Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020 (Læst 11760 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue efterår/vinter 2019/2020

Svar #101
Jeg indrømmer det blankt men jeg er så misundelig på Wilcek, Dame N'doy, Onuachu mv. som har fysik/teknik til selv at skabe chancerne og ikke mindst stresse et forsvar (for det giver plads til de andre). I sidste ende er jeg dog "ligeglad" hvis vi i stedet kan kombinere os til målene men kunne nu godt tænke mig at have begge strenge at spille på.

@Martinstranger‍ + @Dichio

I nævner angriberen fra FCK, FCM og BIF. Hvis det er de eneste klubber med angribere vi skal være misundelige på, så er det vel fair nok. Det er klubber der har brugt dusinvis af millioner på angribere de seneste år. BIF har jo brugt uanede mængder af millioner på angribere der ikke er blevet til noget, og har så i Pukki og Wilcek ramt den lige i røven gift kvaliteten, hvor de kunne spille i flere år i Superligaen for BIF. Til en høj løn, og uden mulighed for at BIF kan tjene penge på dem ganske vist. Lidt ligesom med PM, der dog er minimum et niveau under de to.

Men nævn mig lige hvilke superligaklubber I ellers ville bytte angreb med. Og husk på, at der ikke har været penge til at købe angribere som BIF, FCK og FCM.
Så lad os istedet sammenligne os med angriberindkøb hos Randers, AaB, OB og andre hold lignende.

EDIT: 
Når det så er sagt, så er vi igennem det med at udrense (der er nærmest ingen ubrugelige tilbage i truppen), og igennem det med at opbygge kvalitet i bredden, og herfra kan vi så bygge på fra toppen af. Det hørte jeg mange kalde på i sommers, men jeg er meget glad for, at man ikke skiftede Patrick Mortensen ud med en rigtig god angriber, men i stedet hentede en angriber EKSTRA, så vi ikke har alt eller intet på flere positioner. Når PM er skadet er NH klar, og omvendt. Sådan har vi nu garderet os. Når så pengene og situationen er til at opgradere enten PM eller Helenius til en Wilcek eller ligende, så vi klar til det. 

Jeg er sikker på at vi alle, PC og AGF inklusiv, gerne ville have suppleret truppen med Wilcek allerede her i sommers i stedet for Helenius. Men det var pengene bare ikke til endnu. Helenius kostede ifølge kilder tættest på handlen inkl EB/stiften/tipsbladet kun 500.000kr. For den slags penge får man sgu ikke meget angriber. I det lys, synes jeg at vi har gjort det helt rigtige. Men når/hvis vi kommer i top 6, og vi med gode handler så kan frigøre millioner til en handel, så er næste opgraderingspunkt jo snart angriberen igen.
For selvfølgelig er det en af truppens vigtigste pladser.

Men Jovanovic er ude om et par måneder, så vi skal have en ny 2.keeper, ELLER bruge millioner på at forlænge/købe Jova.
Og salget af Stage har mulighvis bevirket at vi har valgt at holde Amini kontrakten ud således at vi ingen penge får for ham, og skal så bruge millioner på at erstatte ham til sommer. Det vil også til den tid være mere pressende.
Så der kan være enkelte handler/begivenheder der står/kan komme til at stå foran en ny angriber.

Til gengæld er der pladser hvor arvtager allerede er hentet, og det er suværent af PC. Det betyder at vi kan vente til det helt rigtige for AGF dukker op. Højer sælges? Gersbach er klar. Ankersen vil videre? Thorsteinsson er klar. Bundu sælges? Links og Lunding er klar. Diks kan muligvis forlænges med/laves reel kontrakt med hvis Munksgaard ikke er svaret.

Centralt på midten er der et regnestykke som går underligt op pt med Duncan, NP og Blume, som holdes sammen af Amini-stabiliteten. Så der skal ske noget til sommer hvis Amini ryger. 

Og enten PM/Helenius skal selvfølgelig ud, hvis der skal en ny angriber ind. Og spiller PM en god sæson for os (kan han jo stadig nå), og vi kommer i EL og top 6, så er spørgsmålet hvem af det to der skal ud, eller om man henter en 3. men 1.valgsangriber oven i det. 

Svar #102
@Stig AKA Frank Heskjær
Jeg er på farten så bare hurtigt. Tjek FCN de senere år😉

Svar #103
@Stig AKA Frank Heskjær
 Beklager. Jeg opfatter FCN som et særtilfælde. Og når Andreas Skov Olsen bliver en succes, så er det jo bl.a. også fordi der er investeret mange millioner i hans tilbliven og udvikling. Man henter ikke en angriber ind udefra. Så synes sammenligninger med FCN er lidt ubrugelige for at være ærlig.

Jeg sammenligner hellere med OB/AAB og Randers etc.

Svar #104
Kan godt følge din argumentation Stig,

Synes også PM var det rigtige akut køb i vinter hvor det brændte på (selvom jeg var lidt skuffet ved underskrivelsen). og kan han køre klatten fra foråret videre op i grundspillet og top 6 slutspil - er han et scoop.

Og samme med Helenius, ikke så spændende, men solid og billig mand - der er lidt en spændende lottokupon om han kan ramme sif-niveau, så er det super eller måske endda AaB-niveau før Aston Villa ... så det vil være et mega scoop.

PC er helt sikkert en dygtig købmand, og jeg drømmer ikke om de der dyre og halv gamle fck og bif angribere, selvom de er pisse gode.

Jeg tænker mere i retningen af at have 9-10 angribere/kanter/off 8-10'ere (8-10ere som Blume/Jon Dagur).

Alle i yngre udgave, som de andre i truppen på 19-26 år - hvoraf i hvert fald nogen kan spille 2-3 positioner, altså fx både kant og 9'er og måske også 8-10'er som fx Sven Braken. Eller en Bundu der til dels også kan spille 9'er.

Nu har vi PM og NH og begge er super fyre, ser ud til at gå godt i spænd med hinanden og dem skal vi have det bedste ud af. AA er også et fint talent. Måske er problemet lidt med dem, de er sådan hverken fugl eller fisk - i dobbelt forstand.

1) gode - men ikke rigtig gode (endnu - lad os se hen over hele sæsonen)
2) lidt for allround

Ingen af dem har er stærke nok til at rigtig farlige i hovedspillet og ingen af dem super hurtige (AA er dog ret hurtig) - men ingen af de 3 har hverken fart eller hovedspil som spidskomptence. De kan lidt af det hele. Der er dog god fysik i PM og NH til at dække bolden af og lægge af (AA også fornuftigt og han får nok bygget mere på kroppen). Men igen heller ikke sådan helt vildt - så det er en spidskompetence. De har alle tre målnæse, men Helenius bare 2½ år siden, AA er et talent, PM ikke vist det på allerhøjeste niveau.

Vil godt give at Helenius faktisk har spidskompetence i at dække bolden stærkt af og super teknik af sin størrelse. PM så lidt mere fart og bedre hovedspil end NH, som faktisk er lidt skuffende i hovedspillet med de 2 meter han har.

Konklusion - ikke dårligt, men heller ikke fantastisk. Bare lidt bekymring ift første 13 runders status - ½ af grundspillet. Nu må vi se med resten. Men heller ikke afskrevet dem. Slet ikke AA der jo er helt ung.

Sådan ønsker jeg truppen - mht angribere
Kunne godt have ønsket at vi havde 3 angribere som Braken (ca. 26) som den såkaldte sikre, AA og yderligere et ungt fund - ligesom man fandt Aron og Bundu (begge var 19-20), Hobro fundet/fandt Kirkevold da han var 24, Sabbi (var 19), Mayron George og Emil Berggreen (begge var 21), Efb fandt Petre (var 19) osv osv

Så næsten hellere to unge af dem der end en mere løntung Helenius/PM,  så vi fx havde en ældre på ca. 25 og 3 unge på ca. 19-21, hvor af et par af dem måske kunne spille kant/10er også som fx Aron, Bundu, George og Sabbi

Ja fcn har gjort det mange gange....

Nå men okay vi nørder detaljer her i trup-sammensætningen, men tror også det er bringer os længere både sportsligt og økonomisk.

PM og NH er solide og ikke dyre i transfers, men nok heller "lommepenge" som Aron, Sabbi, Bundu, Mayron fik da de kom til på første kontrakt. Omvendt bliver PM og NH nok heller aldrig nogen stor transfer og udviklingspotentialet er mindre end de andre unge eksempler jeg har nævnt.

Og lige på 9'er pladsen gælder det om at have udviklingspotentiale - det er der de største transfers laves. Og der vinderhold sportslig laves. Hobro er et godt eks på et hold der overpræsterer pga stærkere angribere.
Ståpladser på løbebanen - til den er væk :-)
- vi vil tættere på...

Svar #105
Du har ret i sammenligninger med FCN og deres 44 mio i talentarbejde  (samme som AGFs superliga trup) gør det lidt crazy og udenfor nr

Men Hobro har gjort det mange gange nu, og AGF selv gjort det med Aron og Bundu.

Ingen tvivl om at Bundu er bedst på kanten, men synes nu også han er okay angriber med spændende udviklingsmuligheder. Havde vi flere af ham teoretisk tænkt - tror jeg nu han kunne gøre os endnu mere farlig på 9'eren end PM/NH/AA.
- vi vil tættere på...

Svar #106
Konklusion - ikke dårligt, men heller ikke fantastisk. Bare lidt bekymring ift første 13 runders status - ½ af grundspillet. Nu må vi se med resten. Men heller ikke afskrevet dem. Slet ikke AA der jo er helt ung.

@Dichio
Helenius er ikke en "lottokupon" i min bog. Faktisk tværtimod. Han er "kedelig" fordi man ved at man får en erfaren superligaspiller, der som minimum kan være indskifter og gøre sig nogenlunde okay når lokummet brænder. Modsat lottokuponen Riel, som ikke havde bevist sig på superliganiveau over længere tid, og Mmaee som aldrig havde det. Med Helenius til 500.000kr ved man at man som minimum får den indsats hjem igen. Og "konklusioner" kan man ikke på nogen seriøs måde lave efter at Helenius har fået 217 minutter. Og han har jo ikke fået halvdelen af grundspillet som du lige fik sat det op. Faktisk er der rum for MASSER af forbedring for Helenius at indfri, og vi kan ende med en rigtig god investering, simpelthen fordi han har været så billig, og kan være en god spiller med tiden. Ikke fordi han bliver solgt, men fordi bredden i angrebet kan være med til at sikre top 6.

Du har helt ret i, at Aron, Sabbi, Bundu, Mayron fik lavere løn til at starte med. Men chancen for at en ung islænding, en ukendt amerikaner, og eller spillere som Bundu/Mayron bliver en succes når de skal spottes og hentes er meget lille for klubber som AGF. Vi har ikke haft råd til at hente 5-8 af dem, og så vente på at 1-2 af dem blev en succes. Så altså da Aron bliver det, der er det fordi Peter Sørensen insisterer på at indfri det potentiale han så i Aron som BSN faktisk havde 100% opgivet. AGF har investeret rigtig meget tid i Bundu, så når han bliver solgt, så er det en fælles fortjeneste at han bliver en succes. Både Bundu der har hævet sit niveau, men også AGF for at have haft tålmod, og kvalitet i udviklingen af ham.

Der er langt mere Lotto over at hente den slags spillere end i PM og Helenius. Og efter at have haft Duncan og Pusic, og så måtte nøjes med Riel og Mmaee, så forstå jeg 1000000% at PC, AGF og David havde lyst til at hente en spiller de følte præcis hvad de fik som PM. Og på baggrund af den succes med PM i foråret, så var Helenius et naturligt næste sats. Vi må til sommer se hvad en sæson med de to bringer. PM har indtil nu kun spillet en halvsæson mod mindre gode modstandere med succes, og så en halvsæson uden den store succes i grundspillet, men halvskadet samtidig. Jeg tror vi er klogere til sommer. Men jeg er stadig glad for at vi har både PM og HN, og ikke kun en brandvarm Wilcek eller Lucas Andersen. Og en af grundene til at vi ligger over både AaB og BIF som har dem er, at vi allround er rigtig stærke. Og som jeg kunne vise sidst, så har Ankersen og Thorsteinsson scoret præcis ligeså mange mål på venstrekanten som Bundu har på højre.

Men når alt kommer til alt, så bliver fedt med endnu en angriber engang der rammer en fed målstime, og evt. kan fortsætte den i over et års tid.

Svar #107
Vi er sådan set enig - jeg ønsker bare en lidt anden stragtegi, men pyt. Jeg ser også fordele ved den vi har lagt med pm og nh.
Og så er jeg delstatus efter 13 runder lidt betænkelig, ligesom jeg var ved signingen af de to. Men jeg er tålmodig - vi må se det over hele sæsonen.

Lotto var faktisk positivt ment her
Enig vi vidste hvad vi fik med Helenius - en okay backup angriber der havde skuffet i OB men dog lavet scoret stabilt (omend for lidt). Oveni får vi en dobbelt lotto kupon i at nå Sif niveau (dengang ville jeg gerne have ham) og endnu bedre niveauet før Aston Villa (hvor han var til landsholdet). Vi ved han har evnerne... nu må vi se.

Usikkert både med talenter og ældre
Og ja du har helt ret i det er mere usikkert med talenterne, men det er jo også usikkert med de sikre navne - hverken Helenius oller PM har været scoret hvad en 9'er skal.

Helenius har lavet et heldigt mål og blev skadet (som ældre ofte gør). PM 3 mål - et af dem på straffe, så vidt jeg husker. Og enig med Martin det er ikke nogen der skræmmer nogen forsvarer.

OB lavede et mere smart vindue med angriberne - både jul og sommer
OB hentede et kæmpe talent som Sander Svendsen og Jebali istedet - begge til billige penge som Helenius. Og Sander har vist sig temmelig målfalrig og begge er langt bedre transfer-emner salg og/eller folk med længere fremtid i sportsligt.

Iøvrigt hentede de Kadrii, da vi hentede PM - det synes jeg også var bedre køb umiddelbart. Omend der er lidt med typer og DN-spillestil osv.

Er stor fan af PC, men lige her synes jeg OB har været noget mere smarte, og de er på niveau med os økonomisk.

Nå pyt vi ser året ud med PM og NH
Nå pyt vi behøver ikke blive enige. Jeg håber bare DN får ret i at Helenius bliver "ækel" som han har sagt - og PM åbner målkontoen i morgen og bliver en stabil målæder i AGF. Bakker op om dem. Men i min bog får de ikke som AA og unge laaang tid. De skal lave mål i denne sæson. Ellers skal vi have byttet lidt i kortene.

Lad os se....
- vi vil tættere på...

Svar #108
Vi er sådan set enig - jeg ønsker bare en lidt anden stragtegi, men pyt. Jeg ser også fordele ved den vi har lagt med pm og nh.
Og så er jeg delstatus efter 13 runder lidt betænkelig, ligesom jeg var ved signingen af de to. Men jeg er tålmodig - vi må se det over hele sæsonen.
 Jeg synes at 20 år med lottokuponer har været trættende. Imellem har der været spillere som Peter Graulund som helt ikonisk blev en AGF-figur, og Søren Larsen som var kendt i dansk fodbold og stadig var inde omkring landsholdet (hvor man ikke var i tvivl om, at han i ikke-skadet tilstand var god nok til superligaen og kendte til DK fodbold), og dernæst Pusic hvor eneste tvivl var formen, men hentet i FCK, hvor han holdt sig igang med det højeste træningsmiljø i DK, og slutteligt så Duncan, hvor man 100% præcis vidste hvad man fik.

Udover dem, så har nærmest alle angribere vi har hentet været nogen som ikke endnu havde bevist sig i superligaen. 
Og lige præcis den model med at hente nogen der før har spillet i superligaen og/eller stadig gør det i en anden klub har vi til dels haft succes med de seneste par år. Danny Olsen, Kim Aabech, Amini, Peter Ankersen, Elmar Bjarnason, Duncan, Alexander Juel, Juelsgård, Guira etc. Der er ingen af den slags spillere der bliver som Mmaee/Cavric/Ikonomidis. For man ved hvad man får sådan ca. da. Eller rettere så ved man hvad slipper for...... Manglende bundniveau, umulig integration i holdet, sprogbarrierer, og alle mulige andre ting. Whalley er samme eksempel på et stykke teori som ikke virkede i praksis i superligaen. Han havde hele pakken på nær luftrummet, og det håbede man at man kunne bygge på. Hans fodspil, boldbehandling og shotstopper-evner samt 1v1 var jo ganske gode. Men i DK kan man ikke bruges hvis man ikke kan gøre sig i luften. Så da PC og co. kiggede ham an har man sikkert tænkt, at hvis man kunne lære ham at gøre sig i luften ved at træne med i DK i en periode, så ville man have en komplet målmand. Teori vs praksis. Helenius har alle evnerne man ønsker sig allerede. Der er nærmest kun form og psyke, og ingen ubekendte. 

Lotto var faktisk positivt ment her

Enig vi vidste hvad vi fik med Helenius - en okay backup angriber der havde skuffet i OB men dog lavet scoret stabilt (omend for lidt). Oveni får vi en dobbelt lotto kupon i at nå Sif niveau (dengang ville jeg gerne have ham) og endnu bedre niveauet før Aston Villa (hvor han var til landsholdet). Vi ved han har evnerne... nu må vi se.
Helenius er selv på OB-niveau en god superliga-reserve, og er den 4. eller 5. mest scorende aktive superligaspiller i hele ligaen, og scorer ca. 7-8 mål i snit om året. Slet ikke så pisse ringe. Vi har haft endeløse rækker af angribere der ikke nåede 7-8 mål per sæson. og ham her har kostet 500.000kr og kender Superligaen ud og ind, og passer ind fra dag 1. WORTH IT.

Du har en fin pointe i, at der kan komme langt mere ud af vores investering, end vi har betalt for, men det vil jeg ikke kalde lotto, men derimod en kalkuleret investering. "Lotto" kalder jeg udelukkende handler hvor man ikke endnu kender hele spektret af hvad spilleren reelt kan. (som Gift Links)

Svar #109
Igen kan fint følge dig - men også lidt hvilket perspektiv man tager på de forskellige spillerkøb. Man kan jo tale alt både op og ned.

Helenius har dog scoret en del af de mål på straffe. Jeg er bare ikke vild med spillere på 28-32 (og slet ikke ældre), nu er Helenius skadet og lavet et lidt heldigt mål ... over en 1/3 af turneringen er spillet. PM - lavet 3 mål, et på straffe. På et hold der har spillet godt og ligger godt med - det synes jeg er lidt bekymrende. (omvendt kan man naturligvis argumentere de har været med til at spille os på 3-4 pladsen) Jeg håber såmænd bare jeg tager fejl og de scorer pænt i fremover.

Men hvis jeg var PC ville jeg da sidde med overvejelser om vi kan leve med det og kigge på om jeg kunne få noget bedre næste sommer, hvis det ikke bliver bedre over sæsonen. Omvendt ved jeg ikke om nogen vil betale PM og NHs løn og betale et par mio for PM og 333.00 for Helenius for at få den ikke afskrevne transfer hjem (til næste sommer).

Så måske vi bare hænger på dem næste 3-4 år og ikke kan gøre andet end at håbe de slår til. Ligesom vi hang på Riel, Spelman m.fl.. Der synes jeg også unge spillere på 19-25 år er federe, fordi de ofte er parat til at gå på kompromis og blive solgt/udlejet og ikke tænker på at betale termin i huset og børn osv. (eller få de sidste mønter ud af fodbolden)

Noget helt andet er at jeg så er uenig i strategien med at købe PM og NH istedet for unge typer som Bundu, Aron, Sabbi, Kirkevold, Emil Berggren, M George, Pukki, Sander Svendsen osv - der alle kom til i en alder på 19-24 år.

De ikke bare har transferpotentiale, men synes også de alle har flyttet deres hold sportsligt meget.

Nå ikke mere om det fra mig om det i denne omgang. Kunne være godt hvis PM lige laver 2 kasser i dag og Helenius kommer ind og prikker et  mål ind i dag. Vil også være fint hvis Jon Dagur kan få scoret igen og få selvtillid efter sin ellers fine start (men han har dog scoret på landsholdet. Vil også være dejligt for Gift at få åbnet målkontoen allerede i dag og få et rygstød.
- vi vil tættere på...

Svar #110
@Stig AKA Frank Heskjær
Beklager. Jeg opfatter FCN som et særtilfælde. Og når Andreas Skov Olsen bliver en succes, så er det jo bl.a. også fordi der er investeret mange millioner i hans tilbliven og udvikling. Man henter ikke en angriber ind udefra. Så synes sammenligninger med FCN er lidt ubrugelige for at være ærlig.

Jeg sammenligner hellere med OB/AAB og Randers etc.
Så ingen sammenligninger med BIF, FCK, FCM og FCN. Det er ellers dem vi gerne skal op og lege med i stillingen:-) Det er altså angribere som de har, jeg ønsker mig. Lucas Andersen skal nu også være velkommen men det er ikke realistisk.
PC har tidligere haft en "heldig" hånd i Randers på angriberfronten men det har helt sikkert også være en kalkuleret risiko, hvor de har lagt en stor del  af deres budget der.

FCN er nu heller ikke kun Andreas Skov Olsen - der har været Marcondes, Asante (hentet i Norge mener jeg), Marcus Ingvartsen mv.

Svar #111
FCN er nu heller ikke kun Andreas Skov Olsen - der har været Marcondes, Asante (hentet i Norge mener jeg), Marcus Ingvartsen mv.

Men fælles for de fleste af FCNs angribere er at de ikke kan score andre steder end i FCN, sansynligvis fordi FCN har nogle meget gennemtrænede løbemønstre helt nede fra deres ungdomshold, så alle spillere kan finde deres angriber i blinde, og angriberne kan fokusere på andre ting end at lære sine medspillere at kende.

Det kan Helenius og Mortensen ikke, de er nød til at bruge noget tid på at forstå systemet og medspillerne, derfor var det lidt naturlovsstridigt at PM bombede næsten fra dag 1, og helt oplagt at Helenius bliver bedre når han har spillet i klubben i en halvsæson eller to. Jeg tror på at Helenius bliver virkeligt god i AGF, og det er værd at bemærke at han altså “kun” er 28 år, så der er mange år i ham endnu.

Jeg ville også umiddelbart gerne have haft en Sander Svendsen type, men fordelen ved den nuværende trup er at den er meget homogen, der er ikke nogen der stikker ud som klasser bedre og derfor vigtigere end de andre. Måske lige bortset fra Bundu, og han er tilsyneladende meget ydmyg og meget vellidt i truppen alligevel:

VIDEO - Jens Stage om formstærke Mustapha Bundu: Han er den person, jeg...

En klasseangriber kan ødelægge harmonien i en trup, og det vil derfor være yderst vigtigt at scoute hans sociale færdigheder også.

Svar #112
Har bestemt heller ikke opgivet de to, og tror også på de åbner målkontoen lidt op i dag. Er bare lidt bekymret for at Helenius nu fik en skade, ligesom han fik sidste år - og de skal score lidt mere.

Det skal dog med på plus listen, at Helenius faktisk altid (inkl. mål på straffe og frispark) har lavet mål pr ca. 200 min ... og også et i sine 217 min i AGF :-)

Ja lækkert med en trup hvor der er godt sammenhold, som vi så med fx den PM hilsen ved sidelinjen tli NH.

Flotte ord fra Stage til Bundu :-) Også om indstillingen og personligheden. Kvaliteterne og potentialet kan vi alle se.
- vi vil tættere på...

Svar #113
Citat fra: Martinstranger dato Idag kl. 10:55FCN er nu heller ikke kun Andreas Skov Olsen - der har været Marcondes, Asante (hentet i Norge mener jeg), Marcus Ingvartsen mv.
Men fælles for de fleste af FCNs angribere er at de ikke kan score andre steder end i FCN, sansynligvis fordi FCN har nogle meget gennemtrænede løbemønstre helt nede fra deres ungdomshold, så alle spillere kan finde deres angriber i blinde, og angriberne kan fokusere på andre ting end at lære sine medspillere at kende.

Det kan Helenius og Mortensen ikke, de er nød til at bruge noget tid på at forstå systemet og medspillerne, derfor var det lidt naturlovsstridigt at PM bombede næsten fra dag 1, og helt oplagt at Helenius bliver bedre når han har spillet i klubben i en halvsæson eller to. Jeg tror på at Helenius bliver virkeligt god i AGF, og det er værd at bemærke at han altså “kun” er 28 år, så der er mange år i ham endnu.
Nu fremhævede jeg de andre, da der kun blev peget på Andreas Skov Olsen. Derudover syntes jeg det er for tidligt, at bedømme (alle) de angribere de har solgt. Det hænger lidt sammen med den del du selv peger på og vil give netop NH og PM - nemlig tid. Et par af deres salg har været skadet i flere perioder, så vidt jeg husker. Nå men det er også et sidespor.

Jeg håber PM & NH slår til og scorer mål på samlebånd - det vil klart være det scenarie jeg foretrækker. Jeg syntes bare de kan for lidt på egen hånd og ville nok foretrække nogle klare spidskompetencer - det er selvfølgelig fuldstændig ligegyldigt, hvis de formår at stå det rette sted og få den rette service af medspillerne, hvorefter de blot sparker den i kassen.

Det er selvfølgelig en meget svær plads at få den rette spiller til men det kan lade sig gøre. Ønskescenariet er selvfølgelig N'Doye eller Wilcek typen men selv på mindre hold, findes der angribere der bruger færre minutter på at score deres mål. Af de nuværende på superliganiveau, har både Kirkevold og Schwartz vist et bedre snit i superligaen på minutter vs. mål over hele deres karriere. Det er selvfølgelig ikke sikkert de passer ind i alle klubber.

I sidste ende ville jeg foretrække en klar førsteangriber (der ikke har tendens til skader) og så et par talenter til at presse på. Det er ikke den vej vi er gået i dette transfervindue men jeg tror det er den vej PC vil gå i et af de kommende, hvis der ikke bliver leveret af PM/NH i denne sæson. Det kræver selvfølgelig også der er midler til det:-)

Svar #114
Næsten som ventet fik PM lavet to mål i dag - det er godt, håber det bliver startskuddet til flere mål. NH var også tæt på at få indhop med et mål - super flot skud.

Så kan de skudtræne sammen med Bundu, Anker, Blume - vi skulle have vundet 6-2 i dag, men vi glemmer jo helt at forsvare ... går i bad efter ca. 50 min
- vi vil tættere på...

Svar #116
Silkeborg-boss åbner for salg af profil til AGF

Salt i såret fra SIF, på en dag hvor SIF slår AGF i Aarhus. Mads Emil Madsen bliver netop ikke solgt til AGF, da andre klubber kan byde flere penge end et endnu ikke top 6 hold fra Aarhus.
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #117
Tja udtalelsen peger i flere retninger. Jeg synes vi skal byde med, så får FCN eller andre ham i det mindste ikke uden kamp. Tror dog SIF bliver nødt til at holde døren åben for AGF fordi vi netop er den realistiske hylde. AaB og OB også - men har de ikke lidt overbefolket midtbane, modsat os når Amini rejser til sommer.

Kan heller ikke udelukke FCM køber ham og sender ham på græs. Men ser ikke Bif  (selv CV ændrer ligningen lidt) og slet ikke FCK byde ind her.  Udlandet? En lille klub i Belgien eller noget skal heller ikke afvises at komme på banen.

Han mistede dog bolden i dag og var skyld i et AGF-kontrak mål, Men generelt gode kompetencer.
- vi vil tættere på...

Svar #118
Næsten som ventet fik PM lavet to mål i dag - det er godt, håber det bliver startskuddet til flere mål. NH var også tæt på at få indhop med et mål - super flot skud.
Ja - han gjorde netop det der var skrevet tidligere. Gid han dog også havde ramt den trejde bold i 100 % chancen og dermed havde fået et hattrick.
det er selvfølgelig fuldstændig ligegyldigt, hvis de formår at stå det rette sted og få den rette service af medspillerne, hvorefter de blot sparker den i kassen.
Det var ellers ikke imponerende hvad han leverede i 1 halvleg som kommentatorerne også var inde på men som de sagde, han scorede:-)

Så kan de skudtræne sammen med Bundu, Anker, Blume
Jeg er nok tilbage ved, at jeg stadig savner en forstærkning på midtbanen. Blume er falmet igen efter et par gode indsatser men han får simpelthen ikke nok ud af det.

Svar #119
Ja PM og NH må vi vurdere hen over sæsonen, vil i hvert fald godt bytte dem med fx Kirkevold - bare for at nævne en. Nå men lad os se.... Anker har fine stats i efteråret, men suk. Lad os se... Blume ser ikke ud af så meget, men synes alligevel han er god på mange måder, og super stats med 2 mål og 2 ass i 700 minutter og tæt på i dag. Som de andre lad os se.  Heller ikke 100% overbevist, men heller ikke let at finde noget bedre på hans position, sådan uden videre. Hellere ham end Sana. Og øv Højer slet ikke har fået rettet kanonen ind, dog fin defensivt og gode indlæg til tider.

Og lad os også se med Jon og Links - lad os se hvad de kan. De vinder ikke kampe på bænken for os...

Bror Blume, statistik fra superligaen, all-time - SuperStats
- vi vil tættere på...

Svar #120
Synes folk er lidt rigeligt efter Blume - idag var han med afstand den bedste af de 3 på midten.
Uheldigt at Duncan i netop en kamp hvor han er med fra start er vor dårligste mand....uden at der var synderlig forskel på ham og Poulsen.....de næste kampe bliver gyseragtige; kommer vi op på hesten igen eller skal vi ha endnu et Black Autumn??

David Nielsen dumpede iøvrigt også.....der burde være skiftet langt tidligere.

Svar #121
Horsens dominerer i luften - SIF løber mest

PM ligger overraskende flot og Egho er godt med på listen. Han kunne være en spændende tilføjelse at rykke op fra 2. holdet. Og hvilket luftvåben med de to sammen. Egho laver mål og god med bolden.

Marxen ligger også godt der, hvis vi skal rykke flere op. Vi plejer at rykke anføreren op... Men ikke bedre end dem vi har, men hvis TF, skal skydes af til sommer, er en venstrebenet, rutineret, hurtig, godt spillende teknisk og i luften Marxen bestemt interessant som en billlig løsning. Har været stærk siden han slog igennem i Vejle som 17 årig og især sidste par år udviklet sig godt. Er ikke fan af de ældre på ca. 30, men god er han.

Ham vi har kig på fra SIF løber længst... og  jeg synes han har et godt venstreben.
- vi vil tættere på...

Svar #122
Det er nok i "Superligaen Indefra" de nævner det (låst artikel,) men ifølge den her artikel skriver EB at vi meget interesserede i Ronnie Schwartz:
Avis: Ronnie Schwartz forlader Silkeborg IF | Tipsbladet.dk

Det er måske nok mere til næste sommer når hans kontrakt udløber, men jeg forstår det faktisk ikke helt selvom han da er dygtig og scorer mål. Hvis der skal en angriber mere til, synes jeg det bør være en yngre model med lidt udviklings- og salgspotentiale.

Svar #123
Vi skulle have taget Ronnie Schwartz sidste sommer, hvor det endte med Mmaee, og Schwartz tog til SIF. Skal vi tage ham nu, skal det skyldes, at vi regner ham for bedre end både Helenius og Patrick. Topscorerlisten taler Schwartzs sag meget godt, må man sige, også selvom et par stykker af de 10 mål har været på straffe.

Svar #124
Blandt bejlerne til Ronnie Schwartz er AGF, hvor sportschef Peter Christiansen var med til at sætte fut i Ronnie Schwartz' karriere, da han blev hentet til Randers FC.

Sandsynligheden taler imidlertid for, at Schwartz sigter mod udlandet som første prioritet.

Superligaen Indefra: 'Dummebøde' kostede AGF kassen – Ekstra Bladet
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #125
Man undrede sig sådan set også at SIF løb med ham forrige sommer, men han havde naturligvis prøvet aab, bif, efb uden succes, og naturligvis ikke god nok til fcm og fck.

AGF gik jo efter noget stort og endte med Mmaee istedet. OB havde masser af angribere: ak47, kadrii, festersen, kløve, helenius, jørgensen - så de manglede ikke noget.

Men havde set ham tilbage i Randers, men de prøvede Egho (med succes) og Boman/Stokke (uden succes) istedet, plus de havde Kallesøe og Saba samt Emil Riis på vej.

Og mystisk ingen andre superliga klubber tog ham - at han skulle til en 1 div klub.
- vi vil tættere på...

Svar #126
Hvad står der i EB-artiklen om dummebøde...
- vi vil tættere på...

Svar #127
Schwartz fik i hvert fald lov til at forholde sig til AGF i dagens offside program på Viaplay.
Han benægtede at have hørt noget fra os, hvilket vi naturligvis ikke kan tolke noget ud af.

At han ikke fortsætter i Silkeborg var dog ikke til at misforstå, selvom han ikke sagde det direkte.
Og så lagde han heller ikke skjul på at penge nok vil have en del at sige, når det nu potentielt er hans sidste kontrakt.

Svar #128
Ja og præcis lige det med at skrive med dem der skal have deres sidste kontrakt er ikke verdens fedeste, men han laver naturligvis så mange mål og kan mere på egen hånd end dem vi har, så naturligvis er han interessant. Også fordi dem vi har ikke ligefrem har garnet vildt. Synes dog Helenius har vist gode takter og PM gjorde det i foråret - men det med lige ved og næsten rykker ikke så meget....

Vi hænger dog på NH og PM hhv 2 og 3 år mere når Plaffefætteren er fri til sommer, og har også 1½ år til den tid med AA. Måske han kan udlejes og udvikle sig. Synes ikke vi skal ophæve med ham.

Allerhelst så jeg vi fandt en ung angriber på vej frem med stort potentiale....
- vi vil tættere på...

Svar #130
Vi hænger dog på NH og PM hhv 2 og 3 år mere når Plaffefætteren er fri til sommer, og har også 1½ år til den tid med AA. Måske han kan udlejes og udvikle sig. Synes ikke vi skal ophæve med ham.

Allerhelst så jeg vi fandt en ung angriber på vej frem med stort potentiale....
Jeg synes slet ikke at det er aktuelt at lede efter en angriber lige nu. Vi har to gode superligaangribere i PM og NH (begge lige indkøbt) ogvi har desuden  en ung angriber med potentiale.

Jeg vil meget hellere have en kreativ central midtbanespiller mere og evt. en midterforsvarer mere. Skaderne til Amini og Tingager viser begrænsningerne i vores bredde. 

Svar #131
Synes bestemt også vi skal se hvordan det går med NH, PM og AA indtil sommer (med mindre der dukker en vild mulighed op), og tager de et lille step op, så er de alle gode nok. NH har været nogenlunde i OB og var rigtig målfarlig i SIF. PM har faktisk et flot snit på 13 mål i 25 kampe - dog i nedrykspil og 2 af dem mod SIF og et på straffe og kun et mål mod de andre hold. Jeg er desværre stadig lidt  spændt/betænkelig ved ham. Men nu får han 3/4 år til at vise sig frem...

En ny MF skal vi vel kun have hvis Tingerager vil til udlandet og sælges til sommer, eller Julle vil ud af sin 3 års kontrakt som gardering i AGF? Ellers synes jeg de 4 vi har rækker inkl. Hausner - dertil Diks har prøvet MF før og Mikkel Møller Lassen på vej, mest som højreback men også MF.

Vi kunne godt bruge en super stærk spiller der både kan spille 6-8er - men synes vi er dækket fint ind, og næste 3/4 år må vel også afgøre om Zach, Hvidt, Anbo, Jon kan dække 8'er. Blume har også spillet enkelte kampe som ren 8'er, men bedst som off 8/10er. Synes ikke vi mangler bredde der - så skal det være super kvalitet eller ekstraordinær talent.

Lidt samme med off 8/10er. Blume og Jon er fine, og Rygaard havde nok været et lille step op teknisk, men Blume kæmper lidt mere defensivt og Jon endnu mere, plus fart ift de to andre. Mht mål og ass er de alle 3 meget lige, MR har flere kreative afleveringer og super teknik. Allerhelst så jeg gerne et ungt talent med mere fremtid og salgspotentiale end MR - og en der også kan spille andet fx 8er eller kant, end MR der kun kan spille 10er (til nød kant).

Generelt har vi bare en god start11 og trup med 25 mand, hvor der skal meget til for at forstærke os synes jeg. Så skal det være spillere som egentlig hører til i en top 3 klub, eller talenter der kan løftes derop på sigt.
- vi vil tættere på...

Svar #132
En ny MF skal vi vel kun have hvis Tingerager vil til udlandet og sælges til sommer, eller Julle vil ud af sin 3 års kontrakt som gardering i AGF? Ellers synes jeg de 4 vi har rækker inkl. Hausner - dertil Diks har prøvet MF før og Mikkel Møller Lassen på vej, mest som højreback men også MF.
Hvis jeg lige kaster statistikken på de 9 kampe, hvor Backman og Tingager har spillet centerforsvar sammen, så hedder den 8-1-0 og målscore 16-2. Derudover godt en halvleg i Randers, hvor Tingager gik ud ved stillingen 0-0. Uden at ville gøre Juelsgaard til syndebuk, så står de resultater i skærende kontrast til de resultater vi har opnået med andre forsvarskonstallationer. Ja, statistik er taknemmeligt, men vi virker til at være meget sårbare overfor skader til enten Backman eller Tingager.

Det kan godt være at Højer så uheldig ud ved mål nr. to i går, men hvorfor stod han helt alene i venstre halvdel af forsvaret? Der kan være mange gode begrundelser, men jeg tænker at Juelsgaard også burde have været der til at dække det område.

Svar #133
ENIG.

Som altid godt og velovervejet fra dig Steen :-) Ja synes også det er hele forsvaret der slet ikke får snakket sammen og alle kigger fodbold ved 0-2 målet mod fck. Det er bestemt ikke alene Højer, som iøvrigt også bidrager vildt meget offensivt, selvom han ikke har scoret så meget som i foråret. Kommer meget mere kvalitet i indlæg fra Højer end fra Munks, der ellers også byder sig til og gør hvad han kan på højre, men skal udvikle sin indlægsfod med tiden. Spændende med Diks...

Husker iøvrigt også din, min og Stigs lange diskussion en dag om Julle skulle forlænges - synes jeg aldrig, og var målløs over han fik hele 3 år, men det må være prisen for at tog en permanent rolle som 3 valg. Skal så siges til Stig og Julles forsvar at han var stærk i foråret.

Nu må vi få det bedste ud af Julle, men tænker faktisk jeg hellere vil se Hausner som 3. valg og lade Julle være 4. valg. Selv på venstreback ser jeg hellere Julle som 4. valg - hvis vi havde Thøgersen. Eneste plus ved Julle er rutinen er fin, hvis både FT og NB er ude, så Hauser kan læne sig lidt om ad Julles rutine istedet for Mikkel Møller Lassen eller en anden ung.

Men vil Julle væk så super fint, tænker sagtens vi kan finde en 21-25 årig på vej frem som kan gøre det lige så fint/bedre (og har nok rutine).

Julle har en fin venstrepote, piver aldrig, teamplayer, rutine, leverer 100% (men bare ikke god nok, satser ofte for meget, halv langsom, ikke super stærk i hovedspillet - over the hill).

Ind i mellem også sine lyse sider, stoppede fx ene mand et Sif-angreb usvigelig sikkert. Noget op og ned...

Og ENIG Tingager fortjener mere ros end han får. Backman er netop god fordi han ikke skal andet end at cleare bolden og FT tager hele ansvaret for boldomgangen i forsvaret, er virkelig teknisk stærk og super overblik. Stærk med låget. Ok hurtig af en så høj spiller.
- vi vil tættere på...

Svar #134
@ steen - Men du kan desværre hurtigt få pointe ift bredden på central midt, nu hvor Amini er skadet, og jeg læser i optakten, at både han, NP og Zach kan få karantæne ved næste kort. Heldigvis er Amini og NP generelt sjældent skadet. Stort set aldrig faktisk.

Ikke superfedt hvis både Amini og NP er ude, og slet ikke hvis Zach også.

Zach/Hvidt/Anbo/Jon bliver lidt urutineret som stopklods på CM - Blume må hjælpe til med at dirigere.

Især for Hvidt aldrig rigtig har været i start11 - og virket langt fra spilletid her i efteråret. Men en gang skal være den første, så vi må håbe han griber den. Og ellers ikke så meget erfaring for Anbo og Jon på de pladser og i det hele taget, selovm Jon har spillet 15 måneder som senior i superligaen.

Antalmæssigt fint nok - bliver spændende om de slår til.

kamptråd 2019-20: FCN - AGF, søndag d. 03.11.2019 kl. 14.00
- vi vil tættere på...

Svar #135
Hvis Vibe vender ydmygt hjem og ikke forventer stjerneløn, så vil det være fint at se ham i sin hjerteklub. Han har stadig et flot snit mål pr minut. Men dog en gammel herre. Ikke nogen lang kontakt og stjernehyre.

Lasse Vibe forlader IFK: Vil hjem til Danmark

Lasse Vibe - Player profile 2019 | Transfermarkt
- vi vil tættere på...

Svar #136
For 5 uger siden ville han blive i Sverige. Både Vibe og IFK havde ellers en option. Har han fået et vink med en vognstang? Måske 1½ år hvis han vil spille til max Helenius-hyre.
Bliver vist lidt en lotto-joker med Vibe.  Desværre. Ellers sympatisk AIA og AGF dreng.

Vibe klar til at blive i IFK: Vil ikke være grådig

Ligner mest en indhopper joker:

Lasse Vibe - Detailed stats | Transfermarkt
- vi vil tættere på...

Svar #137
For 5 uger siden ville han blive i Sverige. Både Vibe og IFK havde ellers en option. Har han fået et vink med en vognstang? Måske 1½ år hvis han vil spille til max Helenius-hyre.
Bliver vist lidt en lotto-joker med Vibe.  Desværre. Ellers sympatisk AIA og AGF dreng.

Vibe klar til at blive i IFK: Vil ikke være grådig

Ligner mest en indhopper joker:

Lasse Vibe - Detailed stats | Transfermarkt
PC skulle ifølge en podcast for nylig have sagt, at der bliver hentet en profil fra en af den højere hylder til at afløse Sana til vinter. Kan det være Vibe?

Svar #138
PC skulle ifølge en podcast for nylig have sagt, at der bliver hentet en profil fra en af den højere hylder til at afløse Sana til vinter. Kan det være Vibe?
Jeg synes ikke at Vibe er så oplagt på den plads, hvor Sana var bedst - altså som en art 10'er. Jeg ser mere Vibe som fløj eller angriber og jeg mener at tiden er forpasset i forhold til at hente ham hjem. Det skulle senest have været, da Kina-eventyret sluttede. Men jeg er enig med PC (hvis han har udtalt det), at vi godt kan bruge en kreativ central offensiv midtbanespiller. 

Svar #139
Jeg synes ikke at Vibe er så oplagt på den plads, hvor Sana var bedst - altså som en art 10'er. Jeg ser mere Vibe som fløj eller angriber og jeg mener at tiden er forpasset i forhold til at hente ham hjem. Det skulle senest have været, da Kina-eventyret sluttede. Men jeg er enig med PC (hvis han har udtalt det), at vi godt kan bruge en kreativ central offensiv midtbanespiller.
Jeg synes også det vil være at stramme den at kalde Vibe en fra "den højere hylde," også med den alder han trods alt har, men derfor kunne han måske godt være interessant, hvis Bundu bliver solgt og vi føler der skal være noget mere end Links og Lunding til fløjen.

Svar #140
Jeg synes helt sikkert vi mangler en profil på midten omend han skal være midt midtbane end angreb. Jeg synes ikke vores stil berettiger en Sana type. Vi skal hellere have en Blume type men fra en højere hylde. Jeg kender ikke rigtig til ham Silkeborg knægten, men han lyder meget spændende, selvom han vel endnu ikke er fra den hylde som PC tilsyneladende kigger på.

Svar #142
Så får han ikke mulighed for at slutte i sin gamle klub og få heltestatus, kunne ellers være fedt, men sådan er det. Og egentlig er han jo også bare lidt for gammel og ofte skadet, men fcm får da en god joker at skyde med fra bænken.
- vi vil tættere på...

Svar #143
Kunne godt være tvivlende for, om vi ville være interesserede i en spiller, der fylder 33 lige efter forårssæsonen skydes i gang. Næppe en del af vores strategi... og i grunden også underligt, at FCM henter ham.

Meget sympatisk fyr, og havde da været fint at have set ham i AGF, men tvivlede på det. Er dog meget overrasket over, at FCM kan bruge ham. Men de skal nok bruge en erstatning for Jacob Poulsen, som de vel ikke har fundet endnu.

Svar #144
Jeg synes Vibe bliver grundigt undervurderet generelt.

Jeg frygter han bliver rigtig god for FCM. Jeg ville gerne have set ham i AGF som afløser for Ankersen eller Bundu.
(Bundu der måske skal sælges, og Ankersen der nok snart skal afsted)

Svar #145
Vibe er helt sikkert god pt, men jeg tvivler bare på han han kan holde sig skadesfri. Jeg havde bestemt også gerne set ham slutte i AGF. Men jeg nåede da se ham spille en førsteholdskamp i AGF - mener det var en pokalkamp.

Men den gode forbindelse til Ankersen banede nok vejen mest for Vibe (og lidt omvendt).
For ja han er ikke lige det typiske indkøb i med fcm og agf strategierne.

Vi skulle have haft ham der... (ja egentlig holdt snor i ham med en lang kontrakt, da vi udlejede ham)

Lasse Vibe: Jeg vil slutte i AGF | Tipsbladet.dk
- vi vil tættere på...

Svar #146
No matter what, Vibe får et par fede sæsoner for bankbogen, og så er det dét. Om 10 år er han glemt.

Svar #147
Jeg synes han kunne have givet fin mening hvis Bundu bliver solgt og Links skal bruge lidt mere tid, men et eller andet sted skal Links vel også fra forårets start være klar til at erobre en plads og Lunding må også meget gerne få noget spilletid. Vi har ikke kunnet konkurrere sportsligt og økonomisk med FCM, men jeg er heller ikke sikker på at vi overhovedet har lagt et bud.

Svar #148
Selv om det er trækfugletid, kunne Vibe nu godt have landet lidt før. Men han er desværre langt fra den eneste, som ville “slutte karrieren” i GF og lod det blive ved snakken ☹️.

Svar #149
Mon Vibe ville væk fra Sverige (eller rettere hjem til DK), men AGF ikke kunne tilbyde ham en plads pt, da Bundu/ankersen ikke er på vej ud her til vinter? Ville ikke være verdens største overraskelse hvis Ankersen forlænger 2 år, og at Bundu forlænger på samme vis, dog med lovning om at blive solgt for x millioner (indbygget klausul med et beløb fastsat, hvor han må smutte hvis det beløb bydes som minimum).

Jeg er vild med at vi har mange gode kanter i truppen. 

Simple Audio Video Embedder