Spring til hovedindholdet
Emne: Top6 er realistisk hvert 3 år - ellers skal lønbudget fordobles! (Læst 6316 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Top6 er realistisk hvert 3 år - ellers skal lønbudget fordobles!

Svar #50
Det er meget vigtigt at huske når man sammenligner klubberne og overvejer hvor AGF kan komme hen. Vi konkurrerer med flere klubber, der holdes oppe af rigmænd uden hvem de ville være nød til at skære meget kraftigt i budgetterne. Der er ikke noget galt i at have velgørere, sådan er det jo, men hvis forretningen kan løbe rundt uden betyder det jo også at et indskud kan bruges mere aktivt til at flytte klubben fremad. Det bruger andre klubber selvfølgelig også nogle penge på, men det er bemærkelsesværdigt at OB ikke har større succes trods Thorborgs millioner og Brøndby gør klar til en aktieemission for at hente penge de åbenbart allerede har brugt.

Der er nogle penge derude til AGF hvis vi har behov, fx ved en nedrykning, og der skulle være tilsagn om 50 mio til et stadion, men ellers er det mest mindre beløb til konkrete projekter vi får. Det skal vi ikke klage over, men jeg tror som jeg har skrevet et par gange at der er mulighed for lidt mere på et tidspunkt. Det kunne godt være når stadionsituationen er løst fordi der skal bruges penge der og et nyt stadion nok er en forudsætning for klubbens udvikling. Til gengæld må det så også være svært at finde et sted med bedre muligheder at investere, hvis man vil involvere sig i en fodboldforretning i Danmark.

Svar #51
Det er meget vigtigt at huske når man sammenligner klubberne og overvejer hvor AGF kan komme hen. Vi konkurrerer med flere klubber, der holdes oppe af rigmænd uden hvem de ville være nød til at skære meget kraftigt i budgetterne. Der er ikke noget galt i at have velgørere, sådan er det jo, men hvis forretningen kan løbe rundt uden betyder det jo også at et indskud kan bruges mere aktivt til at flytte klubben fremad. Det bruger andre klubber selvfølgelig også nogle penge på, men det er bemærkelsesværdigt at OB ikke har større succes trods Thorborgs millioner og Brøndby gør klar til en aktieemission for at hente penge de åbenbart allerede har brugt.

Der er nogle penge derude til AGF hvis vi har behov, fx ved en nedrykning, og der skulle være tilsagn om 50 mio til et stadion, men ellers er det mest mindre beløb til konkrete projekter vi får. Det skal vi ikke klage over, men jeg tror som jeg har skrevet et par gange at der er mulighed for lidt mere på et tidspunkt. Det kunne godt være når stadionsituationen er løst fordi der skal bruges penge der og et nyt stadion nok er en forudsætning for klubbens udvikling. Til gengæld må det så også være svært at finde et sted med bedre muligheder at investere, hvis man vil involvere sig i en fodboldforretning i Danmark.
 Der er i hvert fald nok en mæthed ift at dække de mange budget-underskud som AGF har præsenteret deres velgørere for alle de mange år. Når AGF nu kan vise at underskuddene er væk, og man endda begynder at kunne vise et pænt 6-10 millioner i overskud ind i mellem, så kan det måske være at der er nogle investorere der vil gå sammen om at "rykke klubben" med 50-100 millioner i POSITIV retning på et tidspunkt. Jeg tror tiderne er ovre for at dække 10-15 millioner i underskud hvert år, for så at se klubben gøre det samme år efter år... 

Jeg er enig i, at der "altid" (med visse forbehold) vil kunne findes 50 millioner til at redde klubben mod en konkurs. Det er der nok folk med penge der ikke vil tillade. Samme som med BIF. 
Men blot fordi der findes 50 til overlevelse betyder selvsagt ikke, at man kan finde 50 millioner til at dække 2 underskud på 25 millioner bare lige sådan. Men 50 millioner til at AGF/Aarhus kan få et nyt stadion? 100 millioner til et nyt stadion+50 millioner til investeringer i truppen/faciliteter samtidig ville være noget andet. 

AGF har fået vendt den onde cirkel nu. Og i AGF-sammenhæng er det en kæmpe stor bedrift synes jeg. 
Når folk får lov at trække vejret en årrække uden nedrykninger, og med gode regnskab, så har jeg en tro på, at der vil stå folk klar til at investere i en satsning. Det må tiden vise. 

Svar #52
Jeg er enig i, at der "altid" (med visse forbehold) vil kunne findes 50 millioner til at redde klubben mod en konkurs. Det er der nok folk med penge der ikke vil tillade. Samme som med BIF. 
Men blot fordi der findes 50 til overlevelse betyder selvsagt ikke, at man kan finde 50 millioner til at dække 2 underskud på 25 millioner bare lige sådan. Men 50 millioner til at AGF/Aarhus kan få et nyt stadion? 100 millioner til et nyt stadion+50 millioner til investeringer i truppen/faciliteter samtidig ville være noget andet.
Det skulle ikke gerne koste 50 mio at rykke ned, men jeg mener LF for en sæson eller to siden sagde at der ville være noget at trække på hvis vi rykkede ned. Det skulle selvsagt meget gerne være en rent hypotetisk overvejelse. Men jeg tror heller ikke de nuværende ejere/investorer er interesserede i at dække løbende underskud som Jan Bech og Thorborg - de er måske nok heller ikke helt i samme kategori af velhavere. Men hvis pengene ikke bare skal smides i et sort hul, vil det så også være nemmere at tage en relativt større del af ens formue og investere den.

Det er svært at vide hvor meget der vil kunne hentes. De 50 mio har JN flere gange nævnt ift stadion, men det kan være vi bliver tvunget til at hente mere til det også og prøve at lave noget på en mark et sted. Ellers tror jeg i hvert fald noget af resten af de penge i stedet ville kunne hentes til investeringer i den sportslige afdeling. Lad os sige 100 mio hvor halvdelen går til stadion og halvdelen til spillerbudgettet.

Der skal nok efterhånden mere end de 300 mio Hammer har nævnt til før vi for alvor kan blive tophold, og så skal der nok nogle nye folk til udefra, men mindre end det kan da mere eller mindre sikre top-6 hvert år. Problemet er selvfølgelig at der skal sælges for mere og/eller europæiske gruppespil til før der for alvor kommer indtægter der kan give noget tilbage på investeringen. Men de seneste salg hjælper også her: hvis man øgede spillerbudgettet med 20 mio årligt, ville man så kunne sælge for 100 mio over 5 år? Det lyder vel ikke helt urealistisk og så er der ikke medregnet de forbedrede sportslige resultater og deraf følgende indtægter. Lidt sportslig succes allerede ville hjælpe voldsomt, men pointen er at AGF faktisk uden den er ved at nærme sig et sted hvor en investering nok ville være risikabel, men ikke længere helt hul i hovedet. Og fodboldverdenen fungerer bedst for dem der har finanserne og kan bruge dem til at generere flere indtægter i en positiv spiral.

Svar #53
Det skulle ikke gerne koste 50 mio at rykke ned, men jeg mener LF for en sæson eller to siden sagde at der ville være noget at trække på hvis vi rykkede ned.

Jeg skrev 50 for at redde fra en konkurs, i et tænkt eksempel. Jeg er helt med på at det ikke koster 50 millioner at rykke ud.

Nedrykningsklausuler og ny lønstruktur gør også i sig selv, at AGF ikke går konkurs ved nedrykninger, og er beskyttet den vej igennem.
25 millioner i underskud kan komme af mange ting, og ikke nødvendigvis kun nedrykninger. Men rykker AGF ud, og glipper en oprykning, så kan det for alvor begynde at koste.

Der skal nok efterhånden mere end de 300 mio Hammer har nævnt til før vi for alvor kan blive tophold, og så skal der nok nogle nye folk til udefra, men mindre end det kan da mere eller mindre sikre top-6 hvert år. Problemet er selvfølgelig at der skal sælges for mere og/eller europæiske gruppespil til før der for alvor kommer indtægter der kan give noget tilbage på investeringen. 

For at præcisere: Jeg tænker ikke at 50 millioner kan rykke noget særligt ved AGF lige nu ift at skulle blive et tophold. Det var mere ment som et: "man vil hellere bruge x millioner på et AGF der har overskud og vil investere i positive udviklende aktiviteter der kan være skridt på vejen, end i at dække et hul, som bringer AGF tilbage til en position, hvor de stadig taber penge, og det blot er spørgsmål kort tid før man er 25 millioner i underskud igen" :D 

Du vil også hellere investere penge i en virksomhed der er i nul, og blot mangler kapital til at udføre nogle udvidelser som senere kan være indbringene, end i en virksomhed som ikke tjener penge, og bare skal bruge dine penge til at holde sig i live, og køre med samme underskud næste år. Det giver vel sig selv. 

Svar #54
Vi har også vores venner, men spørgsmålet er om det ikke er dyrere for dem at stoppe huller ud end at investere 200-300 mio til ekstra 50 mio om året i lønsum over en årrække for at få succes og derved komme op på niveau med fcm og bif, og derved komme op i et andet indtægtsgrundlag mht tv-placeringspenge, Europa indtægter,  større afledte indtægter: sponsor, tilskuere, stadionsalg, transfers.

Rigmandsklub redder igen AGF | Aarhus | stiften.dk

Lige nu sidder vi mellem to stole. Ellers er det min pointe, at vi max kommer i top 6 hvert 3. år.

Og vi har underpræsteret med to top6 placeringer på 10 år. Men faktisk kan man sige, at havde vi fået 6. pladsen sidste år  - ville alt have været som forventet ift vores økonomi (3 x top 6 på 10 år)

Iøvrigt har der været lidt fremgang, idet vi også har to 7. pladser - altså 4 gange inden for top 7.

Kigger vi på perioden 10-20 år tilbage - er vores bedste plancering nogle 8. pladser over en 10 års periode.

OB
OB er lidt en speciel case, fordi Niels Thorborg har lavet den til en koncern med mange ben, som giver underskud og dermed samlet set tynger OB lige nu. De håber naturligvis at lave en turnaround på det.

Men da L'easy manden kom ind i OB i 2000, var det nu en succes efter en række år med svingende placeringer, fik skabt stabilitet. Først med en 7 og 6 plads. Derefter 9 år med man altid sluttede i top 4 - heraf 3 sølvmedaljer i streg - og kun en gang måtte nøjes med en 6. plads.

Herefter 7 år som nr 7-10 - dog ingen nedrykninger. Og sidste års 5. plads.

Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #55
Men der sket rigtig mange spændende ting i AGF de sidste par, og ingen tvivl om vi skal have mere kapital og øge løn/transfer-budget med 25 - helst 50 mio om året, så vi kan komme op hvor indtægterne bliver sjove og få en renttabel forretning og en placeirng i toppen hvor Århus bør have et hold.

Det vil helt sikkert være godt at kunne fremvise økonomisk balance, spillersalg og en 6. plads, når der skal hentes nye investors kommer til...

Lidt regnskabstal:

Både OB og AaB investerer meget for tiden, og det kan være forklaringen på at vi måske synes at de henter mange gode spillere til og generelt måske har et  lidt højere løn og transferbudget end AGF som nr 7?

Alle 3 klubber med noget der ligner 45-50 mio inkl. inkl. talentafd.

Top 4 er klar: FCK - derefter fcm og bif.  Og FCN med ca. 75 mio

Mht egenkapital har AaB pt 70 mio. AGF nok omkring det halve, mens OB har mindre - og nok ikke har så meget at de 60 mio der blev skudt ind i foråret.

AaB har lige offentlig gjort tal:
AaB præsenterer underskud på 13,4 millioner

Nøgletal AGF:
Hoved- og nøgletal - AGF A/S SER'B'DKK0.25

Det nye årsregnskab kommer nok ca. 1 okt - her der det sidste:
Årsrapport 2017/18 offentliggjort - AGF Fodbold

https://www.fyens.dk/sport/Thorborg-skyder-nye-penge-ind-Endnu-et-kaempeunderskud-i-OB-selskab/artikel/3333949

PS
Ift at AGF for et par år siden stod opført at bruge mere end AaB på personaleløn, skal man også huske på at AGF har events som koncerter, der også trækker nogle lønudgifter.

OB har altid været ret umullige at finde ud af da det er en kæmpe koncern (ligaens klart næst største efter FCK). Her kan man se overblik (og læse mere haha - hvis man er nørdet) over de 8 ben OB, hviler på:

OB har dog den kæmpe fordel at have Fyns rigeste og en af DKs rigeste Niels Thorborg i ryggen - ham med L'easy og meget andet. Var bl.a. med i Wupti inden Salling Group købte det.

Odense Sport og Event | Din fortrukne udbyder af opleverser
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #56
Hvis nogen skulle være i tvivl om den svære kamp for AGF ift at snyde OB, AaB og FCN i kampen om top6 og hvor realistisk det er. Her fortæller Michelsen om OBs angribere og OB i almindelighed.

Plus klip af Sander Svendesen og Jeballi, hvor de viser deres fremragende kvaliteter. Der bliver virkelig brug for at Bundu, PM (som i foråret), Links og Anker rammer topformen for at matche Svendsen, Jebali, Kløve, Kadrii.

Google evt. selv hvor kæmpe talenter Jebali og Svendsen er - hvis man er i tvivl (på transfermarkt, wiki dansk-norsk og svensk og diverse norsk-svenske aviser samt YT-klip).

Derudover har de AK47 som går lige op med Helenius (to der skal ramme formen for hhv 1½ år og 2½ år siden, hvor de scorede flot, AK dog kortere tid siden og mere målfarlig dengang end NH).

AaB har også vist klassen her i efteråret - bedre end os. FCN har vist klassen sidste 10 år. Bliver spændende når vi skal møde alle 3 her i september.

Fordelen ved en svensk træner (Michelsen)
Iøvrigt vil det være en kæmpefordel hvis vores næste træner er svensker med ingående kendskab til enhver svensk spiller og andre der spiller i Sverige - ned i mindst detalje om kvalitet, personlighed og kontraktforhold (som Svendsen og Jebali) ift være god i dette marked også. Michelsen eller svensk træner så jeg gerne.

Det er godt set af OB at hente Svendsen for under 2 mio og en 10 mio kr spiller som Jebali helt gratis i stærk konkurrence med Rosenborg og Brøndby denne sommer hvis det ellers passer. Ligesom Tingager og Brøndby. Jeg tvivler lidt på der var konkrete tilbud fra de klubber, hvorfor skulle OB og AGF ellers kunne snyde klubber der betaler dobbelt løn og sportsligt er højere oppe.

OB’er: Modsat Silkeborg er vi ikke vant til kunstgræs | Tipsbladet.dk

Svar #57
Fordelen ved en svensk træner (Michelsen)
Iøvrigt vil det være en kæmpefordel hvis vores næste træner er svensker med ingående kendskab til enhver svensk spiller og andre der spiller i Sverige - ned i mindst detalje om kvalitet, personlighed og kontraktforhold (som Svendsen og Jebali) ift være god i dette marked også. Michelsen eller svensk træner så jeg gerne.

Jacob Michelsen er kernedansk. Født i Tønder. Bor i Aarhus. Han trænede Hammarby én sæson.

Svar #58
haha ja :-) ... og bor på Stadion Alle og været lærer på Rundskolen (det nærmeste vi kommer på et AGF-Akademi) inden han blev prof træner :-)

Han er nærmest den eneste danske træner jeg ønsker mig istedet for David. Ellers kunne jeg godt tænke mig en svensk træner med indgående kendskab til svenske spillere, som med afstand er den liga, hvor vi kan hente de bedste spillere, der passer bedst til os.

Forskerordning, lav svensk kronekurs, langt højere kvalitet end norske spillere, lige så stor befolkning som DK-Norge til sammen (og dermed dobbelt så meget talent - sådan da), svensk fodbold-skole er bare bedre end den norske.

Finland er også fin, men slet ikke samme tradtion og kvalitet, Island er jo som at scoute i Århus kommune mht indbygger antal, Færøerne som at scoute i en mellemdansk stor provinsby med 50.000.

En svensk træner vil naturligvis have større indsigt end Michelsen, men han det er da hans fortjeneste at de har hentet to klassespillere for 1,8 mio (Jesper Hansen har bare forhandlet) - hvor vi har måtte smide 5 mio for en afrikansk joker i Gift Links.

Vi burde så have kunne udnytte Davids kendskab til norsk fodbold bedre end vi har gjort, fx til at hente Iver Fossum, hvis han ellers som type passer ind. Nu ligger Davids norske-link allerede lidt tilbage, og det kommer Michelsen også til at gøre, hvis vi kan få ham om et-to år.

Uanset er Michelsen en god træner, der har godt rygte fra sin tid i Skovbakken, Skive (hvor jeg fulgte ham tæt), sønderjyske - mens Hammarby blev lidt blandet, men det er måske også nordens største galehus i skarp konkurrence med Bif.

Svar #59
Brøndby spiller med musklerne. De skal være ringe, hvis de ikke kan lave et top6 hold med den trup - ja ringe hvis ikke top 3-4. Vil faktisk sige det ift budget og trup må være en større skuffelse for dem at slute nr 4-5 end for AGF at slutte nr 8-10.

Medie: Brøndby henter Andreas Maxsø

Svar #60
Brøndby spiller med musklerne. De skal være ringe, hvis de ikke kan lave et top6 hold med den trup - ja ringe hvis ikke top 3-4. Vil faktisk sige det ift budget og trup må være en større skuffelse for dem at slute nr 4-5 end for AGF at slutte nr 8-10.

Medie: Brøndby henter Andreas Maxsø
Mod uro kæmper selv de bedste spillere forgæves :) Jeg tror al virakken omkring klubben får dem til at falde, og jeg tror (og HÅBER) de ender udenfor top 6.

Svar #61
Yep lad os håbe det. AGF nr 3 og Bif nr 7+  - så vil sæsonen være perfekt

Svar #62
Yep lad os håbe det. AGF nr 3 og Bif nr 7+  - så vil sæsonen være perfekt
Omvendt er Brøndby-kampene altid fede og en af årsagerne til at vi gerne vil i top-6.

Svar #63
Omvendt er Brøndby-kampene altid fede og en af årsagerne til at vi gerne vil i top-6.

@SteenA

100% enig, omend jeg er fuldstændigt ligeglad med hvem vi kommer i top 6 med denne sæson, så længe vi kommer det. Hvis vi engang er kontinuerligt i top 6, så vil jeg til den tid, og først da, begynde at håbe på at BIF er med for stemningens skyld.

Og kan jeg få det hele, så napper jeg en 3.plads, direkte EL-kval og BIF på en 6.plads. Det er så langt som drømmene kan strække sig i mit sind når jeg kigger 5 år frem. Hvis vi lander en 4.plads + EL_playoff med tilhørende EL og en pokalfinale, så er det nær det samme. Og det var 5 år ude i fremtiden for disse drømme.

Min drøm for i år er top 6, færdig!
Hvis vi bliver 7'er, vinder pokalturneringen og vinder EL-Playoff, så vil jeg måske kunne tilgive at vi misser top 6, såfremt det sker pga. et hav af skader eller noget lignende. Lige nu har AGF ingen målmand, da Eskelinen er skadet, og Jova ikke har arbejdstillladelse. Så til kampen imod AaB kan en ny nedtur begynde...

Men når det er sagt, så tror jeg på top 6 i år, og som jeg sagde før sæsonen, så er der ingen undskyldninger for PC/David tilbage, så med mindre bestyrelsen igen handicappede dem, så ville jeg forvente top 6 også efter vinduet lukkede. Nu er vinduet lukket, og det sluttede ikke med at vi solgte vores 1. målmand og angriber, men sluttede istedet med at vi hentede en offensiv-spiller i et af klubbens største indkøb, den målmand vi solgte dengang, og en back i Fiorentina. Så vinduet er for mit vinduet sluttet på en måde, hvor mit håb er bevaret. Et håb jeg frygtede at skulle afgive endnu en gang med en negativ slutning på vinduet. Dejligt at vi kunne beholde Amini.

EDIT: Ift Jova, så er der åbenbart intet i vejen for Jova's arbejdstilladelse, han har bare ikke kunne hente den endnu.
"Man skal møde personligt op og det kunne Jova først i dag. Så det er snart på plads - helt normal procedure."

Således skriver Søren Højlund Carlsen (AGFs kommunikationschef) på Twitter.

Svar #65
Ret ligegyldigt med det EL-playoff, hvis vi vinder pokalturneringen og kvalificerer os direkte til EL.
@SteenA‍ 

Jeg tænker ikke på EL-deltagelsen, men på resultaterne der skal til for at opnå det. Og selvom pokalturneringens EL-plads er "bedre" end EL-playoff, så er en 4.plads med tilhørende EL-playoff-finalesejr bedre end en 10.plads med en pokalturneringssejr i min bog i år.

Vi skal altid fokusere på pokalen. Den er vigtig. Især i AGF. Men jeg bytter ikke muligheden for top 6 med noget som helst i år. Og ja, man kan jo også tilgå EL-playoff-finalen fra toppen af, og ikke kun fra bunden.

Så altså det er mit personlige drømmescenarie for AGF i år. At vi kommer i top 6, SAMT en af to ting: 
1: EL via EL-playoff-finalen som 4'er.
2: EL via pokalfinalesejr.

Men jeg vil ikke bytte nogen af de to med top 6 hvis valget var en mulighed. Det skal være både og hvis det er. Og ja, så var jeg inde på, at hvis det ulykkelige skulle ske, at skaderne haglede ned over os, og vi glippede top 6, men vandt pokalen og EL-playoff efter at have sluttet stærkt som 7'er, så ville jeg også kunne tilgive det. :D :D

Svar #66
Enig fcm, fck, agf, aab, ob og bif - vil give et fantastisk top6 spil. Så bif får 6. pladsen, og vi tager bronzen :-) Og pokalen...

Når det er sagt er jeg nu nogenlunde tilfreds så længe vi ikke mellem de 8 bedste - kun en plads fra de realistisk 5-7 vi bør ende på. Og der er altid en overraskelse. Sønderjyske er stærke i år. Og vil kalde sæsonen en kæmpe succes hver gang det lykkes mod odds at slutte i top 6 (realistisk ca. 40-45% chance plus/minus). Bronze vil være sådan noget der sker 1 ud af 20 måske.

Svar #67
Bronze vil være sådan noget der sker 1 ud af 20 måske.
Jeg synes trods alt at vi bygger på fra år til år. Det er klart, at vi ikke er i en position, hvor vi skal tænke på medaljer, når nu den 6. plads er så stor en hurdle. Men jeg synes at vi har fået udjævnet meget af forskellen til de hold der ligger i top 3-6 og måske mere synligt, så har vi de seneste år fået lagt mere afstand til bunden. Selvom ligaen skæres ned nu, så er frygten for at ende i bund-4 ikke ret stor. Det er vel kun i de sidste par år under David, at den følelse er kommet.

Men hvem er da kandidaterne til bronze de kommende år? Brøndby har selvfølgelig budgettet, men dels er bronze ikke deres ambition og dels er det vel uklart, om midlerne bare bliver ved med at tilflyde klubben. Jan Bech har givet tilsagn om at støtte frem til september 2020 og samtidig med at det giver en sikkerhed så længe, så stiller det også spørgsmålet om, hvad der så sker bagefter. Sandsynligvis fortsætter han eller en anden rigmand, men usikkerheden vil altid være der, når man brænder penge af, som man gør i Brøndby.  

De øvrige klubber er vel på flere års sigt ikke større favoritter end AGF til at tage kampen op? OB ser ikke ud til rigtigt at have musklerne til at opruste og FCMs strategi vil altid give resultater i bølger på grund af stor udskiftning. AaB ser gode ud nu, men den nuværende trup medfører så også et storts driftsunderskud og tærer på de millioner man har lagt væk på salg de seneste år. 

AGF skal sådan set "bare" have styr på sine egne ting. Fortsætte de ting som går godt. Bygge på sponsor- og indtægtssiden, bl.a. ved at komme i top-6 nu og fortsætte med at arbejde med stadionplanerne. Som sædvanlig er AGFs værste modstander os selv - i form af snuptagsløsninger, trænerfyringer og sats på hurtige løsninger. Det gælder om at holde snuden i sporet lige nu og så lige så stille registrere, at vi indhenter og overhaler de klubber der traditionelt er vores store konkurrenter. Vi har det berømte potentiale med os og vi skal bare lige så stille lade det udfolde sig. Kunsten bliver at holde sig på vejen, selvom der opstår bump undervejs. 

Svar #68
Flotte ord - og jeg er sådan set enig. Og præcis er blevet stabile og altoverskyggende må være at komme i top6 så ofte som muligt og se hvor langt det rækker.

Med Bifs krise er 3. pladsen måske lidt billigt til salg i år, og du har ret det kan den også blive fremover, hvis Jan Bech smækker kassen i eller trapper lidt ned i erkendelse af at investeringerne ikke står mål med udbyttet.

Med lidt god vilje vil jeg også godt gå med til at medalje kan ske hver 7-10 år for AGF. Lidt af hængig af vuderingen af Bif.

Hvert andet år kan der måske komme overraskelse i top 3 måske (oftere), og der står FCN, AaB, OB, AGF og årets overraskelse meget lige ift at snuppe den. Det passer med ca. 1 af 10.

Den podcast med Jakob Michelsen jeg linkede til under talenterne - der taler han om at 2 sikre i top 6 og regner Bif lidt med i det åbne spil, og sider 10 klubber kæmper om 4 pladser. Dermed alle. Og det kan man også give ham ret i.

Der er mindre forskel på nr 14 ...  målt i mio løn-kroner i til AGF - end der fra AGF til Bif.

Svar #69
Jeg synes trods alt at vi bygger på fra år til år. Det er klart, at vi ikke er i en position, hvor vi skal tænke på medaljer, når nu den 6. plads er så stor en hurdle. Men jeg synes at vi har fået udjævnet meget af forskellen til de hold der ligger i top 3-6 og måske mere synligt, så har vi de seneste år fået lagt mere afstand til bunden. Selvom ligaen skæres ned nu, så er frygten for at ende i bund-4 ikke ret stor. Det er vel kun i de sidste par år under David, at den følelse er kommet.
Ja, det er jo sådan set ikke så længe siden vi snakkede om at 10.-pladsen kommer hjem og at det så et par gange ikke engang lykkedes. Nu er vi i første omgang det hvor reel nedrykningsfare virker usandsynligt, bortset måske fra i de mest ekstreme skadessituationer. Næste skridt er så at blive fast top-6-hold og derefter forhåbentlig komme med i medaljekampen.

Det er værd at erindre at vi kommer fra baghjul ift alle de klubber vi nu sammenligner os med. Mediano har kørt deres serie om hvem af AGF, AaB og OB fra de største provinsbyer der kan hægte sig på toppen, men i det lange løb er jeg meget optimistisk ift de to klubber pga økonomien. De laver store underskud for at være på nogenlunde samme sportslige niveau og Thorborg kan selvfølgelig beslutte sig for at smide mange flere penge i OB eller en tilsvarende person kan gøre det i AaB, men som udgangspunkt må det blive vanskeligt at fortsætte de sats de laver.

Alternativet er at bygge økonomien op via spillersalg, men her kan jeg ikke se at AaB eller OB skulle være bedre stillede end os. Vi har fået flere interessante emner ind og er begyndt at sælge spillere. Det var ret sløjt med salgene, men hverken AaB eller OB kan vel heller siges at være specielt stærke til det.

Problemet med top-6 er selvfølgelig at der er så få pladser at spille om. Hvis man tager fire pladser ud til FCK, FCM, Brøndby og FCN som de økonomisk stærkeste klubber, er der jo mindst en af de tre førnævnte der ikke kommer med. Brøndby eller FCN kan selvfølgelig også kikse, ligesom et andet hold kan overraske, men i den tætte konkurrence kan vi ikke sige vi helt sikkert absolut kommer med. Det vil dog stadig være skuffende hvis det ikke lykkes.

På lidt længere sigt ift medaljekamp skal der ikke nødvendigvis så meget mere til for at kunne tage en bronzemedalje ind imellem, men hvis vi skal op og kæmpe om den hvert år skal der flyttes en del. I det tilfælde vil vi jo så også være i spil til noget endnu finere i enkelte sæsoner.

Jeg er enig i at vi bare skal fortsætte skridt for skridt for at nå derhen fordi det hovedsageligt bevæger sig i den rigtige retning. Der bliver godt nok et meget stort skridt at tage for for alvor at komme op i toppen, den økonomiske forskel er enorm, men der er ikke rigtig anden vej: bedre økonomi, bedre spillere, større salg, måske lidt europæisk succes på et tidspunkt. Der kan komme en med en papkasse penge, men det er også mere sandsynligt når det sportsligt går bedre. Og så skal vi altså lige have et fodboldstadion.

Svar #70
Vi har før diskuteret, hvad den langsigtede sportslige målsætning er i klubben. Dette er nedskrevet i årsrapporten:

Den sportslige målsætning er, at AGF skal være en fast del af mesterskabsslutspillet (top 6) i Superligaen.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #71
Vi har før diskuteret, hvad den langsigtede sportslige målsætning er i klubben. Dette er nedskrevet i årsrapporten:
Den sportslige målsætning er, at AGF skal være en fast del af mesterskabsslutspillet (top 6) i Superligaen.
Var der tvivl om det? Det var måske noget med om den bare hed 2 ud 3 sæsoner eller sådan noget?

Bortset fra det er den rigtige 'interne' langsigtede målsætning sikkert også er lidt mere end at være i top-6, men vi skal vel i top-6 fem sæsoner i træk eller noget før vi kan sige vi er en fast del af mesterskabsslutspillet, så en større officiel målsætning kunne lyde lidt komisk lige nu hvor vi kæmper for at nå med for første gang.

Svar #72
Dette står i rapporten fra 17/18 :

"Den sportslige målsætning er, at AGF skal være en fast del af mesterskabsslutspillet (top 6) i Superligaen og senest i 2020 vinde medaljer, pokaltitel eller kvalificere sig til Europæisk fodbold."

Denne sidste passus er, så vidt jeg kan se, fjernet i den nye rapport..

Svar #73
AGF er en fantastisk klub, og det ser spændende ud lige nu, og MÅSKE bliver det i år AGFs tur til at overraske og komme i top 6, men at blive deroppe kræver bare bedre start11 og trup - og dermed større kapitalgrundlag, større lønbudget (talent økonomi, transfers og løn).

Også i denne sæson er der meget der tyder på at fcn (er der igen trods flere spillersalg - 37 mio/år til talentarbejdet fornægter sig ikke) og bif (de er der allerede trods krise) følger fcm og fck i top6, Og igen er der overraskelser i spil aktuelt mest randers, lyngby, sønderjyske.

Jeg synes det er et fint sigtemål at ville slutte i top 6 og være en fast bestandel der. Men det er vi mindst 7 klubber der har ambitioner om. Og vil vædde med at alle undtagen Silkeborg har som mål at forsøge at komme i top 6 i år og med tiden etablere sig  der.

Det sker bare næppe for andre end top4 klubberne - som er foran os andre økonomisk. I længden får det betydning...

Men lad os håbe alle de gode ting AGF har gang med tiden kan løfte os en tand væk fra OB og AaB, så vi kommer op på FCN niveau.
Så må AaB, OB og overraskelserne slås om den sidste plads hvert år...

Eller endnu bedre alle de gode ting får investorer som Henrik Lind & Co på banen så vi kommer på på bif-fcm niveau.

Svar #74
Har selv startet denne tråd om AGFs poteniale - men tænk hvis vi havde spillet de to kampe mod FCM og FCK uafgjort, så havde vi faktisk ligget a point med dem nu.... (sådan næsten da) spændende. Vi gjorde det jo faktisk meget godt i de to kampe.

Svar #75
Tænk sig hvis vi havde slået Hobro og Lyngby :o  :o

Svar #76
Det i siger, er at, AGF burde føre Superligaen endda komfortabelt ;).

Svar #77
Tænk hvis AGF havde vundet alle de kampe, vi ikke vandt. Så ville vi have max point!

Svar #78
Tænk hvis vi ikke havde stillet op til kampene mod FCK og FCM med Tingager og Juelsgård centralt foran Whalley?

Det er blevet så meget bedre siden de kampe, og et bliver fedt når FCK kommer forbi.

Svar #79
F... du har ret. Helt glemt i Nirvana-lykken lige nu.

Svar #80
@ alle - haha ja sådan kan man blive ved :-)

Men synes vi trods den krisesnak der var fra nogens side, at vi spillede pænt op med fck og fcm, og det var ikke umuligt at vi var kommet derfra med noget.

At vi har et par kiks derudover - ja det har alle hold. Men ja hvis nu... er altid kontraktisk og egentligt ligegyldigt i fodbold.

Siger dog noget om at længere er der åbenbart heller ikke op i en god sæson. AaB har før taget guldet med lavt budget under Kent Nielsen. Ikke vi gør det - siger jeg slet ikke. Vi kan stadig ligeså godt ende som nr 8.

Svar #81
F... du har ret. Helt glemt i Nirvana-lykken lige nu.

Jeg må hellere skynde mig at frembringe et dementi, inden jeg rammer ind i en shit storm??. Det var selvfølgeligt Eskelinen der debuterede mod FCM (med et straffe i det 89’ende minut) og ikke Whalley der stod i den kamp. Der er dog stadigvæk sket meget siden da, ikke mindst med NP og Helenius.

Svar #82
Kører for AGF 360 grader

Med det nye stadion projekt og alle de afledte effekter og større økonomi, og aktuel sportslig succes som base for at optimere hele vejen rundt, så synes jeg vi har taget et stort skridt mod at kunne ende i top 6 hvert andet år

Måske endda på sigt sætte os tungt på den plads som 4. bedste klub, og ca. 9 af sidste 10 år i top 6 - som FCN har siddet tungt og stadig er favorit til kraft af større budget.

Især AaB og OB presset

Desuden er både AaB og OB presset på økonomien, mens vi har fået styr på den. Det kan dog vende igen. FCN er presset på måske ikke at komme i top 6 i år og få helt så mange super salg som førhen, Omvendt har de meldt ud, at de nu har bedre økonomi til at holde på talenterne i flere år og ikke skyde dem af så hurtigt.

Randers har også sidste par år været presset på økonomien, men klarer sig igen over evne på godt købmandskab og fight - og gode præstationer hos især Sabba og Egho. Og som altid unge talenter på vej frem og nogle bundrutinerede. Plus de igen igen har en god keeper. Efterhånden en tradition.

Sønderjyske har for første gang i ca 10 år fået et kæmpe stort underskud ift deres lille butik. De begrunder det i satsningen på at blive ligaen der skæres med 3 nedrykkere fra 14-12. Den del af satsningen ser ud til at holde, men satsning på top6 i år sker ikke.

Bronzen historisk set:
Overraskelse hvert andet år

Siden Herfølge i 2000 er et jo kun sket for fcn og aab to gange at snuppe guld - i en sæson hvor alt klappede. Men nu er der 3 store der skal overhales og de er større end i 8, 12 og 14, hvor det skete.

Kigger man på sølv har der også kun været to overraskelser - fcn og sønderjyske siden 99.

Plus OB 3 gange, da Leasy manden legede  Kasi. Nu leger han kun en kvart Jan Bech. Sådan lidt komisk sagt.

Derimod har der været en overraskelse på bronzen næsten hvert andet år siden 2000. Bliver nok ikke så ofte fremover.

Jeg drømmer om

At AGF etablerer sig i top 6 mindst hvert andet år. Og på sigt som hovedregel, og udvikler sig til den 4. største klub og skubber FCN af den trone. Hen over næste 10-15 år måske med små skridt kan tage steppet op til bif-fcm på godt købmandskab. Eller på få år med 200 mio+ investors.

Bronzen er ikke helt urealist at drømme om ind i mellem - måske i år allerede...

AaB, OB og FCN
Vi skal huske at OB som vi sammenligner os med bortset fra sidste års fine 5. plads, ligesom os har en ørkenvandring og årrække udenfor top6. AaB der ellers på vildeste vis har 4 mesterskaber i moderne tid, også i flere år har ligget som blødmellemvare, dog hentet nogle 5. pladser.

AaB, sæsoner, statistik fra superligaen - SuperStats
OB, sæsoner, statistik fra superligaen - SuperStats
FC Nordsjælland, sæsoner, statistik fra superligaen - SuperStats

Danmarksmesterskab - Wikipedia, den frie encyklopædi(fodbold)

Svar #83
Forventningerne til AGF kommer igen udefra....

De snakker AGF op til nr 3 med afstand og bejler til sølv. Ikke så sært AGF har det svært med de evige forventninger fra journalisterne.

Alle har jo nærmest stået i kø med ros og for at snakke agf op

Men håber da journalisterne får ret denne gang. Men vi har set det før sidste 22 år.

37 min inde og ca. 18 min frem.

Superliga preview #18 med Jonas Hebo Rasmussen & Benjamin Leander by Mediano...

Svar #84
De snakker AGF op til nr 3 med afstand og bejler til sølv.

"Bejler til sølv" er altså bare useriøst... Vi henter ingen af det to FC Plastik klubber i denne sæson, og næppe heller i den næste. Det ser jeg ikke ske.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #85
De snakker AGF op til nr 3 med afstand og bejler til sølv.

"Bejler til sølv" er altså bare useriøst... Vi henter ingen af det to FC Plastik klubber i denne sæson, og næppe heller i den næste. Det ser jeg ikke ske.
Som jeg forstår Benjamin Leander, så siger han kun at AGF lige nu er et ligeså stærkt hold som FCK, og det gør han ud fra den data han har på de to hold, hvor AGF f.eks. lige nu har over 70 afslutninger mere på modstanderens mål, end de har mod AGFs, FCK har kun et overskud på godt 20 og BIF har +5. Han siger dog også at man må forvente at FCK bliver stærkere i slutspillet hvor kampprogrammet er nemmere for dem. Jeg hører ikke at han forventer at AGF skal udfordre FCK om sølvmedaljerne efter 36 spillerunder.

Svar #86
Jo jo enig med dig T-Knogle. Altid skarpe indlæg fra dig :-)

De siger dog favorit med afstand til bronze - og bejler til sølv. Og trækker i land og siger vi ikke snyder top2. Underforstået bedste bejler til at overraske, især hvis vi fortsætter det point snit. Og ja gør vi det kan alt ske. Vi så det med fcn og aab - herfølge i 2000, og leicester osv osv auxerre med 25.000 indbyggere tog de ikke også et fransk mesterskab med ham der havde været træner siden vist 1961 eller noget.

Leander er en stærk betting og fodbold analytiker og de stats fejler bestemt ingenting og viser også hvor stærke vi har været.

Jeg er selv gammel mand i betting og journalist faget og skrevet om agf og fodbold for mange år siden snart, og det handler jo meget om vinklingen, og hvordan statistik bruges og kan misbruges. Altså der er jo stor forskel på om man kigger på alle 18 kampe, kun de 5 første (hvor DN skulle ud osv), de næste 13 kampe hvor vi har fået pointsnit til at ende i top2 og tager man de sidste 4 kampes  pointsnit på 3 pr kamp vinder vi jo guld.

Indenfor betting statistik snakker man om der skal 1000 - måske 10.000 udfald til før sandsynlighed er valid. Så 4 og 13 kampe gør ingen sommer. Men en sæson er trods alt kun 30 kampe og AaB vandt med et budget på 30 mio. AGF bruger 40 mio nu.... så drømmene har frit spil.

Og det ser også lyst ud :-)

NÅ men ind og lyt - guderne og journalisterne er med os lige nu :-)

Men ind og hør programmet - minut 37 og 18 min frem. Nyd succesen, guderne er med os, journalisternes sol skinner på os. Om 8 runder snakker de måske om krise i agf, DN skal fyrres og agf's naive tro på egen formåen og kæmpe stadion til midterhold. jo jo vi har prøvet det før.

Svar #87
Der bliver trængsel i toppen

AaB-boss: Vi skal være top fire inden 2022

Svar #88
Der bliver trængsel i toppen

AaB-boss: Vi skal være top fire inden 2022

Jeg synes at have hørt den sang før? Er AaB blevet det gamle AGF?

Med de underskud de har præsteret, så ender den kapitaludvidelse nærmest med at blive ædt op af det økonomiske hul der skal lukkes.

Svar #89
- Vi har vist rettidig i omhu i forhold til at have beredskabet klar, hvis der bliver behov for en kapitaludvidelse, siger han til klubbens hjemmeside.

Det behov kommer da hurtigt, hvis underskuddet i 2019 bliver på de forventede ca. 35 mill. (sidste sæson 22 mill.) Det er altså helt vildt, den klub har formøblet 2x CL penge og sidst mange millioner fra Bassogog salget.

Fint nok at have store ambitioner men AaB lyder ikke til at have lært af fortiden, hvis de planlægger sportslig succes skal redde deres økonomi. Det strategi har de også prøvet før som nævnt ovenfor.

Svar #90
Jeg tror at AaB brændte nallerne så meget med deres boliger at de endte med at frygte komfuret, fremfor at lære at styre temperaturen. Jeg ved ærligt talt ikke hvad de har brugt alle pengene på, for de har jo haft nogle rigtig gode sæsoner og vanvittige salg i nyere tid, uden jeg sådan falder i svime over deres trup. Vi ved jo også af erfaring at de ikke har sluttet markant bedre end os, hvor det kun er blevet til én tur i Top 6, der udmøntede sig i en 5. plads foran Horsens.

AaB virker for tiden som et hold der er virkelig dårlige til at bruge deres penge, men det kan jo være at det hjælper at de har vippet Gaarde ud.

Svar #91
AaB virker for tiden som et hold der er virkelig dårlige til at bruge deres penge, men det kan jo være at det hjælper at de har vippet Gaarde ud.

@Zinras

Jeg synes AaB gør det, som AGF og andre gjorde før i tiden, hvor man bruge rigtig mange penge på få rigtig gode spillere, men glemte at holdet var det vigtigste.

Så hvor vi har hentet Thorsteinsson til en plads hvor vi i forvejen har Ankersen, Gersbach hvor vi har Højer, Diks hvor vi har Munksgaard, Jovanovic hvor vi havde Eskelinen, og NP gratis hos en konkurrent, så hentede de Lucas Andersen, Patrick Olsen og Fossum, og har masser af kvalitetshuller i truppen som jeg ser det.

Jeg er tæske-glad for den måde PC forvalter budgettet på. Kun Gift Links mangler vi at se meningen i. Gersbach har allerede bevist at han bliver en god arvtager/godt alternativ, ligesom Diks faktisk også har fået en del tid. NP, Thorsteinsson og Helenius spillede alle i Superligaen i forvejen, hvilket har gjort deres indkøringstid ca. 0 sekunder lang.

Svar #92

@Zinras

Jeg synes AaB gør det, som AGF og andre gjorde før i tiden, hvor man bruge rigtig mange penge på få rigtig gode spillere, men glemte at holdet var det vigtigste.

Så hvor vi har hentet Thorsteinsson til en plads hvor vi i forvejen har Ankersen, Gersbach hvor vi har Højer, Diks hvor vi har Munksgaard, Jovanovic hvor vi havde Eskelinen, og NP gratis hos en konkurrent, så hentede de Lucas Andersen, Patrick Olsen og Fossum, og har masser af kvalitetshuller i truppen som jeg ser det.

Jeg er tæske-glad for den måde PC forvalter budgettet på. Kun Gift Links mangler vi at se meningen i. Gersbach har allerede bevist at han bliver en god arvtager/godt alternativ, ligesom Diks faktisk også har fået en del tid. NP, Thorsteinsson og Helenius spillede alle i Superligaen i forvejen, hvilket har gjort deres indkøringstid ca. 0 sekunder lang.

Er top 4 ikke en lidt uambitiøs udmelding når man vil have Aalborgensere til at hoste op med spareskillingerne og støtte projektet? Top 4 betyder vel at man ikke forventer at kunne indhente hverken FCK, FCM eller Brøndby, der synes jeg at JNs udmeldinger er væsentligt mere interessante, han siger vi har indhentet Brøndby på sponsor siden, og at vi kan ikke indhente FC Midtjylland uden et nyt stadion. Hvis det kun er FCK der er for langt væk økonomisk, så må sølvmedaljer vel blive ambitionen når stadion er der, og så skal der jo ikke meget formnedgang hos FCK til, før mesterskabet er indenfor rækkevidde.

Jeg læser AaBs udmelding som et forsøg på at melde mere offensivt ud end bare top 6, men manglende ambitioner i forhold til mesterskaber. Top 4 kunne nok også være ambitionen uden kapitaludvidelsen, så pengene skal nok ikke gå til en mere aggressiv strategi i forhold til det mål, det handler sgu nok primært om at få lokket så mange penge op af lommen på de lokale, til at dække det hul som Allan Gaarde efterlod.

Svar #93
Økonomisk er AaB langt efter FCK, FCM og Brøndby. De er også et pænt stykke efter FCN og de er måske nok på højde med AGF og OB, men tilsyneladende kun ved at bruge en masse penge de ikke har. Og AGF er også en del foran på fx sponsorindtægter og kommer til at tage nogle ryk fremad med nyt stadion osv. I det lys er top-4 vel ikke så uambitiøst, mens man med top-2 nærmest med garanti ville komme til at se lidt dum ud. Top-4 er vel det det kræver for at ende i top-6 de fleste sæsoner og det ville jo være et pænt fremskridt, ligesom det vil være det for os. Jeg kan ikke finde et tal for hvor meget de har fået bemyndigelse til at udvide kapitalen med, det er måske bare så meget som de nu kan få tilsagn om, men der skal et ret stort beløb til hvis det skal gøre mere end bare opretholde det nuværende niveau. En urealistisk udmelding ville vel trods alt ikke gøre de penge nemmere at finde.

Svar #94
Økonomisk er AaB langt efter FCK, FCM og Brøndby. De er også et pænt stykke efter FCN og de er måske nok på højde med AGF og OB, men tilsyneladende kun ved at bruge en masse penge de ikke har. Og AGF er også en del foran på fx sponsorindtægter og kommer til at tage nogle ryk fremad med nyt stadion osv. I det lys er top-4 vel ikke så uambitiøst, mens man med top-2 nærmest med garanti ville komme til at se lidt dum ud. Top-4 er vel det det kræver for at ende i top-6 de fleste sæsoner og det ville jo være et pænt fremskridt, ligesom det vil være det for os. Jeg kan ikke finde et tal for hvor meget de har fået bemyndigelse til at udvide kapitalen med, det er måske bare så meget som de nu kan få tilsagn om, men der skal et ret stort beløb til hvis det skal gøre mere end bare opretholde det nuværende niveau. En urealistisk udmelding ville vel trods alt ikke gøre de penge nemmere at finde.

AaB har vel historisk haft den fordel, både økonomisk og sportsligt, at være blandt de aller bedste ift. udvikling af talenter. Det har givet dem et mesterskab eller to i nyere historie og en masse indtægter ved spillersalg.

Men om de kan fortsætte tidligere tiders niveau er nok et åbent spørgsmål. Poul Erik Andreassen er jo som bekendt gået på pension ligesom mange konkurrenter har steppet op på talentfronten. Så det kræver en ret stor ledelsesmæssig indsats at bevare deres DNA og fortsætte med at outperforme de nærmeste konkurrenter ift. økonomi.

Personligt tror jeg ikke meget på dem og den nærmeste fremtid (de næste 2-3 år) ligner det nok mere at AGF og BIF sætter sig på 3.-4. pladsen mens AaB, OB m.fl. må kæmpe om de sidste par pladser i top 6.

Svar #95
AaB har vel historisk haft den fordel, både økonomisk og sportsligt, at være blandt de aller bedste ift. udvikling af talenter. Det har givet dem et mesterskab eller to i nyere historie og en masse indtægter ved spillersalg.

Men om de kan fortsætte tidligere tiders niveau er nok et åbent spørgsmål. Poul Erik Andreassen er jo som bekendt gået på pension ligesom mange konkurrenter har steppet op på talentfronten. Så det kræver en ret stor ledelsesmæssig indsats at bevare deres DNA og fortsætte med at outperforme de nærmeste konkurrenter ift. økonomi.

Personligt tror jeg ikke meget på dem og den nærmeste fremtid (de næste 2-3 år) ligner det nok mere at AGF og BIF sætter sig på 3.-4. pladsen mens AaB, OB m.fl. må kæmpe om de sidste par pladser i top 6.
Ja. I perioden '99 til '14 hvor de vinder tre mesterskaber tror jeg de har ligget noget højere end nu i det økonomiske hierarki. De har sikkert haft spillersalg, men var også bl.a. i CL dengang vejen var lidt nemmere. De har nok været blandt de bedste til talentudvikling i den periode, men det er også før FCM for alvor var i gang, FCN før Right to Dream (selvom de også vandt et mesterskab), afstanden økonomisk til FCK var måske lidt mindre, Brøndby lå underdrejede i den sidste del af perioden og vi selvfølgelig i hele perioden. Konkurrencen er skærpet nu, både på talentdelen og hvad det generelt kræver af økonomi. OB fik måske tilsvarende lidt flere penge af Thorborg i den periode og fik sølv nogle sæsoner, men er ramt af det samme nu.

Det er interessant at se på de tre klubber fra de største provinsbyer, AGF, AaB og OB, som Mediano også har gjort nogle gange, fordi en af dem måske kunne hægte sig på eller ligefrem kile sig ind et sted i toppen, men der er jo i hvert fald ikke plads til alle tre.

Det er ekstremt vigtigt at AGF rykker nu og det gør ikke noget at OB og AaB samtidig kæmper lidt med økonomien så vi måske kan trække fra. Vi er også stadig afhængige af at et par andre klubber ikke klarer sig for godt, men det er et problem for AaB og OB hvis vores mission lykkes, hvis de vil gentage succesen fra for 10-15 år siden. De risikerer at gå fra økonomisk måske at være 3 eller 4 til at blive 5 eller 6 og nu måske 6 eller 7 med endnu større afstand til toppen. Og det er ekstra problematisk nu med den nye struktur. Lige nu skal man vel overhale FCN for at ligge 4 (de er lidt en speciel størrelse), men indenfor nogle år har AGF måske også overhalet FCN. Så AaB's ambition kræver en hel del penge med mindre Brøndby og en klub eller to mere får store problemer.

Er man kun lige nummer fire fordi man har fået en indsprøjtning, er det også svært at gøre bæredygtigt. En klub som AaB vil vel kun for alvor kunne lave penge på spillersalg, som er svære at få rigtig højt op i den situation. FCN har dog et koncept for det og AaB har hyret deres nye sportschef der, så måske vil de forsøge at kopiere det i et eller andet omfang. AGF er i en lidt bedre position fordi vi har haft mere uudnyttet potentiale med dårlig ledelse og elendige faciliteter. Der rykkes nu bl.a. på sponsorsiden og der kan øges yderligere med nyt stadion. Vi kan måske komme op som nummer fire uden den indsprøjtning og så må man se derfra. Målet for os skal også være at komme helt op i toppen hvor det selvfølgelig for alvor kan komme til at hænge sammen økonomisk.

Svar #96

Når man kigger tilbage om nogle år tror jeg man vil konstatere at sæsonen 19/20 var der hvor AGF etablerede sig som klar nr. 4. I første omgang sportsligt og ret hurtigt derefter også økonomisk.

Svar #97
Ligesom mulighederne for top6 i mærkes godt i maven, synes jeg det samme ift AGFs muligheder for at trække længeste strå af de 7 der vil de i top4. Fordi vores klub bygger på et godt fundament efterhånden.

Svar #98
Når man kigger tilbage om nogle år tror jeg man vil konstatere at sæsonen 19/20 var der hvor AGF etablerede sig som klar nr. 4. I første omgang sportsligt og ret hurtigt derefter også økonomisk.
Vi skal nok have stadion op at stå før vi kan tage næste ryk, men her i mellemtiden må vi forsøge at lægge os som nummer 4 og i hvert fald komme med i top-6 hver sæson. Hvis vi skal kunne se tilbage på denne sæson og sige vi etablerede os som klar nummer fire skal vi i hvert fald i top-4 i år og det er holdet da også til. Der kommer et transfervinduet, så vi må se hvad der sker der og fx et stort Bundu-salg skal udnyttes rigtigt både ift denne og de næste par sæsoner.

Det store spørgsmål er måske nok FCN og om de synes de nu har økonomien til at holde lidt længere på deres spillere. Det vil kunne løfte dem sportsligt, men lige nu ligner det jo anden sæson hvor de danser omkring top-6-stregen og måske kikser den i år. Lige p.t. er det under alle omstændigheder meget tæt under top-3 (hvis vi antager at Brøndby set over flere sæsoner klart er i top-3), men der er mulighed for at etablere sig lige bagved og jeg tror i hvert fald vi vil se tilbage på den her sæson som en nøglesæson hvor de foregående års arbejde bar frugt både sportsligt og ift stadion.

Svar #99
Vi kan håbe på der allerede kommer en pre-effekt de næste 3 år ift stadion projektet er på vej.

Det er helt klart at håbe at fcn ikke kommer med i top6 af flere grunde, dels er de den farligeste konkurrent og det vil ramme dem ekstra hårdt at være i nedrykningsspil, da de er hårdt bundet op af store transfersalg. Men også fordi aab og ob giver flere tilskuere og tv-seere, og vi står en smule bedre til dem end fcn og især kunst-bøvl samt fine græsbaner ud på foråret.

Bliver også spændende at se om Man City forlænger sit årlige 8,5 mio sponsoratet til fcn - udløber her til forår.
85 mio over 10 år er også en slags penge for FCN. Omend det er lidt usikkert om der er noget return-fee, de 25% eller ikke.

FCN lavede hemmelig aftale med Man City: Kan hente spillere gratis |...

FCN ejeren sagde for et år siden, at uden de 85 mio ville der slet ikke være et akademi i Afrika. Ved nu ikke helt om jeg tror på det. Mon ikke de kan finde de knap 10 mio om året. Halvdelen af holdet er jo afrikansk.
https://www.dr.dk/sporten/fodbold/fifa-vil-undersoege-kontroversiel-aftale-mellem-fcn-og-manchester-city

Simple Audio Video Embedder