Spring til hovedindholdet
Emne: Top6 er realistisk hvert 3 år - ellers skal lønbudget fordobles! (Læst 12578 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Top6 er realistisk hvert 3 år - ellers skal lønbudget fordobles!

Svar #150
Ja altså på den måde at NP har betydet mere for os end Stage har for FCK = ja okay.
Men altså FCK har jo Zeca etc. Så altså at FCK har bedre spillere i forvejen gør jo ikke NP bedre. Og der er jo ikke mange i AGF som ikke ville bytte NP med Stage hvis man kunne beholde pengene... !? eller hvad?

Så er med på at NP har været god, og spillet hele tiden. Men man skal vel "trække Stage fra"? Altså forstået på den måde at man skal se på hvad man fik i forhold til det man mistede?

Nu er det jo to meget forskellige typer, så det er lidt svært at sammenligne 1-1. Men jeg vil mene, at NP har været vigtigere for os end Stage ville have været. Han var den brik vi manglede for at skabe balance på holdet. Så havde vi beholdt Stage men ikke fået NP havde vi været et dårligere hold end vi er nu.

Og skal man endelig sammenligne 1-1, så vil jeg mene at NP og Stage er på ca. samme niveau. Stage har jo mistet en del af den x-faktor, der gjorde ham så vigtig for os, ved at skifte til FCK, så de begge ligger i kategorien af gode superligaspillere, der er profiler for deres klub, medmindre de spiller for FCM eller FCK.

Så for at svare på dit spørgsmål. Nej, jeg ville ikke bytte NP med Stage selvom vi kunne beholde pengene. NP er vigtigere for vores spillestil end Stage kunne være.

Svar #151
Bevares :D 

Jeg ville gerne have Stage + 18 millioner :D 

Og jeg er nu også tilfreds med NP + 18 millioner.
For mig er det vigtigste de 18 millioner :D 

Og jeg vil i hvert fald helst have NP + 18 millioner end bare Stage. For det giver os muligheder for at have en helt anden bredde i truppen end vi er vant til, og den bredde kan komme os rigtig godt til gode i et evt. medaljespil.

Svar #152
@ stig - ja ligegyldigt, mere vigtigt at han slået til og gjort det godt :-)
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #153
Stage har jo mistet en del af den x-faktor, der gjorde ham så vigtig for os, ved at skifte til FCK, så de begge ligger i kategorien af gode superligaspillere, der er profiler for deres klub, medmindre de spiller for FCM eller FCK.

Jeg tror ikke at Stage har mistet noget som helst, og når han har spillet mere end et halvt år i FCK, så finder både trænerne og han ud af at spille så Stage bliver fantastisk er jeg bange for. Man skal huske på hvor kort tid han har været i klubben, og hvor meget bedre han blev med tiden i AGF. Hvilket man også kan sige om Amini i AGF og Zeca i FCK, en central midtbanespiller skal have tid sammen med holdet, før det fulde potentiale kan udnyttes.

Det samme kommer også til at ske for NP, når han bliver mere fortrolig med holdkammeraterne og spillestilen, så vil han også kunne deltage fremad, og blive mere end bare en klassisk skraldemand på 6’er positionen. Jeg synes allerede at han er blevet mere fremadrettet i nogle periode i de seneste kampe, og det er vel kun fordi Patrick Mortensen på heroisk vis!?! har blokeret NPs skud mod Brøndby og igen mod Lyngby (eller var det Helenius), at han ikke er kommet på scoringstavlen endnu.

Svar #154
Stage har jo mistet en del af den x-faktor, der gjorde ham så vigtig for os, ved at skifte til FCK, så de begge ligger i kategorien af gode superligaspillere, der er profiler for deres klub, medmindre de spiller for FCM eller FCK.

Jeg tror ikke at Stage har mistet noget som helst, og når han har spillet mere end et halvt år i FCK, så finder både trænerne og han ud af at spille så Stage bliver fantastisk er jeg bange for. Man skal huske på hvor kort tid han har været i klubben, og hvor meget bedre han blev med tiden i AGF. Hvilket man også kan sige om Amini i AGF og Zeca i FCK, en central midtbanespiller skal have tid sammen med holdet, før det fulde potentiale kan udnyttes.

Det jeg mener Stage har mistet, er den lederposition og gode fortælling, som gav ham ekstra værdi for os. Både på og uden for banen. Den har han (endnu) ikke i FCK, så skal man vurdere Stage og NP op imod hinanden lige nu, vil jeg mene, at de er på ca. samme hylde.

Svar #155
Det jeg mener Stage har mistet, er den lederposition og gode fortælling, som gav ham ekstra værdi for os. Både på og uden for banen. Den har han (endnu) ikke i FCK, så skal man vurdere Stage og NP op imod hinanden lige nu, vil jeg mene, at de er på ca. samme hylde.

Ja men Stage er til gengæld 4-5 år yngre, så jeg er desværre ikke i tvivl om at det var rigtigt godt set af FCK at hente ham dertil, han bliver sgu god for dem om en sæson eller 2.

Svar #156
Ja men Stage er til gengæld 4-5 år yngre, så jeg er desværre ikke i tvivl om at det var rigtigt godt set af FCK at hente ham dertil, han bliver sgu god for dem om en sæson eller 2.
Forhåbentlig, hvis man antager at vi alligevel ikke kan konkurrere med dem og vi har nogle videresalgsprocenter. Man skal ikke underkende værdien i den handel for us, udover et direkte beløb kan der måske løbe mere ovenpå fra diverse bonusser og videresalg, og derudover lægger det lidt til værdien af alle vores spillere når vi har et nyligt stort salg fremfor en historik om et billigere sted at handle og så gør den forbedrede økonomi os også i bedre i stand til at takke nej til de første bud. Det kan måske lige lægge lidt til et Bundu-salg fx.

Det er svært at være utilfreds med at vi samlet set kom styrket ud af vinduet samtidig med at vi forbedrede økonomien. Hvis vi kan gøre det i hvert vindue...

Svar #157
Forhåbentlig, hvis man antager at vi alligevel ikke kan konkurrere med dem og vi har nogle videresalgsprocenter. Man skal ikke underkende værdien i den handel for us, udover et direkte beløb kan der måske løbe mere ovenpå fra diverse bonusser og videresalg, og derudover lægger det lidt til værdien af alle vores spillere når vi har et nyligt stort salg fremfor en historik om et billigere sted at handle og så gør den forbedrede økonomi os også i bedre i stand til at takke nej til de første bud. Det kan måske lige lægge lidt til et Bundu-salg fx.

Det er svært at være utilfreds med at vi samlet set kom styrket ud af vinduet samtidig med at vi forbedrede økonomien. Hvis vi kan gøre det i hvert vindue...
Vi må formode, at der oven i beløbet fra salget allerede nu er penge forfaldne fra de klausuler der var i aftalen. Uden at kende til detaljerne i aftalen, kan vi jo konstatere at Stage allerede har spillet mange kampe for FCK, at FCK kvalificerede sig til et europæiisk gruppespil (hvor Stage også har deltaget) og at man nu også har spillet sig videre fra gruppespillet.

Svar #158
For lige at tage udgangspunkt i denne tråds emne/overskrift, så kunne jeg godt tænke mig at udfordre påstanden om at der skal en fordobling til for at gøre det muligt at blive nogenlunde fast del af top-6.

Penge er for mig at se kun en faktor i det her spil. Faktisk bedst illustreret af den udvikling vores egen trup er gået igennem de sidste par år, først og fremmest på grund af kontinuitet på såvel spiller- som lederfronten. Vi har jo som bekendt i mange år haft økonomi til at kunne være i top-6.

Selvfølgelig er økonomien vigtig/afgørende. Det er derfor vi kun ser sporadiske besøg i top-6 af klubber som Lyngby, Horsens, Sønderjyske og Randers. Hobro var også tæt på for et par år siden. Men i AGF HAR vi jo allerede en top-6 økonomi, og kombineret med at penge bliver brugt rigtigt og at der er ro på bagsmækken, så kommer vi altså langt. Vi har så fået et lille boost af nogle gode salg af Jovanovic, Junker, et par andre småsalg samt selvfølgelig først og fremmest Stage.

Jeg synes det har vist sig at være en god ide at bruge nogle af pengene på at styrke bredden/konkurrencen i truppen med sultne unge spillere som ikke bare er bredde nu, men også spillere som kan træde fast ind på holdet snart. Jeg kan more mig lidt over, når "eksperter" taler om at AGF godt nok får det svært og skal ud at handle, hvis vi sælger Højer eller Ankersen. Men vi har jo allerede erstatningerne klar. Det samme i princippet også på højrekanten, hvor vi har hentet Gift Links som en kommende Bundu-erstatning. Den arv er selvfølgelig svær at løfte, men det er dejligt at når vi henter en (dyr) spiller fra et andet kontinent, så gør vi det i god tid så han kan få lov at blive integreret i truppen og i byen/landet, inden vi forventer at se ham blomstre.

Det er helt tydeligt, at vi med sommerens transfers med Duncan, Gersbach, Links, Thorsteinsson og Helenius (delvis også Eskelinen, skulle det vise sig), har hentet spillere ind, som får tid til at udvikle sig uden det enorme pres for at præstere i startopstillingen. Nogen af dem har så udviklet sig rigtig hurtigt, men ellers er det vel tanken at de skal bruge 2020 på at spille sig fast ind på holdet. Det er sådan en luksus som vi kun er vant til at se FCK og FCM tillade sig, men det er vigtigt for at sikre kontinuitet fra sæson til sæson, hvis vi kan begynde at overlappe på denne måde. Så kan vi starte en ny sæson med 11 spillere som alle var i truppen før sommerferien, selvom vi skulle sige farvel til 2-3 spillere. Top-6 tabes ofte i juli/august, fordi man har store huller i truppen, mens man venter på det store udsalg sidst i august. Vi skal også deltage i august-udsalget, men for at hente spillere der langsomt skal spilles ind med henblik på den næste sæson. Det tror jeg på er vejen, fremfor den jagen efter en stor dyr profil, der skal afgøre kampene fra dag 1. Men med en forbedret økonomi kan vi selvfølgelig hele tiden købe nyt fra en højere hylde end før og det øger selvfølgelig sandsynligheden for bedre præstationer. Et større overlap af kvalitetsspillere giver også en øget konkurrence, som vi f.eks. har set det med Ankersen/Jon her i efteråret. Munksgaard og Højer har vel også været meget bevidste om, at bænken stod klar, hvis de pludselig ikke præsterede i flere kampe i træk.

Vores chance for kontinuerlig deltagelse i top-6 handler selvfølgelig også meget om, hvad de andre klubber gør. FCK, FCM og Brøndby (i mindre grad) er klubber, som takket være deres økonomi må forventes at befinde sig i top-6 hvert år. Brøndby kan selvfølgelig få problemer, hvis Jan Bech stopper pengestrømmen, men det er bare en klub, på linje med os selv, som har så meget bevågenhed at der altid vil dukke en ny løsning op. Lige pt. er de i en lille krise og det kan så være vores chance for at komme helt op i medaljerne i denne sæson, men der tror jeg trods alt ikke vi befinder os i hierakiet endnu, under normale omstændigheder.

Men vores konkurrenter på flere års sigt er vel FCN, OB og AaB. Klubber som Randers og Esbjerg bør vel have et niveau lige under. FCN er en svær størrelse at blive klog på. De har ganske vist en større økonomi end os, men deres koncept gør jo, at de starter hver ny sæson op med et kuld unge nobodys, som de selvfølgelig selv kender fra deres akademi, men som man aldrig helt med sikkerhed ved vil slå igennem i superligaen. Hatten af for det de har præsteret, men jeg sidder altså lidt med en følelse af, at de også har været heldige. Som sidste år, hvor det først var i slutminutterne af sidste runde de sikrede top-6 - og vel kun takket være at AaB ikke scorede et mål mere mod os. Den dag, hvor de får et kuld op uden helt samme talent eller evne til at forløse det, kan FCN altså sagtens blive bejler til nedrykning i en liga med 12 hold og to nedrykkere. Men at sammenligne vores økonomi med deres og bruge det til noget direkte, synes jeg er svært.

OB ser jeg som en klub der ikke kommer til at flytte sig meget (frenad) i de kommende år. Der er ikke mange visioner og det virker til at de virker skraber sig igennem økonomisk. De har et nedslidt træningsanlæg anno AGF-2015 og der virker ikke til at være råd til at flytte sig. Men de har selvfølgelig stadig et budget, som muliggør at de kan hente spillere som Randers, Horsens og Hobro ikke vil have råd til. Men jeg ser bare forskellen mellem os og dem vil stige i de kommende år.

AaB er i en vanskelig situation. Man har godt nok lige fået bemyndigelse til at øge aktiebeholdningen med godt og vel det 6-dobbelte antal aktier, men når den samlede børsværdi for AaBs aktier kun er 25 mill. kroner i dag, så er det svært at forstille sig at de pludselig skulle kunne sælge aktier for 150 mill. Hver gang man udsteder nye aktier, vil aktiekursen givet også falde. Siden man kom med den flotte nyhed om, at man har fået lov at lave emissionen og nu vil fast i top-4, er børsværdien i øvrigt (på en uge) faldet med en million (6 mill. mindre for potentielle nye aktier). Det man førsøger nu vil faktisk svare til at AGF gik ud for at hente 8-900 mill. kroner på en aktieudvidelse, hvilket ville være absurd. Med de underskud man har for tiden ligner det vel et større spillerudsalg i de kommende vinduer. Og truppen ser ikke vildt spændende ud uden Lucas Andersen, hvilket vi også har set en del eksempler på i dette efterår. AaB skal finde sig en sugardaddy, ellers får de svært ved blot at overleve i superligaen, er min vurdering. De har rigtig meget brug for at komme med i top-6 i år.

Her kunne jeg så remse alt det op, som går AGFs vej for tiden, men det er vist kendt stof. Vi står vel foran et historisk godt regnskab, vi har en talentfuld trup og skal nu en tur i top-6. Kunsten bliver selvfølgelig at blive ved med at manøvrere i en svær branche og det ser jeg som den største udfordring, men jeg kan slet ikke se, hvorfor vi ikke skulle stå foran et meget succesfuldt årti, med masser af top-6 placeringer, uden at vi nødvendigvis behøver en stor kapitalindsprøjtning.

Svar #159
Men når alt kommer til alt og rusen over det fantastiske der sker lægger sig, kan det vel ikke udelukkes at en masse faktorer gør, at AGF, lige som de andre midterhold, bare har et skidegodt år hvor mange ting lykkes - og at vi er tilbage dér hvor vi kom fra, om et år?
Der kan ske mange ting på transfer- og økonomifronterne der gør, at en svale ikke nødvendigvis transformerer sig til evig sommer.
Det er fantastisk efter så mange år rent faktisk at være på et spor der fører til succes, der er sjælden på disse kanter. Det er fedt at nyde det!
Men måske lige lovlig meget at geare den gode periode ud over ... den gode periode og så, selvfølgelig, håbe og drømme om, at vejret ikke skifter for hurtigt :D
Jeg forsøger ikke at tale de gode tider ned eller spoile noget, tvært imod, bare at nyde rusen uden at tage aktier i en usikker og bevægelig fremtid.

KSDH - (selvom jeg har forladt byen ;) )

Svar #160
Men når alt kommer til alt og rusen over det fantastiske der sker lægger sig, kan det vel ikke udelukkes at en masse faktorer gør, at AGF, lige som de andre midterhold, bare har et skidegodt år hvor mange ting lykkes - og at vi er tilbage dér hvor vi kom fra, om et år?
Hvis det bare handlede om en sæson med stolpe ind, som Esbjergs sidste år, så ville jeg give dig ret, og jeg siger da heller ikke at vi kæmper om top-3 igen næste år. Men der er andet end sportslige faktorer der går vores vej for tiden.

Svar #161
Generelt meget enig i dine altid gode betragtninger Steen.

Verden ser aldrig nødvendigvis ud i morgen som i går, forudsætningerne ændrer sig og AGF har i hvert fald indledt et flotte stykke arbejde på ændre på verdensbilledet.

Der er dog al mulig grund til både at hylde ledelse, spillere og alle omkring klubben for efterårets over præstation. Vi skal bare nyde den succes lige nu.

Det er ikke utænkeligt vi som OB (og AGF førhen) ligger og roder rundt på 9-10 pladsen ved juletid næste år. Der er ikke langt fra nr 4 i dansk fodbold til nr 12. Se bare på Lyngby pt. - der med et budget til bund 3, sagtens kan komme med i top6. Og Horsens der var afskrevet kan også  med en vild stime. De er kun 2 p efter OB. Tør dog godt vædde på det ikke sker.

I august kiggede man lidt misundeligt på AaBs superstart der med drømmefodbold lignede et kommende tophold, mens vi havde den dårligste sæsonstart i mands minde - og nu den bedste halvsæson siden guldsæson i 96 (hvis der havde været table of justice dengang var vi vindere, også i 82 og måske flere). Sidste forår kunne vi se OB komme i top 6 for første gang i 8 år, og mange skrev hvordan de havde gang i noget og nu ville rykke fra os. Og hvordan EfB var stærke, og vi skulle have Lammers i stedet for DN, nu er de en død sild...

Og enig FCN den svære størrelse....

Konklusion

Det går op og ned, og alle hold efter top3 har bare et budget, hvor stolpe ind-ud gør meget som JN tidligere har sagt i Mediano.

Vi har en gude sæson - OB en katastrofe sæson. Men havde de vundet det lige indbyrdes opgør i Odense. Så ville vi ligge med 3 point til hinanden i en stor kæmpe suppedas af mange hold meget lige pointmæssigt.

Vi kan sammenligne os rigtig meget økonomisk med OB og AaB, og kigger man på deres resultater, så har OB og AGF indtil videre en top6 i ca 7 bibelske magre år, men i år kommer vi nok derop igen. OB tja... AaB har gjort det lidt bedre, men kun lige klemt sig ind på 5. pladser, og kun via store økonomiske indsprøjtninger. Og sidste 3 år har været giver 5-9-10 pladser.

Jeg synes AGF står med bedste kort af os 3 store provinsbyer - både sportsligt, økonomisk og især potentiale. Men vi er tæt på hinanden.  

FCN har i 8 af 9 år sluttet i top6 - nok i netop i kraft at dem med flest muskler økonomisk trækker det længeste strå over en sæson. Men jo de underpræsterer sådan set og slutter ikke altid nr 4, som de burde, netop pga de 0-stiller sig selv hver sommer pga sommerudsalg, som hele deres 75 mio trup er sat op til.  Deres set up er både deres styrke - og svaghed. Men hvad sker der når de får et par sæsoner udenfor top6 og måske 1 div - smuldrer deres lidt skrøbelige model så? Eller er den bæredygtig og ikke så skrøbelig som man tror?

Nedrykningsfare for AGF - OB - AaB fremover?
Vi snakker vi meget om AGF i top 6, og det er også trådens tema. MEN nr 11 og 12 rykker også ud fra næste sæson, og det kræver dælme også stabilitet at holde sig mellem de 10 bedste.

OB med vores økonomi har næsten hvert andet år sidste 8 år haft kun1x top 6 og 4 gange været et mulehår fra nedrykning ift 12 holdsliga.

AGF ville være rykket ned i 2 af sidste 5 år med 12 holdsliga.

Så en bedre økonomi end nu - vil også handle om at undgå nedrykningsuheld i dårlige sæsoner. Jeg tror OB eller AaB sagtens kan overtage AGFs rolle med 3 nedrykninger på få sæsoner.

DET KORTE AF DET LANGE...

Mit beskedne ønske

At vi bliver en fast del af top 5 - af top6.
Men et øget budget - bare lidt vil skubbe os op i FCN-power økonomisk, og så vil vi nok nærmere være fast del i top6 sammen med de fire andre. fcn, bif, fcm, fck. Med øget økonomi vil vi nok kunne tippe den til at slutte deroppe i 3 af 4 tilfælde. Og ikke som nu i bedste og mest optimistiske fald hvert andet år. Måske kun hver 3. år - eller midt i mellem.
Plus undgå jævnlige nedrykninger i en 12 holds liga.

Så kan OB, AaB og de andre slås om den sidste plads i top6 - eller to pladser i sæsoner med overraskelser, hvor agf/fcn slutter som fx 7-9.

Det mål tror jeg godt vi kan nå via det seje træk: beskedne kapital tilførsler, øget indtægter fra sponsor, spillersalg, bodsalg, aktivering, tv-placeringspenge, Europa - generel dygtig ledelse, hårdt arbejde og godt købmandskab.

Det store ønske

Er i forlængelse af alle de nævnte dyder - også at få tilførst 200 mio +, så der over en årrække på fornuftigvis investeres i truppen, så vi kommer på et lønbudget på Brøndby-FCMs størrelse og bliver en fastdel af topkampen helt oppe, Europa, de store tv-placeringspenge, store transfers osv.

POTENTIALET - er til nr 1
Med tiden også udfordre FCK. Vores potentiale som klub er større end FCMs - meget større. Og FCN har ingen potentiale ift os - de er bare dygtige købmænd - i begge klubber.

Vi er mht potentiale lige så gode som fck og bif - fck har bare været bedst til forvalte det siden år 2000, og før år 2000 var Brøndby bedst til det.

Der i over ½ mio i Århus Kommune og lidt af nabokommunerne. Men vi er alene. I KBH deler bif, fck det mellem sig - og mange andre klubber snupper også deres bid af grundlaget. I 80'erme var AGF Jyllands flagskib, som man holdt med ligesom man holdt med den lokale klub. Selv i randers, aalborg, ikast, esbjerg - så man helst AGF vinde når det ikke kunne blive den lokale klub. Deri ligger der et kæmpe potentiale med 2½ mio i Jylland. Alene ca. 1,4 mio i den østjyske metro-region som gør området meget stærkt ift erhvervsliv. Men for at få den position skal vi være en top 3 klub, og have FCM ned i en lillebror-rolle og minimum ligeværdig med dem. Så vinder vi nok på storhed & stemning når vi har 15.000+ tilskuere på Danmarks flotteste stadion om få år.

OB og AaB - og tildels også FCM pga geografisk fin placering midt i Jylland med stortopland og ingen konkurrence mod vest og nord, driftige politikere og handelsfolk (der kæmper r... ud af bukser og vil vise DK de også kan noget). Har også fint potentiale - men de burde ligge 3-6.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #162
 Et meget spændende emne.

Udsagn som "det er svært at spå, især om fremtiden" og "alle kan danse en sommer" skal selvfølgelig i spil, men udsigterne for fremtiden er umiddelbart MEGET lyse for AGF, hvis man ikke fucker up ift. Bundu (forlængelse eller salg inden værdien udvandes) og undgår for mange skæverter alla Mmaee, Riel, Spelmann, Toutouh og ikke mindst Links (han er ikke opgivet endnu, men AGF har dårligt råd til at bruge mange penge på en spiller der ikke ret hurtigt er en markant profil i truppen)

Vi er kommet ud med rigtigt fine tal i regnskabet, og der er endda tegn på endnu bedre tal i næste regnskab. Derudover er det vel kun FCK og FCM der i fremtiden har bedre forudsætninger for at lykkes.

Brøndby - Kan selvfølgelig forbedre deres status ved emissioner eller et salg til en anden pengemand, men pt. står de med en gennemsnitlig trup og pengene fosser ud af kassen.

Rendos - Er på røven, kører på lavblus og selv deres mest markante salgsobjekt har udløb til sommer, så en reel værdi er udvandet. Det lever på knofedt og discount, hvilket på den lange banen kræver stolpe ind og nul fejl når man handler, for at true os.

AAB - Lignede en klub der kunne indtage "vores" nuværende position, men deres Bassogog lotto gevinst er pisset væk og deres nyansatte sportschef har vel primært penge til at skrive med egne talenter og transferfrie/billige spillere. Emission eller Bassogog-held ift. salg af Lucas A. eller et talent kan selvfølgeliglukket hullet til os.

FCN - Er som sådan velfunderet med en rig ejer og en lind strøm af afrikanske talenter der bliver sluset ind fra det MEGET dyre akademi. Med mindre de ændrer strategi, så vil de afgørende spillere blive solgt inden man har et hold der for alvor kan true ift. top 3, og Kian Hansen agtige tilgange forblive få, selvom de selvfølgelig engang imellem vil ramme en super sæson.

Lyngby - En talentfabrik alla FCN, men uden struktur eller rigmand i baghånden. Gør det flot i år, men på et begrænset budget der næppe kan hæves meget.

OB - Ligner ikke en klub der vil kunne true os i fremtiden, bortset fra enkelte sæsoner, med mindre Leasy/Micromatic eller lignende igen vil lege sugardaddy for dem. Alt vil forblive en smule mindre end hos os og derfor vil de næppe kunne hæve den sportslige økonomi, med mindre man laver en ny Christian Eriksen (eller flere).

Horsens - Salget af Sanneh gav lidt kunstigt åndedræt, men man er en lille klub, uden fans (lave tilskuertal) og "klemt" mellem Vejle og Aarhus.

Sønderjyske - Lavede et MEGET skævt regnskab, skiftede træner, har brugt penge på en del profiler og ligger alligevel i den tunge ende. De har (heller ikke) forudsætninger for at forbedre tilstanden meget.

Hobro - Er et mirakel. De er en forstad til Rendos, der er en forstad til Aarhus. Manglende salg af Kirkevold (der får en forholdsvis høj løn) samt Sabbi og Babayan gør at de laver dårlige tal, og i givet fald kun godt og vel vil kunne "sminke liget" ved evt. profilsalg.

Esbjerg - Burde egentligt kunne gøre det bedre, nu hvor de 2 gange har været nede at vende og kommet op igen med lovende spillere af egen avl, og i en region hvor de ligger lidt for sig selv, men der tales om truende konkurs ved endnu en nedrykning.

Silkeborg - Vel næsten den 4. bedst drevne klub, hvis det ikke lige var fordi at det gør at niveauet så er til elevator eksistens. Laver man en god plan med Dolberg og Skov pengene, så kan man måske komme tilbage i bedre forfatning, men det er jo altid dyrt at rykke ned.

Svar #163
Meget enig i din fine analyse.

Vi står pt med gode muligheder for at tage et lille ryk fra ob og aab, op på siden af fcn og puste bif i nakken. Hvis kortene spilles godt.

Fx er mange klubber også presset af den kommende 12 holdsliga og kan ikke bare sælge profilerne så let, da en nedrykning kan blive endnu mere dyr.  FX Hobro og RFC der egentlig hver har 3 profiler der kunne sælges i Kirkevold, EB og Sabbi - og hestene: Saba, Egho og Riis (måske også Karama på sigt - var et talent førhen).

Det kunne være fedt hvis vi kunne få Bundu på en ny 3 ½ års kontrakt og lokke ham til at blive 6-12-18 måneder og naturligvis en stjerneløn i den periode. Bundu kan blive en gamechanger for AGF både økonomisk og sportsligt. Stor andel i vores succes pt.

Svar #164
Prisen for Bundu og Stage til sammen cirkus ... kan godt betale sig for en investor at smide 200 mio + i og hente de indtægter og beholde de gode spillere og sælge dem for 50-100 mio istedet

FCK fik 65 mio. kr. for EL-deltagelse i 2018/19

Svar #165
Prisen for Bundu og Stage til sammen cirkus ... kan godt betale sig for en investor at smide 200 mio + i og hente de indtægter og beholde de gode spillere og sælge dem for 50-100 mio istedet

FCK fik 65 mio. kr. for EL-deltagelse i 2018/19
Jeg kan ikke huske hvor langt de nåede i turneringen, men det bliver ikke mindre i år og der er mange millioner oven i i andre indtægter. Det er derfor den økonomiske forskel øges hver sæson også selvom det går langt bedre med økonomien her nu. Men selvfølgelig må vi bare arbejde os hen imod også kunne komme med i et Europæisk gruppespil på et tidspunkt.

Svar #166
Kontinuitet er også en vigtig ting ift at vi pt ligger i top6

Tag bare Brentford - der kommer udsving over en sæson. Der skete faktisk noget lignende sidste sæson, hvor man også havde en dårlig stime i 10 kampe. Man naturligvis omvendt argumentere for at havde der ikke været dårlig stime sidste år og dårlig sæsonstart i år, så kunne man måske rykke op i Premier L.
Stor Brentford-succes: Frank glad for lang snor

Svar #167
Godt at se JN holder fast i ambitionerne:

»Vi skal op på siden af Brøndby og FC Midtjylland« - AGF - Aarhus

Svar #169
Godt at se JN holder fast i ambitionerne:

»Vi skal op på siden af Brøndby og FC Midtjylland« - AGF - Aarhus
Siger han noget om hvordan eller er det mest bare et spørgsmål om at få et nyt stadion og ellers fortsætte som vi gør?
Han mener vi kan tjene flere penge med et nyt stadion og vi har den fordel, at forretningen allerede balancerer nu. Men det vigtigste er formentlig
Vi gør en forskel i Superligaen nu, fordi vi har balance i forretningen før europæiske penge, det vil sige indtægter fra kampe i Europa og transfers. Hvis sportschef Peter Christiansen kan sælge spillere, kan vi få lov til at beholde pengene og bruge dem til at udvikle os yderligere. Uden vi er afhængige af at spille europæisk. Flere klubber er afhængige af salg. Vi har råd til at sige nej, og så får man andre priser for sine spillere.

Der er stadig en lille frygt for at misse top seks men ikke for at ende i 1 div. De skal blive ved med at være ydmyge og leve op til klubbens værdier om hårdt arbejde. Klubben er stadig afhængig af byens opbakning og vil altid være det - den opbakning er mere nødvendig end enkeltpersoner som direktører, trænere mv.

Svar #170
Udover jeg synes vi sportsligt står lidt bedre end OB og AaB - hjulpet af dette vindue, så står vi også økonomisk langt stærkere, da vi ikke skal lukke økonomiske huller med transfersalg som de to og bif skal.

Det er ret væsentligt ift JNs udmelding.

Hvis man er lidt optimistisk, så synes jeg faktisk Bif er til at tale med, og selvom de og fcn er foran os økonomisk føles vi egentlig ret jævnbyrdige lige nu mellem nr 3-7.

Randers er farlig ift top6 i år pga stærkt efterår, og de har også stadig et bundsolidt hold, og Greve er en fin tilgang, men Saba bliver et kæmpe tab og de kan næppe holde på Egho længere end til sommer. Og kan de blive ved med at overpræstere, Jeg tvivler.

Svar #171
Udover jeg synes vi sportsligt står lidt bedre end OB og AaB - hjulpet af dette vindue, så står vi også økonomisk langt stærkere, da vi ikke skal lukke økonomiske huller med transfersalg som de to og bif skal.
Læg dertil at AGF-aktien er steget med mere end 100% det seneste halve år (50% den seneste måned). Det gør jo værdien af en kommende emission (stadionprojekt eller andre mindre rettede emissioner) meget mere værd for klubben. De 50 mio. JN har talt om at bruge på stadion er jo pludselig blevet 100 mio. værd, hvis aktierne skulle sælges nu. 

Svar #172
Læg dertil at AGF-aktien er steget med mere end 100% det seneste halve år (50% den seneste måned). Det gør jo værdien af en kommende emission (stadionprojekt eller andre mindre rettede emissioner) meget mere værd for klubben. De 50 mio. JN har talt om at bruge på stadion er jo pludselig blevet 100 mio. værd, hvis aktierne skulle sælges nu.
Dejligt med aktiekursen men det er ikke den der (alene) afgør om investorerne vil placere 50 eller 100 mio i forbindelse med en emission. De kan heller ikke bare trylle flere midler frem. Til gengæld er det godt for de eksisterende investorer.

Svar #173
@andrewdk Købte du nogle aktier som du overvejede? Det var måske nok baseret lidt på et stort Bundu-salg, men der har jo været nok andet der har kunnet flytte kursen og det salg kan også komme endnu. Jeg købte faktisk selv lidt lige den dag de annoncerede 1 mia til stadion/Kongelunden, tænkte det faktisk var et sats med en rimelig sikker gevinst, men jeg har så heldigvis beholdt dem. Desværre ikke et alt for stort beløb og jeg vil også stadig kalde det en aktie med høj risiko, men ikke så meget som fx Brøndbys aktier - som tog et stort hop op den dag Red Bull blev nævnt som køber. Der er mange "tilfældigheder" der kan pludselig kan flytte sådan en aktie, så hvis fx Bundu bliver skadet kan det nok ramme ret negativt.

Svar #174
Dejligt med aktiekursen men det er ikke den der (alene) afgør om investorerne vil placere 50 eller 100 mio i forbindelse med en emission. De kan heller ikke bare trylle flere midler frem. Til gengæld er det godt for de eksisterende investorer.
Næ, der er da ingen der siger at der nødvendigvis kommer flere penge ind på en stadionemission, men det vil i givet fald betyde aktien bliver mindre udvandet (færre nye aktier i omløb) og AGF har jo på et tidspunkt fået et mandat til at udstede et vist antal aktier til emissioner, så det kunne vel muliggøre flere af de mindre rettede emissioner, hvor man henter penge til f.eks. akademi eller andre anlæg.

Svar #175
Superliga-klub til salg – Ekstra Bladet
Endnu en klub der har sat sig selv til salg og håber på at der kommer en eller med stor kasse penge så de kan købe sig til noget succes. Eller bare få forretningen til løbe rundt. Det er ikke en umiddelbar konkurrent til subtoppen, men kunne jo være det mindst lige så vel som fx Randers og altså i nogle sæsoner eller hvis der faktisk kommer en med penge. Det er dog åbenbart byens rigeste der trækker sig nu og det er ikke en forretning man kan investere med særligt realistisk håb om gevinst. På den anden side er der klubber i lavere lag der har fundet diverse rigmænd.

Nå, men det handler jo egentlig bare om at der altid er den risiko at en anden klub får en gevaldig økonomisk indsprøjtning, som fx hvis Red Bull køber Brøndby.

For vores vedkommende er det selvfølgelig fint at mandatet til en emission kan indbringe flere penge, men vel en formsag at indkalde til ekstraordinær generalforsamling og øge antallet af aktier hvis det er. Det bliver dyrere for en ny investor at købe sig ind, men det er heller ikke nødvendigvis den bedste løsning at der kun er én reel ejer og omvendt, hvis det kun er én, skulle det jo gerne være en med en masse penge... De nuværende storaktionærer blander sig ikke i driften på en uheldig måde og det er også væsentligt.

Svar #176
FCM har hægtet Brøndby af: Her er Superliga-klubbernes spillerbudget |...

Den er meget relevant her.
Vi har ifølge tipsbladet kun det 5. højeste budget med 39 millioner pt. men nærmest identisk med AaB på 4.plads. +- 1 millioner.
Der er stadig rigtig langt op til BIF med 85. Altså mere end dobbelt så højt som vores. FCM på 105 millioner har stukket af fra BIF, og FCK stadig nummer 1 med 165 millioner.

Svar #177
TIPS-bladet præciserer det er anslåede beløb

Så er den med budgetterne oppe at vende igen, og dejligt TIPS-bladet denne gang gør noget ud af det er anslået beløb. De trækker også i land for tidligere anslået beløb.

Uanset ændrer det ikke så meget, vi ligger på ca samme niveau som AaB, OB (og Thorborg siger der penge til at investere), FCN (og her er det vigtigt at huske at de investerer ca. 45 mio årligt i talenter, hvilket gør at de samlet at de samlet set investerer 50% mere i det sportslige setup end AGF (løn, talenter/transfers).

Utroligt så lidt EfB og Bif får ud af det - og vildt imponerende af Lyngby.

Det ser dog lyst ud at AGF har balance i tingene modsat bif, aab, fcn (kun balance pga monster transfers) og ob.

Jeg ser os stadig langt efter FCN økonomisk (fcn 35+45 = 80 mio) og AGF (40+5-10? = 45-50 mio), Lidt længere efter Bif.
FCM og FCK øger desværre i top2. Men sportsligt og organisatorisk, samt mht økonomisk balance haler vi ind på dem.

Så vi stadig på en delt 5-7 plads

- men Randers, EfB og mange flere er kun ca. 10-15 mio efter os. Tættere på os end vi fx er på FCN og BIF.

Vigtigst er dog, at jeg synes vi ligner den klub, hvor tingene kører bedst og transfers kan investeres i spillerbudgettet, mens de i FCN, OB, Bif og AaB lukker huller. Thorborg melder dog som nævnt ud de er parat til at øge investeringerne og FCN har også flere gange meldt ud, at de ikke længere er så afhængige af spillersalg hver sæson, men kan holde på spillerne for øget transfers og sportslig satsning, og de har også meldt ud, at de måske kan snuppe DM guld igen på et tidspunkt.

FCN er dog pga den ekstreme talentsatsning og de mange salg - dog ikke helt så sikre i top 6 hvert år som BIF. Men FCN har været der ca. 8 ud af sidste 9 år, så vidt jeg husker, og mon ikke de sniger sig med igen.

Umiddelbart tror jeg det er sjældent FCN og Bif ikke kommer i top6. Og der kommer ofte 1-2 overraskelser i top 6 af klubberne fra "8-14" økonomisk. Så jeg vil stadig vurdere at det går som altid: at mindst en af de 3 store provinsklubber AGF, AaB og OB kommer i top 6 og i bedste fald to. I år kan måske blive med alle 3.

Stadig kun MAX 50% næste sæson for AGF i top 6

Så generelt skal vi stadig være kisteglade. hvis AGF fremover er med i top6 hvert andet år. Ellers skal der investeres yderligere sportsligt med en del mio.

Kunsten må være at få smidt fx 20 mio oven i, så vi kan distancere OB og AaB samt matche FCN og til dels Bif bare nogenlunde på økonomi. FCN er lidt udenfor nr.

Det må være konklusionen.

Svar #178
Stadig kun MAX 50% næste sæson for AGF i top 6
Hvis vi ser på forventningerne til sommer, så kommer vi til at passere Aab på lønbudgettet med ca. 15 %. Vi øger til 44 mio. og de går ned på 38 mio.

Det tyder på vi går i den rigtige retning og JN er ved at have den rette balance i regnskaberne. Han er selvfølgelig godt hjulpet af det arbejde DN og PC laver - det er ekstremt vigtigt. Dejligt at se, tipsbladet forventer vi går i den rigtige retning.

Til gengæld er jeg overrasket over, at de forventer BIF øger deres lønbudget igen.

Svar #179
Ja der bestemt nogle positive tendenser.  Der ligger også et potentiale i det lille gab vi med tiden kan lave på den måde vi gør nu.
Jeg er også gået fra at tro på top6 hvert 3 år - til nu måske næsten hvert andet år set over tid ;-)

Men vi har før set AaB gå ned på et budget på 28 mio (og der blev de så overraskende mestre med Kent N), og alligevel øgede de budgetterne igen. Det ligger i både AGF, AaB, BIF og OBs selvopfattelse at vi skal være i toppen af dansk fodbold - det samme er også nødvendigt for den model FCN kører, ellers kan de ikke være attraktiv for talenterne og lave de vilde spillersalg.

Hehe overrasker ikke mig - Bif vil altid have ambtioner om at være i top 2-3 og udfordre FCK tror jeg ... også selvom de ikke er der hvor de var førhen. Derfor kan de godt også godt forblive dansk fodbolds galehus mange år frem, hvis det ikke lykkes med de skyhøje ambitioner. Tror langt fra vi skal afskrive Bif, selvom jeg gerne ser dem rode rundt nede som nr 9 igen....

Svar #180
Hvis man skal tage Tipsbladets tal for gode vare, så kunne det godt se ud som om Brøndby har forsøgt at hægte sig på FC Midtjyllands spillerbudget, men hvor FCM baserer dette på spillersalg, så har BIF baseret det på Jan Becks goodwill. Fælles for dem begge er at deres faste udgifter ikke matcher deres faste indtægter, hvis FCM ikke fortsætter med at sælge spillere for mindst 50 mio hvert år, så slår de et kæmpe hul i kassen, jeg ved ikke om Benham har accepteret dette, men jeg er ikke sikker på at Onuachu salget i denne sæson er tilstrækkeligt til at der er balance. Hvis deres satsning på brasilianerne og Kaba f.eks slår fejl, og de fortsat ikke kommer i europæisk gruppespil, så kan det godt give dem problemer med deres opskruede spillerbudget.

FCK baserer deres spillerbudget på Europæisk gruppespil hvert år, og kan lukke hullet efter et evt. misset gruppespil med indtægterne fra spillersalg. Når de så kvalificerer sig til gruppespillet, så frigiver det penge til at købe spillere til 15-20-25 mio. Men FCK er modsat FCM ikke tvunget til at sælge, og kombineret med spillernes europæiske erfaring gør dette at spillere som Vavro, Robin Olsen, Santander og Skov går til 75-90 mio, imens Onuachu, Sanneh, Duelund og Nissen i FCM går til 40-55 mio.

Jacob Nielsen og PC kører en anden stil lige nu, men hvis de helt store salg også begynder at komme kontinuerligt til AGF, så vil man sandsynligvis gøre det samme som FCM og forøge spillerbudgettet markant, og så er AGFs faste indtægter bare højere end FCMs. De store salg kommer bare ikke til et midterhold, så det er helt afgørende for at kunne skifte gear og komme op og matche FCM og Brøndby at blive en fast del af toppen, og jævnligt komme ud i Europa.

Svar #181
Jeg er helt enig i din analyse.

FCN og FCM har en meget risikobetonet model - men også tunge drenge der er god for 1 milliard+ i baghånden til den model. Ellers kunne det ikke lade sig gøre med de udsving. Det er også to klubber, der åbent i pressen har erkendt de ikke har den basis som agf, bif og fck samt tildels ob og aab, og derfor nødt til at satse på en anden model.

Bif har i mange år satset på fck-modellen, men med ansættelsen af CV slået ind på en mellemvej mellem fck og fcn/fcm-modellen.

AGF har heller ikke andre valg end at gøre som nu, og den er yderst fornuftig og ser lovende ud.

AaB og OB kan heller ikke gøre meget andet end samme model (med mindre stenrige Thorborg igen åbner for sluserne) - men dog ikke helt samme gode grundlag som AGF.

De har så en mindre konkurrence om talentmassen på fyn og især nordjylland ift midt-østjylland der er tæt pakket med agf, fcm, horsens, sif, randers, vejle. Det er de to klubbers store fordel. Især AaB. Der også har været Danmarks bedste til talentudvikling. FCM og FCN kun været bedre i kraft af kæmpe mio investeringer brugt i Afrika og til at støvsuge hele DK og tildels Norden for lovende talenter. AaBs talenter er nordjyder.

Svar #182
Jeg er helt enig i din analyse.

FCN og FCM har en meget risikobetonet model - men også tunge drenge der er god for 1 milliard+ i baghånden til den model. Ellers kunne det ikke lade sig gøre med de udsving. Det er også to klubber, der åbent i pressen har erkendt de ikke har den basis som agf, bif og fck samt tildels ob og aab, og derfor nødt til at satse på en anden model.

Bif har i mange år satset på fck-modellen, men med ansættelsen af CV slået ind på en mellemvej mellem fck og fcn/fcm-modellen.

AGF har heller ikke andre valg end at gøre som nu, og den er yderst fornuftig og ser lovende ud.

AaB og OB kan heller ikke gøre meget andet end samme model (med mindre stenrige Thorborg igen åbner for sluserne) - men dog ikke helt samme gode grundlag som AGF.

De har så en mindre konkurrence om talentmassen på fyn og især nordjylland ift midt-østjylland der er tæt pakket med agf, fcm, horsens, sif, randers, vejle. Det er de to klubbers store fordel. Især AaB. Der også har været Danmarks bedste til talentudvikling. FCM og FCN kun været bedre i kraft af kæmpe mio investeringer brugt i Afrika og til at støvsuge hele DK og tildels Norden for lovende talenter. AaBs talenter er nordjyder.

Men man skal ikke tage fejl, hverken Thorborg, Vernon, Benham eller for den sags skyld Jan Beck bruger deres respektive klubber som legetøj. De penge de skyder ind er en investering, ingen af dem vil bare pumpe penge i et stort hul. Så selv ikke Brøndby kan budgettere med et fast overforbrug, det har de kun gjort med forventning om at det vil vende med et mesterskab eller en kvalifikation til EL gruppespillet. De har dog efterhånden erkendt at det ikke er en bæredygtig model at forsøge at starte oppefra, men at det skal bygges op nedefra ligesom Jacob Nielsen er igang med i AGF.

Så sugardaddies ændrer ikke på en klubs faste indtægter, det kan kun bruges som risikovillig kapital for at komme lidt hurtigere i gang, og som sikkerhedsnet hvis forretningsmodellen svigter en sæson enkelt sæson. De 300 mio som Dan Hammer nævnte der skulle til for at AGF kunne blive tophold, er også kun som risikovillig startkapital, til at skyde genvej og komme hurtigere igang, det er ikke penge til drift.

Så når FCM (hvis Tipsbladet har ret) bruger 105 mio på spillerlønninger hvert år, er det fordi de budgetterer med spillersalg som en fast indtægtskilde, og det er meget risikabelt, det er også derfor de har meldt ud at de nu vil satse langt hårdere på at komme i EL eller CL gruppespil, fordi det er en mere robust forretningsmodel.

Svar #183
Jeg er meget enig, dog med den tilføjelse, at de ofte eftergiver noget af den gæld klubben har til dem.

Ift hvad jeg hører på venner og forbindelser i fcm og til Benham, og hvad jeg har hørt af regnskabstal hos hans firma, så har han så mange mia, at det mest bare handler om at bruge løs af dem, han kan jo ikke tage pengene med i det evige liv.

Benham er dog også med for sportens skyld - se om han kan lave Brentford og FCM til gode forretninger både sportsligt og økonomisk. Det driver ham også.

Samme med Thorborg, der er god for ca. 10 mia, så kan tabe alt det han har lyst, det vil så betyde han skal sælge nogle virksomheder, aktier eller ejendomme og miste kontrollen der og sin position på rigmandslisten.

Jan Bech er der både som investor og med hjerte og tænker han gerne vil kaste penge efter det bare for at se bif vinde. Og før var det Kasi (som også gav penge/sponsor gaver oveni) og der kommer vel en ny vestegns-daddy.... Kender ingen der kender noget til Jan B, så aner ikke hvad han tænker eller har af økonomi. Men hurtig google søgning siger måske ca 1 mia+

Bag om den mystiske rigmand: Derfor kan han blive ved med at skyde millioner...

Kender intet til Tom V - men god for mia åbenbart:
Og glad for han han ikke endte med at købe Randers, som han bød på i første omgang. Det ville have været en katastrofe for AGF hvis hans talentcenter skulle ligge i AGFs baghave. Selvom den er bygget hele DK, lidt norden og en masse Afrika.
De rigeste klubejere i Superligaen - hvem er rigmændene?

Svar #184
@Dichio Jan Bech konverterede vel sin gæld til aktier, han har mig bekendt ikke eftergivet noget endnu. Jeg tror ikke umiddelbart at han vil acceptere bare at smide sine penge, det er jo også grunden til at Brøndby er vågnet op og har fundet ud af at så længe de lever over evne så vokser klubbens gæld (eller værdien bliver udhulet), de er nød til at tilpasse deres udgifter til indtægterne.

Benham har muligvis så mange penge så han kan tørre r#! i dem, men hans drøm er helt sikkert ikke at få en klub til at blive Dansk mester, det er nok snarere at få en klub til at blive Engelsk mester, så jeg tror FCM investeringen skal ses ligesom RB Salsburg eller New York RB, som en “feeder klub” til Brentford eller adgang til informationer om danske talenter og spillere.

Tom Vernons investering i FC Nordsjælland handler om at få en europæisk platform for alle hans afrikanske spillere, han driver en meget lukrativ forretning bl.a. via velmenende U-lands sponsorer, støttemidler fra velgørenhedarrangementer osv. til hans akademi i Afrika, det er tidligere blevet kritiseret voldsomt.

Drenge måtte knæle i solen i timevis som straf på fodboldakademi i Ghana -...

Thorborg er ikke nem at blive klog på, for mange år siden investerede han massivt i at OB skulle blive førsteudfordrer til FCK, men så var der en lang periode hvor han måske nok pumpede en masse penge i klubben, men ikke nok til at han fik nævneværdige resultater ud af det, nu lader det til at han vil til at skrue op for investeringerne igen?

Min pointe er bare at AGF ikke skal bekymre sig nævneværdigt om “sugerdaddy” klubberne, der er ikke noget af det de gør som man ikke kan gøre ligeså godt i AGF, vi har bare haft en alt for lang periode med hovedet oppe i r#!%n ledelsesmæssigt. Den største hurdle er FCK, fordi de har bygget en meget robust forretning op uden brug af “hurtige penge”, de har en bred økonomisk platform, god europæisk seedning og dermed en stabil indtægtskilde fra europæiske kampe, et stort flow af talenter og et effektivt scouting netværk. Så de vækster hurtigere end AGF og har ikke nogen store svagheder. Deres eneste bløde punkt er at Sole Stålbækken er så enerådig så når han er væk kan der opstå et vakuum, men det kommer nok ikke til at vare længe, der er helt sikkert mange interesserede kandidater til at tage over, og måske bliver han ved ligeså længe som Niels Arne Eggen gjorde i Rosenborg.

Svar #185
Jeg tror sgu også kun at det er et trænerskifte der kan ødelægge FCK lige for tiden. Man så jo hvordan de var utilfredse med den bedste træner gennem tiderne, og fyrede ham efter et pointsnit på 2,17, hvorefter CV selv mente han skulle være træner til lyden af 1,80 point i snit. Dermed var han direkte skyld i at FCN fik deres mesterskab i 11/12-sæsonen (de endte 2 point foran FCK), hvilket jeg synes var hysterisk morsomt og topmålet af arrogance.

Men afhængigheden af Ståle er nok deres primære svaghed på den lange bane: Han er deres Ferguson, og det skal man ikke undervurdere, for han har haft en finger med i næsten alt hvad klubben har foretaget sig i de sidste 14 år.

Svar #186
Mange gode betragtninger.

Ambtionen med Brentford er ikke at blive engelsk mester, men se om man kan komme ind i Premier League, mens FCM er at vinde noget, og ellers bruge hinandens platforme. Den helt store ambition er nok at bevise at man kan drive en fodboldklub med overskud og få en eller anden sportslig succes.

Ligeledes er Jan B og Thorborg drevet af dels at drive en god forretning, men begge også at give noget tilbage til den klub de har holdt med - og Thorborg til hjembyen og gøre Odense attraktiv kulturelt som by, hvilket også gavner alle hans forretninger ift at skaffe medarbejdere.

Alle 3 kan nok fint leve med at tabe penge på det, men intet konkurrence-msk og erhvervs mand går ind i noget med intentionen om at tabe penge.

Tænker Jan B godt ved at aktiekonventionen af sit tilgodehavende næppe er en god business case, men der er ikke så meget andet og gøre, og inderst inde drømmer han vel om at gøre det til en god forretning som i gamle dage under Per B. Ligesom vi drømmer om AGF både får plus og sportslig succes (og faktisk har det pt).

Ståle fylder meget, men som i andre fodboldklubber er der et sportsligt udvalg, direktion, stor sportslig stab og en arbejdende bestyrelse bagved. Tror altid vi overvurder den enkelte mands positiv og negative betydning.

Svar #187
Man kan naturligvis sige at der er en vis risiko ved at fjerne en central sten i fundamentet. Jeg tror også en mand som fx Holmstrøm har haft mindst lige så stor betydning som Ståle ift FCKs succes. Men også flere andre.

I AGF pt er det også en dygtig bestyrelse der ikke rystede på hånden, da krisen kradsede i AGF i sæsonstarten. Eller fået lyst til at trykke på exit knappen ift JN. Sellars betydning og de andre trænere kan også fremhæves.

Svar #188
Apropos den med rigmænd, så har EfB fået eftergivet 30 mio af Klaus Sørensens fonden, men nu er det også slut. Spændende hvor det ender for fiskerne nu. Fremover kan de ikke tabe 38.000 om dagen eller ca 10 mio om året.

Det kunne ligne de går fra ligaens ca. 8. største budget killet ind mellem AGF & Co samt Randers - til fremover at skulle på lavt niveau mellem Horsens og bund 3 niveau med mindre de finder nye papkasser med penge.

Esbjerg med bedret økonomi, men stadig udfordret – Steen Houman's Blog

Svar #189
Nu kom vi til at diskutere økonomi i transfertråden - og det er jo sådan set også fint nok, da transfervinduet hænger sammen med økonomi, men svinger den tilbage i økonomi tråden, så har vi alt samlet her om økonomi:

Hvis man kigger på Houmanns analyse med hylder, så har han også FCN som klar 4er.

Jeg er dog ret sikker på at han fejlplacerer OB, fordi lønningerne der er sovset ind i de 8-10 virksomheder i koncernen.

Kigger man på spillertrupperne mener jeg de må høre sammen med AGF og AaB. Tegn er fx indkøb af tunge drenge som Svendsen og Jeballi. Lejen af Galaxy-Rosenbjerg venstrebacken m.fl.

Eller tidligere Kadrii foran konkurrenter eller da de hentede en del i AaB i kraft af bedre løn AK47, KEP, Kent Nielsen, Helenius i Sif foran andre.

Også pudsig højt SIF ligger selvom fx tipsbladet mener de kun bruger der halve af sønderjyske. Her er Houmann vist gal på den.

MEN flytter man
OB på hylde 4
Og bytter Sønderjyske og SIF plads

Så passer pengene vist meget godt.

Hylder i dansk fodbold – Steen Houman's Blog

FCM har hægtet Brøndby af: Her er Superliga-klubbernes spillerbudget |...

Svar #190
Jeg er rørende enig i din argumentation. Det er desværre en skam, at man ikke længere kan være med på det økonomiske grundlag, en fodboldklub kan skabe i sig selv. Tiden er desværre kun for dem, der har en rigmand eller to i ryggen.

Svar #191
Rigmændenes indtog er en trist udvikling (men skal vi blande os med fcm og fck - vil det være lettere med mere kapital. Nu må vi se om vi kan skabe den selv hen ad vejen).

Spændende vi i AGF og AaB kan være en modpol til de fem andre i top 7. Begge klubber har dog også en del rige venner der hjælper når der er brug for det, men det er på en mindre synlig og mere bredt funderet måde end de andre 5.

Svar #192
5 klubber på kapitaljagt

Randers FC er til salg: To investorer er seriøst interesserede | Tipsbladet.dk

Simple Audio Video Embedder