Spring til hovedindholdet
Emne: Top6 er realistisk hvert 3 år - ellers skal lønbudget fordobles! (Læst 15071 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Top6 er realistisk hvert 3 år - ellers skal lønbudget fordobles!

Svar #100

Når man kigger tilbage om nogle år tror jeg man vil konstatere at sæsonen 19/20 var der hvor AGF etablerede sig som klar nr. 4. I første omgang sportsligt og ret hurtigt derefter også økonomisk.

Jeg synes ikke det er for ambitiøst at sige nummer 3. JEg forventer at vi kommer stærkere ud af de kommende transfervinduer end Brøndby. De mister Mukhtar til januar og formentlig også Kaiser på en fri senest efter denne sæson. Vi har meget mere ro på bagsmækken og det eneste der gør mig urolig er at DN ikke forlænger. Jeg synes vi er foran Brøndby på nuværende trup og trænerteam samt harmoni i hele klubben.

Svar #101
Det har altid undret mig lidt hvorfor man melder ud om Top 4, fremfor Top 3. Det er pladserne 1-3 der giver bonus, uanset struktur og andet pjat, for det er der man per definition vinder noget. Top 6 giver mening fordi det egentlig bare er et kodeord for "øverste halvdel", selvfølgelig med en ektra betydning efter den nye struktur: Men den ambition havde 3/4 af ligaen jo alligevel før vi fik slutspil, inklusivt os selv.

Top 4 er så fesent at man lige så godt kan lade den blive ved Top 6. Det er sådan noget jeg ville sige ved markedsføringsarbejde, hvis jeg skulle fremhæve noget positivt der måske ikke giver bonus alligevel. Top 4 er langt en mere intern end ekstern målsætning, da det ville give god mening for en spiller og mentaliteten i truppen at 4. pladsen er hvad vi i hvert fald kan opnå som hold.

Men hvis jeg skulle kyle 20 mio. i AGF skulle det fandme ikke være for at få 4. pladsen, så skal der altså metal til. Man kan næsten undtage os lidt fordi vi har været så ringe i så mange år, men det er sgu stadig fesent. Pladserne 4-6 kan man sgu selv lande på, og så må de ringe når setuppet m.v. er til at en millionindsprøjtning kan løfe holdet til medaljer. Emissioner er til for enten at redde din røv eller opgradere væsentligt, ikke til man vil tage et marginalt spring op.

AaB er jo ikke et hold der i nyere tid vil nøjes med noget under 6. pladsen alligevel, så derfor er det en lidt slatten ambition.

Svar #102
Det ser lyst ud for agf, og vi skal  som alle top7 klubber med Brøndbys problemer have ambition om at tage 3. pladsen.  Statistisk er der også en overraskelse hvert andet år - oftest har det dog været FCN der har killet sig ind.

Men omvendt også bare være realitisk og nyde succesen, hvis vi er med i top6 hvert andet år.

OB og AGF har kun klaret det en gang i ca. 7 år, AaB har også problemer med at holde sig der. FCN har været der 8 ud af 9 gange. Og altid 1-2 overraskelser.

Så reelt er vi 6 bejlere hvert år til 3 pladser. Hvor fcn pga økonomi er favorit til at tage den ene.

Men tror på vi er i gang med at bygge på til måsk at kunne distancere ob og aab, samt komme på linje med fcn. Så det fremover mere er aab, ob, randers og en overraskelse der slås om den sidste plads i slutspillet.

Kan også håbe at FCN taber pusten. De har dog meldt ud af økonomien er så meget bedre nu at de kan holde på spillerne. Hvis det lykkes bliver de også en bejler til at kille sig ind i top3 ligesom AGF pt sportsligt ligner en 3er.

Håber så meget på FCN udenfor top6 et par år og de rammes på de der mega transfers og at de kommer ind i den onde cirkel AGF har været i. AGF, OB og AaB er så store de altid kommer tilbage. Men FCN er en lille klub. Ikke sikkert nogen redder og genopbygger dem, hvis de bliver fast del af bunden, eller må en tur i 1 div.

Og risikoen bliver stor fra næste sæson, hvor man skal slutte mellem 10 bedste for at blive. Med de hårde odds, ville AGF have haft 2 nedrykninger sidste 5 år. OB været tæt på 3 gange med 10-pladser.

Men når Bundu og Amini er væk. Er vi også lidt svækket, det vil tage tid for nye at tage over uanset om det er egne folk eller vi køber.

Bare med at nyde succes lige nu MAX - og bruge den til at bygge videre.

Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #103
Jeg synes man skal lade være med at melde noget ud for en pågældende sæson. Det er ris til egen røv, når vi har meldt ud at vi skal vinde medaljer og fortællingen bliver hver gang, at man ikke lykkes (gælder for både agf, ob og aab).

Enig nr 4 er fesent, og den ambition har også givet AGF så mange tæsk, fordi det er mere vanskeligt for os at slutte nr 4 end for FCM at vinde guld. Set ift spillere og økonomi.

Top6 er en god udmelding - det burde kunne lykkes hvert andet år pt.
Så kan man altid se derefter. Og have en ambition om at slutte så højt som muligt.

Hvis det handler om den lange bane, synes jeg AGF skal være en klub der går efter at være med i toppen af dansk fodbold og spille med om medaljer. Nogengange nr 3, andre gange nr 5. Hvem ved måske en gang guld igen. Men er altså kun sket 1 gange siden 1960 ... 70 år.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #104
Top 4 er så fesent at man lige så godt kan lade den blive ved Top 6.

Top 4 giver kontinuerligt kampe om EL, og ligger man i top 4 er det realistisk at man kæmper med om bronzen (det maksimale en klub som AGF kan håbe på de næste mange år). 

Top 6 kan være en 5. eler 6.plads som dem AaB og Horsens fik, hvor de var milevidt fra top 4. 
Der er KÆMPE FORSKEL på top 4 og top 6 som regel. Men sidste år+ i år er der ikke. Så måske klimaet er ved at ændre sig i takt med den nye struktur med medaljespillet, som jo ikke ændrer sig når vi går tilbage til 12 hold. Der er topspillet det samme.

Men det er mig uforståeligt at man kan sige at top 3 er det samme som top 4 i en superliga der traditionelt har haft FCK og BIF som de to helt store faste topklubber. Det er jo omkring den dynamik at top 3 = chancen for bronze, selvom BIF og FCK slutter foran en.

Nu om dage har man FCK og FCM i de to roller. Og det er jo ganske naturligt at se BIF som den naturlige 3'er. 
Så altså målet om top 4, og så jage bronzen fra år til år alligevel er da et fint leje for både AGF, AaB og FCN, samt OB til tider. Det er der loftet er lige nu for de 4 klubber. 

BIF har kun top 6 som målsætning, og så EL-deltagelse 21/22!
"Brøndby IF’s sportslige resultater sikrer deltagelse i mesterskabsslutspillet de to kommende sæsoner og som sikrer europæiske kampe fra sæsonen 2021/22"

Selskabsmeddelelse nr. 04/2019 - Opdatering af Strategi 6.4 - Brøndby IF

Holdene vil jagte top 4, top 3 og medaljer og EL når de kommer i top 6, nærmest allesammen. I hvert fald de hold der er nævnt her. 
Men det er også vigtigt at have målsætninger der ikke er uden for fornuftens rækker, for ikke at sige tilnærmelsesvis urealistiske. Det er jo motiverende at have målsætninger. Men AGFs økonomiske målsætning med top 8 er ikke demotiverende, tvært imod. At have urealistiske målsætninger som top 3 for os hvert år, selvom vi kun har været i top 6 en gang i snart over 20 år er helt skudt ved siden af.

Det handler om at have en klar plan om at være et hold der kan komme i top 6 hvert år. År selv den målsætning kan fejle. Tråden her handler jo netop også om hvad der skal til for at kunne forvente top 6 hvert 3. år, endsige hvert år. BIF var 2-3 point fra at glippe top 6 sidste år. 

Svar #105
Ja det var helt sørgeligt da vores officielle målsætning var top8 - lyder så kedeligt, men den var dog realistisk. og svær nok... top 8 synes jeg personligt er noget vrøvl at sige med der 40 klubber i ligaen. Men top6 kan man godt - især pga strukturen. I en alm liga synes jeg det ville hedde top5.

Pusidst med Bif - synes da ellers netop de mener de skal slutte nr 3 og helst nr 2.

Fakta: Superligaklubbernes målsætning - Superliga - Fodbold - Sport

Svar #106
Synes nu det allermest spændende er at sætte sig en målsætning om HVORDAN man vil blive en top 3-4 klub - mere end bare sige der hører vi til eller vi vil gerne. Jamen hvordan, hvilke forudsætninger vil man arbejde for, sådan det er sportsligt realistisk. Man må bygge et økonomisk fundament først, der skal ambitionen starte, så kommer resulaterne også i måske 8 tilfælde ud af 10.

Hjulmand sagde noget med 85% betydning af økonomi ift resultat. Aner ikke hvordan han er nået frem til det. Men nok ikke helt skudt ved siden af.

Svar #107
Ja det var helt sørgeligt da vores officielle målsætning var top8 - lyder så kedeligt, men den var dog realistisk. og svær nok... top 8 synes jeg personligt er noget vrøvl at sige med der 40 klubber i ligaen. Men top6 kan man godt - især pga strukturen. I en alm liga synes jeg det ville hedde top5.

Jeg synes det var FUCKING FANTASTISK og sindssygt befriende med en realistisk målsætning som det gav mening at have som realistisk mål for året, og så jagte hvad der ellers kunne jagtes derefter. Det skal være sådan at "man kan tåle at tabe, ellers skal man ikke spille". Så altså når AGF ikke når top 6, så nytter det ikke at man er i underskud og må skære ned. Det skal være tåleligt at glippe top 6. Sådan kommer man derhen med sikre skridt, og holder tæring efter næring præcis som det er nu.

Fortæl mig gerne hvad de sidste 20 års: "Det er for dårligt at AGF ikke er i toppen hvor de hører til, og målet om top 6 skal gælde hver år" har bragt os hen?
Altså vi er ikke sønderjyske. Så vi har ikke kunne klare os med målsætninger der hedder "undgå nedrykning". Men da vi sidst rykkede op var målsætningen at etablere sig i ligaen igen, ikke at nå top 6. Det var første tegn, og det var med JN ved roret. Og lige siden har vi kæmpet efter at skabe et så stabilt AGF at det gav mening at håbe på top 6, og ikke bare drømme om det. Og der nåede vi allerede i første sæson under David, hvor vi sluttede et stykke fra top 6, men sluttede så godt af, at vi kom i EL-playoff, og skabte et hold/en stil der gav løfter om realistiske chancer for top 6-mål sæsonen efter. Vi klarede den ikke, men arbejder videre og står her nu, hvor vi står med mere en det ene ben i den top 6.

Med hårdt og målrettet arbejde. Ikke ved at satse på top 3 eller4 på vejen, men top 6 sportsligt og top 8 økonomisk. Sådan så AGF er et bæredygtigt projekt. Og når vi får løftet os til næste skridt, så kan den sportslige målsætning hedder medaljespil+top4, og økonomisk top 6.

Og måske det allerede er fra næste år. 

Svar #108
Problemet med Top 4 er at den er intetsigende. Du vinder ikke noget, spillerne bliver ikke meget mere værd end de er i forvejen, og der er ikke nævneværdigt flere TV/præmiepenge i sig selv, medmindre det eksploderer i den kommende struktur. Du får heller ikke kontinuerligt EL medmindre FCK bliver ved med at redde vores røv, da hverken BIF eller FCM kan finde ud af at komme i et gruppespil. Altså er det eneste du vinder en mulighed for EL, for du skal også lige slå et Superligahold mere over 2 kampe efter din 4. plads. Et Superligahold der med garanti er i god form, mens du lige kan have smidt bronzen.

Det kan nemlig godt være at der er et stykke vej mellem 4. og 6. pladsen, men sidste år var 4. og 5. pladsen á point, og der var også kun en håndfuld point imellem dem i 16/17. 17/18 kan vi vist roligt kalde en atypisk sæson, hvor FCN peakede helt vildt, FCK var meget dårlige og Horsens var et hold der absolut ikke hørte hjemme deroppe.

Siger man derimod Top 3, så fedtspiller man ikke længere og sender et reelt signal, uden at du skal forbedre dig ret meget: Der var 4 point op fra 4. pladsen sidste år, der var 1 point op i 17/18 og 4 point op i 16/17. Tilbage i det gamle system var der også 5 point op i 15/16, 3 point i 14/15, og 3 point i 13/14. Altså godt og vel 1-2 tilfældigheder der skal gå din vej, og så er du 3'er anyway. Det er bare så typisk dansk lige at fedte den lidt hjem: Altså, vi vil jo gerne have medaljer, meeeeeen ...

Vi snakker jo noget der ligner 1 sejr og 1 uafgjort til forskel over 36 kampe. Det ligger langt inden for tilfældighedernes grænser, så hvis du kan blive 4'er kan du lige så godt blive 3'er. Men vi skulle jo helst ikke gå hen og risikere noget.

Iøvrigt deler jeg din glæde omkring realistiske målsætninger, det var jeg også meget glad for. Det er bare umanerligt fesent hvad AaB melder ud, idet mange af deres fans allerede ser dem som et hold der bør være mindst 5'er og de realistisk set måske også burde være 6'er tæt på hver gang. Altså skal der mange millioner i kassen for at rykke 1-2 pladser op, på en helt ligegyldig placering, mens man kunne have fået mere hype uden mindre realisme ved at sige at de går efter bronzen.

Svar #109
Jeg tror ikke målsætningen handler om at man vil være nummer 4 en enkelt sæson, men at man vil være den 4. stærkeste klub i ligaen. Det er den styrke man som minimum skal have for at komme i top-6 de fleste sæsoner og derfra kan man kæmpe om medaljer og europæiske kampe. Det giver mere mening økonomisk at fokusere på at være et fast top-6 hold og kvalificere sig jævnligt til Europa end om det også lige betyder en bronzemedalje.

Næste sæson kan der i øvrigt blive 5 europæiske pladser at spille om, og det bør vel blive lidt nemmere at komme i gruppespil i den der Continental League. Det skal vi helt klart gå efter. Det bliver ikke samme økonomiske gevinst som EL, men halvdelen eller en tredjedel vil stadig gøre en stor forskel. Top-6 og den turnering kan godt retfærdiggøre en satsning for en klub som AaB, men der skal stadig meget til når feltet er så tætpakket.

Svar #110
Med hårdt og målrettet arbejde. Ikke ved at satse på top 3 eller4 på vejen, men top 6 sportsligt og top 8 økonomisk. Sådan så AGF er et bæredygtigt projekt. Og når vi får løftet os til næste skridt, så kan den sportslige målsætning hedder medaljespil+top4, og økonomisk top 6.

Og måske det allerede er fra næste år.

AGF har i de sidste 3 år haft top 6 som målsætning, JN har endda udtalt at det burde alle hold have. Den eneste ændring var at på trods af målsætningen om top 6, så budgetterede man ikke med dette i sidste sæson, men kun med at opnå en 8. plads.

Det er også selvmodsigende at kalde en målsætning ambitiøs, hvis man samtidig baserer sin økonomi på at opnå den, det vil være økonomisk uansvarligt at budgettere med noget som det er usandsynligt, eller i hvertfald vanskeligt at levere.

Jeg husker i øvrigt også en tidligere udmelding om at man senest i 2019-2020 sæsonen ville opnå noget, det kunne være en pokaltitel, europæisk deltagelse eller bronzemedaljer. Den udmeldning er blevet trukket tilbage Igen, da man ikke nåede top 6 målsætningen i de to forrige sæsoner.

I år ser det dog ud til at det er muligt at opnå en pokaltitel, europæisk deltagelse eller medaljer og så tror jeg det er meget nemt at overbevise bestyrelsen om at man skal forsøge at fastholde og videreføre succesen på det nuværende hold. Både når det gælder profilerne på banen og profilerne på bænken.

I forhold til AaBs udmelding om top 4 i forhold til deres kapitaludvidelse, så skal dette jo ikke nødvendigvis ses som en målsætning for den kommende sæson, men mere som en plan for hvad disse penge skal bruges til fremadrettet. Det er derfor jeg synes den er uambitiøs og intetsigende, hvis klubbens plan for fremtiden er at kæmpe for at opnå en 4. plads uden at prøve at udfordre de 3 klubber der liggere over dem. Det kunne Randers eller Sønderjyske melde ud, men sgu da ikke en klub som AaB der har både mesterskaber og medaljer som en regelmæssig forekomst indenfor de senere år. Det er derfor jeg tror de fleste penge er øremærkede til at lukke huller, og at der derfor ikke er plads til store ambitioner

Svar #111
Helt enig med top 8 - det var fuldstændig ligegyldigt. Det var en målsætning der kunne laves internt, da det var en ren økonomisk målsætning. Det sportslige mål er jo stadig top 6 som DN også italesætter samt jagter til stadighed :-) Han ved godt hvad der skal til og så er top 8 målsætningen ikke hans "problem".

I min verden er der ikke noget galt med at sige, man vil være blandt de 4 bedste klubber i DK. De skal jo have skaffet midler til projektet og det gør man kun ved at have nogle visioner - der kommer ikke penge i kassen, ved at man siger man vil rode rundt i bunden af superligaen selvom det måske reelt er det økonomien er til.

Det har været nøjagtig det samme i AGF men det bliver ofte overset af fans i debatter - man er nødt til at se på helhedsbilledet. Den sportslige målsætning er formentlig knap så meget til fans, som den er til sponsorer og investorer:-)

Svar #112
Det vil være fantastisk hvis vi kan bytte plads med FCN og være 4eren - stort set fast i top 6 og vinde en medalje i ny og næ.

Det er en meget realistisk ambition på kort sigt gradvist at øge vores løn, transfer og talent budget, så vi kommer op på samme budget som FCN.

Det som vil gøre forskellen for os ift dem, er at de hele tiden må lave samlet ca. 50 mio salg i runde tal, hver sæson for at finansiere deres samlede budget på 75 mio.

Jeg tænker godt vi kan løfte os de 25 mio op pr år med øget tilskuere-indtæger, bodsalg, merchandise, sponsor, Europa penge, andre indtægter og naturligvis en god portion spillersalg uden at sælge alt som FCN.

Vores indtægter er mere bredt funderet.

Og FCN får måske faktisk i underkanten udbytte af deres budget fordi talenter på ca. 20 år naturligvis er ustabile - vi har en bedre blanding.

Med 75 mio er ob og aab sat af - og vi er tilpas tæt på Bif til at kunne snyde dem regelmæssigt, fordi de er en klub med ambtioner om mere end bronze og nok hele tiden vil lave panik ting og ødelægge det for sig selv.

Og som beskrevet for nogle beskeder siden, så kan FCNs noget sårbare model smuldre, hvis de ikke kommer i top 6, ikke får kæmpe salg, og den onde cirkel starter for dem. Så kan de hurtigt ende på sportslig niveau som ob-aab - måske endda randers.

Svar #113
@ martin - ja det er helt klart den anden pointe for at melde offensivt ud - også mere end man har budget til.

Man kunne også melde noget ud med at vi skal helst i top6, selvom vi godt ved 10 hold er nogenlunde ligestærke (citat Jakob Michaelsen OB) og vi mener også vi har talent og potentiale til med lidt held at blive toppen af dansk fodbold og vinde noget. Vi vil gå efter det. Ellers har vi en ambition om at være i top 3 med tilskuere, tv seere og sponsorer. Og bedste fan oplevelse i DK.

Svar #114
@ martin - ja det er helt klart den anden pointe for at melde offensivt ud - også mere end man har budget til.

Man kunne også melde noget ud med at vi skal helst i top6, selvom vi godt ved 10 hold er nogenlunde ligestærke (citat Jakob Michaelsen OB) og vi mener også vi har talent og potentiale til med lidt held at blive toppen af dansk fodbold og vinde noget. Vi vil gå efter det. Ellers har vi en ambition om at være i top 3 med tilskuere, tv seere og sponsorer. Og bedste fan oplevelse i DK.
Det kan man sagtens men hop lige om på den anden side af bordet og leg sponsor der skal betale mange penge for et sponsorat (f.eks. når man er GF og har dårlige sponsorfaciliteter).

Det er klart at man vil have value for money  sponsor. På den anden side, er det vel også derfor AGF har indarbejdet resultathonorar i deres sponsorater (de ved godt de ikke kan få "fuld pris" for det som produktet har vist de sidste mange år).

Svar #115
Ja men er sponsorne ikke faktisk mere interesseret i en god aktivering (jf Mediano udsendelsen om det - hvor AGF er outstanding) og interesseret i stor eksponering presseomtale/fotos, tv billeder og masser af tilskuere. Networking i erhvervsklubben osv.

Naturligvis også en positiv historie - herunder det sportslige. Men opfyldte mål istedet for gentagne uopfyldte er vel også en god historie?

Kan i hvert fald ikke være pga sportslige resulater at AGF i dag har et sponsor budget der matcher BIf og er på delt andenplads....

Svar #116
Mon ikke sponsorerne ser mere på meget andet end den udmelding fra klubben og at klubben også tager sig tid til at fortælle om mål og ambitioner med lidt flere ord, især til de store sponsorer. Omverdenen efterspørger en målsætning og så gav udmeldingen om top-6 sportsligt god mening, det er minimum i den struktur der er og ambitiøst nok når man ikke har været i den ende mere end én gang på 20 år, samtidig var en udmelding om top-8 økonomisk en måde at fortælle at man ikke absolut skulle i top-6 for at få budgettet til at hænge sammen.

Svar #117
Nu skal man jo også lige huske på forskellene her. AaB skal ikke ud op samle penge fra sponsorer i højere grad end de iøvrigt ellers skulle, de skal samle penge fra deres største fans (der er jo ikke mange mennesker der investerer i fodboldaktier mhp. på videresalg, det er sgu åndssvagt). Derfor mener jeg jo at Top 4 er en intetsigende ambition, for der mener de fleste af pengemændende sandsynligvis at de allerede hører til. Med en Top 3 ambition har du ikke risikeret mere end ved Top 4, men du kunne måske få lidt ekstra ud af gildet.

Kaster man et blik på AaBs præstationer når de lander i Top 6, er de sluttet som #5, #5, #5, #1, #5, og #5 over de sidste godt 10 sæsoner. Vi snakker altså et ambitionsniveau om at lande én placering over hvor de plejer når de er der alligevel, men i en situation hvor tilfældigheder lige så godt kunne gøre dem 3'er jvf. pointene jeg remsede op i sidste indlæg. Pointen er sådan set bare at man statistisk set, i begge formater, er så godt som 3'er hvis man bliver 4'er. Man kunne da lige gøre stimen færdig og sige at forskellen var størst i 12/13 med 5 point mellem #3 og #4, mens den var 1 point i 11/12, 2 point i 10/11 og 2 point i 09/10.

Hvis ikke jeg har talt helt forkert, så bliver forskellen på 3. og 4. pladsen altså et gennemsnit på lige præcist 3 point over de sidste 10 sæsoner. Det er ét indbyrdes opgør i hver retning eller en dårlig kamp vs en god kamp ift. andre på pladsen over hele året. Kan vi ikke blive enige om at det er at fedtspille den så meget som overhovedet muligt at kalde det Top 4 i stedet for Top 3?

Det er simpelthen så nordjysk som noget kan blive, at man vælger at begrave sig i den sikre position. Springet er STORT fra 3. pladsen til 2. pladsen i de fleste år og egentligt mere et udtryk for at et hold peaker voldsomt, mens et andet har en lortesæson når det enkelte gange er tæt. Det forspring bliver næppe mindre over tid, så længe både FCK og FCM har de budgetter de nu engang har (15 point sidste år og 22 året før - 10 point i år indtil videre).

Med andre ord kan man sige at der i det nye system har været en prügelknape der ikke helt var til Top 6, en relativt tæt kamp mellem #4 og #5, en endnu tættere kamp mellem #4 og #3, og så et gigantisk hop til 2. pladsen. Så skal vi måske have lidt flere data på hvordan forholdet mellem #1 og #2 reelt forholder sig, men det kommer nok an på hvem der lige rammer det gode år: Enten ligger de lige i røven af hinanden eller også er der ingen konkurrence (10+ point op). Altså bør man, statistisk set, melde ud om Top 6 (vi skal bare ind, måske være 5'er), Top 3 (for det er så godt som identisk med 4'eren og kan give mere hype) eller Top 2.

Der er sgu ikke nogen der kommer efter dig fordi du fejler en bronzemedalje med 3 point: At kalde sig 4'er er derimod for at redde egen røv og "overraske" positivt, men totalt uambitiøst. Endda med større ris til egen røv hvis man bliver 5'er eller 6'er, rent statistisk.

Svar #118
Der er sgu ikke nogen der kommer efter dig fordi du fejler en bronzemedalje med 3 point: At kalde sig 4'er er derimod for at redde egen røv og "overraske" positivt, men totalt uambitiøst.
Det kan de godt lide i det Nordjyske. Sidste gang de vandt mesterskabet, skulle vi langt hen i sæsonen før de overhovedet ville nævne et pip om muligheden. Tror egentlig først det var til aller aller sidst.

Svar #119
I min verden er der markant forskel på at sige, at 'vi skal etablere os i top 4 inden 2022' og 'vi skal have en 4.-plads hjem senest i 2022'.

Der er på papiret lige nu en meget klar top 3 i dansk fodbold - også selv om, de tre hold faktisk ikke har fordelt medaljerne mellem sig de seneste år - og en etablering i top 4 betyder, som minimum, klart en position som *best of the rest*. Det er dén position, AGF også skal sigte efter at etablere sig på (det ser godt ud pt.), inden man i den ideelle verden kan tage et videre skridt derfra mod den absolutte top.

Selvom hhv. Sønderjyske, Lyngby, FCN og Esbjerg i den rækkefølge har taget et sæt medaljer de seneste fire år, kan og kunne ingen af holdene jo siges at tilhøre top 3, i hvert fald ikke i den forstand, at det ikke igen ville være en massiv overraskelse, hvis de kunne have gentaget succesen året efter. Det illustrerer vel tydeligt, at det enkeltstående resultat og den langsigtede position bør skilles ad.

Svar #120
Kan vi ikke blive enige om at det er at fedtspille den så meget som overhovedet muligt at kalde det Top 4 i stedet for Top 3?
Nej, du kan ikke bare sige at hvis man slutter 5 er man ikke langt fra 4'er og hvis man så er 4'er er man ikke langt fra 3. Så er de næsten 3'er allerede... Deres nuværende budget er langt efter Brøndbys og hvid de er sluttet 5 fem gange og 1 en gang og resten udenfor top-10 de sidste ti år er de langt fra at være fjerdestærkest. Vi taler altså allerede om et stort økonomisk løft for at nå derop og springet derfra op til Brøndby er mindst lige så stort igen.

Selvfølgelig gør den en forskel hvor meget kapital de kan rejse. Hvis de rejser 500 mio eller finder deres egen Jan Bech Andersen er nummer 3 da minimum, men rejser de 50 mio gør det nærmest ingen anden forskel end at de kan køre med de nuværende underskud et par sæsoner mere. Jeg gætter på at de har en ide om hvad de kan forvente og at det ikke er et beløb der gør det realistisk at overhale Brøndby. Hvis det er lokale investorer kender de jo også klubben og ved hvordan landet ligger (hvis du har ret i at udmeldingen er særligt aalborgensisk kan du jo så også sige at den netop passer til investorerne.) Så kan man tage næste skridt senere hvis man faktisk lykkes med at blive fjerdestærkest.

Der er sgu ikke nogen der kommer efter dig fordi du fejler en bronzemedalje med 3 point: At kalde sig 4'er er derimod for at redde egen røv og "overraske" positivt, men totalt uambitiøst. Endda med større ris til egen røv hvis man bliver 5'er eller 6'er, rent statistisk.
Jeg vil blive overrasket hvis de bliver 4'er, det bliver nok oftere 3 point fra det og at de vil være glade hvis de kommer lidt oftere i top-6 (hvorfor giver det mere ris til egen røv at ende 6'er fordi de har sagt 4'er i stedet for 5'er?)

Jeg kan i øvrigt godt huske en mesterskabssæson hvor de ikke ville påtage sig nogen favoritrolle uanset hvor meget de førte med. Det svarede vel nærmest til at vi ikke ville kalde os favoritter til top-6 i den nuværende situation. Det var nok meget aalborgensisk og der foretrækker jeg også lidt mere selvtillid og optimisme.

Svar #121
Problemet med Top 4 er at den er intetsigende. Du vinder ikke noget, spillerne bliver ikke meget mere værd end de er i forvejen, og der er ikke nævneværdigt flere TV/præmiepenge i sig selv, medmindre det eksploderer i den kommende struktur.

@Zinras

Der er kæmpe gigant forskel på en top 8-målsætning økonomisk og top 4... At sige andet synes jeg er useriøst.
Hvis der udelukkende snakkes sportslig (som du dog ikke gør), så giver det måske mere mening.

Jeg synes nu det giver fantastisk mening at sigte på at komme med i top 6 først, og når man så er det, så sigte på top 4, da top 4 giver en topplacering med medhørende chance for EL (i de fleste tilfælde).

Så kan medalje-målsætninger vente lidt. Og selvfølgelig er der KÆMPE forskel på top 3 og top 4-målsætninger i en liga hvor både FCM, FCK og BIF spiller. AGF har ikke et sportsligt budget i nærheden af de tre, så en sportslig målsætning om top 3 er hovedløs og tenderende til naiv, undskyld mig. Det er præcis det vi har gjort i alle de år med skuffelser oven på skuffelser.

Hvis man har top 4 som målet FORUD for en sæson, og man kommer i top 6, og ligger godt med, så vil man selvfølgelig ændre sin målsætning til at jagte bronzen. Men det er ikke det samme som at have det som målsætning forud for en sæson.
Man skal kunne blive nummer 5 og 6 og kunne kalde sæsonen godkendt i den struktur her.

Alle andre end BIF, FCK og FCM vil kalde en 4.plads for godkendt.
Og når man skal lave målsætninger, så nytter det ikke noget at "godkendt" er det samme som "kæmpe succes"! Der bliver nødt til at være noget derimellem. Det kunne være noget sådan her (tag det ikke for bogstaveligt).

1: "Dødsstød"                        = Nedrykning.
2: Fiasko                                  = Nedrykningskampe med overlevelse.
3: Absolut ikke godkendt      = Netop Overlevelse + blive 3'er i en pulje. (blive nummer 10 næste år)
4: Ikke godkendt                     = Blive nummer 1/2 i en pulje, og ikke opnå EL-playoff-finalesejr.
5: Akkurakt ikke godkendt    = Blive 1'er i slutspilspulje, vinde sin vej til EL-playoff-finalen, og vinde den.

6: Godkendt                            = 6.plads  (Bliver til mere end godkendt med pokal på)
7: Godkendt med pil op        = 5.plads  (bliver til super flot med pokaltriumf på)
8: Rigtig flot                            = 4.plads
9: Super flot                          = 4. plads + EL og/eller Pokal-triumf = super flot med pil op.
10: Vanvittigt flot                   = 3. plads og ALT DEREFTER af EL/pokal/sølv.
.......
20: THE FINAL DREAM          = Guld + pokal!

Svar #122
1: "Dødsstød"                        = Nedrykning.
2: Fiasko                                  = Nedrykningskampe med overlevelse.
3: Absolut ikke godkendt      = Netop Overlevelse + blive 3'er i en pulje. (blive nummer 10 næste år)
4: Ikke godkendt                     = Blive nummer 1/2 i en pulje, og ikke opnå EL-playoff-finalesejr.
5: Akkurakt ikke godkendt    = Blive 1'er i slutspilspulje, vinde sin vej til EL-playoff-finalen, og vinde den.

6: Godkendt                            = 6.plads  (Bliver til mere end godkendt med pokal på)
7: Godkendt med pil op        = 5.plads  (bliver til super flot med pokaltriumf på)
8: Rigtig flot                            = 4.plads
9: Super flot                          = 4. plads + EL og/eller Pokal-triumf = super flot med pil op.
10: Vanvittigt flot                   = 3. plads og ALT DEREFTER af EL/pokal/sølv.
.......
20: THE FINAL DREAM          = Guld + pokal!
Den liste passer vel nogenlunde for både AGF og AaB lige nu. Når vi snakker mere langsigtet eller permanent målsætning kan man så sige at man skal være i en situation hvor det er det forventede udfald hver sæson, altså hvor det lykkes de fleste gange, med enkelte udfald nedad, men også med mulighed for at nå en plads eller to højere. Er man det fjerdestærkeste hold er man også i spil til medaljer. Man kan sige AaB's udmelding flytter dem to trin så det der før var "8: Rigtig flot" skal være normalen eller "Godkendt," mens det absolut ikke er godkendt at misse mesterskabsslutspillet. Det er allerede et stort skridt - som jeg heller ikke tror de vil kunne tage med mindre de rejser rigtig mange penge. Jeg ved ikke om vi har en officiel målsætning på den måde, men første skridt er noget tilsvarende, mens det næste skridt er lidt ude i fremtiden og sikkert først kommer når der står et nyt stadion. På lang sigt skal vi selvfølgelig kæmpe med om mesterskaber, men der alt for langt op til at fokusere på det lige nu.

Svar #123
Det minder mig lidt om dengang BambiBent fik gennemført skattelettelser for 10 mia.
I stedet for at være stolt over de største lettelser af personskatten i mange år, fremhævede han i højere grad at de konservative var gået efter det dobbelte eller firedobbelte. Klassisk evne til at vende en vindersag til det modsatte.

Svar #124
Er man det fjerdestærkeste hold er man også i spil til medaljer. Man kan sige AaB's udmelding flytter dem to trin så det der før var "8: Rigtig flot" skal være normalen eller "Godkendt," mens det absolut ikke er godkendt at misse mesterskabsslutspillet.

@Winther

Meget enig i det du skriver. Jeg er dog af den mening, at kun 3 klubber i DK lige nu kan tillade sig at være utilfredse med en 4-6.plads, og det er FCK/FCK/BIF.

OB, AAB, FCN og AGF bør alle være i feltet der JAGTER medaljer og EL/pokaleventyr, samtidig med at de skal sikre sig top 6 så ofte det kan lade sig gøre. De år de IKKE kommer i top 6 er det "ikke-godkedt". Alle de gange hvor man er i top 6 er det umiddelbart "godkendt".

Og så kan misset top 6 ændre sig til langt værre end blot "ikke godkendt", ligesom top 6 kan blive til meget mere end bare "godkendt".
Men skal der skæres et sted, og det skal der i målsætninger, så giver det 100% mening at have top 6 som målsætning for godkendt hvert år så længe vi er i det felt vi er i nu, og den forfatning vi har nu.

Du får aldrig AaB til at sige at top 6 ikke er godkendt. Det er også deres udgangspunkt for "godkendt".
EDIT: Ligesom det er OBs, BIFs og sikkert også FCNs.

Svar #125
Du får aldrig AaB til at sige at top 6 ikke er godkendt. Det er også deres udgangspunkt for "godkendt".
EDIT: Ligesom det er OBs, BIFs og sikkert også FCNs.
Dichio linkede til den her ovenfor: Fakta: Superligaklubbernes målsætning - Superliga - Fodbold - Sport

Altså syv hold der vil i top-6 - dem der dårligt kan sige andet, mens Randers fedtspiller og SønderjyskE ikke ville melde noget ud på det tidspunkt. Overordnet er det vel udtryk for realistiske målsætninger, men der er selvfølgelig mindst et hold top-6 kikser for hver sæson. Brøndby siger top-3 og så skal det heller ikke være nok kun lige at snige sig i top-6, men de har så også sagt at det kun lige er OK hvis de er 3'er efter efterårssæsonen, så det er ikke acceptabelt hvis vi vinder i Herning...
Meget enig i det du skriver. Jeg er dog af den mening, at kun 3 klubber i DK lige nu kan tillade sig at være utilfredse med en 4-6.plads, og det er FCK/FCK/BIF.
Helt klart. FCN er dem der er tættest på den tilstand men de har også været deroppe stort set hver sæson. AGF skal i første omgang derhen hvor det er en sjældenhed at ende udenfor top-6, men det er klart at hvis AGF, FCN og fx AaB alle mener de skal ligge lige under toppen og altid i top-6 vil der jævnligt hvis ikke som hovedregel være en eller flere der alligevel misser det, det kræver jo bare et enkelt andet hold der har en god sæson. Jeg tror AaB får meget svært ved at lægge sig der på bekostning af andre, men selvfølgelig kan de eller en helt anden klub pludselig finde en masse penge og ændre på det. Efterhånden leder halvdelen af Superligaen og førstedivision med efter udenlandske investorer.

Svar #126
 Brøndby siger top-3 og så skal det heller ikke være nok kun lige at snige sig i top-6, men de har så også sagt at det kun lige er OK hvis de er 3'er efter efterårssæsonen, så det er ikke acceptabelt hvis vi vinder i Herning... 

Som jeg allerede har skrevet, og linket til, så har selv BIF top 6-målsætning.

Så altså når både BIF, og alle de andre vi lister op har top 6 som målsætning, selv klubber som har været langt oftere end os har været i top, hvorfor skulle vi så have en målsætning højere end dem, uden at acceptere at vi dermed placerer røven i GIGANT-HØJDE for at alle kan komme og sige at vi har for høje forventninger og tror på CL efter en enkelt sæson etc...

Orker ikke en kæmpe gennemgang af hvorfor netop AGF har ekstra godt af at gå lidt ydmygt til opgaven, sådan som David og co. gør pt. Det er en fornøjelse... Lad AAB og BIF overtage forfærdelige regnskaber og overmodige målsætninger :D

Svar #127
Som jeg allerede har skrevet, og linket til, så har selv BIF top 6-målsætning.
Det var en henvisning til en udtalelse for nylig om at efteråret kun var godkendt hvis de sluttede som 3'er, og der er de jo afhængige af vores kamp, men da de blev spurgt i sommer var målsætningen for sæsonen altså også bronze.

Svar #128
Jeg tror der er noget i misforstår ift. det jeg skriver. AaB, og det er KUN dem jeg snakker om, melder ud at de skal lave en emission for at blive et fast Top 4 hold i DK og det er derfor de skal have X mio. i dag og måske noget at trække på senere (altså ingen snak om Top 8 ). Det betyder i sagens natur at man ligger 1-4 når sæsonen er omme, ellers er der tale om en fejlinvestering i mere eller mindre alvorlig grad (om de så lige definerer det succeskriterie startende fra i år eller næste år er ikke så vigtigt - men de har givet sig selv en frist på 2½ år fra dags dato).

Lige nu er AaB et soleklart Top 5 hold, idet de i nyere tid ikke har sluttet lavere når de er i den sjovere ende af tabellen. Forskellen fra det gamle system er jo at alle de "dårlige" hold bliver lukket land, og man derfor per definition skal bide skeer med nogle der er større end én selv hvis man ikke hedder FCK, FCM og måske BIF hvis de får styr på butikken (men som vi har bevist 2 gange i år, er de altså hellere ikke længere væk rent sportsligt - også selvom vi er lidt bedre end AaB). Det er også derfor AaB siger Top 4, ikke Top 6, for de mener oprigtigt at det er der de hører til.

Jeg pointerer så bare at Top 4 er en fesen udmelding når man allerede slutter som minimum #5 i det forjættede land, som er en forudsætning for at være Top 4 hold alligevel, og der er så kort afstand mellem #3 og #4 at det statistisk set er godt og vel den samme placering pointmæssigt. Fodbold er jo ikke skak, der er 10.000 tilfældigheder fra vindretning til om målmanden slår en prut når han hopper som kan afgøre om der bliver scoret. Derfor er den forskel så marginal at du får meget svært ved at adskille de to placeringer i praksis. Ergo, har AaB defineret sig som 4'er kan de lige så godt definere sig som 3'er og få mere ud af det.

Det er også i det perspektiv jeg fremhævede forskellen mellem #4 og #5, for AaB fortæller jo i virkeligheden de aktionærer der følger med i den langsigtede tabel at de faktisk ingen ambitioner har overhovedet. De snakker jo om at forbedre sig med én tabelplacering og et snit på 4,7 point over de sidste 10 år, et snit der vel at mærke bliver voldsomt fordrejet fordi der var det ene år med FCN peak og Horsens i Top 6, hvor der var 13 point mellem 4. pladsen og 5. pladsen. I 8 ud af 10 sæsoner er der 0-4 point mellem dem.

AaB siger med andre ord at de vil slå lige præcis 1 hold mere om året end de allerede gør når de ligger deroppe, i en situation hvor de ligger nærmest lige i røven af hinanden. Og der er altså ingen der siger at det hold de skal slå er en eller anden kombination af BIF/FCK/FCM/AGF og hvem vi ellers tror kan ligge i Top 6: Bare se på hvad vi selv kunne have fået ud af at være mere konsekvente overfor dem de andre slår: En sejr over SIF og Lyngby havde betydet at vi ville ligge med 38 point, 5 point bag FCK. Havde vi tævet alle bundholdene (altså to sejre over Lyngby, sejr over SIF og en sejr over Hobro) var vi selv 2'er, eller i hert fald á point fordi den vil gå på målscore. Så hvis man har nej-hatten på overfor AaB og Top 3, så bør man have samme nej-hat på overfor AaB og Top 4: Det gælder især hvis vi også regner os selv som fremtidig fast Top 6 hold, for vores økonomi ser i hvert fald ikke ud til at blive dårligere lige foreløbigt.

Men det er jo en anden debat, og måske også en der er lidt mere realistisk på AaBs vegne lige for tiden: Jeg mener jo at de med deres økonomi, selv med indskud nu, har et sårbarhedsniveau der er ret højt. AaB ville sgu da ikke være i nærheden af Top 6 hvis Lucas Andersen ikke var spiller på det hold, så i min bog er deres fremtid altså ikke sikret endnu. Uden Bundu ville vi næppe ligge hvor vi gør, men vi ville ikke være i fare i den anden ende pga. vores brede trup: Og det ser jeg ikke en emission nu og et godt salg af Lucas Andersen ændre på til næste sæson, hvis ikke de begynder at handle meget bedre til sommer end hidtil.

Kan de bliver fast 4'er indenfor 2½ år, så kan de også blive 3'er så tæt som det ligger. Men jeg tror altså ikke på at de stikker af fra både os og BIF over de næste 3 sæsoner rent økonomisk, og så bliver det et ræs om hvem der er mest fornuftig på markedet. Så AaBs nye folk har bare at være skarpe, eller også ligger der for deres vedkommende forhåbentligt et par uslebne diamanter på U17 og U19 lige nu.

Svar #129
Der er ingen tvivl om at Nikolaj Poulsen får mere i løn i AGF
Undskyld mit sene svar, men for nylig fik jeg at vide fra en, der bor i Randers, at NP får det dobbelte i AGF af hvad han "fik" i Randers. Han skulle stadigvæk bo deroppe, så han slipper også med den halve husleje. Nu ved jeg ikke om der menes "fik" eller "fik tilbudt" i Randers, men vi kan vist roligt regne med, at lønstigningen var imellem 50-100%. Alt ialt en god forretning for NP.

Som en anden i denne tråd er inde på, så vil det ikke give mening for Randers at forsøge at matche det tilbud, for det ville sprænge lønrammerne i klubben i en sådan grad, at det vil skade klubben meget mere end det ville gavne.

Det leder os til næste konklussion, som sagt på en anden måde er, at enhver forretning skal geare sine omkostninger, så de står i rimelig forhold til indtægterne. Man skal ikke køre op ad en høj bakke i 5. gear og man skal heller ikke køre på motorvejen i 3. gear. Den svære balance er hele tiden at være i et overskud, så der er råd til at agere eller sige nej, når det er nødvendigt. Det er selvfølgelig svært, når der økonomisk er så stor forskel på at slutte som nr. 3 og nr. 11 i en jævnbyrdig liga.

Ligesom trænerteamet skal have en strategi fra kamp til kamp, skal sportschefen have en strategi fra vindue til vindue. Økonomiafdelingen skal have overskud fra år til år, men de firmaer, som får stabil succes på den lange bane er ofte dem, som også har planer, der går 5 og 10 år frem i tiden.

Det giver ingen mening at lave langsigtede planer, hvis man ikke kan præstere et overskud fra år til år. Det koster som regel penge at lave (ambisiøse) planer, så hvis ikke der er penge i kassen, så kommer man ikke videre. Der er heller ingen investorere, der vil støtte et firma på den lange bane, hvis firmaet ikke kan lave overskud fra år til år. Man kan også sige, at pengene altid kommer lettest til dem, som har mindst brug for dem. Så uretfærdigt er det nu engang indrettet.

Svar #130
Kan de bliver fast 4'er indenfor 2½ år, så kan de også blive 3'er så tæt som det ligger

@Zinras‍ 

Lad ENDELIG AaB tro at de kan blive "fast 4'er" i denne her liga. Det vil kræve at klubber som OB; AGF, FCN og de andre aldrig gør det bedre end dem. 

Ikke sagt at AaB ikke igen kan tage en medalje. Men de bliver ALDRIG så "fast 4'er" at de bliver minimum nummer 4 i fem år i streg. 

Det er kun FCM og FCK der kan siges det om lige nu. BIF kunne sagtens være blevet uden for top 6 sidste år, hvor de sikrede top 6 på sidste spilledag i Horsens. Og AaB er også røget ud to af de sidste tre år. 

At tror at man bliver fast 4'er, og have det som forventning og ikke bare slutmål er vejen til skuffelser... Store skuffelser, fyringer, underskud, dårligt arbejdsklima og alt det der hører med.

Svar #131
Lige nu er AaB et soleklart Top 5 hold, idet de i nyere tid ikke har sluttet lavere når de er i den sjovere ende af tabellen. Forskellen fra det gamle system er jo at alle de "dårlige" hold bliver lukket land, og man derfor per definition skal bide skeer med nogle der er større end én selv hvis man ikke hedder FCK, FCM og måske BIF hvis de får styr på butikken (men som vi har bevist 2 gange i år, er de altså hellere ikke længere væk rent sportsligt - også selvom vi er lidt bedre end AaB). Det er også derfor AaB siger Top 4, ikke Top 6, for de mener oprigtigt at det er der de hører til.
Ja, OK, vi opererer ikke med den samme definition af holdenes styrke. Jeg mener de sæsoner hvor man ikke kvalificerer sig til top-6 må tælle med og jeg mener ikke det bare er tilfældigheder der gør at AaB ikke ender fire, når de konsekvent, bortset fra mesterskabssæsonen, ender fem. Jeg opfatter en udmelding om at man vil være fjerdebedst som at det så er det generelle resultat med lidt ligelidt udsving i begge retninger. Med den styrke vil man som regel være i top-6, hvis man har lidt afstand til nr fem i hierarkiet. AaB er dermed absolut ikke et top-5-hold nu. Økonomisk skal der også noget til for at overgå FCN og hvis de skulle sige top-3 er der bare langt op til Brøndby både i gennemsnitlige placeringer og økonomi.
Kan de bliver fast 4'er indenfor 2½ år, så kan de også blive 3'er så tæt som det ligger. Men jeg tror altså ikke på at de stikker af fra både os og BIF over de næste 3 sæsoner rent økonomisk, og så bliver det et ræs om hvem der er mest fornuftig på markedet. Så AaBs nye folk har bare at være skarpe, eller også ligger der for deres vedkommende forhåbentligt et par uslebne diamanter på U17 og U19 lige nu.
Det virker så usandsynligt at det ville være en urealistisk målsætning at sige de vil være 3'er :) Jeg tror heller ikke på dem som 4'er. Det kommer selvfølgelig an på hvor mange penge de graver frem, men der er ikke noget ved holdet eller omkring klubben der peger i retning af at de skal overhale hverken BIF eller os, som du nævner, eller FCN. Hvis de har hentet Søren Krogh ind fordi de vil kopiere en model med mange unge spillere bliver det svært og kommer i hvert fald til at tage lang tid.

Svar #132
Undskyld mit sene svar, men for nylig fik jeg at vide fra en, der bor i Randers, at NP får det dobbelte i AGF af hvad han "fik" i Randers. Han skulle stadigvæk bo deroppe, så han slipper også med den halve husleje. Nu ved jeg ikke om der menes "fik" eller "fik tilbudt" i Randers, men vi kan vist roligt regne med, at lønstigningen var imellem 50-100%. Alt ialt en god forretning for NP.

@JB‍ 

Det tror jeg ikke en døjt på. Og da slet ikke fordi "en der bor i Randers" ikke ved hvad Randersspilere tjener, ligesom vi heller ikke ved hvad AGF-spillere tjener. 

Ekstrabladet/Klaus Egelund var tværtimod fremme og skrive, at NP ikke ville få nævneværdigt mere i AGF end i Randers, hvilket gjorde det til en rigtig god AGF-handel. Kunne umiddelbart ikke finde artiklen, da han bl.a. skrev om det via links på twitter. Men jeg kan huske at jeg blev glad for det jeg læste. Mener der var tale om at NP bad om fornyelse af kontrakten i Randers, og at Randers ikke ville møde det lønkrav til lønforhøjelse han havde der, og at AGF matchede det. Det ville være ude af proportioner hvis det skulle betyde 50-100% fremgang. Uden at kunne skrive under på det.

Svar #133

Det strider kraftigt imod det PC har sagt og han kan jo også have grund til at indikere noget mindre, men "en der bor i Randers" lyder som en kilde med det modsatte incitament, så det skal man nok ikke tillægge den store værdi. En eller anden lønforhøjelse har JP da fået - og gjort sig fortjent til må man sige.

AGF skal helt klart køre på motorvejen i et større gear end det meste af ligaen. Det er en forudsætning for at få det til at hænge sammen og få succes, fordi vi er en ordentlig tung øse, mens andre mindre klubber bedre kan ligge i et lavere gear og indimellem lave et hurtigt ryk fremad. Det er også noget JN har været inde på. Hvis der er et antal klubber på helt samme niveau er AGF dårligere stillet pga det pres og de forventninger og modstandernes særlige fokus der alligevel er.

Svar #134
Det tror jeg ikke en døjt på. Og da slet ikke fordi "en der bor i Randers" ikke ved hvad Randersspilere tjener, ligesom vi heller ikke ved hvad AGF-spillere tjener.
Når jeg siger "en der bor i Randers", så er det fordi jeg ikke kan afsløre kilden. Jeg kan ikke afvise, at der er nogle mellemregninger, som gør det til "det dobbelte", så derfor tog jeg endda forbehold for dette. Men jeg har heller ingen interesse i at forsvare rygtet, da det ikke er vigtigt for mig. Var det Ekstra Bladet eller en anden avis, der i papir-udgaven skrev, at NP var sommerens bedste transfer i Superligaen? I så fald kan det jo både være fordi, han var billig, men det kan også være fordi han i den grad er pengene værd i forhold til de andre markante transfers i alle klubberne. Det må du selv vurdere.

Svar #135
Når jeg siger "en der bor i Randers", så er det fordi jeg ikke kan afsløre kilden. Jeg kan ikke afvise, at der er nogle mellemregninger, som gør det til "det dobbelte", så derfor tog jeg endda forbehold for dette. Men jeg har heller ingen interesse i at forsvare rygtet, da det ikke er vigtigt for mig. Var det Ekstra Bladet eller en anden avis, der i papir-udgaven skrev, at NP var sommerens bedste transfer i Superligaen? I så fald kan det jo både være fordi, han var billig, men det kan også være fordi han i den grad er pengene værd i forhold til de andre markante transfers i alle klubberne. Det må du selv vurdere.
Jeg huskede det som PC, men Egelund er et mere neutralt vidne. Det er svært at tro på fordi en fordobling lyder helt vildt overdrevet, med mindre han nærmest spillede på sin første seniorkontrakt. Der skal da nok være en sign-on fee involveret og hvis Randers ikke har villet give ham noget der og ikke har villet give en større grundløn bliver der da en forskel. Vores lønbudget er højere end Randers, men PC har jo også et lønloft han forholder sig til.

Det var DN der kaldte NP det bedste indkøb i Superligaen i denne sæson og det må man formode han baserer på det sportslige.

Svar #136
Det var DN der kaldte NP det bedste indkøb i Superligaen i denne sæson og det må man formode han baserer på det sportslige.
Der var også en avis, der skrev det i papirudgaven. Det var en vurdering af alle spillere i sommerens transfervindue. .Jeg mener, det var EB, men jeg er ikke sikker.

Svar #137
@Winther‍ 

David sagde ellers specifikt at det var den bedste signing. Jeg forstod det som bedste handel, ikke bedste spiller.. Altså netop god spiller til billige penge fra en konkurrent vs dyr god spiller sportsligt.

Svar #138
Der var også en avis, der skrev det i papirudgaven. Det var en vurdering af alle spillere i sommerens transfervindue. .Jeg mener, det var EB, men jeg er ikke sikker.
OK, den har jeg vist ikke set, måske bare fordi den ikke kom på nettet, men en avis har selvfølgelig nok vurderet det som værdi ift udgift. Måske en indikation af at han ikke har været vanvittigt dyr.

Svar #139
@Winther
David sagde ellers specifikt at det var den bedste signing. Jeg forstod det som bedste handel, ikke bedste spiller.. Altså netop god spiller til billige penge fra en konkurrent vs dyr god spiller sportsligt.
Vi refererer vel til det samme, hvis indkøb og handel er det samme, men det er jo en fortolkning om han har lagt mere eller mindre vægt på det sportslige ift det økonomiske i den handel. Jeg tænker at DN har mest fokus på det sportslige, at NP er den nytilkomne spiller der har haft det største positive aftryk på et hold.

Svar #140
Vi refererer vel til det samme, hvis indkøb og handel er det samme, men det er jo en fortolkning om han har lagt mere eller mindre vægt på det sportslige ift det økonomiske i den handel. Jeg tænker at DN har mest fokus på det sportslige, at NP er den nytilkomne spiller der har haft det største positive aftryk på et hold.

@Winther

Så vi er ude i at du vurderer at David Nielsen skulle mene at NP er den bedste spiller hentet i hele transfervinduet, medregnet superligaens dyreste spiller nogensinde Biel i FCK, inkl handlerne med Stage, Nelsson, og alle FCMs stjerner etc?

Nej vel? :D

Mon ikke netop det er en "bedste handel ift økonomien". NP er jo ikke 18 millioner dårligere end Stage, bare som eksempel. Men Stage er selvklart en bedre spiller overall. Og så har vi ikke snakket om Grytebust, Kalle Jonsson, Oviedo i FCK, og Kaba etc i FCM, og mange andre i ligaen købt for 10-20 millioner.

Men okay. Jeg kan sagtens tage fejl, og det betyder ikke det store om det er den ene eller anden vej. Vi kan i hvert fald sagtens blive enige om at NP var en god handel uanset hvad når man tager økonomien i den i betragtning. Og det er i det lys at det er vigtigt at det ikke pludselig bliver "almindelig viden" at NP får 50-100% mere i løn hos os end i Randers. For det tror jeg ikke et sekund på.

Svar #141
Og det er i det lys at det er vigtigt at det ikke pludselig bliver "almindelig viden" at NP får 50-100% mere i løn hos os end i Randers. For det tror jeg ikke et sekund på.

50, 100 eller 500 % mere i løn er ikke interessant. Det interessante i det forhold er hvad han får i løn. Hvis han har fået 75 tusind om måneden i Randers er det sikkert meget fint at doble lønnen, når der ikke er transfer involveret.
Randers vil til hver en tid forsøge at sælge en historie om at AGF kun spiller med kontanterne, for at undgå at det bliver alment kendt at AGF bare er mere interessant for deres spillere end de selv er :)
Omvendt vil AGF altid spille det modsatte kort.

Bottom line fra mig er at NP ikke bare er et ligegyldigt omvandrende gult kort, som jeg syntes da han var i Randers, men en meget vigtig spiller for balancen (og succesen for vores forsvar) og dermed en spiller, der sagtens kan forsvares at ligge i den høje ende af lønhierarkiet.

Svar #142
Mon ikke netop det er en "bedste handel ift økonomien". NP er jo ikke 18 millioner dårligere end Stage, bare som eksempel. Men Stage er selvklart en bedre spiller overall. Og så har vi ikke snakket om Grytebust, Kalle Jonsson, Oviedo i FCK, og Kaba etc i FCM, og mange andre i ligaen købt for 10-20 millioner.
Jeg læste den anderledes end dig - der skal nemlig en tilføjelse til den udtalelse :-) Det er fremhævet herunder.

»Vi har med afstand lavet det bedste køb med Nicolai Poulsen, den klart bedste tilføjelse til noget hold i efteråret,« sagde David Nielsen.
Den læser jeg som om han har tilført holdet noget ekstra. Ikke nødvendigvis fordi han er den bedste spiller i ligaen eller fordi han var billig men fordi helheden går op:-)

Svar #143
Det med løn bliver altid noget gætteri. Men en ting er i i hvert fald sikkert PC/JO har siden de kom til AGF haft indgående kendskab til lønningerne for de spillere vi har hentet i Randers, så de har ikke kunnet bluffe. Men eftersom vi et lønbudget måske 40% højere, så betaler vi jo nok også lidt ekstra i løn, selvom om noget også går til store profil lønninger og større bredde - har han nok fået ca 15-20% oven i? Men det er vel også ambitionerne der har trukket ham sydpå.

Søren P var ude at sige at Randers gav et bud og ikke kunne byde mere. NP var sikkert øverst i løn hierakiet i forvejen i RFC som anfører og profil.15

Uanset fin signing. Og synes også vi skal rykke 1-2 mere op fra vores 2. hold nord på. Ego og Saba

Svar #144
Jamen i så fald "bøjer jeg mig i støvet" hvis han mener sportsligt alene. Ikke at jeg er sikker på at han mener det. 

Jeg må stille mig meget undrende over for den udtalelse. Jeg er helt med på, at det økonomien taget i betragtning er en fantastisk handel, og dertil er jeg faktisk enig i at det er en af de bedste handler i vinduet. Især fordi det svækker en direkte konkurrent til top 6-pladserne.

Svar #145
Iøvrigt enig at han har vist sig virkelig bundsolid, vidste man egentlig godt, men bare endnu bedre end jeg troede når man ser ham hver uge. Ellers er han jo ikke sådan en man lægger så meget mærke til. Indrømmet jeg var lidt luken ved ham, men super signing.

Svar #146
Hvis man insisterer på at diskutere Nicolai Poulsens løn i AGF kontra i Randers, så er det interessante vel ikke den nuværende løn i forhold til, hvad han fik, men den nuværende løn i forhold til, hvad han nu ville have fået i Randers.

Nicolai Poulsen skrev under på en tre-årig forlængelse som 22-årig, efter ca. 1½ år som stamspiller i Randers: https://www.dr.dk/sporten/fodbold/superliga/randers-fc-forlaenger-med-ung-profil

Den næste kontrakt er skrevet under som 25-årig erfaren superliga-anfører. Jeg har ingen kilder i hverken Randers eller AGF, men jeg kan virkeligt ikke blive overrasket, hvis den kontrakt indebærer et betragteligt lønløft - og et løft på 50 pct. virker i min verden som det absolutte minimum, når vi tager i betragtning, at han faktisk skiftede klub i denne forbindelse. Han må jo også forventet/haft udsigt til et betydeligt løft, hvis han var blevet i Randers.

Svar #147
Jamen i så fald "bøjer jeg mig i støvet" hvis han mener sportsligt alene. Ikke at jeg er sikker på at han mener det.

Jeg må stille mig meget undrende over for den udtalelse. Jeg er helt med på, at det økonomien taget i betragtning er en fantastisk handel, og dertil er jeg faktisk enig i at det er en af de bedste handler i vinduet. Især fordi det svækker en direkte konkurrent til top 6-pladserne.

Nicolai Poulsen er langt fra den bedste fodboldspiller, der skiftede klub i sommers, men han har - to karantænedage fraset - startet inde i samtlige kampe i sæsonen, inklusiv tre pokalkampe. På grund af disse har han endda i snit spillet mere end 90 minutter per kamp.

Selv om David Nielsens udtalelse helt sikkert er ment mere som ros end som resultatet af en grundig analyse, så er der ikke én af fx FCKs sommer-signinger, der er lige så sikker på holdkortet som Poulsen er. I aftes startede de fleste fx på bænken.

Svar #148
Du har helt ret - NP har næsten sikkert fået 50% eller mere i AGF.
Mit gæt gik mest på fx 20% mere end hvad RFC havde tilbudt.

Svar #149
Du har helt ret - NP har næsten sikkert fået 50% eller mere i AGF.
Mit gæt gik mest på fx 20% mere end hvad RFC havde tilbudt.
@Dichio‍ 

Må jeg bare fraråde at gætte på den slags overhovedet, hvis det skal danne præmis for vurderinger fremover. Og "næsten sikkert 50% mere i AGF" er simpelthen mig ubegribeligt. 

Selv om David Nielsens udtalelse helt sikkert er ment mere som ros end som resultatet af en grundig analyse, så er der ikke én af fx FCKs sommer-signinger, der er lige så sikker på holdkortet som Poulsen er. I aftes startede de fleste fx på bænken.
@Mikkel_K‍ 
Ja altså på den måde at NP har betydet mere for os end Stage har for FCK = ja okay. 
Men altså FCK har jo Zeca etc. Så altså at FCK har bedre spillere i forvejen gør jo ikke NP bedre. Og der er jo ikke mange i AGF som ikke ville bytte NP med Stage hvis man kunne beholde pengene... !? eller hvad? 

Så er med på at NP har været god, og spillet hele tiden. Men man skal vel "trække Stage fra"? Altså forstået på den måde at man skal se på hvad man fik i forhold til det man mistede?

Simple Audio Video Embedder