Spring til hovedindholdet
Emne: kamptråd 19/20; AGF - FCN, søndag d. 29.09.2019 kl. 12.00 (Læst 3518 gange) forrige emne - næste emne

kamptråd 19/20; AGF - FCN, søndag d. 29.09.2019 kl. 12.00

Information om modstanderen:
FC Nordsjælland spiller 4-3-3-systemet og er kendt som et hold, der satser på talentudvikling og offensiv fodbold. Klubbens motto er: Altid mod målet.  Det er beundringsværdigt hvordan de altid kan hive et nyt talent ind, når de har solgt en profil.
Det skyldes at der er en rød (rødvinsrød?) tråd gennem klubben, så alle hold spiller efter samme system.

Holdet:
Manager/Træner: Flemming Pedersen

Vigtigste spiller/spillere: Mohammed Kudus er deres topscorer med 3 mål, men vil i stedet pege på det faktum at spillestilen er trænet hele vejen igennem klubben, så spillerne altid ved hvad de skal gøre

Performance Center:

Lidt om AGFs tal:

Vi spille Whist kort:
Gult:
Målmand 3 (William Eskelinen 2 og Alexandar Jovanovic 1)
Forsvar 8 (Jesper Juelsgård 3, Alexander Munksgaard 1, Casper Højer 1, Frederik Tingager 1 og Niklas Backman 2)
Midtbane 10 (Poulsen 3, Jakob Ankersen 1, Jon Thorsteinsson 2, Zach Duncan 2 og Mustafa Amini 2)
Angreb 2 (Mustafa Bundu 1 og Nicklas Helenius 1)

Rødt:
Midtbane 1 (Poulsen 1)

Hvilken kæde scorer for os:
Forsvar 1 (Jesper Juelsgård 1)
Midtbane 5 (Jon Thorsteinsson 2, Jakob Ankersen 2, Bror Blume 1 og Mustafa Amini 1)
Angreb 7 ( Mustafa Bundu 5, Nicklas Helenius 1 og Patrick Mortensen 1)

Form barometer
FCN:
V - T -
AGF
V - V - V

Turneringen generelt:
Rundens øvrige kampe:

Karantæne information:
FCN:

AGF:
Gult kort - 4 points: Jesper Juelsgård

Point udvikling:

Stillingen inden runden:

Modstander fan i denne uge hedder Martin, men er bedre kendt som Amarone Bold - det er manden der ved at det kræver 2 l Rosé at tage fra Farum til Århus:;-)

I blev i år af mange eksperter spået til ikke at komme i Top 6.
I ligger allerede bedre end i sidste sæson på samme tidspunkt og det med en bedre målscore.
Hvor forventer du at I slutter i år?

Subtoppen består af et stærkt felt med mange rigtig gode hold, så kampen om tredjepladsen bliver rigtig tæt. Vi skal i top6 igen som vi plejer hvilket jeg også regner med at vi kommer. Som den jubeloptimist jeg et, så tror jeg på vi napper bronzen i år.

Igen i år har I solgt profiler som Andreas Skov Olsen, Karlo Bartolec og Victor Nelsson.
Alligevel bliver I ved med at hive unge spillere op, der præsterer på højt niveau.
Frygter du nogensinde for om det skal gå galt?

Det korte svar : nej.

Det lidt længere: de mange store salg giver os økonomi til at geninvestere i akademierne så kvaliteten på talenterne bliver sikret. Samtidig giver det os også mulighed for at hente ind udefra hvis der alligevel skulle være nogle huller, som vi har set senest med Kian Hansen og Mads Døhr Tychosen.

Kampen skal spilles kl. 12.00 søndag og hovedparten af jeres spillere er teenagere, som traditionelt har svært ved at komme tidligt op. Skal vi forvente et hold bestående at lidt ældre spillere fra jeres side i denne kamp?

Det er absolut ikke utænkeligt. Mikkel Rygaard er kommet ind i varmen igen, Kian Hansen er igen begyndt at møde til tiden til træning og så regner jeg også med at Larsen står på mål igen.

Det er igen blevet tid til en status fra Kasper Skipper fra TV2 Østjyllands Skipper Liga:

I min seneste status efter fem runder - hvor AGF blot havde to point - var jeg alligevel optimistisk. Mest på grund af de lovende takter, jeg havde set i kampene mod FCK og FC Midtjylland. Jeg sluttede af med at skrive, at hvis AGF hentede 8-10 point i de næste fem kampe, så ville de være tilbage på sporet.

At de så har hentet hele 15 point og kun lukket ét mål ind havde jeg alligevel ikke forudset. Hvilken forandring, hvilken løssluppenhed, hvilken tro på egne styrker, AGF har udvist siden da.

De spillemæssige højdepunkter i de fem seneste kampe er i mine øjne den knusende sejr i Brøndby, hvor alt bare spillede, og endnu en fornem præstation ugen efter mod AaB. Fredagens sejr i Odense var den svageste præstation siden Lyngby-fadæsen, men AGF viste, at man alligevel formår at vinde, selvom alt ikke ser lige godt ud.

Men hvad er det lige, der er sket med holdet?

Det uoriginale svar hedder Niklas Backman. Men man kan simpelthen ikke undervurdere svenskerens betydning på det hold. Hans ro, kølighed og overblik rammer alle på holdet, ikke kun i bagkæden. Han er en leder og så er han en fremragende forsvarsspiller. Som han selv har udtalt, så har AGF brug for en type som ham.

Jeg bider også mærke i, at det mål de indkasserede mod OB var på en dødboldssituation. Jovist var opdækningen af Opondo ikke ligefrem nydelig, men i åbent spil har AGF-forsvaret virkelig leveret.

Øvrige pointer, jeg gerne vil have med:

- Det er ikke nyindkøbene fra slutningen af transfervinduet, som især har leveret. Torsteinsson har i glimt vist et spændende potentiale, og når de to unge australiere bliver spillet mere ind på holdet, har AGF nogle gode backups i dem. Men det er spillere som Bundu og Ankersen, der har steppet up i takt med at konkurrencen er blevet større. Især Ankersen har taget skeen i den anden hånd og skiftet utilfredshed og brok ud med gode præstationer på banen.

- Ét sent nyindkøb har dog også haft stor betydning. Jovanovic er tilbage, og han har samme udstråling som den svenske anfører foran ham. Jova udviser ro og lederskab, og holdkammeraterne skal ikke være bange for nogle af de svipsere, som Eskelinen kom til at lave i ny og næ.

De næste fem runder:
FC Nordsjælland (H)
Randers (U)
Silkeborg (H)
FCK (H)
FC Nordsjælland (U)

For AGF gælder det om at være klar til at tackle modgang, når de på et tidspunkt løber ind i en formmæssig nedgang. Nordsjælland venter to gange på kort tid, og det er altid et svære hold at spille mod både ude og hjemme. Resultaterne i de indbyrdes kampe mod Randers behøver jeg vist ikke nævne (…), og så er FCK jo altid en mundfuld.
Men selvfølgelig kan GF fortsætte den stime, de er inde i - for de spiller sgu godt - men holdet må ikke gå i baglås og bukke under for det pres og de forventninger, der er blevet bygget op over de seneste fem runder. Kan de det, så tror jeg, de har sat sig endnu tungere på en plads i Top 4, når der er spillet 15 runder.

De tørre oplysninger:
Kan du ikke komme på Ceres Park:
TV: Tv3sport

Live:
Ceres Park
Selvom jeg har nedsat hjertefunktion, så vil det altid banke for min klub
AGF
Vi kommer stærkere tilbage

Sv: kamptråd 19/20; AGF - FCN, søndag d. 29.09.2019 kl. 12.00

Svar #1
FCN er i denne sæson markant bedre hjemme end ude. De er ubesejrede i Farum, men har kun en udesejr (3-0 i Horsens i første runde) og fire nederlag i fem udekampe.

Vi har en fysisk fordel, som vi selvfølgelig skal bruge. Og så skal vi undgå at bruge den på en måde, der udløser kort. Vi skal også få udnyttet, at de er betydeligt svagere defensivt end offensivt.

De har en fordel på hurtighed og vil sikkert prøve at udfordre Backman og Tingager langs jorden og i løbedueller. Deres kanter er farlige på samme måde, og i Davids sko ville jeg føle det som et dilemma hvor langt og hvor meget Højer og Munksgaard skal gå med frem: Hvor stor er fordelen ved at spille de to, som vi plejer - holdt op mod risikoen for, at FCN kan slå kontra i nogle store efterladte tomrum på kanten? Hvor højt på banen vi skal møde dem er generelt et vigtigt spørgsmål, og det kan afgøre kampen, om vi finder det rigtige svar. For det går hurtigt, når de kommer i de omstillinger.

Svar #2
Kunne det tænkes, at David vælger at stille med samme hold som de sidste gange, selv om Blume havde en meget dårlig dag i dag.

Svar #3
Kunne det tænkes, at David vælger at stille med samme hold som de sidste gange, selv om Blume havde en meget dårlig dag i dag.
 Altså Thorsteinsson spillede sig i hvert fald ikke nærmere førstevalget på pladsen imod OB, og da slet ikke førstevalget på venstrekanten i dag heller.

Duncan spillede sin klart dårligste kamp i dag (så ikke kampen på Ærø). 

Blume imod AaB var til gengæld helt igennem fantastisk, og det var præcis den Blume jeg blev vild med i starten af hans AGF-tid og i foråret 2018 generelt. Jeg troede han var borte, men han har genvundet sin plads på holdet, og bestemt også hos mig. Ankersen har også spillet sig op hos mig, og har vist sig som sikker førstemand på venstrekanten efter at Thorsteinsson ikke har kunne holde niveau fra sin flotte start hvor Ankersen blegnede lidt. Nu er det lige omvendt.

Svar #4

Tror det afhænger mere af taktikken end af en dårlig pokalkamp. Hvis vi satser på at trykke FCN fysisk fra start og gå højt i presset kunne jeg godt se midtbanen bestå af NP, Amini og Duncan.

Vælger vi omvendt at stå dybt for at neutralisere deres hurtige spillere, så tror jeg Blumes  Han er virkelig god til at spille de dybe bolde til Ankersen og Bundu umiddelbart efter den er erobret.

Jeg tror mest på det sidste. Det virkede fint med at gå højt op og presse BIF og AaB, men de har heller ikke meget fart oppe foran. Mod FCN kan den taktik blive livsfarlige da de har 3-4 raketter, hvis der bliver spillet forbi presset. Omvendt er de på ingen måde et tiki-taka hold længere, så tror ikke de kan spille igennem os, hvis vi står dybt. Og deres backs er slet ikke stærke nok til at håndtere Bundu og Ankersen i omstillingerne.

Svar #5
jeg tror vi spiller blume og anker fra start og begge bliver taget ud, så Jon får indhop efter en times spil. Tror også Links kommer ind og får sidste 15-25 min.

Svar #6
FCN har tabt de seneste fire udekampe og de trives ikke helt så godt på græs, som hjemme på plastikbanen. Så vi skal ikke frygte dem, men fortsætte det pågående spil som vi så imod AaB i den seneste hjemmekamp. Det bliver svært at holde nullet, men omvendt er FCNs forsvar til at tale med. De har lukket dobbelt så mange mål ind som os. Så lad os nu bare gå på banen for at vinde den her også.

Svar #7
pågående, ja....men også sætte os på dem fysisk.

Svar #8
Spiller FCN på samme type billige plastikgræs med dækgranulat, som er lagt ud i amatørklubberne? Det er jo frygteligt at spille på, og minder om strandfodbold, når granulatet flyver gennem luften.
Det er selvfølgelig at foretrække frem for indendørs fodbold om vinteren, men har absolut intet til fælles med græsbaner.

Svar #9
Jeg tror mest på det sidste. Det virkede fint med at gå højt op og presse BIF og AaB, men de har heller ikke meget fart oppe foran. Mod FCN kan den taktik blive livsfarlige da de har 3-4 raketter, hvis der bliver spillet forbi presset. Omvendt er de på ingen måde et tiki-taka hold længere, så tror ikke de kan spille igennem os, hvis vi står dybt. Og deres backs er slet ikke stærke nok til at håndtere Bundu og Ankersen i omstillingerne.
Det er en interessant overvejelse til den kamp. Jeg har ikke set FCN så meget i år, men har indtryk af at de ikke har set så godt med et velorganiseret pres. Det er selvfølgelig med en hvis risiko og vi skal være opmærksomme på deres fart. Af de tre kampe her mod oplagte top-6-konkurrenter var FCN dem jeg mindst regnede med vi kunne holde fra at score (OB var dem jeg mest regnede med, men det lykkedes jo så for dem.) FCN er dog også normalt et hold der svinger lidt i kampene, så vi skal nok få nogle muligheder selv også. Det er også rigtigt at de har været væsentligt bedre på eget plastic, så med lidt mere effektivitet end mod VSK kan vi forhåbentlig hive endnu en sejr hjem.

Svar #10
Men selv senest på egen bane var de bestemt ikke overbevisende, mod et voldsomt afbudsramt AaB hold. Særligt i 2. Halvleg var de i flere periode spillet et godt stykke ned under dæk granulaten.

Man kunne selvfølgelig også håbe på at Kian Hansen glemmer tiden igen, og at Flemming Pedersen derfor også vælger at smide kampen mod os for at statuere et eksempel, alternativet i midterforsvaret var godt nok ikke specielt overbevisende mod BIF.

I det hele taget er en hjemmekamp mod FCN tæt på at være en must win, som formen er lige nu.

Svar #11
"Must win" er at stramme den.

FCN er klart bedre hjemme, men de kan ind i mellem også spille godt ude. F.eks. spillede de godt men var meget ineffektive i 2-4 nederlaget på Brøndby Stadion for nyligt.

Jeg er mest spændt på, hvordan vi håndterer FCN's letbenede folk og de perioder, hvor vi står lavt. FCN har haft det svært når modstanderen spiller fysisk og med højt pres. Det kan man dog langt fra gøre i  alle 90 min.. og hvis ikke presset fungerer har de i den grad nogle hurtige folk, der kan gøre ondt på vores  tunge forsvar.

Svar #12
I det hele taget er en hjemmekamp mod FCN tæt på at være en must win, som formen er lige nu.

Jeg synes det er en vild udmelding at kampe imod andre top 6-hold er "must win".

EDIT: Jeg tænker ofte på, at AaB lykkedes med at komme i top 6 under Wieghorst uden at vinde nogle kampe imod top 4. AaB havde en evne til at vinde over alle de små, og flere omkring sig, men uden at vinde over nogle tophold.

OB og FCN kom i top 6 ved at slå og tabe til hold fra alle hylder, ligesom AGF er ved i år.
Og ift den "approach", så er der INGEN must win-kampe. Man kan sagtens tåle at spille uafgjort i Hobro, tabe i Lyngby og kun få uafgjort i Haderslev når man vinder i Brøndby, Odense og imod AaB hjemme. 

Der er ingen "must wins", kun "must have" ift x antal point når grundspillet er færdigt. Og der er det hamrende ligegyldigt hvem man har vundet over og tabt til, så længe man er foran når det slutter.
Og i en liga hvor alle slår alle, så handler det sgu bare om point-snit, og intet andet. Vi har 5 sejre, det kan ikke blive ved. Og spiller vi uafgjort imod FCN og dermed holder både dem og alle andre hold bag os, på nær BIFs mulighed for at overhale os, så er det en ganske fin runde.

At tabe til FCN i en god kamp kan alle top 6-aspiranter tåle.

Svar #13
Pointen er lidt, at hvis AGF havde vundet over Hobro og Lyngby som "must win", men så efterfølgende tabt til OB og spillet uafgjort ude imod BIF ude, så var vi lige vidt ift antal point.

Men BIF og OB havde haft flere point, og vi havde været placeret dårligere i tabellen. Til gengæld var Lyngby ikke i top 6 lige nu foran OB, og 1 point fra BIF.

Vi skal kunne tåle at have off-dage, og give den gas, og have troen på at uanset hvem man møder, så har vi chancen for sejr. Der er ingen uovervindelige hold i denne liga. 

Svar #14
"Must win" er at stramme den.

FCN er klart bedre hjemme, men de kan ind i mellem også spille godt ude. F.eks. spillede de godt men var meget ineffektive i 2-4 nederlaget på Brøndby Stadion for nyligt.

Jeg er mest spændt på, hvordan vi håndterer FCN's letbenede folk og de perioder, hvor vi står lavt. FCN har haft det svært når modstanderen spiller fysisk og med højt pres. Det kan man dog langt fra gøre i  alle 90 min.. og hvis ikke presset fungerer har de i den grad nogle hurtige folk, der kan gøre ondt på vores  tunge forsvar.

Jeg er helt enig, at kalde FCN hjemme for en “Must Win” ville være at stramme den, men at kalde den “tæt på en Must Win” er måske ikke så overdrevet ;). De vandt over AC Horsens i åbningskampen, den så jeg, Horsens lignede et Danmarksseriehold. Ellers har de tabt alt i denne sæson på rigtigt græs, og Silkeborg var lige ved at slå dem i Farum. Desuden var de heldige med at vinde over AaB’s reserver i sidste runde (6 spillere skadet). Så jeg ser ingen grund til at gøre det nuværende FCN hold til mere end de er.

Svar #15
Jeg er helt enig, at kalde FCN hjemme for en “Must Win” ville være at stramme den, men at kalde den “tæt på en Must Win” er måske ikke så overdrevet
Ligesom folk der sagde at "hvis AGF vil i top 6, så skal man vinde over Hobro" og brugte det som argument for hvorfor AGF ikke kom i top 6 efter kamp 1.... 

Der er ikke noget der hedder "must win" imod en top-6 modstander, nærmest end ikke for FCK/FCM, og da SLET IKKE for AGF, hvis du/I spørger mig. Og med 5 sejre i bagagen forud for kampen, så ville en uafgjort i min optik være et rigtig godt resultat. Det holder FCN i status quo bag os, og gør faktisk at kun BIF kan nå os i denne runde, førend turen går til kampene imod Randers og Silkeborg.

Svar #16
Jeg er helt enig, at kalde FCN hjemme for en “Must Win” ville være at stramme den, men at kalde den “tæt på en Must Win” er måske ikke så overdrevet
Ligesom folk der sagde at "hvis AGF vil i top 6, så skal man vinde over Hobro" og brugte det som argument for hvorfor AGF ikke kom i top 6 efter kamp 1....

Der er ikke noget der hedder "must win" imod en top-6 modstander, nærmest end ikke for FCK/FCM, og da SLET IKKE for AGF, hvis du/I spørger mig. Og med 5 sejre i bagagen forud for kampen, så ville en uafgjort i min optik være et rigtig godt resultat. Det holder FCN i status quo bag os, og gør faktisk at kun BIF kan nå os i denne runde, førend turen går til kampene imod Randers og Silkeborg.

FC Midtjylland vil til enhver tid kalde en hjemmekamp mod en hvilken som helst modstander for en kamp der skal vindes, det samme vil FC København. De to hold er altid skuffede hvis de ikke vinder hjemme, og med god grund, det er på hjemmebane man skal hente de fleste af sine point. Jeg må da også være ærlig og sige at alt andet end en sejr i morgen vil da skuffe mig. Ikke ligeså skuffende som hvis man taber point til Silkeborg, og det er da heller ikke sådan at en uafgjort vil gøre mig rasende, men en direkte konkurrent til top 6 bør man kunne slå på hjemmebane, ellers kan man ikke forvente at ligge over det hold i tabellen efter 26 runder.

Og så må jeg endnu engang understrege forskellen på at kalde noget for “must win” og så kalde det “tæt på en must win”. Det første ville jeg kun bruge om kampene mod Silkeborg, det andet kan bruges i forhold til mange hjemmekampe. Hvis man vil være tophold, så følger der også et vist forventningspres med.

Problemet med FC Nordsjælland er at de ofte spiller bedst mod topholdene, FCM og FCK har tabt overraskende mange point til FCN, imens de spiller mere på det jævne mod hold der er placeret længere nede i tabellen. Gad vide hvordan indstillingen er mod et sub-tophold?

Men hvis ABBA præsterer i morgen, så er jeg sikker på at det giver 3 point. (Amini - Backman - Bundu - Ankersen)

Svar #17
Ja måske handler det om at de får plads at spille på mod de gode hold (som spiller offensivt) I morgen vil DN være tilgivet af mig, hvis AGF er kompakte og lader dem trille bolden meget på tværs midt på banen. Men de ikke må få lov at spille situationen færdig oppe ved feltet eller få for mange af deres giftige kontraer med hurtige fusser.

Husker Peter Sørensen sagde det var måden at slå fcn på.

Naturligvis skal vi også forsøge at mose dem ind imellem, men skal bare være stærke med et hurtigt restforsvar til deres kvikke fødder på kontra.

Svar #18
En ting er 100% sikkert, sejre er det der rykker et hold frem i tabellen og det der giver mest selvtillid. AGF uden de 2 uafgjorte kampe havde ikke ikke sat dem af top 6 kapløbet, men konverter 2 sejre til nederlag og du er havnet blandt nedrykningskandidaterne. Hvis AGF skal være en top hold, så er sejre nu engang nødvendigt...
På hjemmebane, for et top hold, da er målet sejr hver eneste gang - selv mod FCK & FCM, men uafgjort mod disse er ofte godkendt. Jeg var heller ikke den der klappede voldsomt over sidste sæsons "perlerække" af uafgjorte AGF kampe...som blev afløst af mange nederlag, fordi uafgjorte kampe bare IKKE er sejre.

Jeg ser ingen grund til, at AGF skal stoppe deres sejrsstime mod FCN, slet ikke mod RFC og utænkeligt mod SIF osv. :)
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #19
Og så må jeg endnu engang understrege forskellen på at kalde noget for “must win” og så kalde det “tæt på en must win”. Det første ville jeg kun bruge om kampene mod Silkeborg, det andet kan bruges i forhold til mange hjemmekampe. Hvis man vil være tophold, så følger der også et vist forventningspres med.
Vi er bare forskellige i vores syn på sagen, hvilket er helt fair :D 
Og jeg må bare også gentage, at hvis "tæt på must win" er det man vil sætte på hjemmekampe imod FCN, AaB, OB, FCN og BIF, så er jeg jo bare uenig.

Hjemmekampe imod de nedre hold derimod, det er noget andet, i min optik.
Vi behøver ikke være enige. 

Jeg vil sagtens kunne leve med uafgjort imod FCN, AaB, OB, FCN og BIF så længe vi er foran på point, og dermed holder holdet bag os. Det er noget andet hvis man er bagud på point og er tvunget til at vinde. Så kan sådanne kampe være "must win" ift hvis man vil gøre sig forhåbninger om at hente x og y.

Rent faktuelt vil uafgjort imod FCN imorgen gøre, at FCN holdes 1 point efter, og at OB/RFC ikke kan hente os, men kun BIF kan.

Svar #20
Vi er bare forskellige i vores syn på sagen, hvilket er helt fair :D
Og jeg må bare også gentage, at hvis "tæt på must win" er det man vil sætte på hjemmekampe imod FCN, AaB, OB, FCN og BIF, så er jeg jo bare uenig.

Hjemmekampe imod de nedre hold derimod, det er noget andet, i min optik.
Vi behøver ikke være enige.

Jeg vil sagtens kunne leve med uafgjort imod FCN, AaB, OB, FCN og BIF så længe vi er foran på point, og dermed holder holdet bag os. Det er noget andet hvis man er bagud på point og er tvunget til at vinde. Så kan sådanne kampe være "must win" ift hvis man vil gøre sig forhåbninger om at hente x og y.

Rent faktuelt vil uafgjort imod FCN imorgen gøre, at FCN holdes 1 point efter, og at OB/RFC ikke kan hente os, men kun BIF kan.
Jeg er helt enig Stig, vi behøver ikke at være enige ;).

Jeg vil dog sige at dit argument om at så længe vi er foran med 1 point på et givet tidspunkt, ikke er en sikkerhed for at ende over holdet efter runde 26. Man skal vinde sine kampe imens man har momentum, for at blive top 6 hold, og især sine hjemmekampe mod direkte modstandere. Der kan ske en hel masse i løbet af en sæson med skader og formnedgang, hold der har et nemmere kampprogram osv. der gør at det er helt afgørende at hente alle de point man kan sålænge man har tur i den. Ikke meget anderledes end “Man skal score i sine gode perioder” postulatet.

Svar #21
Ingen tvivl om at en kæmpe del af krisen sidste efterår var de mange uafgjorte kampe, som også ende med at koste os top 6. Man kan naturligvis også sige at de reddede os fra nedrykning, men AGF har holdet til at blive 5-7, og potentialet i trup, historie og demografi peger op ad.

Årsagen skal findes i to ting. 1) vi manglede en 9'er. 2) vi havde en tendens til at stå kompakt og forsvare os godt, men alligevel smide sejre væk (og det kunne fx også være sket i år mod OB og EfB).

Gå efter 3 point!

Altså det er ret let, det gælder om at få det maksimale ud af en kamp, og det kan nogen gange være et point, men generelt skal man da gå efter de 3 point - dog ikke så meget at man risikerer at spille uafgjort eller tabe kampen.  Den gode gamle med en kontrolleret offensiv er fornuftigt, hvor man sikrer et fornuftigt restforsvar.

Det bedste forsvar er også nogen gange et højt agressivt pres, hvor modstanderen slet ikke kommer i gang med spillet. Kræver også gode kvikke fødder over alt på banen - både i hurtighed og løbevillighed i antal km.

Ved at presse højt har vi også kortere vej til målet på kontra. Vi så det positivt mod AaB - og negativt mod OB, hvor vi fik for lang vej til deres mål, fordi vi stod en tand for dybt.

Hvis man vil være tophold...

Et godt fodbold der vil spille med i toppen skal kunne lidt af det hele - udover holdets spidskompetencer, så man fx også evner at spille posention af flere årsager 1) angrebsspil der kan åbne et kompakt forsvar 2) kunne veksle mellem at stå kompakt og køre bolden rundt når man er foran så man også får lidt pauser og ikke bliver offer for alt for mange tilfældigheder 3) kunne spille chancen stor generelt set.

Hvis man vil være et tophold skal man kunne styre spillets gang offensivt og som defensivt, kunne udbytte egne spidskompetencer, men også tage forbehold for modstanderen uden gå totalt på kompromis med egne styrker.  Og det nytter ikke noget at spille alt for defensivt. Jeg tror ind i mellem det har kostet lidt for DN og AGF.

Modighed belønnes....

Jeg synes de sidste par år har vist at når vi er modige og tager offensivt initiativ, så er AGFs spids kompetence faktisk også det høje agressive pres. Vi er også stærke til at stå dybt bl.a. Backmans fantastiske evner til den type forsvarspil og Kamils evner i luften. Eske kan også noget af det, men også stærk ude ekstra sweeper, hvis vi ligger højt og bedre med fødderne end Kamil. Jeg er faktisk mere til Eske end Jova, der ganske vist er sublim i reflekserne på stregen, men ikke kommer mange cm væk fra stregen. Kostede bl.a. målet til 1-0 i Marstal. Endelig løber AGF også mange km. Vi er okay duelstærke og gode med bolden langs jorden. Synes faktisk vi har et meget komplet hold.

Svagheder lige nu!

Vores svagheder lige nu er nok at vi mangler en målfarlig 9'er og kreativ Sana til at åbne kompakte forsvar. Men omvendt er vi blevet markant styrket i defensiven og presspillet med hans exit, så savner ikke den luksus-type. Efter sommerrygterne med Rygaard har jeg kigget ham lidt efter i sømmene igen ift det defensive spil og synes han er okay og bedre der end Sana. Offensivt har alle i flere år kunnet set her er en mand med gyldent venstreben og sublime afleveringer, teknik, spilforståelse osv. Synes stadig godt vi kan bruge ham og endnu bedre håber PC kigger i markedet efter en ung 20-25 årig kreativ 8'er. Rygaard mangler også lidt flere mål, assists er fint og superevner til at sætte spillet generelt.

Vi kan måske løse det fra egne rækker, hvis Blume kan løfte sig og blive mere stabil eller hvis Jon kan udvikle sig i den rolle, han er stærk i både teknik, fart, mål og ass - og især i duelspillet og defensiven ift Blume og især Rygaard. Synes Jon har større potentiale end Blume. Selvom begge er gode. Jon er også lige 6-7 år yngre. Blume skal steppe op hvis han ikke skal blive trupspilller. Erlykke på u19 er også et spændende talent på den plads...

PM har altid lavet mange mål også i foråret - men i nedrykspil og Norge. Men mangler at bevise han kan score stabilt og ofte i grundspil og top6 slutspil også. Helenius er skadet og det er 2½ år siden han var god i sif-tiden. NH er en sikker backup men lotto kupon som førstevalg - genfinderhan sit niveau. Endelig holder han sig skadesfri eller er den alder nu.... AA har en dygtig målnæse og kan lidt af det hele, men mangler omvendt spidskompetence. Men kan han udvikle sin fysik og sit hovedspil, fylde endnu mere i boksen - kan han blive den bedste af de tre på sigt. Han er faktisk ret hurtig og agressiv i sit presspil.

Udover de to pladser den kreative 8'er og 9'er. Synes jeg vi har små ting der skal forbedres. Munks skal løfte sit spil lidt, endnu bedre indlæg - synes afleveringer er okay, men ikke monster gode og han noteres heller ikke for mange assists. Blive målfarlig (udover pokalen). Højer skal genfinde målene fra sidste sæson. Begge er dog stærke defensive og pisker flot op og ned af linjen.
Amini lægge målene på sit spil. Tror det er de ting kan flytte AGF mest. Nå ja få Lunding tilbage på forårets niveau. Diks på banen. Links i gang og Bundu fortsætte og udvikle den form han har ramt nu.

Men naturligvis skal alle spillere forsøge at lægge på sit spil.

Svar #22
Man skal vinde sine kampe imens man har momentum, for at blive top 6 hold, og især sine hjemmekampe mod direkte modstandere.

Og der er min pointe så, at det der manuskript der ligger bag sådan et postulat kan pakkes langt væk :D For der står ingen steder HVEM der "skal" vindes over og hvor henne/hvornår det skal gøres.

Du kan komme i top 6 med 0 sejre over top 6-hold, og komme i top 6 ved at vinde over mange top 6-hold og samtidig tabe til bundholdene.. Så det der med "for at blive top 6 hold" som du skriver, det er simpelthen ikke rigtigt. Om du vinder 5 kampe i træk med godt momentum, og så taber 5 i træk, eller om du vinder hver anden af 10 kampe = 5 sejre i begge scenarier. Det er FULDSTÆNDIGT ligegyldigt hvordan pointene kommer.

Det eneste der betyder noget er, hvorvidt du vinder over/taber til dem der ender som direkte modstandere om de pladser du kæmper med om. Spiller du uafgjort imod dem, så skal du gøre det bedre end dem imod de andre modstandere. Resten er ligegyldigt.

Svar #23
Og det er virkelig ikke for at diskutere noget som ikke kan diskuteres. Det er et udtryk for, at jeg personligt er blevet fuldstændigt ligeglad med HVEM vi vinder over, bare vi vinder nok. Når vi taber eller spiller uafgjort, så forsøger jeg at se det i et større perspektiv. Og der så jeg IKKE en uafgjort ude imod Hobro som ensbetydende med noget som helst andet end at vi nu skulle hente 2 point et sted vi ellers ikke normalt regner med det. Samme med Lyngby-kampen. 

Og da vi vandt både imod BIF ude, OB ude og AaB hjemme, som jeg personligt havde skudt til nederlag i Brøndby, nederlag/uafgjort i Odense og uafgjort/sejr imod AaB hjemme, så har vi allerede hentet de tabte point i det store regnestykke. Og så er jeg fuldstændigt ligeglad med at vi tabte til Lyngby/ikke vandt over Hobro.

Lyngby ligger i top 6 en stund nu, og Hobro har virkelig spillet solidt, så der er intet underligt i det.
Vi skal tage en kamp af gangen ja, men det er kun vigtigt hvad vi ligger på efter runde 26, og ikke hvor mange, hvor længe evt. momentum varer. Spiller vi uafgjort/taber imod FCN, og så vinder imod Randers og SIF, så er vi stadig tophold, og alt er fint. Så jeg ser en kamp imod FCN som en kamp vi har en god chance i, men hvor jeg har respekt for at FCN kan ramme dage, hvor de simpelthen spiller fantastisk og er nærmest umulige at slå. Og så må vi hente de point i en anden kamp :D

Svar #24
Jeg har også blikket rettet mod den samlede pointhøst hvor vi skal nå 36 point, eller i værste fald et par mere i grundspillet. Vi skal egentlig bare gå efter at nå dertil så hurtigt som muligt, så det er jo nemt nok: vi skal som udgangspunkt gå efter at vinde hver gang. I mellemtiden kan vi se hvor godt vi er på vej ift point per kamp eller fx nu når vi når halvvejs og forhåbentlig når over 20 point. Så er det ikke så afgørende hvem vi slår selvom det er mere sandsynligt vi i sidste ende skal kæmpe med FCN om top-6 end RFC.

Hvad der er en must-win kamp er nok et spørgsmål om hvad man lægger i ordet. Jeg opfatter det som enten en kamp man skal vinde fordi det er nødvendigt, det kan så godt være en udekamp i Parken i sidste runde hvis det er nødvendigt for at i komme i top-6, eller ift en svagere modstander hvor det må betyde at det nærmest er uacceptabelt eller pinligt ikke at vinde. Næsten must-win er altså ikke ret langt fra at uafgjort er pinligt og den slags kampe er der ikke mange af for AGF i Superligaen. Hvis man mere opfatter must-win som en kamp hvor man skal gå efter sejren, vil jeg jo altså så omvendt sige at det er noget nær samtlige kampe, hvis det bare er de kampe hvor odds er lavere på os end modstanderne er vi også p.t. der hvor det vist er samtlige hjemmekampe bortset fra mod FCM og FCK. Jeg tror dog de fleste opfatter must-win mere som den førstnævnte kategori.

Svar #25
Er det ikke lidt en pseudodiskussion?

Stig har jo ret i, at i sidste ende er pointantallet det eneste, som tæller, mod hvem de er hentet, er ligegyldigt, omvendt skal stort set alle kampe som udgangspunkt betragtes som 3 mulige point. Det er i hvert fald det mindset, jeg tror, DN prøver at indprente hos spillerne.
Jeg er med på, der er modstandere hvor 3 point er mere sandsynlige end andre eller der kan være situationer, hvor en sejr mod en bestemt modstander er bedre end mod andre (eks. det er bedre at tabe til FCM end til FCN).

Det nemmeste vil dog være bare at vinde alle kampe  8)
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #26
Odds på dagens kamp - vi er naturlige favoritter på hjemmebane og de sidste 10 kampes statistik siger vundet 4, uafgjort 2 og tabt 4.
AGF VS FCN
Gennemsnit    2,16    3,75    3,07      
Sandsynlighed    43,8%    25,3%    30,9%

Svar #27
En fuldstændig skadesfri trup (bortset fra ham Kevin Diks) det er ikke ofte man oplever det i AGF (Bank under bordet)

Truppen til dagens kamp mod FCN - AGF Fodbold

Fedt at Helenius er med igen, jeg håber han er klar til at komme ind og afgøre kampen.

Svar #28
Gode nyheder at han ikke skal genoptræne i lang tid og komme ud af kampform. Tænker ikke han er sat alt for meget tilbage.
Med begge holds  (især AGFs) momentum, synes jeg odds er helt rigtige. Men det bliver en kamp for der igen skal ydes 100% i hver duel samt koncentration og skarphed. Tror vi skal score mindst 2 mål for at vinde denne gang.

Svar #30
Tipsbladet spår 2-1 til AGF, da FCN ikke har sat to kampe sammen i træk, med ens resultat ;)  Optakt: AGF - FC Nordsjælland | Tipsbladet.dk

Men som de også skriver - det er jo fodbold og alt kan ske :o

Svar #31
FCNs hurtige fødder men spinkle forsvar kan godt give en kamp med mange mål. Lad os bare vinde 3-2. Glæder mig til at se, hvor de nu står på græs.

Svar #32
Tipsbladet spår 2-1 til AGF, da FCN ikke har sat to kampe sammen i træk, med ens resultat ;)  Optakt: AGF - FC Nordsjælland | Tipsbladet.dk

De fik ret sidst da de spåede en 2-1 sejr over OB, de må gerne få ret igen.

Svar #33

De fik ret sidst da de spåede en 2-1 sejr over OB, de må gerne få ret igen.
Odds på 2-1 er 9,5 så den tager vi gerne:-)

Svar #34
Og vi stiller med det, der efterhånden bare er den faste opstilling, altså med Blume og Jova.

Svar #35
Jeg tror der kommer indhop med zahc for np, jon for blume og links for anker i dag efter pokalkampen. Måske NP bliver for inde for rutinen, hvis han kan holde dampen oppe efter 120 min pokalbold. Kan også være Zachs indhop bliver ofret af taktisk indhop af Helenius hvis vi skal satse...

Svar #36
Hold nu op, hvor det kører. Den bedste sæsonstart i 24 år er en kendsgerning. 20 point i 11 kampe er ikke gjort bedre siden sølvholdet i 1995/96, hvor vi havde 24 point på det her tidspunkt. Pointsnittet pr. kamp er nu 1,82, hvad der vil give os solide 47 (faktisk 47,3) point efter grundspillet, hvis det kan holde.

Nu skal AaB og Randers gerne spille uafgjort, og SønderjyskE må selvfølgelig gerne slå Brøndby. Så vil vi have slået et hul på fire point til fjerdepladsen og vil i forhold til tv-pengene for tredjepladsen efter 13 kampe kunne tåle at tabe i Randers, hvis vi bare vinder over Silkeborg. Bortset fra det skal vi selvfølgelig ikke tabe i Randers, og....det gør vi heller ikke. :)

Arbejdet burde kalde nu, men hvor man dog glæder sig til at komme hjem og se FCN-kampen på tv. To oplæg og et fremtvunget straffespark af Bundu, åbenbart. Det kører eddermame for vores ven fra Sierra Leone!

Svar #37
Utroligt at sejrene bare bliver ved med at rulle ind, og Bundu gør sit bedste for at begejstre alle.

God kamp i dag. FCN brænder en gigantisk chance, men reelt burde der have været dømt frispark til Jova inden da.

3 oplæg fra Bundu ... han har bare et niveau over resten af spillerne.

FCN skabte en del og det var ikke urimeligt at de scorede. Til gengæld er jeg utilfreds med at deres scoring faldt efter en traditionel dødbold - deres absolut svageste punkt, hvilket også blev illustreret flere gange af Tingager.

Svar #38
Som der blev spillet i dag, og som holdet har leveret på det seneste, er 3. Pladsen ikke urealistisk. Og top-6 er meget oplagt.

Til gengæld bliver det nok svært at fastholde kombinationen af defensivt fundament og solid offensiv, med mindre de mio der ruller ind for Bundu til vinter, bliver vekslet til en ny mand, der også er for god til Superligaen.

Svar #39
Bundu er klart for stor til SL. Men når det er sagt, vinder han ikke kampene alene. Hvis vi kan fortsætte med en fysisk stærk stamme op gennem midten, vil det betyde meget. Backman, Tingager, NP og Amini var også stærke i dag. Munksgaard og Højer var gode. Ankersen løb mange km. og Jova havde et par klasseredninger i 1. halvleg.
Vi dominerede i 2. halvleg. Fedt!

Svar #40
Bundu var vel egentlig lidt involveret i alle fire mål - det var sikkert ikke tanken at det var ham der skulle stå med Kian Hansen der. Men det er til at tilgive når fremtvinger tre i den anden ende...

Første halvleg var lidt som man forventer en kamp mod FCN med perioder til begge hold, men der var også en periode hvor de fik lov til at spille for meget rundt vores banehalvdel. Det så ud til at de mistede momentum eller vi fik justeret noget da de havde en spiller skadet i vores udskiftningsboks, men de fik så lidt overtag igen. Det var dog ikke fordi de fremtvang så mange chancer, så lidt ærgerligt at lukke en ind på en dødbold. I anden halvleg satte vi os dog på dem igen og efter de to mål havde de ikke rigtig mere at skyde med og det lignede mere en udbygning af sejren. Alt i alt en fortjent sejr, men det kunne godt være gået anderledes hvis Jova fx ikke lige havde hevet en refleksredning ud af ærmet.

Sikke det går! :)

Svar #41
I øvrigt også bemærkelsesværdigt, at vi ikke længere er "bange for at vinde", når vi er foran i kampene. Der bliver kæmpet benhårdt, og der er ikke de nervøse trækninger, som der har været i tidligere år. Presset sidder ofte lige i skabet - også når vi er foran (bortset fra slutningen af første halvleg, men anden halvleg var super).

Svar #42
Vi står ens ved hvert højrnespark, så det var godt læst af FCN at sætte Kian overfor Bundu. Det kostede også mod OB. Enten må man få trænet det eller sætte en lavere fyr til at dække op inde i det lille felt som i det mindste hopper ordentlig op. Vil også frigøre Bundu til at ligge udenfor feltet til gift kontra med Anker/Links.

Svar #43
Igen scorer vi når vi går højt og tager spillet:

AGF - FC Nordsjælland | 3F Superliga

Synes DN skal spille mere offensivt generelt, vi har holdet til det.

Svar #44
Vi står ens ved hvert højrnespark, så det var godt læst af FCN at sætte Kian overfor Bundu. Det kostede også mod OB. Enten må man få trænet det eller sætte en lavere fyr til at dække op inde i det lille felt som i det mindste hopper ordentlig op. Vil også frigøre Bundu til at ligge udenfor feltet til gift kontra med Anker/Links.
Hmm ja, det kan godt være og når både OB og FCN har lavet et mål ved at slå den der er måske noget at kigge på. Bundu er blevet meget bedre defensivt, men han bliver nok aldrig rigtig et hovedstødsmonster. Man bør måske nok overveje, som du siger, om man kan lægge en anden der og så i stedet lægge Bundu længere op på banen som en kontratrussel. Hvis tanken er at Links skal erstatte Bundu efter nytår kan han jo under alle omstændigheder heller ikke erstatte ham på dødbolde. Uden at have set det i aktion og selvom han bruger sin fysik fint, tør jeg godt sige Links ikke vinder mange hovedstødsdueller mod Kian Hansen'erne :)

Svar #45
Igen scorer vi når vi går højt og tager spillet:

AGF - FC Nordsjælland | 3F Superliga

Synes DN skal spille mere offensivt generelt, vi har holdet til det.

Men det koster også en del kræfter at presse, så det er vel derfor, at vi også i perioder stiller os længere tilbage og er mere afventende.

Svar #46
Ærerligt at både OB vandt over FCM (iøvrigt på OBs eneste skud på mål, mens FCM brændte 85 chancer), og ærgerligt at Randers og AaB ikke spillede uafgjort, og at Lyngby/Hobro heller ikke gjorde det.

Men at Sønderjyske vandt over BIF gjorde, at vi nu har 3 point + målscore til holdene under os, og det er fandme fedt. 
Dog blev der virkelig tilført en række hold til kampen om top 6 over de sidste par runder, og både Sønderjyske og Lyngby har taget store skridt, og OB/Randers har fortsat deres pointudbytte, hvor OB kun blev stoppet af AGF :D Det må Randers i DEN GRAD gerne udsættes for på søndag også.

Svar #47
I dag skal vi vist også takke for Jova og hans hurtige reflekser - han fik raget kastanjerne ud af ilden et par gange. Dejligt bredde PC har sørget for også der:-)

Derudover syntes jeg Links ser bedre og bedre ud. Han fik et kvarters tid i dag og deltog i mere af spillet end tidligere. Forhåbentlig kan han køres ind stille og roligt over efteråret. Ser spændende ud selvom han er lidt klejn men det vidste de jo:-)

Svar #48
Det har du naturligvis helt ret i Seppe - men bare lidt mere af det, hvis de kan.

Og ellers stå lidt højere når vi er afventende. Husker også  Peter Sørensen sagde bl.a. om FCN at det handler om at lade dem trille midt på banen hvor det ikke er farligt de sætter 77 afleveringer sammen og ikke få lov til at spille den rundt for tæt på mål. Så er der heller ikke så langt når vi skal slå kontra.

Synes også OB fik lov at komme for tæt på vores mål. Men det er jo lettere sagt end gjort, der er to hold på banen, og det har naturligvis også sin fordel at skubbe kæderne så tæt sammen som muligt.

Så der er mange balancegange i det både agressivt pres og stå afventende.

@ Winther - jeg har heller ikke lige overblik over hvem der kan byttes med Bundu. Enig han er blevet meget bedre defensivt og synes også det var spændende forsøg med ham som wingback med den motor han har, mens kræfter bruges bedst offensivt. Han kostede også et mål på et tidspunkt mod Lyngby hvor han lå som bagerste mand helt inde i feltet på en Lyngby kontra i starten af sæsonen. Jeg er selv 10'er/angriber og når man ikke er opfostret med at forsvare ligger det bare ikke naturligt i blodet ift at placere sig, uanset man gerne vil. Offensiv-spillerne skal forsvare udenfor felterne hvor det ikke koster så meget, hvis de kikser.

Svar #49
I øvrigt også bemærkelsesværdigt, at vi ikke længere er "bange for at vinde", når vi er foran i kampene. Der bliver kæmpet benhårdt, og der er ikke de nervøse trækninger, som der har været i tidligere år. Presset sidder ofte lige i skabet - også når vi er foran (bortset fra slutningen af første halvleg, men anden halvleg var super).

Jeg er ikke sikker på at jeg er enig. Jeg syntes netop kampbilledet mod Lyngby, OB og i dag FCN viser, at når vi kommer foran 1-0 stiller vi os tilbage og bliver for passive. Efter 1-0 målet sidder FCN på alt spillet i resten af 1.halvleg og vi 'glemmer' at gå i pres og være aggressive. Om det er fordi vi er 'bange for at vinde' eller hvad, det er svært at sige. Men det er noget der skal kigges på. (I dag gør vi det dog efter 3-1)

Simple Audio Video Embedder