Spring til hovedindholdet
Emne: Sydbank Pokalen 2019/2020 (Læst 18524 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Sydbank Pokalen 2019/2020

Svar #350
Nu er Parken godt nok ikke en mulighed under alle omstændigheder i år, men åbnede DBU ikke allerede sidste sæson op for at finalen kan spilles andre steder med den begrundelse at FCK ikke skal have hjemmebanefordel hvis de kvalificerer sig og så to hold fra Vestdanmark ikke nødvendigvis skal til København?

Men i den debat røg der massere at argumenter på banen om hvorvidt det i realiteten er en hjemmebane den dag. Større interesse fra "udeholdet", allokering af billetter mv. Samt tradition og fornuften i at anvende det største stadion.

Jeg tror FCKs fordel ligger i at kampen spilles i den by de holder til.

Kan DBU tilllade sig at bruge en plan der vælge stadion ud fra hvem der kvalificerer sig? Baseret på geografi og behov for kapacitet.

Svar #351
Men i den debat røg der massere at argumenter på banen om hvorvidt det i realiteten er en hjemmebane den dag. Større interesse fra "udeholdet", allokering af billetter mv. Samt tradition og fornuften i at anvende det største stadion.

Jeg tror FCKs fordel ligger i at kampen spilles i den by de holder til.

Kan DBU tilllade sig at bruge en plan der vælge stadion ud fra hvem der kvalificerer sig? Baseret på geografi og behov for kapacitet.
Det er en fordel at være i sin hjemby, i vante omgivelser, på den bane man kender bedst osv. Man kan selvfølgelig starte med at FCK i Parken altid er udehold så de i det mindste skal over i det der normalt er modstandernes omklædningsrum osv.

Problemet er måske nok også at det devaluerer pokalfinalen lidt hvis man flytter den til et mindre stadion fordi det er to mindre klubber der mødes. Når der står et meget fint moderne stadion med stor kapacitet i Århus hjælper det lidt på det. Det er også bynært og afhængig af hvordan hele området bliver kan der laves en fin fest omkring hele arrangementet. Så kan det måske godt forsvares hvis klubberne alligevel ikke kan fylde et halvt Parken og hvis det fx er Lyngby-SønderjyskE får Lyngby ikke fordel af at det er i deres baghave.

Svar #352
Det er interessant. Jeg var sikker på at Brøndby vil blive valgt, især hvis AGF kvalificerer sig (paradoksalt nok), ene og alene pga. kapaciteten. Ifølge Wikipedia kan Brøndby huse 26.000 med siddepladser på alle tribuner. Og 28.000 som det står til Superliga.
I min verden vil det være fuldstændig håbløst, at vælge et stadion på Sjælland i forhold til de klubber der stadig er med.

Der er kun 2 hold med som kan trække mange tilskuere, det er Aab og AGF - så er det bedre med et udsolgt Aarhus stadion end et "måske" udsolgt stadion på Sjælland. Det ene af holdene vil jo automatisk ikke komme i finalen og de resterende to trækker (traditionelt) knap så mange tilskuere.

Lige i den henseende, vil jeg anse mig selv for klimatosse - det vil være håbløst at flytte 20.000 tilskuere tværs over landet pga. en pokalfinale :-)

Svar #353
Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at Brøndby bliver destinationen, når der kun er jyske hold tilbage i semifinalerne: Derfor skal den enten til Esbjerg eller Århus, og så bliver spørgsmålet hvor længe de tør trække beslutningen. Jeg tror dog de i sidste ende sender finalen hertil byen, af den årsag at AaB, AGF og Horsens har en nemmere tur hertil end til Esbjerg. Jeg forestiller mig at den eneste grund til de endnu ikke har trykket på aftrækkeren er at der er risiko for at Ceres Park ser lidt halvtomt ud hvis der kommer 10.000 fra Aalborg og 3.000 fra Sønderjyske/Horsens, mens Blue Water Arena vil være næsten fyldt.

Til gengæld vil en finale i Århus med AGF fylde vores stadion helt op, uanset hvor røvsyg modstanderen er. Det er bare pisseærgerligt at den finale ikke kan blive mod AaB.

Svar #354
Jeg forestiller mig at den eneste grund til de endnu ikke har trykket på aftrækkeren er at der er risiko for at Ceres Park ser lidt halvtomt ud hvis der kommer 10.000 fra Aalborg og 3.000 fra Sønderjyske/Horsens, mens Blue Water Arena vil være næsten fyldt.
Der vil komme mere end 10.000 fra Aalborg. Derudover kommer der jo også neutrale tilskuere her fra byen, hvis byen huser en pokalfinale. Så der bliver uden tvivl udsolgt.

Svar #355
Jeg forestiller mig at den eneste grund til de endnu ikke har trykket på aftrækkeren er at der er risiko for at Ceres Park ser lidt halvtomt ud hvis der kommer 10.000 fra Aalborg og 3.000 fra Sønderjyske/Horsens, mens Blue Water Arena vil være næsten fyldt.
Der vil komme mere end 10.000 fra Aalborg. Derudover kommer der jo også neutrale tilskuere her fra byen, hvis byen huser en pokalfinale. Så der bliver uden tvivl udsolgt.
Nu er der jo forskel på hvad der kan tiltrækkes og hvem der må komme ind. Vi har små 20.000 sæder at gøre godt med, og der får AaB næppe mere end halvdelen (omend det præcise tal skal forhandles). Derefter skal resterende "neutrale" så slås med de rigtige neutrale fra DKs næststørste by og omegn for at få del i de billetter der resterer. Så AaB kunne da teoretisk set fylde stadion, men det får de ikke lov til. Det gør vi heller ikke, men det bliver dælme svært at være neutral udenfor Århus og skaffe billet til årets finale hvis vi er med. Bekymringen er som bekendt med det resterende hold. Horsens vil med en vis sandsynlighed få solgt de fleste af deres billetter, fordi de ikke kan en skid andet i sæsonen og har et pænt stort befolkningsgrundlag (tror der er 90k i kommunen), mens Haderslev har lidt over 30k. Så AGF-Horsens eller AaB-Horsens vil nok være idealet målt på publikum, mens det nok vil være mod SJE målt på spil.

Til gengæld er der en mere rimelig chance for at BWA fyldes op, da AaBs fans som bekendt nok skal tage turen derned, og både Horsens og SJE ikke har helt så langt til at deres fans bliver skræmt væk. Jeg tror nu stadig at vi får den, men det er min tanke over hvorfor DBU ikke har meldt noget ud endnu. Sidste år gjorde de det vist op til kvartfinalerne, så de tager deres tid i år.

Svar #356
 Nu er der jo forskel på hvad der kan tiltrækkes og hvem der må komme ind. Vi har små 20.000 sæder at gøre godt med, og der får AaB næppe mere end halvdelen (omend det præcise tal skal forhandles). Derefter skal resterende "neutrale" så slås med de rigtige neutrale fra DKs næststørste by og omegn for at få del i de billetter der resterer. Så AaB kunne da teoretisk set fylde stadion, men det får de ikke lov til. Det gør vi heller ikke, men det bliver dælme svært at være neutral udenfor Århus og skaffe billet til årets finale hvis vi er med. Bekymringen er som bekendt med det resterende hold. Horsens vil med en vis sandsynlighed få solgt de fleste af deres billetter, fordi de ikke kan en skid andet i sæsonen og har et pænt stort befolkningsgrundlag (tror der er 90k i kommunen), mens Haderslev har lidt over 30k. Så AGF-Horsens eller AaB-Horsens vil nok være idealet målt på publikum, mens det nok vil være mod SJE målt på spil.

Til gengæld er der en mere rimelig chance for at BWA fyldes op, da AaBs fans som bekendt nok skal tage turen derned, og både Horsens og SJE ikke har helt så langt til at deres fans bliver skræmt væk. Jeg tror nu stadig at vi får den, men det er min tanke over hvorfor DBU ikke har meldt noget ud endnu. Sidste år gjorde de det vist op til kvartfinalerne, så de tager deres tid i år.
Altså, nu tog jeg jo bare udgangspunkt i, at der nok skal være 20.000 jyder der gerne vil opleve pokalfinalen - og formentlig 75% Aalborgensere, men selvfølgelig kan man da lave en fordelingsnøgle, så man undgår at få udsolgt, hvis man ønsker det. Men ud fra den betragtning bliver der vel heller ikke plads til mere end 5.000 fra Aalborg til en kamp i Esbjerg. 

Svar #357
Der har altid været en fordelingsnøgle i pokalen, og det er også derfor der næsten aldrig er udsolgt. Husk på at AGF-FCK var den første udsolgte pokalfinale i det nye årtusinde, og det var den fordi vi er noget nær de eneste der kan fylde op når det gælder, udover de 2 KBH-klubber.

Der er ingen anden logisk grund til at fedtspille med finalestadion, hvis ikke det er for at prøve at fylde det op. Århus er den bedste destination for 3/4 klubber, AGF har masser af erfaring i store kampe fra landsholdets kampe udenfor Parken, og der er med al sandsynlighed flere neutrale der vil hertil end Esbjerg. Til gengæld fylder 3-4k fans fra de 2 små klubber væsentligt mere på et stadion med plads til 15k end hos et med 20k, hvor man nemt kunne lave noget der ligner et 6/3/6 split mellem AaB, neutrale og SJE/Horsens uden for mange tomme sæder.

I sidste ende skal du jo huske på at pokalen betragtes som en fodboldfest og ikke en profitoptimering: Så selvom storholdet sikkert får lidt flere billetter hvis salget står stille i den anden ende, så er hele pointen at det ene hold ikke skal drukne det andet på antal. At det så ofte forholder sig anderledes rent praktisk, fordi befolkningsfordelingen er meget skæv, er en anden sag.

Svar #358
Horsens vil med en vis sandsynlighed få solgt de fleste af deres billetter, fordi de ikke kan en skid andet i sæsonen og har et pænt stort befolkningsgrundlag (tror der er 90k i kommunen), mens Haderslev har lidt over 30k. Så AGF-Horsens eller AaB-Horsens vil nok være idealet målt på publikum, mens det nok vil være mod SJE målt på spil.

Ikke desto mindre har SønderjyskE meget flottere tilskuertal end Horsens.

Horsens kommune er til en vis grad fyldt op med Aarhusianere der er flygtet fra huspriserne.
Dertil har Horsens både  AGF, Vejle og i mindre grad Silkeborg  tæt på sig til at kæmpe om at tiltrække "forstadsfolk" mens SønderjyskE til en pokalfinale vil samle folk fra et stort Sønderjysk opland.

Hvis vi går efter den pokalfinale der vil give den bedste stemning på lægterne, så vil en AGF-SønderjyskE finale på et langt mere intimt Esbjerg stadion danne den uden tvivl bedste kulise.
Det på trods håber jeg dog at det bliver i Aarhus med os som deltagere.

Svar #359
3F Superliga
@Superligaen
·
1 m
Stadion
 Årets finale i Sydbank Pokalen spilles i Esbjerg
Stadion

Nyheder

#sydbankpokalen #drømmenlever
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #360
3F Superliga
@Superligaen
·
1 m
Stadion
 Årets finale i Sydbank Pokalen spilles i Esbjerg
Stadion

Nyheder

#sydbankpokalen #drømmenlever

Bliver underligt med en pokalfinale uden tilskuere...

Svar #361
Bliver også underligt for FCK at skulle til Brøndby eller provinsen for at spille pokalfinale....

Svar #362
Gudhjælpemig det klinger hult, når mam tænker på historikken :o
  Da AGF samtidig stadig er med i årets turnering, vil der ikke blive tale om, at et finalehold skal spille på hjemmebane.  
Nå men fremadrettet skal der vel ikke spilles finaler i parken, hvis FCK er med i turneringen.

Svar #363
  Da AGF samtidig stadig er med i årets turnering, vil der ikke blive tale om, at et finalehold skal spille på hjemmebane.  
Nå men fremadrettet skal der vel ikke spilles finaler i parken, hvis FCK er med i turneringen.
Som jeg opfattede det da man åbnede op for at afholde kampen andre steder, var en af begrundelserne netop at det ene hold ikke skulle have en hjemmebanefordel. Man kan risikere, at det bliver umuligt at overholde i en enkelt sæson hvis beslutningen skal tages inden semifinalerne og man ikke vil gå under kapaciteten på Esbjerg Stadion, men overordnet er det vel meget fint og åbner op for pokalfinaler i Århus selvom det ikke bliver med AGF. Jeg synes ikke det klinger hult: Parken er størst, det traditionelle nationalstadion og naturlige sted at spille finalen, og da også der vi helst ville spille, hvis ikke det kan blive i Århus. Det er desværre bare ikke en mulighed i år. Det er en ny regel man har indført at undgå hjemmebane, så det klinger vel først hult hvis man ikke overholder reglen når FCK er i en semifinale.

Svar #364
Som jeg opfattede det da man åbnede op for at afholde kampen andre steder, var en af begrundelserne netop at det ene hold ikke skulle have en hjemmebanefordel. Man kan risikere, at det bliver umuligt at overholde i en enkelt sæson hvis beslutningen skal tages inden semifinalerne og man ikke vil gå under kapaciteten på Esbjerg Stadion, men overordnet er det vel meget fint og åbner op for pokalfinaler i Århus selvom det ikke bliver med AGF. Jeg synes ikke det klinger hult: Parken er størst, det traditionelle nationalstadion og naturlige sted at spille finalen, og da også der vi helst ville spille, hvis ikke det kan blive i Århus. Det er desværre bare ikke en mulighed i år. Det er en ny regel man har indført at undgå hjemmebane, så det klinger vel først hult hvis man ikke overholder reglen når FCK er i en semifinale.
Så klinger det vel også hult i historisk perspektiv som er det jeg skriver?

Noget andet er fremadrettet og hvis man agerer efter, at man ikke vil give et hold hjemmebane. Vi må se hvad fremtiden bringer.

Svar #365
Er din kritik at man hidtil har spillet i Parken eller at man har ændret praksis? Jeg synes det er meget naturligt at man historisk har spillet den kamp i Parken uanfægtet at der er en klub der har haft hjemmebane der. FCK er blevet så sportsligt dominerende at det er fint at ændre praksis, men det tager også en smule fra kampen når den fx spilles i Esbjerg.

Men ja, det er klart det fremadrettet så skal være sådan og et nyt Århus Stadion må vel blive 'førstereserve' til Parken hvis kapaciteten er tæt på Brøndbys.

Svar #366
Man skaber dog nogle problemer for sig selv, hvis man fremover skal vælge stadion før semifinalerne, hvis f.eks. FCK, Brøndby og AGF når så langt. En finale mellem to af de tre hold spillet i Esbjerg vil ikke blive taget godt imod. Spørgsmålet er så, om man kan vente med afgørelsen til semifinalerne er spillet. Men en FCK-Brøndby finale vil altid blive et problem.

Svar #367
Synes DBU burde kigge med i tråden her - hvem skriver til dem?

Jo mere jeg tænker over det, jo mere synes jeg, at man skal trække lod om hjemmebanefordel til finalen i pokal turneringen.
Man har alligevel til og med semifinalen givet det ene hold den lille fordel.
Så kan man altid give klubberne lov til at flytte kampen til et stort stadion fx fck, bif eller agf - hvis de to klubber kan blive enige om det indbyrdes.

Og helt enig kritikerne - det vil være helt væk at spille Bif-FCK på et andet mindre stadion i KBH eller flytte den til Esbjerg eller lign.
Og det er kun de 3 store tilskuerhold fck, bif og agf der reelt kan trække mange tilskuere langt væk fra eget stadion som har fans i hele landet på et niveau der batter noget.

Hvorfor misse en potentiel folkefest i Kbh, Århus, Aab, EfB, OB osv - hvor hjemmeholdet vil fylde tribunerne i den grad og lave en byfest. Det kommer ikke til at ske i Esbjerg eller andre steder med en finale mellem nogen af de 4 hold der er tilbage. Horsens-Randers kunne måske have været et tema for en fest mellem de to klubber i Århus, men nok lige så god folkefest med udsolgt i en af de to byer.
Vil man have en sportslig afvikling - og dobbelt folkefest - skal man spille pokalen ude og hjemme som man gør i Champions L, men måske svært at finde frem til to åbne datoer i et tæt program, men man gjorde det jo sådan set før med semifinalerne. Så helt umuligt er det ikke...

Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #368
Nu er det sendt til DBU. Har også tidligere sendt noget vedr. talentudviklingen for et par år siden. Det blev fint modtaget. Håber også de tager det med i udvalg og drøfter en bedre afvikling af DBU Pokalen. Hvis nogen har nogle forbindelser i DBU, så spark gerne til dem.

Er ret sikker på der vil blive tæt udsolgt ude og hjemme, hvis en pokalfinale spilles over to kampe.
Der er meget mere hype om dem end semifinalerne.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #369
Vi ved jo godt, at fremadrettet bliver Parken igen det fortrunkne spillested til pokalfinalen, også med FCK som deltager. DBU vil jo bare bruge begrundelsen, det er Danmarks nationalstadion, som tilfældigvis også er FCKs hjemmebane. At det så er hyklerisk, ser man sikkert stort på hos DBU.

Svar #370
Jeg tror nu godt at Aarhus vil kunne konkurrere, når det nye stadion kommer. Så lad os nu se, hvilke kriterier man vælger udfra til den tid. 

Svar #371
Er din kritik at man hidtil har spillet i Parken eller at man har ændret praksis? Jeg synes det er meget naturligt at man historisk har spillet den kamp i Parken uanfægtet at der er en klub der har haft hjemmebane der. FCK er blevet så sportsligt dominerende at det er fint at ændre praksis, men det tager også en smule fra kampen når den fx spilles i Esbjerg.

Men ja, det er klart det fremadrettet så skal være sådan og et nyt Århus Stadion må vel blive 'førstereserve' til Parken hvis kapaciteten er tæt på Brøndbys.
Jeg er imod at den er afviklet i Parken igennem så mange år men det er måske fordi jeg husker stadionturen i 1992:-) I samme ombæring har jeg nok heller ikke samme forkærlighed for Parken som andre og slet ikke at Fck skal forfordeles også på dette punkt. Principielt kunne jeg sagtens leve med en aftale eller lodtrækning mellem de to finalister - alternativt at de indgik en aftale med Parken, hvis de ønskede det.

Håber ikke det vil klinge hult fremadrettet men at man (endelig), vil gå væk fra at bruge Parken som fast spillested. Fodbold skal også spilles ude i landet - det behøver ikke alt sammen foregå i hovedstaden.

Svar #372
Jo mere jeg tænker over det, jo mere synes jeg, at man skal trække lod om hjemmebanefordel til finalen i pokal turneringen.
Man har alligevel til og med semifinalen givet det ene hold den lille fordel.
Så kan man altid give klubberne lov til at flytte kampen til et stort stadion fx fck, bif eller agf - hvis de to klubber kan blive enige om det indbyrdes.

Der bliver ikke meget pokalfinale over det, hvis det er foran 8000-10.000 et eller andet sted og lidt trist hvis fx AGF alene står klar med to-tre gange den samlede kapacitet. Og hvis man fx er Horsens hvorfor så flytte kampen til Esbjerg og risikere at de fleste af de ekstra neutrale pladser alligevel bare bliver besat af AGF'ere?

DBU har et stykke tid snakket om at landskampe og pokalfinaler ikke per automatik skal afvikles i Parken. Måske er baggrunden mest at kunne presse Parken på prisen, men jeg tror også det er noget man reelt vil holde fast i. Mon ikke man også har lokket Århus Kommune med noget fast hjemmebane i Nation's League hvis der kommer et fint stadion af en hvis størrelse?

Når det stadion står klar vil man nok kunne diskutere om det vil give mening at afholde pokalfinale andre steder end Parken, Århus eller Brøndby. Hvis man nu kunne udsætte afgørelsen til (i værste fald) efter semifinalerne vil man også kunne placere kampen et sted uden at det ene hold har hjemmebane. Jeg ved ikke om det slet ikke vil kunne lade sig gøre. Ellers kan man måske trække lod i de sæsoner hvor alle tre hold er i semifinalen, hvilket trods alt heller ikke plejer at ske så tit.

Svar #373
Tænker man bliver nødt til at melde ud FØR hver enkelt sæson hvor sæsonens pokalfinale skal spilles. Så kan man se frem til det, måske håbe "ekstra" på deltagelse fra år til år.

Og så vil der være år hvor det er i Parken, og år hvor det ikke er, og så være op til FCK at opnå den hjemmebanefordel. Det er vel også lidt nederen (for dem) hvis FCK er eneste hold der ikke kan spille pokalfinale i Parken. Nuvel, måske det er den rette pris.

Men jeg synes en rotation hvert 2. eller 3. år vil være fint. Og så må dem der nu engang komme i finalen spille den på det stadion.

Svar #374
Jeg er imod at den er afviklet i Parken igennem så mange år men det er måske fordi jeg husker stadionturen i 1992:-) I samme ombæring har jeg nok heller ikke samme forkærlighed for Parken som andre og slet ikke at Fck skal forfordeles også på dette punkt. Principielt kunne jeg sagtens leve med en aftale eller lodtrækning mellem de to finalister - alternativt at de indgik en aftale med Parken, hvis de ønskede det.

Håber ikke det vil klinge hult fremadrettet men at man (endelig), vil gå væk fra at bruge Parken som fast spillested. Fodbold skal også spilles ude i landet - det behøver ikke alt sammen foregå i hovedstaden.

'92 var en fed oplevelse og fantastisk vi kvalificerede os når den blev flyttet til Århus. Det var af nød fordi Parken var ved at blive bygget om, men spørgsmålet er om andre hold ville have været lige så glade for at skulle spille i Århus. Der var vel ikke rigtig andre muligheder end Århus dengang, men det var stadig i mangel af bedre må man sige. Kravene var ikke så høje, men de der betonkasser med grus var vist heller ikke state of the art dengang. Pointen er at vi vel skal hen i slutningen af 90'erne før der var noget der var et reelt alternativ til Parken og der er vel stadig kun enkelte rimelige muligheder selvom der er lavet mange moderniseringer og nybyggerier siden. Man kunne godt have åbnet op for at spille den andre steder lidt før, men jeg synes grundlæggende ikke der for alvor vil være et alternativ udenfor København før vi har bygget noget anstændig i Århus.

Men helt enig i at det er fint pokalfinalen og landskampe ikke nødvendigvis spilles i Parken og at det er sportsligt problematisk at FCK skal have en fordel i en pokalfinale. Det er et fremskridt at undgå det og så kan Esbjerg Stadion også gå an. For min skyld kunne de dog også godt bare lade den cirkulere mellem Parken og Århus Stadion og trække lod hvis både FCK og AGF er i semifinalen, så kan vi spille finale hjemme en gang i mellem og så gør det mindre at deres argument om at undgå hjemmebane ikke helt holder ;)

Svar #375
Ud fra DBU'S slingrekurs om hjemmebanefordel har de fuldstændigt glemt at der blev solgt over 18.000 billetter til os sidst vi var i Parken.
Kvalificerer vi os har jeg da svært ved at forstå det tal skulle være blevet mindre.
Altså: 1000 billetter til modstander, 500 til DBU. Resten til os.
Ja tak.
Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Svar #376
Synes bestemt også det er en mulighed at lave en rotation mellem Parken og AGF i fast turnus, og evt. trække lod i tilfælde af både fck og agf kommer i finalen.

Det gav mening i gamle dage at spille i idrætsparken, da ingen klub havde hjemmebane der - og der ikke var andre stadions der kunne rumme så mange tilskuere.

Men hvorfor ikke lade det op til de to klubber i finalen at finde en løsning på hvor de helst vil spille, om det skal være neutralt sted, eller der skal trækkes lod. Så kan de finde den løsning der passer bedst til deres ideer og behov. Eneste ulempe er at man så kan risikere at fx FCN vil spille kampen på deres lille lorte stadion. Man kunne naturligvis vedtage et par tilføjelser, at der skal være kapacitet på min 15.000 og det skal være på græs eller hybrid bane. Men i virkeligheden bør kapaciteten jo op på min 25.000, hvis en af de store klubber er i finalen. Så der er mange overvejelser.

Svar #378
Den bør helt klart flyttes - det er netop folkefesten der er det vigtige i pokalen.

Svar #379
Jacob Nielsen:
Flyt finalen til efteråret - og træk lod om EL-billetten.

AGF-direktør: Ryk pokalfinalen til efteråret

Graulund: Sympatisk tanke, men jeg tror ikke på den.

Graulund er enig med AGF-direktør - men tror ikke på, at ny idé kan gennemfør...
I mine egne scenarier, hvor der ikke blev flere måneder at spille i, var det nærmest en selvfølge at pokalturneringen blev færdiggjort i efteråret. Hvis man står til at skulle spille mindst to kampe om ugen, er det bare svært at se hvordan AGF skal kunne spille op til tre kampe mere end mange af de andre klubber. AGF og AaB burde måske i så fald aftale at lade den afvikle med U23-hold, men det er jo lidt en devaluering af en pokalsemifinale. Jeg ville flytte både semifinaler og finale og overføre Europa-billetteb til ligaen, selvom SE og Horsens så helt mister den mulighed. I efteråret kan de resterende hold eventuelt træde en runde senere ind i næste års turnering.

Finalen og manglende tilskuere til den er selvfølgelig et selvstændigt problem, der virkelig rammer de to deltagende klubber, men også Esbjerg by, der mister noget omsætning (ved ikke hvordan EfB er involveret i stadion.) Det er næsten folkefesten der er det vigtigste ved pokalfinalen, så bare at flytte den vil være et plus. Jeg kan ikke se videoen, så jeg ved ikke hvorfor Graulund ikke tror på det, men der er selvfølgelig nogle praktiske problemer og man skal vel have UEFA med på det.

Svar #380
Jeg må indrømme, at jeg ikke synes at det er værre, at en pokalfinae i Esbjerg spilles uden tilskuere end at de fede hjemmekampe i slutspillet mod Brøndby, FCK og FCM skal. Nu er det bare vilkårene, så lad os få spillet kampene og ikke rode mere ind i næste sæson.

Svar #381
Jeg må indrømme, at jeg ikke synes at det er værre, at en pokalfinae i Esbjerg spilles uden tilskuere end at de fede hjemmekampe i slutspillet mod Brøndby, FCK og FCM skal. Nu er det bare vilkårene, så lad os få spillet kampene og ikke rode mere ind i næste sæson.
Enig.

Jeg syntes bare den skal spilles på normal vis men uden tilskuere. Den skal og bør afgøre hvem der skal i Europa.
Selvfølgelig er det surt ikke at kunne være tilskuer (har set de sidste 3 finaler med GF) og det kan blive svært at få presset de kampe ind men det syntes jeg man bør gøre alt for at lykkes med.

Svar #382
Her er datoen for pokalfinalen – Ekstra Bladet

(datoerne er ikke endelige, men det lader til at blive følgende):

10. juni møder vi AaB i semifinalen! (en onsdag)

Finalen, skulle vi være heldige og dygtige at komme i den: 1. juli! (en onsdag)

Svar #383
I øvrigt værd at bemærke at finalen kan blive uden Amini/Ankersen/Diks hvis vi kommer i finalen, og der ikke findes en løsning på kontraktudløbene den 30/6... Noget akavet

Svar #384
I øvrigt værd at bemærke at finalen kan blive uden Amini/Ankersen/Diks hvis vi kommer i finalen, og der ikke findes en løsning på kontraktudløbene den 30/6... Noget akavet
De tre andre semifinalister har endnu flere udløb. Sønderjyske f.eks. 5 spillere med 14+ kampe i sæsonen, bl.a. Absalonsen og deres målmand Mielitz. Horsens har 7 udløb, bl.a. Okosun, målmand Lansing og lejesvenden Masovic Også alle med 14+ kampe. Endelig har AaB også en række udløb, mest prominent Okore og Patrick Kristensen, men dem risikerer vi jo ikke at møde i finalen alligevel!

Mon dog ikke der kommer en løsning, så kontrakter kan forlænges en måned? Tvinge spillerne kan man dog næppe.

Svar #385
Hvad med forstærkninger pr. 1-7. Det er vel ikke kun udløb der giver problemer men også signinger.

Det er vel ok med nye spillere eller?

Svar #386
Hvad med forstærkninger pr. 1-7. Det er vel ikke kun udløb der giver problemer men også signinger.

Ja, vi køber simpelthen bare vores finalemodstanders profiler dagen før finalen!

Jeg er ret sikker på at vi ikke får lov at bruge nyindkøb før i næste sæson. Hvis reglerne ikke allerede er klare om det, så skal der nok komme retningslinjer herom. 

Svar #387

Mon dog ikke der kommer en løsning, så kontrakter kan forlænges en måned? Tvinge spillerne kan man dog næppe.

Jeg tror ikke det bliver nødvendigt at tvinge nogen til at spille en pokalfinale dagen efter kontraktudløb.
Den ekstra dag giver de nok klubben gratis hvis nødvendigt for at få lov til at spille.

Svar #388
Ja, vi køber simpelthen bare vores finalemodstanders profiler dagen før finalen!

Jeg er ret sikker på at vi ikke får lov at bruge nyindkøb før i næste sæson. Hvis reglerne ikke allerede er klare om det, så skal der nok komme retningslinjer herom. 
@SteenA‍ 

Sabbi-sagen kommer allerede om lidt til at danne præcedens i DK. Hobro kan ikke nægte Sabbi at stoppe i Hobro. Men DBU/divisionsforeningen/UEFA etc kan jo godt nægte Sabbi at kunne deltage i OBs kampe i indeværende sæson. Men de kan næppe stoppe ham fra at skifte til at være på kontrakt i OB. Måske de endda tillader ham at spille færdig for Hobro mens han er på kontrakt i OB, men næppe.
Og lige præcis Sabbi kunne mistænkes for at lave en Ronnie Scwartz, og nægte at spille for at undgå skader. Det kan sætte nogle dumme ting igang. 

Svar #389

@Martinstranger‍ 

Har set det beskrevet som en mulighed at der rykkes ved transfervinduerne, og at der laves undtagelser for folk med udløb den 30/6.

Men intet forhindrer klubber/spillere i at forlænge fra 30/6 til 30/7 som jeg forstår det. Og transfervinduet løber normalt fra 1/7 til 31/8 de fleste steder, så man kan jo rykke det til 1/8 til 31/9 istedet, og så har de spillere med udløb den 30/6 jo selv interessen i at skrive med de klubber de er i nu frem til 30/6.

Men spillere som klubberne glæder sig til at komme af med får svært ved at finde en ny arbejdsgiver den fra 30/6 forudser jeg. For at undgå spekulation. Ved nærmere eftertanke: Kæft noget rod, og sikke et shit-show det kan blive. Håber de laver hårde regler, og skubber transfervinduet fra 1/7 til 1/8. Om de så skal forlænge det tilsvarende fra 31/8 til 31/9 eller kun 14 dage (så man havde 14 dage kortere vindue) ved jeg sgu ikke.

Svar #390

@Martinstranger

Har set det beskrevet som en mulighed at der rykkes ved transfervinduerne, og at der laves undtagelser for folk med udløb den 30/6.

Men intet forhindrer klubber/spillere i at forlænge fra 30/6 til 30/7 som jeg forstår det. Og transfervinduet løber normalt fra 1/7 til 31/8 de fleste steder, så man kan jo rykke det til 1/8 til 31/9 istedet, og så har de spillere med udløb den 30/6 jo selv interessen i at skrive med de klubber de er i nu frem til 30/6.

Men spillere som klubberne glæder sig til at komme af med får svært ved at finde en ny arbejdsgiver den fra 30/6 forudser jeg. For at undgå spekulation. Ved nærmere eftertanke: Kæft noget rod, og sikke et shit-show det kan blive. Håber de laver hårde regler, og skubber transfervinduet fra 1/7 til 1/8. Om de så skal forlænge det tilsvarende fra 31/8 til 31/9 eller kun 14 dage (så man havde 14 dage kortere vindue) ved jeg sgu ikke.
De løser umiddelbart et kortsigtet problem men efterlader en stor rodebutik. Er ikke helt sikker på det er gennemtænkt.

Jeg kan sagtens forstå man gerne vil rykke det hele men der er allerede spillere som har indgået kontrakter fra 1-7 og ser frem til at skifte. Det er både i de enkelte lande men også over landegrænser.
Skal den nye klub betale løn til en spiller der må spille kampe? Må man nægte spilleren at spille kampe eller vil fagforeningen stille sig på bagbenene?

Der var denne artikel for nogle dage siden og der lød det ikke til man havde en løsning Otte med kontraktudløb i SønderjyskE: Vil forlænge aftalerne med en måned |...

Jeg tror det bliver en kombination af regler. Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig fodbolden gå op imod arbejdstager/arbejdsgiver-rettigheder men måske de har mere magt end jeg tror.....

Svar #392
Ja, nu kommer der gang i klikkene på tabloid-pressen....." Stjerner forlænger med AGF " - "Amini elsker Århus " etc., etc... ......og så er det med 1 mdr....

Svar #393
Det er nød til at være frivilligt, man kan ikke tvinge hverken spillere eller klubber til at forlænge kontrakterne og man kan heller ikke udskyde transfervinduet da det så gør det umuligt for de spillere der ikke får forlænget kontrakten at finde en arbejdsgiver i en måned (man kan dig godt lave et længere transfervindue.) Man kan håbe på en kollektiv beslutning hvor klubberne tilbyder en måneds forlængelse til alle spillere, uanset om de egentlig gerne ville spare den udgift, og at alle spillerne går med til at forlænge aftalen en måned selvom de planlægger at tage et andet sted hen efter sæsonen. Det burde også kunne lade sig gøre med de spillere der allerede har en kontrakt, men man kan måske forestille sig de skal lejes tilbage en måned, så sælger vil skulle betale en eventuelt højere løn. Der er dog næppe ret meget man kan gøre ved det hvis klub eller spiller ikke vil være med til det, den eneste straf der kan gives er nok en form for udskamning over ikke at ville agere efter det sportsligt mest rimelige.

AGF er i en rimelig god situation i den sammenhæng med få spillere med kontraktudløb, ingen af dem der har nye kontrakter andre steder og en mulig pokalfinale som de nok alle sammen gerne vil have med.

Svar #394

For at være spilleberettigede skal spillerne til kampe i forårssæsonen (liga og pokal) enten være registrerede før transfervinduet lukkede eller være blevet kontraktfrie før transfervinduet lukkede (i vinters). Dermed kan spillere med kontraktudløb 30/6 ikke spille kampe i en ny klub før næste sæson...

Svar #395
For at være spilleberettigede skal spillerne til kampe i forårssæsonen (liga og pokal) enten være registrerede før transfervinduet lukkede eller være blevet kontraktfrie før transfervinduet lukkede (i vinters). Dermed kan spillere med kontraktudløb 30/6 ikke spille kampe i en ny klub før næste sæson...
Det er også min tolkning, men jeg har ikke læst op på den gældende lovtekst i forhold til om der kan være noget der kan tolkes anderledes i forhold til begrebet transfervindue. Vi plejer ikke at have et i slutningen af sæsonen.

Svar #396
Det er også min tolkning, men jeg har ikke læst op på den gældende lovtekst i forhold til om der kan være noget der kan tolkes anderledes i forhold til begrebet transfervindue. Vi plejer ikke at have et i slutningen af sæsonen.

Det er der ikke. De kan ikke være spilleberettigede før den nye sæson...

Svar #397
@mph‍ 

Det bizzare er jo at en spiller som Sabbi kan ende med at være ejet af OB, og ikke må spille, men må skifte væk fra Hobro alligevel. Om han må træne i OB som det står nu ved jeg ikke. Men spille må han ikke lader det til.

Men det vil jo stadig betyde at AGF kan hente Okore i AaB (gud forbyde det ift det han sikkert koster), og så er han AGF-spiller efter den 30/6. Jeg har kun forstået det således at spillere og klubber nu har fået lov til at forlænge kontrakterne fra 30/6 til 30/7. Men "fået lov" siger jo ikke noget om hvad der så sker hvis spilleren ikke vil blive i klubben, og gerne vil skifte.

Svar #398
@mph

Det bizzare er jo at en spiller som Sabbi kan ende med at være ejet af OB, og ikke må spille, men må skifte væk fra Hobro alligevel. Om han må træne i OB som det står nu ved jeg ikke. Men spille må han ikke lader det til.

Men det vil jo stadig betyde at AGF kan hente Okore i AaB (gud forbyde det ift det han sikkert koster), og så er han AGF-spiller efter den 30/6. Jeg har kun forstået det således at spillere og klubber nu har fået lov til at forlænge kontrakterne fra 30/6 til 30/7. Men "fået lov" siger jo ikke noget om hvad der så sker hvis spilleren ikke vil blive i klubben, og gerne vil skifte.

Præcis - og spilleren må selvfølgelig gerne træne i sin nye klub. Han er bare ikke spilleberettiget før han registreres til den nye sæson...

Svar #399
@mph

Det bizzare er jo at en spiller som Sabbi kan ende med at være ejet af OB, og ikke må spille, men må skifte væk fra Hobro alligevel. Om han må træne i OB som det står nu ved jeg ikke. Men spille må han ikke lader det til.

Men det vil jo stadig betyde at AGF kan hente Okore i AaB (gud forbyde det ift det han sikkert koster), og så er han AGF-spiller efter den 30/6. Jeg har kun forstået det således at spillere og klubber nu har fået lov til at forlænge kontrakterne fra 30/6 til 30/7. Men "fået lov" siger jo ikke noget om hvad der så sker hvis spilleren ikke vil blive i klubben, og gerne vil skifte.

Præcis - og spilleren må selvfølgelig gerne træne i sin nye klub. Han er bare ikke spilleberettiget før han registreres til den nye sæson...

Transfervinduet åbner da stadig 15. Juni indtil andet besluttes. Og det vindue betyder, at spille tilladelser kan skifte

Simple Audio Video Embedder