Spring til hovedindholdet
Emne: Top6 er realistisk hvert 3 år - ellers skal lønbudget fordobles! (Læst 15099 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Top6 er realistisk hvert 3 år - ellers skal lønbudget fordobles!

Svar #200
Så AaB’s forretningsmodel indtil nu har været at bruge af formuen til drift af klubben?! - Ja det er sgu nok på tide hr. Bælum at finde en anden forretningsmodel.
Jacob Nielsen kommer faktisk med nogle fine kommentarer om det i den podcast, der blev lavet for nyligt.
Jeg er ikke i tvivl om at AaB er i problemer økonomisk, men man bliver også nødt til at have noget af det regnskabstekniske med.
Hvis vi fx antager at Stage gav 20 millioner i dette regnskab og der for en del af de penge blev købt en spiller til 10 millioner på en 4-årig kontrakt, vil det belaste regnskaberne i de kommende år og det er den model, de har brugt.

Svar #201
Så AaB’s forretningsmodel indtil nu har været at bruge af formuen til drift af klubben?! - Ja det er sgu nok på tide hr. Bælum at finde en anden forretningsmodel.
@T-Knogle‍ 

Altså i sætningen før snakker han om at investere i spillertruppen. Så mon ikke han siger at det de har solgt spillere for er det de har investeret i, men er ved at være brugt. Og der bliver henvist til at de har brugt ekstra på truppen efter de store salg, og så købt Lucas Andersen etc. Så altså jeg synes det han siger er, at de har brugt ekstra på spillere, og at det de havde skrabet sammen er væk, og at den investering ikke har båret frugt. Så altså mon ikke man kastede alt for meget efter Lucas Andersen ift løn etc. Det virker ikke til at Allan Gaarde har kunne lave en PC_agtig udnyttelse af midler. 

Så altså hvis man skal gå fra at sælge spillere og købe spillere for de midler til "en anden forretningsmodel", så siger han vel inddirekte at AaB skal score penge på andet end spillersalg, og netop til at bruge af pengene til drift af klubben/sponsormidler/andet.

Altså når PC sælger spillere får han ekstra penge, når han ikke gør får han ikke = tæring efter næring. Hvis man pludselig ikke sælger spillere nok og skal til at finde en anden forretningsmodel, så vil jeg som fan se og høre alarmklokker... Skal AaB til at investere i boliger igen!?!? Gik jo fint sidst hvor man smed 100+ millioner.

Svar #202
Jacob Nielsen kommer faktisk med nogle fine kommentarer om det i den podcast, der blev lavet for nyligt.
Jeg er ikke i tvivl om at AaB er i problemer økonomisk, men man bliver også nødt til at have noget af det regnskabstekniske med.
Hvis vi fx antager at Stage gav 20 millioner i dette regnskab og der for en del af de penge blev købt en spiller til 10 millioner på en 4-årig kontrakt, vil det belaste regnskaberne i de kommende år og det er den model, de har brugt.
Ja, der er en masse regnskabsteknik, som medierne selvfølgelig ikke går op i, hvis der er en chance for en stor overskrift. Man kan lave en fantastisk artikel det ene år om et overskud, fordi man sælger Stage (eller i dette tilfælde nærmere Bassogog) og en dommedagsartikel om underskud, når man så bruger pengene i et senere regnskab.

Dog virker AaB til at have mistet noget af overblikket pt. og man har brug for at stramme op igen. Man fik et ja til at lave en gigantisk aktieudvidelse (lad os nu se om der er købere, når den kommer) og man fik et godt (heldigt vil jeg næsten kalde det) salg af Kaufmann her i januar. Så de har chancen for at komme på fode igen. Lige nu virker det til at deres lønudgifter stikker af, men et salg af Lucas Andersen kan jo rette op på det - og fylde kassen oveni. Sportsligt er de bare meget afhængige af netop ham og jeg synes ikke at de har fået en lige så god, bred trup som os for ca. de samme penge.

Svar #203
AaBs problem er at de gambler alt for meget med driften af klubben, og har gjort det i mange år. Hvis der er én anden klub i landet der burde have lavet en FCN, så er det dem: De har en hel region for sig selv, de laver i forvejen okay med talenter og har rimeligt pæne sportslige resultater over en længere periode. Men i stedet for at satse på akademier m.m. vælger de at hente gamle drenge hjem og håbe på et stort salg, hvilket ikke er holdbart.

Hvad fanden ville AaB egentligt have gjort, hvis ikke der var en mystisk kinesisk klub der ud af ingenting ville købe en spiller der ikke have præsteret en skid i ligaen til et af de største beløb nogensinde? Bassogog-salget reddede jo AaB i flere år frem, men 4 mål og 3 assists over 30 kampe i Superligaen er sgu da ikke noget der får nogen op af stolen herhjemme. Skulle man måle efter den skala burde Bundu jo give på den pæne side af 100 mio. i et salg til sommer, og det er der vel ingen almindelige mennesker der tror på.

AaB er noget nær landets heldigste fodboldklub på økonomien, fordi de tilsyneladende altid bliver reddet på målstregen af en eller anden sindssyg udenlandsk klub eller tilfældigvis har et talent der rammer den lige i røven i en given sæson hvor de er ved at gå på røven. Det er måske okay når vi snakker ren overlevelse, men hold da op hvor ville AaB have været et farligt hold hvis de evnede at drive klubben ansvarligt og holde på de gode spillere i mere end 1-2 år efter talentet viser sig.

Svar #204
Kvalmende sort-hvidt. Sidste sommer hyppet for bedste sæson i næsten 10 år. Og 8. runder bedste start. Og for 3 runder siden side om side med FCN. Nu slagtes de. Det samme kan ske for DN & Co. om et år. Der er max 33-50% for top 6.

Lads nyde vores succes i fulde drag i lige nu.

Superligaens største joke – Ekstra Bladet

Det er påfaldende at OB sidste sæson lavede en meget dårlig start hvorefter det vendte fuldstændig og de kom i medaljeslutspil. Det gik vist højest middelmådigt der, men hvis man skubber hele sæsonen og resultaterne nogle måneder kunne de vel have taget medaljer (men så også have ligget kraftigt til nedrykning nu). Det skifter ganske rigtigt hurtigt og direktørerne rundt omkring skal have en del is i maven. OB er heller ikke et hold der kan forvente at være i top-6 hver sæson. 

Når jeg alligevel tænker OB-fans har grund til bekymring er det på den korte bane selvfølgelig risikoen for nedrykning. Det burde ikke være et tema og bliver det måske heller ikke for alvor. De kan stadig nå top-8 eller at trække afgørende fra SønderjyskE eller Horsens. SE møder de næste gang. Bliver de alligevel involveret i nedrykningskampen bliver det dog farligt mod hold, der har forberedt sig på det hele sæsonen.

I det lidt større perspektiv må man konstatere at det var sidste sæsons placering, der var usædvanlig for OB snarere end den her og jeg synes ikke umiddelbart der er særlig meget der tyder på at de skal til at være fast i top-6 fremover. Holdet ser middelmådigt ud selvom der nok er spillere der underpræsterer, men økonomien er heller ikke til det med mindre Thorborg vil smide flere penge i budgettet. De er oppe i midterfeltet, hvor det kræver at man er dygtigere på andre parametre for at tage en af de sidste pladser og det har de ikke været de sidste mange år. De vil nok sige de lige mangler Sabbi, men vi må se hvad han kan gøre for holdet næste sæson. Umiddelbart virker han ikke helt skarpt castet til holdet, men de kan selvfølgelig også ville ændre noget taktisk. Problemerne startede dog også før de solgte Kadrii. De har dog også skiftet sportschef og de har forbedret klubhus og træningsfaciliteterne og det vil nok give noget på længere sigt. 

AaB's regnskab er vel ikke en nyhed som sådan, men fortæller lidt den samme historie. De har været bedre til at rekruttere end OB og kan måske booste økonomien med et salg af Lukas Andersen, men overordnet er det svært at se hvordan de skal tage store skridt fremad så det ikke fortsat bliver en dans omkring top-6-skillelinjen. Som Zinras skriver har de på en eller anden måde været heldige, men selvom man kan kalde den slags dygtighed virker det som er meget skrøbeligt fundament. 

Vores nuværende sæson er som bekendt også en der stikker ud positivt. Det jeg vil fremhæve hver gang vi snakker om det, er dog at optimismen ikke så meget behøver basere sig på den her sæson, selvom vi selvfølgelig også har brug for at vise sportslig fremgang når det er det der er målet, men at den kan baseres på alt det der sker udenom holdet og har lagt fundamentet for den fremgang. Det skal bevises over flere sæsoner, men jeg er ret overbevist om at sandsynligheden for top-6 allerede er over 33% og med andre klubbers økonomi in mente er der mulighed for også at rykke og gøre den til noget mere end 50%. Der er mange om buddet til de fire pladser under FCK og FCM, så derfor kan vi godt blive slagtet i medierne om et år, som du siger, men jeg synes ikke der er ret meget der peger derhen (hvis forventningen er top-6 og ikke en hel masse mere.) Spillet og resultaterne, også baseret på statistikken, har været topholdsagtigt gode efterhånden temmelig længe. Der er økonomisk mulighed for at erstatte dem der bliver solgt/rejser på anstændig vis og PC har vist en hvis evne til at lykkes med det. Om nogle år bliver det hele løftet gavaldigt med nyt stadion. Vi skal tage næste skridt sportsligt og vi skal forhåbentlig også ud i Europa, men nærmest alle pile peger opad.

Det bliver lidt en gentagelse, men det er nu meget rart lige at kunne fremhæve :)

Svar #205
AaBs underskud endte så ikke med 28-32 mio, som BT havde forudsagt, men på hele 33,5 mio. Og på trods af at man lige har hentet +20 mio i seneste vindue forventer man et underskud på 7-12 mio i år - under forudsætning af at man når top-6.

Blodrød bundlinje: Minus 33,5 mio. kr. i AaB

Bemærkelsesværdigt, at omsætningen faldt fra 70 til 60,4 mio. Det har selvfølgelig meget at gøre med at man missede top-6 sidste år.  Til sammenlignng steg AGFs omsætning fra 113 til 130 mio - også uden kvalifikation til top-6.

Svar #206
AaBs underskud endte så ikke med 28-32 mio, som BT havde forudsagt, men på hele 33,5 mio. Og på trods af at man lige har hentet +20 mio i seneste vindue forventer man et underskud på 7-12 mio i år - under forudsætning af at man når top-6.

Blodrød bundlinje: Minus 33,5 mio. kr. i AaB

Bemærkelsesværdigt, at omsætningen faldt fra 70 til 60,4 mio. Det har selvfølgelig meget at gøre med at man missede top-6 sidste år.  Til sammenlignng steg AGFs omsætning fra 113 til 130 mio - også uden kvalifikation til top-6.
Var de 28-32 mio ikke også bare det de selv havde meldt ud på et tidligere tidspunkt? Som sædvanlig går man også over (under,) men trods alt ikke i Brøndby'ske dimensioner. Det var dog også allerede nedjusteret fra 15-20 mio forventet tidligere.

Det ser altså ikke specielt godt ud for AaB på den lange bane. En omsætning på 60 mio lyder ikke overvældende og trods et stort salg er der stadig udsigt til et stort underskud. Der kan være indregnet både tilgange og afgange senere i det forventede underskud, men umiddelbart ligner det jo samme undeskud som i år minus salget af Kaufmann også selvom de når top-6.

De skal vel have lavet deres emission og/eller få skudt Lukas Andersen af. Sidstnævnte må løfte regnskabet til et pænt overskud (hvis der ikke er en frinøbsklausul eller lignende,) men vil også være en voldsom sportslig svækkelse.

Svar #207
Vores nuværende sæson er som bekendt også en der stikker ud positivt. Det jeg vil fremhæve hver gang vi snakker om det, er dog at optimismen ikke så meget behøver basere sig på den her sæson, selvom vi selvfølgelig også har brug for at vise sportslig fremgang når det er det der er målet, men at den kan baseres på alt det der sker udenom holdet og har lagt fundamentet for den fremgang. Det skal bevises over flere sæsoner, men jeg er ret overbevist om at sandsynligheden for top-6 allerede er over 33% og med andre klubbers økonomi in mente er der mulighed for også at rykke og gøre den til noget mere end 50%. Der er mange om buddet til de fire pladser under FCK og FCM, så derfor kan vi godt blive slagtet i medierne om et år, som du siger, men jeg synes ikke der er ret meget der peger derhen (hvis forventningen er top-6 og ikke en hel masse mere.) Spillet og resultaterne, også baseret på statistikken, har været topholdsagtigt gode efterhånden temmelig længe. Der er økonomisk mulighed for at erstatte dem der bliver solgt/rejser på anstændig vis og PC har vist en hvis evne til at lykkes med det. Om nogle år bliver det hele løftet gavaldigt med nyt stadion. Vi skal tage næste skridt sportsligt og vi skal forhåbentlig også ud i Europa, men nærmest alle pile peger opad.

Jeg er heller ikke så bekymret om at dette skulle være en enlig svale, i de sidste 3 sæsoner har spillet generelt været til mere end resultaterne har vist, og så har der været perioder hvor det gik mindre godt. Det der er sket i år, er at den øgede konkurrence i truppen bl.a. har gjort spillerne lidt mere kyniske, så nu begynder kvaliteten i spillet også at give bedre resultater, og de dårlige perioder er blevet lidt færre og lidt kortere og det har gjort rigtigt meget ved resultaterne.

Hvis man ser på OB, så var deres top 6 sidste år mere et produkt af medvind i resultaterne og enkeltmands præstationer end det var tegn på en robust bund i holdet. Jeg så reaktionerne på De Geas drop i går mod Everton i FA Cuppen, og i den forbindelse må man sige at en enormt hypet ung målmand der var udskreget i medierne til at blive verdens bedste på et tidspunkt, er blevet overhalet af rigtigt mange der ikke har haft så meget opmærksomhed. En klub der ikke har kompetente folk til at hente spillere ender med at købe dem der er mest hypede af medier og fans, imens kompetente sportschefer er i stand til at se mere robust talent som ikke har medier og fans interesse. Pointen er at jeg mener OBs indkøb af f.eks. Sabbi og AK tyder på at de ikke har de samme kompetencer som AGF på det område.

AaB har en stor styrke i deres meget veludviklede talentafdeling, som har kørt på et højt niveau i mange år, men de kæmper alligevel med at følge med de klubber som de gerne vil sammenligne sig med økonomisk. Det tyder på at de, som FCM, også er begyndt at indregne faste transferindtægter i driften, for overhovedet at kunne holde trit med OB og AGF. Derfor er et salg af deres største talent Mikkel Kaufmann til FCK, ikke noget der flytter AaB et nyt sted hen, det lukker bare et hul i driftsbudgetterne, modsat Stage salget.

AGF flytter sig lige nu fremad væsentligt hurtigere end OB og AaB, så jeg er enig i at sandsynligheden for at kunne bide sig fast i top 6 er rimeligt god.

Svar #208
Det er lidt som på aktiemarkedet man bliver let meget påvirket af øjebliksbilledet. Sidste år faldt mange i svime og OB og EfB og i år synes mange virker helt til rotterne uden fremtid.

Begge kan dog risikere at rykke ud i år, og både OB og AaB har sådan set bare været heldige ift AGF at de ikke også har været nede at vende i 1. div, som os og EfB og Randers fx for at tage de 6 største byer.

Jeg må nok indrømme jeg i min vurdering af AGF nok hænger lidt fast i historik, og også vurderer dem til 60% i top6 næste år, men de procenter kan svinge meget op og ned ift om vi beholder Bundu og Amini samt Anker som gardering for Jon/Bundu. Anker er dog også en bremse for Links og Lundings udvikling via start11. Og hvad vi henter ind.

Som øjebliksbillede vil jeg måske give OB 40%, AaB 50% og AGF 60% på top 6 næste år med tanke på de 3's økonomi og udvikling, men også at RFC, EfB, ACH, SØE osv udvikling er vendt meget ned af sidste års tid sportsligt og økonomisk. Men igen det kan hurtigt vende (Bundu/Amini salg osv).

Enig i den analyse af AaB, Zinras, og alligevel overraskende at den 40 årige Bassogog har fået pæn succes i Kina. Jeg havde regnet med en kæmpe fiasko. Men måske AaB bare slet ikke var gode til at få ham til at blomstre. Der var han jo næsten marginalspiller.

Christian Bassogog - Player profile 2020 | Transfermarkt
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #209
Det er klart at næste år bliver afsindigt spændende.

- Det bliver formodentlig år 0 efter Bundu.
- Det er en sæson, hvor der skal følges op på en (må vi formode) god sæson med top 6 (mindst) og en pokalsemifinale (mindst).
- Andre hold har før os haft en blændende enketstående sæson, kun for at glide tilbage i midterdyndet eller bundstriden sæsonen efter.

Spørgsmålet er, om vi kan holde niveauet bare nogenlunde hvis Amini og Bundu begge smutter og Backman ældes?

Jeg tror faktisk at vi kan. For det første har PC vist sig som en virkelig dygtig sportsdirektør, som henter de rigtige profiler til holdet kontinuerligt (med et antal smuttere forstås, men perfektion er der vel ingen, som forlanger?). Så jeg er tryg ved, at selvom Bundu og Amini er svære at undvære, så tror jeg på, at PC, DN og den øvrige sportslige stab træffer de rette foranstatlninger i den anledning, det være sig køb af profiler eller en lille ændring i spillestil eller en kombination af dem og andre ting.

Men den vigtigste årsag til, at jeg tror på, at vi i næste sæson kan etablere en lille tradition for AGF i top 6 er, at det her faktisk overhovedet ikke lugter af enlig svale. Det oser snarere af endnu et skridt i en naturlig udvikling, som blev sat i gang med JN's ansættelse som direktør. Siden da, har klubben truffet gode beslutninger på alle fronter. Ikke altid populære beslutninger, og ikke altid beslutninger, som jeg har hyldet som gode i øjeblikket - men historien har bare vist, at JN, PC og bestyrelsen har haft ret.

AGF har været på vej i nogle år nu, og derfor tror jeg også, at vi kommer til at være i top 6 i næste sæson. Der er ingen garantier, det giver sig selv, men jeg tror faktisk på, at det nuværende niveau er vores næste plateu. Her skal vi være i nogle sæsoner, med stigende utålmodighed og murren i fankrogene til følge, men ikke desto mindre, jeg tror at vi skal belave os på, at være i top 6, men uden at skovle medaljer ind, i de næste 3-4 sæsoner.

Derefter har vi (forhåbentlig) et nyt stadion, en status som solidt sub-tophold med ressourcerne i orden og plads til at udvikle, og SÅ kan vi rykke op i tabellen igen.
Der kan selvfølgelig sagtens komme en sæson hvor begge FC Plastik hold har en off-season, og der vil vi lige så vel som AaB, OB og FCN kunne drømme stort. Men bortset fra dét, så tror jeg på ovenstående, hvis AGF holder kursen :)
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #210
Spørgsmålet er, om vi kan holde niveauet bare nogenlunde hvis Amini og Bundu begge smutter og Backman ældes?
Det er helt sikkert udfordringer. Vi kan ikke bare forvente, at PC går ud og henter fuldgode erstatninger til spotpriser, sådan som det egentlig er sket de seneste vinduer. Men løsningen består forhåbentlig ikke bare i at købe.

Man kan se, hvor eksplosivt en spiller som Hausner udvikler sig. For et halvt år siden diskuterede vi, om han kunne overhale Juelsgård. Nu er det vel Tingagers plads der er i fare. Vi har flere unge der kan rykke det kommende år og selvom vi meget gerne vil gå efter de bronzemedaljer, så vil vi gøre os selv en stor tjeneste i forhold til fremtiden, hvis vi giver noget spilletid til de unge i et top-6 slutspil.

Svar #211
Men den vigtigste årsag til, at jeg tror på, at vi i næste sæson kan etablere en lille tradition for AGF i top 6 er, at det her faktisk overhovedet ikke lugter af enlig svale. Det oser snarere af endnu et skridt i en naturlig udvikling, som blev sat i gang med JN's ansættelse som direktør. Siden da, har klubben truffet gode beslutninger på alle fronter. Ikke altid populære beslutninger, og ikke altid beslutninger, som jeg har hyldet som gode i øjeblikket - men historien har bare vist, at JN, PC og bestyrelsen har haft ret. 
@Stone Cold‍ 

Meget enig med dit indlæg generelt, og især i denne del.
Ift Amini og Bundu, så er spørgsmålet hvor længe det vil tage at spille en ny ind, således at han er integreret som Amini er det nu.
En kantspiller er lettere at skifte ud, se rotationen af Thorsteinsson og Ankersen som eksempel. 

Amini er på alle måder en genstand for den kontinuitet på banen, som JN og PC har været uden for banen. Bundu har et vildt højt niveau nu, og hans aktioner bliver selvfølgelig ærgerlige at undvære, men ikke ligeså svære at undvære som Aminis ift holdets samlede formåen når det kommer til at strække en flot kamp sammen. 

Omvendt kan Bundu lave mål som i sidste kamp imod Esbjerg, hvor holdet spiller dårligt. Amini kan ikke "vende en kamp" fra sin placering, omend han selvfølgelig kan lave afgørende aktioner som imod OB og Esbjerg. Men det ville en ny 8'er jo også kunne.
Altså spillemæssigt tror jeg Amini er til at erstatte, men hans integration i holdet kommer til at tage lang tid for at erstatte, og derfor havde jeg håbet at man kan hente hans erstatning FØR han smutter selv. Det kan nu kun ske ved at Amini forlænger.

Svar #212
Altså spillemæssigt tror jeg Amini er til at erstatte, men hans integration i holdet kommer til at tage lang tid for at erstatte, og derfor havde jeg håbet at man kan hente hans erstatning FØR han smutter selv. Det kan nu kun ske ved at Amini forlænger.
Med mindre Hvidt rykker det næste halve år. Jeg synes egentlig han gjorde et fint indhop i går og var vel ophavsmand til den chance der førte til 4-1 målet. Skyd een cl. selvtillid ind i blodet på ham, så har vi Aminis afløser. Duncan er ligeledes en mulig afløser. Men det vil selvfølgelig ikke gøre noget, hvis Amini kan lokkes til at tage et år mere først.

Svar #213
Jeg er helt enig i at vi en fantastik platform efterhånden organisatorisk og økonomisk - samt stærke sportsligt med masser af potentielle afløsere fra nr 12 og nedefter samt fået gang i talentavl igen.

De ting giver grobund for ekstra optimisme, fx Zach-Hvidt der rykker ift at afløse Amini, og nogle spændende kanter i Kaastrup, Lunding og Links til at afløse Bundu og Anker. Hvis ingen af de tre forlænger.

Giver naturligvis et fald kvalitetsmæssigt på den korte bane, men på den lange kan de måske godt nå pænt meget af deres niveau.

Plus andre kan steppe yderligere op ift nu - fx Munks, Højer og især Eske og Jon - som langt fra har ramt potentielt niveau. De andre i start11 kan også lægge på - nok dog i mindre grad, Blume fx kan vel næsten ikke blive mere hot end nu.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #214
Jeg synes ikke at Links, Lunding og Hvidt er i nærheden af at være klar til at tage over for Amini, som Thorsteinsson har været det for Ankersen. Thorsteinsson spillede immervæk en hel sæson som fast mand for Vendsyssel inden han kom til AGF, og den sæson har Hvidt, Links og Lunding til gode. Så hvis de skal på på det niveau, så tager det for mig at se en sæson, og så er de der. 

Så for mig at se, så skal der investeres tid i dem i en mellemsæson ELLER de skal fortsat være reserver bag en profil, og gribe chancerne som de kommer, og evt. 5-6 kampe i streg i en periode med skader eller andet. 

Det handler jo ikke om hvorvidt Hvidt og co. er klar til at spille igår imod Esbjerg eller i Parken imod FCK i en evt. pokalfinale. Det handler om, hvorvidt de kan spille HVER WEEKEND 90 minutter som Amini kan. Ift kanterne, så er der mindre krav således at man skal kunne holde til 50-60 minutter den første rigtige sæson, sådan som Bundu og Thorsteinsson. Først når man er kørt 100% ind får man 90 minutter på kanten som Ankersen/Bundu i efteråret.

Svar #215
Amini er på alle måder en genstand for den kontinuitet på banen, som JN og PC har været uden for banen. Bundu har et vildt højt niveau nu, og hans aktioner bliver selvfølgelig ærgerlige at undvære, men ikke ligeså svære at undvære som Aminis ift holdets samlede formåen når det kommer til at strække en flot kamp sammen.

What!?! Bundu bliver noget nær umulig at erstatte for holdet. Han er 75% af vores offensive formåen og det er vi slet ikke i en position til at kunne erstatte. Det vil nok betyde at vi skal spille på andre tangenter, og det kan man håbe lykkedes, men Bundu kommer vi ikke til at kunne erstatte. Ligesom FCK heller ikke har kunne erstatte Skov og AAB heller ikke vil kunne erstatte Lucas A. Måske jeg bare ikke forstod det du skrev :)

Svar #216
Det der er spændende, og som vi ikke rigtig kan svare på udefra, er hvor langt de er rykket ift. at spille fuld tid. Det tog 3 år for Bundu at nå sit niveau, men det er svært at vurdere hvor meget talte for og imod ham i sin tid. Godt nok scorede han latterligt mange mål i den række han var i, men omvendt var det en begrænsning for udlændinge under uddannelse i England at man ikke måtte være meget over den 8. bedste række. Vi ved derfor ikke hvor dygtig han reelt var, bare at han kunne prygle en flok amatører og semi-proffer i skolefodbold og regionalligaen. Hvor stort gabet er derfra og til træning med AGFs førstehold er ikke til at vide, så derfor er det lidt svært at sammenligne direkte.

Vi ved jo med bagklogskabens klare lys at Bundu var den helt rigtige satsning, men turen for vores egne talenter kan have været længere og hårdere hvis bundniveauet er højere her. Og så ligger der også noget i det med timingen i hvem der skal satses på og hvornår ift. vores egne målsætninger. Sikkert er det dog at der nok skal være et par stykker der bryder igennem.

Svar #217
Jon var allerede fra han kom bedre end Anker.

Zach, Kaastrup, Lunding, Hvidt og Links er bare talenter og det tager tid inden de kommer på niveau.

Links mener jeg næsten ikke vi kan vurdere på 39 min fordelt 3 inskiftninger og et par pokalkampe på svær bane.

Også svært at vurdere de forskellige typer op mod hinanden, fx er Zach hverken en Amini eller NP, nok mere en blanding.

Amini er meget hypet med god grund, men synes nu ikke der kan herske tvivl om at Bundu bliver et udefinerbar større tab. Amini er en af superligaens bedre, men ikke selvskreven på hverken fcm, fcn eller fck - hvorimod Bundu ville være en forstærkning på alle hold. Han gør jo nærmest hvad det passer ham. Plus han er blevet taktisk og defensivt god. Samt en fantastisk holdsspiller.

Bundu er så komplet som type i teknik, fart, fysik, afleveringer, mål, 2-vejs - at det er nærmest umuligt at erstatte.
Mener også han er i en liga som Skov og Lucas A efterhånden.

Svar #218
What!?! Bundu bliver noget nær umulig at erstatte for holdet. Han er 75% af vores offensive formåen og det er vi slet ikke i en position til at kunne erstatte. 
@Nizzleroy‍ 

75% ligefrem?
Altså for lige at slå umådeligt fast, så tror jeg ALLE er enig om at Bundu er outstanding i denne sæson.

Det sagt, så har Ankersen og Thorsteinsson på venstrekanten scoret 8 mål tilsammen i den samme tid som Bundu har spillet på højrekanten (Jon 5 og Anker 3). Bundu har scoret 8. Patrick Mortensen har scoret 9 mål, og Blume har scoret 4. Det 21 scoringer fra vores venstrekant, offensiv 8'er samt angriber. Så at sige at alt afhænger af Bundu er sgu ikke rigtigt. 

Sidste år scorede Bundu 4 mål på HELE sæsonen... bare lige for at sætte det i relief. Men han har allerede spillet ligeså mange minutter denne sæson som hele sidste sæson, og scoret det dobbelte, og lavet ligeså mange assists som hele sidste sæson (7). Så det er voldsomt. Men at sige at han er 75% af vores offensive formåen er at underkende resten af holdet. Faktisk synes jeg at noget af det fedeste ved holdet pt er, hvor stærke holdet er som helhed, selv når en spiller som Bundu ikke rammer dagen.

Derfor er det stadig sandt at det er "umuligt at erstatte" fordi man ikke kan finde en man kan hente som kan det samme. Men det betyder jo ikke at holdet kommer til at præstere 75% værre offensivt.. Og bare til info. Stage og Højer scorede flere mål end Bundu gjorde i 31 kampe sidste år. Ankersen scorede dobbelt så mange som Bundu.

Svar #219
Og er det ikke typisk ligesom vi snakker om at vi er væsentlig stærkere end AaB, så sender de FCK ud af pokalen som vi ikke har slået i 10 år siden Erik Rasmussen. Vi ville være gået i halv selv-sving, hvis det var os der havde slået fck :-)

Ingen har ventet længere end AGF: Se hvad der er sket, siden de senest slog...

Svar #220
Du kan jo se hvor mærkbart ringere vi er offensivt når Bundu ikke er med. I Horsens gik vi helt ned da han blev skiftet ud. Jeg synes bare ikke vi skaber i nærheden af det samme uden Bundu. Han gør de andre så meget bedre og isæt Mortensen får meget mere ud af at have Bundu ved sin side. Jeg skulle have præciseret at jeg mener angrebet frem til Mortensen som jo “bare” skal være opspilsstation og afslutter. Når bundu ikke er med får modstanderne meget mere ro. Sådan synes det ihvertfald.

Svar #221
Det sagt, så har Ankersen og Thorsteinsson på venstrekanten scoret 8 mål tilsammen i den samme tid som Bundu har spillet på højrekanten (Jon 5 og Anker 3). Bundu har scoret 8. Patrick Mortensen har scoret 9 mål, og Blume har scoret 4. Det 21 scoringer fra vores venstrekant, offensiv 8'er samt angriber. Så at sige at alt afhænger af Bundu er sgu ikke rigtigt.
Og hvor mange af de 21 scoringer har Bundu lagt op til? Eller haft tredje-sidste fod på og startet chancen?
Jeg siger ikke at Bundu er uundværlig, men at tælle mål er kun én del af, at gøre den offensive værdi op. Assists og tredje-sidste fod er nogle andre parametre.
Lidt mere abstrakt: hvor mange mål PM har scoret, har han fået pladsen fordi forsvaret havde fokus på Bundu?
Osv...

Svar #222
Ja ingen tvivl om vi uden Bundu er til at tale med, der ligner vi lidt bif og aab niveau - lige nu har Bundu den xfactor for os der gør at vi er en tand bedre og faktisk i en mere normal sæson kunne skimte guldet.

Vi har pointsnit på 1,82. Herfølge vandt med 1,7 og fck med 1,85 i 03.
2 point giver ofte guld. Vi kunne let have haft 4 point mere.

Historiske mestre: FC København har Superligaens højeste pointsnit |...

Svar #223
Og hvor mange af de 21 scoringer har Bundu lagt op til? Eller haft tredje-sidste fod på og startet chancen?
@Stone Cold‍ 

Jeg skrev nu at han har 7 assists, og roste ham for det, og det er iøvrigt ligeså mange som han havde hele sidste sæson. Min pointe er faktisk lidt den samme som din: 
Assists og tredje-sidste fod er nogle andre parametre. 
Vi skal huske at tælle Blumes offensive opblomstring med, og vi skal huske at tælle Patrick Mortensens mange gode løb med, og huske på hvordan Bundu jo har fundet netop Mortensen mange gange, hvilket jo også er til Mortensens fortjeneste såvel som Bundu. 

Og vi er da helt sikkert mere til at snakke med uden Bundu. Hvem ville ikke sige det. Jeg anfægtede udelukkende præmissen om, at vi nærmest intet kan uden Bundu (en vurdering af vores offensive formåen er 75% Bundu).

Da Bundu kun scorede 4 mål sidste år, og lavede 7 assists hele sæsonen, så vil jeg påstå at Bundu laver flere assists nu fordi PM spiller hele sæsonen, og ikke kun i foråret. Bundu lavede 3 assists hele efteråret sidste år uden PM, og lavede 4 i 10 kampe da PM kom til. Det er derfor rimeligt at gå ud fra, at en ny kantspiller også vil kunne drage nytte af PMs gode løb, og ikke give Bundu al æren for det. Til gengæld er Ankersen helt forfærdelig på assistfronten med kun 1 assist i 34 kampe sidste år, og 2 assists 21 kampe i år. Det er helt igennem dårlige stats for en kantspiller, uanset system. Til Ankersens forsvar skal siges at han sidste år scorede 8 mål hvilket jo er godkendt. 

Hvis jeg ikke skriver det tydeligt nok, så er min point egentlig blot, at Bundu ikke skal have hele æren uanset hvor god han er, og at vi heldigvis har rigtig mange gode præstationer i holdets offensiv, og har elementer som man kan gøre sig forhåbninger om fortsætter selv efter Bundu.

Svar #224
Jeg skrev nu at han har 7 assists, og roste ham for det, og det er iøvrigt ligeså mange som han havde hele sidste sæson. Min pointe er faktisk lidt den samme som din:
Det gjorde du da også! Sorry! Der røg jeg lige i fælden med at brygge på mit svar, inden jeg havde læst hele posten - beklager :)

Vi skal huske at tælle Blumes offensive opblomstring med, og vi skal huske at tælle Patrick Mortensens mange gode løb med, og huske på hvordan Bundu jo har fundet netop Mortensen mange gange, hvilket jo også er til Mortensens fortjeneste såvel som Bundu. 

Og vi er da helt sikkert mere til at snakke med uden Bundu. Hvem ville ikke sige det. Jeg anfægtede udelukkende præmissen om, at vi nærmest intet kan uden Bundu (en vurdering af vores offensive formåen er 75% Bundu).

Da Bundu kun scorede 4 mål sidste år, og lavede 7 assists hele sæsonen, så vil jeg påstå at Bundu laver flere assists nu fordi PM spiller hele sæsonen, og ikke kun i foråret. Bundu lavede 3 assists hele efteråret sidste år uden PM, og lavede 4 i 10 kampe da PM kom til. Det er derfor rimeligt at gå ud fra, at en ny kantspiller også vil kunne drage nytte af PMs gode løb, og ikke give Bundu al æren for det. Til gengæld er Ankersen helt forfærdelig på assistfronten med kun 1 assist i 34 kampe sidste år, og 2 assists 21 kampe i år. Det er helt igennem dårlige stats for en kantspiller, uanset system. Til Ankersens forsvar skal siges at han sidste år scorede 8 mål hvilket jo er godkendt. 

Hvis jeg ikke skriver det tydeligt nok, så er min point egentlig blot, at Bundu ikke skal have hele æren uanset hvor god han er, og at vi heldigvis har rigtig mange gode præstationer i holdets offensiv, og har elementer som man kan gøre sig forhåbninger om fortsætter selv efter Bundu.

Sandt nok - Bundu er vores X-factor i år, og årsagen til, at vi skraber flere point til os end sædvanligt. Men han er ikke uundværligt, det har du ret i. Sagen er også den, at vores forsvar jo altså ikke bliver ringere uden Bundu, og at vi måske vil blive lidt mere alsidige i vores angrebsspil, når Bundu ikke er med længere, fordi flere skal træde i karakter.

Holdet er godt. Bundu er fremragende.

Svar #225
Uden nogen kvalitetssammenligning så er Bundu vores Messi. Med ham på banen er vi mærkbart bedre. JEg synes vi er ret ordinære offensivt når Bundu ikke er med, og det ses straks. Når han ikke er med er jeg ikke sikker på, at vi er bedre offensivt end BIF, OB, AAB eller Randers og formentlig dårligere end FCN. Så kan man altid diskutere om vi så vil spille på en anden måde  eller en anden træder i karakter, hvis vi sælger ham. Det er ihvertfald nødvendigt, for på nuværende tid er jeg ret sikker på, at vi ville være et af de hold, der kæmpede med næb og klør om at holde sig i top-6.  Men nu har vi ham heldigvis og det skal vi glæde os over.

Simple Audio Video Embedder