Spring til hovedindholdet
Emne: Top6 er realistisk hvert 3 år - ellers skal lønbudget fordobles! (Læst 4293 gange) forrige emne - næste emne

Top6 er realistisk hvert 3 år - ellers skal lønbudget fordobles!

I de sidste 3 år har jeg haft den opfattelse at AGF burde kunne komme i slutspil hvert andet år - jeg er efter at have kigget klubbernes økonomi efter desværre nået frem til at det mest realitiske er ca. hvert 3. år.

FCK, FCM og BIF er lysår foran os andre økonomisk.

FCN har med talenter et budget på 70-75 mio og dermed ca. 25 mio mere end AaB, AGF og OB, der stort set alle ligger meget lige med knap 50 mio.

Derfor er det ikke så mærkeligt, at FCN i 8 af sidste 9 år er sluttet i top 6, OB 1 gang i samme 9 år, mens AGF er sluttet to gagne i top 6 på 10 år, AaB har været i top 6 hele 6 gange på 10 år - dog tabt pusten og kun en gang sidste tre år.

Det er tankevækkende at AaB og især FCN begge har været markant bedre til talentarbejdet end OB og AGF.

Her ses FCNs flotte stime i top 6 hvert år: FC Nordsjælland, sæsoner, statistik fra superligaen - SuperStats

Vi altså 4 klubber der økonomisk og spillermæssigt er fast del af top 6 qua deres større muskler.

Klubberne under AaB, AGF, OB - er slet ikke så langt bagefter: Randers, Esbjerg, Sønderjyske og til dels Horsens, der via en masse transfersalg af bl.a. Sanneh osv har kapatiliseret flere lønkroner.

Stort set hvert år overrasker en af dem, nogen gange to hold, og kommer i top 6. sidste år EfB, forrige år Horsens, Sønderjyske snuppede sølv, Randers har gjort det...

Derefter står kampen om den sidste plads mellem 3 stort set jævnbyrdige klubber i AaB, AGF og OB.

Undersøgelser af budgetter 17 -18 viser AGF har større lønbudget af de 3. Jacob Nielsen sagde i en Mediano podcast sommeren 2018, at AaB har overhalet AGF med henvisning til at AaB havde hentet spillere som Rinne, Okore, Kusk og Lucas A - spiller som vi (AGF) slet ikke er i nærheden af at hente.

Oveni den høje løn der slår vores Backmann, Sana, YT, Tingager, PM osv.

Det er nærmest umuligt at udlede OBs spillerlønninger pga det er sovset ind i koncern-regnskabet. Men Steen Houmann der har analyseret alle superligaklubber anslår 40 mio ud fra nærmere beregninger man kan læse om på hans side - altså det samme som de 42 mio AGF er anslået til.

Hvor om alting er, så er de 3 klubber meget tæt uanset hvad. Også når man kigger konkret navnene i spillertrupperne. Hvor man dog synes det halter lidt for AGF ift største profiler. Se nedenfor.

Konkrete transfers i agf, ob, aab, fcn
Når vi kigger på transfervinduet er der enten noget galt med PCs evner og eller vores realistiske drømme.

AaB hentede ud over de 4 (kusk, rinne, okore, lucas a) til ialt 20 mio, også en stærk angriber i Gronningen (18 mål i 54 kampe i Æresdivision - noget over norsk fodbold). Vi hentede PM.

OB hentede Kadrii, da vi hentede Mmaee og derefter PM. Jeg ville helst have haft Kadrii.
Ved godt der også er noget med spillestil...
OB har lige hentet det unge talent Michaelsen kender fra Hammarbytiden - Sander Svendsen, der har lavet 4 mål i 4 kampe. Et talent der debuterede hos storklubben Molde som 15 årig og fik 80 kampe og 20 mål inden han blev 20.

OB har også hentet Jebali, der har spillet i Elfsborg og Rosenborg og handlet to gange for 8 og 11 mio.

OB hentede for to år siden Helenius da han var stærk i Snif (foran AGF fx ?), vi henter ham som "affald" i OB nu (hvor de henter Sander Svendsen og Jebali)
Ved godt Helenius var hentet til start-11 af OB og i AGF hentet som gardering/konkurrent. Men alligevel...

FCN henter Kian Hansen - vi henter Tingager eller værre forlænger med Julle.
De snupper Mads Døhr - der slog Munksgaard af i FCM.

Det ser i hvert fald ikke ud til at PC har flere løn-kroner at arbejde med - tværtimod.

Ikke mange fra AGF i en fælles start 11 (ob, agf, aab)
Prøv at tage AaB, OB, AGFs trupper og sammensæt bedste start-11, synes ikke vi er stærkere.  Prøv selv efter...

Jeg har valgt

Rinne (A-landsholdet i Sverige)

Ryan Laursen
Backmann (forudsat han er skadesfri og i topform)
Leeuwin (200 kampe i Æresdivision for bl.a. Utrecht)
Barret (faktisk lige så mange mål og ass som Højer som jeg ser tæt på ham)

Drachmann
Tverskov
Lucas A

Kusk (lidt udskældt pga manglende defensiv men 5 mål og 8 ass - sidste år)
Sander Svendsen (lige fyldt 22, 80 kampe og 20 mål i Molde inden 20 år)
Kadrii

Ialt 6 fra OB, 4 fra AaB og Backmann fra AGF.

Okore med 8 landskampe og 40 kampe for Aston Villa i gammel stil og topform, slår naturligvis Backmann af, men lidt sentimental fan må man være og have Batman med. Tingager er også med som bobler.

Af boblere til midtbane og kanter: har alle tre klubber mange unge på vej - hos os NP, Amini, Jon Dagur, Bundu, men vi har nok en tendens til at romantisere vores egen som ikke er så meget bedre end OB og AaBs som vi ikke har fulgt så meget.  Troels Kløve er dog vildt formstærk og vel den som presser sig mest på til en fælles start 11.

I front er der hård konkurrence mellem megatalentet Sander Svendsen og Tom Van Wert med 250 kampe og 100 mål (havldelen i Æresdivision), og senest ca.  60 kampe og 20 mål i Groningen.

PM må med sin karriere primært i Norge og dansk 1 div være tilfeds med evt. 4 valg efter Jebali, der har spillet topklubben Elsborg og efter 20 mål i 60 kampe blev solgt til Rosenborg for 8 mio, som hurtigt efter solgte ham for 11 mio til udlandet.

Issam Jebali - Wikipedia, den frie encyklopædi

Sv: Top6 er realistisk hvert 3 år - ellers skal lønbudget fordobles!

Svar #1
Konklusion
Så det er ikke så mærkeligt transfer indkøb, de største profiler, talentarbejdet i AaB og især FCN eller budgetterne at AGF har svært ved at leve op til vores urealistiske forventninger om top 6 (også mine egne indtil i dag).

Hvert 3. år i top 6 plus/minus må være tilfredsstillende.

Kigger man på klubbernes budget er der større risiko for at blive overhalet af  nr 8-9-10: Randers, Sønderjyske og EfB der måske er ca. 10-12 mio efter - end overhale FCN på 4. pladsen, der er 25 mio foran os.

Selv  nr 11: Horsens er tættere på os økonomisk end vi er på FCN.

Så i en skidt sæson hvor to af de mindre overrasker, er det acceptabelt at slutte nr 9. Ikke fedt. Men virkeligheden.

I en god sæson slutter vi 5-6-7.

Ambitioner
Jeg synes dog AGF alligevel skal sigte højt og have som ambition at komme i top 6 hvert år - vel vidende det ikke sker mere end hvert 3. år.  Bare vi er realistisk om at når vi går efter top 6 har vi sat barren højt. Og at nr 8-10. er okay også.

AaB og OB må have samme - og lide skæbnen at fejle ofte.

Vi kan også være sikre på at både Randers, Sønderjyske, EfB og Horsens går efter top6.

Hobro, Lyngby og Sif skal være ekstremt heldige for at komme i top 6 med endnu lavere økonomi. David Nielsen har dog vundet medaljer med de kongeblå og Hobro nr 7 et år og Snit blev nr 5 i 2011. Bolden er trods alt stadig rund...

Fremtiden
En klub med AGFs historie og det markedsgrundlag vi har, skal naturligvis have ambtioner om at komme helt op i toppen af dansk fodbold - helt op.

Det kræver dog et helt andet løngrundlag og og endnu stærkere talentarbejde - og at vi mindst fordobbler vores budget fra 50 mio til 100 mio + for at matche det som bif og fcm investerer i løn og talenter.

Forskellige har givet deres bud - bl.a. den gamle FCK-chef Dan Hammer, og der skal nok der skal 200-300 mio til (plus købsprisen for AGFs aktier), så der kan køres 4-6 sæsoner med stort budget til afkastet kommer af investeringen iform at flere tv-placeringspenge, Europa indtægter, øge sponsor og tilskuerer indtægter, salg af spillere via start 11, salg af talenter direkte fra talent afd som også er en del af fodbold i dag.

Fodbold eller koncern?
Man kan også diskutere om AGF ligesom FCK, OB og Snif skal stå på flere ben.
Det er en anden diskussion... men kort:

Sif har udlejningsejendom som giver god økomomi

FCK med succes Lalandia, Parken og Kontorejendomme, samt delvis E-sport. Fitness.dk blev dog en hæmsko og solgt fra.

OB hviler på en hel række forskellige ben og andre aktiviteter, men i OB har det faktisk de senere år tynget klubben at være i markedet udover fodbolden.

Man kan også diskutere om man det kan betale sig at gå ind i alt mulig andet som kan tage fokus og ikke er ret meget økonomi i ift til fx at sælge et 17 årig talent for 20-30 mio eller en fra start-11 til 30-70 mio.

Investors
Vi kommer desværre ikke uden om at moderne fodbold kræver stor kapital, og det er ikke tilfældigt at top 4 udgøres af investors der har rigtig mange penge og kan træde til i FCN, FCM, Bif og FCK.

De andre klubber har også investors - det er bare i en helt anden liga de er gået ind eller kommer fra ned i top 4 klubberne.

De rigeste klubejere i Superligaen - hvem er rigmændene?

Hvad kan vi håbe på?
Manchester City smider hvert 20 mio til FCNs talentarbejde i Afrika og det slutter i 2020. For de penge har Manchester City førsteret til gratis at snuppe et hvert talent de måtte ønske. Dog ikke lige nogen hos FCN som været på vej til Citys 1. hold ... haha.

Man kunne drømme om at det ikke lykkes FCN at finde de penge. Så de kommer ned på niveau med AGF. Men mon ikke city eller en anden af de mange rigmænd inde over FCN kan finde den sjat penge.

Ellers kan vi drømme om at bestyrelsen lidt mere aktivt som i fx FCM opsøger kapitalstærke folk med visioner og handling bag. Ellers har vi set nok drømme og visioner.

Sker det ikke - eller ønsker vi ikke at blive ejet af en Lars Seier, Jan Bech, Benham eller andre, så vi også være tilfredses med at være en provins klub, der kæmper om at holde Sønderjyske, EfB, Horsens og Randers bag os og slutte som nr 5-7 ... i bedste fald!

Steen Houman's Blog – En blog om sportens verden fra græsrodsniveau til Team...

AGF Special: Direktøren om stadion, top 6, David og fire års jubilæum — Mediano

Svar #2
Som sagt er der altid et af holdene under top 7 (fck – fcm, bif – fcn – aab, agf, ob) – der overrasker og klemmer sig i top 6.

MEN det er faktisk også sket 3 gange indenfor 7 år at 2 hold har klemt sig ind i top 6:

16-17: Lyngby (bronze) og Sønderjyske
15-16: Sønderjyske (sølv) og Randers
11-12: Hosens og Sønderjyske

Svar #3
Der er en faktor som jeg synes disse gode gennemgange mangler. Det er den "skat" der pålægges at der har manglet resultater historisk.

Altså når AGF har skulle lokke spillere med højere løn end OB/AaB, så har man fået mindre for pengene.
Altså har de samme spillere været dyrere for AGF.

Så når AGF har 40 millioner i spillerbudget, og AGF eksempelvis har betalt 33% højere lønninger, så svarer det til et spillerbudget på 26,8 millioner. Den faktor synes jeg har været komplet undervurderet omkring AGF i mange mange år. Og det er komplet undervurderet at PC/JN har gennemført den nye lønstruktur der gør, at AGF fra nu af kommer til at få mere for pengene.

Når man har købt spillere der svarer til OB/AaBs 40 millioner har man altså en trup på 26,8 millioner hvis vi bruger det eksempel.
Når så den trup på 26,8 millioner underpræsterer ser det endnu værre ud. Når den præsterer forventeligt, så er vi stadig bagud. Så vi skal se eksempler som Peter Sørensens trup der overpræsterede, og havde en del marginaler med sig, for at kunne pege på den sidste trup der kom i top 6. I virkeligheden var det jo en trup der ikke burde være i top 6.

Jeg siger ikke at det er 100% 1:1, og at det altid har været sådan. Men det har da været en offentlig hemmelighed at AGF har betalt mere i løn end AaB, Randers og mange af de andre. Så 40 millioner i AGF er ikke det samme som 40 millioner i Randers, hvis de samme spillere får lønhop for at skifte til os. Og det har ikke været billigt at hente spillere som Søren Larsen hjem. Og jeg har i virkelig mange år ærgret mig over, hvor mange spillere vi havde, som jeg slet ikke kunne se være en del af fremtiden/konceptet.
Lige nu har vi næsten ingen, som jeg ikke er glad for at vi har, eller som passer ind, som minimum. YT er en speciel case, og man lavede en kort kontrakt til at afspejle den chance man tog med ham.

Spillere som Ankersen var jo hentet af Glen, og ligesom Guira og Kanstrup mm, så er de snart alle væk. Tilbage er der dem, som PC/David har hentet sammen. Og der synes jeg vitterligt ikke der er mange fejlskud af. De fleste spiller, og er supplerede af gode unge spillere. Og dem der ikke spiller 100% af tiden som Blume, Ankersen, og til dels Helenius/Backmann i rotation er alle relevante spillere for truppen og bredden. Ingen af dem ønsker jeg skudt af for ingenting.
Og PC får også penge for dem der ikke lykkes nu, se Dino, Kanstrup, Guira og Sana. Alle sendt afsted med en overtagelse af lønnen, og i flere tilfælde også en pose penge. Den slags løber op. Jeg ved ikke hvordan Riel og Spelmann kom afsted, men de kom afsted, og kostede ikke klubben kassen ved at have dem siddende til sidste dag af kontrakten. Den eneste der gjorde det var Juelsgård, endda fordi man ville forlænge med ham, eller rettere lave en NY aftale, der netop ikke var en forlængelse af den gamle kontrakt han fik da han kom fra BIF under en anden sportschef.

Vi har tit spurgt hinanden om, hvordan det kan være at AaB får mere ud af deres materiale. Men en af svarene har jo netop været at alt for store dele af AGFs spillerbudget er gået til for høje lønninger, hvor man dermed har fået mindre materiale for de samme penge. klart at det over 20 år præsterer under konkurrentens bedre materiale. Og selv når vi har haft gode start 11'ere, så har vi haft for tynde fundamenter, og for tynde trupper i det hele taget. Den del synes jeg virkelig vi arbejder med lige nu. 

Og hvis du skal lokke en spiller til at vælge AGF der var rykket op, eller lige havde fyret endnu en træner og/eller direktør, efterfulgt af en nedrykning eller oprykning, så skulle der noget til. Og det var altså højere lønninger. Den slags handicapper en trup mere end vi umiddelbart har indset tror jeg.

Svar #4
Jeg har valgt

Rinne (A-landsholdet i Sverige)

Ryan Laursen
Backmann (forudsat han er skadesfri og i topform)
Leeuwin (200 kampe i Æresdivision for bl.a. Utrecht)
Barret (faktisk lige så mange mål og ass som Højer som jeg ser tæt på ham)

Drachmann
Tverskov
Lucas A

Kusk (lidt udskældt pga manglende defensiv men 5 mål og 8 ass - sidste år)
Sander Svendsen (lige fyldt 22, 80 kampe og 20 mål i Molde inden 20 år)
Kadrii

Ialt 6 fra OB, 4 fra AaB og Backmann fra AGF

Det er ikke uinteressant at lave den øvelse, men det vil altid være afhængigt af opstilling, dagsform etc. - og ikke mindst personlige vurderinger.

AaB vil have et par mand med på et sådant hold, men de har jo netop valgt en nordjysk version af "Zidanes y Pavones" - altså meget dyre spillere (som så her er lokale) omgivet af lokale spillere af mere jordbunden kvalitet. Kusk, Lucas Andersen og Rinne er gode, og Okore er dertil dyr, men ellers er det leverpostej. Det er ikke en anbefalelsesværdig strategi - men Rinne er den bedste keeper af de 3 mulige, og Lucas Andersen er samlet set den bedste spiller af de 3 trupper. Kusk har ikke brændt igennem på det sidte, men ville måske være på mit hold i mangel på bedre.

OBs spillere er omvendt stærk set ud fra hvad de har leveret i 2019 (Sander Svensen har dog ikke scoret i hele forårssæsonen (hvor Patrick Mortensen scorede 9 mål) men 4 mål i suppen her i de første kampe). Tverskov, Barrett og Ryan Laursen har været fantastiske, men har måske også overpræsteret en my på et velfungerende hold . De var jo en del af samme hold der indledte sidste sæson med at tabe alt (- de direkte konkurrenter i AGF og AaB har dog heller ikke shinet..). Drachmann og Leuwen ville bestemt ikke være selvskrevne på mit hold.

Amini er klart den bedste 8'er på de 3 hold, og Patrick Mortensen er den angriber, der har været skarpest i foråret for de 3 hold. Bachmann er imho bedre end Tverskov, og klart bedre end Leuwen og Okore. Så de spillere ville jeg have svært ved at forbigå. Samtidig har Bundu har været mere spændende at se på end Kusk, men svinger emget (det gør Kusk dog også).

Så et all star hold fra de 3 klubber må hedde:

Rinne // Barrett, Bachman, Tverskov, Laursen // Kusk, Amini, XXX, Lucas // Kadrii, XXX

Hvor de 2 XXX'er umulige at udpege lige nu. Sander Svendsen er startet godt, men Patcik Mortensen har haft det bedste 2019. Drachmann er fin, men ikke selvskreven.

Svar #5
Rigtig gode betragtninger som man kun kan være enig i. Ingen tvivl om at man vil være farvet af OBs flotte samlede sæson sidste år og bedre start i år end os. Plus man altid vil være farvet af de rutinerede navne og måske overse de unge talenter også dem vi ser som leverpostej i AaB fx. Havde Amini (mangler også lige lidt mål), PM og Højer fortsat deres formkurve fra sidste sæson, ville de måske også være på mit og Barret, Drachmann og Sander Svendsen på bænken. Vi er i marginaler.  Så ville fordelingen fra de 3 hold være mere jævn med 4 fra AGF og AaB - og 3 fra OB mod nu 6 på mit.

Bundu kunne godt udfordre Kusk og slå ham af, hvis han bliver stabil i sine løsninger offensivt og defensivt. Han har fysiken og synes jeg også vilje til at ville være to vejs spiller (modsat Sana og Kusk - også derfor ingen af dem slog til i FCK og Malmö FF - iflg en kammarat i Malmö).

Men pointen er i hvert fald, at vi er meget lige og AGF i hvert fald ikke kan sætte sig på hverken halvdelen af pladserne i start-11 og truppen. OB er dem der er nærmst ift start-11 at kunne dominere den. Lige nu i hvert fald.

Svar #6
Der er en faktor som jeg synes disse gode gennemgange mangler. Det er den "skat" der pålægges at der har manglet resultater historisk.

Altså når AGF har skulle lokke spillere med højere løn end OB/AaB, så har man fået mindre for pengene.
Jeg hører tit det argument, men jeg forstår det ikke. Hvorfor skal AGF betale mere for spillerne, når det ofte nævnes, at det er fedt at spille for en stor klub, for den fanbase osv.?
Det bør være et argument for at vi skulle betale mindre - til gengæld har de historiske manglende videresalg formentligt fået nogle spillere til at tænke sig om en ekstra gang i forhold til at få det maksimale ud af deres karrierer. Så alt i alt er der parametre i begge retninger.

Svar #7
Jeg ville spille for det halve i AGF :-)

Hvis man kommer til en klub (kunne også være alm virksomhed) hvor der betales højere løn, så er der også hos spilleren en forventning om mere i lønposen. Især hvis man rykker familien med fra udlandet til AGF (det kan så opvejes af forskerskatten). Ofte kommer de spillere jo også til AGF efter flotte præstationer, hvor flere byder sig til. Udbud og efterspørgsel.

Man kan sige at fcm, fck og bif slås med det samme. Stage er næppe gået ned i løn. FCN slipper billigere da spilleren sættes i centrum og denne kan se det er værd at give lidt køb på lønnen for at bruge klubben som springbræt. I top3 klubberne vil de blive låst.

Svar #8
BIF er da ikke lysår væk fra os økonomisk?
De har haft flere penge at bruge af i mange år, men det er efter min opfattelse noget der kan stoppe fra den ene dag til den anden.
Modsat FCK og FCM der skal dumme sig gevaldigt, hvis vi skal nå dem økonomisk det næste årti.

Svar #9
Som sagt er der altid et af holdene under top 7 (fck – fcm, bif – fcn – aab, agf, ob) – der overrasker og klemmer sig i top 6.

MEN det er faktisk også sket 3 gange indenfor 7 år at 2 hold har klemt sig ind i top 6:

16-17: Lyngby (bronze) og Sønderjyske
15-16: Sønderjyske (sølv) og Randers
11-12: Hosens og Sønderjyske
Fælles for alle de hold der klemmer sig ind i top 6, uden at have det økonomiske fundament til at bære det, er selvfølgelig at de overpræsterer i et vist omfang, men også i høj grad at de har en kontinuitet i spillertruppen der gør at spillerne kender hinanden rigtigt godt, og er villige til at ofre sig for hinanden. der er også nogle ‘automatismer’ eller nogle indforståede relationer spillerne imellem der gør at man har en base at falde tilbage på.

I dette transfervindue har AGF indtil videre sendt 8 spillere videre og hentet 7, i vinters var det 4 ind og 5 ud og sidste sommer var det 10 ud og 3 ind. Det er en svingdør af et helt absurd omfang, og det ser ikke ud til at stoppe foreløbig, når spillere som Guira, Whalley og Kanstrup bliver hentet og smidt ud igen så hurtigt som det er tilfældet. Man får aldrig en sammentømret trup, der vil kunne præstere på et niveau der beretter til top 6, hvis ikke man får sat en kile i den svingdør.

Jeg tror f.eks. At AaB kommer til at præstere på et højt niveau i år, fordi de ikke har råd til at købe nye spillere, så de er nød til at få den nuværende trup til at fungere. Det er ikke altid at nye spillere også er lig med bedre spillere, og hvis spillere som Anbo, Hvidt, Hausner og Ammitzbøll fik 10 kampe i træk, så ville de sansynligvis også kunne levere på det samme niveau som mange af AaBs talenter. En sammenspillet trup leverer bare 10-20-30% bedre end en trup hvor halvdelen bliver udskiftet i hvert transfervindue.

Når der er blevet hentet spillere som Whalley, Grabara, Kanstrup, Guira, Riel og Maee, så  har det bare forlænget perioden før AGF får et hold der kan spille sig i top 6, fordi de aldrig er blevet spillet ind på holdet, og bare har taget en plads fra en der måske kunne blive det. Dette er nød til at stoppe for at man kan tro på projektet, der er intet perspektiv i at hente den slags fyld. Det er nødvendigt at hente færre, men bedre spillere for at kunne måle sig med konkurrenterne, og undgå at skulle smide så mange ud igen.

Det skal dog også tilføjes at de klubber der har et sammenligneligt budget med AGF, har en gruppe af spillere fra egne rækker der kan spille sig i startopstillingen, så de har ikke brug for at hente 16-18 spillere udefra men kan bruge de samme penge på at hente 8-10 spillere, og dermed hente på et andet niveau. Når der er flere af talenterne der bliver gode nok til at komme i kamptruppen, bliver der også råd til profiler på et andet niveau til at supplere dem.

Det var et stort tilbageslag for projektet at Stage blev solgt allerede, men det er positivt at der er blevet forlænget med Backman og Juelsgård, det ville være fedt hvis Amini også forlænger, desuden har mange af talenterne fået længere kontrakter, der indikerer at der satses på dem, og at man forventer de vil kunne presse sig på til kamptruppen. Det vil gøre en hel masse godt for AGF at kunne bygge noget op der rækker mere end 1 år ud i fremtiden, og få en rygrad på holdet der kender hinanden indgående.

Lige nu ser stammen ud til det bestå af  Backman - Juelsgård - Højer - Amini (hvis han forlænger) - Ankersen og Bundu, der har spillet sammen i mere end 2 år. Måske kan Mortensen - Tingager og nogle af talenterne også blive en del af stammen med tiden.

Svar #10
Meget enig i at det betyder meget at spillerne kender hinanden godt, derfor også ekstra vigtigt at satse på egen talentudvikling, så får man også teamspirit og klubfølelse med hos spillerne og fans.

Derfor håber jeg også man genererelt holder på spillerne og udlejer dem  i 19-22 års alderen til man ved man ved om de slår til. Det må godt koste nogle penge. Thøgersen fx håber jeg man forlænger og udlejer.

De tjener sig hjem i kontinuitet og identitet på den lange bane, men også transfers tænker jeg. OB og især AaB har været gode til det. FCN naturligvis også, hvor alle spillerne vil betale tilbage til klubben og kender klubbens koncept ud og ind når de kastes ind i superligaen.

Godt vi får akademiet i AGF. Skulle vi have haft for 20 år siden. Også i Afrika fremover som fcm og fcn. En stor årsag til deres succes.

Den med kontinuitet i truppen er nu også en svær balancegang ift fx godt købmandskab og få solgt ud inden kontrakter bare løber ud. Eller skille sig af med spillere der vil noget andet fordi de ikke ser sig selv stå stærkt nok i projektet som fx Sana, Kanstrup osv eller dem som DN  slet ikke vil bruge, eller bare er for dyre som breddespillere. Man kan så diskutere om Riel fx fik en ærlig chance.

Der vil det være godt at have en basis af egne talenter som måske ikke har så travlt med at skifte fordi de ryger på bænken eller bredde/udviklingsspillere.

Svar #11
Jeg hører tit det argument, men jeg forstår det ikke. Hvorfor skal AGF betale mere for spillerne, når det ofte nævnes, at det er fedt at spille for en stor klub, for den fanbase osv.?

Fuldstændigt ligesom en oprykker skal betale mere end en etableret klub i top 6. 
 I alle de år hvor AGF var tæt på at rykke ud, eller lige var rykket op, der skulle AGF betale mere for deres spillere. Ligesom AGF også betalte mere for deres spillere de hentede i 1. division end andre klubber i 1. division.

Vi er en stor klub, men dårlige resultater. Det er vel altid dyrt? 
Noget PC har fået gjort godt op med. Men jeg kan slet ikke se at man kan bestride det ensige stille spørgsmålstegn ved det. 

Er det ikke netop derfor at vi har spillere som ikke kommer med på de "bedste hold" sammensat af OB/AAB/AGFs spillere, samtidig med at AGF stadig har ligeså mange penge bundet i spillerne som de tre? 

Svar #12
I den her oversigt fra 4. juli mener Steen Houmann, der analyser superligaen økonomisk at FCN er nr. 4. 

Han mener heldigvis AGF og AaB er foran OB. Men synes de er lidt svære at vurdere. Det hører også med at OB pt taber penge som koncern på de 6-7 forskellige ben de står på. Hvis det vender i de virksomheder, kan de så også skrue op for gashåndtaget og investere med de penge i fodbolden. Ligesom FCK
fx fik overskud på Lalandia i Billund med 30 mio. 

Sønderborg ligger lidt lavt i vurderingen af økonomiske muligheder, hvilket ikke stemmer overens med at de pt skruer op for lønbudget, men de er generelt meget stærke i økonomistyringen - har haft sorte tal på bundlinjen i 10 år. Så de ved nok hvad de gør...

Silkeborg ser stærke ud økonomisk, og mange vil nok mene at de investerer for lidt at økonomien fra ejendomsindtægterne fra Hotel Papirfakbrikken i fodbolden. Konservatismen består i Snif. Og koster så måske også en nedrykning.

Esbjerg har høje løn-udgifter, men presses på kapital. Gik godt sidste år - i år er Lammers ikke det store geni endnu.... måske meget godt vi ikke betalte kassen for at komme af med DN og ansætte Lammers som nogen fans gerne ville... Går op og ned i fodbold....

Hvordan ender Superligaen, baseret på klubbernes økonomi – Steen Houman's Blog

Svar #13
Han mener heldigvis AGF og AaB er foran OB.

Og må gentage, at det at AGF har et større beløb at handle for ikke er ensbetydende med, at AGF kan lokke spillere til ligeså lav løn som OB og AaB med vores sportslige historik og lønhistorik in mente. Den slags hænger ved længe tror jeg.

Hvad nytter det at have 40 millioner, hvis Lucas Andersen vil have 41 millioner for at skifte til AGF, og en mindre pose penge for at skifte til AaB? (stærkt overdrevet+sat på spidsen)

Svar #15
Noget PC har fået gjort godt op med. Men jeg kan slet ikke se at man kan bestride det ensige stille spørgsmålstegn ved det.
Så er det godt nok svært at debattere...
At AGF har været dårlige købmænd samlet set i perioden fra midt 90 til nu er der nok ikke stor tvivl om, men der er parametre i AGF der kan tiltrække spillere og som dermed kan få spillere til en lavere pris end ellers. Det står som modvægt mod de dårlige parametre, der også findes.

Fx sagde Amini "- Jeg har valgt at skifte til AGF, fordi jeg har store ambitioner, og det samme har AGF. Klubben er i gang med et spændende projekt og er bakket op af mange fans, og det vil jeg gerne være en del af. Jeg har spillet mod AGF et par gange, og jeg så pokalfinalen, hvor mere end 20.000 fans skabte en fantastisk opbakning - og det var med til at overbevise mig om, at AGF er det helt rette valg for mig," og Poulsen "Efter mange år i den samme klub har jeg haft brug for en ny udfordring i min karriere, og den udfordring har jeg nu fundet i AGF, der er en stor og traditionsrig klub med en fremragende opbakning, som jeg selv har oplevet som modstander.

- Jeg har spillet i Randers i stort set hele min karriere, og jeg følte, at det nu var tid til at tage et skridt op i min karriere, og jeg ser meget frem til at blive en del af alt det gode, man har gang i her i Aarhus,".

Selvfølgelig fylder økonomi meget, men jeg tror på at den stemning og den opmærksomhed der er omkring AGF tiltrækker nogle spillere og gør at nogle spillere vil foretrække at spille her frem for i en mere anonym klub og det dermed vil fylde i kontraktforhandlingerne.

Svar #16
Selvfølgelig fylder økonomi meget, men jeg tror på at den stemning og den opmærksomhed der er omkring AGF tiltrækker nogle spillere og gør at nogle spillere vil foretrække at spille her frem for i en mere anonym klub og det dermed vil fylde i kontraktforhandlingerne.
 Ja da.

Men hvis du tror at spillerne får ligeså høj løn i Randers, så tager du fejl ifølge EB og mange andre steder. (Men jeg kan ikke være 100% sikker på det, men kan ikke se hvordan kan kan bestride al den snak der har været i alle årene om, at AGF betalte for høje lønninger. Og selv NP fik også en bedre kontrakt i AGF end i Randers, omend de specifikt skrev, at den faktisk ikke var så meget bedre end det Randers havde tilbudt, og understregede det unormale i det. Men selv hvis han kun får 5000kr ekstra om måneden, så er det jo den samme spiller, og dermed et udtryk for at Randers får "mere for pengene" end AGF. 

Altså det er da meget normalt ude i det normale erhvervsliv også, at større virksomheder har højere lønninger for at tiltrække arbejdskraft!?
Så er det godt nok svært at debattere... 
Det er ikke min mening at "lukke debatten". Men jeg troede ærligt talt at det var et veletableret og alment accepteret emne, at AGF betalte mere i løn end andre klubber på lige fod. Betvivler du det da? Sådan ærligt talt? Altså eller har jeg bare helt misforstået alle de sidste 20 års elendigheder på den økonomiske front ift de store underskud på spillerbudgetterne.

De andre faktorer som du hører Amini og de andre beskrive, det er jo dem de fremhæver, og dem der vitterligt OGSÅ er rigtig dejlige. Men da AGF ikke havde gode træningsfaciliteter og nyt klubhus, der hørte du alle de nye spillere fremhæve fansene og byen. Nu er der bare endnu flere faktorer der gør, at AGF er attraktive at spille i. Og desto mere det går på det sportslige, desto mere behøver det gå på lønnen, er pointen. Gode fans og en god by er jo ikke det samme som top-faciliteter i nordeuropæisk sammehæng. 

Og en spiller som NP kan jo også skifte til AGF og få et klubtrin opad, uden at få den vilde lønopgang. 
Og med alle de lykkeriddere som AGF har haft gennem systemet, og spillere som har haft gode karriere inden, og skulle "igang igen", har været en dyr omgang, især fordi agenter kendte til lønniveauet.. 

Svar #17
Ingen tvivl spillerne vil da helst spille om vinde noget, spille foran mange tilskuere, hvor der er størst tv/pressse bevågenhed, flotte omgivelser og stadions, historiske traditioner osv.

Søren Pedersen sagde om NP, vi et gået så langt vi kunne - men hverken vil eller kan være med på det tilbud han har fået. Underforstået lønrammen blev sprængt.

Svar #18
Søren Pedersen sagde om NP, vi et gået så langt vi kunne - men hverken vil eller kan være med på det tilbud han har fået. Underforstået lønrammen blev sprængt.
Alternativ konspirationsteori: Søren sagde......... det gjorde han fordi NP ikke ønskede at forlænge med Randers men skifte til storebror i Aarhus selvom de tilbød det samme i løn. Derfor så han sig nødsaget til at fremhæve AGF som dem der altid overbyder spillerne.... Signalet om at NP hellere ville spille i Aarhus end Randers var jo ikke sjovt at tænke på, så det var de andres fejl.....

Edit: det kunne også være NP drømte sig til de gyldne tider da JN styrede butikken og der var ro på organisationen. Måske han kunne se det begynde at udfolde sig i Aarhus 😱

Svar #19
Alternativ konspirationsteori: Søren sagde......... det gjorde han fordi NP ikke ønskede at forlænge med Randers men skifte til storebror i Aarhus selvom de tilbød det samme i løn. Derfor så han sig nødsaget til at fremhæve AGF som dem der altid overbyder spillerne.... Signalet om at NP hellere ville spille i Aarhus end Randers var jo ikke sjovt at tænke på, så det var de andres fejl.....
Så du tror hverken på det Randers melder ud via Søren Pedersen, eller på det Ekstrabladet skriver som objektiv kommentator som ofte har fingeren på pulsen omkring AGF-handler (Egelund), men på din egen teori? :D hehe :D

Hvad er det nu man siger om heste og zebraer? (Apropos Randers) 

Ingen tvivl spillerne vil da helst spille om vinde noget, spille foran mange tilskuere, hvor der er størst tv/pressse bevågenhed, flotte omgivelser og stadions, historiske traditioner osv.
Og der har AGF jo de sidste 20 år ikke kunne tilbyde udsigt til noget som helst der var realistisk at vinde. Vi har dog arbejdet os frem til, at vores fundament ikke er til at rykke ud ´hvert 4.år, og til at vi ligger omkring 7-/8.pladsen, og er med i EL-playoff, og liiiige mangler det sidste for at komme i top 6 hvor det er RIGTIG sjovt. Og alt det der hører med til drømmene der kunne følge den salgstale.

Det med de mange tilskuere, tv/presse og byen har været der alle dage.
Men at vi nu ligger nummer 7/8 de to sidste år, og har deltaget i EL-playoff på kanten af top 6, og at vi har fået nogle af skandinaviens bedste træningsfaciliteter, det kan for alvor rykke noget. Det gør helt automatisk at man skal lokke mindre med lønnen, og kan lokke med faciliteterne, og en realistisk udsigt til at komme i top 6, såfremt holdet gør det godt, og spilleren siger ja til kontrakten man forsøger at hente ham på. 

Så altså selvfølgelig vil spillerne til AGF for andet end det sportslige, og faciliteterne. Men det har kostet mange lønkroner at vi ikke har haft det, er hele min pointe.

Svar #20
Det er ikke min mening at "lukke debatten". Men jeg troede ærligt talt at det var et veletableret og alment accepteret emne, at AGF betalte mere i løn end andre klubber på lige fod. Betvivler du det da? Sådan ærligt talt? Altså eller har jeg bare helt misforstået alle de sidste 20 års elendigheder på den økonomiske front ift de store underskud på spillerbudgetterne.
Jeg har ikke skrevet at vi ikke betaler mere for spillerne, men at det ikke i sig selv er en sandhed at vi skal betale mere for en spiller end andre klubber for at hente dem. AGF har notorisk været dårlige købmænd, da udbyttet i forhold til investeringen har været for ringe, men det er ikke nødvendigvis fordi x spiller skal have y % mere i løn for at spille her ift. fx Randers eller Horsens. AGF har sikkert vurderet potentialer forkert (eller der har været andre grundlæggende ting galt i klubben) og har dermed betalt for meget for spillerne.

Svar #21
Så du tror hverken på det Randers melder ud via Søren Pedersen, eller på det Ekstrabladet skriver som objektiv kommentator som ofte har fingeren på pulsen omkring AGF-handler (Egelund), men på din egen teori?  :D  hehe  :D

Hvad er det nu man siger om heste og zebraer? (Apropos Randers)
Nej men jeg siger man ikke skal tro på alt der bliver sagt i Randers😱. Der har tidligere været ting, hvor de har haft en tendens til lemfældig omgang med sandheden.

Så sandheden er nok et sted midtimellem.

Svar #22
Altså det er da meget normalt ude i det normale erhvervsliv også, at større virksomheder har højere lønninger for at tiltrække arbejdskraft!?

Det er bestemt ikke min erfaring fra finanssektoren (og det samme gør sig gældende i andre sektorer ud fra hvad jeg hører), hvor løn ellers er en væsentlig driver bag folks beslutninger. Danske Bank og Nordea er ikke kendt for at være lønførende. De lønner godt, men lever også højt på, at det er spændende steder at arbejde (i hvert fald før diverse hvidvask-skandaler), har gode karrieremuligheder og at de ser godt ud på et CV. Det er de ambitiøse mellemstore steder der presser lønnen op, for at kunne kapre folk væk fra netop de store etablerede virksomheder.

Men når det er sagt, tror jeg også AGF har måttet betale overpris for spillerne i en lang periode, som jeg dog tror er ved at være sluttet. Kombinationen af galehus, dårlige resultater og en lang række af forliste karrierer er nok ikke noget der får spillerne til at flokkes til. På samme måde tror jeg også BIF i disse år må betale mere for samme spiller end FCK og FCM.

Svar #23
Men jeg troede ærligt talt at det var et veletableret og alment accepteret emne, at AGF betalte mere i løn end andre klubber på lige fod.

Samtidig er det vel alment kendt, at PC (JN) har gjort op med vores lønpolitik de seneste år? Så vidt jeg ved, er alle spillere nu ansat på præstationsbetingede kontrakter. Ergo må vi betale rekordlav løn lige nu...

Jeg synes det er svært at sige, hvor lønniveauet er lige nu, sammenlignet med f.eks. OB og Aab. Det bliver gætteri.

Svar #24
Ja man skal ikke tro på alt der bliver sagt af spin fra klubberne.

Haha ja hvis sæsonen fortsætter sådan, går vi et vildt vindue imøde næste sommer med ale de penge der er sparet på præstationsløn.

Det er i hvert fald lettere at se bagudrette,t hvad de forskellige klubber har solgt og købt spillere for eller haft af lønudgifter.
Uanset tyder meget i hvert fald på at de er så lige - så det kan være ligegyldigt hvem der betaler mest.

Svar #25
Om ikke så længe sælger fcm Paul for mange mio.  Han er et godt eks på at det er klogt at have tålmodighed og/eller udleje spillerne til 22-23 års alderen. Han slog først i gennem som 22-årig. Vores egen Aron var også knap 22 år. Og havde iøvrigt en "målkrise" på 4 kampe i sit vilde efterår. Så måske vi ikke skal være så bekymret over PM ikke har scoret i 4 kampe...
Der kan sikkert findes mange eksempler - ligesom mange aldrig slog til.  Gælder også forsvarsspillere fx Kian Hansen tog nogle år inden han blev rigtig god i EfB - var faktisk 23. Stage var også 21½ før han i forårssæson blev rigtig fast mand. Og først sæsonen efter som 22 årig en kæmpe profil.

Aron Jóhannsson, statistik for superligaen 2012/2013 - SuperStats
Paul Onuachu, statistik fra superligaen, all-time - SuperStats
Kian Hansen, statistik fra superligaen, all-time - SuperStats
Kian Hansen, statistik fra superligaen, all-time - SuperStats

Svar #27
Men jeg troede ærligt talt at det var et veletableret og alment accepteret emne, at AGF betalte mere i løn end andre klubber på lige fod.

Samtidig er det vel alment kendt, at PC (JN) har gjort op med vores lønpolitik de seneste år? Så vidt jeg ved, er alle spillere nu ansat på præstationsbetingede kontrakter. Ergo må vi betale rekordlav løn lige nu...

Jeg synes det er svært at sige, hvor lønniveauet er lige nu, sammenlignet med f.eks. OB og Aab. Det bliver gætteri.

Der er ingen tvivl om at Nikolaj Poulsen får mere i løn i AGF end han gjorde i Randers og det samme er helt sikkert gældende for Amini. Det skal dog også med i regnestykket, at de var unge og under udvikling i Randers, imens de nu er mere modne og komplette spillere, Stage får sansynligvis også mere i løn i FCK nu.

Det handler om at finde de spillere som har et større potentiale end det de har mulighed for at udleve i deres nuværende situation, og det er dette potentiale man aflønner efter. Nikolaj Poulsen fik uden tvivl et løntilbud der var større end det han gik til tidligere, men ikke nær så meget som han kunne få i AGF, og det handler ikke mindst om at PC vurderede at han er mere værdifuld, end Søren Petersen gjorde. Det betød nok også noget at man ikke ønskede at der gik alt for meget inflation i lønnen i Randers, da de nok ikke kan stampe væsentligt flere lønkroner op af jorden i Randers (DN nævnte at der var et større potentiale i AGF end i Randers).

Sådan er fødekæden, de store klubber giver mere i løn, og skal derfor også kunne tiltrække bedre spillere, det er PCs ansvar at lønniveauet passer til evnerne, derfor skiller han sig af med dygtige spillere som Kanstrup og Sana, da de ikke er så dygtige som deres løn ligger op til. Det skal dog også med at en spiller der kun er lidt bedre end sin konkurrent, godt kan være langt dyrere, hvis den lille difference kan være udslagsgivende for holdets succes, Stage er f.eks. ikke dobbelt så god som Amini, men får sansynligvis dobbelt så meget i løn nu.

Svar #28
Nej men jeg siger man ikke skal tro på alt der bliver sagt i Randers😱. Der har tidligere været ting, hvor de har haft en tendens til lemfældig omgang med sandheden.

Så sandheden er nok et sted midtimellem.
 100% enig ift Randers. Ignorer bare dem så.. Men jeg tror altså på Klaus Egenlund når han skriver det. Han er den journalist/kilde i hele Danmark med mest finger på pulsen når det kommer til AGFs gøren og laden på transfermarkedet. 

Svar #29

Ja. Jeg talte i et historisk perspektiv. Og det er jo NETOP derfor jeg synes, at vi nu har nogle unikke muligheder i AGF-sammenhæng for at tro på, at der er nye tider på vej. Det andet var en lang sort cirkel at komme ud af. For hver gang du hentede en spiller på en dyr løn som andre klubber ikke ville tilbyde, så vandt du spilleren ja, men når han så fejlede, så kunne man ikke komme af med ham igen. Ingen ville overtage dem. Så vi så gentagne gange at spillere fik en pose penge for at ophæve, eller løb hele kontrakten ud. 

Under PC har han talrige eksempler på den ændring med Dino, Guira, Kanstrup, Sana og alle de andre er allesammen blevet overtaget/hentet inden udløb. Spelmann var vist på den gamle kontrakt, og jeg er i tvivl om Riel. Riel var ingen interesseret i, da han jo havde alt for høj løn, så ingen ville matche det AGF gav ham. Det er lidt pointen. Du kan ikke komme af med en Riel der har sit livs bedste løn.

Derfor er det bedre at betale en transfer for spilleren, og give lavere løn, da du så bedre/nemmere kan komme af med ham. Han har også nemmere ved at lade sig lokke af andre tilbud dog... Så når Randers, AaB og de andre gerne betaler for spillerne, og giver lavere lønninger, så brænder de ikke inde med spillerne på samme måde, men må også som i Randers' tilfælde se spillere smutte til AGF for bedre vilkår for dem personligt.

Så man kan sige at når det går godt, så skal man gøre noget ekstra for at holde på spillerne.
Når det går dårligt, så skal man ikke have forgyldt dem så meget, at de ikke kan skifte selv når de er ubrugelige/uønskede/i overskud.
Det er en balance. 

Svar #30
Sådan er fødekæden, de store klubber giver mere i løn, og skal derfor også kunne tiltrække bedre spillere, det er PCs ansvar at lønniveauet passer til evnerne, derfor skiller han sig af med dygtige spillere som Kanstrup og Sana, da de ikke er så dygtige som deres løn ligger op til. 
 Præcis. Dog har AGF betalt mere i løn end vi burde, for at kompensere for dårlige sportslige udsigter, og forældede/elendige træningsforhold. Tænk sig, at for 5 år siden var der end ikke en kondicykel ved træningsanlægget. Det varJN der stod for de ændringer og TVANG dem igennem. Han insisterede endda på, at der skulle stilles midlertidige skurvogne med træningslokaler op, indtil det nye klubhus var færdigt. Før i tiden skulle spillerne køre ned til stadion for at træne lidt ekstra i lokalerne der.... Amatøragtigt, ærligt talt.

Ift delen om at skille sig af med spillere som ikke præsterer ift lønnen, så kan det jo netop også nemmere lade sig gøre, når den løn de får ikke er overdrevet høj, og pumpet op af "AGF-skatten" som jeg vil døbe den sorte cirkel som AGF har været i i 20 år ift manglende sportslig succes/udsigter vs den løn der skulle lokkes med vs de følgeskader det medførte gennem årene.

Svar #31
Der er godt nok kommet gang i debatten  og endda med rigtig mange spændende indlæg. Det er en sand fornøjelse at hver gang man lige skal se, om der er kommet noget nyt, så er der en hel stribe velargumenterede indlæg og hver gang man lige skal til at sætte sig til tasterne, så har debatten drejet sig fra man starte tankefasen til man starter skrivefasen! (måske jeg bare tænker lidt for langsomt på mine gamle dage).

Nu vil jeg alligevel prøve med et par ting jeg mener er overset i debatten og hvis jeg har misset, at det står et andet sted, så må I godt være overbærende med mig - jeg nærmer mig kraftigt de 40!

For det første, så ville det hele være så meget nemmere at diskutere, hvis man offentlige lønninger ligesom i amerikansk sport.

Min første kommentar er egentlig ikke et oplæg til diskussion, men bare en konstatering. Når vi giver Glen skylden for nogle af de spillere, der er blevet hentet, og som ikke passer ind i Davids system eller er fundet for lette, så tror jeg ikke vi skal medregne det sidste vindue. På det tidspunkt tror jeg, at Glen var så meget dead-man-walking og man havde kraftige følere ude hos David, at David havde mindst ligeså meget at skulle have sagt som Glen. Prøv at tænke tilbage på, at Guira blandt andet blev brugt som kant under Glen og at Riel ikke ligefrem var fast mand på trods af, at han blev hentet som den varme angriber i superligaen. Både Ankersen og Sana kom fuldstændig ude af form til klubben, så der ville det også være smart lige at spørge den fremtidige træner.

Med hensyn til diskussionen om, at AGF betaler mere i løn end andre klubber, så tror jeg I har ret i, at AGF betaler en risikopræmie for, at vi har været et elevatorhold, men jeg tror ikke det er en generel ting, at spillere forlanger mere i løn, fordi det er AGF de skal til - ligesom man hører omkring Man City, hvor klubber og spillere straks bliver grådige. Forskellen er, at på den hylde AGF henter, så er der mange spillere, mens de spillere, der kommer til City godt ved, at det er den eksakte spiller de vil have, hvorfor de egentlig ikke er i konkurrence med andre.

Jeg kan også sagtens følge, at hvis klubben ses som et udstillingsvindue mod større klubber(f.eks. hvis man spiller i Europa), så vil der være spillere, der er så ambitiøse, at de vil acceptere at spille til en lavere løn, for at øge deres chancer for at skiftet kan blive et springbræt for at komme til næste hylde.

Jeg tror dog, at vi betaler mere i løn end de andre klubber af en helt anden grund. Hvis vi kigger på mange af de spillere vi har hentet, så har det været i konkurrence med andre klubber. Hvis vi kigger på de seneste vinduer, så har det ihvertfald gjort sig gældende i forhold til Mortensen, Tingager, Eskelinen, Poulsen og Helenius og måske også flere af de andre uden jeg har lagt mærke til det. Når der er flere klubber, der er interesseret vil prisen(lønnen) naturligvis blive presset op og derfor ender vi med dyre lønninger sammenlignet med f.eks. AaB, der har været heldige at ramme Okore, Andersen og Kusk på tidspunkter med stor usikkerhed omkring dem og derfor få bejlere, men som også har brændt nallerne på Kristoffer Pallesen, fordi han var en attraktiv spiller, da de hentede ham.

FCN har været i en endnu bedre forhandlingsposition, da de jo har formået at skrive kontrakter med spillere, der er så unge, at de øvrige klubber har haft alt for stor usikkerhed omkring spillerne til at tilbyde kontrakter. Derudover har de f.eks. hentet Kian Hansen på grund af personlige ønsker, hvilket har gjort, at de sandsynligvis har hentet ham til discountpris.

En sidste ting jeg godt vil kommentere på er præstationslønnen, som jeg tror mange overvurderer. Jeg nægter at tro på, at en spiller er så naiv, at de accepterer en meget kraftig præstationsbetinget kontrakt uden, at der er meget stor sandsynlighed for, at de vil kunne opfylde kravene til at få udbetalt bonusserne. Skulle en Backmann f.eks. acceptere en kontrakt, der er betinget af, at han spiller, når man tænker på, hvor meget han har været skadet? Skulle Helenius acceptere det samme, når han ved, at han nok er 2. valg og ellers er blevet forgøjlet noget af PC ved kontraktforhandlingerne? Vil spillerne generelt acceptere en kontrakt bundet op på top 6, når klubben meget sjældent når top 6?

Jeg tror simpelthen ikke, at det er en særlig stor del af kontrakterne, der er bundet op på præstationsløn, men den er helt sikkert større end, hvad den var tidligere. Spillerne og deres agenter er simpelthen for stærke forhandlere til at acceptere det, særligt når mange af spillerne havde alternativer til AGF, da de skulle underskrive deres seneste kontrakt.

Svar #32
AaB henter igen en uden for vores rækkevidde - nu har de 5 af dem:

Avis: AaB henter Hannover-nordmand

Lige præcis en off 8'er vi kunne bruge, 10 mål i sin sidste sæson i Norge, bundesligakampe og landskampe.

Generelt - sådanne unge spillere vi skal hente hjem når norske, svenske eller danske profiler skal have kickstartet karrieren inden nyt udlands eventyr.

Hvis vi vil op og blande os mellem 4-6, er vi nødt til at have bedre spillere som fcn, ob, aab - bestyrelsen må være parat til at investere i den slags spillere der, plus talentsatsningen som vi er i gang med. Og akademi på vej. Vi bør også udfordre fcn og fcm i det afrikanske marked efter min mening, hvis vi kan finde kapitalen til det.

Tingager er god men lige et niveau under de AaB-køb, samme med Sana, og YT - og det er ikke blevet en kæmpe succes, måske også noget med mentalitet og for lidt 2 vejsspillere (men okay er Kusk også). Backmann er den der kommer tættest på AaB købene - der er vel nærmest match.

Det bekræfter bare min teori om at AGF har det svært, når OB og især AaB spiller med musklerne ift løn.  Håber jeg tager fejl og vi snart set noget fra AGF som virkelig er super profiler.

Svar #33
En sidste ting jeg godt vil kommentere på er præstationslønnen, som jeg tror mange overvurderer. Jeg nægter at tro på, at en spiller er så naiv, at de accepterer en meget kraftig præstationsbetinget kontrakt uden, at der er meget stor sandsynlighed for, at de vil kunne opfylde kravene til at få udbetalt bonusserne. Skulle en Backmann f.eks. acceptere en kontrakt, der er betinget af, at han spiller, når man tænker på, hvor meget han har været skadet? Skulle Helenius acceptere det samme, når han ved, at han nok er 2. valg og ellers er blevet forgøjlet noget af PC ved kontraktforhandlingerne? Vil spillerne generelt acceptere en kontrakt bundet op på top 6, når klubben meget sjældent når top 6?

Jeg tror simpelthen ikke, at det er en særlig stor del af kontrakterne, der er bundet op på præstationsløn, men den er helt sikkert større end, hvad den var tidligere. Spillerne og deres agenter er simpelthen for stærke forhandlere til at acceptere det, særligt når mange af spillerne havde alternativer til AGF, da de skulle underskrive deres seneste kontrakt.

Tak for de positive kommentater omkring tråden, debatformen og stemningen. Jeg er enig. Godt at vi husker at rose og sætte ord på det også. 

Ift præstationslønnen, så er 10% af et budget på 40 millioner jo allerede 4 millioner kroner. Så lad os sige at spillerne får 10% mindre hvis de ikke spiller x antal kampe og/eller 10% mindre hvis AGF ikke kommer i top 6, så det det forskellen på et dumt 4 millioner kroners underskud, og et regnskab i 0. 

Hvor mange % det er, om det er større % på en spiller som Toutouh der måske skulle acceptere andre forhold andre spillere ved vi af gode grunde ikke. Men det er mit indtryk fra Egelund og andre, at der varieres fra kontrakt til kontrakt (fra spiller til spiller).

Tidligere ved første nedrykning var der ingen nedryknigsklausuler heller, det har vi oveni nu, go har haft i en længere periode. Så altså hvis holdet glipper målsætningen er lønnen billigere for at kompensere for glippede TV-indtægter, og hvis holdet rykker ud er der en stort løn-nedgang for at beskytte klubben.

Det medfører bl.a. at AGF kan lave overskud som sidste år, hvor vi glipper top 6, og dermed får færre TV-penge, og placeringspenge, men til gengæld sparer en portion løn. (bonus). Og lad os sige det var de 10% i snit, så er sidste års overskud på 6-10 millioner (inkl salg af Jova og Junker) jo reddet lidt af den slags ordninger, hvis vi ingen salg havde.

Svar #34
Amini - var også noget med at han ikke havde fast position i Randers og derfor fik lov til at søge væk med et prisskilt på 1 mio, da AGF så efterfølgende kom på banen var Randers sure men kunne ikke løbe fra agents aftale med Randers om 1 mio. Sådan har jeg i hvert fald hørt og læst om det et eller andet sted.

Amini: Derfor valgte jeg AGF | Randers FC | amtsavisen.dk

Svar #35
Tror nu heller ikke de præstationsbetingde kontrakter er så vilde igen, det var mest sjov det jeg skrev om det. Men svært at vide. Jeg hæfter mig ved Jacob Nielsen i sin tid i Randers sagde at rykke de ned var der indregnet lønnedgang så det ikke ville blive noget problem økonomisk, men mest sportsligt.

Tror også det er marginalt hvad AGF må betale mere i strafløn ift OB og AaB i markedet. Det er en kæmpe fordel at forhandle løn med de helt unge som FCN gør, der ikke har så stort fokus på løn, men vægter udvikling højt. Også noget lettere at forhandle og forlænge en 18 årigs kontrakt når der ikke er andre klubber på banen, som fx omkring de transferfrie spillere.

Man må bare konstatere at AaB nu igen igen henter fra en hylde hvor vi ikke har været før (med mindre man regner YT til den).

Svar #36
@Stig AKA Frank Heskjær

Jeg ser hele de her præstationskontrakter som en form for forsikring for klubben, men som alle andre forsikringer, så koster det altså noget at have en forsikring. Jo højere risikoen for at "forsikringspræmien" skal udbetales jo mere vil jeg kræve at få i betaling for den.  Hvis forsikringen baserer sig på top-6, så er det naturligvis meget dyrt for AGF, da vi jo endnu ikke har prøvet at være i mesterskabsslutspillet.

Jeg har ikke noget imod, hverken forsikringer eller præstationskontrakter, men det jeg har noget imod er, at man får omtalt de tidligere ledere i AGF som rene dilettanter og det bryder jeg mig ikke om. Hævdelse på bekostning af andre er noget af det værste jeg ved, særligt når det er tvivlsomt om man egentlig selv er så dygtig til sit arbejde som man giver udtryk for.

@Dichio

Jeg kan bestemt godt følge din tanke om, at vi kan have svært ved at følge med, men jeg tror bare ikke det er tilfældet, særligt i dette vindue, hvor der bør være ledige løn- og transferkroner jvf. salg af Stage og PC's tidligere udmeldinger. Jeg kan også underbygge mit argument med, at OB gerne ville have Tingager i vinter, men var meget langt fra at kunne tilbyde, hvad vi tilbød i løn.

Jeg ser den her handel som en typisk AaB - finder en spiller, der er gået i stå og tager en chance. Lynge var mester i det i gamle dage, men jeg er lidt mere lunke med Gaardes evner til det samme.

Svar #37
Ja rigtig nok med Tingager og OB. Lad os håbe på det. Kan naturligvis også være OB bare har fundet sine to nye angribere med dygtihed uden at betale meget i løn. Modsat har OB forlænget med Tverskov som Brøndby ellers ville have, men det kan naturligvis handle om sigte på udlandet istedet.

Lynge var en sand mester, og Gaarde er ikke populær hos AaB-fans. Tiden er dog også en anden ift flere klubber har givet AaB baghjul økonomisk.

Svar #38
Jeg ser hele de her præstationskontrakter som en form for forsikring for klubben, men som alle andre forsikringer, så koster det altså noget at have en forsikring. Jo højere risikoen for at "forsikringspræmien" skal udbetales jo mere vil jeg kræve at få i betaling for den.  Hvis forsikringen baserer sig på top-6, så er det naturligvis meget dyrt for AGF, da vi jo endnu ikke har prøvet at være i mesterskabsslutspillet.
 Altså det eneste det "koster" er, at der kan være spillere der ikke vil skrive under på en sådan kontrakt. Så hvis PC danser på den balance, at ingen siger nej til de præstationskontrakter, så koster det jo ikke noget. Hvis der er spillere som ikke vil til AGF pga. det, og vi netop ikke indfrier vores målsætning pga. det, så koster det til gengæld. Men med spillere som Thorsteinsson, Tingager og Patrick Mortensen virker det jo ikke sådan. Og de har jo sikkert også tro på, at egne evner er gode nok til at sikre at de indfrier det.

Og vi ved jo ikke hvad målet er, for at indfri det. Og vi ved ikke hvor mange %/kroner det drejer sig om. 
Jeg kan ikke se hvorfor du tror at det koster klubben penge som en forsikring. Det her er jo mere en forretningsmodel som aflønner folk delvist efter provision. Få AGF i top 6, og du bliver belønnet. (indforstået at du glipper den bonus hvis AGF ikke kommer i top 6).
Og da AGF tjener langt flere penge i top 6 via TV/placeringer, så har AGF råd til at udbetale de penge. Så hvem ved om proportionen nærmest er den samme for AGF om vi kommer på en 5.plads som en 8.plads, netop fordi vi ikke skal af med de ekstra præstationsbetingede lønportioner??
Hvis nu eks. truppen fik en bonus for at undgå nedrykningskampene? Skulle få en bonus for at nå EL-playoff-finalen? 
Se det som udlovninger af bonusser istedet for udgifter til en forsikring.

Selvom jeg er enig i, at nedrykningsklausuler er en forsikring, så kan jeg ikke se at den koster AGF noget. Spilleren skriver jo under i den forstand, at klubben bliver nødt til at have den slags i kontrakten, og at det er et vilkår de må acceptere. Og da de ikke tror de bliver en del af en trup der på nogen måde rykker ud, så tror jeg ikke de har et problem med at gøre det frivilligt. 

Til gengæld mister AGF nok flere spillere hvis vi rykker ud, end dengang hvor de bare blev hængende og kostede klubben mange millioner ved nedrykning.. 

Svar #39
Det her er jo mere en forretningsmodel som aflønner folk delvist efter provision. Få AGF i top 6, og du bliver belønnet. (indforstået at du glipper den bonus hvis AGF ikke kommer i top 6).
Og da AGF tjener langt flere penge i top 6 via TV/placeringer, så har AGF råd til at udbetale de penge. Så hvem ved om proportionen nærmest er den samme for AGF om vi kommer på en 5.plads som en 8.plads, netop fordi vi ikke skal af med de ekstra præstationsbetingede lønportioner??
Hvis nu eks. truppen fik en bonus for at undgå nedrykningskampene? Skulle få en bonus for at nå EL-playoff-finalen? 
Ja, det må grundlæggende fungere som bonusser andre steder, hvor man får dem ved at nå visse mål, men hvor der også er mulighed for at tjene mere i alt end hvis det bare var en fast løn. Spillerne kompenseres på den måde for risikoen ved ikke at nå målene. Man betaler således ekstra hvis det lykkes, men har også bedre råd så det giver mere stabilitet og sikkerhed for klubben. Der må være både individuelle og holdbonusser, men man kan fx forestille sig Juelsgaards løn bliver bedre end den han havde fået på en fast løn hvis han ender med at spille fast hele sæsonen. Og ja, bonusserne gør at der så er lidt mindre forskel på at nå top-6 eller ej.

Svar #40
Vedrørende sammenligning af AGF, OB, AaB, FCN I øvrigt: det er nemt at overvurdere egne spillere som man kender bedst, men det omvendte kan nok også forekomme. Det er klart en spiller som Lukas Andersen er god, men han giver så også noget til resten af holdet, så andre spillere ville se mindre gode ud uden ham. Det ser vi måske også lidt her med Stage der gav bedre plads og muligheder til andre spillere. FCN har gavn af et spillekoncept de indøver fra ungdomsrækkerne, så nogle af deres spillere ville se lidt mindre gode ud hvis de blev flyttet herover.

Det er også værd at bemærke at AaB og OB's største profiler begge er tidligere spillere de har hentet tilbage, så det påvirker sandsynligvis klubbernes muligheder i de tilfælde, selvom de nok stadig er højt i toppen af lønhierarkierne.

Svar #41
Det her er jo mere en forretningsmodel som aflønner folk delvist efter provision. Få AGF i top 6, og du bliver belønnet. (indforstået at du glipper den bonus hvis AGF ikke kommer i top 6).
   Ja, det må grundlæggende fungere som bonusser andre steder, hvor man får dem ved at nå visse mål, men hvor der også er mulighed for at tjene mere i alt end hvis det bare var en fast løn. Spillerne kompenseres på den måde for risikoen ved ikke at nå målene. Man betaler således ekstra hvis det lykkes, men har også bedre råd så det giver mere stabilitet og sikkerhed for klubben. Der må være både individuelle og holdbonusser, men man kan fx forestille sig Juelsgaards løn bliver bedre end den han havde fået på en fast løn hvis han ender med at spille fast hele sæsonen. Og ja, bonusserne gør at der så er lidt mindre forskel på at nå top-6 eller ej.

Enig. Hvis man havde en flad lønstruktur, ville klubben tjene mere på gode resultater og mindre ved dårlige. Med bonusstrukturen skabes der større sikkerhed for det økonomiske resultat samtidig med at den sportslige sektor (må gå ud fra den også gælder PC og trænerstaben) har et økonomisk incitament til at gøre det godt.

Det er svært at se det som andet end win - win for begge parter.

Svar #42
Der må være både individuelle og holdbonusser, men man kan fx forestille sig Juelsgaards løn bliver bedre end den han havde fået på en fast løn hvis han ender med at spille fast hele sæsonen. Og ja, bonusserne gør at der så er lidt mindre forskel på at nå top-6 eller ej.

Tror jeg ingenlunde.

Han fik en god fast høj løn da han blev hentet fra BIF. Han fik ikke sin kontrakt forlænget selvom han gerne ville, da AGF lod den rende ud, så man kunne tilbyde ham en kontrakt på klubbens nye vilkår. Nu får han en lavere grundløn, og kan nærme sig sin gamle løn hvis han spiller, og klubben opnår noget. (er mit bud).

Det er svært at se det som andet end win - win for begge parter.

Det er et win win for begge parter når klubben opnår noget. AGF får flere penge, både i TV-penge og fra placeringspuljen, og spillerne får deres bonusser.
Men når AGF ikke opnår noget, så er det ikke win win, men derimod dårligt for spilleren som mister bonusser og lønposen, som AGF jo "vinder" ved at slippe for at betale. Det er vel "damage-control". Rykker klubben ud har den en højere grad af damage-kontrol med deciderede nedrykningsklausuler.

Svar #43
Det er også værd at bemærke at AaB og OB's største profiler begge er tidligere spillere de har hentet tilbage, så det påvirker sandsynligvis klubbernes muligheder i de tilfælde, selvom de nok stadig er højt i toppen af lønhierarkierne.
Enig. 
Da AGF hentede Duncan var han lige blevet mester, og lå nummer 3 på topscorerlisten med 13 mål. (Bag Pusic som vi hentede året efter sjovt nok) Så Duncan henter vi jo altså på linje med da OB henter Kadrii og AaB henter Lucas Andersen/Kusk.

Vi har bare ikke nogen af den slags lige nu. 
Vi kan måske snart hente Jønsson og Stage igen :D Og Sloth har vi ikke haft lyst til, og ift Lumb har timingen ikke været der, selvom det var tæt på. Og de to sidste har ikke været de ligaprofiler som Kusk, Kadrii og Lucas Andersen.

Svar #44
Tror jeg ingenlunde.

Han fik en god fast høj løn da han blev hentet fra BIF. Han fik ikke sin kontrakt forlænget selvom han gerne ville, da AGF lod den rende ud, så man kunne tilbyde ham en kontrakt på klubbens nye vilkår. Nu får han en lavere grundløn, og kan nærme sig sin gamle løn hvis han spiller, og klubben opnår noget. (er mit bud).
Det har ikke så meget at gøre med hvad han har tjent i tidligere kontrakter, men hvad han kan tjene nu. Jeg kan ikke forestille mig at han, hvis han kunne få x kr i fast løn, accepterer det samme beløb inklusiv bonusser. Det er en dårlige kontrakt fordi der er en risiko for ikke at få bonusserne udbetalt. Så bonusserne er nød til at kunne få ham over et alternativt fast beløb, ellers giver det ikke rigtig mening.

Svar #45
Tror jeg ingenlunde.

Det har ikke så meget at gøre med hvad han har tjent i tidligere kontrakter, men hvad han kan tjene nu. Jeg kan ikke forestille mig at han, hvis han kunne få x kr i fast løn, accepterer det samme beløb inklusiv bonusser. Det er en dårlige kontrakt fordi der er en risiko for ikke at få bonusserne udbetalt. Så bonusserne er nød til at kunne få ham over et alternativt fast beløb, ellers giver det ikke rigtig mening.

Til gengæld vidste Juelsgård nok godt at han ikke ville få en ny kontrakt der matchede den han havde, så det kan godt være han har accepteret en lønnedgang, hvis den ville blive begrænset såfremt han kom til at spille de fleste kampe. Man skal også se på hvad han havde af alternativer, og der tror jeg ikke at der var nogen der var i nærheden af at matche den kontrakt han havde i AGF.

Svar #46
Vi har bare ikke nogen af den slags lige nu. 
Vi kan måske snart hente Jønsson og Stage igen  :D  Og Sloth har vi ikke haft lyst til, og ift Lumb har timingen ikke været der, selvom det var tæt på. Og de to sidste har ikke været de ligaprofiler som Kusk, Kadrii og Lucas Andersen.

Det er ærgerligt når fx en spiller som Leon Andreasen bliver fodboldinvalid, ham havde der ikke været konkurrence om hvis bare vi tilbød noget anstændigt. Lumb er nok passé nu, men Jønsson kunne være en mulighed engang og naturligvis Stage. At øge antallet af den slags muligheder er da i øvrigt en slags bonusgevinst ved at udvikle flere talenter selv.

Svar #47
Til gengæld vidste Juelsgård nok godt at han ikke ville få en ny kontrakt der matchede den han havde, så det kan godt være han har accepteret en lønnedgang, hvis den ville blive begrænset såfremt han kom til at spille de fleste kampe. Man skal også se på hvad han havde af alternativer, og der tror jeg ikke at der var nogen der var i nærheden af at matche den kontrakt han havde i AGF.
Ja, hans forhandlingsposition må have været dårligere end da han skiftede fra Brøndby, men dog heller ikke helt elendig da han trods alt havde spillet stort set fast hele sæsonen. Han kunne nok finde en anden klub, men ikke en topklub. Han var sikkert på en ret høj løn så spørgsmålet er om han kan tjene det samme nu, men hvis han maksimerer alle bonusser må det trods være en pæn løn. Det vil så også være både individuelle og holdbonusser, så vi skal have en succesfuld sæson. Det kunne være interessant at vide hvad spillerne tjener i grundløn og hvilke bonusser de har mulighed for at få :)

Svar #49
OB har haft underskud 10 år i træk til et samlet beløb på 210 mill. kr. (2018 alene viste et underskud på 38 mill.). Det viser med alt tydelighed, hvorfor det er alt afgørende, AGF har fået styr på økonomien, for vi har ingen sugardaddy til at dække så massive underskud. Godt nok har vi været ude med hatten i hånden nogle gange for at fylde egenkapitalen op, men det er alle vist enige om ikke er farbar vej på længere sigt.
Nej jeg er super tilfreds med vores direktør!

Som artiklen også er inde på, så skal OB være bedre til at sælge talenter præcis som alle klubber i Superligaen inkl. os selv og selv FCK.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Simple Audio Video Embedder