Spring til hovedindholdet
Emne: Q&A med Jan Schouby (Læst 1649 gange) forrige emne - næste emne

Q&A med Jan Schouby

Som annonceret, så er det lykkedes at få en Q&A i stand med Jan Schouby. Derfor er denne tråd oprettet til det formål.

For det første vil jeg gerne takke Jan for at stille op til denne seance.

Derefter vil jeg opfordre til, at man selvfølgelig holder en ordentlig tone, men også, at man er så konkret og konstruktiv som overhovedet mulig i spørgsmålene, så Jan har en reel mulighed for at svare på fornuftigt på dem.

Derudover vil jeg egentlig bare give ordet frit til en rigtig god gang Q&A.

Sv: Q&A med Jan Schouby

Svar #1
Hej Jan

Jeg har to spørgsmål jeg gerne vil have svar på:

1) Hvorfor er det et problem for Stiften, at AGF har lukket træningerne og hvorfor er det et større problem for Stiften end for andre aviser?

2) Du nævner i podcasten på Mediano, at Jacob Nielsen er en person, der støder folk fra sig. Er det nogen specifikt du tænker på eller er det en generel ting?

Svar #2
Dato/deadline?

Svar #3
Er der planer om mere fokus på taktisk analyse af AGF? Noget a la den fremragende engelske fodboldjournalist Michael Cox. Det kunne være fedt!

Svar #4
@Stig AKA Frank Heskjær
Dato/deadline?

Jeg har været nødt til at starte den idag, da jeg er for hængt op søndag og mandag, men det var oprindeligt aftalt med Jan, at jeg startede den mandag. Find på dit bedste spørgsmål og send det senest mandag.

Svar #5
Spændende initiativ (lad os se om det fører til andet end køren i ring), og sejt af Jan som altid at stille op. Og spændende hvad der kommer ud af det og hvilke nye ting der kommer på banen :-)

Jeg har stor respekt for både JN og JS (på hver sin måde - på godt og "ondt" - begge har jeg taget strategier/debatter op med før).

Men egentlig handler det jo nogen gange ikke om argumentationn, debatten og få ret, men at komme videre, og faktisk synes jeg det er, hvad det handler om ift Jan og Jacob.

Så vi igen kan få god journalistik hvor fokus er på bolden og ikke manden....

Og en af dem skal tage initiativet til at sige, ved du hvad vi kører i ring, er groet fast - vi er nødt til at vaske tavlen ren, kigge med nye frisk øjne, Hver gang en af os hiver en af de gamle travere op i debatten, så kører det i ring igen med at man føler den anden vil noget "ondt".

Så eftersom jeg tvivler på Jacob Nielsen er den pædgogiske type der gør det- så er mit spørsmål kort og godt:

Hvad vil du gøre Jan for at være den voksne her og komme videre, så det ikke bliver for personfiskeret ift dig og JN ... eller Jan og AGF om de gamle historier om at hade AGF fordi du var anfører for 2. holdet og ikke kom videre (uagtet at du ikke kunne løbe fra en pølsevogn.....)?

Svar #6
Jeg synes ikke nødvendigvis svaret på hvad Jan siger uimodsagt et sted er at give ham flere spørgsmål et andet sted, hvor han uimodsagt kan svare igen eller på noget andet. Jeg var mest af alt træt af, at det virkede som en plade Jan rejser rundt med. Og han holder jo OFTE oplæg/taler foran menneske-mængder, hvor han sætter plader på om AGF. 

Men mine 2 spørgsmål umiddelbart:
1: Stammer narrativer om JN som en leder der leder via "frygt" ikke fra da han kom til og skulle fyre/rydde op på gangene?
Der er jo tydeligvis sket en udvikling i hvordan JN agerer både på TV, i pressen generelt, men også ift spillere/trup. At du har ret i at det engang var sådan, gør det jo ikke rigtigt når du i Mediano siger at det er sådan det er nu i 2019..!? Altså jeg savner nuancerne.. 

2: OB/SøE har lukkede træninger. AGF har det også. Er det ikke bare et branche-vilkår nu, som du og Stiften må acceptere? På lige fod med da I sportsjournalister ikke længere måtte komme med i omklædningsrummet. Branchen udvikler sig, vilkår forandres. Kun Stiften klager åbent. (Til info måtte Kasper Skipper end ikke filme Dortmunds træningsbane da han var dernede og interviewe Tullberg/Kaastrup med TV2-OJ) I har da flere gange om ugen mulighed for at filme træninger/lave historier? 

Svar #7
Der er mange interessante spørgsmål og det er dejligt Jan vil stille op - det er ikke alle der havde gjort det.

Men here goes:

1) Har JN fyret de personer der forsynede dig med interne historier?

2) Har han gjort det fordi de lækkede historier til dig?
2 a) Var der penge eller andre goder involveret mellem stiften og kilderne?

3) Føler du dig ansvarlig for at de mistede deres job?

4) Efter du har (går jeg ud fra) genhørt Mediano podcasten, har du så forståelse for, hvorfor vi er en del fornemmer at du vil gøre alt for at udstille JN? Umiddelbart er vi en del der mener, at du ikke er i stand til at forholde dig objektivt men bliver personlig.

5) Ville du ikke selv, som kommunikationsansvarlig, i en børsnoteret virksomhed forsøge at styre mediehistorierne?

6) Mener du helt seriøst, at der er et problem i at en spiller takker nej til et interview lige efter en kamp som han ikke selv har deltaget i? (Mikkel Rask sagen hvis du er i tvivl).

Svar #8
Jeg har to spørgsmål.
1. AGF er inde i en positiv stime med 5 sejre i træk. Er det en ren tilfældighed eller har du et bud på en underliggende årsag?
2. Tror du, at tendensen fra netop afsluttede transfervindue med store udskiftninger i trupperne vil fortsætte? Hvad bliver konsekvensen, hvis det bliver normen at man udskifter alle spillere indenfor ca. 3 år ?
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #9
Jeg synes ikke nødvendigvis svaret på hvad Jan siger uimodsagt et sted er at give ham flere spørgsmål et andet sted, hvor han uimodsagt kan svare igen eller på noget andet. Jeg var mest af alt træt af, at det virkede som en plade Jan rejser rundt med. Og han holder jo OFTE oplæg/taler foran menneske-mængder, hvor han sætter plader på om AGF.
Jeg er enig. Det er da fint at Stiftens medarbejdere laver denne tråd, men det er svært at forestille sig at der kommer nogen svar, som vi bliver klogere på. Der kører åbenlyst en konflikt mellem JS og JN, men den kommer vi næppe længere ind til kernen af, ved at JS får anledning til at gentage sin fortolkning af JNs personlighed. 

Jeg kan godt sætte mig ind i, at det er generende for Stiften, at AGF melder sig ud af Fodbold med Horup, at man holder lukkede træninger, at man i højere grad styrer kommunikationen udadtil og at man senest har valgt at vente med at udtage truppen til selve kampdagen (så Stiften mangler noget væsentlig substans i optaktsartiklen), men der kunne måske være andre årsager til AGFs valg, end blot at chikanere Stiften?

Jeg anfægter ikke Stiftens ret til at opsøge og skrive om de små eller større konflikter der kan være i en fodboldtrup, men det er naivt - grænsende til dumt - at blive tøsefornærmet og forvente at AGF som virksomhed har en interesse i at fremme det formål. Der er en indbygget konflikt i den mekanisme, men man kan godt være professionel omkring det - og ikke personlig, som det mest af alt ligner pt. Dette gælder sådan set både JS og JN, men lige nu er det bare JS der er den mest synlige aktør i den konflikt.

Svar #10
Jeg er enig. Det er da fint at Stiftens medarbejdere laver denne tråd, men det er svært at forestille sig at der kommer nogen svar, som vi bliver klogere på. Der kører åbenlyst en konflikt mellem JS og JN, men den kommer vi næppe længere ind til kernen af, ved at JS får anledning til at gentage sin fortolkning af JNs personlighed.

Jeg er nødt til at påpege, at jeg ikke er ansat af Stiften og det har jeg for øvrigt aldrig nogensinde været. Det tætteste jeg har været på var, at jeg i 8.klasse, for 25 år siden, ansøgte min skolevejleder om at komme i skolepraktik hos Stiften, men det lykkedes ham ikke at skaffe mig en plads. Jeg har i det hele taget ingen relation til Stiften, end ikke et abonnement, men jeg læser med glæde mange af deres artikler, herunder med et kraftigt misbrug af min adgang via Infomedia, der giver mig adgang til plus-artiklerne.

Kvaliteten af en Q&A er vel proportional med kvaliteten af de spørgsmål, der bliver stillet, så vi har vel selv ansvaret for, om det her bliver en succes eller ej. Jeg vil også sige, at med den kvalitet, der er lagt for dagen i de spørgsmål, der er blevet stillet, så kan vi godt forvente gode og interessante svar.

Svar #11
Har selv arbejdet en del år som journalist, og jeg fik da dårligere information fra dem jeg var mest kritisk overfor og masser af inside info fra dem der havde ekstra tillid til mig, sådan er det jo. Uanset om det er AGF, sport generelt eller politik.

Er også selv blevet interviewet og naturligvis gav jeg mere til dem der kom og ville have den gode historie. Sådan er det jo. Journalistik er relationsarbejde. Vil man lave yderst kritisk journalistik  (og det er jo samfundsmæssigt vigtigt ift mange ting) må man også forvente at man møder nogen der er på vagt og skeptisk. Alt andet er naivt.

JA hvis jeg var træner ville jeg sgu da heller ikke give startopstillingen eller lave åbne træninger der fortalte om taktik, skader, opstillinger. Jeg undrede mig virkelig i mange år at man kunne læse om de ting i JP og Stiften 1-2 dage før. Havde det meget ambivalent, det var fedt at læse, men også trist at modstanderen vidste alt.

Svar #12
Jeg undrede mig virkelig i mange år at man kunne læse om de ting i JP og Stiften 1-2 dage før. Havde det meget ambivalent, det var fedt at læse, men også trist at modstanderen vidste alt.

PRÆCIS.

Og når folk mister noget de nærmest altid har haft, så føles det som om man har fået noget dårligt, selvom man egentlig bare kom ned på det der var gældende for alle andre klubber.

Okay måske AGF skubbede lidt ekstra til den og lukkede både 1,2 og 3 dage for træninger. Men altså Glen lukker SøEs træning i 2 dage til tider, og Michelsen lukker OBs.
Kun Stiftidende brokker sig og angriber den klub de dækker.

Glen lukkede træningen flere dage op til pokalkampen imod et serie-1 hold:
- Vi lukker træningen, fordi vi ikke kan være sikre på, at vores start-11 ikke kommer i avisen, siger SønderjyskE-cheftræneren.

Her var hvad Jyske Vestkysten skrev om Glens lukning af træning forud for kampen:

...Sådan er det. Det er jo klubbernes valg at lukke træningerne. Det kan vi ikke gøre noget ved. Så må vi dække vi dem på en anden måde om nødvendigt.

https://twitter.com/JBroend/status/1171148728247492620?s=20
Jeg savner i DEN GRAD sådan en sund holdning fra Stiften. Reflektion og ansvar for fremtidigt samarbejde at kunne se det sådan.

Svar #13
Kære Jan.
Først og fremmest tak for volumen af Stiftens AGF-dækning. I er uomtvisteligt det stærkeste lokalmedie, hvad angår dækning af den lokale Superligaklub. I hvert fald i forhold til kvantitet.
Jeg synes dog, du ofte udtaler dig meget skarpt omkring hændelser eller årsagssammenhænge i AGF. Udtalelser, som kun journalister med MEGET dyb indsigt i en organisation kan frembringe, da man i journalistik som bekendt skal have belæg for sine påstande. Derfor vil jeg nedenfor citere dig for en række påstande, som du frembringer i føromtalte Mediano-udsendelse og i afsnit 1 af dokumentaren AGF - Mellem håb og håbløshed, og for hver enkelt påstand vil jeg høre dig, hvor stærkt et belæg du selv vurderer, du har, for at frembringe det, jeg citerer dig for at påstå. Jeg er med på, du ikke kan afsløre navne på kilder, du måtte have i klubben, der udtaler sig uden for citat, men du kan fx godt skrive, at du har flere kilder, der uafhængigt af hinanden bekræfter det, du påstår, eller at du har skriftlig dokumentation etc.

Påstand 1
"Næsten hver gang AGF har skiftet træner, har de været tvunget til at tage det største ledige navn på markedet og ikke den bedste træner for AGF, fordi de samtidig skulle ud og hente penge" (Mediano-udsendelsen, 13:45)

Jeg er med på, at en af bevæggrundende for ansættelsen af Morten Wieghorst, var, at man skulle hente kapital efter den sidste nedrykning. For det har bestyrelsesformanden selv udtalt. Men hvordan ved du, at det samme gjorde sig gældende, da AGF ansatte Poul Hansen?, Søren Åkeby?, Ove Pedersen?, Erik Rasmussen?, Glen Riddersholm? David Nielsen? Du siger næsten alle trænere, så det må jo ifølge dit udsagn være tilfældet for hovedparten af ovenstående ansættelser. Hvor godt et belæg har du for at frembringe den påstand?

Påstand 2
"AGF har brugt ufatteligt mange penge på trænere." (Mediano-udsendelsen, 15:34)

Hvor ved du fra, hvor mange penge, AGF har brugt på trænere? Og når du siger "ufatteligt mange penge", mener du så ufatteligt meget mere end andre danske klubber? Eller mener du, at en ufatteligt stor andel af klubbens sportslige budget er gået til trænere? Har du decideret tal-materiale, der bakker den påstand op?

Påstand 3
"Ja, AGF har fuldtidsansatte trænere fra U12, men de får 19.000 kroner om måneden i løn, og så kan man diskutere, hvor meget fuldtidstræner er man så?" (Mediano-udsendelsen, 33:20)

Hvor ved du fra, hvad alle AGF's fuldtidsansatte trænere tjener? 

Påstand 4
"Jakob (Nielsen red.) er en hands-on-manager i samme grad som Lars Windfeld var. Han er det så bare på en lidt mere bossy og, for nogle mennesker, grænseoverskridende måde." og:
"Jakobs lunte er meget kortere, og han har en stil, hvor det er my way or the high way. Han skræmmer folk væk." (Mediano-udsendelsen, 26:20)

Hvor stærkt er dit belæg for den karakteristik? Har du snakket med flere medarbejdere på kontoret, som ikke har en personlig interesse i at karakterisere Jakob Nielsen negativt, hvilket medarbejdere, der er blevet afskediget, muligvis har, eller hvordan?

Påstand 5 (Om Jakob Nielsen og dit eget indbyrdes forhold før og nu)

"Jakob (Nielsen red) elsker kant. Så længe det er hans kant." (Mediano-udsendelsen, 27:40)

Du frembringer ovenstående som en faktuel påstand. Det er vel kun Jakob Nielsen, der kan verificere, hvad Jakob Nielsen elsker, så er det noget, han har fortalt dig?

Påstand 6

"Jakob Nielsen kom jo til AGF fra Randers med beviset om, at han var en rigtig dygtig direktør. Og han tog ned til Aarhus med en fast overbevisning om, at nu skulle han lige ned og ordne det, og det kunne han sagtens. Men selv Jakob Nielsen har måtte erkende, at det gør man ikke bare lige med et fingerknips." (AGF - mellem håb og håbløshed, afsnit 1, 23:15)

Det er sjovt. Jeg husker det som om, at Jakob Nielsen gjorde en dyd ud af at signalere, at intet kommer af sig selv, og at det er en kæmpe opgave at vende AGF, da han blev ansat. Så hvad er dit belæg for at påstå ovenstående?

Påstand 7

"Det er nu den femte sæson, Jakob går ind i, og hvis ikke han leverer nu her, så er hans job også i fare. Altså, AGF er stadigvæk ikke i top-6, og Jacob har endnu ikke formået at gøre klubben til en rentabel forretning." (AGF - mellem håb og håbløshed, afsnit 1, 23:30)

Hvad er dit belæg for at påstå ovenstående? Det er vel næsten kun bestyrelsesmedlemmer eller storaktionærer, der ved, hvor sikkert direktøren sidder i stolen i lyset af de øjeblikkelige resultater. Havde du den slags belæg, da du udtalte ovenstående?

På forhånd tak. Fedt du tager dig tid til at svare på vores spørgsmål.

Svar #14
Hej Jan. Det er super du stiller op til spørgsmål her, så vi måske kan få en bedre forståelse af nogle ting og rydde nogle misforståelser af vejen.

- Når du optræder i andre medier skal det så opfattes som en personlig holdning helt adskilt fra Stiftens holdning og dækning? Falder fx en kommentar i Mediano (12. september) om at de i AGF er ekstremt nærtagende også ind under 'ærlig og faktuel' dækning eller er det bare din holdning?

- Hvad mener du med, som du siger i samme udsendelse, at det er Stiftens opgave at holde AGF til ilden? Det indikerer for mig en særlig interesse i at tingene gøres på en bestemt måde, der rækker ud over samme faktuelle dækning.

- Hvad er det for ting du henviser til hvor AGF "tumper rundt og opfører sig som lallende amatører"? Disse eksempler, hvor klubben altså reelt ikke kunne have gjort det dårligere end de gjorde, tror jeg vil sige noget om hvad Stiften forventer af AGF.

Tanken med ovenstående spørgsmål er at prøve at få en bedre forståelse af hvordan du/Stiften opfatter jer selv ift AGF. Når dækningen skal være ærlig og faktuel lyder det jo som dækningen af enhver anden virksomhed, men dækningen er naturligvis voldsomt meget tættere og på de kommentarer der ind imellem kommer, hvor retorikken køres godt op, virker det som om der er et helt andet personligt og følelsesmæssigt engagement.

På forhånd tak!

Svar #15
Spørgsmål:

Er stort set alle i AGF ikke dømt til at fejle - både trænere og direktører, når de bliver målt op på at lave et tophold (pt top 6) som kun vil ske hvert 3. år? (og faktisk er sket to af seneste 9 gange - var det sket sidste år havde vi ramt 3 af 9 som er hvad man kan forvente).

Når det ses ift økonomi og spillertrup Aktuelt er FCN 50% større end os (bruger 37 mio på de to talent-akademier - hvad AGF bruger på superligatruppen stort set). Bif og FCM bruger det dobbelte af AGF. FCK 3-4 gange så meget.

Derover er der AGF, AaB og OB som bruger stort set det samme.
En gruppe på 4: Sønderjyske, Randers, Horsens og Esbjerg, der ikke er langt fra og i perioder har brugt mere.
Selv rest-gruppen derefter (altså alle hold i superligaen) økonomisk er næsten lige så tæt på AGF ca. 30 mio fra - som AGF er på FCN ca. 20 mio.

Svar #16
Også herfra først en ros for at stille op - det er fornemt. En række spørgsmål, som jeg håber, at du kan svare ærligt på, og hvor jeg selv forhåbentligt kan blive klogere:

Først to, der er afledt af Mediano-udsendelsen, der i hvert fald herinde foranledigede den aktuelle debat:

1. Når der skal tales om AGF i helikopter-perspektiv (status, potentiale, kultur, historie etc.), hvorfor er det så vigtigt, at Jacob Nielsen er nærtagende? Eller sagt på en anden måde, hvorfor mener du (for det går jeg ud fra), at Jacob Nielsens personlige egenskaber er vigtige i en debat om AGFs fremtid?

2. Hvis den nuværende ledelse udgør en barriere for udviklingen af AGF, er det så ikke vigtigere med et skift af ledelsen - eller et skift i kulturen i ledelsen - end at fokusere på kontinuitet? Hvis toget kører i den forkerte retning, er det vel en god ide at skifte spor?

*
Derudover et par yderligere spørgsmål:

3. Set udefra virker det som om, at Jacob Nielsen har en anden offentlig profil end i de første år i AGF. Deler du den vurdering, og er eventuelle udfordringer så ikke allerede mindre end tidligere?

4. Man har fornemmelsen af, at Stiften finder AGF meget mere lukket end for 10-15 år siden, og at AGF er mere lukket end andre idrætsklubber i Stiftens område. Kan du som chefredaktør med overblik over mange andre områder end bare sporten sige noget om, hvorvidt kulturen i virksomheden AGF kan sammenlignes med store virksomheder i Stiftens område som fx Arla, Bestseller, Vestas etc? Er AGF særligt lukkede for omverdenen?

5. Jeg går ud fra, at Stiften som sådan ikke har nogen holdning til personer, hverken på direktionsgangen, trænerbænken eller på banen, og at avisen som medie ikke har en holdning til fx taktik og startopstilling. Til gengæld kan Stiftens medarbejdere jo have en holdning baseret på både fodboldindsigt og et fan-tilhørsforhold. Gør I jer nogen tanker om, hvornår og hvordan redaktører og medarbejdere optræder hhv. som enkeltpersoner og som Stiften?

6. I debatten om lukkethed inddrages både direktionen, kommunikationsafdelingen og den sportslige sektor (som vel har hovedansvaret for fx at lukke træninger), men det blandes ofte sammen til ét emne. Er det en forsimpling, eller er det fordi du/I ser det som en kultur, der er udstukket og flyder nedad til organisationen fra den adm. direktør - og derfor JNs ansvar?

7. AGF virker til at bruge egne kommunikationskanaler i større og større omfang, og klubben kan måske mere og mere ramme interesserede fans direkte. En provokerende påstand flere har rejst herinde er derfor, at Stiften i dag har mere brug for AGF, end AGF har brug for Stiften. Hvad mener du om det synspunkt, og har udviklingen været med til at forandre Stiftens rolle ift. AGF?

På forhånd tak!

Svar #17
Hejsa

Jeg har også et par spørgsmål:

1. Når man anvender udtrykket "kærligt, men kritisk", hvilken ånd ligger der over den sætning?

2. Hvordan navigere Stiften mellem de grænser der ligger i udtrykket?

3. Er udtrykket en stramning af Stiftens dækning af AGF, underforstået, har der været tilfælde hvor også Stiften måske gik for langt,
eller dækker udtrykket fint den journalistiske linie man har haft overfor AGF?

4. Tøftings fyring efter et håndgemæng til en privat fest, herunder Stiften´s dækning, ville den idag falde ind under "kærlig, men kritisk"?

5. I Mediano udsendelsen opridser du egentlig meget flot den forskel på dækning og pres der er i AGF i forhold til andre klubber, og 2 min senere klandrer du AGF for ikke at producere ligeså mange ungdomsspilere som Aab og FCN, er det netop ikke præcist forskellen mellem AGF og de andre, den særlige dækning som AGF har? Bør man ikke tage det med in ligningen når man kommer med kritik?

Tak fordi du stiller op, jeg er naturligvis en ivrig læser af Stiften og artikler om AGF, jeg er stor fan af podcasten, selvom jeg også synes Stiften nogengange har været over stregen, derfor vil jeg gerne forstå udtrykket "kærlig, men kritisk" lidt bedre. :)

/Aske

Svar #18
Ganske kort: Jeg mener det er en skrøne de unge ikke kan stå for presset i AGF. Det er ikke meget større end når FCNs unge gæster parken og Brøndby. At kunne modstå pres handler mere om personlighed end alder og rutine. Se bare på Zach, Hausner, AA, Munks, Lunding, Jon Dagur.

Omvendt er sammenligning hen i vejret. FCN bruger 5-8 gange så meget på talenter som AGF. Svarer til at sammenligne AGF sportsligt med Næstved (førsteholdet).

Svar #19
Kære Alle
1000 tak for de mange spørgsmål. Der er virkelig nogen rigtig gode imellem.
Jeg har haft lidt travlt i dag,  men jeg skal nok få svaret i i morgen.

Svar #20
Jan har bedt mig lægge svarene op for ham. Det bliver i en del beskeder, da Jan svarer rimelig langt, men jeg håber det giver mening

Svar #21
Svar #1 – 21 Sep, 2019, 12:20
Hej Jan

Jeg har to spørgsmål jeg gerne vil have svar på:

1) Hvorfor er det et problem for Stiften, at AGF har lukket træningerne og hvorfor er det et større problem for Stiften end for andre aviser?

Jeg ved ikke om problemet er større for os end for eksempelvis JP, der jo også dækker AGF tæt, men det er klart, at det er et større problem for os end eksempelvis BT og EB, der jo ikke har nær så meget AGF-stof som os.
Når vi har gjort så forholdsvis meget ud af at ”brokke” os over beslutningen, så er der flere årsager. For det første – og den kan måske synes lidt mindre vigtig – så er det fordi AGF selv gør enormt meget ud af, hvor åben klubben er. Siden Søren Højlund har overtaget jobbet som kommunikationschef har han kåret AGF til landets mest åbne klub. Det er direkte nonsens efter min – og mange andres mening. Tværtimod er AGF blevet en af de mest lukkede klubber på nogle områder. Når jeg snakker med de øvrige journalister, og også dem fra tv, så er AGF den klub med flest restriktioner i forbindelse med kampene. Eksempelvis er det i de fleste andre klubber altid muligt at komme til at snakke med lige præcis den eller de spillere, som du måtte ønske den dag. Det er det bestemt ikke i AGF. Her kan man aldrig vide, om det er muligt. Det styrer Søren Højlund med hård hånd. Alt efter om AGF ønsker en bestemt historie skrevet.
Eksempelvis kan vi få at vide:
”Nej, I kan ikke få lov at snakke med A. I kan snakke med B. Men B er også i rigtig god form lige nu, så det må være end bedre historie end at snakke med A, som jo har været skadet længe”.
”Men, Søren, nu er det jo ikke dig, der skal redigere vores avis. Den historie vi gerne vil lave handler jo netop om A og hans situation”.
”Det er der ikke noget at gøre ved. I kan ikke få lov at snakke med B i dag”.
Den anden og mest væsentlige årsag til, at vi er trætte af de lukkede træninger er, at det gør det sværere for os at vurdere mange ting. Man kan se utrolig mange ting ud af en træning. Eksempelvis hvem der er tæt på startopstillingen, hvem der er lidt nede, hvordan stemningen i truppen er, om angriberne virker skarpe, hvordan står målmandsduellen, hvorfor spiller de unge ikke, hvordan går det med at få integreret de mange nationaliteter osv, osv. Det giver kort sagt en markant bedre dækning. For vi kan se et væld af historier og få ufatteligt mange ideer, som man ikke kan se, hvis man kun kan overvære kampene og så i øvrigt tale med spillerne på anlægget efter træning.
Det svarer lidt til, at man som lærer skal vurdere hvordan eleverne gør det både enkeltvis og som gruppe, men at man kun må se dem til prøverne.
Jeg er godt klar over, at vi jo ikke på samme måde skal give dem årskarakter, men det gør det meget vanskeligt at lave en kvalificeret dækning, når vi så ofte ikke må overvære træningen.
Når vi på Stiften altid har haft så fremragende en AGF-dækning – og ja, det mener jeg i al beskedenhed at vi har 😊 – så er det blandt andet fordi vi har brugt utrolig mange timer på træningsbanerne. Så også for jer fans, er det faktisk et problem. I hvert fald for den del af jer, der gerne vil have dagligt AGF-nyt.

2) Du nævner i podcasten på Mediano, at Jacob Nielsen er en person, der støder folk fra sig. Er det nogen specifikt du tænker på eller er det en generel ting?
Det er en generel ting. Det handler meget om Jacobs stil, der er meget kontant og ligefrem.
Direktøren er enormt dygtig til den økonomiske del af butikken, men på det ledelsesmæssige er han bare en lille smule ”gammeldags”. Han leder via management by fear. Jeg har godt set, at Søren Højlund ikke er enig med mig, men du kan spørge utrolig mange – stort set alle – som ikke længere er i AGF og de vil sige at eksempelvis mange af de unge spillere bliver mere end usikre nærmest bange, når direktøren overværer træningen, og det gælder også mange af de ansatte i den øvrige del af organisationen.
Der bliver slået enormt hårdt ned på fejl og tålmodigheden er alt andet end lang.
Hvis du nogensinde møder Wieghort eller Riddersholm, så spørg dem. Begge havde enormt svært ved at acceptere Jacobs stil. Eksempelvis bad Wieghorst Lars Fournais om at holde Jacob LANGT væk fra hans spillertrup efter episoden med Jønsson på cafeen. Ligesom Glen bestemt ikke var tilfreds med episoden, hvor spillerne blev bedt om at ”trække ud i shortsene og kigge på deres kønsorganer”.
https://stiften.dk/indland/Rottekast-koensorganer-og-en-magtfuld-tyrkisk-praesident/artikel/449364

Jacob tror tilsyneladende, at man kan råbe gejst og vilje ind i spillerne. Den model med at skælde ud i offentligheden har han i hvert fald brugt flere gange både i AGF og i Randers.

Svar #22
Svar #3 – 21 Sep, 2019, 12:40
Er der planer om mere fokus på taktisk analyse af AGF? Noget a la den fremragende engelske fodboldjournalist Michael Cox. Det kunne være fedt!
Vi har faktisk ændret vores dækning lidt i den retning i denne sæson. Tidligere lavede Kim Robin stort set hver gang en reportage som blandt andet indeholdt observationer og stemning fra stadion. Kort sagt meget andet end lige det taktiske. Nu har vi droppet reportagen for i stedet at bruge lidt mere plads på analysen og snakkehistorierne.
Jeg indrømmer, at der er et stykke vej, før vi når Cox niveau, men det er også en balancegang. For mange vil finde det for nørdet. Men jeg vil overveje at indkalde en ekspert som måske kan prøve at nørde for alvor. Det er god ide, som jeg tror, vi måske vil kunne sælge til vores faste abonnenter.

Svar #23
Svar #5 – 21 Sep, 2019, 13:04
Spændende initiativ (lad os se om det fører til andet end køren i ring), og sejt af Jan som altid at stille op. Og spændende hvad der kommer ud af det og hvilke nye ting der kommer på banen :-)

Jeg har stor respekt for både JN og JS (på hver sin måde - på godt og "ondt" - begge har jeg taget strategier/debatter op med før).

Men egentlig handler det jo nogen gange ikke om argumentationn, debatten og få ret, men at komme videre, og faktisk synes jeg det er, hvad det handler om ift Jan og Jacob.

Så vi igen kan få god journalistik hvor fokus er på bolden og ikke manden....

Og en af dem skal tage initiativet til at sige, ved du hvad vi kører i ring, er groet fast - vi er nødt til at vaske tavlen ren, kigge med nye frisk øjne, Hver gang en af os hiver en af de gamle travere op i debatten, så kører det i ring igen med at man føler den anden vil noget "ondt".

Så eftersom jeg tvivler på Jacob Nielsen er den pædgogiske type der gør det- så er mit spørsmål kort og godt:

Hvad vil du gøre Jan for at være den voksne her og komme videre, så det ikke bliver for personfiskeret ift dig og JN ... eller Jan og AGF om de gamle historier om at hade AGF fordi du var anfører for 2. holdet og ikke kom videre (uagtet at du ikke kunne løbe fra en pølsevogn.....)?
Jeg håber, at de gamle historier om had for længst er lagt væk. Jeg har spillet i AGF i ti år, min søn har spillet der i tre og jeg har dækket klubben i 20 år. Hvis nogen tror, at man kan gøre det uden at komme til at holde med klubben og inderligt håbe på guld og triumfer, så tænker man sig simpelthen ikke om. Undskyld mit direkte sprog, men så er man simpelthen for ureflekterende. Jeg holder voldsomt med AGF, men min opgave er bare ikke at være fan. Jeg er journalist og skal være objektiv i min dækning. Det prøver jeg at være 100 procent – selv om det er svært.
Med hensyn til, hvad jeg vil gøre for at forbedre forholdet til Jacob, så er det et svært spørgsmål. For grundlæggende er dækningen ikke afhængig af, om Jacob synes om mig eller ej. Vi vil lave præcis samme dækning. Også selv om Jacob sendte mig julekort og var inviteret med til sommerfest i min baghave. 😊
Når det er sagt, så startede Jacob og jeg faktisk med at have et fremragende samarbejde, da han blev direktør i AGF. Vi mødtes til frokost en gang om måneden, hvor jeg kunne spørge om alt og sætte fokus på, hvordan skiftet fra Randers havde været, og hvor forskellen lå. Men efter tre-fire måneder lavede jeg en analyse at hans første tid, hvor jeg påpegede det, der var gået godt, men samtidig også kritiserede Jacob for at have smidt økonomidirektøren ud med badevandet samt et par andre ting.
Det gjorde Jacob så rasende, at han meddelte, at der ikke længere var grund til at vi mødtes. Han var inden skiftet til AGF blevet gjort opmærksom på, at jeg hadede AGF og kun gik efter at skade klubben, og nu var det tydeligt for ham, at det var rigtigt. Jeg hadede AGF og jeg hadede ham, så han så ingen grund til at vi skulle samarbejde mere end højst nødvendigt.
Jeg er ked af at sige det, men det er stadig Jacobs holdning og overbevisning.
Som jeg ser det, er det fordi Jacob kommer fra Randers, hvor han var vant til en helt anden opbakning og behandling end den han får i Aarhus. Det virker som om at han deler folk op i to lejre. Enten holder du os, og så er du en af de gode der bakker betingelsesløst op, eller også er du en af dem, der kritiserer os, og så er du modstander, der skal bekæmpes. Jacob har flere gange påpeget over for mig, at det ikke er en lokalavis’ opgave at være kritisk over for byens hold. Vi bør være positive og bakke 100 procent op. Det mener jeg nu også vi gør – altså bakker op. Jeg mener bare ikke, at man gør klubben en tjeneste ved udelukkende at skrive det positive. Tværtimod holder det klubben skarp, når den ved, at der er en presse, som kan finde på at skrive kritisk, hvis ikke alt går som forventet.
Når alt kommer til alt, så kan jeg faktisk godt lide Jacob. Jeg beundrer ham for hans engagement og økonomiske præstationer. Og når jeg møder ham på Stadion hilser han bestemt også pænt. Faktisk sådan at jeg ofte tager mig selv i at undre mig over, at jeg jo ved, at han om ikke afskyr mig, så i hvert fald hellere ser ryggen end fronten af mig.
Det er da ærgerligt. Men det ændrer ikke på, at jeg tillader mig at have en kritisk holdning til hans måde at lede på. Det et mit job at vurdere den slags, men det mener Jacob ikke/forstår han ikke. Og derfor tror jeg simpelthen ikke, at han kan ændre opfattelse om mig.
Men nu er Jacob jo langt fra den eneste, der mener, at jeg er en pain. Det gætter jeg på, at også en meget stor del af jer her på sitet gør. Det er naturligvis helt ok – selv om jeg er 100 procent overbevist om, at jeg kan få jer til at ændre opfattelse, hvis jeg får tid nok til at forklare jer om baggrunden for, hvorfor vi dækker AGF, som vi gør.

Svar #24
Svar #6 – 21 Sep, 2019, 15:48
Du kan godt have ret i, at jeg ofte siger de samme ting. Og jeg skal nok prøve at nuancere det, men ofte skyldes det altså, at jeg får stillet de samme spørgsmål. Hvis jeg eksempelvis har sagt noget i Podcasten, går der ofte ikke lang tid før TV gerne vil have mig til at sige det samme hos dem.
Med hensyn til at noget skal stå uimodsagt, så er I altid velkommen til at skrive til mig enten på min mail eller på twitter. Jeg svarer altid i det omfang jeg kan overkomme det. Jeg går i den grad ind for dialog, så hvis I undrer jeg over noget, jeg har sagt eller skrevet, så kontakt mig endelig.

Men mine 2 spørgsmål umiddelbart:
1: Stammer narrativer om JN som en leder der leder via "frygt" ikke fra da han kom til og skulle fyre/rydde op på gangene?

Der er jo tydeligvis sket en udvikling i hvordan JN agerer både på TV, i pressen generelt, men også ift spillere/trup. At du har ret i at det engang var sådan, gør det jo ikke rigtigt når du i Mediano siger at det er sådan det er nu i 2019..!? Altså jeg savner nuancerne..
Du har ret et stykke af vejen. Jacob er på nogle områder blevet mere afdæmpet. Eksempelvis synes jeg, det er tydeligt, at han er mere afdæmpet i forhold til dommerne. Hans raseriudbrud, hvor dommerne bliver overfuset, når AGF har tabt og eksempelvis er blevet snydt af dommeren, er blevet markant færre.
Jeg er dog langt fra enig med dig i, at han agerer anderledes på tv og i forhold til pressen generelt. Se eksempelvis hvordan Jacob reagerede i forbindelse med AaB-gate. Da jeg konfronterede ham med, at jeg vidste, hvem det var, der havde logget sig på AaBs server og hvor mange gange det var sket, valgte Jacob at gå på tv og meget offensivt forsøge at mistænkeliggøre den tidligere AGF-træner Allan K. Jepsen. Jacob sagde blandt andet, at han jo ikke kunne vide, om AaB også havde været logget på AGFs side. Dagen efter måtte han jo så erkende, at det var der INTET der tydede på, og at det var AGF, der havde lavet fejlen.
Men det er bare typisk Jacob retorik. Han lever efter, at angreb er det bedste forsvar. Man kan ALTID forvente at han går til angreb, hvis han er presset i en sag. Det er en stil, som han altid har brugt og som han bestemt ikke har ændret. Igen. Nogle kan godt lide den konfrontatoriske stil, og overfor nogen typer virker den også. For der er nogen, som bliver ”bange” og ikke bryder sig om at give igen. Men lige præcis i forhold til journalister tror jeg faktisk ikke, at den er så god.

2: OB/SøE har lukkede træninger. AGF har det også. Er det ikke bare et branche-vilkår nu, som du og Stiften må acceptere? På lige fod med da I sportsjournalister ikke længere måtte komme med i omklædningsrummet. Branchen udvikler sig, vilkår forandres. Kun Stiften klager åbent. (Til info måtte Kasper Skipper end ikke filme Dortmunds træningsbane da han var dernede og interviewe Tullberg/Kaastrup med TV2-OJ) I har da flere gange om ugen mulighed for at filme træninger/lave historier?
Jeg har svaret på en del af det med de lukkede træninger højere oppe. Men jo, du har 100 procent ret i, at det er et vilkår, vi må acceptere. Det er AGF og kun AGF, der afgør om og hvornår vi må komme på Fredensvang. Men det skal ikke afholde os fra at prøve at fortælle AGF, hvorfor vi synes, at det er en dårlig ide.
Det er træls for os, og som skrevet ovenfor, så tror jeg også, at det er dårligt for AGF, som får ringere dækning og færre linjer. Men det er jo totalt ligegyldigt, hvad jeg mener, hvis AGF har en anden holdning. Det har klubben åbenbart og så må vi affinde os med det.

Svar #25
Svar #7 – 21 Sep, 2019, 16:19
Der er mange interessante spørgsmål og det er dejligt Jan vil stille op - det er ikke alle der havde gjort det.

Men here goes:

1) Har JN fyret de personer der forsynede dig med interne historier?
Ja, en god del af dem, der gav mig historier, er ikke længere på AGF. Langt fra alle er blevet fyret af Jacob, for du skal jo huske på, at jeg er kommet i klubben i så mange år, og derfor kendte alle tilbage fra 1982 og frem.
Men når man fyrer ALLE fra træneren til holdlederen, assistenten, stort set hele organisationen bag, en god del af spillertruppen, økonomidirektøren, lægestaben, ungdomstrænerne og græsklipperne, så bliver det naturligvis sværere 😊
Der er dog stadig en del, der gerne vil snakke. Eksempelvis var der jo nogen, som godt ville fortælle os om AaB-gate, ligesom vi flere andre gange får tip om gode historier.

2) Har han gjort det fordi de lækkede historier til dig?

Nej, så vidt jeg ved, er der ikke blevet fyret nogen med det argument, at de gav mig historier. Jacob har mindst otte-ni gange sagt til mig: ”Nåhhh så fik jeg fjernet ham, der gik og gav dig historier” – ofte for at se min reaktion. Men jeg tror nu ikke, at han har kunnet regne ud, hvem der var min bedste kilde. Han er der nu for øvrigt stadig 😊

2 a) Var der penge eller andre goder involveret mellem stiften og kilderne?
Jeg kan med hånden på biblen og alle mulige andre steder sige, at der ALDRIG er nogen, der har fået penge eller andre goder for at fortælle mig en AGF-historie. Sådan fungerer tingene simpelthen ikke hos os – og heller ikke hos de fleste andre medier. Det er ekstremt sjældent, at der bliver betalt for tip. Kilderne har haft alle mulige andre årsager til at ville tale med mig. Og motiv-vurdering er faktisk en væsentlig del af det journalistiske arbejde. For naturligvis kan der være mange grund til, at en spiller er sur på træneren eller at en anden i organisationen vil ”afsløre” en skandale.

3) Føler du dig ansvarlig for at de mistede deres job?

Det spørgsmål kan jeg jo så kun svare nej til. Jeg vil dog sige, at når Duncan røg videre fra AGF, så var en del af årsagen måske, at han udtalte sig så skarpt omkring Glens fyring til mig. Jeg føler mig dog på ingen måde ansvarlig. For Duncan var en voksen mand, der kender gamet og god ved hvad det kan få at konsekvenser, hvis man går imod direktøren. Derudover tror jeg, at det ægteskab var færdigt længe inden min artikel.

4) Efter du har (går jeg ud fra) genhørt Mediano podcasten, har du så forståelse for, hvorfor vi er en del fornemmer at du vil gøre alt for at udstille JN? Umiddelbart er vi en del der mener, at du ikke er i stand til at forholde dig objektivt men bliver personlig.

Jeg har naturligvis genhørt den og jeg kan da sagtens høre, at jeg er kritisk overfor Jacob og også godt forstå, hvis nogen mener, at jeg prøver at udstille Jacob. Men det er ikke min mening at gøre tingene værre end jeg ser dem. Jeg serverer bare fakta, som jeg oplever dem. Ja, det indbefatter meget kritik af Jacob, men jeg synes også, at flere af jer fans ”glemmer” at jeg bestemt også roser Jacob for flere ting.

5) Ville du ikke selv, som kommunikationsansvarlig, i en børsnoteret virksomhed forsøge at styre mediehistorierne?
Jo, det kan jeg garantere dig for, at jeg ville. Men jeg ville samtidig ikke have Sørens i mine øjne vanvittige ide om at enhver form for kritik for i alt i verden skal gemmes væk.
Kritik kan være godt og kan faktisk vise et andet billede af klubben. I min verden er det kun en styrke at kunne sige at man tog fejl. Det gør jeg med jævne mellemrum og jeg mener ikke, at det ødelægger mit ”brand”. Snarere tværtimod.
Jeg er generelt stor tilhænger af sandheden, og hvis alle ved, at sandheden er, at en spiller eksempelvis er sat af på grund af disciplinære problemer, så forstår jeg ikke, hvorfor man ikke fortæller det.
Jeg forstår heller ikke, hvorfor AGF så mange gange har forsøgt at holde skandalesager hemmeligt. Med vores store kildenet i klubben, så kommer den slags næsten altid ud. Hvorfor så ikke gå i offensiven og prøve at styre debatten i stedet for at stikke hovedet i busken?
Som eksempel vil jeg nævne historien om de utilfredse brugere af Atletion. En rapport viste at SAMTLIGE brugere var utilfredse med AGF og måden at styre Atletion. Den rapport er offentlig men AGF fik den nogle uger inden den blev sluppet fri. Hvorfor fanden ikke gå i offensiven og melde ud:
”Der er kommet en rapport, hvor vi bliver kritiseret i voldsom grad. Det er noget vi tager meget alvorligt. Så vil vi snarest indkalde vores brugere til møde, så vi kan få rettet op på tingene. For naturligvis kan vi ikke leve med at gøre tingene på en måde, så brugerne er utilfredse”.
Havde AGF gjort det ville enhver form for luft være taget ud af sagen. I stedet ender det med at AGF prøver at skjule sagen og vi smasker i stedet til den og skriver om, at alle er sure.
Det er en sag, som AGF umuligt kan vinde. Hvorfor så ikke prøve at styre debatten i en retning så kritikken bliver mindst muligt og AGF fremstår som en klub, der tager tingene alvorligt?

6) Mener du helt seriøst, at der er et problem i at en spiller takker nej til et interview lige efter en kamp som han ikke selv har deltaget i? (Mikkel Rask sagen hvis du er i tvivl).

Nej, jeg mener bestemt ikke, at et er et problem, at en spiller siger nej. Var jeg Søren Højlund ville jeg dog prøve at overtale ham til at deltage og prøve at ”øve” ham i at sige det rigtige. Men vil han ikke er det hans valg.
I sagen omkring Mikkel Rask og flere andre er problemet, at spillerne MEGET gerne vil tale med os. De må bare ikke for Søren og AGF.
Det kan lyde latterligt men det er fakta, at spillerne meget ofte gerne vil tale med os. Det gælder både i sager omkring skader og sager hvor spilleren ikke er på holdet og derfor vil væk. Men igen mener Søren at enhver form for kritik skal holdes væk. Men det han i mine øjne ikke forstår er, at vi jo laver historien alligevel. Så bliver den bare baseret på oplysninger andre steder fra og evt anonyme kilder. Og det er da langt værre at få en historie frem på den måde end ved at lade spillerne tale med os. Læserne har jo forståelse for, at det er en skuffet mand, og at han derfor ikke ligefrem er glad for eksempelvis træneren eller direktøren.

Svar #26
Svar #8 – 22 Sep, 2019, 09:04
Jeg har to spørgsmål.
1. AGF er inde i en positiv stime med 5 sejre i træk. Er det en ren tilfældighed eller har du et bud på en underliggende årsag?

Det er langt fra tilfældigt. Jeg synes, at truppen nu er renset for de luksus-spillere, der ikke vil slås men kun er gode i medgang. Derudover er der en bedre bredde end længe set, og de kampafgørende spillere topper i øjeblikket. Det kan hurtigt gå den anden vej – det har vi jo set før – men jeg synes spillet er bedre og holdet virker mere sammentømret og i balance. Så i mine øjne er der ikke risiko for den forfærdelige oktober/november, som vi så sidste år. Det ligner en top 6-placering.

2. Tror du, at tendensen fra netop afsluttede transfervindue med store udskiftninger i trupperne vil fortsætte? Hvad bliver konsekvensen, hvis det bliver normen at man udskifter alle spillere indenfor ca. 3 år ?
[/b]
Nej, den vil ikke fortsætte. Naturligvis vil der både blive købt og solgt spillere i hvert vindue, men det vil blive i mindre grad. Eksempelvis er det enormt positivt at AGF nu er på vej mod sorte tal både i år og næste år. Det betyder, at klubben ikke længere er tvunget til at sælge hver gang der kommer en mand med fem-ti millioner. Nu kan klubben tillade sig at holde på Bundu og sige: Nope FCK, I får ham ikke for ti millioner. Hvis I vil have ham skal han koste 30. Det er så sindssygt vigtigt, for det har i alt for mange år været dyrt for AGF at være fattig.

Svar #27
Jeg kan godt sætte mig ind i, at det er generende for Stiften, at AGF melder sig ud af Fodbold med Horup, at man holder lukkede træninger, at man i højere grad styrer kommunikationen udadtil og at man senest har valgt at vente med at udtage truppen til selve kampdagen (så Stiften mangler noget væsentlig substans i optaktsartiklen), men der kunne måske være andre årsager til AGFs valg, end blot at chikanere Stiften?
Intet af det du nævner er lavet for at chikanere Stiften. Ikke en eneste ting. Men derfor kan det jo godt genere os alligevel. Og det gør det helt bestemt.

Jeg anfægter ikke Stiftens ret til at opsøge og skrive om de små eller større konflikter der kan være i en fodboldtrup, men det er naivt - grænsende til dumt - at blive tøsefornærmet og forvente at AGF som virksomhed har en interesse i at fremme det formål. Der er en indbygget konflikt i den mekanisme, men man kan godt være professionel omkring det - og ikke personlig, som det mest af alt ligner pt. Dette gælder sådan set både JS og JN, men lige nu er det bare JS der er den mest synlige aktør i den konflikt.

Det er rigtigt, at jeg er den mest synlige lige pt. Men da AGF eksempelvis var med i ”AGF bag facaden” langede Jacob nu også voldsomt ud efter mig. Han kaldte mig dybt uprofessionel og mente, at mit had til AGF skyldtes, at jeg ikke var god nok til at få kontrakt i sin tid.
Det er naturligvis rendyrket nonsens. Men det må han sgu gerne mene. Jeg er tit efter Jacob, og så må jeg også finde mig i, at andre har en holdning til mig.
Der hvor min kæde springer helt og aldeles er, da Jacob fortsætter med at begrunde hvorfor jeg hader AGF. Det er klippet ud af udsendelsen fordi TV ikke mente, at de kunne være bekendt at bringe det, men Jacob siger, at forklaringen er (frit efter hukommelsen):
”At Jan Schoubys søn ikke var god nok til at komme på hold i AGF og derfor blev smidt hjem.”

Det er i min bog så langt under lavmålet. At Jacob ikke kan lide mig må jeg leve med, men at han vælger at trække min søn ind i sagen kan jeg simpelthen ikke forstå. Der er sgu for lavt.
Min søn valgte selv at droppe AGF – naturligvis fordi han ikke fik den mængde spilletid, som han selv mente, at han fortjente – men at Jacob mener, at han på den måde skal hænge min nu 17-årige søn ud på tv, synes jeg er usympatisk.
Han skiftede i øvrigt siden til Vejle, hvor han mødte AGF – og vandt 😊

Svar #28
Svar #13 – 22 Sep, 2019, 22:34
Kære Jan.
Først og fremmest tak for volumen af Stiftens AGF-dækning. I er uomtvisteligt det stærkeste lokalmedie, hvad angår dækning af den lokale Superligaklub. I hvert fald i forhold til kvantitet.
Jeg synes dog, du ofte udtaler dig meget skarpt omkring hændelser eller årsagssammenhænge i AGF. Udtalelser, som kun journalister med MEGET dyb indsigt i en organisation kan frembringe, da man i journalistik som bekendt skal have belæg for sine påstande. Derfor vil jeg nedenfor citere dig for en række påstande, som du frembringer i føromtalte Mediano-udsendelse og i afsnit 1 af dokumentaren AGF - Mellem håb og håbløshed, og for hver enkelt påstand vil jeg høre dig, hvor stærkt et belæg du selv vurderer, du har, for at frembringe det, jeg citerer dig for at påstå. Jeg er med på, du ikke kan afsløre navne på kilder, du måtte have i klubben, der udtaler sig uden for citat, men du kan fx godt skrive, at du har flere kilder, der uafhængigt af hinanden bekræfter det, du påstår, eller at du har skriftlig dokumentation etc.

Påstand 1
"Næsten hver gang AGF har skiftet træner, har de været tvunget til at tage det største ledige navn på markedet og ikke den bedste træner for AGF, fordi de samtidig skulle ud og hente penge" (Mediano-udsendelsen, 13:45)

Jeg er med på, at en af bevæggrundende for ansættelsen af Morten Wieghorst, var, at man skulle hente kapital efter den sidste nedrykning. For det har bestyrelsesformanden selv udtalt. Men hvordan ved du, at det samme gjorde sig gældende, da AGF ansatte Poul Hansen?, Søren Åkeby?, Ove Pedersen?, Erik Rasmussen?, Glen Riddersholm? David Nielsen? Du siger næsten alle trænere, så det må jo ifølge dit udsagn være tilfældet for hovedparten af ovenstående ansættelser. Hvor godt et belæg har du for at frembringe den påstand?
Jeg har et forholdsvis godt belæg for det. Jeg har eksempelvis diskuteret det med Lars Fournais flere gange, og han har givet mig ret. Jeg kan ikke på stående fod – siddende i et fly på vej til Spanien – huske i forbindelse med hvilke trænerfyringer der er blevet hentet penge. Men det er sket flere gange og her har AGF ansat trænere med fremragende CV, men måske ikke den bedste i forhold til spillertrup.

Påstand 2
"AGF har brugt ufatteligt mange penge på trænere." (Mediano-udsendelsen, 15:34)

Hvor ved du fra, hvor mange penge, AGF har brugt på trænere? Og når du siger "ufatteligt mange penge", mener du så ufatteligt meget mere end andre danske klubber? Eller mener du, at en ufatteligt stor andel af klubbens sportslige budget er gået til trænere? Har du decideret tal-materiale, der bakker den påstand op?
Igen har jeg ikke tal-materialet her, men jeg ved positivt, at AGF har brugt rigtig mange penge – også mange flere penge end andre klubber på trænere. Bare se på deres cv. Når Agf Eksempelvis henter en træner der lige har vundet det svenske mesterskab, så er han langt fra billig. Og det kan du sige med flere af de andre også. Det er også noget, som jeg har fået bekræftet af flere forskellige kilder. Bare det at fyre en træner og ansætte en ny koster rigtig mange penge.

Påstand 3
"Ja, AGF har fuldtidsansatte trænere fra U12, men de får 19.000 kroner om måneden i løn, og så kan man diskutere, hvor meget fuldtidstræner er man så?" (Mediano-udsendelsen, 33:20)

Hvor ved du fra, hvad alle AGF's fuldtidsansatte trænere tjener?
Jeg ved ikke, hvad alle trænerne træner. Absolut ikke, men jeg ved, hvad flere er blevet budt for at blive ”fuldtids-træner”, og jeg har set en del kontrakter. Det er sgu ikke voldsomme beløb.

Påstand 4
"Jakob (Nielsen red.) er en hands-on-manager i samme grad som Lars Windfeld var. Han er det så bare på en lidt mere bossy og, for nogle mennesker, grænseoverskridende måde." og:
"Jakobs lunte er meget kortere, og han har en stil, hvor det er my way or the high way. Han skræmmer folk væk." (Mediano-udsendelsen, 26:20)

Hvor stærkt er dit belæg for den karakteristik? Har du snakket med flere medarbejdere på kontoret, som ikke har en personlig interesse i at karakterisere Jakob Nielsen negativt, hvilket medarbejdere, der er blevet afskediget, muligvis har, eller hvordan?
Som jeg også har svaret på længere oppe, så har jeg snakket med ufatteligt mange medarbejdere og spillere, der har bekræftet det. Ikke kun tidligere ansatte men bestemt også folk, der på tidspunktet stadig var ansat.

Påstand 5 (Om Jakob Nielsen og dit eget indbyrdes forhold før og nu)

"Jakob (Nielsen red) elsker kant. Så længe det er hans kant." (Mediano-udsendelsen, 27:40)

Du frembringer ovenstående som en faktuel påstand. Det er vel kun Jakob Nielsen, der kan verificere, hvad Jakob Nielsen elsker, så er det noget, han har fortalt dig? Øhhh ja, her har du helt ret. Det er udtryk upræcist. Jeg burde have sagt. Mit og andres indtryk af Jacob er at han elsker kant.
Sorry.

Påstand 6

"Jakob Nielsen kom jo til AGF fra Randers med beviset om, at han var en rigtig dygtig direktør. Og han tog ned til Aarhus med en fast overbevisning om, at nu skulle han lige ned og ordne det, og det kunne han sagtens. Men selv Jakob Nielsen har måtte erkende, at det gør man ikke bare lige med et fingerknips." (AGF - mellem håb og håbløshed, afsnit 1, 23:15)

Det er sjovt. Jeg husker det som om, at Jakob Nielsen gjorde en dyd ud af at signalere, at intet kommer af sig selv, og at det er en kæmpe opgave at vende AGF, da han blev ansat. Så hvad er dit belæg for at påstå ovenstående?
Igen – upræcist sagt af mig. Jeg ved godt, at Jacob sagde som du husker det, men jeg har snakket med flere, der har bekræftet overfor mig, at Jacob blev overrasket over hvor svært det var at få AGF på ret køl.

Påstand 7

"Det er nu den femte sæson, Jakob går ind i, og hvis ikke han leverer nu her, så er hans job også i fare. Altså, AGF er stadigvæk ikke i top-6, og Jacob har endnu ikke formået at gøre klubben til en rentabel forretning." (AGF - mellem håb og håbløshed, afsnit 1, 23:30)

Hvad er dit belæg for at påstå ovenstående? Det er vel næsten kun bestyrelsesmedlemmer eller storaktionærer, der ved, hvor sikkert direktøren sidder i stolen i lyset af de øjeblikkelige resultater. Havde du den slags belæg, da du udtalte ovenstående?
Det svar er baseret på mine mange år tæt på klubben. Du har naturligvis ret i, at kun bestyrelsen ved, hvornår Jascobs job er i fare, men med bestyrelsens optræden in mente mener jeg nu godt at jeg kan konstatere, at Jacob snart skal lave sorte tal, hvis ikke hans job også skal være i fare. Men igen – det er kun et skøn.

På forhånd tak. Fedt du tager dig tid til at svare på vores spørgsmål.

Svar #29
Svar #14 – 23 Sep, 2019, 00:47
Hej Jan. Det er super du stiller op til spørgsmål her, så vi måske kan få en bedre forståelse af nogle ting og rydde nogle misforståelser af vejen.

- Når du optræder i andre medier skal det så opfattes som en personlig holdning helt adskilt fra Stiftens holdning og dækning? Falder fx en kommentar i Mediano (12. september) om at de i AGF er ekstremt nærtagende også ind under 'ærlig og faktuel' dækning eller er det bare din holdning?
Hmm den er svær. Nu er jeg jo chefredaktør, og derfor er det også mig, der lægger linjen. Der skal naturligvis ikke afholde folk på avisen fra at mene noget andet. Men min holdning er altid den samme som avisens. Det er bestemt muligt, at Kim Robin ikke mener, at AGF er nærtagen og det må han gerne både mene og sige. Men min og avisens holdning er, at det er AGF – i det omfang at det giver mening at tale om at avisen har en holdning til det.

- Hvad mener du med, som du siger i samme udsendelse, at det er Stiftens opgave at holde AGF til ilden? Det indikerer for mig en særlig interesse i at tingene gøres på en bestemt måde, der rækker ud over samme faktuelle dækning.
Jeg mener, at vi som lokalavis bestemt skal bakke op om AGF, men jeg hører bare ikke til dem, der mener, at man gør det bedst ved at være positiv hele tiden. Vi holder AGF til ilden ved at være kærlig-kritisk, og det tror jeg holder klubben skarp. Det er måske ikke vores opgave og det har jo bestemt ikke noget med faktuel dækning at gøre. Men det er sådan vi gør det.

- Hvad er det for ting du henviser til hvor AGF "tumper rundt og opfører sig som lallende amatører"? Disse eksempler, hvor klubben altså reelt ikke kunne have gjort det dårligere end de gjorde, tror jeg vil sige noget om hvad Stiften forventer af AGF.
Uha, der er mange. En god del ligger heldigvis i fortiden. Men her er jo masser af eksempler på trænerfyringer på et toilet, slagsmål til træning, elendige økonomiske beslutninger osv. I nyere tid mener jeg at sagen omkring Jønsson og Jacobs klammeri var uklædelig og bestemt også at Aab-gate og stadion-rapporten skulle og burde have været dækket anderledes.

Tanken med ovenstående spørgsmål er at prøve at få en bedre forståelse af hvordan du/Stiften opfatter jer selv ift AGF. Når dækningen skal være ærlig og faktuel lyder det jo som dækningen af enhver anden virksomhed, men dækningen er naturligvis voldsomt meget tættere og på de kommentarer der ind imellem kommer, hvor retorikken køres godt op, virker det som om der er et helt andet personligt og følelsesmæssigt engagement.
Det er kæmpe mange følelser involveret i en klub som AGF, og når jeg siger, at vi skal være faktuelle og ærlige, så går det mere på, at vi IKKE må lade os styre af, at så mange elsker AGF.
Vi skal turde fortælle sandheden – også når den gør ondt på klubben.
Du har helt ret i, at man ikke kan sammenligne vores dækning med den vi giver eksempelvis Vestas. Hertil er der bare for mange følelser i fodbold. Og sportsjournalistik er jo også det eneste område, hvor journalisterne må mene noget. Kim Robin og Dennis Bjerre må jo/ forventes jo at skrive når AGF har spillet latterligt dårligt eller helt fantastisk. Derfor er dækningen også anderledes.
Hvis ikke man kan gøre det, bliver sportsjournalistikken kedelige og ligegyldig.
Med hensyn til hvordan vi ser klubben, så kan vi bruge situationen omkring pokalfinalen som et godt eksempel. Der var sporarbejde på Fyn så det var umuligt for AGF-fans at komme til Kbh. Derfor gik vi sammen med AGF og arrangerede 100 busser til at fragte fans på tværs af landet. Er det en avis’ opgave?
Nej, ikke umiddelbart, men for os er det. Vi bekymrer os om AGF og håber det går klubben godt. Og så hjælper vi naturligvis også i sådan et tilfælde. Men det afholder os aldrig fra at skrive hvis eksempelvis nogle fans smadrede en bus på vej derover eller hvis AGF på en måde have lavet en fejl.
Vi støtter økonomisk men den journalistiske linje er ALTID uafhængig.

På forhånd tak!

Svar #30
Svar #15 – 23 Sep, 2019, 08:30
Spørgsmål:

Er stort set alle i AGF ikke dømt til at fejle - både trænere og direktører, når de bliver målt op på at lave et tophold (pt top 6) som kun vil ske hvert 3. år? (og faktisk er sket to af seneste 9 gange - var det sket sidste år havde vi ramt 3 af 9 som er hvad man kan forvente).

Når det ses ift økonomi og spillertrup Aktuelt er FCN 50% større end os (bruger 37 mio på de to talent-akademier - hvad AGF bruger på superligatruppen stort set). Bif og FCM bruger det dobbelte af AGF. FCK 3-4 gange så meget.

Derover er der AGF, AaB og OB som bruger stort set det samme.
En gruppe på 4: Sønderjyske, Randers, Horsens og Esbjerg, der ikke er langt fra og i perioder har brugt mere.
Selv rest-gruppen derefter (altså alle hold i superligaen) økonomisk er næsten lige så tæt på AGF ca. 30 mio fra - som AGF er på FCN ca. 20 mio.
Nej, det mener jeg ikke. AGF har efterhånden fået et sponsorbudget der er kæmpestort. Det er vel kun FCK det har et der er større. Jeg mener AGFs er større end FCM og lige så stort som BIFsø  nu. Derfor SKAL AGF også kunne klare sig bedre end de seneste mange sæsoner. Ja, der er enormt langt til FCK og FCM, men lige nu kan klubben let sammenligne sig med OB, Aab og BIF.
Når økonomien samtidig er så god, at spillersalg ikke længere er nødvendig har klubben virkelig bevæget sig fremad, og jeg tror faktisk, at det kan være det, der gør, at vi i fremtiden vil se AGF i top 6 langt oftere. Ikke som FCK og FCM men det skal blive sådan, at det mere er reglen end undtagelsen at AGF er i top 6.
Ungdomsarbejdet mangler stadig en del sammenlignet med mange af de andre klubber, men kan udviklingen fortsætte tror jeg det ser positivt ud. Alt i alt er jeg mere positiv end jeg har været meget længe.

Svar #31
Svar #16 – 23 Sep, 2019, 09:59
Også herfra først en ros for at stille op - det er fornemt. En række spørgsmål, som jeg håber, at du kan svare ærligt på, og hvor jeg selv forhåbentligt kan blive klogere:

Først to, der er afledt af Mediano-udsendelsen, der i hvert fald herinde foranledigede den aktuelle debat:

1. Når der skal tales om AGF i helikopter-perspektiv (status, potentiale, kultur, historie etc.), hvorfor er det så vigtigt, at Jacob Nielsen er nærtagende? Eller sagt på en anden måde, hvorfor mener du (for det går jeg ud fra), at Jacob Nielsens personlige egenskaber er vigtige i en debat om AGFs fremtid?
Fordi direktøren som øverste daglig leder sætter stilen for, hvordan klubben skal drives. Se bare på at hverken Glen eller Wieghorst ville være der fordi de simpelthen ikke kunne sammen med Jacob (at klubben så heller ikke ville de to trænere er en anden sag).
Jeg tror ikke, at Jacobs stil i længden er den rette. En noget mere moderne tiltang til ledelse tror jeg kunne flytte organisationen endnu længere, men jeg ved naturligvis godt, at det lyder hult, når der endelig er kommet sorte tal på bunden og det spillemæssige er bedre end meget længe set.

2. Hvis den nuværende ledelse udgør en barriere for udviklingen af AGF, er det så ikke vigtigere med et skift af ledelsen - eller et skift i kulturen i ledelsen - end at fokusere på kontinuitet? Hvis toget kører i den forkerte retning, er det vel en god ide at skifte spor?
God pointe – men igen man skiftet næppe når fremgangen endelig er kommet. Selv med den gammeldags ledelsesstil er der opnået flotte resultater, så ville bestyrelsen være meget modig – nogle vil mene dum – hvis den så alligevel skiftet ledelsen ud og tager et opgør med kulturen.

*
Derudover et par yderligere spørgsmål:

3. Set udefra virker det som om, at Jacob Nielsen har en anden offentlig profil end i de første år i AGF. Deler du den vurdering, og er eventuelle udfordringer så ikke allerede mindre end tidligere?
Den tror jeg, at jeg har svaret på ovenfor. Men jeg er enig med dig i, at stilen er blevet noget mere tilbageholdende

4. Man har fornemmelsen af, at Stiften finder AGF meget mere lukket end for 10-15 år siden, og at AGF er mere lukket end andre idrætsklubber i Stiftens område. Kan du som chefredaktør med overblik over mange andre områder end bare sporten sige noget om, hvorvidt kulturen i virksomheden AGF kan sammenlignes med store virksomheder i Stiftens område som fx Arla, Bestseller, Vestas etc? Er AGF særligt lukkede for omverdenen?
Sammenlignet med andre store erhvervsvirksomheder er AGF MEGET åben. Der er jo ikke andre steder, man som journalist bare kan vade ind på anlægget og tale med nøglemedarbejderne. Men man kan ikke sammenligne fodboldklubber med andre virksomheder. Man kan kun sammenligne AGF med andre klubber, og her er det ikke prangende – som jeg har beskrevet ovenfor.

5. Jeg går ud fra, at Stiften som sådan ikke har nogen holdning til personer, hverken på direktionsgangen, trænerbænken eller på banen, og at avisen som medie ikke har en holdning til fx taktik og startopstilling. Til gengæld kan Stiftens medarbejdere jo have en holdning baseret på både fodboldindsigt og et fan-tilhørsforhold. Gør I jer nogen tanker om, hvornår og hvordan redaktører og medarbejdere optræder hhv. som enkeltpersoner og som Stiften?
Ja, det gør vi bestemt. Journalister må ikke have holdninger – bortset fra på sporten. Her skal de have holdninger. Kim Robin må/skal have en holdning til, hvornår David er kørt fast eller hvornår der skal forlænges med ham. Ligesom jeg har mange holdninger til, hvordan bestyrelsen gør det, og om der skal skiftes ud her.
Hos os kan journalisterne ikke optræde som privatpersoner i den forstand, at Kim ikke kan optræde med en holdning, der strider imod avisens og så undskylde sig med, at det er min egen holdning. Ud over sportsjournalisterne er det kun på lederplan, at der er holdning i avisen.
Med andre ord så kan man eksempelvis ikke stille op til byrådsvalget samtidig med at man dækker politik på avisen. Generelt vil jeg gøre meget for at ”udleje” en sådan journalist til en anden kommune. For der må ALDRIG stilles spørgsmåltegn ved vores objektivitet.

6. I debatten om lukkethed inddrages både direktionen, kommunikationsafdelingen og den sportslige sektor (som vel har hovedansvaret for fx at lukke træninger), men det blandes ofte sammen til ét emne. Er det en forsimpling, eller er det fordi du/I ser det som en kultur, der er udstukket og flyder nedad til organisationen fra den adm. direktør - og derfor JNs ansvar?
Det er bestemt en forsimpling mange gange. Men helt overordnet, så er det Jacobs ord, der er lov. Jeg aner ikke, om der er ham eller David der vil lukke træningen så ofte, men jeg ved at det eksempelvis er Jacob der bestemmer meget omkring den eksterne kommunikation.

7. AGF virker til at bruge egne kommunikationskanaler i større og større omfang, og klubben kan måske mere og mere ramme interesserede fans direkte. En provokerende påstand flere har rejst herinde er derfor, at Stiften i dag har mere brug for AGF, end AGF har brug for Stiften. Hvad mener du om det synspunkt, og har udviklingen været med til at forandre Stiftens rolle ift. AGF?
Hmmm, det tror jeg til dels er rigtigt. Vi lever meget af AGF forstået på den måde, at AGF er vores klart vigtigste stofområde på sporten. Der er flere der vil læse om AGF end om ALLE andre sportsgrene og klubber til sammen.
Og du har helt ret i, at AGF i dag når mange fans direkte – i øvrigt præcis som politikerne gør det.
Når jeg alligevel tror, at AGF også har meget brug for os, så er det fordi vi leverer det objektivt. Folk ved, at når det kommer fra os, så er det sendt uden dagsorden.
Læg hertil, at AGFs enorme popularitet skyldes vores intense dækning, og hvis vi fra i dag aldrig mere skrev om AGF, så tror jeg faktisk, at det på sigt ville koste AGF meget. Ikke i forhold til jer hardcore fans, men i forhold til mange af de folk, der nok interesserer sig for AGF, men ofte bliver lokket ind via vores historier.

På forhånd tak!

Svar #32
Svar #17 – 23 Sep, 2019, 10:30
Hejsa

Jeg har også et par spørgsmål:

1. Når man anvender udtrykket "kærligt, men kritisk", hvilken ånd ligger der over den sætning?
At vi holder med AGF, men at vi ALDRIG lader journalistikken styre af det. Vi skriver ALLE historier, også de der potentielt kan skade klubben. Vi skeler ikke til, om AGF gerne så en historie vente et par dage. Vi bringer sandheden som vi ser den. For AGF er i dag en forretning og ikke kun en forening. Der findes mennesker der har puttet deres sparepenge i klubben. De har også krav på at få sandeheden.

2. Hvordan navigere Stiften mellem de grænser der ligger i udtrykket?
Håber jeg, at jeg har svaret på ovenfor.

3. Er udtrykket en stramning af Stiftens dækning af AGF, underforstået, har der været tilfælde hvor også Stiften måske gik for langt,
eller dækker udtrykket fint den journalistiske linie man har haft overfor AGF?
Jeg kan ikke huske, at vi nogensinde er gået for langt. Så nej, jeg mener at udtrykket er meget rammende og godt. Men nu er det jo også et, jeg har fundet på 😊

4. Tøftings fyring efter et håndgemæng til en privat fest, herunder Stiften´s dækning, ville den idag falde ind under "kærlig, men kritisk"?
Ja for den da. Det var en fodboldafslutning, og den kunne potentielt koste Stig jobbet. Det er en kæmpe historie for os.

5. I Mediano udsendelsen opridser du egentlig meget flot den forskel på dækning og pres der er i AGF i forhold til andre klubber, og 2 min senere klandrer du AGF for ikke at producere ligeså mange ungdomsspilere som Aab og FCN, er det netop ikke præcist forskellen mellem AGF og de andre, den særlige dækning som AGF har? Bør man ikke tage det med in ligningen når man kommer med kritik?
Jo, men jeg tror bare ikke på den med at de unge ikke kan tåle presset i AGF. De unge spiller på samme landshold som de gør i FCN, men hvorfor er de så bedre til at klare presset i FCN? Hvis de unge fik chancen – naturligvis nogle få stykker af gangen, så tror jeg faktisk at de ville kunne klare presset.

Tak fordi du stiller op, jeg er naturligvis en ivrig læser af Stiften og artikler om AGF, jeg er stor fan af podcasten, selvom jeg også synes Stiften nogengange har været over stregen, derfor vil jeg gerne forstå udtrykket "kærlig, men kritisk" lidt bedre. 

Håber du fik svar. Ellers skriv igen.

Svar #33
Svar #18 – 23 Sep, 2019, 13:43
Ganske kort: Jeg mener det er en skrøne de unge ikke kan stå for presset i AGF. Det er ikke meget større end når FCNs unge gæster parken og Brøndby. At kunne modstå pres handler mere om personlighed end alder og rutine. Se bare på Zach, Hausner, AA, Munks, Lunding, Jon Dagur.

Omvendt er sammenligning hen i vejret. FCN bruger 5-8 gange så meget på talenter som AGF. Svarer til at sammenligne AGF sportsligt med Næstved (førsteholdet).

Ja, FCN bruger langt langt mere. Derfor er sammenligningen også på nogle punkter urimelig. Men jeg klandrer ikke AGF for at de ikke producerer det samme antal. Jeg påpeger bare, at det er mærkeligt, at de der spiller på de samme landshold som spillerne i FCN måske også ville kunne slå igennem i AGF, hvis de fik chancen.

Svar #34
Jeg ved godt, at det blev noget rod, men det var det muliges kunst fra en halvsendt mail fra Jan, hvor grafikken ikke rigtig spillede og jeg ikke har haft tid til at redigere.

Jeg håber alle kan læse svar på de spørgsmål de har stillet og ellers tager jeg en del af ansvaret og vil se, om jeg kan rette op på det.

Svar #35
Jeg ved godt, at det blev noget rod, men det var det muliges kunst fra en halvsendt mail fra Jan, hvor grafikken ikke rigtig spillede og jeg ikke har haft tid til at redigere.

Jeg håber alle kan læse svar på de spørgsmål de har stillet og ellers tager jeg en del af ansvaret og vil se, om jeg kan rette op på det.
Det er fint - spørgsmålene kan jo læses men de haster vel heller ikke:-)

Jeg har forsøgt at redigere i et par af dem, så spørgsmålet står med fed/kursiv. Det syntes jeg øger læsevenligheden lidt.

Svar #36

Mange tak for at foranledige den her 'spørgetime' og ikke mindst tak til Jan Schouby for svarene selvfølgelig. Der er nok lidt vi lige kan fordøje og måske også noget vi stadig vil anfægte, men det giver da i hvert fald et bedre grundlag for diskussionen af flere forhold.

Svar #37
Meget interessant, selvom svarene ind i mellem lå kamufleret.

Interessant med helt af trænere, der var dikteret af offentlig profil for at lokke tegnebogen op hos investorerne. Det må sgu være frustrerende for klubben at skulle gå efter den 'forkerte' profil for at kunne få gildet betalt - også en ærgerlig uhæderlig samtale man har skullet have med de trænere, og som konsekvens også at man skal overbetale for at få den rette charmetrold.

Jeg har haft som fast kritikpunkt, at man konsekvent hyrede den største profil, frem for den bedste mand til jobbet. Men det er så ikke (kun) bestyrelsen, det ikke forstår fodbold, men investorerne - de har kun været marginalt over Jan Bechs niveau.

Nu er der sikkert lukket for spørgsmål, men den med Duncan stikker også ud. Jeg lægger mellem linjerne at Glen tog et opgør med JN og tabte. Duncan lå så formentlig klart og åbent på samme hold som Glen og var måske - som Jan skriver, reelt færdig på det tidspunkt han gav det kritiske interview.

Der er noget historieskrivning i det, men rent nysgerrighedsmæssigt kunne jeg godt tænke mig at vide, om David Nielsen var enig ud fra en sportslig betragtning, eller om det blev besluttet udenom ham.

Hvis beslutningen blev truffet udenom David, så er der ikke nødvendigvis 'kriminelt', der kan have været mange grunde til det, herunder er en konsekvent opbakning til JN. Til gengæld vil jeg synes det nærmer sig noget skidt, hvis David Nielsen ikke har haft fuld kontrol over sagerne siden da.

Svar #38
Jeg har ikke kendskab til JNs samarbejdsevner, men der er vist ingen tvivl om at Wieghorst er ret nærtagende/irriteret og ikke helt nem at samarbejde med (det har man set i forholdet til pressen generelt og i AaB). Og det er endnu værre med Glen. Personlige kilder ind i FCMs bestyrelse spåede at han ville komme på kant med ledelsen i AGF (som der blev sagt: ham skal I nok få jeres problemer med). Glen er egenrådig og sætter sig selv højere end klubben. Han er dog god til at få spilllernes opbakning, hvor han udvælger sine spillere nøje og sværger dem troskab. Hvorimod Wieghorst er mere international og skaber afstand til spillerne personligt, men ellers bakker op om dem. Alt er ikke sort-hvidt. Tiden må vise hvordan JN er ift samarbejdet med trænere. De to første var næsten dømt til at mislykkes - især Glen. Tror dog godt Glen kan få succes i Sønderjyske og andre mindre klubber, hvor han kan være kongen og bestemme.

Simple Audio Video Embedder