

Det jeg kender til ham er, at han spillet U-landshold og er offensiv midt eller kant og forlængede sin kontrakt til 2021.

Svar #966

Han er vel primært højrekant, så det skulle være i konkurrence med Bundu, Lunding og Links. Jeg tvivler på han er tænkt som central midt, det tror jeg ikke på er hans spidskompetence, så det lyder lidt underligt.

Svar #967
Mathias Greve er godt nok ikke det man lige går og drømmer om, hvis man håber på en yderligere styrkelse af agf. Kan ikke se hvem han skulle kunne erstatte i vores trup uden det bliver en svækkelse.
Pc må kunne finde noget bedre

Svar #968
Kunne han være en erstatning for Ankersen. Altså som rotationsspiller? Men hvis han søger mere spilletid så ryger han nok til Randers.

Svar #969
Greve er mere midt end kant, men passer ikke ind i systemet i OB, hvor han har spillet mange pladser i manglen på en, der passer til ham. Han passer godt ind hos os, hvor man har en sekser bag sig og kan udnytte sine offensive kompetencer.

Svar #970
Snarere erstatning for Amini, når han ryger

Svar #972
Selvom om Greve var talentfuld og god i ca 3 år undrede man sig også, men Randers er vel et passende skridt ned for ham. For han er god til 1 div

I øvrigt forlyder rygter at OB henter ca 10 mio på den halvgamle 28 årige Kadrii, om det passer må tiden vise. Men man kan godt ærgre sig på både Toby og AGFs vegne over at man ikke fik skudt ham af da han var på toppen og kunne indbringe ca samme beløb istedet for den symbolske sum man fik af IFK + videresalgssjov vi umiddelbart ikke ser ud til at få noget ud af.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #973
Halvgammel 28-årig. Slap lige af.

Svar #974
Halvgammel 28-årig. Slap lige af.
Ja, prø'li'å'hør'her'do! :) Bortset fra det så er 28 selvfølgelig stadig en alder hvor man kan lave et stort salg, men af mange faktorer der spiller ind kan man der nærme sig en alder hvor køber kan se det næste salg kan blive påvirket af alder. Dvs det kan blive sværere at få investeringen tilbage den vej. Der er tit høje priser for yngre spillere man kan udvikle og sælge videre med fortjeneste. Det er dog heller ikke Kadriis sidste kontrakt, der kan sagtens være penge i en spiller der har rundet 30. Med en spiller som Kadrii ved man selvfølgelig også hvad man får og en arabisk klub er måske ikke specielt fokuseret på salgspotentiale.

Jeg ved ikke om Kadrii kan koste mere end 10 mio, så skal de nok sælge ham et andet sted, men det lyder rimeligt nok. Det er dog heller ikke overvældende for deres bedste spiller og der kan godt være noget med en aftale om ikke at stå i vejen for en lukrativ aftale i udlandet og alternativet at han ikke ville forlænge kontrakten så de kunne risikere at miste endnu en profil uden overgangssum. Det kan også være skadeshistorik spiller lidt ind selvom der vist nu er flere sæsoner uden de gamle problemer.

Så bliver det spændende om de kan få Hobro til at sælge Sabbi. Det er nok tænkeligt det er på plads under forudsætning af at Kadrii rejser og så bliver det en relativt høj pris for at få Sabbi et halvt år tidligere, men alt i alt meningsfuldt fordi de får et salg af Kadrii og Sabbi er et potentielt større fremtidigt salg. Den udskiftning ligner dog stadig en svækkelse, i hvert fald til afslutningen på grundspillet hvor Sabbi ikke er spillet helt ind endnu.

Svar #975
@ Nizzelroy  ...haha så var det heller ikke værre ment, men 29 til sommer så er det ved at være sidste udkald, og rigtig rigtig mange klubber har en transferpolitik om ikke at betale for spillere i den alder. CV har fx udtalt Bif's officielle politik er ikke at betale transfer for en på 28+ (spændende om de holder den), en tysk Bundesliga klub (husker ikke lige hvem) vil som udgangspunkt ikke betale transfer for spillere over 26!

AGF har også meldt ud man kører ungdomslinje. På det punkt har fodbolden flyttet sig meget med tiden. Det er også tydeligt at spillere hurtigt bliver mere robuste både fysisk og mentalt - desuden er fart og høj intensive løb som unge er bedst til sygt vigtige.

Økonomisk er der kommet fokus på videresalgspotenitale og klausuler, samt at man vil undgå spillere med risiko for skader - som øges væsentlig fra slut 20 +

Præcis Winther og du har egentlig ret det er faktisk ikke overvældende når man tænker på hvor stærk han har været 3 sæsoner i træk, men da Toby var bedste talte rygterne også om AGF ville have mindst 15 mio. Det kan vende hurtigt - men nu er Kadrii nok også lidt mere stabil type.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #976
Jeg har flere gange tænkt tanken, at Greve kunne være en interessant spiller for os, både i transfervinduerne for et åt siden og et halvt år siden, eftersom han i en del tid er røget mere og mere ud af holdet i OB. Nu har vi så hvis ikke rykket forbi OB, så i hvert fald op på siden af dem, og så er spørgsmålet jo, om han stadig er relevant.

I min optik, ja.

Greve er en spiller med en virkelig god teknik, fysik og spilforståelse. Men allerbedst er hans evner i kombinationsspillet. Og så har han også en udmærket fart, specielt med bolden.

Sammen med Jens Jakob Thomasen og Mikkel Desler var Greve en trekløver, som der var MEGET høje forventninger til i OB. Men da Michelsen kom til faldt både Greve og Desler i niveau, mens Thomasen nærmest har været kronisk skadet. Greve er blevet kastet rundt på en masse forskellige pladser og har på intet tidspunkt fået tillid til at etalblere sig. Og alligevel har han præsteret fine stats.
- I hele hans OB-tid har han enten scoret eller lagt op til et mål for hvert 357 minutter spillet. Dvs. hver 4. kamp.
- I de seneste 2,5 sæson, hvor det har knebet med spilletiden, har snittet været mål eller assist pr. 314 minutter spillet.

Skulle han komme ind som erstatning for Amini, ville jeg ikke være ellevild. Men jeg ville bestemt heller ikke være skuffet.

Svar #977
uden at kende ham bedre er jeg glad for at Greve blev præsenteret i Randers og ikke i Aarhus. Jeg ser ham ikke som nogen spiller der for alvor kan forstærke vores trup. Lad os holde fast i folk der har præsteret over tid, unge og lovende talenter og de åbenlyse profiler.
Skal PC lave handler bør de efter min mening sende et signal til truppen, vores konkurrenter og til os på lægterne. Ellers klarer vi os fint pt. med nuværende status - også evt. uden Bundu.

Svar #978
uden at kende ham bedre er jeg glad for at Greve blev præsenteret i Randers og ikke i Aarhus. Jeg ser ham ikke som nogen spiller der for alvor kan forstærke vores trup. Lad os holde fast i folk der har præsteret over tid, unge og lovende talenter og de åbenlyse profiler.
Skal PC lave handler bør de efter min mening sende et signal til truppen, vores konkurrenter og til os på lægterne. Ellers klarer vi os fint pt. med nuværende status - også evt. uden Bundu.
Jeg er enig - men så kommer jeg til at tænke på Højer og Blume. Jeg er ret tryg ved de beslutninger, der bliver truffet pt. og det ville jeg nok også være, hvis vi havde hentet ham.

Svar #979
Officielt: Arabisk klub præsenterer Bashkim

Mon ikke Sabbi kommer nu? Men det bliver sgu alligevel lidt op ad bakke for OB at spille en ny mand ind, og det er nok farvel til Top 6 hvis ikke han kommer før til sommer.

Svar #980
Hvis ikke vi mister nogen så er der ingen grund til at hente nogen. Såfremt man er helt sikker på, at Amini smutter til sommer vil det give mening at hente en som Baccus eller den unge Silkeborg spiller der gør det så godt på midten. Men det er jo ikke spillere vi som sådan har brug for i foråret, hvis Amini bliver til sæsonens afslutning.
Vi skal altid gå efter at forstærke truppen og derfor har jeg et evigt håb, om indkøb til startelleveren i hvert vindue :-) Er sikker på PC har det på samme måde, hvis der kom en relevant spiller forbi.

Derudover kan/skal vi løbende hente spillere, der måske bruger knap en halv sæson på at "vænne" sig til klubben - forhåbentlig er det casen med Links. Fck har indimellem haft succes med at føre spillerne langsomt ind på holdet, måske DN har skelet lidt til det.

I genren unge spillere til udvikling, har vi pt. en Gersbach der kom på Fox sports turneringshold til U23 der netop er spillet FOX Sports Asia's 2020 AFC U23 Championship Team of the Tournament | FOX...

I samme ombæring kom Kenau Baccus på holdet - måske PC skal slå til, inden konkurrencen bliver for stor. Det forlyder flere klubber er interesseret men måske vi har en fordel af flere landsmænd på holdet.
Han får pæne ord med på vejen:
It should come as no surprise that Keanu Baccus is said to be on the radar of several European outfits, and that interest should only intensify following a series of composed performances at the AFC U23 Championship.

As the deepest of the Olyroos’ central midfielders, Baccus has the most responsibility in shielding the backline but also takes it upon himself to drop deep and receive possession, where he can then initiate many an attack with his tidy distribution.

Svar #981
Vi skal altid gå efter at forstærke truppen og derfor har jeg et evigt håb, om indkøb til startelleveren i hvert vindue :-) Er sikker på PC har det på samme måde, hvis der kom en relevant spiller forbi.

Derudover kan/skal vi løbende hente spillere, der måske bruger knap en halv sæson på at "vænne" sig til klubben - forhåbentlig er det casen med Links. Fck har indimellem haft succes med at føre spillerne langsomt ind på holdet, måske DN har skelet lidt til det.

I genren unge spillere til udvikling, har vi pt. en Gersbach der kom på Fox sports turneringshold til U23 der netop er spillet FOX Sports Asia's 2020 AFC U23 Championship Team of the Tournament | FOX...

I samme ombæring kom Kenau Baccus på holdet - måske PC skal slå til, inden konkurrencen bliver for stor. Det forlyder flere klubber er interesseret men måske vi har en fordel af flere landsmænd på holdet.
Han får pæne ord med på vejen:
It should come as no surprise that Keanu Baccus is said to be on the radar of several European outfits, and that interest should only intensify following a series of composed performances at the AFC U23 Championship.

As the deepest of the Olyroos’ central midfielders, Baccus has the most responsibility in shielding the backline but also takes it upon himself to drop deep and receive possession, where he can then initiate many an attack with his tidy distribution.

Jeg er da bestemt enig, men det er ikke nogen katastrofe hvis vi går uændret gennem dette vindue. Bevares jeg så da gerne en center midt og en fløj for kontinuitetens skyld men hvis Amini bliver så vil der jo være en overflod af centrale midtbanespillere. Desuden lyder ham Baccus meget som en NP og Hvidt type og er det sådan en spiller vi vil bruge millionerne på, når nu vi allerede har to? Så vil jeg hellere have en mere Amini type der ikke ligger og skærmer forsvaret. Men det er nu også kun pga det citat jeg bedømmer Baccus. Jeg går ud fra at PC ved bedre :)

Svar #982
@ Nizzelroy  ...haha så var det heller ikke værre ment, men 29 til sommer så er det ved at være sidste udkald, og rigtig rigtig mange klubber har en transferpolitik om ikke at betale for spillere i den alder. CV har fx udtalt Bif's officielle politik er ikke at betale transfer for en på 28+ (spændende om de holder den), en tysk Bundesliga klub (husker ikke lige hvem) vil som udgangspunkt ikke betale transfer for spillere over 26!

Peter Graulund var 29½ da han skiftede til os i 2006 og i de følgende år var han vores topscorer i tre superligasæsoner og to 1. divisions sæsoner.
Selvom salgspotentialet er småt i den alder, så behøver værdien ikke at være det

Svar #983
Det var faktisk en usædvanligt kategorisk afvisning af at vi kiggede på Greve. Normalt er man vel en smule mere tvetydig, eller afviser at kommentere, så en manglende afvisning en anden gang ikke ender med at blive tolket som interesse i spilleren. Jeg kan ikke helt lade være med at tænke om det havde noget med Randers at gøre og at PC simpelthen ikke ville skulle forholde sig til om de havde udkonkurreret os i kampen om ham. Måske er det lidt for konspiratorisk, det er jo ikke en stjerne og Randers har ikke noget sportsligt at trumfe med nu. Måske synes han bare det var en spiller på lidt for lavt niveau at sætte os i forbindelse med.

Og her kan det jo godt være jeg undervurderer Greve, men han lød ikke som en reel forstærkning. Overordnet kan jeg ellers godt lide ideen med også at hente spillere der ikke helt er slået igennem eller er gået lidt i stå i en anden klub, men som vi kan se noget potentiale i. Vi er heldigvis endelig blevet et sted hvor der er udsigt til at spillerne forbedrer sig!

Svar #984
Det var faktisk en usædvanligt kategorisk afvisning af at vi kiggede på Greve. Normalt er man vel en smule mere tvetydig, eller afviser at kommentere, så en manglende afvisning en anden gang ikke ender med at blive tolket som interesse i spilleren. Jeg kan ikke helt lade være med at tænke om det havde noget med Randers at gøre og at PC simpelthen ikke ville skulle forholde sig til om de havde udkonkurreret os i kampen om ham. Måske er det lidt for konspiratorisk, det er jo ikke en stjerne og Randers har ikke noget sportsligt at trumfe med nu. Måske synes han bare det var en spiller på lidt for lavt niveau at sætte os i forbindelse med.

Og her kan det jo godt være jeg undervurderer Greve, men han lød ikke som en reel forstærkning. Overordnet kan jeg ellers godt lide ideen med også at hente spillere der ikke helt er slået igennem eller er gået lidt i stå i en anden klub, men som vi kan se noget potentiale i. Vi er heldigvis endelig blevet et sted hvor der er udsigt til at spillerne forbedrer sig!

Jeg tror PC var pisse vred, han kender branchen bedre end de fleste, og han var sikkert klar over at det her var et forsøg på at presse Randers til at hæve deres tilbud. Det ville han ikke deltage i fordi der er rigeligt ballade med Randers i forvejen og de skal ikke bruge det her som en ekstra motivation d. 16. Februar.

Det er dog meget mærkeligt at Søren Pedersen ved to tiden sagde at der ikke var noget konkret og så 6 timer senere offentliggjorde at de havde skrevet under med ham, det virker lidt uprofessionelt.

Svar #985
Jeg er da bestemt enig, men det er ikke nogen katastrofe hvis vi går uændret gennem dette vindue. Bevares jeg så da gerne en center midt og en fløj for kontinuitetens skyld men hvis Amini bliver så vil der jo være en overflod af centrale midtbanespillere. Desuden lyder ham Baccus meget som en NP og Hvidt type og er det sådan en spiller vi vil bruge millionerne på, når nu vi allerede har to? Så vil jeg hellere have en mere Amini type der ikke ligger og skærmer forsvaret. Men det er nu også kun pga det citat jeg bedømmer Baccus. Jeg går ud fra at PC ved bedre
Er helt sikker på PC har styr på Baccus og evt. potentiale. Det kan tænkes, at de vurderer NP som et salgsobjekt til sommer og gerne vil have en gardering/konkurrent til Hvidt i god tid.

Enig i at vi ikke behøver agere men vil altid gerne højne niveauet og gerne spredt ud over flere transfervinduer. Umiddelbart samme holdning som dig, en fløj og en midtbanespiller vil ikke skade (men alt afhængig af forventninger til de nuværende).

Svar #986
Jeg elskede Graulund, men faktisk også et eksempel en spiller som det så småt gik ad ad bakke fra vi hentede ham, både i antal mål og spil minutter, skaderne kom og Ove P fratog ham også anførerbindet og gjorde ham til 3 valg efter Nando og Dioh (Graulund kom dog flot tilbage - men dyr løn ift spilminiutter over tid i agf).

Økonomisk løb vores million-store investering transfer, signon fee, lønførende i truppen også bare ud i sandet til et rundt 0 - transfermæssigt. Sportsligt havde han naturligvis en værdi de år. Men kunsten i en udviklingsliga som DK at finde spiller der både får sportslig og økonomisk værdi (eller går i 0 transfermæssigt).

Når det er sagt er det fint med nogle enkelte ældre, og synes FCN har fundet en god vej, hvor de altid har 2-3 styk i startopstillingen med stor erfaring og lederegenskaber. De har præsteret flot i 10 år med den model - trods stor åreladning hvert år.

Peter Graulund, statistik fra superligaen, all-time - SuperStats
Peter Graulund - Player profile | Transfermarkt

Enig med Greve. Tror simpelthen PC blev irriteret over at blive en del af agentens spil for at løfte Greves løn i Randers, plus han havde behov for at sende signal om at vi ikke ville hente endnu en reserve-spiller i OB (som Helenius). Det var simpelthen et useriøst rygte. Tænker også han ville sige det var en and, hvis vi blev linket til en Van der Vart historie.

Svar #987
PC vil have god bredde og konkurrence, og selvom Hvidt ser spændende ud, er det nok den position pt sammen med Eske, hvor det vil blive mest spændende om afløseren er god nok på den lange bane. TK og Hvidt er trods stort talent - noget uprøvet.

Men enig en ny Amini type er vigtigst

Svar #988
PC vil have god bredde og konkurrence, og selvom Hvidt ser spændende ud, er det nok den position pt sammen med Eske, hvor det vil blive mest spændende om afløseren er god nok på den lange bane. TK og Hvidt er trods stort talent - noget uprøvet.

En ny Aminitype lyder besnærende og er sikkert manges drøm. Jeg synes dog at du glemmer, at Amini var i en helt anden forfatning end nu, da han kom fra Randers.  Potentialet var der, men også mange udfald og tilsyneladende halvhjertede indsatser. Her kom DN til og fik hjulpet ham på det spor, hvor han nu er vores vigtigste offensivspiller. Men at finde een, der fra dag 1 kan matche Aminis nuværende styrke har vi næppe råd til.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #989

En ny Aminitype lyder besnærende og er sikkert manges drøm. Jeg synes dog at du glemmer, at Amini var i en helt anden forfatning end nu, da han kom fra Randers.  Potentialet var der, men også mange udfald og tilsyneladende halvhjertede indsatser. Her kom DN til og fik hjulpet ham på det spor, hvor han nu er vores vigtigste offensivspiller. Men at finde een, der fra dag 1 kan matche Aminis nuværende styrke har vi næppe råd til.

Tjah, jeg har ret stor tiltro til PC og DN når det kommer til at spotte de rette spillere. NP havde vi jo i hvert fald råd til og han har vel leveret på samme niveau som Amini fra dag 1? Nok også derfor vi havde snøren ude efter ham den offensive midt fra FCN (som jeg ikke lige kan huske navnet på).

Men spændende hvornår/om PC for alvor åbner sparegrisen. Pt. er vi kun linket til spillere, som Baccus, der ikke lyder som en der gør indhug i Stage-pengene. Ikke at det gør mig noget - det er langt bedre at investere pengene i en bred og solid trup og så langsomt hæve niveauet end at købe 1-2 store profiler mens resten af holdet bliver på samme niveau (med AaB som det aktuelle eksempel).

Svar #990

Tjah, jeg har ret stor tiltro til PC og DN når det kommer til at spotte de rette spillere. NP havde vi jo i hvert fald råd til og han har vel leveret på samme niveau som Amini fra dag 1? Nok også derfor vi havde snøren ude efter ham den offensive midt fra FCN (som jeg ikke lige kan huske navnet på).

Men spændende hvornår/om PC for alvor åbner sparegrisen. Pt. er vi kun linket til spillere, som Baccus, der ikke lyder som en der gør indhug i Stage-pengene. Ikke at det gør mig noget - det er langt bedre at investere pengene i en bred og solid trup og så langsomt hæve niveauet end at købe 1-2 store profiler mens resten af holdet bliver på samme niveau (med AaB som det aktuelle eksempel).

Jeg er nærmere der hvor jeg hellere vil have tilføjet 1-2 profiler løbende end "blot" endnu en trupspiller. Vi har brug for flere "Backman, Amini og Bundu" typer og ikke flere "Helenius og Ankersen" typer. Niveauet skal hæves fra toppen og ikke blot udjævnes på midten. Vi har en rigelig stor og god nok trup til kun at hente spillere der skubber andre ud af startopstillingen. Vi har talenter i hver kæde der kan fylde truppen op. Jeg vil meget hellere hente én profil end to til truppen.

Svar #991
De foregående indlæg lægger for mig at se op til, at det I ønsker, er en 12 til 15 millioner pr. profil og en lønomkostning, der matcher top 3.Jeg tror ikke, at klubben er gearet til dette lige nu, men et EL gruppespil kan naturligvis ændre forudsætningerne.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #992
Jeg er nærmere der hvor jeg hellere vil have tilføjet 1-2 profiler løbende end "blot" endnu en trupspiller. Vi har brug for flere "Backman, Amini og Bundu" typer og ikke flere "Helenius og Ankersen" typer. Niveauet skal hæves fra toppen og ikke blot udjævnes på midten. Vi har en rigelig stor og god nok trup til kun at hente spillere der skubber andre ud af startopstillingen. Vi har talenter i hver kæde der kan fylde truppen op. Jeg vil meget hellere hente én profil end to til truppen.

Jeg synes det har været rigtig fint, at vi har gjort bredden stærkere. Det er i hvert fald måden at blive mere stabil på og sikre os mod den farlige nedrykning i år. Vi er ved at have kvalificeret (superliga niveau) backup på alle pladser. Lige nu er det kun på målmandsposten jeg kan være lidt bekymret. Bliver Eskelinen skadet, så spiller vi ikke om bronze, men omvendt risikerer vi heller ikke så meget i dette forår.

Største ønske om en klar forstærkning må være en erstatning for Amini.

Svar #993
De foregående indlæg lægger for mig at se op til, at det I ønsker, er en 12 til 15 millioner pr. profil og en lønomkostning, der matcher top 3.Jeg tror ikke, at klubben er gearet til dette lige nu, men et EL gruppespil kan naturligvis ændre forudsætningerne.

Det var lidt det samme der var min ene pointe. Vi skal respektere at vores sportslige budget følger de indtægter vi naturligt har. Dvs. at vi ikke skal pumpe det op på grund af en enkelt salg eller to, men løbende skal udbygge det.

Den anden pointe jeg forsøgte at lave, er at Amini ikke er bedre, end jeg mener vi godt kan erstatte ham 1-1 inden for det nuværende budget.

En tanke kunne også være, at man planlægger at lade Duncan (med Hvidt som backup) erstatte Amini i startopstillingen og så derfor jagter Baccus, for at have en backup for NP, da Duncan hidtil har afløst ham ved karantæner.

Svar #994

Bundu var milevidt fra en "Backman, Amini og Bundu", da han kom til klubben. Han var også niveauer under Ankersen, sportsligt og formentligt også økonomisk. Hvis vi kigger tilbage på sommer-transfervinduet, så ville Nikolaj Poulsen, Thorsteinson og Duncan næppe leve op til dine ønsker. I praksis har NP holdt tilfredsstillende højt niveau fra dag 1, og Thorsteinsson og Duncan har været med til at højne niveauet i truppen, samtidigt med at de indeholder et potentiale for betydelige (relativt set, ift. investeringen) økonomiske gevinster.

PC & co. har haft *meget* større succes med at fylde truppen op med talentfulde spillere (kombineret med en række etablerede), end da man fx hentede på papiret etablerede typer som Kanstrup, Guira, Ankersen og Sana i samme transfervindue. Indtil det modsatte er bevist, så må man for min skyld gerne fortsætte i nogenlunde samme spor.

Skal man udfordre sig selv økonomisk, så kan man passende gøre det med forlængelser af de vigtigste spillere bland dem, der allerede er i folden.

Svar #995

Ahh, det er måske at stramme den at sige der er ønske om at spendere 12-15 mio. pr. spiller vi henter. Det tror jeg godt de fleste er klar over. Men profiler kan også fås for langt mindre. Vi brugte angiveligt 5 mio. på Links, og det er nok i det leje, eller en smule mere jeg er ude efter. Ikke flere "billige" spillere ala Helenius, Diks eller Gersbach som bare sidder på bænken. Det højner ikke niveaut men holder nærmere status quo. Jeg er godt med på at de spillere har været nødvendige for at skabe en konkurrencedygtig klub, men nu skal det næste skridt tages. Vi skal være villige til at satse lidt højere nu.

Svar #996

Bundu var milevidt fra en "Backman, Amini og Bundu", da han kom til klubben. Han var også niveauer under Ankersen, sportsligt og formentligt også økonomisk. Hvis vi kigger tilbage på sommer-transfervinduet, så ville Nikolaj Poulsen, Thorsteinson og Duncan næppe leve op til dine ønsker. I praksis har NP holdt tilfredsstillende højt niveau fra dag 1, og Thorsteinsson og Duncan har været med til at højne niveauet i truppen, samtidigt med at de indeholder et potentiale for betydelige (relativt set, ift. investeringen) økonomiske gevinster.

PC & co. har haft *meget* større succes med at fylde truppen op med talentfulde spillere (kombineret med en række etablerede), end da man fx hentede på papiret etablerede typer som Kanstrup, Guira, Ankersen og Sana i samme transfervindue. Indtil det modsatte er bevist, så må man for min skyld gerne fortsætte i nogenlunde samme spor.

Skal man udfordre sig selv økonomisk, så kan man passende gøre det med forlængelser af de vigtigste spillere bland dem, der allerede er i folden.

De udfyldte helt klart mine forventninger på daværende tidspunkt. Jeg var super glad for NP og Jon. Men vi er bare et andet sted nu, og det kræver bare mere at rykke det nuværende setup end det gjorde for blot et år siden. I takt med at truppen bliver bedre vil det også blive dyrere at forbedre den. Ellers risikerer vi jo bare at stå stille. En bedre trup giver også bedre resultater, præmiepenge og større salg (det skulle det ihvertfald gerne).

Vis mig en klub med ambitioner der ikke gradvist ændrer kravene til de spillere der hentes.

Svar #997
Jeg tror PC var pisse vred, han kender branchen bedre end de fleste, og han var sikkert klar over at det her var et forsøg på at presse Randers til at hæve deres tilbud. Det ville han ikke deltage i fordi der er rigeligt ballade med Randers i forvejen og de skal ikke bruge det her som en ekstra motivation d. 16. Februar.

Det er dog meget mærkeligt at Søren Pedersen ved to tiden sagde at der ikke var noget konkret og så 6 timer senere offentliggjorde at de havde skrevet under med ham, det virker lidt uprofessionelt.

Det er rigtigt, det kan også ligge i det. Agenten spreder det rygte og vælger AGF som alternativ klub netop fordi han tænker Randers især vil byde mere for at overgå os og PC/AGF vil ikke bruges til det. Om det virkelig kan motivere spillerne yderlige i en kamp mod os ved jeg dog ikke. Greve selv må da i hvert fald vide at vi ikke har henvendt os.

Jeg så kun Søren Pedersen afvise, men med den sædvanlige om at det da er en interessant spiller. Det er måske lidt vel afvisende at sige der ikke er noget konkret få timer før der skrives under, men konkret lyder lidt som at der i hvert fald er snak, så den kan godt udlægges som nogenlunde ærlig. Et eller andet sted har sportscheferne også lov til at stikke en plade eller ligefrem en lille løgn i det spil.

Svar #998

Ahh, det er måske at stramme den at sige der er ønske om at spendere 12-15 mio. pr. spiller vi henter. Det tror jeg godt de fleste er klar over. Men profiler kan også fås for langt mindre. Vi brugte angiveligt 5 mio. på Links, og det er nok i det leje, eller en smule mere jeg er ude efter. Ikke flere "billige" spillere ala Helenius, Diks eller Gersbach som bare sidder på bænken. Det højner ikke niveaut men holder nærmere status quo. Jeg er godt med på at de spillere har været nødvendige for at skabe en konkurrencedygtig klub, men nu skal det næste skridt tages. Vi skal være villige til at satse lidt højere nu.

Tror du undervurderer både Diks og Gersbach ganske voldsomt. Diks er måske en af truppens allerbedste spillere, og Gersbach ville også være en gevinst, hvis det ikke var fordi, at Højer konstant leverer på et højt niveau.

Svar #999
De udfyldte helt klart mine forventninger på daværende tidspunkt. Jeg var super glad for NP og Jon. Men vi er bare et andet sted nu, og det kræver bare mere at rykke det nuværende setup end det gjorde for blot et år siden. I takt med at truppen bliver bedre vil det også blive dyrere at forbedre den. Ellers risikerer vi jo bare at stå stille.

Altså, hvis strategien er at hente 20-21 årige (Duncan dog kun 18) spillere, som kan gå ind på holdet og sælges dyrt et par år senere, så ligger det jo i enertien, at det hold vi sender på banen hele tiden er i fremgang, bortset fra de bump ned, som kommer når vi sælger en spiller. Men jeg kan sagtens se dette som vores strategi i nogen år frem. Kan det give os top-6 placeringer og plus i økonomien er det en overlegen strategi i forhold til de seneste 20 år.

Den forbedrede økonomi kan så måske sikre endnu større talenter eller et endnu højere niveau på de rutinerede spillere som vi også har brug for.

Simple Audio Video Embedder