Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020 (Læst 11761 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020

Svar #200
Ja tænk hvad Plaffefætteren eller en endnu bedre angriber kunne få ud af alle de indlæg. Damen ville have lavet 50 mål for AGF i efteråret...

Nok svært at finde en super angriber, men jeg synes stadig vi skal sælge sympatiske Paddy mens han har sit flotte cv - også i agf med mål i hver anden kamp.

Hente Plaffe og evt. en ung lotto ala bundu-aron osv og udvikle på ham AA skal udlejdes og udvikles, hvis han ikke kommer tættere på holdet. Kør evt. gerne en halv sæson med alle 4 angribere (AA, ny ung, Helenius og plaffe) til vi har set den nye er klar på mindst AA-niveau. Gustav hjem fra Brentford fx

PS - spørgsmålet er så også om vores 4 offensive spillere ikke er gode nok til at finde sin plads i boksen, om de er skarpe nok, eller indlægende for ringe, og burde vi iøvrigt have 5 med i boksen - eller bliver restforsvaret for svagt så. PH sagde altid der skal angribes med mindst 5 - der må max være 5 til at forsvare...

Enig Lumb er en klasse spiller - også til indlæg. Utroligt han har spillet på alt for lavt niveau i lyngby, vestsjælland og nu horsens. Han er top 5 spiller.
Ståpladser på løbebanen - til den er væk :-)
- vi vil tættere på...

Svar #201
komisk PC så omtaler Sana som 8er.

PC omtaler IKKE Sana som 8'er - men siger at han begik sig på 8'eren: "Vi har mistet to spillere, der kunne gøre sig på otteren."
Altså at han kunne spille 8'er, og gjorde det i en række kampe /fx sæsonens første kamp mod Hobro)--akkurat som Bror Blume gør det i dag.

Sana er ikke naturligt 8'er, og gjorde sig af samme grund ikke så godt som 8'er, særligt fyldte han for lidt defensivt. Han fik jo af samme grund mindre og mindre spilletid. Glenn brugte Sana mere offensivt, ofte som 10'er i en 4-4-2.

Jeg har ikke bidt mærke i, at der nogen sinde har været konkrete historier om, at Sana røg, fordi "han havde egne meninger". Faktisk kun det modsatte. Men modtager gerne links på det?

Svar #202
Sana var fantastisk for truppen - også en god mand for de unge indtil bataljen op til kampen i FCN for præcis et år siden (der hvor han fik tænkepause og ikke om med bussen). Derefter kørte det af sporet.

Jeg har prøvet at google efter PCs udtalelse i sommers - kan ikke huske om det var i trykt medie eller interview på tv. Men der fik vi i hvert fald den klare besked om Sana (og andre - at ingen er over holdet).

Nogen der er en haj i at finde det - og kan trylle det frem?
- vi vil tættere på...

Svar #203
Ja tænk hvad Plaffefætteren eller en endnu bedre angriber kunne få ud af alle de indlæg. Damen ville have lavet 50 mål for AGF i efteråret...

Nok svært at finde en super angriber, men jeg synes stadig vi skal sælge sympatiske Paddy mens han har sit flotte cv - også i agf med mål i hver anden kamp.
Den er lidt hård - den der bølgedal som PM er nede i. Vi må krydse fingre for han snart kommer op på den grønne gren.

Man kan fremhæve han har scoret 5 mål i ligaen og det ser fornuftigt ud men kun 3 af dem er faldet i åbent spil (har han ikke scoret på 2 straffe?). Han har også kun startet i 11 kampe og er indskiftet i 3. Det hjælper heller ikke meget, når Helenius "kun" har scoret 1 mål.

Men er det hønen eller ægget? Altså er det modtagerne der er for dårlige eller er det indlæggene der er for ringe?

Jeg håber stadig PC får læderet op af baglommen og får købt godt ind offensivt. Der gælder det samme som i sommers, en kvalitetsmidtbanespiller (ham "skylder" han vel også) og så gerne en angriber. Men det er når jeg drømmer højt, at jeg ønsker niveau som Damen/Wilcek eller tæt på:-) ssshhhh.... ved godt jeg ikke må.

Ps: I år har Fcm ikke en angriber der bare banker derudaf, de har scoret færre mål end os og alligevel er de foran med ligeså mange point som der er spillet kampe. Imponerende defensiv og evne til at finde marginalerne.

Svar #204
Der skal indlysende mere kapital til for at løfte os fast op i top-6 med momentvise hug på medaljer. Det strategiske spørgsmål er hvad det er for nogle penge, vi skal rejse.

Med “mere kapital” forstår jeg de fleste til at mene midler hentet udefra, nye investorer i den mest rendyrkede form. Og så at investere en pæn del af den større tocifrede million-indsprøjtning i at løfte start-11 med flere spillere på top 3-niveau. Og derigennem også løfte bredden ved fortsat at rense ud nedefra i kvalitetspyramiden, som PC allerede har været i gang med. Klart nok en valid og gangbar strategi.

Vi må bare også se på, hvordan vi har skabt det løft, som vi har fået allerede - og ikke mindst det, der er på vej i horisonten. I denne sæson er det særligt salget af Stage, der har givet et nyt manøvrerum. Og inden længe kan vi gange gevinsten på Stage med 2 eller 3 på salg af Bundu.

Begge er spillere, der groft sagt intet kostede at hente. Og med strategi nummer 1, det økonomiske quick fix og køb af flyvefærdige profiler, risikerer vi at blokere fødekæden i den på længere sigt endnu mere givtige strategi nummer 2, der sigter mod at gøre Zach, Links, Lunding, whomever der pludselig kommer som skudt ud af en kanon til det næste store salg i rækken.

Det handler om hvor kort- eller langsigtet strategien skal være. Og her tror jeg ikke, at noget er entydigt rigtigt og noget andet entydigt forkert. Man kan argumentere godt for begge dele. At valget mellem de to veje er hoveddilemmaet, er der derimod ikke så megen tvivl om - omend man også kan tale for en middelvej med elementer fra begge strategier.

Svar #205
Præcis Jakob - mon ikke det bliver både og med færdige profiler og talenter - eller mellemløsninger som Links JN sagde kunne gå direkte ind. Det ser så ud til at det først bliver efter nytår...

Jeg drømmer også om en dame, men PC sagde desværre at med de 3: PM, AA og NH er kabalen lukket - og vi har lange kontraker med dem. NH kan ikke sælges efter 2½ års måltørke selvom han viser gode ting, AA kan måske udlejes, PM må kunne skydes af på det CV og mål statistik ... men skal være nu inden måltørken sætter sig. Håber naturligvis han går amok fra nu af (som i foråret).

Så angriber drømme - bliver nok drømme. Desværre.
Tror mere det handler om ny mand for Amini
Om vi skal have en kant eller 8er (med 10 evner) eller 6-8er mere for Bundu.
Forsvaret ligner heller ikke stedet der sker noget - måske en afløser for Højer, hvis han sælges.

(selvom links og Gersbach er handler med rettig omhu ift bundu og højer salg).
- vi vil tættere på...

Svar #206
https://twitter.com/LeandinhoDK/status/1192065243163353088?s=20

AGF har haft 275 indlæg som har ført til 33 chancer, og vi har kun scoret på 1 af dem. Værst af alle i ligaen i den måling gift udnyttelsesprocent. Kun Horsens kommer til flere indlæg end os  (Lumb er fabelagtig synes jeg).

Men det fortæller en grum historie om, at vi har en vanvittig dårlig udnyttelsesprocent på de mange mange indlæg vi har. Noget vi jo især har lidt under med Patrick Mortensen. Når Han ikke scorer på indlæg gør ingen... Sådan bør det ikke være.
Det er da en ret vild statistik, også selvom der kan være lidt tilfældigheder eller et mål der faldt efter noget der var på grænsen til at være et indlæg. Et enkelt mål mere ville halvere antal indlæg per mål, men det ville stadig være højt. Jeg spekulerer også på om det så er indlæggene kvalitet der er problemet eller afslutningerne - vi ligger næsthøjest på antal indlæg mens antal afslutninger er ret ens, så altså få afslutninger per indlæg, men vi ligger så selvsagt også lavt på mål per afslutning og begge dele kan være et problem både med den der slår indlægget og den der skal afslutte.

Jeg tror vi mangler en spiller som Stage her, en der kan komme ind i feltet og være en trussel med hovedet. Jeg tror også det er en af grundene til at PM ikke får scoret så meget. Når det kommer til høje indlæg ved modstandernes forsvar jo også at der reelt kun er een spiller de behøver dække op, så han får mindre plads.

For vores del ville jeg også have gættet på at vi ikke lå så voldsomt højt i indlæg fordi vi ved det er lidt svært med den enlige trussel, så det er bede med en cut-back eller stikning osv - det er dog åbenbart tilfældet, at vi faktisk satser en del på indlæg, men det er så heller ikke ligefrem særlig succesfuldt.

Svar #207
Det handler om hvor kort- eller langsigtet strategien skal være. Og her tror jeg ikke, at noget er entydigt rigtigt og noget andet entydigt forkert. Man kan argumentere godt for begge dele. At valget mellem de to veje er hoveddilemmaet, er der derimod ikke så megen tvivl om - omend man også kan tale for en middelvej med elementer fra begge strategier.
Det må være lidt af begge dele. Man kan i første omgang sige at det løft vi laver nu er en forudsætning for overhovedet at finde de andre penge. Infrastrukturen skal være på plads og her mangler den helt store sten i form af nyt stadion, men derudover skal vi vise at vi kan få butikken til at løbe rundt, at vi er i stand til at bruge de penge vi har fornuftigt og hente spillere der kan udvikles og sælges dyrt og skabe gode sportslige resultater i processen. Det er stadig ikke sikkert der dukker en masse nye penge op, men hvis der gør vil det på sin vis bare booste det man i forvejen gør. Jeg forestiller mig i hvert fald at man også vil investere mere i ungdomsafdelingen og så vil der måske hentes et par unge spillere udefra, men de lokale får også bedre forhold. Man vil også stadig hente seniorspillere, men man vil igen kunne hente et lidt større talent at udvikle på. Og når unge spillere kommer ind vil de have fordel af at komme ind på et bedre hold. Det er et reelt spørgsmål om man ville have samme tålmodighed med fx en Bundu, men der vil være et endnu stærkere træningsmiljø og man skal måske også udleje lidt mere og til højere niveau. FCK og FCM udlejer jo også til andre Superligaklubber. Det er i hvert fald også et positivt problem, hvis det er os der køber en anden klubs Jens Stage. Det er en middelvej, men i sidste ende handler det om at vinde nogle fodboldkampe.

Svar #208
Jeg er klart af den opfattelse at det er vores indlæg der er for dårlige. Munksgaards indlæg til PM's store chance i søndags er vel første gang han har ramt en medspiller. Højers indlæg er markant bedre, dog uden at være prangende. Statistisk set har Højer dog langt flere assists, så noget må han jo gøre rigtigt. Bundu har jo heller ikke klasseindlæg hver gang. Alt for ofte fucker han op i det afgørende indlæg, men vi ser også at når det lykkedes, så er det farlige indlæg - det er nok bare ungdommens kådhed, der gør, at han ikke er fuldt koncentreret hver gang. Munksgaard tror jeg simpelthen bare ikke har den tekniske kunnen, så det bliver næppe bedre. Og hvis hans elendige indkast tæller med som indlæg, så kan jeg godt forstå, hvorfor tallene ser så dårlige ud. Det bliver forhåbentlig bedre når Diks er helt klar - gerne efter den kommende landskampspause.

Mht til transfers så mener jeg ret kraftigt at vi ikke kan undgå at købe ind til startopstillingen. Det er fint med typer som Links og Gersbach - begge unge men med førsteholdserfaring - men vi skal købe ind til startopstillingen når en profil ala Bundu og Amini smutter. Så skal der simpelthen en spiller ind der kan bidrage fra dag 1.

Svar #209
Jeg tror vi mangler en spiller som Stage her, en der kan komme ind i feltet og være en trussel med hovedet. Jeg tror også det er en af grundene til at PM ikke får scoret så meget. Når det kommer til høje indlæg ved modstandernes forsvar jo også at der reelt kun er een spiller de behøver dække op, så han får mindre plads.

Jeg synes du har ret i din første del af indlægget, hvor du angriber indlægskvaliteten. Jeg har gentagne gange (alt for ofte) siddet og ærgret mig over dårlige indlæg fra eksempelvis Bundu, der har taget flotte træk, og så konsekvent rammer en mand i feltet. Det er som om han ligger den mod rum, ikke mod spillerne specifikt. Og jeg har ofte siddet og skreget, at vi ikke får udnyttet at vi har 3 mand i feltet. Jeg synes ikke problemet ligger i at vi ikke kommer i feltet. MEN: Stage kom i feltet med appel, og kunne heade den ind, modsat Blume som lister derind, og kan lave tap-ins og/eller skud på cut back, ligesom Ankersen. Og Bundu kommer ikke til cut back-afslutninger da det ofte er ham der skal levere cut-backet.

Så jeg synes vi mangler at se Amini mere i feltet. Der var engang hvor han var der konstant. Det har David trukket ham tilbage fra. Og det er som udgangspunkt også fint nok, hvis andre kan tage over. Det har de gjort antalsmæssigt. Men typemæssigt kunne Amini både løbe ind med 2 hænder over hovedet for at blive set, og derefter kaste sig ind i bolden og heade den ind, eller slide sig igennem til afslutning (i Glen-tiden). Den rolle kunne jeg virkelig godt tænke mig at se ham tilbage i nu hvor Poulsen er kommet til, og kan dække af bagtil. Amini blev jo trukket lidt tilbage da Stage kom derind, da det gav mere mening at sende Stage i feltet end Amini. Men det giver ikke mere mening at sende Poulsen i feltet end Amini, og pt kommer ingen af dem derind som jeg ser det.

Svar #210
Synes helt klart også vi skal være bedre til at lave flade afleveringer oftest end høje bolde - anker, blume og jon er ikke stærke i det spil pga størrelsen, og selv bundu, pm eller helenius er heller ikke skræmmende i hovedspillet trods perfekt størrelse.

Skulle vores backs eller amini forvilde sig ind i eller til feltet er de også bedst med foden. Højer lider også under dårligt hovedspil defensivt. Men ellers god generelt og vild med sine mål og ass sidste sæson.

Stages vilje, fod og hoved er savnet i feltet. Og jeg kunne også godt tænke mig vi generelt fik en mand mere i boksen, men mon ikke dn og agf og også har overvejet det - man må jo have prioriteret restforsvaret og vuderet at Amini, NP, Munks og Højer ikke er stærke nok i boksen alligevel ift risiko.

- vi vil tættere på...

Svar #211
Så jeg synes vi mangler at se Amini mere i feltet. Der var engang hvor han var der konstant. Det har David trukket ham tilbage fra. Og det er som udgangspunkt også fint nok, hvis andre kan tage over. Det har de gjort antalsmæssigt. Men typemæssigt kunne Amini både løbe ind med 2 hænder over hovedet for at blive set, og derefter kaste sig ind i bolden og heade den ind, eller slide sig igennem til afslutning (i Glen-tiden). Den rolle kunne jeg virkelig godt tænke mig at se ham tilbage i nu hvor Poulsen er kommet til, og kan dække af bagtil. Amini blev jo trukket lidt tilbage da Stage kom derind, da det gav mere mening at sende Stage i feltet end Amini. Men det giver ikke mere mening at sende Poulsen i feltet end Amini, og pt kommer ingen af dem derind som jeg ser det.

Ja, han kom en del mere med i feltet tidligere og det førte også til nogle mål, men jeg synes aldrig det var en stor force. Det kan også godt være der stadig er nogle der kommer i feltet, men der er ikke så mange der kan være trusler på indlæg. Vi så Helenius på banen samtidig med PM sidst, men det er jo en sjældenhed. Det er ikke så nemt at finde spillere der kan det hele, men jeg kunne godt tænke mig den ene af 8'erne har den evne til at komme helt ind i feltet. Måske kan Duncan udvikle lidt af det, han er da trods alt også over 1.80...

I det hele taget er der ikke så meget hovedstødsstyrke på midtbanen. Bundu har højden, men det er ikke rigtig hans force. Der er ikke så mange andre end PM at sigte efter med en høj bold. Hvis Bundu skiftes ud med Links bliver det en meget lav gennemsnitshøjde.

Det kunne være interessant med en statistik der også viser kvaliteten af indlæg og afslutninger. Antal redninger ville måske være en relativt nemt ting at tilføje og fortælle lidt mere om tallene.

Svar #212
Jeg er klart af den opfattelse at det er vores indlæg der er for dårlige. Munksgaards indlæg til PM's store chance i søndags er vel første gang han har ramt en medspiller. Højers indlæg er markant bedre, dog uden at være prangende. Statistisk set har Højer dog langt flere assists, så noget må han jo gøre rigtigt.

De fleste af Højers assists kommer ikke via indlæg, men ved et rigtigt godt pasningsspil med Ankersen og Blume, så det er rigtigt nok at det lige nu ikke kan forsvares at lave indlæg, der kommer for lidt produkt ud af det.

Jeg har også bidt mærke i at Bundus og Munksgaards indlæg ikke har den fornødne kvalitet, og alt for ofte rammer en modstander.

Helenius er flere gange blevet forsøgt som en form for 10’er bag Mortensen, for at have flere mål for indlæg, dette har dog endnu ikke givet resultat. Så spørgsmålet er om ikke man skal skære ned på de mange indlæg og fokusere mere på pasningsspil for at komme til chancerne.

Svar #213
Med Kalle Johnsons indtog i FCK så kan man virkelig ærgre sig over at FCK sprang på ham i sommers, såfremt AGF virkelig var det andet alternativ. Fremragende målmand.

Svar #214
FCK har lige nu 3 skadede venstrebacks. 

Så mon ikke det kan betyde at FCK køber Højer til vinter som backup. Vi har jo allerede Gersbach, og Højer kunne sikkert sagtens have lyst til den løn, og prøve noget nyt.!?

Ikke at jeg tror Højer er en permanent løsning for FCK, men 7,5 millioner som eksempel er en fair pris, og et godt salg endnu engang af os i så fald. Måske med en klausul om at den hedder 10 millioner hvis han spiller 10+ kampe resten af sæsonen (eller en klausul der tæller vedrørende næste sæson). 

Svar #215
FCK har lige nu 3 skadede venstrebacks.

Så mon ikke det kan betyde at FCK køber Højer til vinter som backup. Vi har jo allerede Gersbach, og Højer kunne sikkert sagtens have lyst til den løn, og prøve noget nyt.!?

Ikke at jeg tror Højer er en permanent løsning for FCK, men 7,5 millioner som eksempel er en fair pris, og et godt salg endnu engang af os i så fald. Måske med en klausul om at den hedder 10 millioner hvis han spiller 10+ kampe resten af sæsonen (eller en klausul der tæller vedrørende næste sæson).

Jeg tror for det første bare, at vi skal være glade, hvis vi kan få 1 mio. euro for Højer uden klausuler.

Dernæst er der jo først to måneder til, at FCK rent faktisk kan få højer. Og dernæst halvanden måned, før han ville skulle i kamp. Det vil altså sige, at de har 3,5 måned til at få deres 3 andre venstrebacks klare. Og i det spil ville de have 4 voksne venstrebacks.

Læg dertil, at de rent faktisk kun har to af dem skadet pt. Oviedo fejler mig bekendt ikke noget.

Svar #216
Læg dertil, at de rent faktisk kun har to af dem skadet pt. Oviedo fejler mig bekendt ikke noget.

@8000‍ 
Er 100% med på, at timingen ikke er oplagt, og at sagen ikke er lige til. Mest ment som en lille tanke-spin.

Truppen mod FC Midtjylland | F.C. København

Oviedo, Bengtsson og Boilese er alle på skadeslisten.

Svar #217
At jeg då slet ikke synes Højer er god nok til FCK er en anden ting. Men de skal som minimum af med én venstre back for det giver mening for dem at bruge 5+ mio på Højer.

Svar #218
Når nu Anker er røget ud af holdet, ihverfald pt, og med hans kontraktsituation, så får jeg lidt en savlende tanke om, at han bliver solgt til januar og vi henter Sabbi. Sabbi og Bundu på kanterne med NP, Amini og Blume lige bag. Ja tak.

Svar #219
Ja ville være fantastisk, synes også Sabbi har vist sig som stabil målscorer i år, hvori mod han sidste år tog sig en lang scoringspause på 10-12 kampe uden mål. Hvis 5 mio er godt investeret i Links, er de vel også givet godt ud for Sabbi.

Anker og PM må gerne blive skudt af til jul - de har faktisk flotte stats i AGF-tiden. Og kan også lave en flot YT-salgsvideo med mål...  Anker får man nok ikke meget for ½ år før tid, men PM må kunne bringe pæn sum.
- vi vil tættere på...

Svar #220
Jeg synes bare vi tydeligt ser i dag, hvorfor vi har hentet Thorsteinsson, og iøvrigt har gjort det i god tid ift at Ankersen nok skal videre, og har hentet Gift Links i god tid inden Bundu måske skal videre, og Gersbach inden Højer måske skal videre etc etc etc.

Det er fedt, og giver MASSER af muligheder. Om Sabbi og Thorsteinsson kan dele den venstrekant vil nok være et spørgsmål om ego, løn og spilletid. Det er jo allerede nu lidt ærgerligt at Links slet ikke spiller, og at Thorsteinsson/Ankersen skal deles om tiden. Men sådan er det jo med konkurrence på pladserne. Der skal være kamp om det.

Men er det ikke mange lønkroner der potentielt skal på bænken ret ofte hvis Sabbi skal tvinge Thorsteinsson derud? Eller selv havne på bænken?

EDIT. Thorsteinsson har scoret 4 mål på 660 minutter i øvrigt, det er 1 mål per 165 minutter = angriberværdigt.
På topscorerlisten ville han være den 10.mest effektive målscorer i ligaen, og mangler kun 1 mål for at være med i top 20.Topscorere, top 20, samlet, 2019/2020 - SuperStats

Svar #221
Kan Sabbi ikke spille begge kanter, dvs han fast kan overtage Bundus plads når han bliver solgt. Så kan han kæmpe med Thorsteinsson og Bundu om spilletid på kanterne frem til sommer og tage fast over når vi sælger bundu for en rekordsum.

Svar #222
Ja der kan godt sidde for mange løn-transfer kr på bænken, sidder allerede 5 mio på tribunen nu.

Kan huske i gamle dage, da FCK havde en brasser-svensker, der sad 25 mio på bænken som en kommentator tørt bemærkede .... mere end en gennemsnits superligaklubs samlede lønbudet dengang.

Nå men hvis Sabbi vil til AGF og ikke Bif eller udlandet og konditioner er rette, er det bare med at så til. Han kan gå direkte ind og give et løft. Måske han også kan lære at spille 10er. Jon kan i hvert fald komme i spil der.

Og især på kanten og som 9er må der gerne være ekstra god bredde og kvalitet, ofte der spillersalgene kommer fra...

Men tror ikke det er så let for os at matche de bud der kommer på Sabbi....
- vi vil tættere på...

Svar #223
Nå men hvis Sabbi vil til AGF og ikke Bif eller udlandet og konditioner er rette, er det bare med at så til. Han kan gå direkte ind og give et løft
@Dichio‍ 

Jeg kan ikke se at Sabbi er et "løft" ift Thorsteinsson, Ankersen og Bundu på sådan en måde, at den økonomi der følger med giver proportionelt mening.

Hvis Sabbi virkelig koster 7,5 millioner, og vil have en høj løn, så giver de tre andre bedre mening ift den samlede økonomi. 
Når det er sagt, så er Sabbi da ligeså god som Ankersen og Thorsteinsson, om ikke bedre til tider. Men jeg ser ham mere som en god erstatning mere end en decideret opgradering eller et "løft". 

Men pt fungerer det fremragende at Thorsteinsson og Ankersens konkurrence på venstrekanten. De scorer på skift, og Ankersen afgjorde også pokalkampen imod OB. De har lavet 7 ligamål tilsammen på den venstrekant, hvor Bundu har lavet 6 mål på højrekanten. Og det er altså 13 af vores 26 mål der er lavet af de tre spillere!!!! 50% af alle vores mål altså fra vores kanter. Det er et voldsomt løft ift mange andre sæsoner.

I dag var Thorsteinsson i øvrigt min MoM sammen med Blume og Mortensen. 

Svar #224
Ja ville være fantastisk, synes også Sabbi har vist sig som stabil målscorer i år, hvori mod han sidste år tog sig en lang scoringspause på 10-12 kampe uden mål. Hvis 5 mio er godt investeret i Links, er de vel også givet godt ud for Sabbi.

Anker og PM må gerne blive skudt af til jul - de har faktisk flotte stats i AGF-tiden. Og kan også lave en flot YT-salgsvideo med mål...  Anker får man nok ikke meget for ½ år før tid, men PM må kunne bringe pæn sum.

I Sønderjyske kampen bemærkede jeg hvor mange gange Patrik Mortensen er nede i forsvaret og cleare bolde ved hjørnespark, det skete vel 3-4 gange i kampen, og jeg synes ikke Sønderjyske kom frem til alverden i går. Så han er holdets topscorer (sammen med Bundu), og er meget værdifuld defensivt også. Jeg mener ikke han skal nogen steder lige nu, hvor han har scoret 5 mål i de seneste 6 kampe. Men man kan da godt nogen gange drømme om en rigtig målsluger oppe foran, jeg har dog fornemmelsen af at det godt kunne være PM, når han bliver spillet rigtigt ind på holdet.

Svar #225
Anker & Sabbi
Synes Sabbi vil være et godt bytte for Anker, og vel også en smule bedre end Jon pt som dog har et spændende udviklingspotentiale (ligesom lunding og links). Spørgsmålet er også om Anker vil være 3-4 valg de sidste par år i AGF? Eller om han skal sælges nu mens han er start11 spiller og har et superflot CV i AGF?

Men enig prisen på Sabbi bliver nok for høj og for dyr løn in mente at Bif bød hårdt på ham.

Men der findes vel også andre spændende talenter vi kan bytte med Anker. Men jeg har ikke afskrevet Anker og kan godt se ham forlænge to år, hvis han er ydmyg og kan se sig som en blanding af start11 og trupspiller fremover. Konkurrencen er hård og en anden end da han kom for 3 år siden, og han er ældre nu.

PM
Jeg er ikke utilfreds med PM, men er stadig lidt bekymret om han kan blive en stabil målscorer mod de gode hold. Kan vi skyde ham af for et pænt beløb til sommer, mens han stamspiller og har gode stats, så synes jeg vi skal det - han bliver ikke yngre. Men lad os se hvad PM kan fremadrettet.

Især hvis vi kan få noget bedre og yngre med udviklingspotentiale. En stærk angriber i start 20'erne som kan gå nogenlunde direkte ind og måske udvikle sig til en af ligaens allerbedste angribere. Det må godt koste lidt.

Alternativt synes jeg også det vil være fint hente plaffefætteren gratis til sommer og sælge PM for fx 1 mio euro - så har vi penge til at købe noget endnu bedre end plaffefætteren, når det dukker op...

Plaffefætteren og PM er vel ca lige gode. Han laver flere mål, kan mere på egenhånd, mens PM er en bedre teamplayer og god type for truppen.
- vi vil tættere på...

Svar #226
PM har haft kampe som imod Hobro, hvor vi brændte alt for mange chancer, mens lige præcis 0 af dem tilfaldt PM, der i stedet tiltrak sig forsvarere og gav plads til andre. Der har også været kampe som imod Randers, imod Lyngby, og i sidste sæson imod OB, hvor vi endte med at tabe, selvom PM havde store chancer. Men det er selvfølgelig unfair at PM ikke må brænde chancer også, når nu en spiller som Ankersen har brændt gigachancer i hele sin tid i AGF. Vi spiller med 1 enkelt angriber, så PM får jo ikke ligefrem hjælp af angriber nummer to. Så derfor skal vores kanter være mere skarpe netop så det hele ikke hænger på den ene angriber.

Det er de i denne sæson heldigvis. Som jeg kunne skrive i går, så har Bundu, Ankersen og Thrórsteinsson scoret 50% af alle vores mål i denne sæson (13 af 26). PM har scoret 6 mål, det samme som Bundu, og ca. dobbelt så mange som Ankersen og Thorsteinsson hver især. 

PM kunne jo have scoret et mål mere hvis han ikke have givet det straffespark til Bundu i hattrick-kampen, selvom PM er fast skytte.
7 mål ville have bragt PM op som nummer 6 på topscorerlisten sammenlagt i ligaen, kun 1 mål fra nummer 3 på listen. Så altså det er jo ikke fordi han halter voldsomt tilbage på scoringsfronten. Han har også været småskadet, og Helenius har spillet kampe, så PM har kun spillet 1098 minutter. Det er 1 mål per 183 minutter (super fint for en topangriber i Superligaen) Havde han fået det 7. mål med fra Bundu-straffesparket, så havde den lagt på 156 minutter per mål i denne sæson. Det ville have bragt ham på en 7.plads i effektivitet i hele ligaen vs den 15.plads har han lige nu af alle spillere. Stadig flot. Topscorere, top 20, samlet, 2019/2020 - SuperStats

Og så er der det med, at PM i går bliver reddet på stregen og rammer overliggeren også, og generelt i de sidste mange kampe er kommet frem til flere flere chancer. Det kan jo ende endnu bedre. Og Helenius kommer lægnere og længere fra spilletid når PM leverer kampe som i går.

Svar #227
Det er de i denne sæson heldigvis. Som jeg kunne skrive i går, så har Bundu, Ankersen og Thrórsteinsson scoret 50% af alle vores mål i denne sæson (13 af 26). PM har scoret 6 mål, det samme som Bundu, og ca. dobbelt så mange som Ankersen og Thorsteinsson hver især.
Som jeg ser det, er det også en konsekvens af, at vores høje pres i år er blevet langt bedre. Når det sidder i skabet, bliver de to kanter i højere grad kantangribere. Når vi står dybt bliver de midtbanespillere i en 4-5-1 og så er der godt nok (undtagen for Bundu) langt op til modstandernes mål.

Svar #228
Der har også været kampe som imod Randers, imod Lyngby, og i sidste sæson imod OB, hvor vi endte med at tabe, selvom PM havde store chancer.

Og Silkeborg, hvor PM brænder en direktør ved stillingen 3-2 til os.

Svar #229
Helt ærlig, hvem skulle købe PM. En fin Superliga spiller der bliver 31 inden næste sæson går i gang. Det har jeg sgu svært ved at se nogen udenlandske klubber falde for. Ham kommer vi ikke af med, og spørgsmålet er om vi overhovedet kan forvente mere. Er han ikke den tredje mest scorende spiller i Superligaen i 2019? Han har 15 mål i år for AGF, og så synes jeg det er lidt underordnet at de fleste mål kom i et nedrykningsspil. Han er fin til AGF, men vi vil selvfølgelig alle gerne have den næste Wilzcek eller Ndoye.

Svar #230
M
Jeg er ikke utilfreds med PM, men er stadig lidt bekymret om han kan blive en stabil målscorer mod de gode hold. Kan vi skyde ham af for et pænt beløb til sommer, mens han stamspiller og har gode stats, så synes jeg vi skal det - han bliver ikke yngre. Men lad os se hvad PM kan fremadrettet.

PM er vel hentet for at blive i AGF karrieren ud. Han er 30 år, og har altså altså kun spillet i AGF siden 12. januar i år. Præcis 11 måneder. I de 11 måneder har han scoret 15 superligamål i 27 kampe. Han skal da ingen steder, selvom han gerne må lægge 10 % på sin scoringsrate ;-)

Svar #231
Der har også været kampe som imod Randers, imod Lyngby, og i sidste sæson imod OB, hvor vi endte med at tabe, selvom PM havde store chancer.

Og Silkeborg, hvor PM brænder en direktør ved stillingen 3-2 til os.

I den kamp var det vel nærmest kun Jova der ikke brændte en direktør!?! ;)

Svar #232
Jeg kunne godt tænke mig (hvis Amini bliver erstattet), at det er en spiller med flere mål i støvlerne. 

AGF har scoret 26 mål. Af de 26 mål har eneangriber lavet 7 mål (PM 6, HN 1), og kanterne lavet 13 (Bundu 6, Thorsteinsson 4, Ankersen 3), og den offensive 8'er lavet 3 mål (Blume 3).

De sidste 3 mål er lavet af Juelsgård, Munksgaard og Amini (1 hver)
Så altså det er fedt at vi har 4-5 spillere der alle scorer mål, og at vi har kampe som i går, hvor Bundu og Ankersen ikke får scoret selvom de også var en trussel. Det betyder at modstanderen skal frygte hele vores offensiv, og ikke kun vores angriber. Det er positivt.

Når det så er sagt, så synes jeg stadig der kommer for få mål fra vores defensive 8'er, samt 6'eren. Især når vores forsvarskæde kun har leveret 1 mål før i går, og 2 mål sammenlagt. 

Det er altså 3 mål sammenlagt på banens 6 defensive markspillere, og 23 mål på banens 4 offensive. 
Er det ikke lidt skævt? Eller er det normalt? 

Svar #233
Jeg synes sgu også det er lidt vildt at være efter PM, når han har scoret 15 mål i 27 kampe, og endda kun på 2045 minutter = 1 mål på 136 minutter = samme snit som Andreas Skov Olsen, Onuacho og Wilcek sidste sæson.

Svar #234
Tror også vi har PM næste knap 4 år. Og han er som også en fin nok angriber. Skal lige blive mere skarp mod de gode hold.

Men snittet indtil nu er fremrangende og med scoringssnit på 50% over sidste 10 måneder kunne det godt være en klub står og mangler en på papiret stabil målscorer. Men nej der er nok ikke 50 klubber i kø for ham der vil give 10 mio+

Men ifølge ham selv var der bud fra økonomisk større klubber end AGF sidste vinter. Det kan vel ikke være blevet værre efter så mange mål, især i foråret. Men AGF var den mest spændende udfordring.

Nå ... nu er han er vi nyder vi har en god fyr i truppen og håber han lægger lidt til, så han også begynder at lave mål mod de gode modstandere, men ser ud til at AGF måske kommer i slutspil, så vi får syn for sagen i foråret.

I nedryk spil scorede han jo vildt. Og i Norge. Men det er lavere niveau, begge steder end superliga grundspil, hvor han lavet 6 mål fordelt på 2 straffe mod FCN, 2 mod 1 divisionsholdet Sif og 2 mod alm modstandere (sønderjyske og bif).

Mine to eneste bekymringer er kan han score stabilt mod de gode, og kan han holde dampen oppe knap 4 år mere. Men god fyr.
- vi vil tættere på...

Svar #235
Mht PM mener jeg også at have læst, at han er en af de hårdest arbejdende / mest løbende spillere overhovedet.

Svar #236
Nå ... nu er han er vi nyder vi har en god fyr i truppen og håber han lægger lidt til, så han også begynder at lave mål mod de gode modstandere, men ser ud til at AGF måske kommer i slutspil, så vi får syn for sagen i foråret.

Han scorede også 1 mål per 2 kampe i El-gruppespil for Sarpsborg og i øvrigt også i kvalifikationen til det. Det er ikke så mange kampe, men til gengæld et endnu højere niveau. Han havde ikke den bedste start på sæsonen i år, ligesom hele holdet i virkeligheden, men nu hedder den da 5 mål de sidste 6 kampe. Dertil skal lægges at spillet ikke er lagt op til at han skal score alle målene som man ser det i andre klubber, men han udfylder også en vigtig rolle udover bare målene. Selvfølgelig kan man altid bruge en bedre spiller, men jeg synes ikke han er noget svagt punkt eller at det virker som om han har særligt svært ved at score mod bedre modstandere (altså udover det, at alle vores spillere selvfølgelig har det sværere i de kampe.) Jeg er ret begejstret for PM og så var han vel egentlig også en relativt billig tilgang. 

Det er så også noget af det der i det hele taget er interessant ift kommende transfers lige nu: der er ikke så mange pladser hvor vi er decideret dårligt stillet og man har også fået adresseret bredden på de fleste positioner så man kan diskutere hvor vi først skal forstærke os. Vi skal have noget ret godt ind for at løfte os yderligere og finde erstatninger for dem der rejser. Ser man specifikt på angrebet tror jeg ikke rigtig vi har råd til noget bedre, så det vil blive en der skal udvikles eller bringes tilbage til tidligere niveau. Det sidste forsøger man lidt med Helenius og hvis vi absolut skal have flere angribere må det blive en udviklingsspiller (af en anden type end Ammitzbøl.)

Svar #237
Til sammenligning har ligaens ubestridte topholds rekordindkøb kun scoret 4 mål, så det er bestemt ikke nemt lige at skifte angriber. Det var nemt for AGF i januar fordi vi gik fra 0 angribere til PM, men jeg vil være meget påpasselig med at skifte PM ud, for han scorer stadig en del mål, og et snit på mere end 1 mål pr. 2 kampe har jeg et eller andet sted svært ved at tro vi kan erstatte. Sansynligheden for at det går den anden vej er nok større - samtidig med at det nok er en fordyrende manøvre både hvad angår transfersum og løn.

Svar #238
Jeg overgiver mig for argumenterne - synes jo også han er god, og rigtig nok man ved hvad man har... og han virker også til at have knækket koden lidt igen, og var naturligvis sat lidt tilbage i sæsonstarten af hovedskaden og deraf manglende form og 100% skarphed. Synes han brænder en del. Men okay det gør alle angribere. Og stats er i hvert fald gode for ham alle år som senior. Og rigtig nok han var stærk i EL også. Den er lukket herfra. Så må vi evaluere ham igen til sommer.
- vi vil tættere på...

Svar #239
Jeg overgiver mig for argumenterne - synes jo også han er god, og rigtig nok man ved hvad man har... og han virker også til at have knækket koden lidt igen, og var naturligvis sat lidt tilbage i sæsonstarten af hovedskaden og deraf manglende form og 100% skarphed. Synes han brænder en del. Men okay det gør alle angribere. Og stats er i hvert fald gode for ham alle år som senior. Og rigtig nok han var stærk i EL også. Den er lukket herfra. Så må vi evaluere ham igen til sommer.
Jeg kom faktisk lige bagefter til at tænke på at der havde været det her rygte om Ronnie Schwartz. Jeg har jo lidt svært ved at forstå hvad vi skal med ham, men det kunne da i princippet godt være fordi der er bud efter PM. Jeg ved ikke hvor sandsynligt jeg selv tror det er, men der kan pludselig ske noget. Til sommer kan man håbe på at vi skal til at forholde os til europæiske kampe, men hvis det betyder en angriber mere håber jeg igen mere på et yngre talent.

Svar #240
Jeg kom faktisk lige bagefter til at tænke på at der havde været det her rygte om Ronnie Schwartz. Jeg har jo lidt svært ved at forstå hvad vi skal med ham, men det kunne da i princippet godt være fordi der er bud efter PM. Jeg ved ikke hvor sandsynligt jeg selv tror det er, men der kan pludselig ske noget. Til sommer kan man håbe på at vi skal til at forholde os til europæiske kampe, men hvis det betyder en angriber mere håber jeg igen mere på et yngre talent.

Jeg synes hurtigt der går inflation i begrebet "yngre talent". Sådan lidt Football Manager agtig :) Der er en grund til at spillere som Links, AA, Lunding osv ikke spiller mange kampe, og det er at de som talent stadig ikke bidrager væsentligt. Hvis vi skal skifte PM ud så SKAL det simpelthen være med en angriber man forventer kan bidrage fra dag ét. Hvis man vil have et ungt talent så skal han erstatte 2. eller 3. valget. Det andet er i mine øjne alt for risikabelt. Det har vi ikke råd til i mine øjne.

Svar #241
Jeg synes hurtigt der går inflation i begrebet "yngre talent". Sådan lidt Football Manager agtig  :)  Der er en grund til at spillere som Links, AA, Lunding osv ikke spiller mange kampe, og det er at de som talent stadig ikke bidrager væsentligt. Hvis vi skal skifte PM ud så SKAL det simpelthen være med en angriber man forventer kan bidrage fra dag ét. Hvis man vil have et ungt talent så skal han erstatte 2. eller 3. valget. Det andet er i mine øjne alt for risikabelt. Det har vi ikke råd til i mine øjne.
Jeg tænker "yngre talent" som en spiller der kan udvikles og gøres bedre over et par sæsoner og derefter stadig har en alder hvor den næste klub tænker at den kan gøre det samme. Der skal være noget salgspotentiale. Vi skal ikke skifte PM ud med en der ikke er bedre og det tvivler jeg på vi kan finde til penge vi kan betale, så hvis der skal en angriber mere til truppen skal det være sådan et "yngre talent." Spilleren kan godt være lidt længere fremme end Ammitzbøl, men skal også være en anden type. Jeg tænker sådan lidt en ny Bundu, ideelt set en der lidt hurtigere kan etablere sig selvom det så gør det sværere at fiske den spiller, men i mellemtiden en der kan sættes ind og bidrage med noget flair og individuel kvalitet. Jeg har svært ved at se hvad vi skal med Ronnie Schwartz hvis vi også har PM og NH.

Svar #242
Synes football managerkortet bliver smidt lidt for ofte i diskussionerne. Jeg har fx ikke spillet footballmanager siden ca. 1985. Har jo intet med det at gøre.

Måske misforstod du mig ift at jeg mente vi lige kunne satse 300.000 kr og købe en 19 årig ny Bundu i 7. række og bare gøre ham til stjerne (som man måske også gør i football manager?). Jeg skrev det gerne måtte koste noget. Ville ikke have noget imod samlet at betale mere for en ny fx 10 mio, selvom vi kun kunne få 7 mio for PM. Jeg vil egentlig gerne opgradere lidt og bruge lidt af Stage. Et supertalent. Tag ikke beløbene alt for bogstaveligt. Bare eksempler.

AGFs strategi
Det handler om AGFs nye strategi som tydeligvis er at satse på spillere under generelt ca. 26 år. Kunne også være FCN strategien med ca. 18-23 årige. Begge klubber har undtagelser naturligvis. Der skal også være bare lidt rutine.

JN og PC har også tydeligvis udtalt at det er den vej vi er slået ind på, uden at det dog skal blive som i FCN (Europas yngste). Jeg ser AGFs nye vej som den rigtige.

PC udtalte det på et tidspunkt at man ville have unge sultne spillere mere med fremtiden foran sig end en store karriere bag sig.

Tydeligt AGF gik efter en yngre end PM for et år siden
Det var også tydelig at AGF i første omgang gik efter bl.a. Sven Braken og sikkert andre istedet for PM. Han var så for dyr. På den lange bane, kan han eller en tilsvarende spiller vise sig at blive billigere pga større sportslig output og transferindtægt.

Han får iøvrigt kun indhop i Livorno pt og kan måske blive aktuel igen. Også som en spiller tæt på PMs niveau men med større udviklingspotentiale. Han skal naturligvis ikke koste 10 mio. Men et bytte næsten lige over med de to kunne være godt. Braken er et eks på boksspiller der også kan skabe noget selv.

Sven Braken - Player profile 19/20 | Transfermarkt

PM er nu god nok...
PM var iøvrigt en rigtig løsning for AGF var mildest talt på røven mht angribere for et år siden. Det har ændret sig nu (altså at vi ikke er på røven - for PM er stadig den rigtige, hvis vi ikke kan få noget endnu bedre), hvor vi har Helenius, der vel på mange måder er næsten lige så god. Plus AA er en reel konkurrent og 3. valg. For et år siden var AA et talent på vej til at blive udlejet/ophævet.  Mmaee var en panik fejltagelse, da alt glippede.

Så altså 100% enig i, at hvis der skulle komme et bud på PM som PC accepterer skal der købes en til start11, og derfor jeg bruger udtrykket nogenlunde start-11 klar, for synes det bliver lige tyndt nok med en ny Bundu eller Aron, der skal bruge 1-2 år på at blive start 11 spiller. Fint nok med det, hvis fx AA udlejes for at sætte skub i hans udvikling.

Men jeg ville godt kunne leve med et ungt talent på 20-25 der nogenlunde på Helenius niveau, og de to så kæmper lige om en startplads med AA som backup. I løbet af en sæson er den ny måske bedre end PM. Det er sådan nogle valg man må træffe og tage chancen med hvis man vil udvikle holdet til et højere niveau end nu. Når man nu ikke lige kan har pengene til at købe N'doye eller Vildsæk.

PM er super god og kan måske også løfte sig ydererligere, men synes nok desværre risikoen for at han går ned i kvalitet og får skader er større hvis vi kigger de knap 4 år frem han er på kontrakt. Og vi har før haft fx en ældre dyr spiller højt i hierakiet siddend på bænken. Så at sælge PM nu eller sommer med flot CV ville være rettidig omhu. Kan også tænkes han faktisk lagde en 2-sidet plan med skiftet fra Norge til AGF 1) en fed superklub at være 4½ år 2) et bedre springbræt ud i Europa end de tilbud fra udlandet han havde for et år siden.

Det er nu ikke sådan jeg frygter vildt meget for PM, jeg synes han virker som en fornuftig fyr der holder sig godt, er mentalt stabil, en teamplayer og tror også han vil kunne leve med de sidste par år af kontrakten at være backup i truppen. Modsat andre.

Handler om strategi
For mig handler det egentlig mere om strategi og hvordan vi tager næste step, end at jeg synes at PM ikke skulle være god nok. For lige nu er vi synes jeg faktisk ikke vi har noget fyld i truppen, der bare skal skæres fra. Synes også alle har så høj en kvalitet at det virkelig skal være en profil eller spændende talent vi henter til for at rykke os. Gerne en kombi af de to ting.

Plaffe
Mht plaffefætteren, tror jeg mest det er rygter i medierne - og ekstra oplagt for PC hentede ham i AaB og fik udfoldet hans talent. Et bytte med plaffe for PM - er lidt et skridt til siden, bare en anden type. Og ser slet ikke plaffe som en Helenius type der er tilfreds med at være backup. Helenius smutter ikke, lige kommet og kan ikke sælges. AA kunne måske udlejes for at skaffes plads til en ny, og samtidig speede sin udvikling op og vende tilbage i en udgave tæt på start 11.

Men mand der scorer så meget og altid har gjort det - også på noget højere plan end PM er naturligvis interessant, også selvom han falder lidt uden for primær strategien med unge under 26 år.
- vi vil tættere på...

Svar #243
I virkeligheden er det et pisse godt tegn at vi overhovedet kan diskutere om vi skal beholde Anker, PM og Julle - samt evt. sælge Højer fordi vi har en god mand klar. PC har virkelig fået lavet en god trup siden nytår.
- vi vil tættere på...

Svar #244
I virkeligheden er det et pisse godt tegn at vi overhovedet kan diskutere om vi skal beholde Anker, PM og Julle - samt evt. sælge Højer fordi vi har en god mand klar. PC har virkelig fået lavet en god trup siden nytår.
 Det er nemlig fedt med en trup, hvor man nærmest ikke har spillere man synes er i decideret overskud eller for dårlige til at spille i rotation. Tilmed er jeg glad for langt de fleste. Jeg kunne også lide DAP, Spelmann og Guira, men fælles for dem kunne jeg slet ikke se dem passe ind i det vi ville med holdet, eller ift at holde niveau. Spillere som Stage måtte væk, og spillere som Sana og Dino gav rigtig god mening at sige farvel til på den måde vi gjorde det. 

Svar #245
Apropos Patrick Mortensen:
Jeg lavede lige en hurtig statistik over de sidste 10 års mest nævneværdige angribere i GF og kan umiddelbart konkludere at vi burde sætte rigtig stor pris på den mand vi har lige nu... Bedøm selv:

Patrick Mortensen
27 kampe, 15 mål – 0,55 pr.kamp
Morten Duncan
45 kampe, 20 mål – 0,44
Aron Johansson
48 kampe, 21 mål – 0,44
Peter Graulund
147 kampe, 54 mål – 0,37
Søren Larsen
61 kampe, 16 mål – 0,26
Mate Vatzadse
42 kampe, 9 mål – 0,21
Kasper Junker
74 kampe, 10 mål – 0,14

(Tallene hentet fra Superstats)

Svar #246
Jeg synes hurtigt der går inflation i begrebet "yngre talent". Sådan lidt Football Manager agtig  :)  Der er en grund til at spillere som Links, AA, Lunding osv ikke spiller mange kampe, og det er at de som talent stadig ikke bidrager væsentligt. Hvis vi skal skifte PM ud så SKAL det simpelthen være med en angriber man forventer kan bidrage fra dag ét. Hvis man vil have et ungt talent så skal han erstatte 2. eller 3. valget. Det andet er i mine øjne alt for risikabelt. Det har vi ikke råd til i mine øjne.
Jeg tænker "yngre talent" som en spiller der kan udvikles og gøres bedre over et par sæsoner og derefter stadig har en alder hvor den næste klub tænker at den kan gøre det samme. Der skal være noget salgspotentiale. Vi skal ikke skifte PM ud med en der ikke er bedre og det tvivler jeg på vi kan finde til penge vi kan betale, så hvis der skal en angriber mere til truppen skal det være sådan et "yngre talent." Spilleren kan godt være lidt længere fremme end Ammitzbøl, men skal også være en anden type. Jeg tænker sådan lidt en ny Bundu, ideelt set en der lidt hurtigere kan etablere sig selvom det så gør det sværere at fiske den spiller, men i mellemtiden en der kan sættes ind og bidrage med noget flair og individuel kvalitet. Jeg har svært ved at se hvad vi skal med Ronnie Schwartz hvis vi også har PM og NH.

Hvis ikke du kan skifte din førsteangriber for en som er bedre, hvorfor så gøre det? Det lyder helt vanvittigt i mine øjne. Den spiller du nævner henter man i stedet for sin 2. eller 3. angriber. Men erstatter da ikke sit førstevalg med en dårligere spiller. Eller jo, det gør man hvis man har akutte pengeproblemer, førstevalget er alt for god i forvejen eller man ikke rigtig har ambitioner, men ingen af disse tilfælde gælde AGF og PM. Hvis PM skal erstattes så skal det være fordi man mener man har en spiller der som minimum er på samme niveau øjeblikkeligt med potentiale for mere.

Det er det jeg mener med "Football manager" henvisningen for der er det så nemt bare at skifte sin erfarne angriber ud med en ung spiller, men i realiteten er det en alt for stor gamble. Hvis vi skal skifte i startopstillingen så skal det være med en bedre spiller. De andre satsninger kan man lave med de spillere der sidder på bænken, som vi har gjort med Links, Gersbach og Zach.

Svar #247
Apropos Patrick Mortensen:
Jeg lavede lige en hurtig statistik over de sidste 10 års mest nævneværdige angribere i GF og kan umiddelbart konkludere at vi burde sætte rigtig stor pris på den mand vi har lige nu... Bedøm selv:

Patrick Mortensen
27 kampe, 15 mål – 0,55 pr.kamp
Morten Duncan
45 kampe, 20 mål – 0,44
Aron Johansson
48 kampe, 21 mål – 0,44
Peter Graulund
147 kampe, 54 mål – 0,37
Søren Larsen
61 kampe, 16 mål – 0,26
Mate Vatzadse
42 kampe, 9 mål – 0,21
Kasper Junker
74 kampe, 10 mål – 0,14

(Tallene hentet fra Superstats)

Præcis. (og tak for de tal så tydeligt opført)

Jeg var selv inde på de tal ift en bedømmelse af Sana og Helenius, der også scorede 7-8 mål hver sæson :D Og det er også mere end flere af vores tidligere angribere de sidste 15 år. Men her bliver det i hvert fald tydeligt, at det virker håbløst at være overdrevet kritisk overfor PMs scoringsevner.

Når det er sagt, og man skal lege djævelens advokat, så har Mate, Aron og Graulund scoret flere af deres mål i 1.division, mens Mortensen har scoret flest i slutspillet mod lavere modstandere, og sådan går det måske lige op. Og på den måde står Duncan ud på en anden måde som "unik". Han scorede dog også en del mål i nedrykningsspillet (og mange på straffespark).

Så hvis Duncan må, så må PM vel også scorer der :D Det vi mangler fra PM er måske at se ham lave flere mål ud af ingenting før folk bliver mere imponerede. Målet fra 30 meter i Haderslev gav genlyd, og målet i Vendsyssel ligeså. Tap-ins giver knap så meget. Og selvom både Duncan, Aron og de andre også scorede tap-ins, så havde Aron flere dribleture og lynhurtige vendinger, Graulund havde sin gennembrudskraft, og Duncan scorede på mange hovedstød og power-mål.

PM scorer mange "lette mål" som jo ikke er lette allesammen, da det er en helt unik evne at kunne stå rigtigt, og lave de korrekte løb der bringer dig i den korrekte position til at kunne modtage en bold der "let" kan scores på. Noget Junker aldrig lærte.

Svar #248
Det er det jeg mener med "Football manager" henvisningen for der er det så nemt bare at skifte sin erfarne angriber ud med en ung spiller, men i realiteten er det en alt for stor gamble. Hvis vi skal skifte i startopstillingen så skal det være med en bedre spiller. De andre satsninger kan man lave med de spillere der sidder på bænken, som vi har gjort med Links, Gersbach og Zach.
Hvordan får du det jeg skriver til at betyde at jeg vil udskifte PM med en dårligere ung spiller? Jeg skrev netop hvor begejstret jeg er for ham og vi ikke skal udskifte ham med en der ikke er bedre. Det vi snakker om er hvis Schwartz-rygtet indikerer at man vil have en angriber mere i truppen.

Svar #249
Hvordan får du det jeg skriver til at betyde at jeg vil udskifte PM med en dårligere ung spiller? Jeg skrev netop hvor begejstret jeg er for ham og vi ikke skal udskifte ham med en der ikke er bedre. Det vi snakker om er hvis Schwartz-rygtet indikerer at man vil have en angriber mere i truppen.

Det var den her sætning jeg studsede over:

Vi skal ikke skifte PM ud med en der ikke er bedre og det tvivler jeg på vi kan finde til penge vi kan betale, så hvis der skal en angriber mere til truppen skal det være sådan et "yngre talent.

Jeg læste dit indlæg forkert. Beklager, og vi er heldigvis enige om, at skal PM skiftes ud, så skal det som minimum være med en på samme nuværende niveau :)

Simple Audio Video Embedder