Spring til hovedindholdet
Emne: kamptråd 19/20; AGF - FCN, søndag d. 29.09.2019 kl. 12.00 (Læst 3721 gange) forrige emne - næste emne

Sv: kamptråd 19/20; AGF - FCN, søndag d. 29.09.2019 kl. 12.00

Svar #50
Men det koster også en del kræfter at presse, så det er vel derfor, at vi også i perioder stiller os længere tilbage og er mere afventende.

Det duer jo ikke at vi stiller os tilbage allerede efter 5 minutter af 1.halvleg, fordi vi er kommet foran. Vi bliver simpelthen for passive og kan nærmest ikke sætte to afleveringer sammen. Hvis det er for hårdt med presspil, så skal der måske arbejdes med at være bedre til at være boldbesiddende og kontrollere kampen.

Svar #51
Jeg er ikke sikker på at jeg er enig. Jeg syntes netop kampbilledet mod Lyngby, OB og i dag FCN viser, at når vi kommer foran 1-0 stiller vi os tilbage og bliver for passive. Efter 1-0 målet sidder FCN på alt spillet i resten af 1.halvleg og vi 'glemmer' at gå i pres og være aggressive. Om det er fordi vi er 'bange for at vinde' eller hvad, det er svært at sige. Men det er noget der skal kigges på. (I dag gør vi det dog efter 3-1)
 Jeg synes det vi gør er at afvente, ikke "blive bange" eller "glemme presset". Og vi har dermed flere reserver i tanken at vinde kampen 

Og der er en stor forskel ift sidste år. I år har vi kun haft 1 kamp hvor det var som tidligere, og det var imod Lyngby. Den kamp mindede om flere kampe sidste år, hvor vi når kampen var mistet os af hænde ikke fik den vendt rundt igen. Som da vi i Odense er foran 2-0, bliver trynet i bund, og aldrig finder modsvar.

Der fandt vi netop imod AaB, OB og FCN i dag ressourcer/elementer frem, som ændrer kampene tilbage på vores præmisser. AaB er spillet i bund de første 20 minutter, men vi har AaB stærkest i store dele af halvleg derefter, og vi genvinder teten.

Jeg vil super gerne derhen til, hvor vi bare kan kværne på i flere kampe, og vinde stort uden at resultatet/kampen nogensinde er ude af vores hænder. til sidst på. David kalder det at knække kurven i kampen ift at vi ændrer/tvinger kampbilledet tilbage på vores side i løbet af kampene. Men jeg synes ikke det kan forventes af vores hold endnu. Der skal flere sejre, mere selvtillid, og mere erfaring med spillestilen til. Men vi er allerede nået dertil, hvor man imod BIF/AaB/FCN sidder til slut og tænker, at det er flot kæmpet/spillet hjem, og at der er super fortjent. Og så gør det jo mindre at man undervejs har perioder, hvor man ikke får presset som man vil/skabt det man vil. I ingen af kampene fik modstanderne lov til at skabe et hav af chancer. Ej heller imod OB. De har spil, men ikke så mange chancer.

Lyngby fik lov til at score to mål, og kunne have scoret flere. Den kamp er isoleret klart den værste dog. 

Svar #52
jeg har heller ikke lige overblik over hvem der kan byttes med Bundu. Enig han er blevet meget bedre defensivt og synes også det var spændende forsøg med ham som wingback med den motor han har, mens kræfter bruges bedst offensivt. Han kostede også et mål på et tidspunkt mod Lyngby hvor han lå som bagerste mand helt inde i feltet på en Lyngby kontra i starten af sæsonen. Jeg er selv 10'er/angriber og når man ikke er opfostret med at forsvare ligger det bare ikke naturligt i blodet ift at placere sig, uanset man gerne vil. Offensiv-spillerne skal forsvare udenfor felterne hvor det ikke koster så meget, hvis de kikser.
Ja - bortset fra den specifikke situation vi snakker om her: defensive dødbolde. PM er jo meget naturlig at hive ned i forsvaret i den situation, men Bundu har ikke lige sin spidskonpetence i hovedspillet. FCN er ikke så dårligt stillede på det område som de måske har været nogle sæsoner, men det er stadig ikke deres store styrke generelt, så det undrer lidt at vi ikke havde nok spillere med hovedstødsstyrke så Bundu skulle have den rolle overfor Kian Hansen. Jeg er enig ift Bundu som wingback. Den ide var nok bedre på papiret end i virkelighedens verden fordi han dels stadig ikke, trods store fremskridt, er den fødte forsvarer og først og fremmest fordi der bliver lidt for langt op i den anden ende. Vi ser ham stadig lave et fint defensivt stykke arbejde, og også komme helt med ned i bagkæden, men han skal helst have løbeduellen fra midtbanen, eller længere oppe, så han kan sætte en modstander og have overskud til noget slutprodukt, en dribling, pasning eller afslutning.

Svar #53
Selvfølgelig er vi mere end Bundu, men han har været helt overvældende kampafgørende for os. I September er der kun ét mål han ikke har været direkte involveret i (Amini i Odense).

Det er helt vildt med ham. Han virkede slet ikke til at fange dagen i går, og hver gang der var tid til at tænke sig om gik det galt. Men to gange får han lov at udfordre i fart, og bum så er der kasse to gange.

Han må være forfærdelig at spille overfor. Læg mærke til hvordan han accelererer forbi anden manden ved 2-1 i går. Der er ikke mange spillere i verden der finder en meter på modstanderen som Bundu. Og det er bestemt ikke første gang han laver den der. Bare spørg Thelander.

Hvis han ikke sprænger alle rekorder i transfer skal der skader ind over

Svar #54
Jeg synes, at det er lidt forsimplet at snakke om, at vi "glemmer" at være aggressive.  Et velfungerende presspil er mere kompliceret end  "bare" fysik og vilje.

Derudover bliver vi simpelthen også presset ned i eget felt af vores egne mangler i pasningsspillet. FCN efterlader store rum at spille i, men vi misser helt vildt mange simple aflevering, clearinger og tæmninger i de sidste 30 min af første halvleg.  Så vil man naturligt blive presset ned med mindre man vil åbne op for det helt store skydetelt mod eget mål.

I anden halvleg får vi heldigvis meget bedre styr på presspillet og pasningsspillet - og det vender kampbilledet markant.

Svar #55
Jeg synes det vi gør er at afvente, ikke "blive bange" eller "glemme presset". Og vi har dermed flere reserver i tanken at vinde kampen

Ok, fair nok. Jeg rykker mig i denne debat. Måske for meget at forlange at de skal spille pres i 90 min :)

Som Stats nævner er det lige så meget pasningsspillet der glipper efter 1-0. Det er jeg stadig nysgerrig på hvordan det kan ske. DN har måske den bedste forklaring':
"Det kører ikke bare på skinner i samtlige 90 minutter. Det har det ikke gjort i én eneste af vores kampe. Vi skal acceptere, at der er perioder, hvor modstanderne er bedre end os, og kan vi stå imod det, ved vi, at vi kan slå den anden vej."

https://stiften.dk/sport/AGF-cheftraener-Vi-knaekkede-igen-kurven-paa-kampen/artikel/604506

Svar #56
Dejligt med endnu en sejr. Lidt spredte betragtninger herfra:

- Lidt glemt i fortællingen om de seks sejre i træk, så har AGF gang i en positiv stime på hjemmebane. 5 hjemmekampe, (et snævert) nederlag til FCM i den første, men så fire sejre i træk derfra. AGF bliver næppe ved med at vinde hver kamp, men det virker ikke urealistisk, at man kan bygge en flot hjemmebanestatistik op.
- Bundu er nærmest magisk med fødderne i øjeblikket. 5 mål og 6 assists i de seneste 8 kampe. Det er næsten urimeligt at tale om de ting, han ikke er så god til, men i hovedspillet i felterne har han altså staturen til at gøre en større forskel, end han gør.
- Jeg er ret sikker på, at AGFs oplæg var at stå lavt og kompakt og efterlade så lidt bagrum som muligt, hvor FCN kunne udnytte deres fart og boldomgang. AGF blev så lidt offer for sin egen hurtige scoring, hvor man kom til at stå endnu længere tilbage end planlagt - og længere tilbage end optimalt.
- DN fremhævede efter kampen mod OB evnen til at vende kampen igen, selv om OB havde massivt momentum. Det lykkedes man endnu engang med i går - i modsætning til kampen mod Lyngby tidligere og *mange* kampe i sidste sæson. Det er virkeligt et vigtigt fremskridt.
- Zach Duncan ligner virkeligt et fund.
- Hvis der var nogen kritik af at signe Jovanovic på en lejeaftale, så må den kritik være forstummet.
- Hvis vi tæller de to pokalkampe med, så har AGF vundet seks gange på én kalendermåned. Det må næsten være en klubrekord?
- Hvis man kigger stats for AGFs kampe igennem, så har AGF ret konsekvent flere erobringer end modstanderne. Især erobrer man bolden på modstanderens halvdel langt oftere, end bolden bliver erobret fra AGF på egen halvdel. Det er et helt vildt vigtigt element i AGFs spil, og i øjeblikket lykkes man i høj grad med det. I går havde AGF 28 (!) erobringer mod FC Nordsjællands 10 (!).

Svar #57
Altid guldkorn fra dig Mikkel :-)
Ståpladser på løbebanen - til den er væk :-)
- vi vil tættere på...

Svar #58
Mht bolderobringer er NP fænomenal og Zach kan blive det. NP spiller ikke med store armbevægelser, men han piller så mange bolde fra modstanderne. Han må virkelig være træls at stå overfor. Zach er et energibundt i stil med Christian Poulsen.

Svar #59
Defensive dødbolde. PM er jo meget naturlig at hive ned i forsvaret i den situation, men Bundu har ikke lige sin spidskompetence i hovedspillet. FCN er ikke så dårligt stillede på det område som de måske har været nogle sæsoner, men det er stadig ikke deres store styrke generelt, så det undrer lidt at vi ikke havde nok spillere med hovedstødsstyrke så Bundu skulle have den rolle overfor Kian Hansen.

Præcis. Det eneste vi kan klandre Bundu for lige nu er noget, som vi skal klandre trænerstaben for: Det er Bundus mand i opdækningen, der scorer efter en dødbold mod både FCN og OB. I går skulle aftalen have været, at Tingager eller Patrick dækkede Kian Hansen ved hver eneste dødbold.

Bundu skal slet ikke ind i vores felt, når modstanderen har hjørnespark eller frispark på farlige steder. Han skal stå udenfor feltet, klar til enten at cleare returbolde væk eller stikke af i en kontra. Spillede vi Bundu sådan ved defensive dødbolde, ville vi også tvinge modstanderen til at forholde sig til kontratruslen fra ham, og så ville han reelt afholde en modstander eller to fra overhovedet at gå ind i vores felt. Det er den bedste defensive indsats, vi kan få fra ham i de situationer.

Svar #60
Normalt står AGF jo i Zone efter hvad jeg kan se (andre der har set andet) og det giver normalt fin mening, men lige mod FCN der næsten kun har Kian der er stor er stærk burde man have ladet Backmann eller FT tage ham og ellers lade resten stå zone. Men let at være bagklog.

Men godt set luret af FCN. Det var ellers ikke fordi FCN havde meget lyst til at spille på høje bolde i går fra hjørnespark netop fordi de ikke kan matche agf der.
- vi vil tættere på...

Svar #61
Defensive dødbolde. PM er jo meget naturlig at hive ned i forsvaret i den situation, men Bundu har ikke lige sin spidskompetence i hovedspillet. FCN er ikke så dårligt stillede på det område som de måske har været nogle sæsoner, men det er stadig ikke deres store styrke generelt, så det undrer lidt at vi ikke havde nok spillere med hovedstødsstyrke så Bundu skulle have den rolle overfor Kian Hansen.

Præcis. Det eneste vi kan klandre Bundu for lige nu er noget, som vi skal klandre trænerstaben for: Det er Bundus mand i opdækningen, der scorer efter en dødbold mod både FCN og OB. I går skulle aftalen have været, at Tingager eller Patrick dækkede Kian Hansen ved hver eneste dødbold.

Bundu skal slet ikke ind i vores felt, når modstanderen har hjørnespark eller frispark på farlige steder. Han skal stå udenfor feltet, klar til enten at cleare returbolde væk eller stikke af i en kontra. Spillede vi Bundu sådan ved defensive dødbolde, ville vi også tvinge modstanderen til at forholde sig til kontratruslen fra ham, og så ville han reelt afholde en modstander eller to fra overhovedet at gå ind i vores felt. Det er den bedste defensive indsats, vi kan få fra ham i de situationer.

I princippet er jeg enig, men det er jo en afvejning af flere faktorer samtidigt. Tager du Bundu ud af feltet, så bliver AGF meget hurtigt udfordret på højden inde i feltet.

Jeg er 1,84 og vel af nogenlunde gennemsnitlig højde. Jeg er også højere end Juelsgaard, Højer, Munksgaard, Amini, Poulsen, Blume, Ankersen, Duncan, Thorsteinsson og Links. Hvis det nuværende AGF-hold har én tydelig svaghed, så kunne det godt være manglen på højde. Mod FCN har du måske ret i, at det er en taktisk blunder, men mod fx OB har AGF ikke nødvendigvis råd til ikke at bruge Bundu ved defensive dødbolde, når man også vil spille med tre midtbanespillere og en modsat kant, der alle er under 1,80.

Hvis vi tager målet i går, så forsvarer AGF med zoneopdækning på dødboldene. De to midterforsvarere dækker området midt for mål. Patrick Mortensen (og Helenius havde nok haft samme rolle) dækker det vigtige område ved første stolpe. Bundu dækker så i området bagerst i feltet. Hvis jeg var modstanderhold, så ville jeg også lave overvejelsen, om jeg havde størst chancer for at vinde en duel med Backman/Tingager, med Patrick Mortensen eller med Bundu.  Det er så taktisk og teknisk dygtigt at FCN, at de både får placeret Kian Hansen i præcist det område, at de får slået bolden forbi Jovanovic/Backmann/Tingager lige dertil, og at de får scoret fra (for et hovedstød) relativt stor afstand.

Kunne AGF have gjort noget anderledes? Tja, de kan enten opgive det ellers succesfulde zoneforsvar, men helt nye forsvarsaftaler giver sikkert flere problemer, end de afhjælper. De kunne også fx bytte Mortensen og Bundu, men mon ikke Kian Hansen og hjørnesparket bare var fulgt med til forreste stolpe? Alternativt kunne man, som du nævner, helt undgå at bruge Bundu i feltet, men så er du efterladt med Højer (1,82), Munksgaard (1,81) og fire spillere på under 1,80. Alt andet lige kan det godt være, at Bundu trods alt giver dig den bedste chance for at forsvare feltet - selv om det er noget, han skal arbejde med.

Mon ikke det her er noget, der bliver arbejdet med på træningsanlægget de næste dage, for de kommende modstandere har vel lavet samme analyse som FCN (og til dels OB, men det virkede ikke helt så planlagt) havde.

Svar #62
Mon ikke det her er noget, der bliver arbejdet med på træningsanlægget de næste dage, for de kommende modstandere har vel lavet samme analyse som FCN (og til dels OB, men det virkede ikke helt så planlagt) havde.
Randers har i hvert fald været farlige på hjørnespark i denne sæson, så det må der gerne lægges en plan imod. 

Svar #63
Kunne AGF have gjort noget anderledes? Tja, de kan enten opgive det ellers succesfulde zoneforsvar, men helt nye forsvarsaftaler giver sikkert flere problemer, end de afhjælper. De kunne også fx bytte Mortensen og Bundu, men mon ikke Kian Hansen og hjørnesparket bare var fulgt med til forreste stolpe? Alternativt kunne man, som du nævner, helt undgå at bruge Bundu i feltet, men så er du efterladt med Højer (1,82), Munksgaard (1,81) og fire spillere på under 1,80. Alt andet lige kan det godt være, at Bundu trods alt giver dig den bedste chance for at forsvare feltet - selv om det er noget, han skal arbejde med.

Det er nok en pointe, men må også betyde at vi ikke bare kan skifte Bundu ud med Links efter vinter, men vil være nødt til at få en anden hovedstødsstærk spiller ind et sted. Måske Diks i stedet for Munksgaard - han er kun en cm højere, men har også spillet centralt og har måske lidt evner der. Stage er naturligvis savnet ift alt hvad der involverer hovedstød.

Svar #64
Diks har vist også spillet enkelte kampe i MF og Munks også der i 3-mands, det må være en overvejelse om de ved hjælp af springsstyrke og evner i forsvarsspil kan dække af istedet for Bundu eller om han kan lære det - han har udviklet sig.

Stage fx er jo ikke verdens højeste - men kommer altid højst ved springstyrke og at time det.

For enig vi mangler lidt højde. Husker også DN har prioriteret indskiftninger ind i mellem i slutminutter med højde fx Hvidt i foråret. Og Helenius er også god der med højden, selvom han faktisk er "halvdårlig" i hovedspil med den højde han har.

Bundu har i hvert fald både højde og drøjde til at vinde dueller i luften, og bør han arbejde med både ift defensiv og offensiven - det vil ikke gøre ham mindre attraktiv for engelske klubber....

Placeringerne af de forskellige er rigtig - og så langt fra mål ved bagerste stolpe var der kun det lange hjørne for Kian, og måske en på stregen burde have snuppet den? Stod der overhovedet nogen der?

Nå altid let at være bagklog - men fint at arbejde med det fremadrettet.
- vi vil tættere på...

Svar #65
Efter den din tanke med manglende højde og hovedspil, synes jeg endnu mere vi skal rykke Egho op fra 2. holdet - fantastisk hovedspil han har. Ham køber vi når vi sælger Bundu. Han bruger sin fysik super og springer højt.
- vi vil tættere på...

Simple Audio Video Embedder