Spring til hovedindholdet
Emne: Kamptråd: Lyngby - AGF mandag d. 5.8 kl. 19.00 (Læst 4124 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Kamptråd: Lyngby - AGF mandag d. 5.8 kl. 19.00

Svar #50
Fortjent Lyngby sejr. Det her AGF hold tror ikke på sig selv mere, DN er i den grad truet i sit træner sæde - dette er ikke godt for AGF. (næsten) 22 ringe sæsoner i træk taler sit tydelige sprog.
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #51
Det må betyde debut til Backman i den næste kamp, det kan godt være at Julsgård har spillet fint, men der er gået mål ind i alle kampe i sæsonen indtil nu, det er ikke godtnok, der mangler en der kan styre og organisere det forsvar.
Tingager var da ringere i dag.

Svar #52
Ufatteligt spil og resultat. Det værste var, at vi overhovedet ikke var til stede i kampen. I 2. halvleg spillede de såkaldt bærende kræfter fra alle tre kæder langt under niveau. Der må komme konsekvenser. Håber bare det bliver på spillerniveau.

Svar #53
Det er hvedebrødsdagene, der slutter i aften. Der er ingen undskyldninger mere. Vi SKAL vinde.
Katjiiinnnngggg.................

Vi spiller bla. bla. bla. bla...... Vi burde vinde..... vi.... find selv på flere...............

Skrevet umiddelbart efter slutfløjt og med størst mulig skuffelse efter en tabt kamp til oprykkerholdet der slet ikke skulle være rykket op. Gider næsten ikke engang gå i transfertråden og sige vi trænger til et par kvalitetsspillere i startopstillingen :-X

Svar #54
Hvor er det dog kreperligt!

Men skal vi ikke lige gearer ned for snak om fyring og krise. Bevares, der er ikke hoppestemning i Århus lige nu, og vi er tættere på krisestemning. Men der er 22 kampe tilbage at spille. Det er 66 point. Det eneste der er afgjort, er de 4 første runder. Alt andet er åbent.
Skal vi ikke prøve noget nyt, bare fordi det vi plejer i denne situation aldrig har bragt noget godt med sig? Lad os lade være med at gå i negativt selvsving. Lad os lade være med at snakke om David Nielsens jobsituation. Lad os ikke kræve 7 nye spillere.
Lad os i stedet give holdet den arbejdsro de skal bruge, og den opbakning de har brug for. Det kommer. Det vender. Vi åbner bare sæsonen med sorte november. OB havde en tilsvarende sæsonstart sidste år - og de kom da meget godt efter det.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #55
Fortjent Lyngby sejr. Det her AGF hold tror ikke på sig selv mere, DN er i den grad truet i sit træner sæde - dette er ikke godt for AGF. (næsten) 22 ringe sæsoner i træk taler sit tydelige sprog.

Men ikke dem alle der er DN's skyld ;)

Vi er uskarpe i begge ende. I første halvleg gav vi for meget væk og kunne ikke omsætte ellers ofte fint spil til mål nok. Lyngby var så heller ikke skarpe, så udgangspunktet til anden halvleg var jo fint nok, men det blev virkelig ringe og vi skal altså lige være lidt ekstra gode i øjeblikket for at få noget med.

Svar #56
Dårlig sæsonstart.

Kampen kan vel deles op efter halvlegene. I første halvleg spiller vi offensivt og dominerer. Lyngby skaber desværre for mange kontrachancer.  Anden halvleg forsøger AGF at beskytte forsvaret og det bliver en chancefattig omgang, men AGF kan ikke forsvare og Lyngby er effektive på de to muligheder, der opstår.

Jeg synes, at spilmønstrene ser pæne ud og vi kommer ofte frem til modstanderens felt, men vi får slet ikke nok ud af de mange situationer. For få afslutninger og for lidt kvalitet i disse.

Svar #57
OB havde en tilsvarende sæsonstart sidste år - og de kom da meget godt efter det.

Men der hvor den nuværende pointhøst adskiller sig væsentligt fra den OB havde i sidste sæson, er at OB havde lige fået ny træner med en helt ny spillestil der skulle implementeres, der var ingen tvivl om at dette var årsagen til den ringe pointhøst og alle havde en tro på at det nok skulle komme. AGF har haft kontinuitet i alle kæder, med meget begrænset udskiftning, det er samme trænerteam og samme spillestil, så det er vanskeligt at se hvor den store turnaround skal komme fra.

Jeg mener at der er behov for en leder på banen igen efter at Stage er solgt, det må betyde at Backman starter i næste kamp.

Svar #58
AGF laver næppe en OB, der mangler kvalitet og vilje i truppen til top 6. AGF er ikke et top 6 hold og slet ikke uden forårets 2 bedste spillere i Stage og Grabara. PM er ringe (også i dag), Sana og Blume er ikke fremtiden i AGF. AGF bør satse på andre, PM dog kun en tur på bænken.
Ind med de unge, nye spillere og spillere med mere vilje (Backman). Væk med Sana, Blume, JJ og Munksgaard. PM på bænken.

KSDH

Svar #59
Jeg mener at der er behov for en leder på banen igen efter at Stage er solgt, det må betyde at Backman starter i næste kamp.
Det er jeg meget enig i. Resten har du også en pointe med - men det er nu også mit klare indtryk at vi faktisk forsøger at ændre spillestil, så selvom vi har mere kontinuitet end OB for et år siden, så er vi ved at implementere en ny spillestil, og den slags koster.
DN har i øvrigt lige taget en stor del af ansvaret - han vedgår, at han satte den forkerte taktik i anden halveg.

Det her vender. Det vender meget snart. Men vi skal bruge en leder, deri har du fuldtstændig ret. PM er en usynlig anfører, og jeg tror det bind vejer for tungt på ham - giv det til Backman.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #60
Men ikke dem alle der er DN's skyld  ;)
Jeg vil ikke have DN fyret, men det ender det nok med - desværre.

KSDH

Svar #61
Lad os nu se. Det er ikke noget der bliver diskuteret i ledelsen på nuværende tidspunkt selvom Jesper Thygesen kalder på katastrofe og kæmpe krise. Taber vi de næste to er det lidt noget andet.

Jeg ærgrer mig lidt over det her startprogram med 4 af 5 kampe ude fordi den her ene sejr havde ændret historien fuldstændig. Men selvfølgelig skal vi også kunne vinde ude og ind imellem hente point mod topholdene ellers kommer vi da ikke i top-6.

Svar #62

Nej DN bliver ikke fyret, der er for meget harmoni både på ledelsesgangen og i truppen til at det sker. Men han skal have styr på den defensiv, ellers kommer det aldrig til at lykkes nogen steder på banen, der er alt for mange kæmpe store chancer imod fra hold der ikke kommer til den slags chancer mod top 6 hold, det kommer de kun frem til imod bundhold :-(.

Svar #63
Nej DN bliver ikke fyret
Nok ikke i denne uge. DN ligner heller ikke en træner der bliver forlænget og så er det farligt at være AGF træner. Trist, trist, trist !

KSDH

Svar #64
Det er lidt svært at vurdere, men måske koster der også en del at NP skal rende rundt med en advarsel det meste af kampen hver gang. Kan han ikke få besked om at han ikke behøver lave professionelle frispark i første halvleg? Han kan snilt få en advarsel alligevel for dommerne har et øje på ham, men det hjælper at han kan gå til den centralt.

Svar #65
Read my lips ( & words ): Hvis vi kun får et point i de 2 næste kampe er DN med garanti IKKE i GF efter landskamppausen medio september....

Svar #66
Read my lips ( & words ): Hvis vi kun får et point i de 2 næste kampe er DN med garanti IKKE i GF efter landskamppausen medio september....
Det ville være at gentage den klassiske AGF fejl. Nu har man givet David længere snor end andre trænere så vil det være direkte  åndsvagt at skulle starte forfra en gang til.
Hamborg
Jeg håber men tvivler, det er jo AGF det her

Svar #67
Jeg stod og spekulerede på, hvad der egentlig gik galt i dagens kamp. Det er ikke optimalt at vurdere efter begrænset udsyn bag et meget tyktmasket net bag målet, og hvad der minder om en livstid i øl-køen.

I mine øjne var Bundu mest farlig for den defensive organisation. Der var oplægget til målet og nogle sløje indlæg. Man har fornemmelsen af, at han kan være forskellen. Jeg forstår godt at Bundu spiller ... Men det koster, dels ved at holde Sana på bænken (antager der kun er plads til en af de to), og det er med til at svække defensiven.  Og jeg har mere tiltro til Sana, end til Bundu, overordnet set.

Svar #68
 Nu så jeg desværre kun kampen gennem et sort fiskenet på udebaneafsnittet. Hvis man boykotter en
halvleg på grund af mandagskampe, så må næste skridt være at boykotte stadions med fiskenet. Men det jeg kunne se, var perioder med flot spil. Noget af det bedste i dette årti. Så må vi håbe, at skarpheden i begge felter snart kommer. Langtfra krise efter min mening. Men selvfølgelig kan vi ikke overleve med  hæderlige nederlag. Jeg stoler dog på at truppen har kvalitet til at klare skærene, dvs. undgå nedrykning. DN begik en fejl, da han hev bedste mand ud. Hvorfor bænker man næsten systematisk målscorere? Men op på hesten igen
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #69
Nu så jeg desværre kun kampen gennem et sort fiskenet på udebaneafsnittet. Hvis man boykotter en
halvleg på grund af mandagskampe, så må næste skridt være at boykotte stadions med fiskenet. Men det jeg kunne se, var perioder med flot spil. Noget af det bedste i dette årti. Så må vi håbe, at skarpheden i begge felter snart kommer. Langtfra krise efter min mening. Men selvfølgelig kan vi ikke overleve med  hæderlige nederlag. Jeg stoler dog på at truppen har kvalitet til at klare skærene, dvs. undgå nedrykning. DN begik en fejl, da han hev bedste mand ud. Hvorfor bænker man næsten systematisk målscorere? Men op på hesten igen

Jeg synes ikke man kan tale om det bedste spil i dette årti, når det ikke resulterer i mål, og når en oprykker kommer så nemt til kæmpe store chancer, så fiskenettet må have blokeret for meget af udsynet ;-)

Svar #70
Hvor var det en nedslående indsats i dag. Aldrig har en anfører spillet så sløjt og ufokuseret. Der var så mange af de bærende der svigtede, at man næsten ikke kan komme i tanke om om nogen, der ikke gjorde. Amini spillede som om, at han havde tabt den ene kontaktlinse. Den her trup skal have nogle markante forstærkninger i alle rækker. De nuværende spiller stift og uinspirerede. Undtagen Bundu, der dog prøver.

Svar #71

Det handler jo ikke om at kunne trille rundt med bolden, men at score, lukke af og få points. Der skal spillere ind med kvalitet. Der er jo p.t. kun Bundu, der både tør noget og vil afslutte. Pinlig indsats og især fra de bærende i sidste sæson.

Svar #72
Nå, godt så.
Et par hurtige fra hoften:
 Luk Amini ned og du har lukket AGF ned.
 Der er ingen gameplan når vi scorer først, hvilket vi er ok gode til.
 Har vi slet ingen ledere på banen mere?
 Vi er jo slet ikke klar til at det andet hold har en plan for at spille imod os.
Av. Piv. Hyl. Hyl.
Suk.
Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Svar #73
Jeg ved godt man ikke taler om held og uheld, og jeg er også enig at AGF i mange tilfælde ikke var skarpe, og vi tilsyneladende pt. har for mange alibispillere som ikke er dygtige nok i felterne, vi har jo ca. 250 indlæg som ikke rammer noget som helst, eller skud på mål som pisser langt væk.

Men vi mangler også lidt af det held som de andre hold har haft, forhåbentlig udligner det sig, det var lidt ligesom sidste sæson, hvor vi fik et hav af underligt dømte straffespark imod os i den første 1/3 af sæsonen.

Lyngby spillede frisk til og gik efter deres chance, heldigvis fortaber sådan noget som regel efterhånden som sæsonen skrider frem, og skader / karantæner gør sit indtog. Men idag kæmpede de flot for det, og vandt egentlig fortjent alene på deres fight. AGF skal derimod hjem og træne videre, det er tydeligt at alt ikke er afstemt endnu.

Positiv siden er at vi bevisligt har et hold der tør spille fodbold, vi har individualister, og vi fysisk kan spille lige op med alle, nu mangler vi bare at sætte det sammen til 3 point. :)

/Aske

Svar #74

Jeg synes ikke man kan tale om det bedste spil i dette årti, når det ikke resulterer i mål, og når en oprykker kommer så nemt til kæmpe store chancer, så fiskenettet må have blokeret for meget af udsynet ;-)
Jeg syntes vi i momenter viser rigtig flot spil som @ramloser er inde på men vores effektivitet på den sidste 1/5 af banen er grotesk ringe. Indlæggene sejler rundt og spillerne formår ikke at sparke den ind, når de får chancen. Ved målet i går ryger bolden forbi Blume som sparker et kæmpehul i luften på en bold der "blot skulle være smækket ind". Heldigvis står Jon bagved og gør det.
Vi mangler simpelthen kynismen/dygtigheden/heldet til at få effektueret og så mangler vi kvaliteten skal have et nøk op hele vejen rundt. Det gælder også i forsvaret som jeg efterhånden har påpeget det meste af året. Lige pt. mangler vi allermest at PM kommer igang og kan levere - ellers må Helenius jo få chancen fra start.
Det er farligt at sige, for vi har været i denne position før, hvor det ser ud til at være marginaler vi mangler. Jeg husker stadig samme problemstilling under den unævnelige, hvor der lige pludselig kom hul på bylden og vi spillede fodbold af en kvalitet som ikke set i rigtig mange år.

Et par observationer:
Bundu slår stadig for dårlige indlæg men for pokker hvor kan han da også lave returløb. Det er i en helt anden kaliber end tidligere og giver håb for han virkelig kan slå igennem i år. Han virker langt bedre afstemt taktisk og vi ved han før har haft evnen til at score mål på samlebånd. Der behøver ikke være langt hen til det:-)

Jeg var overrasket over DN spillede Duncan men til gengæld syntes jeg egentlig han gjorde det ok. Jeg troede ikke han var klar til at spille på det her niveau endnu men det kan måske komme før jeg forventede.

Sana leverede ikke det jeg håbede, da han blev skiftet ind. Han prøvede virkelig men det virkede indimellem lidt febrilsk.

Jeg syntes ikke Munksgaard er så dårlig som nogle debattører gør ham til - syntes faktisk han leverer rigtig fint i store dele af kampen og er garant for energi, villje og fight.

Kommentatorerne havde travlt med at bashe Eskelinen efter kampen mod FCM - jeg syntes det er noget overkill pga. et par fejl i hans første kamp og mod en klassemodstander. Han er ung og skal udvikle sig - det lignede blot Jova i hans opstart og det gik jo fint. Knap så godt at han endnu engang måtte en tur i græsset og have doktorhjælp, det skal helst ikke blive en vane.

Svar #75
Nå, godt så.
Et par hurtige fra hoften:
 Luk Amini ned og du har lukket AGF ned.
 Der er ingen gameplan når vi scorer først, hvilket vi er ok gode til.
 Har vi slet ingen ledere på banen mere?
 Vi er jo slet ikke klar til at det andet hold har en plan for at spille imod os.
Av. Piv. Hyl. Hyl.
Suk.
Spot on.
Tabet af Jens Stage har betydet mere end de fleste af os har villet indse. Han var en leder, som gik forrest og kunne se faren og mulighederne lang tid før, de opstod. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange han dukkede op ud af ingenting og lavede en clearing foran egen mål, eller hvor han dukker som ekstra angriber og scorer et vigtigt mål. Han var på pletten for FCK i Haderslev. De reddede 3 points. Dem kunne vi godt have brugt igår.
Med Amini taget ud af spillet, bliver vi extra sårbare, når vi ikke har Stage.
I modsætning til FCM, så var Lyngby ikke så bange for Bundu. Det var måske fordi, de havde luret, at hans indlæg stadigvæk mangler kvalitet eller fordi de havde en effektiv måde stå kompakt foran deres eget mål.

Hvis vi skal komme med noget positivt, så forsøgte vi i det mindste at lukke kampen, men det offensive sats gjorde os sårbare overfor Lyngbys kontramaskine. Vi tog for store chancer. De har godt nok et par uskarpe angribere, men vi fik set, at der er flere spillere på holdet, der sagtens kan lave mål.

Tidligere - for nogle år siden - har vi været for handlingslammede, når vi er kommet bagud og skulle jagte en udligning. Igår og tidligere under DN, har vi ikke tøvet med at kaste de høje folk frem - incl. Tingager - og så ellers begynde at hælde høje bolde ind i deres felt. Det gav ikke mål, men vi fik mange af returboldene, hvilket betød, at slutningen af kampen blev en belejring Lyngbys straffesparksfelt - bortset fra de få kontraangreb Lyngby fik på den konto. Men skarpheden, dygtigheden og heldet mangler stadigvæk.

Nå, men sæsonen er ung, og vi skal videre. Uanset hvor galt det er gået, så kan det altid blive værre. Det skal der sættes en stopper for lige med det samme. Så skal vi nok komme igang med at høste nogle points.

Svar #76
Jeg så ikke kampen, men det er mig en gåde, at DN kan finde på at skifte Blume for Sana. Det er bare en kæmpe invitation til kontrangreb og jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om en kamp hvor Sana har fungeret som central midt uden det har kostet den defensive organisation.

Men når det sker, så understreger det bare, at PC skal i transfermarkedet efter en virkelig stærk 8'er der kan skubbe Blume ud på bænken og sikre, at Sana kun bliver brugt på fløjene.

Svar #77
Jeg så ikke kampen, men det er mig en gåde, at DN kan finde på at skifte Blume for Sana. Det er bare en kæmpe invitation til kontrangreb og jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om en kamp hvor Sana har fungeret som central midt uden det har kostet den defensive organisation.

Men når det sker, så understreger det bare, at PC skal i transfermarkedet efter en virkelig stærk 8'er der kan skubbe Blume ud på bænken og sikre, at Sana kun bliver brugt på fløjene.

Jeg er enig i, at vi mangler en 6/8'er på midtbanen, der kan styrke niveauet her.  Ovennævnte udskiftning underbygger dog ikke den pointe.

AGF spillede ikke 4-3-3/4-1-4-1, men derimod 3-4-3 med Blume og Thorsteinsson om kanter/offensive midtbanespillere bag Mortensen.

Jeg synes ikke, at den udskiftning er problematisk. Bror Blume spillede fint i første halvleg, men han så helt færdig ud i anden halvleg og lykkedes ikke med sine ting.   Kampen var på vej ind i en fase, hvor AGF havde svære ved at styre spillet og holde fast i bolden. I den sammenhæng kan jeg godt se ideen i at få en frisk Tobias Sana ind på holdet.

Svar #78

@Holmertz‍ 
Jeg er sgu for meget nede til at kunne lave en stor tråd omkring hvor nede jeg er. Så kan nok kun kommentere på enkeltstående ting for nu. Jeg har stadig troen på at det her hold kan lykkes, dont get me wrong. Men hold nu op altså hvor er den hård i dag.

Men jeg er enig i, at hverken Blume eller Sana fungerer på en måde, som vi kunne ønske. Jeg har ikke noget imod dem som spillere, men som typer, er de jo IKKE ligesom den spiller som PC/David ville have på pladsen til den kommende sæson (Stage). Når det var planen at Stage skulle spille der, så var det jo netop for at kunne løsrive Amini lidt mere, og for at kunne være langt mindre sårbare for omstillinger. Som vi har det nu, er NP tvunget til at lave gule kort hele tiden, for dem han har lavet har været i holdets tjeneste, og ikke dumme vilde tacklinger. 

Jeg synes også det er trist at se Amini have bolden på kanten af feltet, og KONSTANT ligge den højt ind til en Bundu/PM istedet for at tage trækket ind i feltet selv og/eller skyde på mål. I Glens system blev Amini brugt mere offensivt, og han scorede både med hovedet og fødderne (5 mål), og kom meget mere med i feltet. Jeg talte talrige gange i går, hvor vi havde 3-4 mand i feltet,h vor indlogget fra Bundu ramte første mand, og aldrig kom i feltet. Så jeg synes ikke problemet er, at vi ikke har mand i feltet i Davids system. 

Jeg så en Bundu i går, som ikke havde kræfter til at lave gode nok indlæg, da han skulle sprinte 70 meter som wingback først, og ikke fik lavet et ordenligt slutprodukt. I starten af kampen hvor kræfterne var til det blev det til et flot indlæg til 1-0.

Svar #79
Men okay: lige umiddelbart her dagen efter kampen tænker jeg 3 ting først og fremmest.

1: Jeg bliver aldrig fan af wingbacks i AGF, da det i min optik kræver spillere vi ikke har råd til. Bundu har ikke kræfterne til at lave de sidste detaljer/den sidste vigtige berøring. Og han er ellers et fysisk bæst. Men det nytter ikke.

2: Jeg synes vi mangler en eller to ledere på banen... Tingager/Juelsgård er søde gutter. For "gode af sig". Backmann er en fucking kriger. tilbage med ham, eller køb en lignende, hvis Backmann ikke kan spille mere. Blume, Sana, Amini er præcis det samme, søde gode mennesker, der ikke skræmmer nogen på en fodboldbane. De er dygtige, men de er ikke ledere på den måde vi kan lade til at have brug for det. Og ligesom Tingager/Juelsgård er langt bedre når de spiller med Backmann (en general), så kan man håbe at Amini bliver det med en sådan derinde. NP er for ny, men kan måske blive det.

3: Vi skal have ordnet den midtbane... Sammenholdt med Stages placering som 8'er i denne sæson, så var det måske planen at Amini skulle have spillet Blume/Sanas plads, mens Stage skulle have spillet Stages? Men uanset hvad, så mangler vi en løsning der. Jeg synes at den helt umiddelbare løsning er at rykke Amini frem, og Blume tilbage. Altså lade Blume spille Aminis plads, og lade Amini spille den plads som Stage skulle have spillet i denne sæson. Det ville lade Amini komme mere med i feltet, og få det tilbage i sit spil, og lade Blume skyde udefra, og fordele flere bolde, hvilket han faktisk er god til. Og han er ikke så hurtig, men god til at vende med bolden. Vi ville miste lidt gennembrudsstyrke fra hans plads, men til gengæld få det på Blume/Sana-pladsen længere fremme. Og der er der måske mere brug for det... Alternativt og måske nødvendigt: Køb en general til den midtbane, og lad Amini spille sammen med ham.

Svar #80
Vi har ikke fortidens " lede svin " på banen - det viser sig nu at være en hæmsko....vi mangler lidt nutidens Picknich/Tøfting-typer....

Svar #81
Vi har ikke fortidens " lede svin " på banen - det viser sig nu at være en hæmsko....vi mangler lidt nutidens Picknich/Tøfting-typer....

Svar #82
Jeg har allerede nu nærmest tynd mave ved tanken om kampen på mandag. VI skal faktisk vinde den kamp for ikke at komme ind i en krise-spiral. Og er der en ting AGF er dårlig til, så er det at præstere når det virkeligt gælder.

Ingen kamp sidder dybere i mig end denne, sidste spillerunde hjemme mod OB i 2010, den skulle vindes for at have en chance for overlevelse. OB havde intet at spille for, og havde i runden inden tabt til Randers, der også lå i bunden. En sejr havde sendt Randers ned, holdt os oppe og stadig sendt Fisse-Erik ad helvede til.

Superligakamp AGF-OB, 16.05.2010 - SuperStats

Nå, men jeg går lige på toilettet igen. Hold kæft en forventelig skuffelse

Svar #83
Det største fejl i AGF i dette vindue var ikke, at sælge Jens Stage, men derimod ikke at erstatte ham ordentligt. AGF har spillet de bedste kampe under David Nielsen med tre mand inde på midten. Poulsen og Amini er gode, men de mangler en spiller med dynamik ved siden af. Jeg er sikker på, at selv i Vito Mistrati eller en Mads Albæk, der begge er skifte for mindre beløb i dette vindue kunne have været til stor hjælp. Jeg håber virkelig, at der bliver ledt efter en spiller til denne plads. 

Derudover eksperimenterer man også med et tremandsforsvar, hvor jeg egentlig synes Munksgaard og Juelsgård passer fint ind. De er begge backs, og kan derfor tage del i fase 1 på en anden måde end den normale stopper. Problemet er, at lederen i midten er Tingager, og det er han simpelthen ikke god nok til lige pt. Han er god i opspillet, men går ikke op og bryder spillet godt nok og vinder for få dueller.

Spiller man med to wingbacks, så skal de helst begge to have styrker i defensiven. Jeg synes ikke Bundu bidrager nok defensivt, og starter ofte for langt tilbage på banen i omstillinger, og dermed ofte allerede har haft et meget langt højintenst løb når han kommer ned mod feltet.

Oppe foran er Patrick Mortensen udskældt, og han scorer ikke mange mål, men han er også meget alene og deltager faktisk okay som link-up spiller, problemet er bare at hans holdkammerater ofte ligger for langt væk fra ham.

Jeg synes, at man skal spille Backman fra start.

Eventuelt tilbage i en 4 backs kæde, spille Nicolai Poulsen som eneste 6'er, meget tæt på de to stoppere, og så spille Amini og Blume (i mangel af bedre) inde på midten. Gør det kompakt, og så spil Thorsteinsson og Bundu tættere på Mortensen.

Spiller man stadig med 3 i forsvaret, så skal man bringe en anden højre back. Enten Ankersen eller Anbo.

Svar #84
Det største fejl i AGF i dette vindue var ikke, at sælge Jens Stage, men derimod ikke at erstatte ham ordentligt.
@Thomas K‍ 

Stop lige engang.... Du kan sgu da ikke tale om det i datid, når transfervinduet ikke er lukket endnu. Vi lærte så rigeligt sidste år, at det er vigtigere at have truppen på plads i efterårets sidste 13 kampe, end i de første 8....! 

Kom nu lidt, gutter.

Svar #85
Fair nok.

Indtil videre største fejl, men problemet med en trup der ikke er på plads er, at 25pct af kampene er spillet inden viduet er lukket. Det skriger ned fra himmelen, at man skal dominere mere fysisk inde centralt. Ørnskov, der næste ikke kan løbe mere havde flere raids op igennem midten, da vi manglede en trejde mand derinde.

Svar #86
Indtil videre største fejl, men problemet med en trup der ikke er på plads er, at 25pct af kampene er spillet inden viduet er lukket.
@Thomas K‍ 

Og sidste år lå vi nummer 5 eller 6 efter transfervinduets sidste dag, endda som ubesejret. Det kan man ikke bruge til noget. Og får vi en stor profil til midten inden vinduet lukker, og kommer Backmann tilbage og/eller der tilføres en general dernede også, så ser rigtig meget anderledes ud. 

Og så er det ligegyldigt at 25% af grundspillet er ovre... Det er kun hvis du vil vinde mesterskabet at du skal være der fra runde 1. Top 6 kan klares over få runder. 36 point kan trods alt laves på kun 12 kampe....! Just saying.

Svar #88
Enig, men nu det til trods havde jeg forventet at Hobro og Lyngby (omend på udebane) havde givet mere end 1 point.

Nu skal AGF jagte et snit på 1,6 point i resten af sæsonen.

Svar #89
Og der har vi heldigvis allerede overstået 2 af de 4 kampe vi ikke kan regne med point.

Og vi havde alle håbet på at have flere point nu.

Svar #90
Og der har vi heldigvis allerede overstået 2 af de 4 kampe vi ikke kan regne med point.

Og vi havde alle håbet på at have flere point nu.
Jeg tænkte på om man kunne opdele holdene i nogle grupper med forventninger om point for at nå top-6, selvom det selvfølgelig ikke lige vil gå sådan.

1-2 - de to tophold: 1/12 point
3-5 - resten af top-6: 8/18 point
7-10 - tæt på top-6: 12/24 point
11-14 - bunden: 16/24 point

Det giver som eksempel 37 point og her er det ikke så alarmerende at have tabt til de to tophold, mens der til gengæld, hvis Lyngby og Hobro ender i bundgruppen, næsten skal gøres rent bord i resten af de kampe eller der skal kompenseres i andre kampe. Så det er klart at nogle få dårlige resultater i de næste kampe kan gøre bjerget ret uoverstigelig, eller sagt på en anden måde har vi så allerede haft den sorte måned der plejer at ødelægge hele sæsonen. Men som sagt går det jo ikke lige efter sådan en opskrift alligevel og der er ikke noget der er afgjort endnu, vi skal bare lige vinde de to næste og så er vi med igen :)

Svar #91
Det giver som eksempel 37 point og her er det ikke så alarmerende at have tabt til de to tophold, mens der til gengæld, hvis Lyngby og Hobro ender i bundgruppen, næsten skal gøres rent bord i resten af de kampe eller der skal kompenseres i andre kampe.
@Winther‍ 

Jeg er med på din præmis. Sådan tænker jeg det også til dels. Men i denne liga slår alle hold alle, undtagen FCM/FCK.
Så når man taber imod Lyngby tvinges man i grunden bare til at tage et par point imod hold fra en af de andre lag, eksempelvis som vi gjorde det imod EfB og BIF sidste sæson. 

Så du kan ikke sige at vi "næsten skal gøre rent bord" mod bundholdene. Tabellen er fuldstændig ligeglad med hvem du laver point imod. AaB kom i top 6 sidst ved nærmest kun at slå bundholdene, og andre hold taber mange kampe imod bundhold, men laver overraskende mange point imod topholdene som Esbjerg sidste sæson, hvor de bl.a. vandt alle kampene imod BIF nærmest.

Så ja, vi skal lave ca. 1,4 point i snit for at komme i top 6 siger alle statistiker (1,4 x 26  =36,4). Og der er spillet 4 runder, så vi bure have 5,6 point, og er altså 4,6 point bagud nu. Vinder vi i Haderslev, så har vi lavet 4 point i 5 kampe, og er blot 3 point efter. Det er den slags i en størrelsesorden der slet ikke burde skabe den panik vi ser rundt omkring.

Vi har spillet 4 kampe, og to af de fire var imod de absolutte tophold. Og nu er vi tvunget til at lave en uafgjort om til sejr 2 gange ift de 1,4 set lineært. 

Svar #92
Det største fejl i AGF i dette vindue var ikke, at sælge Jens Stage, men derimod ikke at erstatte ham ordentligt.
@Thomas K

Stop lige engang.... Du kan sgu da ikke tale om det i datid, når transfervinduet ikke er lukket endnu. Vi lærte så rigeligt sidste år, at det er vigtigere at have truppen på plads i efterårets sidste 13 kampe, end i de første 8....!

Kom nu lidt, gutter.
Jens Stage er en af de spillere, som man ikke bare erstatter 1:1 uden at må op med flere penge, end vi har fået for ham. Vi køber typisk spillere, som kommer fra klubber, der er lidt mindre attraktive at spille i end AGF. Jon Dagur Thorsteinsson kan vise sig at være et super godt køb på sigt, men selv om han har lavet mål og har vist sig som en værdifuld spiller, så er han ikke en 1:1 erstatning for Stage... Heller ikke hvis han havde spillet samme plads.

Stage har efterladt et hul i holdets organisationen. Det er op til trænerteamet og de øvrige spillere, at få det optimale ud af det potentiale, der er i de øvrige spillere og få synagier og automatismer til at fungere optimalt med det materiale, der nu engang er. Der er - ligesom på de fleste andre superligahold - en del spændende spillere. Holdet skal kittes sammen til en enhed, som kan vinde tilstrækkelig mange kampe til at komme i top 6. Der skal muligvis hentes en forstærkning eller to, men det er for naivt at tro, at der kommer en 1:1 erstatning for Stage. Der kommer højst sandsynligt til at ske noget andet og kortene skal blandes en ekstra gang, før vi begynder at vinde flere kampe. Personligt tror jeg, at vi kommer til at se mere fokus på forsvaret og nogle kampe, hvor vi spiller til 0, før vi satser offensivt igen, som vi har set i de første kampe i denne sæson. Lidt kedeligt, men vi slipper for de helt store ydmygelser, som f.eks. at tabe til en oprykker, der spiller på omstillinger på hjemmebane.

Svar #93
Jens Stage er en af de spillere, som man ikke bare erstatter 1:1 uden at må op med flere penge, end vi har fået for ham. 

@JB

Undskyld mig, men Stage har (i min optik) ikke leveret for 18 millioner kroner indsats i AGF. Og du siger endda at for at erstatte ham skal man købe en spiller til mere end 18 millioner!!?? Han bliver bl.a. købt fordi han er god og solid allerede nu trods hans unge alder, og med et kæmpe udviklingspotentiale.

Jeg er meget enig i casen, hvis det var Amini for 1 milion euro, eller Stage for 1 million euro. Der ville den kontinuitet der var bygget op være mere værd end prisen. Men 18 millioner er vildt i dansk sammenhæng.

Du kan købe en spiller til 15 millioner som ikke kan blive bedre, men som er bedre end Stage er lige nu, men som om 3 år ikke kan sælges for 15 millioner igen. Men du får en bedre spiller lige nu. Sådan kan du sige om Patrick Mortensen hvor du ikke får noget fremtid, men udelukkende nutid.

Og hvis man virkelig ville, så kunne du finde en 29-årig til 15 millioner derude et sted, som ville være betydeligt bedre end Stage var sidste år for AGF.
Jon Dagur Thorsteinsson kan vise sig at være et super godt køb på sigt, men selv om han har lavet mål og har vist sig som en værdifuld spiller, så er han ikke en 1:1 erstatning for Stage... Heller ikke hvis han havde spillet samme plads.

Altså Jon Thorsteinsson kan jo på ingen måde sammenlignes, da man har hentet ham ganske billigt. Tænkt på hvor god en spiller du ville kunne købe for 18 millioner. Jeg vi gå så langt som at sige, at Stage ikke er 18 millioner bedre end Nicolai Poulsen som vi hentede gratis.. Men de sidste % er altid dyre, og når der så er U21, den rette alder, den rette type ift det behov man har (farvel til Kvist og Delaney etc), så ender man med at kunne tilbyde 18 millioner, når man samtidig kan sælge en anden samtidig for 60+ millioner.

Svar #94
Jeg er med på din præmis. Sådan tænker jeg det også til dels. Men i denne liga slår alle hold alle, undtagen FCM/FCK.
Så når man taber imod Lyngby tvinges man i grunden bare til at tage et par point imod hold fra en af de andre lag, eksempelvis som vi gjorde det imod EfB og BIF sidste sæson. 

Så du kan ikke sige at vi "næsten skal gøre rent bord" mod bundholdene. Tabellen er fuldstændig ligeglad med hvem du laver point imod. AaB kom i top 6 sidst ved nærmest kun at slå bundholdene, og andre hold taber mange kampe imod bundhold, men laver overraskende mange point imod topholdene som Esbjerg sidste sæson, hvor de bl.a. vandt alle kampene imod BIF nærmest.

Ja, det ville som sagt være mærkeligt hvis det lige gik efter den forskrift, men Hobro eller Lyngby kan jo også ende i en højere 'kategori' end først antaget. Det er meget hvis og hvis, men du konkluderer vel det samme når du siger man bare skal tage point fra et hold fra et andet lag. Altså nogle man ikke i forvejen havde regnet med hvis det er ifht sådan en opsætning. Det kan dog også lade sig gøre, vi skal bare helst ikke derhen hvor vi skal overraske positivt for ofte. OB kom i top-6 sidste sæson efter en endnu ringere start, men hvis vi ender der bliver det selvfølgelig svært. Der bliver ikke plads til en dårlig serie igen senere.

Så ja, vi skal lave ca. 1,4 point i snit for at komme i top 6 siger alle statistiker (1,4 x 26  =36,4). Og der er spillet 4 runder, så vi bure have 5,6 point, og er altså 4,6 point bagud nu. Vinder vi i Haderslev, så har vi lavet 4 point i 5 kampe, og er blot 3 point efter. Det er den slags i en størrelsesorden der slet ikke burde skabe den panik vi ser rundt omkring.

Vi har spillet 4 kampe, og to af de fire var imod de absolutte tophold. Og nu er vi tvunget til at lave en uafgjort om til sejr 2 gange ift de 1,4 set lineært.

I min hurtige udregning tænkte jeg også på ude- og hjemmekampe og i den beregning er vi helt med hvis vi vinder i Haderslev. Udover at møde to tophold spiller vi jo 4 af de 5 første ude og den forventning nogle har om at vi bare vinder i Hobro og Lyngby er lidt urealistisk. Så jeg synes heller ikke det giver mening at gå i panik endnu, det synes jeg vi skal overlade til sensationspressen, men vi kan være lidt bekymrede fordi vi skal i gang hurtigt og fordi nogle spillere netop kan lade sig påvirke af det lidt urealistiske pres udefra. Det vil lette voldsomt at vinde den næste kamp.

Svar #95
Det er den slags i en størrelsesorden der slet ikke burde skabe den panik vi ser rundt omkring
Panik? Er det ikke blot konstateringer af vi er svækkede siden foråret og der ikke er blevet hentet erstatninger på det forventede niveau.

Svar #96
Det største fejl i AGF i dette vindue var ikke, at sælge Jens Stage, men derimod ikke at erstatte ham ordentligt. AGF har spillet de bedste kampe under David Nielsen med tre mand inde på midten. Poulsen og Amini er gode, men de mangler en spiller med dynamik ved siden af. Jeg er sikker på, at selv i Vito Mistrati eller en Mads Albæk, der begge er skifte for mindre beløb i dette vindue kunne have været til stor hjælp. Jeg håber virkelig, at der bliver ledt efter en spiller til denne plads. 

Derudover eksperimenterer man også med et tremandsforsvar, hvor jeg egentlig synes Munksgaard og Juelsgård passer fint ind. De er begge backs, og kan derfor tage del i fase 1 på en anden måde end den normale stopper. Problemet er, at lederen i midten er Tingager, og det er han simpelthen ikke god nok til lige pt. Han er god i opspillet, men går ikke op og bryder spillet godt nok og vinder for få dueller.

Spiller man med to wingbacks, så skal de helst begge to have styrker i defensiven. Jeg synes ikke Bundu bidrager nok defensivt, og starter ofte for langt tilbage på banen i omstillinger, og dermed ofte allerede har haft et meget langt højintenst løb når han kommer ned mod feltet.

Oppe foran er Patrick Mortensen udskældt, og han scorer ikke mange mål, men han er også meget alene og deltager faktisk okay som link-up spiller, problemet er bare at hans holdkammerater ofte ligger for langt væk fra ham.

Jeg synes, at man skal spille Backman fra start.

Eventuelt tilbage i en 4 backs kæde, spille Nicolai Poulsen som eneste 6'er, meget tæt på de to stoppere, og så spille Amini og Blume (i mangel af bedre) inde på midten. Gør det kompakt, og så spil Thorsteinsson og Bundu tættere på Mortensen.

Spiller man stadig med 3 i forsvaret, så skal man bringe en anden højre back. Enten Ankersen eller Anbo.

Godt oplæg.

Udfordringen er, at AGF har tre kreative spillere, Amini, Bundu og Sana, som jeg ser det. Amini er mindst udpræget kreativ og absolut ikke målfarlig. Til gengæld fungerer han noget nær perfekt i holdets organisation. Sana er den klart mest kreative og 'farlige' spiller, mens Bundu lokker med evnen til gennembrud på kanten og enormt potentiale - desværre er der (endnu?) ikke nok slutproduktet i Bundu.

Udfordringen for David har været at få plads til Sana og/eller Bundu på banen, uden at kompromittere organisationen. Jeg synes ikke Bror Blume er skurk eller for svag. Han er på det yderste mandat, men det vil der altid være en der er. Jeg synes Bundu har været fejlplaceret defensivt, alt for mange gange, og Munksgaard ser ikke ret godt ud, når han skal dække to mand - men det ville Van Dijk heller ikke gøre.

Hvorfor har Casper Højer været så anonym? Er det fordi wingbacken ikke passer ham, eller er han sur over FCK blev afvist? Han har ikke løftet, og det mangler.

Er holdets største mangel i virkeligheden højre wingback? Jakob Ankersen har heller ikke sprudlet, men han har egenskaberne som wingback.

Og hvad gør man, hvis Bundu formår at være på plads defensivt? Det lyder skønt, men det kan næppe ske uden omkostninger ift det offensive arbejde.

Jon er god til at komme i feltet, men han har også den fordel, at der ligger en back bag ham, så han er ikke tynget af defensive pligter.

Svar #97

Det er meget hvis og hvis, men du konkluderer vel det samme når du siger man bare skal tage point fra et hold fra et andet lag. Altså nogle man ikke i forvejen havde regnet med hvis det er ifht sådan en opsætning
@Winther‍ 
Som du selv er inde på, så er der ingen garanti for, at det hold du placerer i den nederste pulje er i den nederste pulje når sæsonen er ovre.. Så man kan forregne sig meget hurtigt, og også komme til at tænke at AGF er lort lort lort fordi de ikke vinder over Hobro. Men altså de har ikke tabt en kamp endnu, som en af de eneste 3 hold, og havde både Babayan, Kirkevold, Hviilsom og Sabbi med. Så de hold der møder Hobro når Sabbi/Babaryan er væk møder et helt andet hold. Hvis de bliver, så tror jeg faktisk godt at Hobro kan undgå nedrykning. Lyngby var også dømt som sikker nedrykker da de fik bronze, og EfB blev ikke spået top 6 sidste år, og OB var dømt bundhold efter et par runder.. Så du kan ikke efter 4 kampe tillade dig at sige at hverken Lyngby eller Hobro er nedrykker, eller faktisk bundhold når ligaen er slut. Sådan er der så meget. Jeg forstår sagtens hvor du vil hen.

Svar #98
Panik? Er det ikke blot konstateringer af vi er svækkede siden foråret og der ikke er blevet hentet erstatninger på det forventede niveau. 
@Martinstranger‍ 
Konstateringen har jeg slet ikke noget imod. Og uanset hvem du ville have hentet til målmandsposten, så ville vi være svækkede på den. Og Stage ift NP er en svækkelse også, også selvom NP gør det rigtig rigtig godt, og at han ikke er Stages erstatning, men afløser på pladsen, og at erstatningen for Stage på den 8'er ikke er købt endnu.

Men jeg synes ikke det er fair kun at kigge på foråret, da kun 6 kampe var i grundspillet. Jeg synes det er mere relevant at sammenligne med tiden før transfervinduet sidste år, altså samme tid som nu, og så efteråret efter transfervinduet. Af gode grunde kan man slet ikke tillade sig at konkludere at vi går svækkede ud af dette vindue, da det ikke er færdigt endnu.

Jeg tror alle kan blive enige om, at der er ca. status quo ift det hold, der startede ligaen sidste år, og havde Jovanovic, Junker og Backmann og Bundu med, og dog manglede Pusic. Så blev Junker/Jovanovic solgt, og Bundu/Backmann skadet.
Nu er Bundu tilbage, og Backmann er det FORHÅBENLIGT lige om lidt. Og er han ikke, så har eb.dk kunne berette at vi kigger på en ny CB. Jeg tror bare personligt det var sondering af terrænet ift hvis Backmann IKKE blev klar. Men det ved jeg/vi ikke om det er.
Og Junker er erstattet af Helenius. Pusic af Patrick Mortensen, Jova af Eskelinen, og Guira/Stage erstattet af Thorsteinsson/NP. Tingager har erstattet Kanstrup, og Munksgaard Dino. Sammenlagt er de to sidste status quo vil jeg mene.

Vi er tyndere centralt, men bredere og stærkere offensivt. Toutouh/Duncan regner jeg ikke engang med her. 
Læg dertil, at vi har set de unge tage et skridt fra ungdom til "gyldige/reelle" reserver til førsteholdet. Ammitzbøl, Lunding, Hausner som de tre mest udtalte, og vi kan i periferien ligge Anbo og Thøgersen. Ammitzbøl var endda fast mand på holdet før Helenius kom til, og DN/PC snakker om at Ammitzbøl kan bruges oftere i kampe hvor der skal løbes dybt, mens Helenius bruges i kampe hvor vi dominerer på bolden.

RESULTAT: Status quo som minimum. Jova står pt stærkere end Eskelinen, men måske kun fordi vi ikke har set nok til Eskelinen, og vi sammenligner med Jova som han var til sidst, hvilket jo er i sommeren 2018. Stage er afløst af NP, og det er en stor svækkelse, men ikke større end styrkelsen af offensiven.
---------------

Sammneligningen med de 12-13 kampe (50% af hele grundspillet) som vi spillede uden Junker, Backmann, Jova og Bundu, kan vi hurtigt lave.

Klar svækkelse fra Junker til Mmaee, men mest af alt fordi han ikke passede ind spillestilsmæssigt, og ikke kunne være den spilstation man håbede på. Jeg synes ikke han var så ringe som han blev gjort til ved ikke at spille, ligesom Riel. 
Grabara: Stor styrkelse ift Jova, men Jova var så rigeligt god, at styrkelsen på den plads slet ikke var nødvendig sammenlignet med den svækkelse som vi oplevede offensivt. Havde vi beholdt Jova, og fået Patrick Mortensen/Helenius allerede der, så tror jeg sgu på at vi var nået i top 6. Men nuvel, svækket var vi i hvert fald. Ift den trup vi har i dag. (mere følger).......

Svar #99
(Fortsat)
Den allermest relevante sammenligning synes jeg er med efterårets 12-13 kampe, for det er trods alt 50% af det grundspil som er præmissen jeg så ofte bliver bedt om at koncentrere mig om, da slutspillet er imod dårligere modstandere etc. I sommers var 8 kampe, og foråret kun 6.

Og jeg vil lave en % styrkelse/svækkelse, som jeg umiddelbart ser det, og der kan I hjertens gerne byde ind.
------------
Whalley til Eskelinen 20% styrket.
(Whalley er her stadig, så ift efteråret hvor man gik fra Whalley+Mysak til Eskelinen+Whalley er styrkelsen større.)

Kanstrup til Tinagager 30% styrket.

Dino til Munksgaard 5% svækket.
(vi har fået Anbo som reserve, og Hausner kan også spille pladsen, så vi er mindre skrøbelige = ikke svækket overordnet)

Stage til Blume/Sana 50% svækkelse
(Stage skulle have spillet 8'er i denne sæson, derfor placeringen der, og ikke hvor han spillede som 6'er. Da vi har 2 spillere til pladsen bliver svækkelsen i bredden mindre, men i start 11 kæmpe stor)

Guira til Nicolai Poulsen 40% styrkelse

Mmaee/Riel til Helenius 20% styrkelse
(man kan sige om Helenius' spil i OB hvad man vil, men han har scoret mål uanset hvor han har spillet. Både på dødbolde, på hovedet og med fødderne i åbent spil. Da Mmaee/Riel nærmest ikke spillede er sammenligningen måske lidt unfair)

Junker til Patrick Mortensen 50% styrket. 

Spillere der er kommet til og styrket bredden:
Toutouh
Thorsteinsson
Gersbach

...... Mere følger (er på mobilen)

Simple Audio Video Embedder